118 ābola divas pusītes
Uzziņu dienesta 118 piecu gadu darbības laikā tā devīze no vieglāk
piezvanīt nekā atcerēties pārtapusi par viegli uzzināt. Pirms pāris gadiem 118
saimei pievienojās arī interneta portāls. Uzziņu dienesta darbs kļūst aizvien
daudzšķautnaināks, bet 118 portāls pamazām pārņem daļu no vecākā brāļa datu
bāzes. Abi dienesti jau kļuvuši par tādām kā viena ābola divām pusītēm, un tiem
vienam bez otra vairs neiztikt. Par to, kā 118 izdodas saglabāt mūžīgu jaunību,
allaž mainoties, SP stāsta 118 projekta vadītājs Māris GAILIS.
- Par godu uzziņu dienesta 118 pirmajai piecgadei Cēsīs notika kas
līdzīgs nelielai uguņošanai. Kāds spēks, jūsuprāt, ļauj 118 raķetēm dzirksteļot
biznesa debesīs?
- Vispirms jau griba un spēja pastāvīgi mainīties, līdz ar to
allaž saglabājot mūsu piedāvājuma aktualitāti, dažkārt pat pārsteigumu. Gan
informācija, gan arī pakalpojumi kļuvuši tik daudzveidīgi, ka diez vai ir tāds
jautājums, uz kuru mūsu operatori nespētu atbildēt. Ja nu vienīgi - par
filozofijas vēsturi vai vienšūnu organismu šūnas struktūru... Toties varat
uzzināt visu sadzīvē nepieciešamo: ne tikai firmu telefonus un adreses, bet arī
informāciju par izklaidi, lidmašīnu, vilcienu un autobusu reisiem, valūtas
kursiem, nekustamiem īpašumiem (arī - to atrašanās vietu un cenas). 118
palīdzēs jums nenomaldīties un atrast vajadzīgo firmu vai iestādi, ja esat
iebraucis no citas pilsētas, pateiks, kur atrodas tuvākais taksofons vai
bankomāts, un daudz ko citu.
- 118 uzziņu dienests noteikti ir viens no populārākajiem Latvijā.
Varētu teikt, ka tam ir stabila auditorija. Protams, ar katru jaunu uzziņu
bloku nāk klāt arī jauni klienti, bet kopumā zvanītāju skaits droši vien neaug
tik dinamiski kā pirmajos gados.
- Šobrīd 160 uzziņu dienesta operatori dienā atbild vidēji uz 35
000 zvanu. Pirms gada bija 140 operatoru un aptuveni 30 000 zvanu dienā. To
tiešām nevar uzskatīt par lēcienu, bet gan par vienmērīgu, prognozējamu
dinamiku. (Salīdzinājumam: 118 pirmajā darbības gadā bija 30 operatoru, kas
dienā apkalpoja aptuveni 3 000 klientu). Tas nozīmē, ka dienas maiņā, septiņās
stundās, katrs operators apkalpo aptuveni 400 klientu (naktī, protams, mazāk).
Mēs nemitīgi domājam par to, kā piesaistīt jaunus klientus, kā paplašināt viņus
interesējošo uzziņu loku. 118 komandas mērķis ir radīt tik kvalitatīvu, ērtu un
informatīvi piesātinātu vidi, lai klients tiešām varētu saņemt atbildi uz
jebkuru sadzīviska vai lietišķa rakstura jautājumu. Šķiet, ka jau tagad esam
ļoti tuvu šim mērķim. Turklāt klients var ne tikai iegūt informāciju, bet arī
izdarīt pasūtījumus. Piemērām, šā gada
jaunums ir preses izdevumu pasūtīšana pa telefonu, kas jau guvusi lielu
publikas un izdevēju interesi.
- Kā darbojas šis 118 preses abonēšanas mehānisms?
- Vispirms noslēdzam līgumu ar preses izdevniecību, viņi savā
žurnālā vai avīzē paziņo par iespēju abonēt to pa telefonu, un potenciālais
abonents zvana uz 118, kur fiksējam kontaktinformāciju, periodiski apkopojam to
un nosūtām izdevējam. Atkarībā no izdevēja vēlmes 118 var arī slēgt (vai neslēgt)
izplatīšanas līgumus ar Latvijas pastu, kā arī uzņemties rūpes par norēķiniem
(sākot ar rēķina izrakstīšanu līdz naudas iekasēšanai). Piemēram, sadarbības
līgums ar Preses namu tika noslēgts jau gada sākumā. Rezultāti, manuprāt, ir
labi - Preses nams ar mūsu uzziņu dienesta palīdzību saņem pāris tūkstošus
jaunu abonentu gadā.
- Cik šāds pakalpojums maksā izdevējam?
- Sākotnējā cena par pasūtījuma pieņemšanu ir Ls 0.40 par katru
abonentu, bet tā var būt arī mazāka, ja ir liels apgrozījums.
- Droši vien daudzi vēl
nezina arī par 118 tiešo savienojumu.
- To gan nevarētu uzskatīt par jaunumu, bet tie, kas to regulāri
izmanto, ir pārliecinājušies, ka tas ir ļoti ērts: nav jāmeklē pildspalva un
papīra strēmele, lai pierakstītu vajadzīgo telefona numuru, jo iespējams uzreiz
saņemt savienojumu. Varētu teikt, ka klients var izmantot 118 sekretāres vietā.
118 tiešais savienojums notiek, uzklikšķinot uz attiecīgā numura uzziņu centra
datu bāzē. Tiesa, par šādu pakalpojumu papildus jāmaksā Ls 0,10 (protams, tikai
tad, ja vajadzīgā persona ir sazvanāma), bet tas noteikti ir ietaupītā laika un
piedāvāto ērtību vērts. Ja gadījumā vajadzīgais abonents tomēr nav sazvanāms,
numuru nosauc patīkami tembrēta mehāniskā balss. Drīzumā šis pakalpojums būs
pieejams arī mobilajiem lietotājiem.
- Šķiet, kādu brīdi gaisā virmoja pat ideja, ka 118 varētu
apkalpot arī klientus ārpus Latvijas.
- Šobrīd apkalpojam tos ārzemniekus, kas mums zvana, lai
noskaidrotu informāciju par mūsu valsti, jo 118 datu bāze aptver tikai Latviju.
Tomēr, domājot par perspektīvu, esam paplašinājuši pakalpojumus: piemēram, 118
telemārketings apkalpo ienākošo telemārketingu arī no citām valstīm. Kad šis
apjoms būs vēl lielāks, 118 droši vien pieslēgsies kādai ārzemju datu bāzei,
lai varētu sniegt arī uzziņas. Gluži reāla ir vīzija, ka 118 varētu darboties
Baltijas reģionā. Iespējams, pieņemsim darbā operatorus, kuri runā lietuviski
un igauniski.
- Kādi ir paši aktuālākie jaunumi 118 ābola otrajā pusītē -
portālā?
- Vispirms noteikti jāmin, ka ar portāla palīdzību it kā
paplašinām uzziņu dienesta pārklājuma zonu, jo izmantojam vienotu datu bāzi un
pakāpeniski, pa sadaļai vien, pārņemam
portālā informāciju no telefona uzziņu dienesta. Manuprāt, tas ir labi jau tādēļ
vien, ka klients var izvēlēties, kāds informācijas ieguves veids viņam ir
ērtāks, turklāt portāla informāciju var gan pārkopēt, gan izdrukāt.
Nu jau gandrīz gadu 118 portālam ir jauns dizains, kura autori ir
mūsu pašu darbinieki. Tehnoloģiski portālu atbalsta Verdi, izmantojam arī viņu
servera resursus. Cenšamies veidot lapas pēc iespējas pārskatāmākas, ar loģisku
tematisko izvietojumu. Tagad ikvienam portāla lietotājam ir iespēja saņemt
bezmaksas e-pasta adresi. Piedāvājam arī krietni ērtāku un funkcionāli plašāku
čata versiju, kuras radīšanai ieguldījām lielus līdzekļus.
obrīd viens no mūsu aktuālākajiem jaunumiem, kas pieejams gan pa
telefonu, gan internetā (portālā tas parādījās tikai novembrī), ir informācija
par nekustamu īpašumu pirkšanu un pārdošanu. Portāla priekšrocība šai gadījumā ir
labāka pārskatāmība: potenciālais pircējs var vienkopus aplūkot visus
piedāvājumus, salīdzināt to cenas, ievietot arī pats savu sludinājumu.
118 portālam izveidojusies savstarpēji izdevīga sadarbība ar
dažādiem uzņēmumiem, kuri pie mums var ievietot vajadzīgo informāciju. To var
darīt gan tie, kuriem pašiem nav mājas lapas, gan arī tie, kuri rēķinās ar 118
portāla popularitāti un lielo auditoriju.
Portālā atrodama informācija, kas noder ikvienam. To lietot ir
ērti, jo nav jāatceras daudz interneta adrešu: viss nepieciešamais ir
vienkopus. Piemēram, populāra ir tematiskā sadaļa par darba sludinājumiem,
kurus ievieto CV-Online, E-darbs un Workingday. Sadarbībā ar Rīgas Viļņiem
publicējam internetā radio un TV programmu. Gan ziemā, gan vasarā var atrast aktuālu
tūrisma informāciju. Vēl - lidmašīnu,
vilcienu un autobusu kustības sarakstu, kurš tapis sadarbībā ar
Satiksmes ministriju. Šī ir visprecīzākā informācija, jo Satiksmes ministrijas
datu bāzē operatīvi tiek ieviestas visas autobusu kustības izmaiņas.
- Ar ko, jūsuprāt, 118 īpaši atšķiras no pārējiem portāliem?
- Mūsu mērķis noteikti nav kopēt ziņas no LETA, jo 118 nav ziņu
portāls, bet drīzāk gan - sabiedrības sociālo aktualitāšu un lietderīgas
informācijas kopa, kura attīstās gan plašumā, gan dziļumā. Otrs mērķis ir pēc
iespējas paplašināt visdažādāko uzņēmumu un iestāžu mājas lapu saišu depo, lai
klients, nemeklējot interneta adreses un netērējot laiku, varētu tieši no 118
portāla iegūt vairāk papildinformācijas. Lai klientiem nevajadzētu paļauties uz
meklētāju niķiem, esam iecerējuši sadalīt informāciju tematiskās kopās.
. - Jums noteikti azotē paslēpusies arī kāda nākotnes vīzija...
- Domājam par iespēju pieprasīt un saņemt informāciju ar īsziņu
palīdzību, tādējādi 118 uzziņu dienests kļūtu vēl pieejamāks. Šāds pakalpojums
varētu būt bāzēts uz WAP pārlūkprogrammu un būtu lētāks nekā telefona zvans.
Acīmredzot runa gan varētu būt tikai par pašām populārākajām informācijas
grupām. Tālākā nākotnē varētu cerēt uz lielāku informācijas apriti caur internetu
un, kas zina, domāt arī par interneta telefonijas pakalpojumiem.
Gunta KĻAVIŅA
Uzziņu dienesta 118 piecu gadu darbības laikā tā devīze no vieglāk
piezvanīt nekā atcerēties pārtapusi par viegli uzzināt. Pirms pāris gadiem 118
saimei pievienojās arī interneta portāls. Uzziņu dienesta darbs kļūst aizvien
daudzšķautnaināks, bet 118 portāls pamazām pārņem daļu no vecākā brāļa datu
bāzes. Abi dienesti jau kļuvuši par tādām kā viena ābola divām pusītēm, un tiem
vienam bez otra vairs neiztikt. Par to, kā 118 izdodas saglabāt mūžīgu jaunību,
allaž mainoties, SP stāsta 118 projekta vadītājs Māris GAILIS.
- Par godu uzziņu dienesta 118 pirmajai piecgadei Cēsīs notika kas
līdzīgs nelielai uguņošanai. Kāds spēks, jūsuprāt, ļauj 118 raķetēm dzirksteļot
biznesa debesīs?
- Vispirms jau griba un spēja pastāvīgi mainīties, līdz ar to
allaž saglabājot mūsu piedāvājuma aktualitāti, dažkārt pat pārsteigumu. Gan
informācija, gan arī pakalpojumi kļuvuši tik daudzveidīgi, ka diez vai ir tāds
jautājums, uz kuru mūsu operatori nespētu atbildēt. Ja nu vienīgi - par
filozofijas vēsturi vai vienšūnu organismu šūnas struktūru... Toties varat
uzzināt visu sadzīvē nepieciešamo: ne tikai firmu telefonus un adreses, bet arī
informāciju par izklaidi, lidmašīnu, vilcienu un autobusu reisiem, valūtas
kursiem, nekustamiem īpašumiem (arī - to atrašanās vietu un cenas). 118
palīdzēs jums nenomaldīties un atrast vajadzīgo firmu vai iestādi, ja esat
iebraucis no citas pilsētas, pateiks, kur atrodas tuvākais taksofons vai
bankomāts, un daudz ko citu.
- 118 uzziņu dienests noteikti ir viens no populārākajiem Latvijā.
Varētu teikt, ka tam ir stabila auditorija. Protams, ar katru jaunu uzziņu
bloku nāk klāt arī jauni klienti, bet kopumā zvanītāju skaits droši vien neaug
tik dinamiski kā pirmajos gados.
- Šobrīd 160 uzziņu dienesta operatori dienā atbild vidēji uz 35
000 zvanu. Pirms gada bija 140 operatoru un aptuveni 30 000 zvanu dienā. To
tiešām nevar uzskatīt par lēcienu, bet gan par vienmērīgu, prognozējamu
dinamiku. (Salīdzinājumam: 118 pirmajā darbības gadā bija 30 operatoru, kas
dienā apkalpoja aptuveni 3 000 klientu). Tas nozīmē, ka dienas maiņā, septiņās
stundās, katrs operators apkalpo aptuveni 400 klientu (naktī, protams, mazāk).
Mēs nemitīgi domājam par to, kā piesaistīt jaunus klientus, kā paplašināt viņus
interesējošo uzziņu loku. 118 komandas mērķis ir radīt tik kvalitatīvu, ērtu un
informatīvi piesātinātu vidi, lai klients tiešām varētu saņemt atbildi uz
jebkuru sadzīviska vai lietišķa rakstura jautājumu. Šķiet, ka jau tagad esam
ļoti tuvu šim mērķim. Turklāt klients var ne tikai iegūt informāciju, bet arī
izdarīt pasūtījumus. Piemērām, šā gada
jaunums ir preses izdevumu pasūtīšana pa telefonu, kas jau guvusi lielu
publikas un izdevēju interesi.
- Kā darbojas šis 118 preses abonēšanas mehānisms?
- Vispirms noslēdzam līgumu ar preses izdevniecību, viņi savā
žurnālā vai avīzē paziņo par iespēju abonēt to pa telefonu, un potenciālais
abonents zvana uz 118, kur fiksējam kontaktinformāciju, periodiski apkopojam to
un nosūtām izdevējam. Atkarībā no izdevēja vēlmes 118 var arī slēgt (vai neslēgt)
izplatīšanas līgumus ar Latvijas pastu, kā arī uzņemties rūpes par norēķiniem
(sākot ar rēķina izrakstīšanu līdz naudas iekasēšanai). Piemēram, sadarbības
līgums ar Preses namu tika noslēgts jau gada sākumā. Rezultāti, manuprāt, ir
labi - Preses nams ar mūsu uzziņu dienesta palīdzību saņem pāris tūkstošus
jaunu abonentu gadā.
- Cik šāds pakalpojums maksā izdevējam?
- Sākotnējā cena par pasūtījuma pieņemšanu ir Ls 0.40 par katru
abonentu, bet tā var būt arī mazāka, ja ir liels apgrozījums.
- Droši vien daudzi vēl
nezina arī par 118 tiešo savienojumu.
- To gan nevarētu uzskatīt par jaunumu, bet tie, kas to regulāri
izmanto, ir pārliecinājušies, ka tas ir ļoti ērts: nav jāmeklē pildspalva un
papīra strēmele, lai pierakstītu vajadzīgo telefona numuru, jo iespējams uzreiz
saņemt savienojumu. Varētu teikt, ka klients var izmantot 118 sekretāres vietā.
118 tiešais savienojums notiek, uzklikšķinot uz attiecīgā numura uzziņu centra
datu bāzē. Tiesa, par šādu pakalpojumu papildus jāmaksā Ls 0,10 (protams, tikai
tad, ja vajadzīgā persona ir sazvanāma), bet tas noteikti ir ietaupītā laika un
piedāvāto ērtību vērts. Ja gadījumā vajadzīgais abonents tomēr nav sazvanāms,
numuru nosauc patīkami tembrēta mehāniskā balss. Drīzumā šis pakalpojums būs
pieejams arī mobilajiem lietotājiem.
- Šķiet, kādu brīdi gaisā virmoja pat ideja, ka 118 varētu
apkalpot arī klientus ārpus Latvijas.
- Šobrīd apkalpojam tos ārzemniekus, kas mums zvana, lai
noskaidrotu informāciju par mūsu valsti, jo 118 datu bāze aptver tikai Latviju.
Tomēr, domājot par perspektīvu, esam paplašinājuši pakalpojumus: piemēram, 118
telemārketings apkalpo ienākošo telemārketingu arī no citām valstīm. Kad šis
apjoms būs vēl lielāks, 118 droši vien pieslēgsies kādai ārzemju datu bāzei,
lai varētu sniegt arī uzziņas. Gluži reāla ir vīzija, ka 118 varētu darboties
Baltijas reģionā. Iespējams, pieņemsim darbā operatorus, kuri runā lietuviski
un igauniski.
- Kādi ir paši aktuālākie jaunumi 118 ābola otrajā pusītē -
portālā?
- Vispirms noteikti jāmin, ka ar portāla palīdzību it kā
paplašinām uzziņu dienesta pārklājuma zonu, jo izmantojam vienotu datu bāzi un
pakāpeniski, pa sadaļai vien, pārņemam
portālā informāciju no telefona uzziņu dienesta. Manuprāt, tas ir labi jau tādēļ
vien, ka klients var izvēlēties, kāds informācijas ieguves veids viņam ir
ērtāks, turklāt portāla informāciju var gan pārkopēt, gan izdrukāt.
Nu jau gandrīz gadu 118 portālam ir jauns dizains, kura autori ir
mūsu pašu darbinieki. Tehnoloģiski portālu atbalsta Verdi, izmantojam arī viņu
servera resursus. Cenšamies veidot lapas pēc iespējas pārskatāmākas, ar loģisku
tematisko izvietojumu. Tagad ikvienam portāla lietotājam ir iespēja saņemt
bezmaksas e-pasta adresi. Piedāvājam arī krietni ērtāku un funkcionāli plašāku
čata versiju, kuras radīšanai ieguldījām lielus līdzekļus.
obrīd viens no mūsu aktuālākajiem jaunumiem, kas pieejams gan pa
telefonu, gan internetā (portālā tas parādījās tikai novembrī), ir informācija
par nekustamu īpašumu pirkšanu un pārdošanu. Portāla priekšrocība šai gadījumā ir
labāka pārskatāmība: potenciālais pircējs var vienkopus aplūkot visus
piedāvājumus, salīdzināt to cenas, ievietot arī pats savu sludinājumu.
118 portālam izveidojusies savstarpēji izdevīga sadarbība ar
dažādiem uzņēmumiem, kuri pie mums var ievietot vajadzīgo informāciju. To var
darīt gan tie, kuriem pašiem nav mājas lapas, gan arī tie, kuri rēķinās ar 118
portāla popularitāti un lielo auditoriju.
Portālā atrodama informācija, kas noder ikvienam. To lietot ir
ērti, jo nav jāatceras daudz interneta adrešu: viss nepieciešamais ir
vienkopus. Piemēram, populāra ir tematiskā sadaļa par darba sludinājumiem,
kurus ievieto CV-Online, E-darbs un Workingday. Sadarbībā ar Rīgas Viļņiem
publicējam internetā radio un TV programmu. Gan ziemā, gan vasarā var atrast aktuālu
tūrisma informāciju. Vēl - lidmašīnu,
vilcienu un autobusu kustības sarakstu, kurš tapis sadarbībā ar
Satiksmes ministriju. Šī ir visprecīzākā informācija, jo Satiksmes ministrijas
datu bāzē operatīvi tiek ieviestas visas autobusu kustības izmaiņas.
- Ar ko, jūsuprāt, 118 īpaši atšķiras no pārējiem portāliem?
- Mūsu mērķis noteikti nav kopēt ziņas no LETA, jo 118 nav ziņu
portāls, bet drīzāk gan - sabiedrības sociālo aktualitāšu un lietderīgas
informācijas kopa, kura attīstās gan plašumā, gan dziļumā. Otrs mērķis ir pēc
iespējas paplašināt visdažādāko uzņēmumu un iestāžu mājas lapu saišu depo, lai
klients, nemeklējot interneta adreses un netērējot laiku, varētu tieši no 118
portāla iegūt vairāk papildinformācijas. Lai klientiem nevajadzētu paļauties uz
meklētāju niķiem, esam iecerējuši sadalīt informāciju tematiskās kopās.
. - Jums noteikti azotē paslēpusies arī kāda nākotnes vīzija...
- Domājam par iespēju pieprasīt un saņemt informāciju ar īsziņu
palīdzību, tādējādi 118 uzziņu dienests kļūtu vēl pieejamāks. Šāds pakalpojums
varētu būt bāzēts uz WAP pārlūkprogrammu un būtu lētāks nekā telefona zvans.
Acīmredzot runa gan varētu būt tikai par pašām populārākajām informācijas
grupām. Tālākā nākotnē varētu cerēt uz lielāku informācijas apriti caur internetu
un, kas zina, domāt arī par interneta telefonijas pakalpojumiem.
Gunta KĻAVIŅA