Telekomunikāciju pakalpojuma arhitektūra: IT un telekomunikāciju tīkla
Sakaru Pasaule 2004-Q4
konverģence
Pēdējos četros gados Konverģence
ir bijusi mīļa tēma dažādu Telekomunikācijas
industrijas forumu organizētājiem. Tā vien liekas, ka katrs
mēģinājis šajā terminā ielikt ko savu:
piemēram, iepakot savus pakalpojumus konverģences
papīrītī vai pareklamēt savu tehnoloģisko platformu
šādā griezumā. Visbiežāk gan Latvijā ir
dzirdēti konferenču ievadvārdi, kuros ļoti augstā
apkopojuma līmenī tiek pieminēts šis termins,
tāpēc vismaz raksta autoram ir radusies izjūta, ka
konverģences termins ir tik ļoti izvazāts dažādos
kontekstos, ka tā īsti vairs uzmanību nepiesaista.
Šajā rakstā konverģence
apskatīta no telekomunikāciju uzņēmuma pakalpojuma
būtības un no tehnoloģijas un konkurences attīstības
dzītās infrastruktūras darbības modeļa
pārmaiņu skatu punktiem.
Kas tad īsti
konverģē?
Runājot par telekomunikāciju
pakalpojumiem, tehnoloģijas attīstība IP komunikācijās
rada jaunas iespējas sabāzt arvien vairāk pakalpojumu IP
pamatplatformā, un šī iespēja dzen konkurenci divos
virzienos:
efektivitātes
paaugstināšanā jaunās iekārtas ir daudz
lētākas par vecajām, īpaši ņemot vērā
to veiktspēju/tīkla joslu,
ieiešanu jaunos pakalpojumu
segmentos, jo tehnoloģiski tas kļuvis pieejams un komerciāli
sola lielāku peļņu.
No pakalpojumu viedokļa konverģē
balss un datu pārraides pakalpojumi, un tie abi no pārraides
infrastruktūras viedokļa konverģē ar televīzijas
piegādi.
Kas ir noticis tehnoloģiski,
kāpēc šāda konverģence ir iespējama?
Galvenokārt visam pamatā ir IP protokolu
un komutācijas iekārtu attīstība. Protokolu pusē
pakalpojumu kvalitatīvo vajadzību nodrošināšanā
pagājībā ir laiks, kad IP tīkls ļāva nodrošināt
datu pārraidi vienīgi bez kādām kvalitātes
garantijām. IP protokolā ieviestās pakalpojumu kvalitātes
Quality of Service (QoS) - prasību marķēšana
dažādām datu plūsmām ļauj prioritizēt IP
datu pakešu transportu atkarībā no piešķirtajiem
kvalitātes līmeņiem šobrīd tie ir seši.
Atbilstoša IP komunikāciju
pamattīkla un piekļuves tīkla izbūve kombinācijā
ar QoS tehnoloģijas ieviešanu tīklā un tās
sdratēģisku un Disciplinētu izmantošanu ļauj
vienotā tīklā pārraidīt gan bezpakalpojumu
kvalitātes interneta piekļuves pakalpojumu, gan garantētās
informācijas pārraides joslas pakalpojumu CIR Constant
Information (Transfer) Rate, gan balss telefoniju, gan
digitālās televīzijas pārraidi un izplatīšanu
piekļuves tīklos.
Šāda infrastruktūra ir
pilnībā bāzēta IP tehnoloģijā, tās
struktūrshēma dota 1. attēlā.
Kāpēc klientam
izvēlēties konverģēta pakalpojumu, piemēram, TV, IP
telefoniju un interneta pieslēgumu ?
Varu tikai minēt kāda būtu prioritāšu
kārtība telekomunikāciju un kabeļtelevīzijas
pakalpojumu tirgū Latvijā, bet šie jautājumi noteikti
būs pirmajā trijniekā:
·
pakalpojuma/cenas
attiecība;
·
pakalpojuma
kvalitāte;
·
rēķinu
pārskatāmība, vienkāršība un pakalpojuma
nosacījumu elastība, jeb klientu servisa kvalitāte.
Kāpēc
telekomunikāciju operatoram vai interneta pakalpojumu sniedzējam
būtu jāiet tādā jaunā biznesa nišā kā
IP telefonija vai ciparu TV?
Eiropas telekomunikāciju analītiķi
norāda, ka telekomunikāciju operatoru ieiešana
kabeļtelevīzijas biznesā ir nevis lielas peļņas
iespēja, bet priekšnosacījums viņu ilgtermiņa veiksmei
platjoslas (Broadband) interneta piekļuves pakalpojuma
nodrošināšanā. Līdz ar pastāvīgā
interneta pieslēguma izplatību, arvien vairāk fiksētā
tīkla telefonijas pakalpojumu klienti sāk uztvert kā interneta
piekļuvi pavadošu papildpakalpojumu, nevis telekomunikācijas
pamatpakalpojumu.
2004. gada rudenī Eiropā ir sācies 3Ple
Play pakalpojumu DSL piekļuves interneta, IP telefonijas un
televīzijas pakalpojumu ieviešanas bums. Līdztekus
vairākiem operatoriem jaunienācējiem, kuri šos
pakalpojumus ieviesa jau 2003. gada beigās, 2004. gada rudenī 3P
pakalpojumu sākuši izziņot arī lielie Eiropas
operātori kā France Telecom un Nīderlandes lielākais
operators KPN.
Savukārt stratēģijas izvēle
kā apjoms, kādā investēt, kā biznesa modelis, vai
konkurēt ar esošajiem, piemēram, kabeļu TV operatoriem, ir
jautājumi, kur atbildes atkarīgas no tirgus situācijas.
Rietumeiropas valstīs ar attīstītu kabeļu TV
infrastruktūru telekomunikāciju operatori nereti sadarbojas ar kabeļu
TV pakalpojumu sniedzējiem. Tomēr jāatceras, ka biznesa modelim
ir jābūt pakārtotam ne tikai situācijai tirgū, bet
arī klientu vēlmēm. Bieži atklājas, ka klienti
novērtē tādus jaunus papildu pakalpojumus kā
elektroniskā TV programma TV portāla formātā ar
iespēju apskatīt programmu anotācijas, kā arī
konfigurēt saņemto pakalpojumu.
Eiropas
tirgus izpēte liecina: klientu apmierinātību ar Interneta
pieslēguma, telefonijas un kabeļu televīgijas integrēto
pakalpojumu pamatā veido pakalpojuma un lietotāju interfeisa kvalitāte
Kas veido pakalpojuma
piegādes pamatu?
Lai piegādātu modernu
telekomunikāciju pakalpojumu, uzņēmuma iekšējām
sistēmām jāatbalsta ātras pakalpojumu ieviešanas un
klienta vadītas konfigurēšanas iespēju. Šī
filozofija ir veidojusi nākamās paaudzes telekomunikāciju
tīkla (Next Generation Network NGN, saskaņā ar ITU [www.itu.int])
modeli, kur telekomunikāciju transporta tīkla līmenis ir
arhitektoniski strikti nodalīts no pakalpojumu
nodrošināšanas arhitektūras līmeņa.
ITU nākamās paaudzes
telekomunikāciju tīklu definē šādi:
Integrēts publiskā telekomunikāciju
tīkla (PTT) un publiskā komutētā datu pārraides
tīkla (PKDT) savienojums vienotā daudzpakalpojumu tīklā.
Kapitāla intensīva, centralizēta, no ražotāja
atkarīga komutācijas infrastruktūra tiek papildināta ar
jaunu sadalītu arhitektūru un vispārēja lietojuma
komerciālu tehnoloģiju (COTS Commercial Off The Shelf), kas
centralizēto tīkla funkciju izpildi decentralizē tīkla
infrastruktūrā.
2. attēls. Nākamās paaudzes
telekomunikāciju tīkla struktūra.
Kā pakalpojumu
konverģence ietekmē telekomunikāciju uzņēmuma
iekšējo struktūru?
Līdz ar IP bāzētu datu
pārraides sistēmu ieviešanu un informāciju
tehnoloģijās bāzētu pakalpojumu nodrošinājumu un
piegādi pa datu pārraides tīkliem varam teikt, ka uzņēmuma
iekšējai struktūrai jābūt atbilstoši organizētai,
lai veiktu pakalpojumu piegādes tehnoloģiskos procesus
neatkarīgi no tā, vai šie procesi ir raksturīgi
telekomunikāciju tīkliem vai informācijas
tehnoloģijām. Līdz ar to daudzos gadījumos ir
nepieciešama telekomunikāciju pakalpojumu sniedzēja organizācijas
restrukturācija, nododot pakalpojuma nodrošināšanas
atbildību vienota tehnoloģijas dienesta pārziņā.
Šāda modeļa izmaiņa,
pamatā nosaka darbības atbalsta sistēmu (Operations Suport
Systems OSS) apvienošanu ar telekomunikāciju tīkla
vadību un pakalpojumu nodrošināšanu. Lielākie OSS
funkcionālie moduļi ir nodrošināšanas (Provisioning/Fullfillment),
telekomunikāciju tīkla atbalsta sistēmas, norēķinu
sistēmas, klientu attiecību sistēmas CRM, partneru
attiecību vadība PRM un pretkrāpniecības sistēmas.
Nākamās Paaudzes Tīkla
arhitektūra ir atverta, standartizēta un modulāra, tādai
jākļūst arī Telekomunikāciju uzņēmuma
struktūrai. Šie ir priekšnosacījumi, kas ļauj
tālāk reformet Teleoperatora pakalpojumus no Mass Standartization pakalpojumu
modeļā uz Mass Customization pakalpojuma mārketinga
modeli. Konverģence ir tikai tehnoloģiskas attīstības
brīdis, kas ļauj nonākt pie nozares lielākas
efektivitātes un telekomunikāciju labākiem pakalpojumiem.
Guntars OTTO
IBM Latvija SIA
Bauskas ielā 58a
Rīgā,
LV-1004
Tālr. 7070300
Fakss
7070399
konverģence
Pēdējos četros gados Konverģence ir bijusi mīļa tēma dažādu Telekomunikācijas industrijas forumu organizētājiem. Tā vien liekas, ka katrs mēģinājis šajā terminā ielikt ko savu: piemēram, iepakot savus pakalpojumus konverģences papīrītī vai pareklamēt savu tehnoloģisko platformu šādā griezumā. Visbiežāk gan Latvijā ir dzirdēti konferenču ievadvārdi, kuros ļoti augstā apkopojuma līmenī tiek pieminēts šis termins, tāpēc vismaz raksta autoram ir radusies izjūta, ka konverģences termins ir tik ļoti izvazāts dažādos kontekstos, ka tā īsti vairs uzmanību nepiesaista.
Šajā rakstā konverģence apskatīta no telekomunikāciju uzņēmuma pakalpojuma būtības un no tehnoloģijas un konkurences attīstības dzītās infrastruktūras darbības modeļa pārmaiņu skatu punktiem.
Kas tad īsti konverģē?
Runājot par telekomunikāciju pakalpojumiem, tehnoloģijas attīstība IP komunikācijās rada jaunas iespējas sabāzt arvien vairāk pakalpojumu IP pamatplatformā, un šī iespēja dzen konkurenci divos virzienos:
efektivitātes paaugstināšanā jaunās iekārtas ir daudz lētākas par vecajām, īpaši ņemot vērā to veiktspēju/tīkla joslu,
ieiešanu jaunos pakalpojumu segmentos, jo tehnoloģiski tas kļuvis pieejams un komerciāli sola lielāku peļņu.
No pakalpojumu viedokļa konverģē balss un datu pārraides pakalpojumi, un tie abi no pārraides infrastruktūras viedokļa konverģē ar televīzijas piegādi.
Kas ir noticis tehnoloģiski, kāpēc šāda konverģence ir iespējama?
Galvenokārt visam pamatā ir IP protokolu un komutācijas iekārtu attīstība. Protokolu pusē pakalpojumu kvalitatīvo vajadzību nodrošināšanā pagājībā ir laiks, kad IP tīkls ļāva nodrošināt datu pārraidi vienīgi bez kādām kvalitātes garantijām. IP protokolā ieviestās pakalpojumu kvalitātes Quality of Service (QoS) - prasību marķēšana dažādām datu plūsmām ļauj prioritizēt IP datu pakešu transportu atkarībā no piešķirtajiem kvalitātes līmeņiem šobrīd tie ir seši.
Atbilstoša IP komunikāciju pamattīkla un piekļuves tīkla izbūve kombinācijā ar QoS tehnoloģijas ieviešanu tīklā un tās sdratēģisku un Disciplinētu izmantošanu ļauj vienotā tīklā pārraidīt gan bezpakalpojumu kvalitātes interneta piekļuves pakalpojumu, gan garantētās informācijas pārraides joslas pakalpojumu CIR Constant Information (Transfer) Rate, gan balss telefoniju, gan digitālās televīzijas pārraidi un izplatīšanu piekļuves tīklos.
Šāda infrastruktūra ir pilnībā bāzēta IP tehnoloģijā, tās struktūrshēma dota 1. attēlā.
Kāpēc klientam izvēlēties konverģēta pakalpojumu, piemēram, TV, IP telefoniju un interneta pieslēgumu ?
Varu tikai minēt kāda būtu prioritāšu kārtība telekomunikāciju un kabeļtelevīzijas pakalpojumu tirgū Latvijā, bet šie jautājumi noteikti būs pirmajā trijniekā:
· pakalpojuma/cenas attiecība;
· pakalpojuma kvalitāte;
· rēķinu pārskatāmība, vienkāršība un pakalpojuma nosacījumu elastība, jeb klientu servisa kvalitāte.
Kāpēc telekomunikāciju operatoram vai interneta pakalpojumu sniedzējam būtu jāiet tādā jaunā biznesa nišā kā IP telefonija vai ciparu TV?
Eiropas telekomunikāciju analītiķi norāda, ka telekomunikāciju operatoru ieiešana kabeļtelevīzijas biznesā ir nevis lielas peļņas iespēja, bet priekšnosacījums viņu ilgtermiņa veiksmei platjoslas (Broadband) interneta piekļuves pakalpojuma nodrošināšanā. Līdz ar pastāvīgā interneta pieslēguma izplatību, arvien vairāk fiksētā tīkla telefonijas pakalpojumu klienti sāk uztvert kā interneta piekļuvi pavadošu papildpakalpojumu, nevis telekomunikācijas pamatpakalpojumu.
2004. gada rudenī Eiropā ir sācies 3Ple Play pakalpojumu DSL piekļuves interneta, IP telefonijas un televīzijas pakalpojumu ieviešanas bums. Līdztekus vairākiem operatoriem jaunienācējiem, kuri šos pakalpojumus ieviesa jau 2003. gada beigās, 2004. gada rudenī 3P pakalpojumu sākuši izziņot arī lielie Eiropas operātori kā France Telecom un Nīderlandes lielākais operators KPN.
Savukārt stratēģijas izvēle kā apjoms, kādā investēt, kā biznesa modelis, vai konkurēt ar esošajiem, piemēram, kabeļu TV operatoriem, ir jautājumi, kur atbildes atkarīgas no tirgus situācijas. Rietumeiropas valstīs ar attīstītu kabeļu TV infrastruktūru telekomunikāciju operatori nereti sadarbojas ar kabeļu TV pakalpojumu sniedzējiem. Tomēr jāatceras, ka biznesa modelim ir jābūt pakārtotam ne tikai situācijai tirgū, bet arī klientu vēlmēm. Bieži atklājas, ka klienti novērtē tādus jaunus papildu pakalpojumus kā elektroniskā TV programma TV portāla formātā ar iespēju apskatīt programmu anotācijas, kā arī konfigurēt saņemto pakalpojumu.
Eiropas tirgus izpēte liecina: klientu apmierinātību ar Interneta pieslēguma, telefonijas un kabeļu televīgijas integrēto pakalpojumu pamatā veido pakalpojuma un lietotāju interfeisa kvalitāte
Kas veido pakalpojuma piegādes pamatu?
Lai piegādātu modernu telekomunikāciju pakalpojumu, uzņēmuma iekšējām sistēmām jāatbalsta ātras pakalpojumu ieviešanas un klienta vadītas konfigurēšanas iespēju. Šī filozofija ir veidojusi nākamās paaudzes telekomunikāciju tīkla (Next Generation Network NGN, saskaņā ar ITU [www.itu.int]) modeli, kur telekomunikāciju transporta tīkla līmenis ir arhitektoniski strikti nodalīts no pakalpojumu nodrošināšanas arhitektūras līmeņa.
ITU nākamās paaudzes telekomunikāciju tīklu definē šādi:
Integrēts publiskā telekomunikāciju tīkla (PTT) un publiskā komutētā datu pārraides tīkla (PKDT) savienojums vienotā daudzpakalpojumu tīklā. Kapitāla intensīva, centralizēta, no ražotāja atkarīga komutācijas infrastruktūra tiek papildināta ar jaunu sadalītu arhitektūru un vispārēja lietojuma komerciālu tehnoloģiju (COTS Commercial Off The Shelf), kas centralizēto tīkla funkciju izpildi decentralizē tīkla infrastruktūrā.
2. attēls. Nākamās paaudzes telekomunikāciju tīkla struktūra.
Kā pakalpojumu konverģence ietekmē telekomunikāciju uzņēmuma iekšējo struktūru?
Līdz ar IP bāzētu datu pārraides sistēmu ieviešanu un informāciju tehnoloģijās bāzētu pakalpojumu nodrošinājumu un piegādi pa datu pārraides tīkliem varam teikt, ka uzņēmuma iekšējai struktūrai jābūt atbilstoši organizētai, lai veiktu pakalpojumu piegādes tehnoloģiskos procesus neatkarīgi no tā, vai šie procesi ir raksturīgi telekomunikāciju tīkliem vai informācijas tehnoloģijām. Līdz ar to daudzos gadījumos ir nepieciešama telekomunikāciju pakalpojumu sniedzēja organizācijas restrukturācija, nododot pakalpojuma nodrošināšanas atbildību vienota tehnoloģijas dienesta pārziņā.
Šāda modeļa izmaiņa, pamatā nosaka darbības atbalsta sistēmu (Operations Suport Systems OSS) apvienošanu ar telekomunikāciju tīkla vadību un pakalpojumu nodrošināšanu. Lielākie OSS funkcionālie moduļi ir nodrošināšanas (Provisioning/Fullfillment), telekomunikāciju tīkla atbalsta sistēmas, norēķinu sistēmas, klientu attiecību sistēmas CRM, partneru attiecību vadība PRM un pretkrāpniecības sistēmas.
Nākamās Paaudzes Tīkla arhitektūra ir atverta, standartizēta un modulāra, tādai jākļūst arī Telekomunikāciju uzņēmuma struktūrai. Šie ir priekšnosacījumi, kas ļauj tālāk reformet Teleoperatora pakalpojumus no Mass Standartization pakalpojumu modeļā uz Mass Customization pakalpojuma mārketinga modeli. Konverģence ir tikai tehnoloģiskas attīstības brīdis, kas ļauj nonākt pie nozares lielākas efektivitātes un telekomunikāciju labākiem pakalpojumiem.
Guntars OTTO
IBM Latvija SIA
Bauskas ielā 58a
Rīgā, LV-1004
Tālr. 7070300
Fakss 7070399