Internets ielaužas ārsta un pacienta attiecībās
GUNTARS GRĪNUMS, LETA, speciāli SP
Vēl nesen internets ar
medicīnu vairāk saistījās kā lielisks instruments
informācijas un jaunāko atklājumu apmaiņai starp visas
pasaules mediķiem tīri zinātniskiem mērķiem. Taču
mūsdienās tas daudz plašāk kalpo par informācijas
avotu pacientiem.
Acīmredzot jau pagājis laikmets, kad
sasirdzis cilvēks pacietīgi sēdēja mājās un
gaidīja, kamēr ieradīsies ārsts, kurš pateiks, kas
pacientam kaiš un ko darīt tālāk. Šobrīd
cilvēki ir daudz aktīvāki un bieži dodas pie ārstiem,
jau bruņojušies ar prāvu savāktās informācijas
kravu. Datamonitor pētījuma rezultāti liecina, ka
vidēji 32 procenti eiropiešu un 53 procenti amerikāņu
internetā meklē veselības aizsardzības informāciju.
Mediķi šādu tendenci vērtē
ļoti atšķirīgi. Daļa regulāri sūdzas par
pacientiem, kas internetā samācās visādas
muļķības un, bakstot ar pirkstu izdrukās, cenšas
iestāstīt labi izglītotajam un pieredzējušajam mediķim,
ka viņš savā jomā neko nesaprot. Citi stāsta par
cilvēkiem, kuri paļāvušies tikai uz internetā
iegūto informāciju un ārstējušies paši,
kamēr veselības problēmas noveduši līdz tādai
stadijai, kad pie ārsta jau jādodas ar ielaistām kaitēm.
Šie cilvēki nepietiekamu zināšanu dēļ
internetā atrasto medicīnisko informāciju nav izpratuši un
ārstējušies pavisam neatbilstoši.
Taču citi ārsti priecājas, ka
pacienti aizvien biežāk pie viņiem ierodas, jau
sagatavojušies nopietnai sarunai, un viņiem vairs nav
jāstāsta elementāras lietas. Viņi uzsver, ka daudzos
gadījumos pacients ar smagām veselības problēmām
internetā ir sastapis citus ar līdzīgām diagnozēm un
sevi psiholoģiski nomierinājis, redzot, ka citi veiksmīgi
cīnās par izveseļošanos un nezaudē dzīvesprieku.
Kopumā dažādie interneta
izmantošanas vērtējumi noved pie viena secinājuma
internetā pieejamie veselības aizsardzības resursi ir ļoti
noderīgi, kamēr vien pacients tos izmanto, vienlaikus
respektējot profesionāla mediķa viedokli par atrasto
informāciju.
Pacientu pašiniciatīva
- Vairums iegūst informāciju
portālos. Viņi tikai ievada slimību simptomus un saņem
informāciju, - skaidro Datamonitor pētījuma autors
Deivids Deons. Viņš uzsver, ka internetā cilvēki ne tikai
atrod izskaidrojumu veselības problēmām internets
būtībā pašos pamatos maina pacienta un ārsta
attiecības.
- Agrāk informācijas apjoms, kas pieejams
ārstam un pacientam, bija ļoti nelīdzvērtīgs.
Tomēr interneta laikmetā pacientam ir iespēja piekļūt
šai informācijai. Tas viņu padara spējīgāku
darboties un parūpēties par savas veselības aizsardzību, -
intervijā aģentūrai Reuters sacīja Deons.
It īpaši tas attiecas uz cilvēkiem,
kas paraduši vērsties pie ārsta tikai galējas
nepieciešamības gadījumā. Pateicoties internetam, viņi
ir kļuvuši ievērojami aktīvāki veselības
aprūpē, jo spēj iegūt informāciju, arī
izvairoties no tik netīkamā ārsta apmeklējuma.
Informēts pacients
- Sarunāties ar informētu cilvēku ir
daudz vieglāk. Šāda saruna notiek pavisam citā
līmenī, - norāda Birmingemas universitātes vēža
izpētes speciālists Niks Džeimss, kurš
Lielbritānijā izveidojis interneta lapu ar padomiem vēža
slimniekiem.
Viņš apgalvo, ka apmēram desmit
procenti, pārsvarā vecāka gadagājuma, vēža
slimnieku internetā meklē informāciju, bet vēl 45 procentu
pacientu vietā to izdara kāds radinieks vai draugs. Daudz
aktīvāk informāciju internetā meklē jaunāka
gadagājuma pacienti.
Džeimsa secinājumi ir īpaši
interesanti, jo viņš tos izdara, vērojot savas interneta lapas
lietotāju uzvedību. Pirms astoņiem gadiem dibinātās
lapas www.cancerhelp.org.uk
popularitāte pastāvīgi pieaug. 2002. gada oktobrī lapā
tika reģistrēti 700 000 klikšķu mēnesī, bet
pagājušā gada vasarā jau bija sasniegti 7,8 miljoni
klikšķu. Katru mēnesi tiek lejupielādēts vairāk
nekā pusmiljons lapu, raksta Reuters.
Par Džeimsa lapas kvalitāti liecina tas,
ka vairāk nekā trešdaļa tās lietotāju ir
amerikāņi, kaut gan ASV ir ļoti daudz veselības
aizsardzības un vēža ārstniecības interneta servisu.
Džeimss uzskata, ka labās lapas no viduvējām iespējams
atšķirt, ņemot vērā parastus kritērijus: precizitāti,
uzticamību, saprotamību un lasāmību. Labai lapai ir
jābūt viegli pārskatāmai, dodot iespēju pacientiem
ātri atrast viņus interesējošos materiālus un
ignorēt pārējos.
- Vērojot, kādu informāciju pacienti
atnes uz klīniku, esmu secinājis, ka tā pārsvarā ir
piemērota, - saka Džeimss. - Domāju, ka cilvēki, kas lieto
internetu, ir pietiekami spējīgi paši šķirot
informāciju, lai saprastu, kas ir noderīgs un kas ne.
Internets glābj dzīvību
Bijusī krūts vēža slimniece
Alva Radkina ir pārliecināta, ka internets ir izglābis gan
viņas krūti, gan dzīvību, vēsta BBC. Pirms
četriem gadiem viņas kreisajā krūtī tika
identificēts liels audzējs un ārsti ieteica krūts
amputāciju. Bijusī juriste tomēr nolēma atturēties no
sasteigta lēmuma pieņemšanas un atlikt operāciju, kamēr
būs nonākusi pie secinājuma, ka tā ir neizbēgama.
Radkina ķērās pie interneta resursu
apzināšanas un secināja, ka viņas gadījumā
pozitīvus rezultātus var dot ķīmijterapija, kā
arī linsēklu eļļas lietošana. Pacientei izdevās
pārliecināt arī Northemptonas slimnīcas ārstus, lai
gan tolaik ķīmijterapija pirms ķirurģiskas
iejaukšanās nebūt nebija normāla prakse. Pēc
vairākiem ķīmijterapijas cikliem Radkina uzzināja, ka
audzējs ir pilnībā iznīcināts. Pacientes krūts
audu un limfu mezglu pārbaudes apliecināja, ka vieta, kur agrāk
atradās četrus centimetrus platais audzējs, ir pilnīgi
tīra.
Radkina secina, ka ārstu sākotnēji
piedāvātie ārstniecības kursi bija teorētiski
pamatoti, tomēr viņas gadījumā nebija vajadzīgi un
acīmredzot nedotu nekādu rezultātu. - Mani interneta
pētījumi palīdzēja izglābt manu dzīvību, -
viņa uzsver.
Alternatīva ārstam?
Diemžēl netrūkst gadījumu, kad
cilvēks interneta piedāvātās iespējas sāk
uzskatīt par alternatīvu ārstam un nolemj par savu veselību
parūpēties pats, paļaujoties tikai uz internetā
atrodamajiem padomiem. Sekas šādam lēmuma var būt visai
bēdīgas.
BBC raksta, ka Londonas universitātes
koledžas pētījuma rezultāti apliecina -
paļaušanās tikai uz internetā atrodamo informāciju
bieži ir ļoti bīstama un daudzi pacienti šobrīd justos
labāk, ja būtu klausījuši ārsta padomiem.
Koledžas pētījumā
apstiprinājies, ka interaktīvās datorprogrammas uzlabo pacientu
zināšanas par medicīnu, tomēr izgaismojies arī fakts,
ka šī informētība negarantē efektīvāku
ārstēšanos pat pretēji, cilvēki bieži vien savu
veselību tikai pasliktina. Koledžas speciālisti izanalizēja
28 pētījumu rezultātus par vairāk nekā 4000,
pārsvarā astmas un diabēta, slimnieku. Pētniece Elizabete
Mareja uzskata, ka viens no šāda paradoksa iemesliem varētu
būt milzīgais pieejamās informācijas apjoms, kas
iedveš nepamatotu drošības izjūtu. Tādējādi
samazinās viņu vēlme rūpēties par veselību. Pat
vēl vairāk pacienti tik ļoti uzticas šai
informācijai, ka sāk ārstēties pēc sava prāta,
nonākot pat pretrunā ar ārsta ieteikumiem.
Piemēram, diabēta slimnieks, kuram
ārsts iesaka samazināt cukura līmeni asinīs, balstoties uz
savu internetā atrastās informācijas interpretāciju, var
nolemt, ka īstermiņa kompromiss, neievērojot ārsta
norādījumu, ir ilgtermiņa riska vērts. - Mēs
konstatējām, ka tiem, kas izmanto interneta informāciju, ir
vairāk cukura asinīs nekā tiem, kas neizmanto, - atzīst
Mareja.
Pētījuma autori uzsver, ka
interaktīvo programmu pozitīvie un negatīvie aspekti ir
rūpīgi jāanalizē. Tās kalpo ne tikai informācijas
ieguvei, bet arī dod iespēju saņemt padomus un apspriest
veselības problēmas ar citiem slimniekiem. Mediķi brīdina
pacientus, ka čata lapās sastaptie draugi bieži
vien pacientu ietekmē pavisam nepareizi.
Eksperti nav pārliecināti, ka
informētībai kā tādai noteikti ir pozitīva
nozīme. Ja jau informētība tiek pasniegta kā viens no
svarīgākajiem veselīga dzīvesveida veicinātājiem,
tad smēķētāju skaitam būtu jābūt
ievērojami mazākam...
Arī priekšstats, ka labi informēti
pacienti panāks ievērojami mazāku veselības
aizsardzības iestāžu noslodzi, nav īsti
apstiprinājies, turklāt, pieprasot specifisku un bieži vien
dārgāku ārstniecību, viņi šo noslodzi pat
palielina.
Iedomāta informētība
Diemžēl cilvēks bieži
aktīvāk izmanto interneta resursus, ja nav saņēmis,
viņaprāt, pienācīgu ārsta palīdzību, nav
apmierināts ar ārsta ieteikumiem vai pārliecināts par
noteikto diagnozi. Šādi bieži rīkojas arī pacienti,
kuriem mediķi nemaz nespēj skaidri noteikt diagnozi, sūtot no
vienas pārbaudes uz citu, tā arī nespējot izstrādāt
skaidru ārstēšanas programmu.
Vīlies mediķos, pacients nolemj
rūpēties par sevi pats, rokas milzīgajā interneta
informācijas jūrā, salīdzinot savas slimības simptomus
ar zinātniskos materiālos minētajiem vai citu pacientu
aprakstītajiem. Agri vai vēlu šis cilvēks nonāk
līdz forumiem, kuros ārstēšanās metodes un
panākumus apspriež cilvēki, kas slimo ar vienu slimību.
Šos forumus mediķi pārsvarā
vērtē pozitīvi, jo slimības nomocītais cilvēks
tajos atrod līdzīgu veselības problēmu nomāktos un
saprot, ka nav vienīgais pasaulē, kam ārsts nespēj
palīdzēt, izrakstot kādu tabletīti vai nosūtot uz
procedūriņu. Apspriežoties ar citiem, kuri nav
zaudējuši dzīvesprieku un cīnās ar savām
slimībām, viņš nomierinās psiholoģiski un,
ieklausoties citu padomos, spēj vieglāk sadzīvot ar savām
veselības problēmām un tās mīkstināt vai pat
neitralizēt.
Diemžēl forumiem ir arī daudz
negatīvu īpašību. Par vienu no bīstamākajām
tiek uzskatīts pacienta mēģinājums pārāk
iekļauties kādā no šīm pacientu grupām, savus
simptomus pielīdzinot citu cilvēku aprakstītajiem, lai gan
pašam nemaz nav noteikta atbilstošā diagnoze. Ja slimnieks
patiešām notic, ka viņam beidzot ir izdevies identificēt
problēmas, un sāk ārstēties atbilstoši šādos
forumos ieteiktajam, sekas var būt ļoti bēdīgas.
Digitālā plaisa
Pastāv uzskats, ka veselības
aizsardzībā īpaši uzskatāmi izpaužas
pēdējā desmitgadē radušās bažas par plaisu
starp interneta lietotājiem un tā saucamajiem interneta analfabētiem,
kā arī viedoklis, ka interneta lietošanas ziņā
pamazām aizvien vairāk noslāņojas turīgie un
nabadzīgākie sabiedrības locekļi. Jorkas universitātes
pētījuma autori šos stereotirpus apšauba, jo
pētījuma gaitā atklājies, ka daudzas nabadzīgas
ģimenes īpaši aktīvi izmanto internetu veselības
aprūpei, kamēr bagātākās ģimenes lieto maz vai
vispār ignorē interneta piedāvātās iespējas,
raksta BBC.
- Nav pārsteigums, ka internetu vairāk
lieto bagātākās ģimenes. Tomēr būtu
kļūdaini pieņemt, ka šī digitālā
nevienlīdzība tieši atspoguļojas citās sociālo
priekšrocību vai atpalicības formās, - uzskata
universitātes pētniece Sāra Netltone.
Respekts pret ārstu
Jorkas universitātes pētījuma autori
secinājuši, ka ģimenes ārstiem nebūtu pārāk
jāuztraucas par to, ka viņu pacienti pastiprināti meklē
informāciju internetā. Pētījuma gaitā tika
aptaujāti vecāki 358 ģimenēs, kurās ir viens vai
vairāki bērni ar hroniskām slimībām. Respondenti
uzsvēra, ka uzskata internetu par vērtīgu papildu
informācijas ieguves avotu, nemazinot uzticību
profesionāļiem. Internetā iegūtā informācija
ļoti reti esot novedusi pie bērnu ārstniecības kursu
izmaiņām.
- Pacienti internetu pievieno citiem
informācijas avotiem ģimenei, draugiem, grāmatām,
žurnāliem un citiem medijiem, - saka Netltone. - Mūsu
secinājumi arī liecina par to, ka cilvēki saprātīgi
uztver atrasto informāciju, tāpēc nemaz nav nepieciešama
īpaša novērtējuma sistēma interneta lapām, lai
garantētu to informācijas kvalitāti. Mēs arī
konstatējām, ka cilvēki augstāk novērtē
profesionāļu ieteiktās interneta lapas.
Pētījuma autori secina, ka vecāki piesardzīgi
vērtē internetā atrasto informāciju un ir
pārliecināti, ka spētu paši atšķirt
vērtīgu informāciju no blēņām.
- Ārstiem nav jābaidās no
pacientiem, kas ierodas ar izdrukām no interneta. Kamēr vien
viņi respektē mūsu viedokli par šo informāciju, tā
ir tikai noderīga, - uzsvēris Britu Medicīnas asociācijas
un Karaliskās terapeitu koledžas komitejas
priekšsēdētājs Pols Kandijs.
Guntars GRĪNUMS, LETA,
speciāli SP
Vēl nesen internets ar medicīnu vairāk saistījās kā lielisks instruments informācijas un jaunāko atklājumu apmaiņai starp visas pasaules mediķiem tīri zinātniskiem mērķiem. Taču mūsdienās tas daudz plašāk kalpo par informācijas avotu pacientiem.
Acīmredzot jau pagājis laikmets, kad sasirdzis cilvēks pacietīgi sēdēja mājās un gaidīja, kamēr ieradīsies ārsts, kurš pateiks, kas pacientam kaiš un ko darīt tālāk. Šobrīd cilvēki ir daudz aktīvāki un bieži dodas pie ārstiem, jau bruņojušies ar prāvu savāktās informācijas kravu. Datamonitor pētījuma rezultāti liecina, ka vidēji 32 procenti eiropiešu un 53 procenti amerikāņu internetā meklē veselības aizsardzības informāciju.
Mediķi šādu tendenci vērtē ļoti atšķirīgi. Daļa regulāri sūdzas par pacientiem, kas internetā samācās visādas muļķības un, bakstot ar pirkstu izdrukās, cenšas iestāstīt labi izglītotajam un pieredzējušajam mediķim, ka viņš savā jomā neko nesaprot. Citi stāsta par cilvēkiem, kuri paļāvušies tikai uz internetā iegūto informāciju un ārstējušies paši, kamēr veselības problēmas noveduši līdz tādai stadijai, kad pie ārsta jau jādodas ar ielaistām kaitēm. Šie cilvēki nepietiekamu zināšanu dēļ internetā atrasto medicīnisko informāciju nav izpratuši un ārstējušies pavisam neatbilstoši.
Taču citi ārsti priecājas, ka pacienti aizvien biežāk pie viņiem ierodas, jau sagatavojušies nopietnai sarunai, un viņiem vairs nav jāstāsta elementāras lietas. Viņi uzsver, ka daudzos gadījumos pacients ar smagām veselības problēmām internetā ir sastapis citus ar līdzīgām diagnozēm un sevi psiholoģiski nomierinājis, redzot, ka citi veiksmīgi cīnās par izveseļošanos un nezaudē dzīvesprieku.
Kopumā dažādie interneta izmantošanas vērtējumi noved pie viena secinājuma internetā pieejamie veselības aizsardzības resursi ir ļoti noderīgi, kamēr vien pacients tos izmanto, vienlaikus respektējot profesionāla mediķa viedokli par atrasto informāciju.
Pacientu pašiniciatīva
- Vairums iegūst informāciju portālos. Viņi tikai ievada slimību simptomus un saņem informāciju, - skaidro Datamonitor pētījuma autors Deivids Deons. Viņš uzsver, ka internetā cilvēki ne tikai atrod izskaidrojumu veselības problēmām internets būtībā pašos pamatos maina pacienta un ārsta attiecības.
- Agrāk informācijas apjoms, kas pieejams ārstam un pacientam, bija ļoti nelīdzvērtīgs. Tomēr interneta laikmetā pacientam ir iespēja piekļūt šai informācijai. Tas viņu padara spējīgāku darboties un parūpēties par savas veselības aizsardzību, - intervijā aģentūrai Reuters sacīja Deons.
It īpaši tas attiecas uz cilvēkiem, kas paraduši vērsties pie ārsta tikai galējas nepieciešamības gadījumā. Pateicoties internetam, viņi ir kļuvuši ievērojami aktīvāki veselības aprūpē, jo spēj iegūt informāciju, arī izvairoties no tik netīkamā ārsta apmeklējuma.
Informēts pacients
- Sarunāties ar informētu cilvēku ir daudz vieglāk. Šāda saruna notiek pavisam citā līmenī, - norāda Birmingemas universitātes vēža izpētes speciālists Niks Džeimss, kurš Lielbritānijā izveidojis interneta lapu ar padomiem vēža slimniekiem.
Viņš apgalvo, ka apmēram desmit procenti, pārsvarā vecāka gadagājuma, vēža slimnieku internetā meklē informāciju, bet vēl 45 procentu pacientu vietā to izdara kāds radinieks vai draugs. Daudz aktīvāk informāciju internetā meklē jaunāka gadagājuma pacienti.
Džeimsa secinājumi ir īpaši interesanti, jo viņš tos izdara, vērojot savas interneta lapas lietotāju uzvedību. Pirms astoņiem gadiem dibinātās lapas www.cancerhelp.org.uk popularitāte pastāvīgi pieaug. 2002. gada oktobrī lapā tika reģistrēti 700 000 klikšķu mēnesī, bet pagājušā gada vasarā jau bija sasniegti 7,8 miljoni klikšķu. Katru mēnesi tiek lejupielādēts vairāk nekā pusmiljons lapu, raksta Reuters.
Par Džeimsa lapas kvalitāti liecina tas, ka vairāk nekā trešdaļa tās lietotāju ir amerikāņi, kaut gan ASV ir ļoti daudz veselības aizsardzības un vēža ārstniecības interneta servisu. Džeimss uzskata, ka labās lapas no viduvējām iespējams atšķirt, ņemot vērā parastus kritērijus: precizitāti, uzticamību, saprotamību un lasāmību. Labai lapai ir jābūt viegli pārskatāmai, dodot iespēju pacientiem ātri atrast viņus interesējošos materiālus un ignorēt pārējos.
- Vērojot, kādu informāciju pacienti atnes uz klīniku, esmu secinājis, ka tā pārsvarā ir piemērota, - saka Džeimss. - Domāju, ka cilvēki, kas lieto internetu, ir pietiekami spējīgi paši šķirot informāciju, lai saprastu, kas ir noderīgs un kas ne.
Internets glābj dzīvību
Bijusī krūts vēža slimniece Alva Radkina ir pārliecināta, ka internets ir izglābis gan viņas krūti, gan dzīvību, vēsta BBC. Pirms četriem gadiem viņas kreisajā krūtī tika identificēts liels audzējs un ārsti ieteica krūts amputāciju. Bijusī juriste tomēr nolēma atturēties no sasteigta lēmuma pieņemšanas un atlikt operāciju, kamēr būs nonākusi pie secinājuma, ka tā ir neizbēgama.
Radkina ķērās pie interneta resursu apzināšanas un secināja, ka viņas gadījumā pozitīvus rezultātus var dot ķīmijterapija, kā arī linsēklu eļļas lietošana. Pacientei izdevās pārliecināt arī Northemptonas slimnīcas ārstus, lai gan tolaik ķīmijterapija pirms ķirurģiskas iejaukšanās nebūt nebija normāla prakse. Pēc vairākiem ķīmijterapijas cikliem Radkina uzzināja, ka audzējs ir pilnībā iznīcināts. Pacientes krūts audu un limfu mezglu pārbaudes apliecināja, ka vieta, kur agrāk atradās četrus centimetrus platais audzējs, ir pilnīgi tīra.
Radkina secina, ka ārstu sākotnēji piedāvātie ārstniecības kursi bija teorētiski pamatoti, tomēr viņas gadījumā nebija vajadzīgi un acīmredzot nedotu nekādu rezultātu. - Mani interneta pētījumi palīdzēja izglābt manu dzīvību, - viņa uzsver.
Alternatīva ārstam?
Diemžēl netrūkst gadījumu, kad cilvēks interneta piedāvātās iespējas sāk uzskatīt par alternatīvu ārstam un nolemj par savu veselību parūpēties pats, paļaujoties tikai uz internetā atrodamajiem padomiem. Sekas šādam lēmuma var būt visai bēdīgas.
BBC raksta, ka Londonas universitātes koledžas pētījuma rezultāti apliecina - paļaušanās tikai uz internetā atrodamo informāciju bieži ir ļoti bīstama un daudzi pacienti šobrīd justos labāk, ja būtu klausījuši ārsta padomiem.
Koledžas pētījumā apstiprinājies, ka interaktīvās datorprogrammas uzlabo pacientu zināšanas par medicīnu, tomēr izgaismojies arī fakts, ka šī informētība negarantē efektīvāku ārstēšanos pat pretēji, cilvēki bieži vien savu veselību tikai pasliktina. Koledžas speciālisti izanalizēja 28 pētījumu rezultātus par vairāk nekā 4000, pārsvarā astmas un diabēta, slimnieku. Pētniece Elizabete Mareja uzskata, ka viens no šāda paradoksa iemesliem varētu būt milzīgais pieejamās informācijas apjoms, kas iedveš nepamatotu drošības izjūtu. Tādējādi samazinās viņu vēlme rūpēties par veselību. Pat vēl vairāk pacienti tik ļoti uzticas šai informācijai, ka sāk ārstēties pēc sava prāta, nonākot pat pretrunā ar ārsta ieteikumiem.
Piemēram, diabēta slimnieks, kuram ārsts iesaka samazināt cukura līmeni asinīs, balstoties uz savu internetā atrastās informācijas interpretāciju, var nolemt, ka īstermiņa kompromiss, neievērojot ārsta norādījumu, ir ilgtermiņa riska vērts. - Mēs konstatējām, ka tiem, kas izmanto interneta informāciju, ir vairāk cukura asinīs nekā tiem, kas neizmanto, - atzīst Mareja.
Pētījuma autori uzsver, ka interaktīvo programmu pozitīvie un negatīvie aspekti ir rūpīgi jāanalizē. Tās kalpo ne tikai informācijas ieguvei, bet arī dod iespēju saņemt padomus un apspriest veselības problēmas ar citiem slimniekiem. Mediķi brīdina pacientus, ka čata lapās sastaptie draugi bieži vien pacientu ietekmē pavisam nepareizi.
Eksperti nav pārliecināti, ka informētībai kā tādai noteikti ir pozitīva nozīme. Ja jau informētība tiek pasniegta kā viens no svarīgākajiem veselīga dzīvesveida veicinātājiem, tad smēķētāju skaitam būtu jābūt ievērojami mazākam...
Arī priekšstats, ka labi informēti pacienti panāks ievērojami mazāku veselības aizsardzības iestāžu noslodzi, nav īsti apstiprinājies, turklāt, pieprasot specifisku un bieži vien dārgāku ārstniecību, viņi šo noslodzi pat palielina.
Iedomāta informētība
Diemžēl cilvēks bieži aktīvāk izmanto interneta resursus, ja nav saņēmis, viņaprāt, pienācīgu ārsta palīdzību, nav apmierināts ar ārsta ieteikumiem vai pārliecināts par noteikto diagnozi. Šādi bieži rīkojas arī pacienti, kuriem mediķi nemaz nespēj skaidri noteikt diagnozi, sūtot no vienas pārbaudes uz citu, tā arī nespējot izstrādāt skaidru ārstēšanas programmu.
Vīlies mediķos, pacients nolemj rūpēties par sevi pats, rokas milzīgajā interneta informācijas jūrā, salīdzinot savas slimības simptomus ar zinātniskos materiālos minētajiem vai citu pacientu aprakstītajiem. Agri vai vēlu šis cilvēks nonāk līdz forumiem, kuros ārstēšanās metodes un panākumus apspriež cilvēki, kas slimo ar vienu slimību.
Šos forumus mediķi pārsvarā vērtē pozitīvi, jo slimības nomocītais cilvēks tajos atrod līdzīgu veselības problēmu nomāktos un saprot, ka nav vienīgais pasaulē, kam ārsts nespēj palīdzēt, izrakstot kādu tabletīti vai nosūtot uz procedūriņu. Apspriežoties ar citiem, kuri nav zaudējuši dzīvesprieku un cīnās ar savām slimībām, viņš nomierinās psiholoģiski un, ieklausoties citu padomos, spēj vieglāk sadzīvot ar savām veselības problēmām un tās mīkstināt vai pat neitralizēt.
Diemžēl forumiem ir arī daudz negatīvu īpašību. Par vienu no bīstamākajām tiek uzskatīts pacienta mēģinājums pārāk iekļauties kādā no šīm pacientu grupām, savus simptomus pielīdzinot citu cilvēku aprakstītajiem, lai gan pašam nemaz nav noteikta atbilstošā diagnoze. Ja slimnieks patiešām notic, ka viņam beidzot ir izdevies identificēt problēmas, un sāk ārstēties atbilstoši šādos forumos ieteiktajam, sekas var būt ļoti bēdīgas.
Digitālā plaisa
Pastāv uzskats, ka veselības aizsardzībā īpaši uzskatāmi izpaužas pēdējā desmitgadē radušās bažas par plaisu starp interneta lietotājiem un tā saucamajiem interneta analfabētiem, kā arī viedoklis, ka interneta lietošanas ziņā pamazām aizvien vairāk noslāņojas turīgie un nabadzīgākie sabiedrības locekļi. Jorkas universitātes pētījuma autori šos stereotirpus apšauba, jo pētījuma gaitā atklājies, ka daudzas nabadzīgas ģimenes īpaši aktīvi izmanto internetu veselības aprūpei, kamēr bagātākās ģimenes lieto maz vai vispār ignorē interneta piedāvātās iespējas, raksta BBC.
- Nav pārsteigums, ka internetu vairāk lieto bagātākās ģimenes. Tomēr būtu kļūdaini pieņemt, ka šī digitālā nevienlīdzība tieši atspoguļojas citās sociālo priekšrocību vai atpalicības formās, - uzskata universitātes pētniece Sāra Netltone.
Respekts pret ārstu
Jorkas universitātes pētījuma autori secinājuši, ka ģimenes ārstiem nebūtu pārāk jāuztraucas par to, ka viņu pacienti pastiprināti meklē informāciju internetā. Pētījuma gaitā tika aptaujāti vecāki 358 ģimenēs, kurās ir viens vai vairāki bērni ar hroniskām slimībām. Respondenti uzsvēra, ka uzskata internetu par vērtīgu papildu informācijas ieguves avotu, nemazinot uzticību profesionāļiem. Internetā iegūtā informācija ļoti reti esot novedusi pie bērnu ārstniecības kursu izmaiņām.
- Pacienti internetu pievieno citiem informācijas avotiem ģimenei, draugiem, grāmatām, žurnāliem un citiem medijiem, - saka Netltone. - Mūsu secinājumi arī liecina par to, ka cilvēki saprātīgi uztver atrasto informāciju, tāpēc nemaz nav nepieciešama īpaša novērtējuma sistēma interneta lapām, lai garantētu to informācijas kvalitāti. Mēs arī konstatējām, ka cilvēki augstāk novērtē profesionāļu ieteiktās interneta lapas.
Pētījuma autori secina, ka vecāki piesardzīgi vērtē internetā atrasto informāciju un ir pārliecināti, ka spētu paši atšķirt vērtīgu informāciju no blēņām.
- Ārstiem nav jābaidās no pacientiem, kas ierodas ar izdrukām no interneta. Kamēr vien viņi respektē mūsu viedokli par šo informāciju, tā ir tikai noderīga, - uzsvēris Britu Medicīnas asociācijas un Karaliskās terapeitu koledžas komitejas priekšsēdētājs Pols Kandijs.
Guntars GRĪNUMS, LETA, speciāli SP