Skaņa kinoindustrijas vēsturē
Skaņa kino industrijas vēsturē
Kinematogrāfa attīstības sākumā visas filmas
bija mēmas, un diezgan ilgi
tās tika rādītas mūzikas pavadījumā, kuru
atskaņoja pianisti tieši kinozālē. Greznākajos
kinoteātros šim nolūkam tika izmatoti pat veseli orķestri.
Edisona
fonogrāfs un Berlinera skaņu plate
Lai ieskaņotu filmas, speciālisti
mēģināja izmantot gan Edisona fonogrāfu, gan Berlinera
skaņu plati. Pagājušā gadsimta 20. gadu beigās
kļuva skaidrs, ka vislabāk skaņu var ierakstīt ar gaismas
jutīgas kinolentes eksponēšanas metodi tajā pašā
lentē, kur ierakstīts attēls (tolaik jau aktīvi izmantoja
lampu pastiprinātājus, skaļruņus un mikrofonus). Lai to
realizētu, izgudroja dažādas gaismas modulācijas
iekārtas. Kinoaparātā fotogrāfiskais ieraksts (fonogramma)
tika atskaņots ar fotoelementa un gaismas kūļa
palīdzību. Tad skaņa tika pastiprināta ar elektronu
lampām un caur skaļruņiem atskaņota kinozālē.
Skaņas kvalitāte kinoteātros ar
fotogrāfiskajām fonogrammām, salīdzinot ar mūsdienu
standartiem, bija diezgan zema: monofoniskā signāla frekvenču
diapazons nepārsniedza 6-8 kHz, attiecība signāls/troksnis
35-40 dB, dažu procentu liels nelineāro kropļojumu koeficients.
Taču mēģinājumi izmantot stereofoniskās fonogrammas
pārsvarā bija neveiksmīgi.
Stereoskaņas
pirmie soļi
50. gados sāka strauji izplatīties
televīzija, un tas lika speciālistiem intensīvi
strādāt pie jauniem tehniskajiem kino projektiem. Gandrīz
vienlaikus parādījās vairākas dažādas lielekrāna
kino sistēmas.
Viena no tām bija panorāmas kino (cinerama) sistēma, kur izmantoja 35
milimetru kinolentes, atskaņojot stereoskaņu no sešu kanālu
magnētiskās fonogrammas, kas tika ierakstīta uz
atsevišķas 35 milimetru perforētās magnētiskās
lentes. Otra lielekrāna kino sistēma (cinemascope), kur filmēšanas un atskaņošanas
laikā izmantoja attēla anaformēšanas principu,
ļāva salīdzinoši nelielajā kadrā uz parastās
35 milimetru lentes ievietot aptuveni divreiz platāku attēlu.
Stereoskaņa tika ierakstīta četros magnētiskajos
celiņos, kas atradās abās attēla kadra pusēs: no trim
celiņiem skaņu pārraidīja uz ekrāna aizmugures
skaļruņiem, no viena uz skaļruņiem, kurus izvietoja uz
kinozāles aizmugurējās un sānu sienām (skaņas
efektu kanāls).
Bija arī sistēma, kur attēls tika
projicēts uz ekrāna ar vairāku (līdz pat 11) projektoru
palīdzību. Ekrāns bija pilnīgi apaļš, bet
stereoskaņa tika atskaņota no 9 kanālu magnētiskās
fonogrammas, kas tika ierakstīta uz 35 milimetru perforētas
magnētiskās lentes. Lielformāta kino izmantoja 70 mm kinolenti
ar magnētiskiem celiņiem, uz kuriem tika ierakstīti seši
stereoskaņas kanāli pieci ekrāna aizmugurējie kanāli
un viens zāles efektu kanāls.
Parādījās arī dažādas
sistēmas, kurās kadru izvietoja horizontāli uz 35 un 70 mm
kinolentes. Tas ļāva iegūt daudz lielāku attēla kadru
laukumu, uzlaboja kino demonstrācijas kvalitāti un deva iespēju
to veikt uz lieliem sfēriskiem vai pussfēriskiem ekrāniem (Imax un Omnimax sistēma).
Dolby
sistēmu pirmsākumi
Izmantojot dažādas stereofoniskās
sistēmas, tika uzkrāta ievērojama pieredze, kas deva
iespēju izstrādāt kvalitatīvāku skaņas
aparatūru un ar to aprīkot kinoteātrus un studijas. Pateicoties
tam, skaņas pārraides frekvenču diapazons tika
paplašināts līdz 10-15 kHz, bet attiecība
signāls/troksnis tika palielināta līdz 50-55 dB. Dažās
valstīs piedāvāja izmantot divu kanālu stereofoniskās
fotogrāfiskās fonogrammas, bet šis piedāvājums nav
guvis popularitāti.
Nemitīgi auga
prasībās pēc labākas skaņas pārraides
kvalitātes, attīstījās magnētiskās un
fotogrāfiskās skaņas ierakstīšanas
paņēmieni, ka arī elektroniskā shemotehnika un
elektroakustika. 1975. gadā tika izstrādātas jaunas kino
skaņas pārraides sistēmas Dolby
Stereo 70 un Dolby Stereo 35.
Sistēmu Dolby Stereo 70 lieto lielformāta
kino. Tā ieraksta un atskaņošanas laikā izmanto kompresoru
- ekspanderu trokšņu slāpēšanas sistēmu. Tā
būtiski paaugstina skaņas kvalitāti (frekvenču diapazons
paplašinās līdz 16 kHz, attiecība signāls-troksnis
līdz 75 dB). Skaņas kanālu sadale atšķiras no
klasiskās lielformāta sistēmas ir trīs aizmugurēji
ekrāna kanāli, skaļruņi tiek pieslēgti nevis pie
viena, bet pie diviem kanāliem. Vēl viens kanāls atskaņo
zemās frekvences līdz 20-30 Hz.
Dolby Stereo 35 sistēma paredzēta filmām uz 35 mm
lentes ar divu celiņu stereofonisku fotogrāfisku fonogrammu. Šie
divi celiņi atskaņo četrus skaņas kanālus.
Ierakstīšanai sistēmas ieejā ir paredzēts veikt
četru kanālu kodēšanu divos kanālos, bet izejā
divu kanālu atkodēšana atkal četros (trīs ir
ekrāna aizmugurējie kanāli, viens zāles efektu
kanāls). To dara ar speciālu matricas shēmu palīdzību,
kas ir līdzīga tam, ko izmantoja kvadrofoniskajās skaņas
pārraides sistēmās ar 12.5 Hz frekvenču un 65 dB dinamisku
diapazonu.
Ar Dolby skaņas aparatūru pasaulē jau ir aprīkoti
vairāk nekā 25 tūkstoši kinoteātru.
Skaņas
pilnība
Laika gaitā skaņas
ieraksta veidi tika pilnveidoti, piemēram, fotogrāfiskā
fonogramma ar lāzera ierakstu ļauj atskaņot 14-16 kHz
diapazonā. Kinofilmās sāka izmantot ciparu fonogrammas: filmas
fonogrammas, kas ierakstītas kompaktdiskos un tiek sinhroni
atskaņotas ar atsevišķas ierīces palīdzību;
izmanto ciparu fotogrāfisko fonogrammu, ko ieraksta uz filmas kopijas
kopā ar parasto analogo fonogrammu, lai ierakstu varētu atskaņot
gan ar analogo, gan ciparu aparatūru. Šādas fonogrammas tiek
ierakstītas un atskaņotas ar Dolby
Stereo Digital vai SDDS (Sony Dynamic
Digital Sound) aparatūras palīdzību un nodrošina no 20
Hz līdz 20 kHz frekvenču diapazonu astoņos ieraksta
kanālos. Dinamiskais diapazons pārsniedz 90 dB, bet nelineāro
kropļojumu koeficients ir niecīgs.
Tādējādi
mūsdienu kinoteātros ar ciparu atskaņošanas aparatūru
skatītāji var izbaudīt augstas kvalitātes daudzkanālu
skaņu.
Pēc interneta
materiāliem sagatavoja Marina VĒVERE
Kinematogrāfa attīstības sākumā visas filmas
bija mēmas, un diezgan ilgi
tās tika rādītas mūzikas pavadījumā, kuru
atskaņoja pianisti tieši kinozālē. Greznākajos
kinoteātros šim nolūkam tika izmatoti pat veseli orķestri.
Edisona
fonogrāfs un Berlinera skaņu plate
Lai ieskaņotu filmas, speciālisti
mēģināja izmantot gan Edisona fonogrāfu, gan Berlinera
skaņu plati. Pagājušā gadsimta 20. gadu beigās
kļuva skaidrs, ka vislabāk skaņu var ierakstīt ar gaismas
jutīgas kinolentes eksponēšanas metodi tajā pašā
lentē, kur ierakstīts attēls (tolaik jau aktīvi izmantoja
lampu pastiprinātājus, skaļruņus un mikrofonus). Lai to
realizētu, izgudroja dažādas gaismas modulācijas
iekārtas. Kinoaparātā fotogrāfiskais ieraksts (fonogramma)
tika atskaņots ar fotoelementa un gaismas kūļa
palīdzību. Tad skaņa tika pastiprināta ar elektronu
lampām un caur skaļruņiem atskaņota kinozālē.
Skaņas kvalitāte kinoteātros ar
fotogrāfiskajām fonogrammām, salīdzinot ar mūsdienu
standartiem, bija diezgan zema: monofoniskā signāla frekvenču
diapazons nepārsniedza 6-8 kHz, attiecība signāls/troksnis
35-40 dB, dažu procentu liels nelineāro kropļojumu koeficients.
Taču mēģinājumi izmantot stereofoniskās fonogrammas
pārsvarā bija neveiksmīgi.
Stereoskaņas
pirmie soļi
50. gados sāka strauji izplatīties
televīzija, un tas lika speciālistiem intensīvi
strādāt pie jauniem tehniskajiem kino projektiem. Gandrīz
vienlaikus parādījās vairākas dažādas lielekrāna
kino sistēmas.
Viena no tām bija panorāmas kino (cinerama) sistēma, kur izmantoja 35
milimetru kinolentes, atskaņojot stereoskaņu no sešu kanālu
magnētiskās fonogrammas, kas tika ierakstīta uz
atsevišķas 35 milimetru perforētās magnētiskās
lentes. Otra lielekrāna kino sistēma (cinemascope), kur filmēšanas un atskaņošanas
laikā izmantoja attēla anaformēšanas principu,
ļāva salīdzinoši nelielajā kadrā uz parastās
35 milimetru lentes ievietot aptuveni divreiz platāku attēlu.
Stereoskaņa tika ierakstīta četros magnētiskajos
celiņos, kas atradās abās attēla kadra pusēs: no trim
celiņiem skaņu pārraidīja uz ekrāna aizmugures
skaļruņiem, no viena uz skaļruņiem, kurus izvietoja uz
kinozāles aizmugurējās un sānu sienām (skaņas
efektu kanāls).
Bija arī sistēma, kur attēls tika
projicēts uz ekrāna ar vairāku (līdz pat 11) projektoru
palīdzību. Ekrāns bija pilnīgi apaļš, bet
stereoskaņa tika atskaņota no 9 kanālu magnētiskās
fonogrammas, kas tika ierakstīta uz 35 milimetru perforētas
magnētiskās lentes. Lielformāta kino izmantoja 70 mm kinolenti
ar magnētiskiem celiņiem, uz kuriem tika ierakstīti seši
stereoskaņas kanāli pieci ekrāna aizmugurējie kanāli
un viens zāles efektu kanāls.
Parādījās arī dažādas
sistēmas, kurās kadru izvietoja horizontāli uz 35 un 70 mm
kinolentes. Tas ļāva iegūt daudz lielāku attēla kadru
laukumu, uzlaboja kino demonstrācijas kvalitāti un deva iespēju
to veikt uz lieliem sfēriskiem vai pussfēriskiem ekrāniem (Imax un Omnimax sistēma).
Dolby
sistēmu pirmsākumi
Izmantojot dažādas stereofoniskās
sistēmas, tika uzkrāta ievērojama pieredze, kas deva
iespēju izstrādāt kvalitatīvāku skaņas
aparatūru un ar to aprīkot kinoteātrus un studijas. Pateicoties
tam, skaņas pārraides frekvenču diapazons tika
paplašināts līdz 10-15 kHz, bet attiecība
signāls/troksnis tika palielināta līdz 50-55 dB. Dažās
valstīs piedāvāja izmantot divu kanālu stereofoniskās
fotogrāfiskās fonogrammas, bet šis piedāvājums nav
guvis popularitāti.
Nemitīgi auga
prasībās pēc labākas skaņas pārraides
kvalitātes, attīstījās magnētiskās un
fotogrāfiskās skaņas ierakstīšanas
paņēmieni, ka arī elektroniskā shemotehnika un
elektroakustika. 1975. gadā tika izstrādātas jaunas kino
skaņas pārraides sistēmas Dolby
Stereo 70 un Dolby Stereo 35.
Sistēmu Dolby Stereo 70 lieto lielformāta
kino. Tā ieraksta un atskaņošanas laikā izmanto kompresoru
- ekspanderu trokšņu slāpēšanas sistēmu. Tā
būtiski paaugstina skaņas kvalitāti (frekvenču diapazons
paplašinās līdz 16 kHz, attiecība signāls-troksnis
līdz 75 dB). Skaņas kanālu sadale atšķiras no
klasiskās lielformāta sistēmas ir trīs aizmugurēji
ekrāna kanāli, skaļruņi tiek pieslēgti nevis pie
viena, bet pie diviem kanāliem. Vēl viens kanāls atskaņo
zemās frekvences līdz 20-30 Hz.
Dolby Stereo 35 sistēma paredzēta filmām uz 35 mm
lentes ar divu celiņu stereofonisku fotogrāfisku fonogrammu. Šie
divi celiņi atskaņo četrus skaņas kanālus.
Ierakstīšanai sistēmas ieejā ir paredzēts veikt
četru kanālu kodēšanu divos kanālos, bet izejā
divu kanālu atkodēšana atkal četros (trīs ir
ekrāna aizmugurējie kanāli, viens zāles efektu
kanāls). To dara ar speciālu matricas shēmu palīdzību,
kas ir līdzīga tam, ko izmantoja kvadrofoniskajās skaņas
pārraides sistēmās ar 12.5 Hz frekvenču un 65 dB dinamisku
diapazonu.
Ar Dolby skaņas aparatūru pasaulē jau ir aprīkoti
vairāk nekā 25 tūkstoši kinoteātru.
Skaņas
pilnība
Laika gaitā skaņas
ieraksta veidi tika pilnveidoti, piemēram, fotogrāfiskā
fonogramma ar lāzera ierakstu ļauj atskaņot 14-16 kHz
diapazonā. Kinofilmās sāka izmantot ciparu fonogrammas: filmas
fonogrammas, kas ierakstītas kompaktdiskos un tiek sinhroni
atskaņotas ar atsevišķas ierīces palīdzību;
izmanto ciparu fotogrāfisko fonogrammu, ko ieraksta uz filmas kopijas
kopā ar parasto analogo fonogrammu, lai ierakstu varētu atskaņot
gan ar analogo, gan ciparu aparatūru. Šādas fonogrammas tiek
ierakstītas un atskaņotas ar Dolby
Stereo Digital vai SDDS (Sony Dynamic
Digital Sound) aparatūras palīdzību un nodrošina no 20
Hz līdz 20 kHz frekvenču diapazonu astoņos ieraksta
kanālos. Dinamiskais diapazons pārsniedz 90 dB, bet nelineāro
kropļojumu koeficients ir niecīgs.
Tādējādi
mūsdienu kinoteātros ar ciparu atskaņošanas aparatūru
skatītāji var izbaudīt augstas kvalitātes daudzkanālu
skaņu.
Pēc interneta
materiāliem sagatavoja Marina VĒVERE