Ko vienos vienotais regulators?
1. jūnijā stājās spēkā likums Par sabiedrisko pakalpojumu
regulatoriem, bet kopš 1. septembra Valsts vienotā sabiedrisko pakalpojumu
regulatora institūcija jau sākusi darbu. Šis ir vienīgais daudznozaru
regulators Eiropā. Regulēšanas komisijas kompetencē ir valsts regulējamās
sabiedrisko pakalpojumu nozares: enerģētika, telekomunikācijas, pasts un
dzelzceļa pārvadājumi. Par to, kā jaunā institūcija ietekmēs telekomunikāciju
nozari, SP stāsta vienotā regulatora Telekomunikāciju departamenta direktors
Andris VIRTMANIS.
Vienotā regulatora funkcijas
Likums Par telekomunikācijām paredz, ka telekomunikāciju nozari
regulē Satiksmes ministrija un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija,
kuras pieņemtie lēmumi un izdotie administratīvie akti būs saistoši
telekomunikāciju uzņēmumiem un telekomunikāciju pakalpojumu lietotājiem.
Regulators pārvaldīs frekvenču spektru telekomunikācijām paredzētajos frekvenču
diapazonos, numerācijas telpu, vispārējās atļaujas, individuālās licences, kā
arī standartizācijas jautājumus. Regulators un Satiksmes ministrija uzņemas
atbildību arī par visu frekvenču diapazonu izmantošanas nodrošinājumu bez
traucējumiem. Regulators izšķirs telekomunikāciju uzņēmumu strīdus
starpsavienojumu, īpašās piekļuves un nomāto līniju jautājumos. Un vēl, un
vēl... Visas funkcijas un atbildības apjomu nemaz nenosaukt.
Tomēr regulators ne tikai kontrolēs un uzraudzīs, bet arī
aizstāvēs telekomunikāciju pakalpojumu
lietotāju un telekomunikāciju uzņēmumu intereses, noteiks telekomunikāciju
uzņēmumu sniegto pakalpojumu kvalitātes prasības, kā arī pārraudzīs to izpildi.
Pārāk liela vara?
Jau dzirdot vien par plašajām jaunā regulatora pilnvarām, šķiet,
ka tā vara ir gluži vai neierobežota. Tomēr tā ir valsts institūcija, kurā viss
notiek saskaņā ar likumiem, un tās pamatmisija ir regulēt tirgu, atšķetināt
sarežģījumus, novērst konfliktus, nevis demonstrēt varu. Šobrīd sabiedrībā tiek
dažādi traktēta arī jaunās institūcijas reālā iespēja būt neatkarīgai no
jelkāda politiķu vai valsts varas struktūru spiediena. Ir pilnīgi skaidrs, ka,
piešķirot šīs institūcijas uzturēšanai naudu no valsts budžeta, vairs nevarētu būt nekādas runas par neatkarību,
tāpēc ir atrasta, apstiprināta un likumā Par regulatoriem iestrādāta cita shēma
- valsts nodeva, kas patiesībā ir maksa par regulēšanu un regulatora
institūcijas neatkarību. Līdzīgi modeļi darbojas arī citās Eiropas valstīs.
Šogad līdzekļi Latvijas vienotā regulatora institūcijas uzturēšanai tiek
iekasēti no regulēšanai pakļauto uzņēmumu
2000. gada neto apgrozījuma - t.i., divi lati no katriem Ls 1000. Vai
tas ir daudz vai maz? Spriediet paši.
Nākamgad Regulēšanas komisijas ieņēmumus veidos enerģētikas
nozare, kuras apgrozījums 2001. gadā plānots 281 864 000 latu (ieņēmumi par valsts
nodevas maksājumiem - 563 728 lati), telekomunikācijas - apgrozījums 166 254
500 latu (valsts nodevas maksājumi - 332 509 latu), pasta nozare - apgrozījums
8 305 000 latu (valsts nodevas maksājumi - 16 610 latu), kā arī dzelzceļa
nozare - apgrozījums 43 576 647 lati (valsts nodevas maksājumi 87 153 latu).
Līdz ar to arī komisijas ieņēmumi nākamgad būs 1 miljons latu. Tomēr, lai cik lielas izklausītos šī summa, saskaņā ar
Pasaules Bankas pētījumiem un analīzi vienotais regulators valstij tomēr izmaksās mazāk nekā atsevišķu nozaru
regulatoru uzturēšana.
Kā regulēt konkurenci?
Viens no galvenajiem
regulatora uzdevumiem ir kontrolēt sabiedrisko pakalpojumu procesus
sektoros, kur ir ierobežotas konkurences iespējas. Turklāt, strādājot
vienlaikus vairākās nozarēs, viena tautsaimniecības sektora pieredze būs
izmantojama arī citos. Regulēšanas komisija jau pārņēmusi darbus no visiem ar to saistītajiem pakalpojumu
sniegšanas tīkliem. Liberalizācijas noteikumi prasa, lai šādus tīklus
veidotu vismaz divi pakalpojumu
sniedzēji. Piemēram, telekomunikācijās tas būs otrs operators, enerģētikā -
Latvenergo un kāds alternatīvais
energotīkls utt. Tas veicinās konkurenci un nodrošinās klientam tiesības
izvēlēties gan kvalitāti, gan cenu.
No otras puses, brīvās konkurences apstākļos šķietami nebūtu ko
regulēt, jo cenas taču nosaka tirgus. Bet arī brīvajā tirgū vajadzīga kārtība,
jāaizsargā patērētājs, lai cenas neiekāptu mākoņos, turklāt jāraugās, vai
netiek pārkāpti licenču noteikumi. Protams, nedrīkst aizmirst arī to, ka
vēsturiskie monopoli, kuri gadiem ilgi turējušies savās pozīcijās, tik vienkārši negribēs tās atdot citiem. Arī
tur var palīdzēt regulators, bet tas nebūs viegli. Ne velti Eiropas regulatori
par grūtāko funkciju pēc tirgus
atvēršanas 1998. gadā uzskata starpsavienojumu līgumus. Tas šajā gadījumā
nenozīmē neko citu kā konkurentu pielaišanu pie telekomu tīkla, uz kuru var
pretendēt ne tikai sakaru uzņēmumi. Tāpēc arī regulatoram nākas uzņemties
nepateicīgo šķīrējtiesneša lomu strīdus gadījumos. Taču, lai šādu gadījumu būtu
pēc iespējas mazāk, regulatora kompetencē ietilpst arī starpsavienojumu līgumu
un nomāto līniju pamatpiedāvājumu, kā arī iekārtu kopīgas izmantošanas
nosacījumu apstiprināšana.
Ko iesākt ar nerentablo tirgus daļu?
Pat katram pirmziemniekam ir skaidrs, ka vissīvākā konkurence ir
tieši pašos rentablākajos tirgus segmentos. Telekomunikācijās tie, protams, ir
starptautiskie sakari un pakalpojumu sniegšana Rīgā un lielākajās pilsētās.
Varētu rasties priekšstats, ka, liberalizējot tirgu, lauki un nerentablie
reģioni tiks pamesti novārtā kā bāra bērni. Par laimi, tā tomēr nebūs, jo šis
sabiedriski nozīmīgais pienākums būs jāuzņemas tiem operatoriem, kuriem, ir būtiska ietekme tirgū (šāda definīcija
lasāma jaunajā likumā Par telekomunikācijām). Ko īsti tas nozīmē? Kādi ir
kritēriji, pēc kuriem nosaka, vai operatoram tiešām ir būtiska ietekme tirgū?
Piemēram, Eiropā noteikts, ka tie ir uzņēmumi, kuri kādā sektorā sasnieguši 25
procentus tirgus daļas. Šis sektors var pat neaptvert visu valsts teritoriju,
bet dažus reģionus, kā tas ir, piemēram, Somijā, kuras aptuveni 50
telekomunikāciju operatori ir kā mazi ķeizariņi (un, protams, arī tirgus
noteicēji) katrs savā teritorijā.
Latvijā šobrīd uz operatora statusu ar būtisku ietekmi tirgū
varētu pretendēt Lattelekom un arī abi mobilie operatori. Protams, no operatora
viedokļa raugoties, šāds statuss gan varētu būt pagodinošs, tomēr nereti arī
visai apgrūtinošs. Tāpēc pastāv likuma norma, ka šādu nerentablu pakalpojumu
sniedzēji varētu saņemt arī kādu kompensāciju no universālā pakalpojuma fonda.
Tas teorētiski varētu attiekties arī uz lielajiem uzņēmumiem, bet galvenokārt
tomēr uz mazajiem, kuriem nav būtiskas ietekmes tirgū, bet kas šo nastu uzveļ
uz pleciem labprātīgi (piemēram, gadījumā, ja operators uzņēmies apkalpot kādu
konkrētu reģionu).
Universālais pakalpojums
Universālais telekomunikāciju pakalpojums (precīzāks gan būtu
formulējums - vispārējais pakalpojums - red. piez.) ir minimālais pakalpojumu apjoms ar normām atbilstošu
kvalitāti, kas pieejams visiem lietotājiem, turklāt par pieņemamu cenu. Šobrīd
vēl nav precīzi definēts universālo pakalpojumu loks Latvijā. Citās valstīs tie
galvenokārt ir tādi tradicionālie pamatpakalpojumi kā fiksētā telefona sakari (gan vietējās, gan
starptautiskās sarunas). Šobrīd vēl notiek diskusijas, vai pie universālajiem
pakalpojumiem būtu pieskaitāms arī internets. Galu galā jāņem vērā arī iespēja,
ka samērā strauji varētu izplatīties interneta telefonija. Vajag definēt, kas
ietilpst šajā pakalpojumu grozā, lai varētu veidot universālo pakalpojumu
fondu.
Šo fondu regulators drīkst
izmantot tikai kompensācijām par pakalpojumu sniegšanu nerentablās teritorijās.
Dažās bagātās valstīs šo fondu izveido no valsts budžeta, bet Latvijā tas diez
vai būs iespējams, lai gan likumā ir
teikts, ka fondu var izveidot (bet var arī neizveidot!) Ministru kabinets. Droši vien būs jāmeklē citi ceļi.
Universālā pakalpojuma
fonds, iespējams, ļaus mazturīgajiem iedzīvotājiem kompensēt arī daļu telefona
abonēšanas maksas, ja tā būs pārāk augsta.
Kopumā šāda fonda ieviešana attīstīs tirgu, uzņēmējdarbību un
konkurenci, jo ļaus vieglāk ienākt jauniem uzņēmumiem.
Licenču un tarifu labirintos
Regulatora Telekomunikāciju departamentā ir paredzēts izveidot
īpašu licencēšanas nodaļu, kura nodarbosies gan ar telekomunikāciju un pasta
uzņēmumu pašreizējo licenču pārreģistrāciju, gan ar jaunu piešķiršanu. Vienas
no sarežģītākajām šobrīd ir mobilo operatoru licences, jo svarīgi ir panākt,
lai to prasības būtu vienādas. Ja, piemēram, tiks izlemts, ka tie abi operatori
ir sasnieguši būtisku ietekmi tirgū, tad viens no risinājumiem varētu būt, ka
nevienam no tiem nedrīkstētu piešķirt mobilo telefonu subsidēšanas tiesības.
Tas varētu būt atraktīvi arī trešajam
operatoram, kam vēl jāiekaro tirgus (tieši viņam varētu būt licence, kas pieļauj subsīdijas).
Ne visas licences maksā bargu naudu, tā ir tikai tajos gadījumos,
kur nepieciešams pieprasījums pēc ierobežotiem resursiem: frekvencēm un
numerācijas telpas (numurs nevar būt
bezgalīgi garš!). Pārējās licences drīzāk līdzinās darbības atļaujai, un
maksa par tām ir gluži simboliska.
Diemžēl telekomunikāciju tarifu problēmas joprojām ir gana
sarežģītas. Sākoties brīvajam tirgum, cenas kritīsies un operatoriem nebūs citu
stabilu ieņēmumu, kas kompensētu abonēšanas maksas, tā kā, iespējams, tās
vajadzēs palielināt. Lai nebūtu nepieļaujamu lēcienu, regulators noteiks tarifu
cenu griestus: tas nozīmē, ka vairāku pakalpojumu tarifi tiek sasaistīti vienā
grozā. Regulators var noteikt, ka
tarifu groza ietvaros nedrīkst pārāk paaugstināt kādu atsevišķu tarifu
pozīciju. Vairāku gadu laikā regulatoram jāpanāk, lai tarifi tuvotos reālajām
izmaksām.
Pirmie regulatora darbi
Vieni no pirmajiem
regulatora darbiem ir dažādu pretenziju
izskatīšana. Protams, regulators nenodarbosies ar visām ikdienišķām sūdzībām,
kuras spēj izskatīt konkrētā operatora klientu apkalpošanas centri vai
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs. Regulators izskata tikai pašas
sarežģītākās pretenzijas, galvenokārt, domstarpības starp operatoriem.
Regulators sācis nodarboties ar frekvenču diapazona piešķiršanu
Lattelekom, lai uzņēmums varētu pabeigt attālāko lauku rajonu telefonizāciju ar
radiopiekļuves palīdzību. Diemžēl tas nav tik vienkārši, jo jāņem vērā arī citu
ieinteresēto vēlmes. Lattelekom nepieciešamas tās pašas frekvences, kuras
izmanto gan mobilie operatori GSM pakalpojumiem, gan arī kaimiņu valstu
aeronavigācijas dienesti pie Latvijas robežām. Tomēr kompromisu varētu rast,
tiesa, ar noteikumu, ka šīs frekvences tiks izmantotas ļoti racionāli, bez
liekām rezervēm. Licencē jābūt definētam, ka frekvences nedrīkst izmantot
mobilo pakalpojumu sniegšanai.
Acīmredzot regulatoram būs jāsaskaras ar dažādiem sarežģījumiem,
dažkārt jāpieņem nepopulāri lēmumi un
tai pat laikā jāuzklausa visi, turklāt nenostājoties nevienā pusē. Varētu teikt
- jauns likumības sargs, bet varbūt - satiksmes regulētājs.
Gunta KĻAVIŅA
4
1. jūnijā stājās spēkā likums Par sabiedrisko pakalpojumu
regulatoriem, bet kopš 1. septembra Valsts vienotā sabiedrisko pakalpojumu
regulatora institūcija jau sākusi darbu. Šis ir vienīgais daudznozaru
regulators Eiropā. Regulēšanas komisijas kompetencē ir valsts regulējamās
sabiedrisko pakalpojumu nozares: enerģētika, telekomunikācijas, pasts un
dzelzceļa pārvadājumi. Par to, kā jaunā institūcija ietekmēs telekomunikāciju
nozari, SP stāsta vienotā regulatora Telekomunikāciju departamenta direktors
Andris VIRTMANIS.
Vienotā regulatora funkcijas
Likums Par telekomunikācijām paredz, ka telekomunikāciju nozari
regulē Satiksmes ministrija un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija,
kuras pieņemtie lēmumi un izdotie administratīvie akti būs saistoši
telekomunikāciju uzņēmumiem un telekomunikāciju pakalpojumu lietotājiem.
Regulators pārvaldīs frekvenču spektru telekomunikācijām paredzētajos frekvenču
diapazonos, numerācijas telpu, vispārējās atļaujas, individuālās licences, kā
arī standartizācijas jautājumus. Regulators un Satiksmes ministrija uzņemas
atbildību arī par visu frekvenču diapazonu izmantošanas nodrošinājumu bez
traucējumiem. Regulators izšķirs telekomunikāciju uzņēmumu strīdus
starpsavienojumu, īpašās piekļuves un nomāto līniju jautājumos. Un vēl, un
vēl... Visas funkcijas un atbildības apjomu nemaz nenosaukt.
Tomēr regulators ne tikai kontrolēs un uzraudzīs, bet arī
aizstāvēs telekomunikāciju pakalpojumu
lietotāju un telekomunikāciju uzņēmumu intereses, noteiks telekomunikāciju
uzņēmumu sniegto pakalpojumu kvalitātes prasības, kā arī pārraudzīs to izpildi.
Pārāk liela vara?
Jau dzirdot vien par plašajām jaunā regulatora pilnvarām, šķiet,
ka tā vara ir gluži vai neierobežota. Tomēr tā ir valsts institūcija, kurā viss
notiek saskaņā ar likumiem, un tās pamatmisija ir regulēt tirgu, atšķetināt
sarežģījumus, novērst konfliktus, nevis demonstrēt varu. Šobrīd sabiedrībā tiek
dažādi traktēta arī jaunās institūcijas reālā iespēja būt neatkarīgai no
jelkāda politiķu vai valsts varas struktūru spiediena. Ir pilnīgi skaidrs, ka,
piešķirot šīs institūcijas uzturēšanai naudu no valsts budžeta, vairs nevarētu būt nekādas runas par neatkarību,
tāpēc ir atrasta, apstiprināta un likumā Par regulatoriem iestrādāta cita shēma
- valsts nodeva, kas patiesībā ir maksa par regulēšanu un regulatora
institūcijas neatkarību. Līdzīgi modeļi darbojas arī citās Eiropas valstīs.
Šogad līdzekļi Latvijas vienotā regulatora institūcijas uzturēšanai tiek
iekasēti no regulēšanai pakļauto uzņēmumu
2000. gada neto apgrozījuma - t.i., divi lati no katriem Ls 1000. Vai
tas ir daudz vai maz? Spriediet paši.
Nākamgad Regulēšanas komisijas ieņēmumus veidos enerģētikas
nozare, kuras apgrozījums 2001. gadā plānots 281 864 000 latu (ieņēmumi par valsts
nodevas maksājumiem - 563 728 lati), telekomunikācijas - apgrozījums 166 254
500 latu (valsts nodevas maksājumi - 332 509 latu), pasta nozare - apgrozījums
8 305 000 latu (valsts nodevas maksājumi - 16 610 latu), kā arī dzelzceļa
nozare - apgrozījums 43 576 647 lati (valsts nodevas maksājumi 87 153 latu).
Līdz ar to arī komisijas ieņēmumi nākamgad būs 1 miljons latu. Tomēr, lai cik lielas izklausītos šī summa, saskaņā ar
Pasaules Bankas pētījumiem un analīzi vienotais regulators valstij tomēr izmaksās mazāk nekā atsevišķu nozaru
regulatoru uzturēšana.
Kā regulēt konkurenci?
Viens no galvenajiem
regulatora uzdevumiem ir kontrolēt sabiedrisko pakalpojumu procesus
sektoros, kur ir ierobežotas konkurences iespējas. Turklāt, strādājot
vienlaikus vairākās nozarēs, viena tautsaimniecības sektora pieredze būs
izmantojama arī citos. Regulēšanas komisija jau pārņēmusi darbus no visiem ar to saistītajiem pakalpojumu
sniegšanas tīkliem. Liberalizācijas noteikumi prasa, lai šādus tīklus
veidotu vismaz divi pakalpojumu
sniedzēji. Piemēram, telekomunikācijās tas būs otrs operators, enerģētikā -
Latvenergo un kāds alternatīvais
energotīkls utt. Tas veicinās konkurenci un nodrošinās klientam tiesības
izvēlēties gan kvalitāti, gan cenu.
No otras puses, brīvās konkurences apstākļos šķietami nebūtu ko
regulēt, jo cenas taču nosaka tirgus. Bet arī brīvajā tirgū vajadzīga kārtība,
jāaizsargā patērētājs, lai cenas neiekāptu mākoņos, turklāt jāraugās, vai
netiek pārkāpti licenču noteikumi. Protams, nedrīkst aizmirst arī to, ka
vēsturiskie monopoli, kuri gadiem ilgi turējušies savās pozīcijās, tik vienkārši negribēs tās atdot citiem. Arī
tur var palīdzēt regulators, bet tas nebūs viegli. Ne velti Eiropas regulatori
par grūtāko funkciju pēc tirgus
atvēršanas 1998. gadā uzskata starpsavienojumu līgumus. Tas šajā gadījumā
nenozīmē neko citu kā konkurentu pielaišanu pie telekomu tīkla, uz kuru var
pretendēt ne tikai sakaru uzņēmumi. Tāpēc arī regulatoram nākas uzņemties
nepateicīgo šķīrējtiesneša lomu strīdus gadījumos. Taču, lai šādu gadījumu būtu
pēc iespējas mazāk, regulatora kompetencē ietilpst arī starpsavienojumu līgumu
un nomāto līniju pamatpiedāvājumu, kā arī iekārtu kopīgas izmantošanas
nosacījumu apstiprināšana.
Ko iesākt ar nerentablo tirgus daļu?
Pat katram pirmziemniekam ir skaidrs, ka vissīvākā konkurence ir
tieši pašos rentablākajos tirgus segmentos. Telekomunikācijās tie, protams, ir
starptautiskie sakari un pakalpojumu sniegšana Rīgā un lielākajās pilsētās.
Varētu rasties priekšstats, ka, liberalizējot tirgu, lauki un nerentablie
reģioni tiks pamesti novārtā kā bāra bērni. Par laimi, tā tomēr nebūs, jo šis
sabiedriski nozīmīgais pienākums būs jāuzņemas tiem operatoriem, kuriem, ir būtiska ietekme tirgū (šāda definīcija
lasāma jaunajā likumā Par telekomunikācijām). Ko īsti tas nozīmē? Kādi ir
kritēriji, pēc kuriem nosaka, vai operatoram tiešām ir būtiska ietekme tirgū?
Piemēram, Eiropā noteikts, ka tie ir uzņēmumi, kuri kādā sektorā sasnieguši 25
procentus tirgus daļas. Šis sektors var pat neaptvert visu valsts teritoriju,
bet dažus reģionus, kā tas ir, piemēram, Somijā, kuras aptuveni 50
telekomunikāciju operatori ir kā mazi ķeizariņi (un, protams, arī tirgus
noteicēji) katrs savā teritorijā.
Latvijā šobrīd uz operatora statusu ar būtisku ietekmi tirgū
varētu pretendēt Lattelekom un arī abi mobilie operatori. Protams, no operatora
viedokļa raugoties, šāds statuss gan varētu būt pagodinošs, tomēr nereti arī
visai apgrūtinošs. Tāpēc pastāv likuma norma, ka šādu nerentablu pakalpojumu
sniedzēji varētu saņemt arī kādu kompensāciju no universālā pakalpojuma fonda.
Tas teorētiski varētu attiekties arī uz lielajiem uzņēmumiem, bet galvenokārt
tomēr uz mazajiem, kuriem nav būtiskas ietekmes tirgū, bet kas šo nastu uzveļ
uz pleciem labprātīgi (piemēram, gadījumā, ja operators uzņēmies apkalpot kādu
konkrētu reģionu).
Universālais pakalpojums
Universālais telekomunikāciju pakalpojums (precīzāks gan būtu
formulējums - vispārējais pakalpojums - red. piez.) ir minimālais pakalpojumu apjoms ar normām atbilstošu
kvalitāti, kas pieejams visiem lietotājiem, turklāt par pieņemamu cenu. Šobrīd
vēl nav precīzi definēts universālo pakalpojumu loks Latvijā. Citās valstīs tie
galvenokārt ir tādi tradicionālie pamatpakalpojumi kā fiksētā telefona sakari (gan vietējās, gan
starptautiskās sarunas). Šobrīd vēl notiek diskusijas, vai pie universālajiem
pakalpojumiem būtu pieskaitāms arī internets. Galu galā jāņem vērā arī iespēja,
ka samērā strauji varētu izplatīties interneta telefonija. Vajag definēt, kas
ietilpst šajā pakalpojumu grozā, lai varētu veidot universālo pakalpojumu
fondu.
Šo fondu regulators drīkst
izmantot tikai kompensācijām par pakalpojumu sniegšanu nerentablās teritorijās.
Dažās bagātās valstīs šo fondu izveido no valsts budžeta, bet Latvijā tas diez
vai būs iespējams, lai gan likumā ir
teikts, ka fondu var izveidot (bet var arī neizveidot!) Ministru kabinets. Droši vien būs jāmeklē citi ceļi.
Universālā pakalpojuma
fonds, iespējams, ļaus mazturīgajiem iedzīvotājiem kompensēt arī daļu telefona
abonēšanas maksas, ja tā būs pārāk augsta.
Kopumā šāda fonda ieviešana attīstīs tirgu, uzņēmējdarbību un
konkurenci, jo ļaus vieglāk ienākt jauniem uzņēmumiem.
Licenču un tarifu labirintos
Regulatora Telekomunikāciju departamentā ir paredzēts izveidot
īpašu licencēšanas nodaļu, kura nodarbosies gan ar telekomunikāciju un pasta
uzņēmumu pašreizējo licenču pārreģistrāciju, gan ar jaunu piešķiršanu. Vienas
no sarežģītākajām šobrīd ir mobilo operatoru licences, jo svarīgi ir panākt,
lai to prasības būtu vienādas. Ja, piemēram, tiks izlemts, ka tie abi operatori
ir sasnieguši būtisku ietekmi tirgū, tad viens no risinājumiem varētu būt, ka
nevienam no tiem nedrīkstētu piešķirt mobilo telefonu subsidēšanas tiesības.
Tas varētu būt atraktīvi arī trešajam
operatoram, kam vēl jāiekaro tirgus (tieši viņam varētu būt licence, kas pieļauj subsīdijas).
Ne visas licences maksā bargu naudu, tā ir tikai tajos gadījumos,
kur nepieciešams pieprasījums pēc ierobežotiem resursiem: frekvencēm un
numerācijas telpas (numurs nevar būt
bezgalīgi garš!). Pārējās licences drīzāk līdzinās darbības atļaujai, un
maksa par tām ir gluži simboliska.
Diemžēl telekomunikāciju tarifu problēmas joprojām ir gana
sarežģītas. Sākoties brīvajam tirgum, cenas kritīsies un operatoriem nebūs citu
stabilu ieņēmumu, kas kompensētu abonēšanas maksas, tā kā, iespējams, tās
vajadzēs palielināt. Lai nebūtu nepieļaujamu lēcienu, regulators noteiks tarifu
cenu griestus: tas nozīmē, ka vairāku pakalpojumu tarifi tiek sasaistīti vienā
grozā. Regulators var noteikt, ka
tarifu groza ietvaros nedrīkst pārāk paaugstināt kādu atsevišķu tarifu
pozīciju. Vairāku gadu laikā regulatoram jāpanāk, lai tarifi tuvotos reālajām
izmaksām.
Pirmie regulatora darbi
Vieni no pirmajiem
regulatora darbiem ir dažādu pretenziju
izskatīšana. Protams, regulators nenodarbosies ar visām ikdienišķām sūdzībām,
kuras spēj izskatīt konkrētā operatora klientu apkalpošanas centri vai
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs. Regulators izskata tikai pašas
sarežģītākās pretenzijas, galvenokārt, domstarpības starp operatoriem.
Regulators sācis nodarboties ar frekvenču diapazona piešķiršanu
Lattelekom, lai uzņēmums varētu pabeigt attālāko lauku rajonu telefonizāciju ar
radiopiekļuves palīdzību. Diemžēl tas nav tik vienkārši, jo jāņem vērā arī citu
ieinteresēto vēlmes. Lattelekom nepieciešamas tās pašas frekvences, kuras
izmanto gan mobilie operatori GSM pakalpojumiem, gan arī kaimiņu valstu
aeronavigācijas dienesti pie Latvijas robežām. Tomēr kompromisu varētu rast,
tiesa, ar noteikumu, ka šīs frekvences tiks izmantotas ļoti racionāli, bez
liekām rezervēm. Licencē jābūt definētam, ka frekvences nedrīkst izmantot
mobilo pakalpojumu sniegšanai.
Acīmredzot regulatoram būs jāsaskaras ar dažādiem sarežģījumiem,
dažkārt jāpieņem nepopulāri lēmumi un
tai pat laikā jāuzklausa visi, turklāt nenostājoties nevienā pusē. Varētu teikt
- jauns likumības sargs, bet varbūt - satiksmes regulētājs.
Gunta KĻAVIŅA
4