SOUND DIVISION STUDIOS patīkamu izjūtu akcents
SOUND DIVISION PATĪKAMU SAJŪTU AKCENTS
Rīgā ir samērā daudz skaņu ierakstu studiju
iespējams, to ir gandrīz tik daudz, lai vienā dienā
tajās savu mūziku vienlaikus ierakstītu visas
galvaspilsētas grupas un solisti. Jā, varbūt nedaudz
pārspīlēju, tomēr, saskaitot kopā
profesionālās studijas un tās, kurās ar savu sirdslietu
nodarbojas amatieri, tālu no atminējuma nebūšu.
Mūziķu aprindās gan dažkārt atzīst, ka īsti
profesionālu studiju Latvijā nemaz neesot tik daudz, kur nu vēl
tādu, kas atbilstu salīdzinoši augstiem starptautiskajiem
standartiem. Šāgada maijā situācija mainījās uz
labu Rīgā, Āraišu ielā 34, durvis vēra jauns
studiju komplekss Sound Division Studios (SDS), kas pārsteidz ar
mūsdienīgu tehniku, pārdomāti iekārtotu interjeru,
laipnu personālu un mājīgu atmosfēru.
Kādā augusta vakarā SDS birojā tikos ar Latvijas
popmūzikas industrijā pazīstamo skaņu inženieri
Tāli TIMROTU, lai aprunātos par to, kas varētu interesēt ne
vien mūziķus, bet arī viņa amata brāļus mūsu
zemē.
- Vai nepieciešamība pēc vēl
vienas studijas tiešām bija tik liela, cik ēka, kurā
izvietots SDS komplekss?
- Nepieciešamība izklausās visai jocīgi. Redzi, SDS
ierakstu studija ieņem atsevišķu nišu, tai nav
līdzīgu visā Baltijā un postpadomju valstīs,
vienīgi Maskavā kādas divas trīs. Arī Solid State
Logic (SSL) ražotā 56 kanālu pults, ko SDS studijā
izmanto skaņas ieraksta un montāžas procesā, ir viena no
nedaudzajām Austrumeiropā.
Protams, šeit uzsvars ir likts uz dārgu skaņu ierakstu
tehnoloģiju, kas ierakstītajam materiālam piešķir
raksturīgi kvalitatīvu skanējumu. Nav jābūt
speciālistam, lai saklausītu atšķirību starp
rezultātu, kas panākts, lietojot dārgas ierīces, un
ierakstu, kas izdarīts ar pieticīgāku iekārtu
palīdzību. Ierakstos izmantotajai tehnikai ir neapšaubāma
nozīme, lai padarītu mūzikas skanējumu baudāmu un
pielīdzināmu pasaules standartiem. Bieži vien ir dzirdams
viedoklis, ka Latvijā ierakstītās popmūzikas
skanējumam nav dzidruma, tas ir pārlieku pliekans jā, tā
tas tiešām ir, jo mums trūkst ne vien kārtīgu studiju,
bet arī ierakstu producentu.
Domāju, ka vislielāko gandarījumu, strādājot
jaunajā studijā, vispirmām kārtām izjūt paši
mūziķi, producenti un inženieri. Nākamais solis ir
mēģināt audzināt klausītājus, mūzikas
produkcijas patērētājus vērst viņu uzmanību uz
skanējuma vērtībām.
- Pastāv uzskats, ka skaņu ierakstu studija
var atrasties jebkur dzīvoklī pilsētas centrā vai
arī daudzstāvu mājas pagrabā. Ciparu tehnoloģijas
pilnbriedā studijas platībai, šķiet, vairs nav sevišķas
nozīmes. Galvenais, ka ir dators ar attiecīgām programmām,
ar kuru palīdzību paštaisīti ierakstu inženieri
spēj pārveidot ierakstīto signālu, kā vien ienāk
prātā. SDS telpu plašums liek secināt, ka tās
saimnieki šo viedokli nerespektē
- Jā, var jau nopirkt dažādas datorprogrammas, tostarp
arī ļoti kvalitatīvas, par saprātīgu cenu, taču
jāņem vērā, ka tajā datorā vispirms kaut kas ir
jādabū iekšā. Gardēžiem, piemēram,
patīk autentisks skanējums, bet ir arī tādi, kas
labprātāk izmanto visas iespējamās programmu
priekšrocības, lai tik nez ko dabūtu gatavu!
Daudzas rokgrupas ierakstus veic garāžās un
tamlīdzīgās vietās un pēc tam ierodas tos montēt
pienācīgi aprīkotās studijās. Ne vienmēr
šāds darbs vainagojas panākumiem, jo vajadzīgs ļoti
spējīgs producents, lai par labskanīgu pārvērstu
ierakstu, kas izdarīts, piemēram, ar sliktiem mikrofoniem.
Profesionālas studijas, arī SDS, parasti akcentē akustiskā
skanējuma īpatnības, patīkamās izjūtas
mūzikas skaņās.
Līdz ar to var teikt, ka ierakstu inženieri dalās
divās nometnēs vieni iet grūtāko ceļu un
strādā ar tīro balsi vai instrumentu skaņu, bet otri dod
priekšroku dažādiem efektiem. Te nu būtu jāatceras, ka
sabojāt ierakstīto materiālu ir pavisam viegli, kaut gan
prasmīga efektu izmantošana arī ir māksla.
- Kā tika veidota SDS ierakstu studija? Vai, to
iekārtojot, sekojāt kādam noteiktam paraugam?
- Pēdējos četrus gadus manu prātu visvairāk
nodarbināja jautājums, kā šī studija būtu
veidojama, kāda tehnika jāiegādā utt. Lai gan
necentāmies radīt pakaļdarinājumu noteiktām ierakstu
studijām, pievērsām uzmanību, kā ir
uzbūvētas un iekārtotas labākās ārpus Latvijas. Par
vienu no vistuvākajiem salīdzinājumiem varētu minēt Olympic
Studios Londonā, kurā savu mūziku
iemūžinājušas dažādas slavenības.
Liku lietā arī 18 gadu personīgo pieredzi studijas
darbā, izvērtējot visus plusus un mīnusus, kādus ieraksta
laikā izjūt mūziķi otrpus inženiera telpas logam.
Šajā ziņā man palīdzēja vairot izpratni tas, ka
pats agrāk esmu ierakstījies studijā (80. un 90. gados
Tālis spēlēja ģitāru grupās Aurora un Ģenerālis
Burts. Aut.). Piemēram, ieraksta laikā katrs grupas
mūziķis atrodas atsevišķā telpā vai
kabīnē, un vienīgā saikne, kas procesa gaitā grupu tur
kopā, ir austiņas, kurās var dzirdēt visus instrumentus;
parasti balansu starp instrumentiem, balsīm un metronomu noregulē
inženieris pie pults, taču katram mūziķim šajā
ziņā ir savas prasības, lai varētu justies pietiekami
komfortabli, tāpēc SDS katram pašam ir iespēja salāgot
balansu starp sešiem dažādiem signāliem jeb mūzikas
instrumentiem vari pagriezt skaļāk tieši to, ko tev tobrīd
nepieciešams dzirdēt vislabāk. Tā gan ir tikai viena no
simt dažādām niansēm, kas vērstas uz to, lai ieraksta
process mūziķiem būtu maksimāli atvieglots un
patīkams.
Viena no problēmām, ar kurām bieži saskaras
studijas, ir akustika, jo, ierakstot klusinātu, piemēram, tautas
mūziku, sarežģījumus sagādā dažādi
trokšņi vidē automašīnas, celtniecības
agregāti utt. Projektējot un būvējot jauno studiju,
rūpējāmies, lai mums nebūtu jāsaskaras ar šādām
nebūšanām (piemēram, studijas telpa ir būvēta uz
atsevišķiem pamatiem).
- Kādas tehniskās un sadzīviskās
iespējas studija piedāvā mūziķiem saviem klientiem?
- Tehniskās iespējas ir visai plašas studija ir
piemērota dažādu stilu mūzikas ierakstam, ne tikai rokam un
popam, bet arī klasikai un džezam. Viena no lielo studiju
priekšrocībām ir iekārtu savstarpējā
savietojamība, proti, mūziķis citā studijā var
ierakstīt daļu materiāla, teiksim, diskā, un darbu pabeigt
pierakstīt klāt jaunas partitūras vai samontēt
šeit, vai arī otrādi. Jaunajā studijā veicam arī
ierakstu māsteringu jeb tembrālā spektra koriģēšanu
un uzlabošanu pirms tiražēšanas.
Līdzās ierakstu studijai kompleksā atrodas
mēģinājumu telpa, kurā grupas var veikt elementārus
mēģinājumu vai demo ierakstus. Tiesa, mēģinājumu
telpa patlaban ir ļoti noslogota šeit pēc noteikta grafika
mēģina vairāk nekā 10 grupas.
Visbeidzot, gādājot, lai studijas personāls un
mūziķi justos gluži kā mājās, netika aizmirstas
sadzīviskās ērtības ir iekārtota virtuvīte,
kurā var uzvārīt tēju vai kafiju un pagatavot ēdienu,
atpūtas telpa, dušas, istabiņas viesiem no citām
pilsētām un valstīm.
- Kādi ir Sound Division līdzšinējie
lielākie radošie veikumi?
- Augustā pabeidzām Z-Scars jaunu dziesmu ierakstus,
patlaban studijā pirmo albumu ieraksta jauna grupa No Neighbours,
kas spēlē interesantu, savdabīgu un nedaudz eksperimentālu
rokmūziku. Šeit jauno singlu Viss
jau saplānots ierakstījuši R.A.P., un tas jau atrodas
dažu Latvijas raidstaciju topos.
- Lūdzu, īsumā raksturo Latvijas
profesionālo skaņu ierakstu studiju statusu un attīstību
pēdējos piecos gados!
- Izskatās, ka šejienes tirgus ir nedaudz iemidzis. It
kā jau raidstacijas propagandē jaunākos mūzikas notikumus
un veicina to patērētāju izpratni, tomēr tas nenotiek
pietiekamā apjomā, jo to attiecības ar sabiedrību ir
diezgan komerciālas, ņemot vērā īpašnieku
intereses. Plašsaziņas līdzekļiem ir vislielākā
ietekme uz patērētāju tas, ko cilvēks redz
televīzijā, izlasa avīzē vai izdzird pa radio, bieži
vien tiek pieņemts kā absolūtā patiesība.
Diemžēl nepilnīga informācija un neprecīza uztvere
negatīvi ietekmē situāciju mūzikas tirgū kā
Latvijā, tā visā pārējā Eiropā. Līdz ar
to lielās ierakstu kompānijas baidās ieguldīt naudu
mazpazīstamās grupās, jo ir risks to pazaudēt,
tāpēc labāk atvēl vairāk līdzekļu
populāriem māksliniekiem. Interesanti, ka vēl pirms dažiem
gadiem Latvijā tik populārajai šlāgermūzikai tagad
klājas arvien grūtāk.
Lūk, saliekot šo ainu kopā, varam secināt, ka
daudziem mūziķiem nav nekādas intereses tērēt
prāvas naudas summas, lai veiktu kvalitatīvus ierakstus, un šķietami
vienīgā izeja ir atgriezties pie mājas studiju līmeņa,
kurā parasti daudz vairāk par datoru nekā nav. Tiesa, tā
sanāk vienkāršāk un lētāk, jo nav vajadzīgi
dārgi mikrofoni un akustikas ziņā labvēlīgi
apstākļi. Vairumam vismaz jauno Latvijas mūziķu ir
vēlme ar savu mūziku kļūt pazīstamiem un arī
iziet pasaulē, taču to var izdarīt tikai tādā
gadījumā, ja darbs ir padarīts profesionāli augstā
līmenī. Tāpēc vietā būtu atgādinājums,
ka Latvijas profesionālo ierakstu studiju īres maksa ievērojami
atpaliek no tarifiem ārzemju ekvivalentos, un SDS nav izņēmums. Būtu
laiks izmantot biznesa pieeju un dažādus mārketinga
paņēmienus, lai ieguvums būtu abpusējs kā
mūziķiem, tā arī studijām! Galu galā
ieguvēji būs arī mūzikas klausītāji.
Voldemārs Spartaks STŪRIS
Rīgā ir samērā daudz skaņu ierakstu studiju iespējams, to ir gandrīz tik daudz, lai vienā dienā tajās savu mūziku vienlaikus ierakstītu visas galvaspilsētas grupas un solisti. Jā, varbūt nedaudz pārspīlēju, tomēr, saskaitot kopā profesionālās studijas un tās, kurās ar savu sirdslietu nodarbojas amatieri, tālu no atminējuma nebūšu. Mūziķu aprindās gan dažkārt atzīst, ka īsti profesionālu studiju Latvijā nemaz neesot tik daudz, kur nu vēl tādu, kas atbilstu salīdzinoši augstiem starptautiskajiem standartiem. Šāgada maijā situācija mainījās uz labu Rīgā, Āraišu ielā 34, durvis vēra jauns studiju komplekss Sound Division Studios (SDS), kas pārsteidz ar mūsdienīgu tehniku, pārdomāti iekārtotu interjeru, laipnu personālu un mājīgu atmosfēru.
Kādā augusta vakarā SDS birojā tikos ar Latvijas popmūzikas industrijā pazīstamo skaņu inženieri Tāli TIMROTU, lai aprunātos par to, kas varētu interesēt ne vien mūziķus, bet arī viņa amata brāļus mūsu zemē.
- Vai nepieciešamība pēc vēl vienas studijas tiešām bija tik liela, cik ēka, kurā izvietots SDS komplekss?
- Nepieciešamība izklausās visai jocīgi. Redzi, SDS ierakstu studija ieņem atsevišķu nišu, tai nav līdzīgu visā Baltijā un postpadomju valstīs, vienīgi Maskavā kādas divas trīs. Arī Solid State Logic (SSL) ražotā 56 kanālu pults, ko SDS studijā izmanto skaņas ieraksta un montāžas procesā, ir viena no nedaudzajām Austrumeiropā.
Protams, šeit uzsvars ir likts uz dārgu skaņu ierakstu tehnoloģiju, kas ierakstītajam materiālam piešķir raksturīgi kvalitatīvu skanējumu. Nav jābūt speciālistam, lai saklausītu atšķirību starp rezultātu, kas panākts, lietojot dārgas ierīces, un ierakstu, kas izdarīts ar pieticīgāku iekārtu palīdzību. Ierakstos izmantotajai tehnikai ir neapšaubāma nozīme, lai padarītu mūzikas skanējumu baudāmu un pielīdzināmu pasaules standartiem. Bieži vien ir dzirdams viedoklis, ka Latvijā ierakstītās popmūzikas skanējumam nav dzidruma, tas ir pārlieku pliekans jā, tā tas tiešām ir, jo mums trūkst ne vien kārtīgu studiju, bet arī ierakstu producentu.
Domāju, ka vislielāko gandarījumu, strādājot jaunajā studijā, vispirmām kārtām izjūt paši mūziķi, producenti un inženieri. Nākamais solis ir mēģināt audzināt klausītājus, mūzikas produkcijas patērētājus vērst viņu uzmanību uz skanējuma vērtībām.
- Pastāv uzskats, ka skaņu ierakstu studija var atrasties jebkur dzīvoklī pilsētas centrā vai arī daudzstāvu mājas pagrabā. Ciparu tehnoloģijas pilnbriedā studijas platībai, šķiet, vairs nav sevišķas nozīmes. Galvenais, ka ir dators ar attiecīgām programmām, ar kuru palīdzību paštaisīti ierakstu inženieri spēj pārveidot ierakstīto signālu, kā vien ienāk prātā. SDS telpu plašums liek secināt, ka tās saimnieki šo viedokli nerespektē
- Jā, var jau nopirkt dažādas datorprogrammas, tostarp arī ļoti kvalitatīvas, par saprātīgu cenu, taču jāņem vērā, ka tajā datorā vispirms kaut kas ir jādabū iekšā. Gardēžiem, piemēram, patīk autentisks skanējums, bet ir arī tādi, kas labprātāk izmanto visas iespējamās programmu priekšrocības, lai tik nez ko dabūtu gatavu!
Daudzas rokgrupas ierakstus veic garāžās un tamlīdzīgās vietās un pēc tam ierodas tos montēt pienācīgi aprīkotās studijās. Ne vienmēr šāds darbs vainagojas panākumiem, jo vajadzīgs ļoti spējīgs producents, lai par labskanīgu pārvērstu ierakstu, kas izdarīts, piemēram, ar sliktiem mikrofoniem. Profesionālas studijas, arī SDS, parasti akcentē akustiskā skanējuma īpatnības, patīkamās izjūtas mūzikas skaņās.
Līdz ar to var teikt, ka ierakstu inženieri dalās divās nometnēs vieni iet grūtāko ceļu un strādā ar tīro balsi vai instrumentu skaņu, bet otri dod priekšroku dažādiem efektiem. Te nu būtu jāatceras, ka sabojāt ierakstīto materiālu ir pavisam viegli, kaut gan prasmīga efektu izmantošana arī ir māksla.
- Kā tika veidota SDS ierakstu studija? Vai, to iekārtojot, sekojāt kādam noteiktam paraugam?
- Pēdējos četrus gadus manu prātu visvairāk nodarbināja jautājums, kā šī studija būtu veidojama, kāda tehnika jāiegādā utt. Lai gan necentāmies radīt pakaļdarinājumu noteiktām ierakstu studijām, pievērsām uzmanību, kā ir uzbūvētas un iekārtotas labākās ārpus Latvijas. Par vienu no vistuvākajiem salīdzinājumiem varētu minēt Olympic Studios Londonā, kurā savu mūziku iemūžinājušas dažādas slavenības.
Liku lietā arī 18 gadu personīgo pieredzi studijas darbā, izvērtējot visus plusus un mīnusus, kādus ieraksta laikā izjūt mūziķi otrpus inženiera telpas logam. Šajā ziņā man palīdzēja vairot izpratni tas, ka pats agrāk esmu ierakstījies studijā (80. un 90. gados Tālis spēlēja ģitāru grupās Aurora un Ģenerālis Burts. Aut.). Piemēram, ieraksta laikā katrs grupas mūziķis atrodas atsevišķā telpā vai kabīnē, un vienīgā saikne, kas procesa gaitā grupu tur kopā, ir austiņas, kurās var dzirdēt visus instrumentus; parasti balansu starp instrumentiem, balsīm un metronomu noregulē inženieris pie pults, taču katram mūziķim šajā ziņā ir savas prasības, lai varētu justies pietiekami komfortabli, tāpēc SDS katram pašam ir iespēja salāgot balansu starp sešiem dažādiem signāliem jeb mūzikas instrumentiem vari pagriezt skaļāk tieši to, ko tev tobrīd nepieciešams dzirdēt vislabāk. Tā gan ir tikai viena no simt dažādām niansēm, kas vērstas uz to, lai ieraksta process mūziķiem būtu maksimāli atvieglots un patīkams.
Viena no problēmām, ar kurām bieži saskaras studijas, ir akustika, jo, ierakstot klusinātu, piemēram, tautas mūziku, sarežģījumus sagādā dažādi trokšņi vidē automašīnas, celtniecības agregāti utt. Projektējot un būvējot jauno studiju, rūpējāmies, lai mums nebūtu jāsaskaras ar šādām nebūšanām (piemēram, studijas telpa ir būvēta uz atsevišķiem pamatiem).
- Kādas tehniskās un sadzīviskās iespējas studija piedāvā mūziķiem saviem klientiem?
- Tehniskās iespējas ir visai plašas studija ir piemērota dažādu stilu mūzikas ierakstam, ne tikai rokam un popam, bet arī klasikai un džezam. Viena no lielo studiju priekšrocībām ir iekārtu savstarpējā savietojamība, proti, mūziķis citā studijā var ierakstīt daļu materiāla, teiksim, diskā, un darbu pabeigt pierakstīt klāt jaunas partitūras vai samontēt šeit, vai arī otrādi. Jaunajā studijā veicam arī ierakstu māsteringu jeb tembrālā spektra koriģēšanu un uzlabošanu pirms tiražēšanas.
Līdzās ierakstu studijai kompleksā atrodas mēģinājumu telpa, kurā grupas var veikt elementārus mēģinājumu vai demo ierakstus. Tiesa, mēģinājumu telpa patlaban ir ļoti noslogota šeit pēc noteikta grafika mēģina vairāk nekā 10 grupas.
Visbeidzot, gādājot, lai studijas personāls un mūziķi justos gluži kā mājās, netika aizmirstas sadzīviskās ērtības ir iekārtota virtuvīte, kurā var uzvārīt tēju vai kafiju un pagatavot ēdienu, atpūtas telpa, dušas, istabiņas viesiem no citām pilsētām un valstīm.
- Kādi ir Sound Division līdzšinējie lielākie radošie veikumi?
- Augustā pabeidzām Z-Scars jaunu dziesmu ierakstus, patlaban studijā pirmo albumu ieraksta jauna grupa No Neighbours, kas spēlē interesantu, savdabīgu un nedaudz eksperimentālu rokmūziku. Šeit jauno singlu Viss jau saplānots ierakstījuši R.A.P., un tas jau atrodas dažu Latvijas raidstaciju topos.
- Lūdzu, īsumā raksturo Latvijas profesionālo skaņu ierakstu studiju statusu un attīstību pēdējos piecos gados!
- Izskatās, ka šejienes tirgus ir nedaudz iemidzis. It kā jau raidstacijas propagandē jaunākos mūzikas notikumus un veicina to patērētāju izpratni, tomēr tas nenotiek pietiekamā apjomā, jo to attiecības ar sabiedrību ir diezgan komerciālas, ņemot vērā īpašnieku intereses. Plašsaziņas līdzekļiem ir vislielākā ietekme uz patērētāju tas, ko cilvēks redz televīzijā, izlasa avīzē vai izdzird pa radio, bieži vien tiek pieņemts kā absolūtā patiesība. Diemžēl nepilnīga informācija un neprecīza uztvere negatīvi ietekmē situāciju mūzikas tirgū kā Latvijā, tā visā pārējā Eiropā. Līdz ar to lielās ierakstu kompānijas baidās ieguldīt naudu mazpazīstamās grupās, jo ir risks to pazaudēt, tāpēc labāk atvēl vairāk līdzekļu populāriem māksliniekiem. Interesanti, ka vēl pirms dažiem gadiem Latvijā tik populārajai šlāgermūzikai tagad klājas arvien grūtāk.
Lūk, saliekot šo ainu kopā, varam secināt, ka daudziem mūziķiem nav nekādas intereses tērēt prāvas naudas summas, lai veiktu kvalitatīvus ierakstus, un šķietami vienīgā izeja ir atgriezties pie mājas studiju līmeņa, kurā parasti daudz vairāk par datoru nekā nav. Tiesa, tā sanāk vienkāršāk un lētāk, jo nav vajadzīgi dārgi mikrofoni un akustikas ziņā labvēlīgi apstākļi. Vairumam vismaz jauno Latvijas mūziķu ir vēlme ar savu mūziku kļūt pazīstamiem un arī iziet pasaulē, taču to var izdarīt tikai tādā gadījumā, ja darbs ir padarīts profesionāli augstā līmenī. Tāpēc vietā būtu atgādinājums, ka Latvijas profesionālo ierakstu studiju īres maksa ievērojami atpaliek no tarifiem ārzemju ekvivalentos, un SDS nav izņēmums. Būtu laiks izmantot biznesa pieeju un dažādus mārketinga paņēmienus, lai ieguvums būtu abpusējs kā mūziķiem, tā arī studijām! Galu galā ieguvēji būs arī mūzikas klausītāji.
Voldemārs Spartaks STŪRIS