RĪGAS DATU CENTRS DATU CIETOKSNISRĪGAS DATU CENTRS DATU CIETOKSNIS
RĪGAS DATU CENTRS DATU CIETOKSNIS
Rīgas domes IT centra direktors Ēriks
Zēģelis atzīst, ka pēc jaunās telpas
ierīkošanas domes integrētais datu centrs ir lielākais,
modernākais un drošākais pašvaldību
struktūrās visā Latvijā. Tas atbilst pilsētas vajadzībām,
jo arī pēc apstrādājamā datu apjoma un sistēmas
lietotāju skaita pieder pie līderiem valsts un pašvaldību
sektorā. Par jaunajiem ieguvumiem drošības jomā stāsta
Ēriks ZĒĢELIS un centra vadītājs Kaspars KAPENIEKS.
Kopš marta jaunās telpās
Martā IT centrs ziņoja par nozīmīgu ieguvumu
domes datu centrs sāka darbu augsta līmeņa drošības
telpās. Tajās ir nodrošināta piekļuves kontrole,
ugunsdrošība un klimata kontrole, strādā
videonovērošana un nepārtrauktā elektroapgāde.
Iekārtas atbilst vismodernākajiem parametriem. Telpas
izbūvē īstenots moderns risinājums milzu seifam
līdzīgas metāla konstrukcijas, kas ir izjaucamas.
Drošs darbs drošā sistēmā
Lai IT pakalpojumi gan iekšējiem, gan
ārējiem klientiem būtu pilnīgi droši un
kvalitatīvi, līdzās fiziskai drošībai
nepieciešama arī tehnoloģijas modernizēšana un procesu
sakārtošana, lai novērstu dažādus riska faktorus.
Datu centra izveides gaitā ir novērsta datu
daudzkārtēja ievadīšana un dalītā
glabāšana pa struktūrvienībām. Atbilstoši
resursiem visā sistēmā tiek nodrošināta regulāra
datu dublēšana.
Datu centra nodaļa
Datu centra uzraudzība, kā arī
tā attīstība, ieskaitot rūpes par to, lai izveidotu
tehnisko, tehnoloģisko, organizatorisko un normatīvo bāzi
vienotai datu uzkrāšanai, glabāšanai un apritei, ir
koncentrēti IT centra datu nodaļā, kur strādā pieci
cilvēki.
Lai gan moderni ir izmantot lētākos IT
ārpakalpojumus, Dome radīja pati savu datu centru, lai pašu
speciālisti izveidotu vienotu Rīgas Domes informācijas
sistēmas darbināšanai nepieciešamo vidi. Tam bija divi
iemesli: plašā un sarežģītā infrastruktūra,
ko vajadzētu pārveidot, pirms nodot citam IT pakalpojumu
sniedzējam; e-Rīgas dinamiskā attīstība, kas nosaka
infrastruktūras un konfigurācijas izmaiņas, kuras jāveic
operatīvi, lai apmierinātu pasūtītāja Rīgas
Domes vajadzības.
Ar datu centra izveidi ir radīta ne tikai
augsta fiziskā drošība. Integrētais centrs dod iespēju
izveidot stabilu, drošu un labi pārvaldāmu tehnoloģisko
vidi gan pašreizējām, gan e-pilsētas projekta gaitā
jaunradītajām IS.
IT sistēmas smadzeņu
centrs
Datu centrs ir IT procesu
vadītājs, kas pārzina sistēmu arhitektūru,
infrastruktūras konfigurēšanu un administrēšanu. Ar
sistēmas atsevišķo atzaru uzraudzību nodarbojas IT centra palīdzības
un apkalpošanas dienesti.
Datu centrā koncentrētas šādas iekārtas.
·
Serveri: MS Windows
(47), Unix (6), Linux (6). Vēl ir viens Sun serveris,
ko izmanto TK pārvaldībai. Linux serverus galvenokārt
izmanto centra iekšējām vajadzībām, kā arī dažu
aplikāciju uzturēšanai (viena no tām serveru parka uzraudzībai).
Ir arī ap 10 virtuālo serveru, kuros tiek darbinātas
dažādas testa vides.
·
3 ugunsmūri, 5
disku masīvi, lenšu bibliotēka.
·
SAN infrastruktūra.
·
Ethernet infrastruktūra.
Galvenie datu centra darbalauki, no kuriem
atkarīga visas pašvaldību sistēmas droša darbība:
·
datu un aplikāciju
glabāšana
Centra pārraudzībā ir deviņas Oracle,
desmit MS SQL, kā arī INTERBASE, Postgre SQL un My
SQL datu bāzes. Nākotnē drošība tiks uzlabota,
veicot visu svarīgāko Oracle DB migrāciju uz HP-UX bāzētu
Oracle9iRAC divu mezglu klasteri;
·
serveru un TK
sistēmas uzraudzība
DB serveri, kuriem nodrošina vadību un
administrēšanu:
fiziski deviņas DB uz trim
serveriem Oracle, SOL; ap desmit DB uz dažādiem serveriem
domes iekšējo administratīvo procesu
nodrošināšanai;
·
lietotāju kontu uzturēšana un elektroniskais
pasts
Vēsturiski izveidotā struktūra
vienotai uzraudzībai ir grūti pakļaujama. Lietotāju kontu
uzturēšanai tiek izmantoti 30 Windows NT domēni,
trīs Windows 2000 domēni, divi Windows 2003 domēni;
sarežģīta Active Directory Trust sistēma.
Pašlaik strādā, lai šo
sistēmu integrētu vienā stabilā struktūrā (Windows
NT 4.0 domēnu un Exchange 5.5 pasta serveru migrācija uz Windows
Active Directory 2003 un Exchange 2003.
Pakalpojumi pašvaldību sistēmai
Visu IT centra darbinieku
pūles tiek koordinētas tā, lai ieviestu klientiem draudzīgu
IT pakalpojumu sniegšanas shēmu. Citiem vārdiem, - datora
veselība un saprāts nodots centra darbinieku rokās. Lietotājs
nodarbojas vienīgi ar saviem tiešajiem amata pienākumiem, zinot,
ka jebkurā brīdī viņš var saņemt IT
profesionāļu atbalstu.
Ārējie klienti tiek apkalpoti caur portālu www.riga.lv. Iekšējie klienti ir
domes darbinieki, kuru rīcībā ir vairāk nekā 3000
darbstaciju.
Klientu lielākie ieguvumi, kopš
vienotā datu centra izveides
Klientu darbs ar sistēmu ir kļuvis elastīgāks,
drošāks, stabilāks.
·
Liela daļa
aplikāciju serveru strādā interneta vidē un nodrošina
pieeju attiecīgo domes struktūru lietotājiem. Papildu
drošība šiem serveriem radīta, dodot klientam nevis
tiešu, bet gan pastarpinātu pieeju pie aplikāciju servera.
·
Visi valsts
kopējie reģistri, kas ir nepieciešami departamentiem, ir
pieejami caur datu centru (Iedzīvotāju, VID, CSDD, Sodu
reģistrs, Adrešu, Kadastra reģistrs, Zemesgrāmata).
·
Centralizēti
pieejami arī lokālie reģistri un pašvaldību
normatīvās bāzes.
Visiem lietotājiem ir vienādi tieši pieejami
jaunākie dati, jo DB aktualizācija notiek sistemātiski.
Tomēr ir vēl nepārvarētas
grūtības, piemēram, perifērijas tīkla nepietiekamo
resursu dēļ rodas piekļuves problēmas sociālās
palīdzības nodaļās, kur SOPA sistēmu lieto
vairāki simti darbinieku.
Gandarījums
Datu
centra izveide ir nozīmīgs solis, lai panāktu, ka Rīgas IT
sistēma strādā, izmantojot nozares labākās prakses
(ITIL) rekomendācijas. Lai gan izveide nebija lēta, turpmāk
tā dos arī iespēju taupīt resursus. Jau tuvākajā
laikā notiks migrācija uz vienu domēnu un MS SMS servera
ieviešana. Tad būs iespējams taupīt IT darbinieku laiku:
·
attālināti pārraudzīt visu darbstaciju
parku;
·
akūtos gadījumos administrators varēs
novērtēt lietotāja problēmu un veikt darbības
viņa datorā, lai to atrisinātu;
·
attālināti instalēt nepieciešamās
programmas;
·
izplatīt pa tīklu visus jauninājumus.
Īpaši
svarīgs ir pēdējais, jo tādējādi
nodrošinās vienotu un sistemātisku
operētājsistēmu un lietojumprogrammu labojumu
izplatīšanu, kas kopā ar jau realizēto centralizēto
antivīrusu programmu aktualizāciju veidos pret vīrusu uzbrukumiem
maksimāli drošu vidi.
Ē. Zēģelis uzskata, ka
finansiālie resursi tik lielai IT saimniecībai pašlaik tiek
atvēlēti nepietiekami - apmēram puse, un centra darbiniekiem jāstrādā
ļoti radoši, lai apmierinātu daudzās vajadzības.
Piemēram, pašlaik serveru parka uzraudzībai ir pielāgota
viena no Linux bezmaksas aplikācijām, jo komerciālie
produkti ir pārāk dārgi. Ierobežotais finansējums liek
meklēt lētākos ceļus, tomēr nodrošinot pietiekami
labu pakalpojumu visiem lietotājiem.
Laura KALINKA
Rīgas domes IT centra direktors Ēriks Zēģelis atzīst, ka pēc jaunās telpas ierīkošanas domes integrētais datu centrs ir lielākais, modernākais un drošākais pašvaldību struktūrās visā Latvijā. Tas atbilst pilsētas vajadzībām, jo arī pēc apstrādājamā datu apjoma un sistēmas lietotāju skaita pieder pie līderiem valsts un pašvaldību sektorā. Par jaunajiem ieguvumiem drošības jomā stāsta Ēriks ZĒĢELIS un centra vadītājs Kaspars KAPENIEKS.
Kopš marta jaunās telpās
Martā IT centrs ziņoja par nozīmīgu ieguvumu domes datu centrs sāka darbu augsta līmeņa drošības telpās. Tajās ir nodrošināta piekļuves kontrole, ugunsdrošība un klimata kontrole, strādā videonovērošana un nepārtrauktā elektroapgāde. Iekārtas atbilst vismodernākajiem parametriem. Telpas izbūvē īstenots moderns risinājums milzu seifam līdzīgas metāla konstrukcijas, kas ir izjaucamas.
Drošs darbs drošā sistēmā
Lai IT pakalpojumi gan iekšējiem, gan ārējiem klientiem būtu pilnīgi droši un kvalitatīvi, līdzās fiziskai drošībai nepieciešama arī tehnoloģijas modernizēšana un procesu sakārtošana, lai novērstu dažādus riska faktorus.
Datu centra izveides gaitā ir novērsta datu daudzkārtēja ievadīšana un dalītā glabāšana pa struktūrvienībām. Atbilstoši resursiem visā sistēmā tiek nodrošināta regulāra datu dublēšana.
Datu centra nodaļa
Datu centra uzraudzība, kā arī tā attīstība, ieskaitot rūpes par to, lai izveidotu tehnisko, tehnoloģisko, organizatorisko un normatīvo bāzi vienotai datu uzkrāšanai, glabāšanai un apritei, ir koncentrēti IT centra datu nodaļā, kur strādā pieci cilvēki.
Lai gan moderni ir izmantot lētākos IT ārpakalpojumus, Dome radīja pati savu datu centru, lai pašu speciālisti izveidotu vienotu Rīgas Domes informācijas sistēmas darbināšanai nepieciešamo vidi. Tam bija divi iemesli: plašā un sarežģītā infrastruktūra, ko vajadzētu pārveidot, pirms nodot citam IT pakalpojumu sniedzējam; e-Rīgas dinamiskā attīstība, kas nosaka infrastruktūras un konfigurācijas izmaiņas, kuras jāveic operatīvi, lai apmierinātu pasūtītāja Rīgas Domes vajadzības.
Ar datu centra izveidi ir radīta ne tikai augsta fiziskā drošība. Integrētais centrs dod iespēju izveidot stabilu, drošu un labi pārvaldāmu tehnoloģisko vidi gan pašreizējām, gan e-pilsētas projekta gaitā jaunradītajām IS.
IT sistēmas smadzeņu centrs
Datu centrs ir IT procesu vadītājs, kas pārzina sistēmu arhitektūru, infrastruktūras konfigurēšanu un administrēšanu. Ar sistēmas atsevišķo atzaru uzraudzību nodarbojas IT centra palīdzības un apkalpošanas dienesti.
Datu centrā koncentrētas šādas iekārtas.
· Serveri: MS Windows (47), Unix (6), Linux (6). Vēl ir viens Sun serveris, ko izmanto TK pārvaldībai. Linux serverus galvenokārt izmanto centra iekšējām vajadzībām, kā arī dažu aplikāciju uzturēšanai (viena no tām serveru parka uzraudzībai). Ir arī ap 10 virtuālo serveru, kuros tiek darbinātas dažādas testa vides.
· 3 ugunsmūri, 5 disku masīvi, lenšu bibliotēka.
· SAN infrastruktūra.
· Ethernet infrastruktūra.
Galvenie datu centra darbalauki, no kuriem atkarīga visas pašvaldību sistēmas droša darbība:
· datu un aplikāciju glabāšana
Centra pārraudzībā ir deviņas Oracle, desmit MS SQL, kā arī INTERBASE, Postgre SQL un My SQL datu bāzes. Nākotnē drošība tiks uzlabota, veicot visu svarīgāko Oracle DB migrāciju uz HP-UX bāzētu Oracle9iRAC divu mezglu klasteri;
· serveru un TK sistēmas uzraudzība
DB serveri, kuriem nodrošina vadību un administrēšanu:
fiziski deviņas DB uz trim serveriem Oracle, SOL; ap desmit DB uz dažādiem serveriem domes iekšējo administratīvo procesu nodrošināšanai;
· lietotāju kontu uzturēšana un elektroniskais pasts
Vēsturiski izveidotā struktūra vienotai uzraudzībai ir grūti pakļaujama. Lietotāju kontu uzturēšanai tiek izmantoti 30 Windows NT domēni, trīs Windows 2000 domēni, divi Windows 2003 domēni; sarežģīta Active Directory Trust sistēma.
Pašlaik strādā, lai šo sistēmu integrētu vienā stabilā struktūrā (Windows NT 4.0 domēnu un Exchange 5.5 pasta serveru migrācija uz Windows Active Directory 2003 un Exchange 2003.
Pakalpojumi pašvaldību sistēmai
Visu IT centra darbinieku pūles tiek koordinētas tā, lai ieviestu klientiem draudzīgu IT pakalpojumu sniegšanas shēmu. Citiem vārdiem, - datora veselība un saprāts nodots centra darbinieku rokās. Lietotājs nodarbojas vienīgi ar saviem tiešajiem amata pienākumiem, zinot, ka jebkurā brīdī viņš var saņemt IT profesionāļu atbalstu.
Ārējie klienti tiek apkalpoti caur portālu www.riga.lv. Iekšējie klienti ir domes darbinieki, kuru rīcībā ir vairāk nekā 3000 darbstaciju.
Klientu lielākie ieguvumi, kopš vienotā datu centra izveides
Klientu darbs ar sistēmu ir kļuvis elastīgāks, drošāks, stabilāks.
· Liela daļa aplikāciju serveru strādā interneta vidē un nodrošina pieeju attiecīgo domes struktūru lietotājiem. Papildu drošība šiem serveriem radīta, dodot klientam nevis tiešu, bet gan pastarpinātu pieeju pie aplikāciju servera.
· Visi valsts kopējie reģistri, kas ir nepieciešami departamentiem, ir pieejami caur datu centru (Iedzīvotāju, VID, CSDD, Sodu reģistrs, Adrešu, Kadastra reģistrs, Zemesgrāmata).
· Centralizēti pieejami arī lokālie reģistri un pašvaldību normatīvās bāzes.
Visiem lietotājiem ir vienādi tieši pieejami jaunākie dati, jo DB aktualizācija notiek sistemātiski.
Tomēr ir vēl nepārvarētas grūtības, piemēram, perifērijas tīkla nepietiekamo resursu dēļ rodas piekļuves problēmas sociālās palīdzības nodaļās, kur SOPA sistēmu lieto vairāki simti darbinieku.
Gandarījums
Datu centra izveide ir nozīmīgs solis, lai panāktu, ka Rīgas IT sistēma strādā, izmantojot nozares labākās prakses (ITIL) rekomendācijas. Lai gan izveide nebija lēta, turpmāk tā dos arī iespēju taupīt resursus. Jau tuvākajā laikā notiks migrācija uz vienu domēnu un MS SMS servera ieviešana. Tad būs iespējams taupīt IT darbinieku laiku:
· attālināti pārraudzīt visu darbstaciju parku;
· akūtos gadījumos administrators varēs novērtēt lietotāja problēmu un veikt darbības viņa datorā, lai to atrisinātu;
· attālināti instalēt nepieciešamās programmas;
· izplatīt pa tīklu visus jauninājumus.
Īpaši svarīgs ir pēdējais, jo tādējādi nodrošinās vienotu un sistemātisku operētājsistēmu un lietojumprogrammu labojumu izplatīšanu, kas kopā ar jau realizēto centralizēto antivīrusu programmu aktualizāciju veidos pret vīrusu uzbrukumiem maksimāli drošu vidi.
Ē. Zēģelis uzskata, ka finansiālie resursi tik lielai IT saimniecībai pašlaik tiek atvēlēti nepietiekami - apmēram puse, un centra darbiniekiem jāstrādā ļoti radoši, lai apmierinātu daudzās vajadzības. Piemēram, pašlaik serveru parka uzraudzībai ir pielāgota viena no Linux bezmaksas aplikācijām, jo komerciālie produkti ir pārāk dārgi. Ierobežotais finansējums liek meklēt lētākos ceļus, tomēr nodrošinot pietiekami labu pakalpojumu visiem lietotājiem.
Laura KALINKA