Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Cēsis - e-pārvaldes priekšpostenis

   

Cēsis ir viena no pirmajām pilsētām, kurā, pateicoties tās domes iniciatīvai un Latvijas komunikāciju uzņēmumu atbalstam, jau

 

Cēsis ir viena no pirmajām pilsētām, kurā, pateicoties tās domes iniciatīvai un Latvijas komunikāciju uzņēmumu atbalstam, jau vairāk nekā gadu reāli funkcionē e-pārvaldes iedīgļi. Daudzkanālu informācijas piekļuvi pašvaldību pakalpojumiem nodrošina Cēsu domes iedzīvotāju apkalpošanas centrs, portāls www.cesis.lv un – kopš marta nogales – arī īpaši izveidotā diennakts informatīvā tālruņa līnija 4125000. Tā tapusi sadarbībā ar Lattelekom biznesa vienību Kontaktu centrs 118. Tā ir ne tikai iespēja saņemt specifisku, tieši Cēsīm raksturīgu informāciju jebkurā diennakts laikā, bet arī vēl viens posms ātrākai informācijas sabiedrības izveidei un e-pārvaldes projekta īstenošanā šajā pilsētā.

 

Progresīva pieredze

E-pārvaldes koncepcija paredz, ka līdz 2005. gadam Latvijā jāveic pakalpojumu integrēšana un pārkārtošana atbilstoši klientu vajadzībām, izmantojot vienas pieturas aģentūras, operatoru centrus, kā arī elektroniskos saziņas līdzekļus. Kādas ir šo informācijas avotu reālās priekšrocības?

Kā pastāstīja Cēsu pilsētas domes Attīstības nodaļas vadītājs Jānis Rozenbergs, jau pirms gada rasts risinājums aktuālas informācijas operatīvai nogādāšanai līdz pilsētas uzņēmumiem, ieviešot t. s. e-pasta listes. Domes rīcībā itin bieži nonāk informācija, kas  saistīta galvenokārt ar dažādiem projektiem, konferencēm, izstādēm, Latvijas Attīstības aģentūras tirdzniecības misijām utt. Sākotnēji no datu bāzēm un katalogiem tika apkopota informācija par visiem 565 Cēsu uzņēmumiem. Tiem, kuriem ir e-pasts, tiek regulāri sūtīta informācija, un to šobrīd ir ap 70 (pirms gada 40). Katru nedēļu šie uzņēmēji e-pastā saņem vidēji 4-5 domes sūtītās ziņas. Tā ir informācija par projektiem, kas šobrīd ir aktuāli Latvijā. Piemēram, sadarbības projekts ar Taivānu (Cēsīs bija Taivānas misijas vadītājs un pārrunāja sadarbības iespējas) vai informācija par kādu Vācijas firmu, kas meklē sadarbības partnerus programmatūras izplatīšanai.

- Reiz  pie manis griezās kāds jauns speciālists, kurš vēlējās sameklēt darbu, - atceras Jānis Rozenbergs. - Viņš iesūtīja CV elektroniskā formātā, es to nosūtīju uzņēmējiem, un jau tajā pašā dienā atsaucās četri pieci uzņēmēji.

Šobrīd arī domes  mājaslapa  www.cesis.lv ir ieguvusi tādu kā otro elpu.  Galvenais, dome tagad vēlas panākt, lai lapa katru dienu būtu aktuāla: tur ir gan ziņas no domes, gan informācija par pasākumiem, kas notiek pilsētā, gan iedzīvotāju visbiežāk uzdotie jautājumi kopā ar speciālistu atbildēm (par īpašuma tiesībām, dokumentu kārtošanu utt.), kas varētu noderēt ne tikai cēsiniekiem.

 

Informācijas tālrunis

Informācijas saņēmēju loku vēl vairāk paplašina šopavasar ieviestais informācijas tālrunis 41 25000. Šis projekts brieda jau kopš pērnrudens LITA konferences, kad Lattelekom Informācijas sabiedrības nodaļas speciālisti to pirmo reizi prezentēja, uzreiz piesaistot cēsinieku uzmanību.

Kāda ir šādas īpašas tālruņa līnijas ieviešanas motivācija? Ar ko tā atšķiras, piemēram, no 118 pakalpojumiem? Skaidrības labad jāteic, ka Cēsu informācijas tālruni arī apkalpo 24 papildus apmācīti 118 Kontaktu centra operatori, bet, tā kā šī informācija paredzēta tikai Cēsu iedzīvotājiem, datu bāzē ir ievadītas ļoti konkrētas un detalizētas atbildes uz parasti uzdotajiem jautājumiem. Datu bāzes pamatinformācijas sagatavošanā bija iesaistītas visas Cēsu domes nodaļas, sagatavojot konspektīvu informāciju, kas saistīta ar to darbu. Cēsiniekus interesē gan jautājumi par īpašuma tiesībām, par dokumentu kārtošanas procedūrām, gan arī par pašvaldības iestāžu darba laiku vai izklaides pasākumiem pilsētā. Tā kā informācijas tālrunis darbojas cauru diennakti, nereti iedzīvotāji to izmanto, lai ziņotu par avārijām vai negadījumiem, pretī saņemot ne tikai atbildi, bet arī palīdzību.

Ja operators tomēr nevar atbildēt uz kādu sarežģītu jautājumu,  tad zvans vai nu tiek pāradresēts uz iedzīvotāju apkalpošanas centru (to var dēvēt arī par vienas pieturas aģentūru; tā atrodas domes pirmajā stāvā), vai arī pārsūtīts attiecīgajam speciālistam e-pasta formātā. Ja kāds jautājums nav operatoru centra datu bāzē, iedzīvotāju apkalpošanas centrs 48 stundu laikā sagatavo atbildi, lai nākamreiz operatori varētu atbildēt uzreiz.

Informācijas tālruņa datu bāze pastāvīgi tiek papildināta. Precīzas ziņas par to, kas cēsiniekus interesē, 118 Kontaktu centrs saņem no Cēsu domes iedzīvotāju apkalpošanas centra darbiniekiem. Šis centrs darbojas jau gadu, un turp nāk visi tie cēsinieki, kuri joprojām vairāk uzticas personiskajiem kontaktiem, kā arī tie, kuri vēlas sameklēt informāciju internetā.

Tātad cēsiniekiem ir piedāvātas vairākas alternatīvas - internets, vienas pieturas aģentūra un informācijas tālrunis. Atliek vien izvēlēties, kuru no šīm iespējām viņi attiecīgajā brīdī vēlas izmantot.

Anita KĻAVA

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001