Latviešu aviokostruktoram Kārlim Irbītim 100
Latviešu lidmašīnu kostruktoram Kārlim Irbītim
100
Kārlis Irbītis dzimis 1904. gada 14.
oktobrī Ziemeļvidzemē, Lādes pagastā. 1908. gadā
Irbīšu ģimene pārcēlās uz dzīvi
Rīgā, Čiekurkalnā. Kārlim bija deviņi gadi, kad
viņš pirmo reizi ieraudzīja lidmašīnu, kas lidoja
pāri Čiekurkalnam. Pēc dažiem gadiem netālu no
Čiekurkalna uzbūvēja krievu armijas lidlauku. Kārlim
radās iespēja ik dienas aplūkot lidmašīnas. It
sevišķi viņam patika rakņāties avarējošo
lidmašīnu lūžņu kaudzē.
Mīļākā nodarbošanās
Kārlim bija braucamo ierīču zīmēšana motocikli
ar propelleru, aerokamanas un dažādi fantastiski
pārvietošanās rīki. Viņam izdevās izgatavot
lidaparāta kopiju, ar kuru tomēr nevarēja lidot. Līdz 1925.
gadam Kārlis izgatavoja vairāk nekā 30 paša konstruētu
aviomodeļu.
1921. gadā Kārlis iestājās
Valsts tehnikumā. Mācoties teorētisko mehāniku,
viņš secināja, ka tā dod iespēju veikt daudzus
aprēķinus lidaparātu konstruēšanā. Pasniedzēji
atbalstīja Kārļa aizraušanos. Tehnikuma bibliotēka pat
iegādājās vairākas Vācijā izdotās
aviācijas grāmatas. Vasarā obligāto praksi Kārlis
strādāja Aviācijas diviziona darbnīcās un
remontēja motorus. Dažkārt viņu sūtīja uz Spilves
aerodromu. Tur kāds lidotājs uzaicināja Kārli
pavizināties lidmašīnā.
Diplomprojektā Kārlis projektēja
tajos laikos nepazīstamas konstrukcijas četru cilindru 100 ZS motoru
ar pretēji novietotiem horizontāliem cilindriem.
1924. gadā Kārlis iestājās
Latvijas Aeroklubā, kurā bija iespēja lasīt ārvalstu
aviācijas žurnālus, kā arī iepazīties ar
interesantiem cilvēkiem. Viens no tādiem bija Nikolajs
Pūliņš. Viņa lidmašīna Sprīdītis
bija avarējusi, un Kārlis, veicot virkni aprēķinu, atrada
vislabāko variantu tās atjaunošanai. Kārlim ilgāku
laika periodu bija sadarbība ar Nikolaju. Tika konstruētas piecas
lidmašīnas.
1932. gadā Kārlis Irbītis
apmeklēja Berlīnes sporta aviācijas izstādi. Pirmo reizi
viņam visos sīkumos izdevās izpētīt vairākas
vācu lidmašīnas. Drīz vien viņam radās doma par
jaunas lidmašīnas konstruēšanu tāllidojumiem. Nikolajs
Pūliņš atrada finansētāju, un Kārlis
konstruēja savu sesto lidmašīnu. To nosauca par Gambiju.
Kārlis darbu VEF sāka 1934. gadā.
Pievērsās ar traktoru un laivu motoriem, izstrādāja VEF
radiouztvērēja masveida ražošanu un izveidoja VEF logo.
1935. gadā ierosināja sākt ražot Īkāra
tipa lidmašīnas. VEF administrācija piekrita Kārļa
priekšlikumam. Civilās aviācijas pulkvedis J. Indāns un
Aerokluba pārstāvji to neatbalstīja, jo, viņuprāt,
lidmašīnas varēja izgatavot tikai ārzemēs. Tomēr
VEF direktors T. Vītols un pārdošanas nodaļas vadītājs
Johansons pastāvēja uz to, ka VEF lidmašīnas var
ražot. Kārlis uzzīmēja skici, veica aprēķinus, un
lidmašīnas izgatavošana ritēja raiti. Tā bija
Kārļa vienpadsmitā lidmašīna, kuru nosauca par I11.
1936. gada 23. jūnijā I11 aiztransportēja uz Spilves lidlauku.
Pirmās pārbaudes bija sekmīgas. Pārbaudot
lidmašīnas ātrumu, tas bija 229,3 km/h (par 39,3 km lielāks
nekā analogām vācu lidmašīnām). Šai
lidmašīnai sekoja I12, kuru izgatavoja 1937. gadā. Par šo
lidmašīnu ārvalstīs bija ļoti labas atsauksmes.
Pieteicās arī pircēji.
VEF tika konstruētas sešas kara
lidmašīnas, bet, iesākot septīto (I19), sākās
Latvijas okupācija. Padomju Savienības ģenerālmajors
Fjodorovs bija ļoti ieinteresēts. Pēc viņa rīkojuma uz
Maskavu aizsūtīja astoņus lidmašīnu paraugus, no
kuriem vēlāk par ļoti labām atzina I15b un I17.
Lidmašīnu ražošanu VEF pārtrauca.
Vācu armijas pārstāvjus
visvairāk interesēja VEF Minox, bet pēc kāda
arī lidmašīnas VEF I16, I17 un I18. K. Irbītis un
viņa kolēģi strādāja Vācijas konstruktoru birojos,
1950.1970. gadā Irbītis bija konstruktors lielākajā
Kanādas aviācijas firmā Canadair Monreālā.
1992. gadā Latvijas Zinātņu
akadēmija par izciliem nopelniem K. Irbītim piešķīra
LZA Goda doktora grādu inženierzinātnēs.
Kārlis
Irbītis miris 1997. gada 13. oktobrī. Tobrīd Latvijā
tipogrāfijā iespiešanai latviešu valodā bija viņa
grāmata Latvijas aviācija un tās pionieri.
Sagaidot
Kārļa Irbīša 100. gada dienu, Latvijas aviācijas
veterāni ierosināja nosaukt Čiekurkalna 4.
šķērsielu Kārļa Irbīša vārdā un pie
VEF administratīvā korpusa piestiprināt piemiņas
plāksni. Plāksnes atklāšanu atbalsta VEF
administrācija (varbūt lietderīgāk būtu piemiņas
plāksnē minēt deviņus uzvārdus A. Tīpainis, T.
Vītols, J. Liepiņš, V. Caps, K. Irbītis, J. Linters, A.
Madisons, N. Feldmanis, V. Ziemelis). Tomēr neviena Latvijas iestāde
nav devusi piekrišanu sponsorēt piemiņas pasākuma
izdevumus.
Jāzeps LOČMELIS
Kārlis Irbītis dzimis 1904. gada 14. oktobrī Ziemeļvidzemē, Lādes pagastā. 1908. gadā Irbīšu ģimene pārcēlās uz dzīvi Rīgā, Čiekurkalnā. Kārlim bija deviņi gadi, kad viņš pirmo reizi ieraudzīja lidmašīnu, kas lidoja pāri Čiekurkalnam. Pēc dažiem gadiem netālu no Čiekurkalna uzbūvēja krievu armijas lidlauku. Kārlim radās iespēja ik dienas aplūkot lidmašīnas. It sevišķi viņam patika rakņāties avarējošo lidmašīnu lūžņu kaudzē.
Mīļākā nodarbošanās Kārlim bija braucamo ierīču zīmēšana motocikli ar propelleru, aerokamanas un dažādi fantastiski pārvietošanās rīki. Viņam izdevās izgatavot lidaparāta kopiju, ar kuru tomēr nevarēja lidot. Līdz 1925. gadam Kārlis izgatavoja vairāk nekā 30 paša konstruētu aviomodeļu.
1921. gadā Kārlis iestājās Valsts tehnikumā. Mācoties teorētisko mehāniku, viņš secināja, ka tā dod iespēju veikt daudzus aprēķinus lidaparātu konstruēšanā. Pasniedzēji atbalstīja Kārļa aizraušanos. Tehnikuma bibliotēka pat iegādājās vairākas Vācijā izdotās aviācijas grāmatas. Vasarā obligāto praksi Kārlis strādāja Aviācijas diviziona darbnīcās un remontēja motorus. Dažkārt viņu sūtīja uz Spilves aerodromu. Tur kāds lidotājs uzaicināja Kārli pavizināties lidmašīnā.
Diplomprojektā Kārlis projektēja tajos laikos nepazīstamas konstrukcijas četru cilindru 100 ZS motoru ar pretēji novietotiem horizontāliem cilindriem.
1924. gadā Kārlis iestājās Latvijas Aeroklubā, kurā bija iespēja lasīt ārvalstu aviācijas žurnālus, kā arī iepazīties ar interesantiem cilvēkiem. Viens no tādiem bija Nikolajs Pūliņš. Viņa lidmašīna Sprīdītis bija avarējusi, un Kārlis, veicot virkni aprēķinu, atrada vislabāko variantu tās atjaunošanai. Kārlim ilgāku laika periodu bija sadarbība ar Nikolaju. Tika konstruētas piecas lidmašīnas.
1932. gadā Kārlis Irbītis apmeklēja Berlīnes sporta aviācijas izstādi. Pirmo reizi viņam visos sīkumos izdevās izpētīt vairākas vācu lidmašīnas. Drīz vien viņam radās doma par jaunas lidmašīnas konstruēšanu tāllidojumiem. Nikolajs Pūliņš atrada finansētāju, un Kārlis konstruēja savu sesto lidmašīnu. To nosauca par Gambiju.
Kārlis darbu VEF sāka 1934. gadā. Pievērsās ar traktoru un laivu motoriem, izstrādāja VEF radiouztvērēja masveida ražošanu un izveidoja VEF logo. 1935. gadā ierosināja sākt ražot Īkāra tipa lidmašīnas. VEF administrācija piekrita Kārļa priekšlikumam. Civilās aviācijas pulkvedis J. Indāns un Aerokluba pārstāvji to neatbalstīja, jo, viņuprāt, lidmašīnas varēja izgatavot tikai ārzemēs. Tomēr VEF direktors T. Vītols un pārdošanas nodaļas vadītājs Johansons pastāvēja uz to, ka VEF lidmašīnas var ražot. Kārlis uzzīmēja skici, veica aprēķinus, un lidmašīnas izgatavošana ritēja raiti. Tā bija Kārļa vienpadsmitā lidmašīna, kuru nosauca par I11. 1936. gada 23. jūnijā I11 aiztransportēja uz Spilves lidlauku. Pirmās pārbaudes bija sekmīgas. Pārbaudot lidmašīnas ātrumu, tas bija 229,3 km/h (par 39,3 km lielāks nekā analogām vācu lidmašīnām). Šai lidmašīnai sekoja I12, kuru izgatavoja 1937. gadā. Par šo lidmašīnu ārvalstīs bija ļoti labas atsauksmes. Pieteicās arī pircēji.
VEF tika konstruētas sešas kara lidmašīnas, bet, iesākot septīto (I19), sākās Latvijas okupācija. Padomju Savienības ģenerālmajors Fjodorovs bija ļoti ieinteresēts. Pēc viņa rīkojuma uz Maskavu aizsūtīja astoņus lidmašīnu paraugus, no kuriem vēlāk par ļoti labām atzina I15b un I17. Lidmašīnu ražošanu VEF pārtrauca.
Vācu armijas pārstāvjus visvairāk interesēja VEF Minox, bet pēc kāda arī lidmašīnas VEF I16, I17 un I18. K. Irbītis un viņa kolēģi strādāja Vācijas konstruktoru birojos, 1950.1970. gadā Irbītis bija konstruktors lielākajā Kanādas aviācijas firmā Canadair Monreālā.
1992. gadā Latvijas Zinātņu akadēmija par izciliem nopelniem K. Irbītim piešķīra LZA Goda doktora grādu inženierzinātnēs.
Kārlis Irbītis miris 1997. gada 13. oktobrī. Tobrīd Latvijā tipogrāfijā iespiešanai latviešu valodā bija viņa grāmata Latvijas aviācija un tās pionieri.
Sagaidot Kārļa Irbīša 100. gada dienu, Latvijas aviācijas veterāni ierosināja nosaukt Čiekurkalna 4. šķērsielu Kārļa Irbīša vārdā un pie VEF administratīvā korpusa piestiprināt piemiņas plāksni. Plāksnes atklāšanu atbalsta VEF administrācija (varbūt lietderīgāk būtu piemiņas plāksnē minēt deviņus uzvārdus A. Tīpainis, T. Vītols, J. Liepiņš, V. Caps, K. Irbītis, J. Linters, A. Madisons, N. Feldmanis, V. Ziemelis). Tomēr neviena Latvijas iestāde nav devusi piekrišanu sponsorēt piemiņas pasākuma izdevumus.
Jāzeps LOČMELIS