Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

LSS - rūdītu profesionāļu banka jeb mainām makšķeri pret makšķernieku

   

Klienta datu parraides tikla drošibas monitorings un problemzinojumu apstrade

 

SIA Lattelekom Sakaru sistēmas (LSS), pirmais Lattelekom meitas uzņēmums, 1. septembrī atzīmēs piekto dzimšanas dienu. Toreiz, pirms pieciem gadiem, atdaloties no lielās, spēcīgās mātes, jaunajam uzņēmumam netrūka nedz drosmes, nedz arī pārliecības par izvēlētā ceļa pareizību un darbinieku profesionalitāti. Lai gan pēdējos gados mainījies LSS biznesa virziens un uzņēmums kļuvis par vienu no Latvijas IKT* tirgus līderiem, tā profesionalitāte un biznesa vadmotīvi ir vēl pārliecinošāki. Kādi ir šīs pārliecības iemesli? Par to SP stāsta LSS izpilddirektors Juris VEIDEMANIS un pārdošanas un mārketinga daļas direktors Ēriks EGLĪTIS.

 

Tehnoloģiju poligons

Viena no būtiskākajām SIA Lattelekom Sakaru sistēmas iezīmēm ir tāda, ka ar klientiem strādā eksperti, kuri pārzina piedāvātās tehnoloģijas, iekārtas un programmatūru līdz pēdējai niansei. Turklāt ne tikai teorētiski, bet arī pārbaudot sistēmu darbību praksē. Kā stāsta Juris Veidemanis, LSS arī savā uzņēmumā izmanto un vienlaikus izmēģina progresīvas tehnoloģijas, par kurām Latvijā šobrīd runā tikai kā par lieliskām nākotnes iespējām. Var teikt, ka arī paši LSS eksperti ir soli priekšā laikam.

Lasot publikācijas par tehnoloģijām internetā un nozares presē, kur vai katra trešā piebārstīta ar voipiem (tā speciālisti sarunu valodā latvisko balss pārraides pakalpojumu VoIP) un dažādiem citiem interneta protokola pakalpojumu veidiem, rodas jautājums, kāpēc Latvijā tos joprojām izmantojam samērā maz. Rietumvalstīs IP pakalpojumi sekmīgi darbojas jau sen, turpretī Latvijas mazie un vidējie biznesa klienti gan atzīst to efektivitāti, bet lielos daudzumos iegādāties nesteidzas. Kāpēc? Iemesls pavisam vienkāršs - pats VoIP pakalpojams, protams, ir gan lētāks, gan arī ar daudz plašākām funkcijām nekā tradicionālā balss telefonija, bet, lai pie tā tiktu, vispirms jāiegādājas IP tālruņa aparāti un/vai maršrutētāji, kuri pagaidām vēl nav īpaši lēti. Turklāt vispirms jāparaugās, cik veiksmīgi šo tehnoloģiju ieviesīs citi.

J. Veidemanis: - Šobrīd un vēl 2-3 gadus mazajiem uzņēmumiem VoIP šķitīs svešs un varbūt ne sevišķi izdevīgs. Savukārt lielie korporatīvie klienti ar vairākām filiālēm, īpaši tie, kuri vēlas veidot jaunu tīklu dažādās Latvijas pilsētās, ir ieinteresēti un pietiekami aktīvi, jo saprot: ja pārraidāmo datu apjoms ir liels, tad, apvienojot balss un datu tīklus, var krietni ietaupīt līdzekļus.

LSS uzņēmumā realizēts progresīvs un daudzfunkcionāls Cisco VoIP risinājums. Tajā ir pieejamas daudzas papildu funkcijas, piemēram, ar šo platformu var ērti nodrošināt arī videokonferences.

Lattelekom ir ne tikai LSS mātes uzņēmums, bet arī lielākais klients. LSS pieredze būtiski papildinājusies, strādājot ar komplicēto Lattelekom datortīklu, kurā ir vairāk nekā 3 000 PC, vairāk nekā 100 lokālo tīklu un 100 serveru. Tā kā LSS piedalās gandrīz visu Lattelekom korporatīvo IKT projektu un pakalpojumu izstrādē un realizācijā, uzņēmuma komanda ir cieši saistīta arī ar Lattelekom nākotnes plāniem, to skaitā ar interneta televīzijas pakalpojumu, kurš tiks īstenots uz MPLS tehnoloģiskās bāzes. Lattelekom optiskais maģistrālais tīkls ļauj izmantot mūsdienīgo MPLS tehnoloģiju, kurai ir Latvijas mērogiem pietiekošas, gandrīz neierobežotas iespējas, lai jaunie pakalpojumi (to skaitā arī triple play) tiktu tehniski perfekti nodrošināti.

Protams, bez LSS ekspertiem nekādi neiztikt arī pašā lielākajā Lattelekom starptautiskajā projektā Baltic Network, kurš pēc Igaunijas, Somijas un Zviedrijas plešas tālāk uz austrumiem - uz Pēterburgu un Maskavu. Baltic Network risinājuma pamatā ir viena no jaunākajām IP tehnoloģijām - MPLS (sk. SP 1/2005).

 

Nopietns piedāvājums

Tiem klientiem, kuri izšķīrušies par labu nākotnei, Lattelekom Sakaru sistēmas spēj to piedāvāt jau tagad. LSS klienti var ne vien izmēģināt, kā darbojas tā vai cita moderna iekārta, bet arī saņemt profesionālus ieteikumus un konsultācijas par to, kāds tehnoloģiskais risinājums vai korporatīvā tīkla arhitektūra klientam būtu vispiemērotākā un efektīvākā. Protams, neviens nopietns uzņēmums neveido plašu korporatīvo tīklu gadam, diviem vai trim, tāpēc LSS profesionāļi, labi pārzinot nozares tendences, jau tagad var prognozēt, kā klienta tīkls varētu attīstīties pēc arī pēc pieciem gadiem, kā (un vai) pašreizējās ierīces būs savietojamas ar nākamās paaudzes iekārtām un risinājumiem, vai tās būs izmantojamas arī tīklu, tehnoloģiju un pakalpojumu konverģences apstākļos, kas tuvojas lieliem soļiem.

Kāds droši vien iebildīs, ka pat profesionāļi nevar paredzēt visas detaļas desmit gadu uz priekšu. Tiesa gan, tomēr ekspertu uzdevums ir prognozēt klienta korporatīvā tīkla nākotni tik gudri un elastīgi, lai viņam pēc 10 gadiem nebūtu jāsāk no nulles. Tāpēc arī LSS profesionālais piedāvājums ietver pilnīgi visu, kas klientam nepieciešams, - tīkla risinājumu, aparatūras un programmatūras piegādi no uzticamiem ražotājiem, visdažādāko pakalpojumu tehnoloģisko bāzi, aparatūras nomu, tīkla drošības risinājumus un monitoringu, datu centru apkalpošanas pakalpojumus, datorparka un tīkla perifēro iekārtu apkopi, programmatūras atjaunošanu utt. Ja klients vēlas, Lattelekom Sakaru sistēmas var ierīkot gan fiksēto, gan bezvadu tīklu (arī īslaicīgus, piemēram, izstādei vai izklaides pasākumam). Īstenībā vieglāk būtu pateikt, ko LSS klientiem nepiedāvā, jo tas tiešām piedāvā plašu IKT infrastruktūras pakalpojumu klāstu (skat. www.lss.lv).

Turklāt LSS ir augsti kvalificēti eksperti, kuri ir specializējušies pazīstamu ražotāju produkcijas apguvē un regulāri papildina zināšanas šo pašu ražotāju rīkotajos mācību kursos, saņemot vai atjaunojot profesionālo kursu sertifikātus. Gada laikā LSS darbinieki apmeklē vidēji 80 dažādus kursus un seminārus. Uzņēmumā Lattelekom Sakaru sistēmas ir sertificēti Cysco Systems, Microsoft MCSE, Microsoft MCP, Novell CNE, IBM, HP, Check Point Software Technologies, Alcatel Omnicore Products, Ericsson, Siemens, Nortel Networks un citu pazīstamu uzņēmumu produkcijas eksperti. Tā kā šādas klases speciālistu Latvijā nav daudz, tad tik liela to koncentrācija un daudzveidība vienuviet uzskatāma par lielu uzņēmuma bagātību.

 

Cisco sudrabs tikpat nopietns kā ISO

Datu drošības un aizsardzības sistēmu projektēšana un uzturēšana datu pārraides tīklos ir viens no galvenajiem Lattelekom Sakaru sistēmu pamatdarbības virzieniem. LSS ir Cisco sertificēts partneris VPN drošības risinājumos. Cisco partnera statuss apliecina speciālas zināšanas un kompetenci Cisco Systems drošības risinājumu pārdošanā, projektēšanā, ieviešanā un uzturēšanā. Lattelekom Sakaru sistēmas bija pirmais Baltijas uzņēmums, kas nesen ieguva Cisco Silver Partner statusu. Lai to iegūtu, uzņēmumam vajadzēja izturēt pārbaudi, kura bija ne mazāk stingra un sarežģīta kā martā iegūtā ISO 9000/2000 kvalitātes sertifikāta audits.

Nesen divi LSS darbinieki kļuvuši par augstākā līmeņa Cisco sertificētiem ekspertiem, iegūstot CCIE sertifikātu. Šis fakts ir jo īpašāks tādēļ, ka pasaulē CCIE pielīdzina doktora grādam datu tīklu nozarē. Latvijā pavisam ir tikai četri šādi eksperti, bet visā Baltijā - astoņi.

 

Drošības risinājumi

Beidzot arī Latvijas uzņēmēji ir sapratuši, ka par informācijas drošību ir vērts tērēt līdzekļus. SIA Lattelekom Sakaru sistēmas jau vairākus gadus integrē drošības risinājumus Lattelekom maģistrālajā tīklā, līdz ar to korporatīvajiem klientiem piedāvātie pakalpojumi jau uzreiz, bez īpaša pieprasījuma, ir aizsargāti maģistrālā tīkla līmenī. Klients var izvēlēties arī dažādus individuālos drošības risinājumus (ugunsmūris, proaktīvās antivīrusu sistēmas, Internet Security System u. c.), kurus LSS piedāvā kā dažāda līmeņa pakalpojumus ar konkrētu cenu.

LSS klienti ir arī uzņēmumi ar lielu tīklu kā, piemēram, Latvijas Gāze, kuras tīklam ir vairāki piekļuves punkti no ārpuses. Tādos gadījumos drošības jautājumi tiek kārtoti pilnīgi citādi, kopā ar komplekso tīkla risinājumu. Protams, klientam vispirms jāizveido uzņēmuma drošības stratēģija, jāizprot, ko viņš vēlas iegūt, kādas ir tīkla lietotāju grupu piekļuves tiesības datu bāzei, ko klients vēlas aizsargāt.

Šobrīd Latvijā ir daudz firmu, kuras piedāvā ugunsmūri un citus drošības risinājumus, bet Lattelekom Sakaru sistēmas no tām atšķiras ar to, ka piedāvā datortīklu nepārtrauktu uzraudzību 24 stundas diennaktī.

Ēriks Eglītis LSS atbildību tēlaini ilustrē tā: - Lattelekom Sakaru sistēmas nevis pārdod klientam makšķeri, bet uzdod savam makšķerniekam – augsti kvalificētam darbiniekam - uzraudzīt, kas notiek klienta tīklā (vai zivju dīķī nav uzradusies kāda plēsoņa). Ja tīklā notiek kas neparedzēts vai kas tāds, kam tur nav jānotiek, tad eksperts nekavējoties rīkojas, lai novērstu drošības draudus.

LSS darbinieki atrodas visās lielākajās Latvijas pilsētās, lai lielākas kļūmes gadījumā būtu tuvāk klientiem. Sākotnēji šie eksperti apkalpoja tikai Lattelekom struktūrvienības, bet šobrīd tie atbalsta vairāk nekā 150 biznesa klientu dažādās Latvijas vietās. Starp tiem arī mazie un vidējie uzņēmumi, kā arī pašvaldību iestādes un bibliotēkas. Šiem klientiem nav sava IT speciālista, un datortīklā vidēji ir 5-10 datori. Šāds profesionāļu atbalsts kļūst aizvien aktuālāks, īpaši laukos.

LSS piedāvā klientiem ne vien datu drošības, bet arī fiziskās drošības pakalpojumus - apsardzes un ugunsdrošības signalizāciju, videonovērošanas un ierakstīšanas sistēmas ar automātisku informācijas saglabāšanu un datu arhivēšanu u. c.

 

Jūtamies pārliecināti un konkurētspējīgi

SIA Lattelekom Sakaru sistēmas darbības lauks šobrīd ir precīzi definēts, un uzņēmums plāno padziļināt darbību, kā arī papildināt darbinieku kvalifikāciju ar jaunām zināšanām. Augstākās kvalitātes piedāvājumi un aizvien lielāka pieredze netradicionālu un starptautisku projektu īstenošanā, spēcīga profesionāļu komanda, ISO sertifikāts un citas konkurētspēju veicinošas priekšrocības ļauj SIA Lattelekom Sakaru sistēmas justies pārliecinoši arī brīvajā Latvijas IKT tirgū, kurā vairāk vai mazāk aktīvi darbojas apmēram 300 IT uzņēmumu.

J. Veidemanis: - Lattelekom Sakaru sistēmas piedāvā mūsdienīgas, drošas un daudzveidīgas informācijas un komunikācijas tehnoloģijas. Mūsu galvenās vērtības ir kvalitatīvi padarīts darbs, kas pilnībā apmierina mūsu klientu, kā arī profesionāla komanda un lojalitāte pret uzņēmuma partneriem.

Ja LSS iegriežas kāds nesen uz Latviju atceļojis potenciālais biznesa klients, kurš vēl mazliet šaubās, vai atnācis uz īsto vietu, lai saņemtu augstas klases informācijas un komunikāciju tehnoloģijas (IKT) pakalpojumus, būtu vērts aplūkot telpu, kuru LSS asprāši smaidot nodēvējuši par slavas zāli. Tās sienu rotā divās rindās izvietotie kvalifikācijas sertifikāti, diplomi, pazīstamu nozares uzņēmumu (Microsoft, Cisco Systems, Nortel, Siemens, HP u. c.) sertifikāti, kas liecina, ka uzņēmumā ir īpaši sagatavoti profesionāļi, kas spēj tikt galā pat ar pašām sarežģītākajām prasībām. Taisnības labad gan jāpiebilst, ka ar šiem reprezentablajiem dokumentiem LSS neviens nedižojas un pat nemin tos sarunās ar klientu. Tie vienkārši ir, kā jau tas mūsdienās piedienas profesionālam un uzticamam sadarbības partnerim.

Gunta KĻAVIŅA

Piezīme

* IKT - informācijas un komunikāciju tehnoloģijas (ICT - Information and Communication Technologies); šādu terminu un saīsinājumu būtu pareizāk lietot līdzšinējā IT&T vietā, jo tas precīzāk atbilst tehnoloģiju konverģences tendencēm.

 

 

SIA Lattelekom Sakaru sistēmas

Bāriņu ielā 10

Rīgā, LV-1002

Tālr. 7 054 000

Fakss 7 054 010

e-pasts: info@lss.lv           
www.lss.lv

 

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001