Pērkot radioiekārtu, ievāciet informāciju
Radioiekārtu lietošanas ikdienas problemātika
Radiosakaru
līdzekļu tirgus Latvijā nepārtraukti attīstās.
Plašu lietojumu gūst dažādi radiosakaru veidi. Vienlaikus
tirgū ienāk jaunas tehnoloģijas un radioiekārtas, tostarp
arī tādas, kuras nav paredzētas izmantošanai Latvijā
vai kuru atbilstība būtiskajām prasībām nav
novērtēta. Patērētājs, kuru rosina šķietami
pievilcīgā cena un funkcionalitāte, iegādājoties un
pēc tam lietojot šādas iekārtas, bieži vien
neapzināti pārkāpj noteikto kārtību. Tā rodas
radioiekārtu lietošanas ikdienas problemātika.
Radiofrekvenču spektra,
līdzīgi kā citu dabas resursu, izmantošana ir
uzskatāma par būtisku sabiedrības attīstības
rādītāju. To raksturo, piemēram, mobilo
sakaru lietotāju skaita un interneta popularitātes pieaugums, kā
arī tirgus pieprasījums pēc arvien lielākiem datu
pārraides ātrumiem, kas pēdējos gados ļoti strauji
veicinājis dažādu radiosakaru sistēmu attīstību.
Katrs jauns izgudrojums radiosakaru nozarē paver lietotājiem
jaunas iespējas, taču radiofrekvenču resurss saskaņā
ar fundamentāliem dabas likumiem paliek nemainīgs un tā
izmantošanas īpatnības ir jāņem vērā.
Nacionālais radiofrekvenču plāns
2005. gada 19. aprīlī Latvijas
valdība pieņēma Ministru kabineta noteikumus nr. 276 Noteikumi par
radiofrekvenču spektra joslu sadalījumu radiosakaru veidiem un
iedalījumu radiosakaru sistēmām, kā arī par
radiofrekvenču spektra joslu izmantošanas vispārīgajiem
nosacījumiem,
kas nosaka
radiofrekvenču spektra joslu sadalījumu radiosakaru veidiem
(radiosakaru dienestiem) un iedalījumu radiosakaru sistēmām,
kā arī radiofrekvenču joslu izmantošanas
vispārīgos nosacījumus (to skaitā radio saskarnes un to
parametrus un radiofrekvenču diapazonus, kas paredzēti
komercdarbībai) un kārtību, kādā izmanto koplietojamo
radiofrekvenču piešķīruma lietošanas atļauju.
Ar vārdu atļauja šeit
jāsaprot MK 276. noteikumu 3. pielikums Koplietojama
radiofrekvenču piešķīruma lietošanas atļauja, kas dod tiesības uzstādīt un lietot
radioiekārtas, kuras ir piederīgas atļaujā
norādītajām radioiekārtu grupām un darbojas
noteiktajās koplietošanas radiofrekvenču joslās vai
kanālos, ievērojot tehniskās prasības, kā arī
radiofrekvenču spektra izmantošanas nosacījumus un
ierobežojumus.
Koplietošanas
frekvenču joslas. Priekšrocības un trūkumi
Radiosakaru
organizēšana koplietošanas joslās ir
vienkāršojusies, jo ir vienkāršojušās
vairākas procedūras komersantiem ir atļauts nodarboties ar
komercdarbību, nesaņemot Sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanas komisijā radiofrekvenču spektra lietošanas
tiesības un Elektronisko sakaru direkcijā (ESD) - radiofrekvenču
piešķīruma lietošanas atļauju. Šo iemeslu dēļ tā saucamās koplietošanas
frekvenču joslas guvušas lielu popularitāti, tomēr lietotāji nav pasargāti no
radioiekārtu savstarpējiem traucējumiem.
Ministru
kabineta noteikumi nr. 276 noteic, ka atbilstoši atļaujas
nosacījumiem uzstādītu un lietotu radioiekārtu
savstarpējos radiotraucējumus uzskata par atļautiem vai
pieļaujamiem traucējumiem, un iesniegumi par to novēršanu
netiek izskatīti. Iespējamo traucējumu ietekmes samazināšanai
radioiekārtas īpašniekam vai elektronisko sakaru komersantam
piedāvā izvēlēties piemērotu profesionālu
tehnisko risinājumu. Jāatzīmē, ka radioiekārtām
ir nepieciešama atbilstības novērtēšana
saskaņā ar normatīvajiem aktiem.
Liberāli noteikumi radioiekārtu atbilstības
novērtēšanā
Sakarā ar
izmaiņām normatīvajos aktos: MK 2000. gada noteikumos nr. 283 Telekomunikāciju
gala iekārtu atbilstības novērtēšanas noteikumi un
MK 2002. gada noteikumos nr. 171 Radioiekārtu atbilstības
novērtēšanas noteikumi, kas stājās spēkā
2004. gada 1. maijā, Latvijā tiek atzīta atbilstības
novērtēšana, kas ir veikta arī citās valstīs
saskaņā ar atbilstības novērtēšanas
kārtību, ko nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva
1999/5/EK Par radioiekārtām un telekomunikāciju gala
iekārtām un to atbilstības savstarpējo atzīšanu.
Balstoties uz šo
direktīvu, Eiropas Savienības valstis ir pieņēmušas
nacionālos normatīvos aktus, kuri ievieš uz iekārtām
attiecināmās prasības, atbilstības
novērtēšanas kārtību, izplatīšanas un lietošanas
noteikumus. Direktīva paredz atbilstības novērtēšanas
savstarpējo atzīšanu un nepieļauj dalībvalstīm
ieviest citādākus ierobežojumus iekārtu
izplatīšanai un pārvietošanai ES. Tādējādi ES
tiek nodrošināta brīva preču aprite.
Arī Latvijā, lai
izplatītu iekārtas, ir pietiekami, ja tās ir attiecīgi
marķētas (tai skaitā ar CE zīmi) un tām ir
atbilstības deklarācija un lietotājam nepieciešamā
informācija. Protams, visām elektronisko sakaru gala
iekārtām un radioiekārtām ir jāatbilst
normatīvajos aktos noteiktajām būtiskajām
prasībām par veselības un drošības aizsardzību un
prasībām, kas attiecas uz elektromagnētisko saderību un
efektīvu radiofrekvenču spektra izmantošanu. Atbilstība
Latvijā noteiktajām būtiskajām prasībām nav
atsevišķi jāvērtē, ja iekārta atbilst Eiropas
direktīvām 1999/5/EK, 73/23/EEK un 89/336/EEK.
ESD Telekomunikāciju
kvalitātes kontroles centrs darbojas kā Eiropas Savienībā
paziņota institūcija un piedāvā telekomunikāciju gala
iekārtu un radioiekārtu atbilstības novērtēšanas
pakalpojumus Latvijā. Veicot šo darbu, ESD uztur datubāzes par
atbilstošajām iekārtām un saskaņā ar Elektronisko
sakaru likuma 46. panta 3. daļu (direktīvas 1999/5/EK 6.4. punkts)
izskata sniegtos paziņojumus par radioiekārtu laišanu
apgrozībā Latvijas tirgū. ESD plāno jau 2006. gada
martā pieminētās datubāzes datus publiskot jaunajā
mājaslapā.
Uz papīra tā, bet kā
realitātē?
Izstrādājot direktīvu,
tās galvenais mērķis bija ne vien nodrošināt
atbilstošu (pat ne kvalitatīvu) preču nonākšanu
tirgū, bet arī radīt vienotu sistēmu, kas pēc
iespējas mazāk kavētu iekārtu nonākšanu
tirgū. Sistēmas pamatideja definēta t. s. Jaunās pieejas
principos, saskaņā ar kuriem jau bija izstrādātas
prasības elektroiekārtu un elektronisko iekārtu
elektrodrošībai (direktīva 73/23/EEK) un elektromagnētiskai saderībai (89/336/EEK). Šobrīd ir ļoti daudz jomu, kur jau ir direktīvas, kas ievieš šos principus, piemēram, mašīnu, būvmateriālu,
medicīnas iekārtu, rotaļlietu drošums un nekaitīgums,
mēriekārtu drošums un atbilstība u. c.
Lai gan Jaunās pieejas principiem ir
vairākas priekšrocības, piemēram:
-
standartu
plaša izmantošana, ko izgatavotājs izvēlas
brīvprātīgi,
-
izgatavotājs
izvēlas atbilstības novērtēšanas veidu un
pilnībā atbild par iekārtas atbilstību,
-
samērā
vienkārša preču nonākšana tirgū, kas ir
būtisks faktors ne tikai preces cenas samazinājumam, bet arī
piedāvājuma paplašināšanai un jaunu tehnoloģiju
nonākšanai pie patērētāja,
tai ir arī trūkumi. Tā neizslēdz
iespēju nonākt tirgū iekārtām, kas nav atbilstoši
novērtētas, neatbilst prasībām un, kuras lietojot, var tikt
radīti draudi veselībai un drošībai.
Jaunā pieeja paredz lielu lomu tirgus
uzraudzībai. Tieši no uzraudzības apjoma un kvalitātes ir
atkarīgs, vai tirgū piedāvātās iekārtas
tiešām nodrošina atbilstību visām prasībām.
Šādos apstākļos patērētājs nevar
paļauties uz to, ka visas piedāvātās radioiekārtas
drīkst lietot Latvijā. Situāciju saasina arī tas, ka
izplatītāji un patērētāji bieži vien nav
informēti par iekārtu lietošanas prasībām. Lielā
sabiedrības daļā valda pat šāds priekšstats - ja
ir CE zīme, tad viss ir kārtībā. Bet īstenībā
zīme norāda uz to, ka šis produkts ir ražots
saskaņā ar direktīvām un atbilst būtiskajām
prasībām, kas jānodrošina, lai iekārtu varētu
izplatīt tirgū.
Elektronisko sakaru tīklu
galiekārtām un radioiekārtām būtiski ir tas,
kādiem mērķiem, kur un kā tās paredzēts lietot.
Te jāuzsver, ka CE un direktīvas ietver būtiskās prasības,
bet neietver pārējās - iekārtu lietošanas
prasības. Tās tiek noteiktas katrā ES dalībvalstī
atsevišķi. Elektronisko sakaru galiekārtu pieslēguma
punktus nosaka tīklu operatori, radioiekārtām
radiofrekvenču spektra izmantošanas nosacījumi noteikti Nacionālajā
radiofrekvenču plānā
Daudzos gadījumos
patērētāju, kurš iegādājas radioiekārtu,
ražotāji vai izplatītāji neinformē par iekārtas
atbilstību būtiskajām prasībām, jo nav
dokumentācijas par atbilstības novērtējumu (normatīvie
akti noteic, ka katrai iekārtai ir jāpievieno atbilstības
deklarācija). Gadās, ka tirgotājs iekārtas atbilstības
deklarāciju gan sniedz, bet tā attiecas pavisam uz citu iekārtas
modeli vai komplektu. Tā kā radiofrekvenču spektra
izmantošana visā ES (par citām valstīm un kontinentiem
nerunājot) nav vienāda, var izrādīties, ka
radioiekārtas, kas marķētas ar CE zīmi, tiek liktas
vienotajā ES tirgū (t. sk. arī Latvijā), tomēr nav
izmatojamas Latvijā.
Novēroti gadījumi, kad
lietotas radioiekārtas, kuru darbība radījusi kaitīgus
traucējumus citiem radiofrekvenču spektra lietotājiem.
Galvenās problēmas konstatētas 2,4 GHz un 5 GHz frekvenču
joslā, kurā notiek bezvadu interneta izplatīšana,
pārkāpjot koplietojama frekvenču piešķīruma
lietošanas atļaujas prasības. ESD speciālisti
atklājuši bezvadu telefona aparātus, kas, darbojoties 900 MHz
frekvenču diapazonā, radīja kaitīgus radiotraucējumus
publisko mobilo telekomunikāciju tīklu GSM bāzes staciju
uztverošajās frekvencēs. Šajos gadījumos lietoti
tādi aparāti, kuri neatbilst normatīvajos aktos noteiktajām
būtiskajām prasībām un nav izmantojami ne Latvijā, ne
Eiropā. Vēl gadījums: sakarā ar to, ka radioiekārtas
izplatītājs nebija ņēmis vērā Nacionālo
radiofrekvenču plānā paredzēto frekvenču
sadalījumu, kā arī bija sniedzis nepatiesu informāciju par
pārdotās iekārtas parametriem, sabiedriskā vietā
uzstādītā bezvadu videonovērošanas kameras
radiosignāla bezvadu pārraide izraisīja kaitīgus
traucējumus radionavigācijas frekvencē, tādējādi
nopietni traucējot navigācijas sistēmu normālu
darbību.
ESD konstatētajos gadījumos radioiekārtu lietotāji
elektronisko sakaru komersanti parasti nav bijuši informēti par
iekārtu tehniskajiem parametriem un to atbilstību koplietojama
radiofrekvenču piešķīruma lietošanas atļaujā
norādītajiem. Paradoksāli, bet liela nozīme bija
patērētāja uzticībai vienotajam ES tirgum,
izplatītājam un tā piedāvātajām sakaru
iekārtām. Diemžēl direktīvā 1999/5/EK paustos
principus diskreditē arī atsevišķu radioiekārtu
izplatītāju maldinoša informācija.
Kādēļ neviens neriskē pirkt, piemēram,
nepazīstamus, nezināmas vai apšaubāmas izcelsmes
pārtikas produktus vai citus šaubīga lietojuma rīkus,
vismaz iepriekš par tiem rūpīgi neievācot informāciju?
Vai tiešām tik būtiski svarīgās lietās kā,
piemēram, informācijas pārraide, privātās drošības
sistēmas u. c., izmantojot bezvadu sakarus, varam atļauties
izvēlēties šaubīgas, nekvalitatīvas un
izvēlētā mērķa sasniegšanai neparedzētas
iekārtas, graujot radioiekārtu elektromagnētiskā
saderību un vienlaikus pakļaujot riskam arī sevi un savu īpašumu?
Inese STUČKA,
ESD sakaru
analītiķe
Radiosakaru līdzekļu tirgus Latvijā nepārtraukti attīstās. Plašu lietojumu gūst dažādi radiosakaru veidi. Vienlaikus tirgū ienāk jaunas tehnoloģijas un radioiekārtas, tostarp arī tādas, kuras nav paredzētas izmantošanai Latvijā vai kuru atbilstība būtiskajām prasībām nav novērtēta. Patērētājs, kuru rosina šķietami pievilcīgā cena un funkcionalitāte, iegādājoties un pēc tam lietojot šādas iekārtas, bieži vien neapzināti pārkāpj noteikto kārtību. Tā rodas radioiekārtu lietošanas ikdienas problemātika.
Radiofrekvenču spektra, līdzīgi kā citu dabas resursu, izmantošana ir uzskatāma par būtisku sabiedrības attīstības rādītāju. To raksturo, piemēram, mobilo sakaru lietotāju skaita un interneta popularitātes pieaugums, kā arī tirgus pieprasījums pēc arvien lielākiem datu pārraides ātrumiem, kas pēdējos gados ļoti strauji veicinājis dažādu radiosakaru sistēmu attīstību. Katrs jauns izgudrojums radiosakaru nozarē paver lietotājiem jaunas iespējas, taču radiofrekvenču resurss saskaņā ar fundamentāliem dabas likumiem paliek nemainīgs un tā izmantošanas īpatnības ir jāņem vērā.
Nacionālais radiofrekvenču plāns
2005. gada 19. aprīlī Latvijas valdība pieņēma Ministru kabineta noteikumus nr. 276 Noteikumi par radiofrekvenču spektra joslu sadalījumu radiosakaru veidiem un iedalījumu radiosakaru sistēmām, kā arī par radiofrekvenču spektra joslu izmantošanas vispārīgajiem nosacījumiem, kas nosaka radiofrekvenču spektra joslu sadalījumu radiosakaru veidiem (radiosakaru dienestiem) un iedalījumu radiosakaru sistēmām, kā arī radiofrekvenču joslu izmantošanas vispārīgos nosacījumus (to skaitā radio saskarnes un to parametrus un radiofrekvenču diapazonus, kas paredzēti komercdarbībai) un kārtību, kādā izmanto koplietojamo radiofrekvenču piešķīruma lietošanas atļauju.
Ar vārdu atļauja šeit jāsaprot MK 276. noteikumu 3. pielikums Koplietojama radiofrekvenču piešķīruma lietošanas atļauja, kas dod tiesības uzstādīt un lietot radioiekārtas, kuras ir piederīgas atļaujā norādītajām radioiekārtu grupām un darbojas noteiktajās koplietošanas radiofrekvenču joslās vai kanālos, ievērojot tehniskās prasības, kā arī radiofrekvenču spektra izmantošanas nosacījumus un ierobežojumus.
Koplietošanas frekvenču joslas. Priekšrocības un trūkumi
Radiosakaru organizēšana koplietošanas joslās ir vienkāršojusies, jo ir vienkāršojušās vairākas procedūras komersantiem ir atļauts nodarboties ar komercdarbību, nesaņemot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā radiofrekvenču spektra lietošanas tiesības un Elektronisko sakaru direkcijā (ESD) - radiofrekvenču piešķīruma lietošanas atļauju. Šo iemeslu dēļ tā saucamās koplietošanas frekvenču joslas guvušas lielu popularitāti, tomēr lietotāji nav pasargāti no radioiekārtu savstarpējiem traucējumiem.
Ministru kabineta noteikumi nr. 276 noteic, ka atbilstoši atļaujas nosacījumiem uzstādītu un lietotu radioiekārtu savstarpējos radiotraucējumus uzskata par atļautiem vai pieļaujamiem traucējumiem, un iesniegumi par to novēršanu netiek izskatīti. Iespējamo traucējumu ietekmes samazināšanai radioiekārtas īpašniekam vai elektronisko sakaru komersantam piedāvā izvēlēties piemērotu profesionālu tehnisko risinājumu. Jāatzīmē, ka radioiekārtām ir nepieciešama atbilstības novērtēšana saskaņā ar normatīvajiem aktiem.
Liberāli noteikumi radioiekārtu atbilstības novērtēšanā
Sakarā ar izmaiņām normatīvajos aktos: MK 2000. gada noteikumos nr. 283 Telekomunikāciju gala iekārtu atbilstības novērtēšanas noteikumi un MK 2002. gada noteikumos nr. 171 Radioiekārtu atbilstības novērtēšanas noteikumi, kas stājās spēkā 2004. gada 1. maijā, Latvijā tiek atzīta atbilstības novērtēšana, kas ir veikta arī citās valstīs saskaņā ar atbilstības novērtēšanas kārtību, ko nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva 1999/5/EK Par radioiekārtām un telekomunikāciju gala iekārtām un to atbilstības savstarpējo atzīšanu.
Balstoties uz šo direktīvu, Eiropas Savienības valstis ir pieņēmušas nacionālos normatīvos aktus, kuri ievieš uz iekārtām attiecināmās prasības, atbilstības novērtēšanas kārtību, izplatīšanas un lietošanas noteikumus. Direktīva paredz atbilstības novērtēšanas savstarpējo atzīšanu un nepieļauj dalībvalstīm ieviest citādākus ierobežojumus iekārtu izplatīšanai un pārvietošanai ES. Tādējādi ES tiek nodrošināta brīva preču aprite.
Arī Latvijā, lai izplatītu iekārtas, ir pietiekami, ja tās ir attiecīgi marķētas (tai skaitā ar CE zīmi) un tām ir atbilstības deklarācija un lietotājam nepieciešamā informācija. Protams, visām elektronisko sakaru gala iekārtām un radioiekārtām ir jāatbilst normatīvajos aktos noteiktajām būtiskajām prasībām par veselības un drošības aizsardzību un prasībām, kas attiecas uz elektromagnētisko saderību un efektīvu radiofrekvenču spektra izmantošanu. Atbilstība Latvijā noteiktajām būtiskajām prasībām nav atsevišķi jāvērtē, ja iekārta atbilst Eiropas direktīvām 1999/5/EK, 73/23/EEK un 89/336/EEK.
ESD Telekomunikāciju kvalitātes kontroles centrs darbojas kā Eiropas Savienībā paziņota institūcija un piedāvā telekomunikāciju gala iekārtu un radioiekārtu atbilstības novērtēšanas pakalpojumus Latvijā. Veicot šo darbu, ESD uztur datubāzes par atbilstošajām iekārtām un saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 46. panta 3. daļu (direktīvas 1999/5/EK 6.4. punkts) izskata sniegtos paziņojumus par radioiekārtu laišanu apgrozībā Latvijas tirgū. ESD plāno jau 2006. gada martā pieminētās datubāzes datus publiskot jaunajā mājaslapā.
Uz papīra tā, bet kā realitātē?
Izstrādājot direktīvu, tās galvenais mērķis bija ne vien nodrošināt atbilstošu (pat ne kvalitatīvu) preču nonākšanu tirgū, bet arī radīt vienotu sistēmu, kas pēc iespējas mazāk kavētu iekārtu nonākšanu tirgū. Sistēmas pamatideja definēta t. s. Jaunās pieejas principos, saskaņā ar kuriem jau bija izstrādātas prasības elektroiekārtu un elektronisko iekārtu elektrodrošībai (direktīva 73/23/EEK) un elektromagnētiskai saderībai (89/336/EEK). Šobrīd ir ļoti daudz jomu, kur jau ir direktīvas, kas ievieš šos principus, piemēram, mašīnu, būvmateriālu, medicīnas iekārtu, rotaļlietu drošums un nekaitīgums, mēriekārtu drošums un atbilstība u. c.
Lai gan Jaunās pieejas principiem ir vairākas priekšrocības, piemēram:
- standartu plaša izmantošana, ko izgatavotājs izvēlas brīvprātīgi,
- izgatavotājs izvēlas atbilstības novērtēšanas veidu un pilnībā atbild par iekārtas atbilstību,
- samērā vienkārša preču nonākšana tirgū, kas ir būtisks faktors ne tikai preces cenas samazinājumam, bet arī piedāvājuma paplašināšanai un jaunu tehnoloģiju nonākšanai pie patērētāja,
tai ir arī trūkumi. Tā neizslēdz iespēju nonākt tirgū iekārtām, kas nav atbilstoši novērtētas, neatbilst prasībām un, kuras lietojot, var tikt radīti draudi veselībai un drošībai.
Jaunā pieeja paredz lielu lomu tirgus uzraudzībai. Tieši no uzraudzības apjoma un kvalitātes ir atkarīgs, vai tirgū piedāvātās iekārtas tiešām nodrošina atbilstību visām prasībām. Šādos apstākļos patērētājs nevar paļauties uz to, ka visas piedāvātās radioiekārtas drīkst lietot Latvijā. Situāciju saasina arī tas, ka izplatītāji un patērētāji bieži vien nav informēti par iekārtu lietošanas prasībām. Lielā sabiedrības daļā valda pat šāds priekšstats - ja ir CE zīme, tad viss ir kārtībā. Bet īstenībā zīme norāda uz to, ka šis produkts ir ražots saskaņā ar direktīvām un atbilst būtiskajām prasībām, kas jānodrošina, lai iekārtu varētu izplatīt tirgū.
Elektronisko sakaru tīklu galiekārtām un radioiekārtām būtiski ir tas, kādiem mērķiem, kur un kā tās paredzēts lietot. Te jāuzsver, ka CE un direktīvas ietver būtiskās prasības, bet neietver pārējās - iekārtu lietošanas prasības. Tās tiek noteiktas katrā ES dalībvalstī atsevišķi. Elektronisko sakaru galiekārtu pieslēguma punktus nosaka tīklu operatori, radioiekārtām radiofrekvenču spektra izmantošanas nosacījumi noteikti Nacionālajā radiofrekvenču plānā
Daudzos gadījumos patērētāju, kurš iegādājas radioiekārtu, ražotāji vai izplatītāji neinformē par iekārtas atbilstību būtiskajām prasībām, jo nav dokumentācijas par atbilstības novērtējumu (normatīvie akti noteic, ka katrai iekārtai ir jāpievieno atbilstības deklarācija). Gadās, ka tirgotājs iekārtas atbilstības deklarāciju gan sniedz, bet tā attiecas pavisam uz citu iekārtas modeli vai komplektu. Tā kā radiofrekvenču spektra izmantošana visā ES (par citām valstīm un kontinentiem nerunājot) nav vienāda, var izrādīties, ka radioiekārtas, kas marķētas ar CE zīmi, tiek liktas vienotajā ES tirgū (t. sk. arī Latvijā), tomēr nav izmatojamas Latvijā.
Novēroti gadījumi, kad lietotas radioiekārtas, kuru darbība radījusi kaitīgus traucējumus citiem radiofrekvenču spektra lietotājiem. Galvenās problēmas konstatētas 2,4 GHz un 5 GHz frekvenču joslā, kurā notiek bezvadu interneta izplatīšana, pārkāpjot koplietojama frekvenču piešķīruma lietošanas atļaujas prasības. ESD speciālisti atklājuši bezvadu telefona aparātus, kas, darbojoties 900 MHz frekvenču diapazonā, radīja kaitīgus radiotraucējumus publisko mobilo telekomunikāciju tīklu GSM bāzes staciju uztverošajās frekvencēs. Šajos gadījumos lietoti tādi aparāti, kuri neatbilst normatīvajos aktos noteiktajām būtiskajām prasībām un nav izmantojami ne Latvijā, ne Eiropā. Vēl gadījums: sakarā ar to, ka radioiekārtas izplatītājs nebija ņēmis vērā Nacionālo radiofrekvenču plānā paredzēto frekvenču sadalījumu, kā arī bija sniedzis nepatiesu informāciju par pārdotās iekārtas parametriem, sabiedriskā vietā uzstādītā bezvadu videonovērošanas kameras radiosignāla bezvadu pārraide izraisīja kaitīgus traucējumus radionavigācijas frekvencē, tādējādi nopietni traucējot navigācijas sistēmu normālu darbību.
ESD konstatētajos gadījumos radioiekārtu lietotāji elektronisko sakaru komersanti parasti nav bijuši informēti par iekārtu tehniskajiem parametriem un to atbilstību koplietojama radiofrekvenču piešķīruma lietošanas atļaujā norādītajiem. Paradoksāli, bet liela nozīme bija patērētāja uzticībai vienotajam ES tirgum, izplatītājam un tā piedāvātajām sakaru iekārtām. Diemžēl direktīvā 1999/5/EK paustos principus diskreditē arī atsevišķu radioiekārtu izplatītāju maldinoša informācija.
Kādēļ neviens neriskē pirkt, piemēram, nepazīstamus, nezināmas vai apšaubāmas izcelsmes pārtikas produktus vai citus šaubīga lietojuma rīkus, vismaz iepriekš par tiem rūpīgi neievācot informāciju? Vai tiešām tik būtiski svarīgās lietās kā, piemēram, informācijas pārraide, privātās drošības sistēmas u. c., izmantojot bezvadu sakarus, varam atļauties izvēlēties šaubīgas, nekvalitatīvas un izvēlētā mērķa sasniegšanai neparedzētas iekārtas, graujot radioiekārtu elektromagnētiskā saderību un vienlaikus pakļaujot riskam arī sevi un savu īpašumu?
Inese STUČKA,
ESD sakaru analītiķe