Kritiskie veiksmes faktori modernam telekomunikāciju uzņēmumam
Kritiskie veiksmes faktori modernam telekomunikāciju
uzņēmumam
Paskatīsimies uz telekomunikāciju
uzņēmuma pakalpojumu veidošanas, mārketinga un investīciju
specifiskajiem aspektiem telekomunikāciju infrastruktūrā. Kopumā
firmas dzīvotspēju neatkarīgi no nozares nosaka tās biznesa
plāns un tā realizācijas kvalitāte. Pamatjautājumus
ikviens uzņēmējs vai uzņēmuma stratēģiskais
vadītājs var skaidrot, izmantojot biznesa teoriju, tomēr katrai
industrijai ir arī specifiski aspekti. Telekomunikācijās tā
ir kapitālieguldījumu intensitāte, pamatlīdzekļu izlietojums
un to dzīvescikls. Šoreiz apskatīsim pakalpojumu piemērus biznesa
plāna un investīciju plāna korelācijas sakarā, izvēlē
balstoties uz klientu lojalitāti, kuru vairo pakalpojuma izcilība.
Pakalpojumu
piegādes platformas un norēķini
Līdz ar telekomunikāciju
uzņēmumu pakalpojuma infrastruktūras atbrīvošanos
no dzelžos iekaltās integrētās vertikāles rodas
milzīgs daudzums dažādu ražotāju, vairums standartu,
to paveidu un palielinās duplicētu funkciju un sistēmu iespējamība
teleoperatoram. Te jāpaskaidro, ka šābrīža
cīņas ar nākamās paaudzes telekomunikāciju tīkla
brīvi atraisītās arhitektūras jaukumiem un
duplicēšanās postu norit OSS (Operating Support Systems/darbības
atbalsta sistēmas) līmenī, kas pagātnē piederēja telekomunikāciju
industrijas risinājumiem. Savukārt tādas BSS (Business
Support Systems/biznesa atbalsta sistēmas) kā, piemēram, norēķini,
pēc būtības ir piederējušas informāciju
tehnoloģiju nozarei. Teleoperatori ir gadiem
mēģinājuši neielaist IT nozari OSS līmenī, jo
tā bieži redzama kā nesakārtota, neintegrēta,
relatīvi nestabila, vārdu sakot, nekārtīga un nedroša.
Piemēram, daudziem Eiropas teleoperatoriem vēl līdz šim
laikam darbojas vairākas norēķinu sistēmas, un katra no
tām pieder kādam no grupas uzņēmumiem vai ir piederējusi
kādam uzņēmumam, kurš sen jau nopirkts, bet kura
sistēmas joprojām nav pilnībā integrētas ar mātes
uzņēmumu.
Lietojumprogrammu interfeisu
standartizācija, lietojumprogrammu integrācija, izmantojot
dažādus paņēmienus, un visjaunākais SOA (uz servisu
jeb pakalpojumu orientēta arhitektūra) cīnās ar
šīm funkciju duplicētībām un izolāciju visupirms tīrajā
IT nozarē. Tomēr līdz ar IP tehnoloģijas
attīstības diktēto unifikāciju un standartizāciju
arī sakaru nozarei kļūst raksturīga atvērta,
elastīga, bet, nemākulīgi ieviešot, arī
neoptimāla risinājumu arhitektūra. Daudzu komunikāciju
risinājumu sastāvdaļas ir pārgājušas uz tīro
IT nozari, piemēram, IP kontaktu centrs ir programmatūra, kas
darbībai izmanto standartizētus serverus, kuru vienīgā
atsauce uz tīro jeb, pareizāk sakot, veco
telekomunikāciju industriju ir balss signāla transkodēšanas
funkcija, kas šobrīd nepieciešama komunikācijai ar veco
labo SS7 pasauli.
Visi vērā ņemamie
telekomunikāciju iekārtu ražotāji pāriet vai
plāno pāriet uz IP bāzētu sistēmu ražošanu,
kuru uzbūve balstās uz standarta komponentiem fiziskajā
līmenī, piemēram, uz serveriem, un arvien
standartizētākām operētājsistēmām, kur Carrier
Grade Linux jeb operatoru klases Linux kļūst arvien
populārāks, programmu līmenī lietojot Java
programmēšanas valodu paveidus. Mārketinga aspekts, tiesa,
dažādām kompānijām ļoti atšķiras, - no atvērtas
pieejas un standartizētiem interfeisiem līdz noslēgtai
sistēmai, kura IP komunikāciju risinājumu mēģina izolēt
no tālākas starpsavienojamības un integrācijas, tādējādi
šo risinājumu izolējot no ārpasaules kaitīgās
ietekmes un vienlaikus ierobežojot tā integrācijas
iespēju un attīstību kopumā, nolemjot to
priekšlaicīgai morālai novecošanai.
Morālā novecošana
daļai IP paaudzes risinājumu ir notikusi jau pirms to
saražošanas brīža! Īstenībā jau tajā
brīdī, kad risinājuma koncepcija ir tikai tikusi
izstrādāta. Kāpēc tā? Varbūt tā
izskatās, tikai raugoties no skaistās nākotnes jeb nākamās
paaudzes telekomunikāciju standartu viedokļa? Īstenībā
ir daudz sliktāk, jo šie risinājumi ir novecojuši,
skatoties no to biznesa vērtības: spējas pelnīt un tikt
izmantotiem, ilgākā laika termiņā nobremzējot teleoperatora
sistēmu attīstību ne tehniski (neiespējama efektīva
integrācija), ne ekonomiski (licenču izmaksas un papildu izmaksas
slēgtu sistēmu izraisītas funkciju duplicēšanas
dēļ). Vienkāršoti telekomunikāciju risinājumu
ražotājus var iedalīt tajos, kuri no sava tirgus izpratnes
viedokļa vēlas sadarboties ar citiem, izmantojot atvērtus
standartus, un tajos, kuri, balstoties uz iepriekšējās
desmitgadēs krāto pieredzi un tirgus daļu, mēģina
piedāvāt vertikāli integrētus risinājumus. Lai
arī šie ražotāji spēj nodrošināt savu
risinājumu augstu darbības drošumu un optimizētu
risinājuma iekšējo arhitektūru, tomēr telekomunikāciju
nozares straujā attīstība rada pieprasījumu pēc
kvalitatīvi jauniem pakalpojumiem jau vidējā laika posmā 35
gados, radot reālu biznesa vajadzību pēc pakalpojumu izmaiņām,
kuras nav iespējams veikt noslēgtai telekomunikāciju
iekārtu ražotāja sistēmai.
Plusus un
mīnusus atvērtai vai slēgtai risinājuma arhitektūrai
var analizēt, apskatot konkrētajam teleoperatoram
būtiskāko, tomēr galvenais secinājums no investīciju vērtības
viedokļa ir sakārtota atvērta pakalpojumu piegādes
ekosistēma.
NGN* un IMS* modeļi un
principi ir ražotāju un pakalpojumu sniedzēju centienu
radīti; regulēt un administrēt kopējus standartus un
arhitektūras principus telekomunikāciju pakalpojumu sniedzējam,
tomēr jābūt tādiem patiesiem biznesa dzinuļiem kā
tirgus attīstībai kādā pakalpojumu jomā, lai būtu
pietiekams iemesls sākt teleoperatora infrastruktūras pārveidi
atbilstoši jaunajiem standartiem.
Stratēģisks
lēmums par Jaunu NGN arhitektūrā bāzētu pakalpojumu
izveidi pats par sevi nenozīmē Milzīgas investīcijas, bet
ļauj pāriet uz strukturētām un inkrementālām
investīcijām, proporcionāli attīstāmajiem
pakalpojumiem. Šī atziņa varbūt
vēl līdz galam nav izprasta teleoperatoru infrastruktūras
pārvaldē un pārveidē. NGN arhitektūras
modularitāte pieļauj pakalpojumu attīstības dzītu
pakāpenisku infrastruktūras pārveidi. Pirmais pakalpojums, kura
nodrošināšanai bija nepieciešama robusta IP pamattīkla
izveide, bija platjoslas interneta pieslēgums. Klientu piekrišana
maksāt Ls 1020 mēnesī par platjoslas interneta pieslēgumu padarījušas
investīcijas pamattīklu izbūvē iespējamas un
radījušas IP infrastruktūras pamatbāzi tālākai
biznesa attīstības virzītai infrastruktūras pārveidei.
Mobilo un
fiksēto balss komunikāciju konverģence nākamais solis NGN
ieviešanā?
Ja biznesa klases IP telefonijas
ieviešana lielā mērā saistās ar jaunu biroju
izbūvi, bet tā kavējošais faktors ir IP telefonu izmaksas,
tad pamata pārmaiņas ir notikušas līdz ar balss
mobilizāciju mobilo sakaru infrastruktūra sniedz lielāku atgūto
vērtību no ieguldījuma un fiksētā telefonija
strādā kā biroja biznesa komunikāciju sastāvdaļa,
tomēr tirgus pionieri Skandināvijas valstu patērētāji
šogad sākuši pieprasīt jauna līmeņa apvienotu
telefonijas pakalpojumu: divi balss pieslēgumi vienam numuram vienā terminālī
- mobilajā telefonā! Iespēju pavaicāt un saņemt
šādu pakalpojumu sniedz jaunākajos mobilajos telefonos
iebūvētā Wi-Fi konektivitāte, tādēļ
parādās iespēja saņemt sakaru kanāla pakalpojumu gan
no mobilā teleoperatora bāzes stacijas, gan, piemēram, no uzņēmuma
Wi-Fi tīkla, caur kuru ir pieejama IP telefonija.
STOP! Šajā mirklī,
šķiet integrācijas robeža uzņēmuma spēkiem
ir sasniegta, ja tālākas efektivitātes un ekonomijas
vārdā vēlamies automātiski pārslēgt zvanus starp
sakaru tīkliem un tajos funkcionējošām sistēmām,
piedevām to darīt automātiski. Saglabājot vienu balss zvana
numuru abonentam, mēs nevaram iztikt bez integrētas pakalpojuma
piegādes platformas un, ļoti konkrēti, - bez HLR (Home
Location Register) jeb vienotas datubāzes par abonenta numuru un
citām viņa pakalpojuma sastāvdaļām. Vēl
nepieciešama sadarbība starp tīkla infrastruktūras
piekļuves tīkliem mobilo un fiksēto Wi-Fi, lai
pakalpojuma piegādes platformas loģika spētu noteikt, kur
jāvieno izejošie un ienākošie zvani. Biznesa
lietotājiem kompānijām, kuras pieprasījušas
šāda pakalpojuma ieviešanu, iemesli šādai
prasībai ir vairāki:
·
matemātiski aprēķināts
izdevīgākais tarifs un nekļūdīga automātiska
loģikas izpilde, savienojot zvanus;
·
darbiniekam nepieciešams tikai viens tālrunis
mobilais, var ietaupīt uz telefonu, īpaši dārgo IP telefonu,
rēķina;
·
viens numurs darbiniekam tā ir ērtība
tiem, kas vēlas viņu sazvanīt, līdz ar to uzlabojas uzņēmuma
efektivitāte;
·
pilna statistika un kontrole par darbinieka telefona
lietojumu.
Pakalpojuma
piegādes platformu ieviešanas pragmatika
Lai arī pakalpojumu
piegādes platforma ir liela un kompleksa sistēma, tās biznesa
loģiku palīdz sakārtot kā industrijas standartizācijas
organizācijas, piemēram, ITU un ETSI, un Telekomunikāciju
risinājumu izveides firmas kā IBM, kuru pieeja balstās uz
standartizētu komponentu lietošanu, atvērtiem standartiem
kā Linux un Java, kā arī plašu sadarbību
ar risinājumu izstrādātājiem ISV (Independent Software
Vendor) jeb neatkarīgiem programmatūras
izstrādātājiem. IBM pakalpojumu sniegšanas platformu piedāvājumu
arhitektūra ir izstrādāta un pārbaudīta IBM laboratorijās
ASV, Eiropā (Vācijā) un Japānā. Katra
potenciālā sadarbības partnera risinājuma vai tā
komponentu ražotāja izstrāde tiek testēta laboratorijā,
lai noteiktu risinājuma atbilstību operatora klases standartiem un
sadarbībai ar citu ražotāju sastāvdaļām. IBM
pienesums ir tādi komponenti kā pašapkalpošanās un
ziņu portālu infrastruktūra, vienota klientu
atpazīšana, iekārtu atpazīšana un vadība, kā
arī jaunākā IBM saimes risinājumu nodaļa teleoperatoriem,
nu jau bijusī telekomunikāciju tīklu uzraudzības un
vadības firma Micromuse un tās risinājums teleoperatoru tīkliem
Netcool. Necool paplašina vadošo, pamatā IT
sistēmu pārvaldības rīku saimi Tivoli ar pasaules
vadošo teleoperatoru tīklu pārvaldības risinājumu.
Izveides, uzturēšanas un
pārvaldības jomā IBM par uzticamu partneri ir
izvēlējušies gan daļa lielāko pasaules teleoperatoru,
gan teleoperatori, kuru abonentu skaits ir no 20 000 līdz 1 miljonam,
kuru prasības pēc efektīvas un ātri adaptējamas
pakalpojumu sniegšanas vides, risinājumu modularitātes un
saprātīgām investīciju proporcijām risina IBM.
Guntars OTTO,
IBM Telekomunikāciju
industrijas biznesa attīstības vadītājs Baltijas
valstīs
IBM Latvia
Bauskas ielā 58 a
Rīgā, LV-1004
Tālr. 7070308
http://www.ibm.com/lv
Paskatīsimies uz telekomunikāciju uzņēmuma pakalpojumu veidošanas, mārketinga un investīciju specifiskajiem aspektiem telekomunikāciju infrastruktūrā. Kopumā firmas dzīvotspēju neatkarīgi no nozares nosaka tās biznesa plāns un tā realizācijas kvalitāte. Pamatjautājumus ikviens uzņēmējs vai uzņēmuma stratēģiskais vadītājs var skaidrot, izmantojot biznesa teoriju, tomēr katrai industrijai ir arī specifiski aspekti. Telekomunikācijās tā ir kapitālieguldījumu intensitāte, pamatlīdzekļu izlietojums un to dzīvescikls. Šoreiz apskatīsim pakalpojumu piemērus biznesa plāna un investīciju plāna korelācijas sakarā, izvēlē balstoties uz klientu lojalitāti, kuru vairo pakalpojuma izcilība.
Pakalpojumu piegādes platformas un norēķini
Līdz ar telekomunikāciju uzņēmumu pakalpojuma infrastruktūras atbrīvošanos no dzelžos iekaltās integrētās vertikāles rodas milzīgs daudzums dažādu ražotāju, vairums standartu, to paveidu un palielinās duplicētu funkciju un sistēmu iespējamība teleoperatoram. Te jāpaskaidro, ka šābrīža cīņas ar nākamās paaudzes telekomunikāciju tīkla brīvi atraisītās arhitektūras jaukumiem un duplicēšanās postu norit OSS (Operating Support Systems/darbības atbalsta sistēmas) līmenī, kas pagātnē piederēja telekomunikāciju industrijas risinājumiem. Savukārt tādas BSS (Business Support Systems/biznesa atbalsta sistēmas) kā, piemēram, norēķini, pēc būtības ir piederējušas informāciju tehnoloģiju nozarei. Teleoperatori ir gadiem mēģinājuši neielaist IT nozari OSS līmenī, jo tā bieži redzama kā nesakārtota, neintegrēta, relatīvi nestabila, vārdu sakot, nekārtīga un nedroša. Piemēram, daudziem Eiropas teleoperatoriem vēl līdz šim laikam darbojas vairākas norēķinu sistēmas, un katra no tām pieder kādam no grupas uzņēmumiem vai ir piederējusi kādam uzņēmumam, kurš sen jau nopirkts, bet kura sistēmas joprojām nav pilnībā integrētas ar mātes uzņēmumu.
Lietojumprogrammu interfeisu standartizācija, lietojumprogrammu integrācija, izmantojot dažādus paņēmienus, un visjaunākais SOA (uz servisu jeb pakalpojumu orientēta arhitektūra) cīnās ar šīm funkciju duplicētībām un izolāciju visupirms tīrajā IT nozarē. Tomēr līdz ar IP tehnoloģijas attīstības diktēto unifikāciju un standartizāciju arī sakaru nozarei kļūst raksturīga atvērta, elastīga, bet, nemākulīgi ieviešot, arī neoptimāla risinājumu arhitektūra. Daudzu komunikāciju risinājumu sastāvdaļas ir pārgājušas uz tīro IT nozari, piemēram, IP kontaktu centrs ir programmatūra, kas darbībai izmanto standartizētus serverus, kuru vienīgā atsauce uz tīro jeb, pareizāk sakot, veco telekomunikāciju industriju ir balss signāla transkodēšanas funkcija, kas šobrīd nepieciešama komunikācijai ar veco labo SS7 pasauli.
Visi vērā ņemamie telekomunikāciju iekārtu ražotāji pāriet vai plāno pāriet uz IP bāzētu sistēmu ražošanu, kuru uzbūve balstās uz standarta komponentiem fiziskajā līmenī, piemēram, uz serveriem, un arvien standartizētākām operētājsistēmām, kur Carrier Grade Linux jeb operatoru klases Linux kļūst arvien populārāks, programmu līmenī lietojot Java programmēšanas valodu paveidus. Mārketinga aspekts, tiesa, dažādām kompānijām ļoti atšķiras, - no atvērtas pieejas un standartizētiem interfeisiem līdz noslēgtai sistēmai, kura IP komunikāciju risinājumu mēģina izolēt no tālākas starpsavienojamības un integrācijas, tādējādi šo risinājumu izolējot no ārpasaules kaitīgās ietekmes un vienlaikus ierobežojot tā integrācijas iespēju un attīstību kopumā, nolemjot to priekšlaicīgai morālai novecošanai.
Morālā novecošana daļai IP paaudzes risinājumu ir notikusi jau pirms to saražošanas brīža! Īstenībā jau tajā brīdī, kad risinājuma koncepcija ir tikai tikusi izstrādāta. Kāpēc tā? Varbūt tā izskatās, tikai raugoties no skaistās nākotnes jeb nākamās paaudzes telekomunikāciju standartu viedokļa? Īstenībā ir daudz sliktāk, jo šie risinājumi ir novecojuši, skatoties no to biznesa vērtības: spējas pelnīt un tikt izmantotiem, ilgākā laika termiņā nobremzējot teleoperatora sistēmu attīstību ne tehniski (neiespējama efektīva integrācija), ne ekonomiski (licenču izmaksas un papildu izmaksas slēgtu sistēmu izraisītas funkciju duplicēšanas dēļ). Vienkāršoti telekomunikāciju risinājumu ražotājus var iedalīt tajos, kuri no sava tirgus izpratnes viedokļa vēlas sadarboties ar citiem, izmantojot atvērtus standartus, un tajos, kuri, balstoties uz iepriekšējās desmitgadēs krāto pieredzi un tirgus daļu, mēģina piedāvāt vertikāli integrētus risinājumus. Lai arī šie ražotāji spēj nodrošināt savu risinājumu augstu darbības drošumu un optimizētu risinājuma iekšējo arhitektūru, tomēr telekomunikāciju nozares straujā attīstība rada pieprasījumu pēc kvalitatīvi jauniem pakalpojumiem jau vidējā laika posmā 35 gados, radot reālu biznesa vajadzību pēc pakalpojumu izmaiņām, kuras nav iespējams veikt noslēgtai telekomunikāciju iekārtu ražotāja sistēmai.
Plusus un mīnusus atvērtai vai slēgtai risinājuma arhitektūrai var analizēt, apskatot konkrētajam teleoperatoram būtiskāko, tomēr galvenais secinājums no investīciju vērtības viedokļa ir sakārtota atvērta pakalpojumu piegādes ekosistēma.
NGN* un IMS* modeļi un principi ir ražotāju un pakalpojumu sniedzēju centienu radīti; regulēt un administrēt kopējus standartus un arhitektūras principus telekomunikāciju pakalpojumu sniedzējam, tomēr jābūt tādiem patiesiem biznesa dzinuļiem kā tirgus attīstībai kādā pakalpojumu jomā, lai būtu pietiekams iemesls sākt teleoperatora infrastruktūras pārveidi atbilstoši jaunajiem standartiem.
Stratēģisks lēmums par Jaunu NGN arhitektūrā bāzētu pakalpojumu izveidi pats par sevi nenozīmē Milzīgas investīcijas, bet ļauj pāriet uz strukturētām un inkrementālām investīcijām, proporcionāli attīstāmajiem pakalpojumiem. Šī atziņa varbūt vēl līdz galam nav izprasta teleoperatoru infrastruktūras pārvaldē un pārveidē. NGN arhitektūras modularitāte pieļauj pakalpojumu attīstības dzītu pakāpenisku infrastruktūras pārveidi. Pirmais pakalpojums, kura nodrošināšanai bija nepieciešama robusta IP pamattīkla izveide, bija platjoslas interneta pieslēgums. Klientu piekrišana maksāt Ls 1020 mēnesī par platjoslas interneta pieslēgumu padarījušas investīcijas pamattīklu izbūvē iespējamas un radījušas IP infrastruktūras pamatbāzi tālākai biznesa attīstības virzītai infrastruktūras pārveidei.
Mobilo un fiksēto balss komunikāciju konverģence nākamais solis NGN ieviešanā?
Ja biznesa klases IP telefonijas ieviešana lielā mērā saistās ar jaunu biroju izbūvi, bet tā kavējošais faktors ir IP telefonu izmaksas, tad pamata pārmaiņas ir notikušas līdz ar balss mobilizāciju mobilo sakaru infrastruktūra sniedz lielāku atgūto vērtību no ieguldījuma un fiksētā telefonija strādā kā biroja biznesa komunikāciju sastāvdaļa, tomēr tirgus pionieri Skandināvijas valstu patērētāji šogad sākuši pieprasīt jauna līmeņa apvienotu telefonijas pakalpojumu: divi balss pieslēgumi vienam numuram vienā terminālī - mobilajā telefonā! Iespēju pavaicāt un saņemt šādu pakalpojumu sniedz jaunākajos mobilajos telefonos iebūvētā Wi-Fi konektivitāte, tādēļ parādās iespēja saņemt sakaru kanāla pakalpojumu gan no mobilā teleoperatora bāzes stacijas, gan, piemēram, no uzņēmuma Wi-Fi tīkla, caur kuru ir pieejama IP telefonija.
STOP! Šajā mirklī, šķiet integrācijas robeža uzņēmuma spēkiem ir sasniegta, ja tālākas efektivitātes un ekonomijas vārdā vēlamies automātiski pārslēgt zvanus starp sakaru tīkliem un tajos funkcionējošām sistēmām, piedevām to darīt automātiski. Saglabājot vienu balss zvana numuru abonentam, mēs nevaram iztikt bez integrētas pakalpojuma piegādes platformas un, ļoti konkrēti, - bez HLR (Home Location Register) jeb vienotas datubāzes par abonenta numuru un citām viņa pakalpojuma sastāvdaļām. Vēl nepieciešama sadarbība starp tīkla infrastruktūras piekļuves tīkliem mobilo un fiksēto Wi-Fi, lai pakalpojuma piegādes platformas loģika spētu noteikt, kur jāvieno izejošie un ienākošie zvani. Biznesa lietotājiem kompānijām, kuras pieprasījušas šāda pakalpojuma ieviešanu, iemesli šādai prasībai ir vairāki:
· matemātiski aprēķināts izdevīgākais tarifs un nekļūdīga automātiska loģikas izpilde, savienojot zvanus;
· darbiniekam nepieciešams tikai viens tālrunis mobilais, var ietaupīt uz telefonu, īpaši dārgo IP telefonu, rēķina;
· viens numurs darbiniekam tā ir ērtība tiem, kas vēlas viņu sazvanīt, līdz ar to uzlabojas uzņēmuma efektivitāte;
· pilna statistika un kontrole par darbinieka telefona lietojumu.
Pakalpojuma piegādes platformu ieviešanas pragmatika
Lai arī pakalpojumu piegādes platforma ir liela un kompleksa sistēma, tās biznesa loģiku palīdz sakārtot kā industrijas standartizācijas organizācijas, piemēram, ITU un ETSI, un Telekomunikāciju risinājumu izveides firmas kā IBM, kuru pieeja balstās uz standartizētu komponentu lietošanu, atvērtiem standartiem kā Linux un Java, kā arī plašu sadarbību ar risinājumu izstrādātājiem ISV (Independent Software Vendor) jeb neatkarīgiem programmatūras izstrādātājiem. IBM pakalpojumu sniegšanas platformu piedāvājumu arhitektūra ir izstrādāta un pārbaudīta IBM laboratorijās ASV, Eiropā (Vācijā) un Japānā. Katra potenciālā sadarbības partnera risinājuma vai tā komponentu ražotāja izstrāde tiek testēta laboratorijā, lai noteiktu risinājuma atbilstību operatora klases standartiem un sadarbībai ar citu ražotāju sastāvdaļām. IBM pienesums ir tādi komponenti kā pašapkalpošanās un ziņu portālu infrastruktūra, vienota klientu atpazīšana, iekārtu atpazīšana un vadība, kā arī jaunākā IBM saimes risinājumu nodaļa teleoperatoriem, nu jau bijusī telekomunikāciju tīklu uzraudzības un vadības firma Micromuse un tās risinājums teleoperatoru tīkliem Netcool. Necool paplašina vadošo, pamatā IT sistēmu pārvaldības rīku saimi Tivoli ar pasaules vadošo teleoperatoru tīklu pārvaldības risinājumu.
Izveides, uzturēšanas un pārvaldības jomā IBM par uzticamu partneri ir izvēlējušies gan daļa lielāko pasaules teleoperatoru, gan teleoperatori, kuru abonentu skaits ir no 20 000 līdz 1 miljonam, kuru prasības pēc efektīvas un ātri adaptējamas pakalpojumu sniegšanas vides, risinājumu modularitātes un saprātīgām investīciju proporcijām risina IBM.
Guntars OTTO,
IBM Telekomunikāciju industrijas biznesa attīstības vadītājs Baltijas valstīs
IBM Latvia
Bauskas ielā 58 a
Rīgā, LV-1004
Tālr. 7070308
http://www.ibm.com/lv