Neizšķiedīsim nacionālo bagātību - numerāciju
Autors
Numerācijas telpa
tāpat kā frekvenču diapazoni ir nacionālais resurss, par
kura racionālu izmantošanu atbild Sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanas komisija (regulators). Ko īsti ietver jēdziens numerācijas telpa un vai ir pamats
bažām par tās izsīkšanu? Par to SP stāsta SPRK
Telekomunikāciju un pasta departamenta Pakalpojumu kvalitātes
nodaļas vadītājs Aleksandrs ČERŅAKOVS-NEIMARKS un
eksperte Gundega RUTKA.
Atbrīvota numerācija konkurencei
Skaidrs, ka nacionālie
resursi jātaupa, bet cik pamatotas ir bažas, ka numerācijas
telpa drīzumā var tikt izsmelta? Tas atkarīgs galvenokārt
no tā, cik racionāli to izmantosim. Nekādas
sarežģītās matemātikas te nav. Latvijā ir
aptuveni 2.4 miljoni iedzīvotāju un 802 842 mājsaimniecību
(katrā vidēji 2,38 cilvēki). Turklāt nevienā
mājsaimniecībā nav vairāk par vienu fiksēto
tālruni. Ja izdala iedzīvotāju skaitu uz
mājsaimniecībām, sanāk, ka iespējamais
fiksētā telekomunikāciju tīkla tālruņa abonentu
maksimums Latvijā varētu būt miljons. Tomēr, kā
zināms, pērn Lattelekom tīklā
bija 720 000 abonentu līniju, bet šobrīd - aptuveni 680 000.
Pat, sākoties reālai konkurencei, maz ticams, ka abonentu līniju
skaits varētu tuvoties miljonam.
- Ja fiksētā
telekomunikāciju tīkla numerāciju analizētu līdz
pēdējam ciparam, - skaidro Aleksandrs Čerņakovs-Neimarks, -
tad tā būtu aizņemta tikai par 15-25 procentiem.
Šobrīd Lattelekom spēj
nodrošināt abonenta numura pirmo triju ciparu analīzi. Tas
nozīmē, ka visur Latvijā Lattelekom
tarifikāciju var veikt, analizējot numurus līdz desmit
tūkstošu numuru grupai.
Jo dziļāka
analīze, jo vairāk brīvu numuru var atrast. Pārslēdzot
abonentu līnijas uz cita tūkstoša numura grupu (piemēram,
no 9. uz 3.), kurā ir brīvi numuri, var pilnībā atbrīvot
kādu tūkstoš numuru grupu. Tas nepieciešams, lai
veicinātu konkurenci fiksēto balss telefonijas pakalpojumu tirgū
un dotu iespēju tajā ienākt jauniem telekomunikāciju
operatoriem. Par to arī iepriekš (2002.gada decembrī) bija
informēts Lattelekom, un
janvārī regulators lūdza tam pakāpeniski atbrīvot
10 000 numuru grupas astoņos Latvijas rajonos, kuros vispār
nebija iespējas ienākt jauniem konkurentiem. Prognozēts, ka
abonentu līniju pārslēgšana tiks veiksmīgi pabeigta
šī gada jūnijā. Pēc šīs numerācijas
optimizācijas katrā Latvijas rajonā numerācijas
aizņemtība nepārsniegs 90 procentus.
Teorētiski varētu likt
Lattelekom analizēt un
pārgrupēt numurus arī simtnieku, desmitnieku vai pat vieninieku
grupā, bet jāapzinās, ka tam varētu būt graujošas
sekas, jo vajadzētu lielas investīcijas. Ja Lattelekom tas būtu jādara, līdzekļus
nāktos atņemt no tīkla modernizācijas budžeta. Var jau
pīrāgu dalīt 10 vai 20 daļās, bet lielāks tas
nekļūs. Turklāt regulators nekādi nav ieinteresēts
kaitēt Lattelekom biznesam un
radīt uzņēmumam zaudējumus, jo galu galā arī
valsts tad nesaņemtu nodokļus (arī pērn Lattelekom bija lielākais
nodokļu maksātājs valstī).
A. Čerņakovs-Neimarks:- Saskaņā ar Lattelekom SIA telekomunikāciju
pakalpojumu lietošanas noteikumiem, uzņēmums ir brīdinājis abonentus par numuru nomaiņu 30
dienas iepriekš. Turklāt Lattelekom
apņemas (bez maksas) trīs mēnešus pēc numuru
pārslēgšanas vecajai tālruņa līnijai
uzstādīt automātiskos atbildētājus, kuri
zvanītājiem paziņos jauno numuru. Ja kāds no abonentiem
gribēs šo termiņu pagarināt, to varēs darīt
vēl līdz trim mēnešiem, tiesa, par maksu. Atbrīvoto
numerāciju drīkst aizņemt ne ātrāk kā pēc
sešiem mēnešiem. Tas vajadzīgs, lai izvairītos no
situācijas, ka jaunajam abonentam bez mitas būtu jāatbild uz
iepriekšējā abonenta paziņu
zvaniem.
Mobilo numuru pietiek
Latvijas mobilo
telekomunikāciju pakalpojumu tirgum ir pietiekami liela numerācijas
rezerve. Abiem mobilajiem telekomunikāciju operatoriem kopā ir
aptuveni miljons klientu, bet šobrīd viņiem jau
piešķirti 1,7 miljoni numuru - tātad ar lielu rezervi.
Tomēr, ņemot vērā mobilā telekomunikāciju tirgus
straujo attīstību, bez rezerves neiztikt. Turklāt īsts melnais caurums ir priekšapmaksas karšu (Okarte, Amigo, Zelta zivtiņa)
numuru rezervēšana, jo tās pārdod milzum daudzos kioskos,
benzīntankos un veikalos, un visur jābūt rezervei. Kā gan
iespējams prognozēt, cik karšu nopirks, piemēram,
jūnijā un kur pirks vairāk? Tāpat liels ir to karšu
(numuru) skaits, kuras izmanto īslaicīgi un lietošanas
termiņus neatjauno, tādējādi numurs tiek iesaldēts (šai
gadījumā darbojas tas pats sešu mēnešu moratorija
princips kā fiksētajā telekomunikāciju tīklā).
Varbūt taupīsim ... maksājot?
Latvija ir vienīgā
valsts Eiropā, kur telekomunikāciju operatoriem nav jāmaksā
par numerāciju. Arī Lietuvā un Igaunijā šāda
maksa tiek iekasēta. Lietuvā tā ir gluži simboliska ap 3
santīmi, bet Igaunijā krietni augstāka - vesels dolārs par
katru numuru gadā. Pieņemama maksa varētu būt 5-10 santīmi gadā.
G. Rutka: - Ja maksu par numerāciju ieviestu arī
Latvijā, telekomunikāciju operatori šo numerāciju izmantotu
racionālāk, vairāk apdomātu, vai pieteikties uz šiem
resursiem vai ne, jo šobrīd jaunie operatori rīkojas pēc
principa: ja par brīvu, tad jāņem, cik tik var. Gan jau
vēlāk atteiksies, ja nevajadzēs. Uz numerācijas resursiem
patlaban pieteikušies 15 telekomunikāciju operatori.
Diemžēl arī
regulatoram saskaņā ar pašreizējo likumdošanu nav
tiesību atteikt, ja telekomunikāciju operators pieprasa daudz
numerācijas resursus. Tas būs iespējams tikai tad, kad būs
ieviesti grozījumi likumā Par
telekomunikācijām un likumā Par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu.
A. Čerņakovs-Neimarks: - Paredzams, ka
drīzumā stāsies spēkā Ministru kabineta
Nacionālā numerācijas plāna regulēšanas
noteikumi, kur būs paredzēts īpašs aizsardzības
mehānisms: ja operators noteiktajā laikā (gads vai pusotra)
numerāciju neizmanto, tad to atsavina.
Numerācijas klasifikācija
Numerācijas
klasifikācijas grupas: ģeogrāfiskā,
neģeogrāfiskā, īsie kodi, īsie numuri un
identifikācijas kodi.
Ģeogrāfiskā numerācija
saistīta tikai ar fiksētajiem telekomunikāciju tīkliem.
Visā valstī ir vienāda numuru struktūra. Tas
nozīmē, ka pirmie divi cipari, kas raksturo numerācijas zonu,
izņemot Rīgu, Rīgas rajonu un Jūrmalu, visiem
telekomunikāciju operatoriem ir vienādi. Atšķiras tikai
abonenta numurs.
Kas notiks ar numerāciju,
kad mainīs administratīvo rajonu robežas? Visticamāk -
nekas. Sadalījums pēc numerācijas zonas un
administratīvā rajona var arī nesakrist, tāpēc
domājams, ka abonentu numerācija saglabāsies, lai tā
būtu ērtāk arī abonentiem.
Neģeogrāfiskā numerācija - mobilo
tālruņu, bezmaksas zvana, dalītās apmaksas pakalpojumu,
testēšanas indeksa numerācija utt.
Īsie kodi, īsie numuri ir saistīti ar
dažādiem pakalpojumiem. No šīs numerācijas grupas kodu
deficīts ir operatora izvēlei. Ar šo kodu palīdzību
var izmantot cita telekomunikāciju operatora pakalpojumus, piemēram, Lattelekom abonents, zvanot uz Vāciju, izvēlas to
Latvijas telekomunikāciju operatoru (sastādot šo 3 ciparu kodu),
kurš piedāvā izdevīgākus tarifus. Norēķini
par šo izsaukumu notiek ar Lattelekom
rēķina starpniecību. No 1. janvāra Lattelekom teorētiski jānodrošina operatora
izvēle starptautiskajam sarunām, ar nākamā gada 1.
jūlija būs jānodrošina arī iekšzemes
sarunām, bet - no 2006. gada - vietējām sarunām.
Eiropas rekomendācijas
ieteic, ka operatoru izvēles kodi var būt 10x vai 19x, un tā
kā tie sastāv no trim cipariem, tad maksimālais skaits - 20 kodi
(t. i., 20 operatoru). Šobrīd gandrīz visi jau ir
piešķirti, problēmas ir vienīgi ar numuriem 101, 102, 103
(tie nevienam nav piešķirti). Abonentiem, kas zvana no
analogajām centrālēm, piekļuves kods ir 1. Tas
nozīmē, ka abonentiem zvanot,
piemēram, uz operatora izvēles kodu 102 un aizmirstot uzgriezt
piekļuves kodu 1 (sastādot numuru 102, bet ne 1102), abonenti
sazvanīs policiju (policijas dienesta numurs ir 02). Līdzīga
pieredze ir bijusi ar 901 XXXX balsošanas numuriem, kad tika
paralizēta ugunsdzēsēju dienesta darbība
(ugunsdzēsēju un glābšanas dienesta numurs ir 01),
rezultātā papildus apmaksas
pakalpojumu numerācijas
diapazons 901 XXXX tika nomainīts uz diapazonu 905 XXXX.
Identifikācijas kodi ir saistīti ar
telekomunikāciju operatoru tīklu identifikāciju publiskajā
telekomunikāciju tīklā.
Astoņciparu numuri - tāla nākotne
Lai gan šobrīd par
numerācijas resursiem Latvijā nav jābažījas,
tomēr reiz var pienākt laiks, kad tirgus uzplaukums varētu
pieprasīt pāreju uz astoņciparu numerāciju.
A. Čerņakovs- Neimarks
cer, ka astoņu ciparu numerācijas koncepcija varētu tikt
sagatavota līdz gada beigām. Tomēr, viņaprāt,
fiksētajā telekomunikāciju tīklā nav nepieciešamības
pāriet uz astoņciparu numerāciju, jo ir pietiekami lielas
rezerves. Iespējams, šāda vajadzība varētu rasties
pēc gadiem pieciem septiņiem, ja mobilo telekomunikāciju tirgus
turpinās attīstīties strauji. Bet pašlaik numuru mobilo
telekomunikāciju pakalpojumiem ir pietiekoši.
Tomēr, kā atzīst
G. Rutka, ieviešot maksu par numerāciju, šī problēma
varētu atrisināties pati no sevis, jo telekomunikāciju operatori
nepieprasīs vairāk numuru, kā vajadzīgs.
Daina DAMBERGA
Numerācijas telpa
tāpat kā frekvenču diapazoni ir nacionālais resurss, par
kura racionālu izmantošanu atbild Sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanas komisija (regulators). Ko īsti ietver jēdziens numerācijas telpa un vai ir pamats
bažām par tās izsīkšanu? Par to SP stāsta SPRK
Telekomunikāciju un pasta departamenta Pakalpojumu kvalitātes
nodaļas vadītājs Aleksandrs ČERŅAKOVS-NEIMARKS un
eksperte Gundega RUTKA.
Atbrīvota numerācija konkurencei
Skaidrs, ka nacionālie
resursi jātaupa, bet cik pamatotas ir bažas, ka numerācijas
telpa drīzumā var tikt izsmelta? Tas atkarīgs galvenokārt
no tā, cik racionāli to izmantosim. Nekādas
sarežģītās matemātikas te nav. Latvijā ir
aptuveni 2.4 miljoni iedzīvotāju un 802 842 mājsaimniecību
(katrā vidēji 2,38 cilvēki). Turklāt nevienā
mājsaimniecībā nav vairāk par vienu fiksēto
tālruni. Ja izdala iedzīvotāju skaitu uz
mājsaimniecībām, sanāk, ka iespējamais
fiksētā telekomunikāciju tīkla tālruņa abonentu
maksimums Latvijā varētu būt miljons. Tomēr, kā
zināms, pērn Lattelekom tīklā
bija 720 000 abonentu līniju, bet šobrīd - aptuveni 680 000.
Pat, sākoties reālai konkurencei, maz ticams, ka abonentu līniju
skaits varētu tuvoties miljonam.
- Ja fiksētā
telekomunikāciju tīkla numerāciju analizētu līdz
pēdējam ciparam, - skaidro Aleksandrs Čerņakovs-Neimarks, -
tad tā būtu aizņemta tikai par 15-25 procentiem.
Šobrīd Lattelekom spēj
nodrošināt abonenta numura pirmo triju ciparu analīzi. Tas
nozīmē, ka visur Latvijā Lattelekom
tarifikāciju var veikt, analizējot numurus līdz desmit
tūkstošu numuru grupai.
Jo dziļāka
analīze, jo vairāk brīvu numuru var atrast. Pārslēdzot
abonentu līnijas uz cita tūkstoša numura grupu (piemēram,
no 9. uz 3.), kurā ir brīvi numuri, var pilnībā atbrīvot
kādu tūkstoš numuru grupu. Tas nepieciešams, lai
veicinātu konkurenci fiksēto balss telefonijas pakalpojumu tirgū
un dotu iespēju tajā ienākt jauniem telekomunikāciju
operatoriem. Par to arī iepriekš (2002.gada decembrī) bija
informēts Lattelekom, un
janvārī regulators lūdza tam pakāpeniski atbrīvot
10 000 numuru grupas astoņos Latvijas rajonos, kuros vispār
nebija iespējas ienākt jauniem konkurentiem. Prognozēts, ka
abonentu līniju pārslēgšana tiks veiksmīgi pabeigta
šī gada jūnijā. Pēc šīs numerācijas
optimizācijas katrā Latvijas rajonā numerācijas
aizņemtība nepārsniegs 90 procentus.
Teorētiski varētu likt
Lattelekom analizēt un
pārgrupēt numurus arī simtnieku, desmitnieku vai pat vieninieku
grupā, bet jāapzinās, ka tam varētu būt graujošas
sekas, jo vajadzētu lielas investīcijas. Ja Lattelekom tas būtu jādara, līdzekļus
nāktos atņemt no tīkla modernizācijas budžeta. Var jau
pīrāgu dalīt 10 vai 20 daļās, bet lielāks tas
nekļūs. Turklāt regulators nekādi nav ieinteresēts
kaitēt Lattelekom biznesam un
radīt uzņēmumam zaudējumus, jo galu galā arī
valsts tad nesaņemtu nodokļus (arī pērn Lattelekom bija lielākais
nodokļu maksātājs valstī).
A. Čerņakovs-Neimarks:- Saskaņā ar Lattelekom SIA telekomunikāciju
pakalpojumu lietošanas noteikumiem, uzņēmums ir brīdinājis abonentus par numuru nomaiņu 30
dienas iepriekš. Turklāt Lattelekom
apņemas (bez maksas) trīs mēnešus pēc numuru
pārslēgšanas vecajai tālruņa līnijai
uzstādīt automātiskos atbildētājus, kuri
zvanītājiem paziņos jauno numuru. Ja kāds no abonentiem
gribēs šo termiņu pagarināt, to varēs darīt
vēl līdz trim mēnešiem, tiesa, par maksu. Atbrīvoto
numerāciju drīkst aizņemt ne ātrāk kā pēc
sešiem mēnešiem. Tas vajadzīgs, lai izvairītos no
situācijas, ka jaunajam abonentam bez mitas būtu jāatbild uz
iepriekšējā abonenta paziņu
zvaniem.
Mobilo numuru pietiek
Latvijas mobilo
telekomunikāciju pakalpojumu tirgum ir pietiekami liela numerācijas
rezerve. Abiem mobilajiem telekomunikāciju operatoriem kopā ir
aptuveni miljons klientu, bet šobrīd viņiem jau
piešķirti 1,7 miljoni numuru - tātad ar lielu rezervi.
Tomēr, ņemot vērā mobilā telekomunikāciju tirgus
straujo attīstību, bez rezerves neiztikt. Turklāt īsts melnais caurums ir priekšapmaksas karšu (Okarte, Amigo, Zelta zivtiņa)
numuru rezervēšana, jo tās pārdod milzum daudzos kioskos,
benzīntankos un veikalos, un visur jābūt rezervei. Kā gan
iespējams prognozēt, cik karšu nopirks, piemēram,
jūnijā un kur pirks vairāk? Tāpat liels ir to karšu
(numuru) skaits, kuras izmanto īslaicīgi un lietošanas
termiņus neatjauno, tādējādi numurs tiek iesaldēts (šai
gadījumā darbojas tas pats sešu mēnešu moratorija
princips kā fiksētajā telekomunikāciju tīklā).
Varbūt taupīsim ... maksājot?
Latvija ir vienīgā
valsts Eiropā, kur telekomunikāciju operatoriem nav jāmaksā
par numerāciju. Arī Lietuvā un Igaunijā šāda
maksa tiek iekasēta. Lietuvā tā ir gluži simboliska ap 3
santīmi, bet Igaunijā krietni augstāka - vesels dolārs par
katru numuru gadā. Pieņemama maksa varētu būt 5-10 santīmi gadā.
G. Rutka: - Ja maksu par numerāciju ieviestu arī
Latvijā, telekomunikāciju operatori šo numerāciju izmantotu
racionālāk, vairāk apdomātu, vai pieteikties uz šiem
resursiem vai ne, jo šobrīd jaunie operatori rīkojas pēc
principa: ja par brīvu, tad jāņem, cik tik var. Gan jau
vēlāk atteiksies, ja nevajadzēs. Uz numerācijas resursiem
patlaban pieteikušies 15 telekomunikāciju operatori.
Diemžēl arī
regulatoram saskaņā ar pašreizējo likumdošanu nav
tiesību atteikt, ja telekomunikāciju operators pieprasa daudz
numerācijas resursus. Tas būs iespējams tikai tad, kad būs
ieviesti grozījumi likumā Par
telekomunikācijām un likumā Par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu.
A. Čerņakovs-Neimarks: - Paredzams, ka
drīzumā stāsies spēkā Ministru kabineta
Nacionālā numerācijas plāna regulēšanas
noteikumi, kur būs paredzēts īpašs aizsardzības
mehānisms: ja operators noteiktajā laikā (gads vai pusotra)
numerāciju neizmanto, tad to atsavina.
Numerācijas klasifikācija
Numerācijas
klasifikācijas grupas: ģeogrāfiskā,
neģeogrāfiskā, īsie kodi, īsie numuri un
identifikācijas kodi.
Ģeogrāfiskā numerācija
saistīta tikai ar fiksētajiem telekomunikāciju tīkliem.
Visā valstī ir vienāda numuru struktūra. Tas
nozīmē, ka pirmie divi cipari, kas raksturo numerācijas zonu,
izņemot Rīgu, Rīgas rajonu un Jūrmalu, visiem
telekomunikāciju operatoriem ir vienādi. Atšķiras tikai
abonenta numurs.
Kas notiks ar numerāciju,
kad mainīs administratīvo rajonu robežas? Visticamāk -
nekas. Sadalījums pēc numerācijas zonas un
administratīvā rajona var arī nesakrist, tāpēc
domājams, ka abonentu numerācija saglabāsies, lai tā
būtu ērtāk arī abonentiem.
Neģeogrāfiskā numerācija - mobilo
tālruņu, bezmaksas zvana, dalītās apmaksas pakalpojumu,
testēšanas indeksa numerācija utt.
Īsie kodi, īsie numuri ir saistīti ar
dažādiem pakalpojumiem. No šīs numerācijas grupas kodu
deficīts ir operatora izvēlei. Ar šo kodu palīdzību
var izmantot cita telekomunikāciju operatora pakalpojumus, piemēram, Lattelekom abonents, zvanot uz Vāciju, izvēlas to
Latvijas telekomunikāciju operatoru (sastādot šo 3 ciparu kodu),
kurš piedāvā izdevīgākus tarifus. Norēķini
par šo izsaukumu notiek ar Lattelekom
rēķina starpniecību. No 1. janvāra Lattelekom teorētiski jānodrošina operatora
izvēle starptautiskajam sarunām, ar nākamā gada 1.
jūlija būs jānodrošina arī iekšzemes
sarunām, bet - no 2006. gada - vietējām sarunām.
Eiropas rekomendācijas
ieteic, ka operatoru izvēles kodi var būt 10x vai 19x, un tā
kā tie sastāv no trim cipariem, tad maksimālais skaits - 20 kodi
(t. i., 20 operatoru). Šobrīd gandrīz visi jau ir
piešķirti, problēmas ir vienīgi ar numuriem 101, 102, 103
(tie nevienam nav piešķirti). Abonentiem, kas zvana no
analogajām centrālēm, piekļuves kods ir 1. Tas
nozīmē, ka abonentiem zvanot,
piemēram, uz operatora izvēles kodu 102 un aizmirstot uzgriezt
piekļuves kodu 1 (sastādot numuru 102, bet ne 1102), abonenti
sazvanīs policiju (policijas dienesta numurs ir 02). Līdzīga
pieredze ir bijusi ar 901 XXXX balsošanas numuriem, kad tika
paralizēta ugunsdzēsēju dienesta darbība
(ugunsdzēsēju un glābšanas dienesta numurs ir 01),
rezultātā papildus apmaksas
pakalpojumu numerācijas
diapazons 901 XXXX tika nomainīts uz diapazonu 905 XXXX.
Identifikācijas kodi ir saistīti ar
telekomunikāciju operatoru tīklu identifikāciju publiskajā
telekomunikāciju tīklā.
Astoņciparu numuri - tāla nākotne
Lai gan šobrīd par
numerācijas resursiem Latvijā nav jābažījas,
tomēr reiz var pienākt laiks, kad tirgus uzplaukums varētu
pieprasīt pāreju uz astoņciparu numerāciju.
A. Čerņakovs- Neimarks
cer, ka astoņu ciparu numerācijas koncepcija varētu tikt
sagatavota līdz gada beigām. Tomēr, viņaprāt,
fiksētajā telekomunikāciju tīklā nav nepieciešamības
pāriet uz astoņciparu numerāciju, jo ir pietiekami lielas
rezerves. Iespējams, šāda vajadzība varētu rasties
pēc gadiem pieciem septiņiem, ja mobilo telekomunikāciju tirgus
turpinās attīstīties strauji. Bet pašlaik numuru mobilo
telekomunikāciju pakalpojumiem ir pietiekoši.
Tomēr, kā atzīst
G. Rutka, ieviešot maksu par numerāciju, šī problēma
varētu atrisināties pati no sevis, jo telekomunikāciju operatori
nepieprasīs vairāk numuru, kā vajadzīgs.
Daina DAMBERGA