Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

118 ābola divas pusītes

   

 

Uzziņu dienesta 118 piecu gadu darbības laikā tā devīze no vieglāk piezvanīt nekā atcerēties pārtapusi par viegli uzzināt. Pirms pāris gadiem 118 saimei pievienojās arī interneta portāls. Uzziņu dienesta darbs kļūst aizvien daudzšķautnaināks, bet 118 portāls pamazām pārņem daļu no vecākā brāļa datu bāzes. Abi dienesti jau kļuvuši par tādām kā viena ābola divām pusītēm, un tiem vienam bez otra vairs neiztikt. Par to, kā 118 izdodas saglabāt mūžīgu jaunību, allaž mainoties, SP stāsta 118 projekta vadītājs Māris GAILIS.

 

- Par godu uzziņu dienesta 118 pirmajai piecgadei Cēsīs notika kas līdzīgs nelielai uguņošanai. Kāds spēks, jūsuprāt, ļauj 118 raķetēm dzirksteļot biznesa debesīs?

- Vispirms jau griba un spēja pastāvīgi mainīties, līdz ar to allaž saglabājot mūsu piedāvājuma aktualitāti, dažkārt pat pārsteigumu. Gan informācija, gan arī pakalpojumi kļuvuši tik daudzveidīgi, ka diez vai ir tāds jautājums, uz kuru mūsu operatori nespētu atbildēt. Ja nu vienīgi - par filozofijas vēsturi vai vienšūnu organismu šūnas struktūru... Toties varat uzzināt visu sadzīvē nepieciešamo: ne tikai firmu telefonus un adreses, bet arī informāciju par izklaidi, lidmašīnu, vilcienu un autobusu reisiem, valūtas kursiem, nekustamiem īpašumiem (arī - to atrašanās vietu un cenas). 118 palīdzēs jums nenomaldīties un atrast vajadzīgo firmu vai iestādi, ja esat iebraucis no citas pilsētas, pateiks, kur atrodas tuvākais taksofons vai bankomāts, un daudz ko citu.

- 118 uzziņu dienests noteikti ir viens no populārākajiem Latvijā. Varētu teikt, ka tam ir stabila auditorija. Protams, ar katru jaunu uzziņu bloku nāk klāt arī jauni klienti, bet kopumā zvanītāju skaits droši vien neaug tik dinamiski kā pirmajos gados.

- Šobrīd 160 uzziņu dienesta operatori dienā atbild vidēji uz 35 000 zvanu. Pirms gada bija 140 operatoru un aptuveni 30 000 zvanu dienā. To tiešām nevar uzskatīt par lēcienu, bet gan par vienmērīgu, prognozējamu dinamiku. (Salīdzinājumam: 118 pirmajā darbības gadā bija 30 operatoru, kas dienā apkalpoja aptuveni 3 000 klientu). Tas nozīmē, ka dienas maiņā, septiņās stundās, katrs operators apkalpo aptuveni 400 klientu (naktī, protams, mazāk). Mēs nemitīgi domājam par to, kā piesaistīt jaunus klientus, kā paplašināt viņus interesējošo uzziņu loku. 118 komandas mērķis ir radīt tik kvalitatīvu, ērtu un informatīvi piesātinātu vidi, lai klients tiešām varētu saņemt atbildi uz jebkuru sadzīviska vai lietišķa rakstura jautājumu. Šķiet, ka jau tagad esam ļoti tuvu šim mērķim. Turklāt klients var ne tikai iegūt informāciju, bet arī izdarīt pasūtījumus. Piemērām, šā  gada jaunums ir preses izdevumu pasūtīšana pa telefonu, kas jau guvusi lielu publikas un izdevēju interesi.

- Kā darbojas šis 118 preses abonēšanas mehānisms?

- Vispirms noslēdzam līgumu ar preses izdevniecību, viņi savā žurnālā vai avīzē paziņo par iespēju abonēt to pa telefonu, un potenciālais abonents zvana uz 118, kur fiksējam kontaktinformāciju, periodiski apkopojam to un nosūtām izdevējam. Atkarībā no izdevēja vēlmes 118 var arī slēgt (vai neslēgt) izplatīšanas līgumus ar Latvijas pastu, kā arī uzņemties rūpes par norēķiniem (sākot ar rēķina izrakstīšanu līdz naudas iekasēšanai). Piemēram, sadarbības līgums ar Preses namu tika noslēgts jau gada sākumā. Rezultāti, manuprāt, ir labi - Preses nams ar mūsu uzziņu dienesta palīdzību saņem pāris tūkstošus jaunu abonentu gadā.

- Cik šāds pakalpojums maksā izdevējam?

- Sākotnējā cena par pasūtījuma pieņemšanu ir Ls 0.40 par katru abonentu, bet tā var būt arī mazāka, ja ir liels apgrozījums.

 - Droši vien daudzi vēl nezina arī par 118 tiešo savienojumu.

- To gan nevarētu uzskatīt par jaunumu, bet tie, kas to regulāri izmanto, ir pārliecinājušies, ka tas ir ļoti ērts: nav jāmeklē pildspalva un papīra strēmele, lai pierakstītu vajadzīgo telefona numuru, jo iespējams uzreiz saņemt savienojumu. Varētu teikt, ka klients var izmantot 118 sekretāres vietā. 118 tiešais savienojums notiek, uzklikšķinot uz attiecīgā numura uzziņu centra datu bāzē. Tiesa, par šādu pakalpojumu papildus jāmaksā Ls 0,10 (protams, tikai tad, ja vajadzīgā persona ir sazvanāma), bet tas noteikti ir ietaupītā laika un piedāvāto ērtību vērts. Ja gadījumā vajadzīgais abonents tomēr nav sazvanāms, numuru nosauc patīkami tembrēta mehāniskā balss. Drīzumā šis pakalpojums būs pieejams arī mobilajiem lietotājiem.

- Šķiet, kādu brīdi gaisā virmoja pat ideja, ka 118 varētu apkalpot arī klientus ārpus Latvijas.

- Šobrīd apkalpojam tos ārzemniekus, kas mums zvana, lai noskaidrotu informāciju par mūsu valsti, jo 118 datu bāze aptver tikai Latviju. Tomēr, domājot par perspektīvu, esam paplašinājuši pakalpojumus: piemēram, 118 telemārketings apkalpo ienākošo telemārketingu arī no citām valstīm. Kad šis apjoms būs vēl lielāks, 118 droši vien pieslēgsies kādai ārzemju datu bāzei, lai varētu sniegt arī uzziņas. Gluži reāla ir vīzija, ka 118 varētu darboties Baltijas reģionā. Iespējams, pieņemsim darbā operatorus, kuri runā lietuviski un igauniski.

- Kādi ir paši aktuālākie jaunumi 118 ābola otrajā pusītē - portālā?

- Vispirms noteikti jāmin, ka ar portāla palīdzību it kā paplašinām uzziņu dienesta pārklājuma zonu, jo izmantojam vienotu datu bāzi un pakāpeniski, pa sadaļai vien,  pārņemam portālā informāciju no telefona uzziņu dienesta. Manuprāt, tas ir labi jau tādēļ vien, ka klients var izvēlēties, kāds informācijas ieguves veids viņam ir ērtāks, turklāt portāla informāciju var gan pārkopēt, gan izdrukāt.

Nu jau gandrīz gadu 118 portālam ir jauns dizains, kura autori ir mūsu pašu darbinieki. Tehnoloģiski portālu atbalsta Verdi, izmantojam arī viņu servera resursus. Cenšamies veidot lapas pēc iespējas pārskatāmākas, ar loģisku tematisko izvietojumu. Tagad ikvienam portāla lietotājam ir iespēja saņemt bezmaksas e-pasta adresi. Piedāvājam arī krietni ērtāku un funkcionāli plašāku čata versiju, kuras radīšanai ieguldījām lielus līdzekļus.

Šobrīd viens no mūsu aktuālākajiem jaunumiem, kas pieejams gan pa telefonu, gan internetā (portālā tas parādījās tikai novembrī), ir informācija par nekustamu īpašumu pirkšanu un pārdošanu. Portāla priekšrocība šai gadījumā ir labāka pārskatāmība: potenciālais pircējs var vienkopus aplūkot visus piedāvājumus, salīdzināt to cenas, ievietot arī pats savu sludinājumu.

118 portālam izveidojusies savstarpēji izdevīga sadarbība ar dažādiem uzņēmumiem, kuri pie mums var ievietot vajadzīgo informāciju. To var darīt gan tie, kuriem pašiem nav mājas lapas, gan arī tie, kuri rēķinās ar 118 portāla popularitāti un lielo auditoriju.

Portālā atrodama informācija, kas noder ikvienam. To lietot ir ērti, jo nav jāatceras daudz interneta adrešu: viss nepieciešamais ir vienkopus. Piemēram, populāra ir tematiskā sadaļa par darba sludinājumiem, kurus ievieto CV-Online, E-darbs un Workingday. Sadarbībā ar Rīgas Viļņiem publicējam internetā radio un TV programmu. Gan ziemā, gan vasarā var atrast aktuālu tūrisma informāciju. Vēl - lidmašīnu,  vilcienu un autobusu kustības sarakstu, kurš tapis sadarbībā ar Satiksmes ministriju. Šī ir visprecīzākā informācija, jo Satiksmes ministrijas datu bāzē operatīvi tiek ieviestas visas autobusu kustības izmaiņas.

- Ar ko, jūsuprāt, 118 īpaši atšķiras no pārējiem portāliem?

- Mūsu mērķis noteikti nav kopēt ziņas no LETA, jo 118 nav ziņu portāls, bet drīzāk gan - sabiedrības sociālo aktualitāšu un lietderīgas informācijas kopa, kura attīstās gan plašumā, gan dziļumā. Otrs mērķis ir pēc iespējas paplašināt visdažādāko uzņēmumu un iestāžu mājas lapu saišu depo, lai klients, nemeklējot interneta adreses un netērējot laiku, varētu tieši no 118 portāla iegūt vairāk papildinformācijas. Lai klientiem nevajadzētu paļauties uz meklētāju niķiem, esam iecerējuši sadalīt informāciju tematiskās kopās.

. - Jums noteikti azotē paslēpusies arī kāda nākotnes vīzija...

- Domājam par iespēju pieprasīt un saņemt informāciju ar īsziņu palīdzību, tādējādi 118 uzziņu dienests kļūtu vēl pieejamāks. Šāds pakalpojums varētu būt bāzēts uz WAP pārlūkprogrammu un būtu lētāks nekā telefona zvans. Acīmredzot runa gan varētu būt tikai par pašām populārākajām informācijas grupām. Tālākā nākotnē varētu cerēt uz lielāku informācijas apriti caur internetu un, kas zina, domāt arī par interneta telefonijas pakalpojumiem. 

 

Gunta KĻAVIŅA

 

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001