Latvijas Pasta jaunie tarifi apstiprināti bez protestiem
Par valsts akciju sabiedrības Latvijas Pasts tarifiem
Pēc rūpīgas Latvijas Pasta sniegtās
informācijas pārbaudes un atbildīgo institūciju
piekrišanas Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) 2.
novembrī apstiprināja Latvijas Pasta jaunos tarifus, kas
stāsies spēkā no 2006. gada 1. janvāra.
Laiks nobriedis
Latvijas Pasta pakalpojumu tarifi
iepriekšējo reizi paaugstināti tikai 1999. gada 1.
janvārī (apstiprināti 1998. gada 31. oktobrī). Kopš
tā laika inflācija ir pieaugusi par 25 procentiem, strādājošā
vidējā bruto darba samaksa mēnesī par 76 procentiem, bet
pasta pakalpojumu cenas - nemaz. Protams, pasta pakalpojumu izmaksas ļoti
ietekmējušas degvielas cenas un tās kopš 1999. gada pieaugušas
vismaz divkārt (no aptuveni 0,27 līdz 0,60 latiem).
Kad runājam par sabiedrisko pakalpojumu tarifu
palielināšanu, parasti izpētām, kā tie ietekmēs
sabiedrības labklājību un tautsaimniecību, bet šoreiz
situācija šķiet visai pārsteidzoša.
- Pieņemot šo lēmumu,
konsultējāmies gan ar atbildīgajām institūcijām,
gan ar potenciālajiem pasta pakalpojumu lietotājiem, - skaidro SPRK
Elektronisko sakaru un pasta departamenta Tarifu nodaļas
vadītāja Jana Lūsvere. Atbilstoši
Latvijas Bankas, Finanšu ministrijas un Ekonomikas ministrijas
novērtējumam, pasta pakalpojumu tarifu izmaiņu ietekme uz
tautsaimniecību ir salīdzinoši nenozīmīga,
savukārt Satiksmes ministrija pauda atbalstu jaunajiem Latvijas
Pasta tarifiem. No pasta pakalpojumu lietotājiem nav saņemtas
nekādas iebildes vai pretenzijas. Uz SPRK rīkoto uzklausīšanas
sanāksmi uzaicinājām sabiedrības un dažādu
organizāciju pārstāvjus. Atsaucība bija neliela, viedokli
izteica tikai Latvijas Pasts.
Latvijas Pasta vadība
norādīja, cik būtiski paaugstināt pakalpojumu tarifus
tieši tagad, jo uzņēmums sācis vairākus vērienīgus
modernizācijas projektus: atvērts jaunais šķirošanas
centrs, sākts pasta nodaļu modernizācijas un
pārstrukturizācijas projekts, klientiem tiek piedāvāti
jauni, mūsdienīgi pakalpojumi..
Jauna kārtība, jauni
tarifi
J. Lūsvere: - Saskaņā ar MK
noteikumiem visi pasta sūtījumi jāiedala A un B klasē.
Iepriekš tas attiecās tikai uz starptautiskajiem, bet tagad
arī uz iekšzemes sūtījumiem. Lēmumu par
atsevišķiem tarifiem A un B klases iekšzemes
sūtījumiem SPRK pieņem pirmo reizi. Šāds
iedalījums klasēs attiecas ne tikai uz bandrolēm,
sīkpakām un pakām, bet arī uz vēstulēm un
pastkartēm. A klases sūtījumiem noteiktas augstākas
kvalitātes prasības, īsāks piegādes laiks, un
līdz ar to - arī augstāki tarifi. Jāņem
vērā, ka vēstules, kas tiek sūtītas šobrīd,
drīzāk varētu pielīdzināt B klasei. Tā kā tiek
paaugstināti arī B klases tarifi , regulators īpaši
pārliecinājās, ka šajā gadījumā necietīs
lietotāji un Latvijas Pasts turpinās nodrošināt
kvalitatīvus pakalpojumus visā Latvijas teritorijā. No nākamā
gada 1. janvāra parastā (vislētākā) B klases
iekšzemes vēstule maksās Ls 0,22, vienkārša A klases
vēstule (līdz 20 g) maksās Ls 0,31.
Kā skaidro SPRK Elektronisko sakaru un pasta
departamenta Pasta nodaļas vadītājs Bruno Frīdenbergs-Ansbergs,
mainījusies arī pasta sūtījumu apmaksas kārtība.
Sakarā ar to, ka no 1. janvāra Latvijas Pastam monopols saglabājas
tikai uz pasta sūtījumiem līdz 50 gramiem, sūtījumi virs 50 gramiem tiks aplikti ar PVN. 2009. gada 1. janvārī
Latvijā sāksies pilna pasta pakalpojumu liberalizācija, un viss
pasta pakalpojumu tirgus būs atvērts konkurencei.
A un B klase kuru
izvēlēties?
Tagad sūtījumu piegādes
termiņš Latvijas teritorijā ir ne ilgāks par trim
diennaktīm (97 % sūtījumu). Tas turpmāk atbildīs B
klasei. A klases jeb prioritāros sūtījumus Latvijas
teritorijā jāpiegādā diennakts laikā - par
paaugstinātiem tarifiem. tieši precīzs piegādes laiks tiek
uzskatīts par galveno kvalitātes rādītāju pasta
sūtījumiem.
Skaidrs, ka A un B klases pasta sūtījumi
atšķiras pēc piegādes laika, bet darba kvalitātes
ziņā nekādu atšķirību nav. Tāpēc jau
pastnieki vēstules nesaburzīs un pakas nesamērcēs, ka B
klasei zemāki tarifi! B klases sūtījumi nozīmē vien
to, ka tos nosūta tad, kad ir iespējams vai kad noteiktā
maršrutā to sakrājies pietiekami daudz.
Tomēr, kā sūtītājs
varēs pārliecināties, vai viņa vēstule tiek
sūtīta A klasē? Vai uz to norādīs tikai pastmarkas
vērtība vai papildus būs jāuzlīmē kāda
zīme (kā iepriekš - Par Avion uzlīmītes). Lai
gan dīvaini būtu gaidīt, ka iekšzemes sūtījumus
Latvijas teritorijā kāds piegādās ar lidmašīnu.
Droši vien Latvijas Pasts tam
īpaši gatavojas un, protams, informēs arī sabiedrību.
Varbūt būs speciālas uzlīmes prioritārajam pastam, lai
šķirojot atpazītu, kuras ir prioritāras vēstules, bet
kuras parastas ar lielāku svaru, jo to tarifi ir līdzīgi
skaidro B. Frīdenbergs-Ansbergs. - Acīmredzot sūtītāji
turpinās izmantot arī tās pastmarkas, kas nodrukātas
iepriekš.
A klases iekšzemes sūtījumi
piegādes laika ziņā varētu būt krietni tuvāki kurjerpastam.
Atšķirība vien tāda, ka tie netiks nodoti adresātam
rokās. Tad nu beidzot sūtītājam ir pietiekami plaša
izvēles iespēja: sūtīt steidzamu vēstuli
ātrāk, bet dārgāk vai arī izsūtīt to laikus
un maksāt lētāk.
Svarīgi, ka paralēli ikdienas darbiem
pakāpeniski tiks sakārtota arī pasta likumdošana. Satiksmes
ministrija jau šogad plāno iesniegt Valsts kancelejā Pasta
likuma grozījumus, jo beidzot vajag definēt universālo
pakalpojumu un tā saistības. Likumā jāparādās arī
konkrētiem sūtījumu veidiem, kuri šobrīd eksistē,
bet nav definēti likumdošanā (tiešais pasts). Pasta
pakalpojumu tirgus sakārtošana veicinās konkurences un
pakalpojumu sniedzēju attīstību.
Gunta KĻAVIŅA
Pēc rūpīgas Latvijas Pasta sniegtās informācijas pārbaudes un atbildīgo institūciju piekrišanas Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) 2. novembrī apstiprināja Latvijas Pasta jaunos tarifus, kas stāsies spēkā no 2006. gada 1. janvāra.
Laiks nobriedis
Latvijas Pasta pakalpojumu tarifi iepriekšējo reizi paaugstināti tikai 1999. gada 1. janvārī (apstiprināti 1998. gada 31. oktobrī). Kopš tā laika inflācija ir pieaugusi par 25 procentiem, strādājošā vidējā bruto darba samaksa mēnesī par 76 procentiem, bet pasta pakalpojumu cenas - nemaz. Protams, pasta pakalpojumu izmaksas ļoti ietekmējušas degvielas cenas un tās kopš 1999. gada pieaugušas vismaz divkārt (no aptuveni 0,27 līdz 0,60 latiem).
Kad runājam par sabiedrisko pakalpojumu tarifu palielināšanu, parasti izpētām, kā tie ietekmēs sabiedrības labklājību un tautsaimniecību, bet šoreiz situācija šķiet visai pārsteidzoša.
- Pieņemot šo lēmumu, konsultējāmies gan ar atbildīgajām institūcijām, gan ar potenciālajiem pasta pakalpojumu lietotājiem, - skaidro SPRK Elektronisko sakaru un pasta departamenta Tarifu nodaļas vadītāja Jana Lūsvere. Atbilstoši Latvijas Bankas, Finanšu ministrijas un Ekonomikas ministrijas novērtējumam, pasta pakalpojumu tarifu izmaiņu ietekme uz tautsaimniecību ir salīdzinoši nenozīmīga, savukārt Satiksmes ministrija pauda atbalstu jaunajiem Latvijas Pasta tarifiem. No pasta pakalpojumu lietotājiem nav saņemtas nekādas iebildes vai pretenzijas. Uz SPRK rīkoto uzklausīšanas sanāksmi uzaicinājām sabiedrības un dažādu organizāciju pārstāvjus. Atsaucība bija neliela, viedokli izteica tikai Latvijas Pasts.
Latvijas Pasta vadība norādīja, cik būtiski paaugstināt pakalpojumu tarifus tieši tagad, jo uzņēmums sācis vairākus vērienīgus modernizācijas projektus: atvērts jaunais šķirošanas centrs, sākts pasta nodaļu modernizācijas un pārstrukturizācijas projekts, klientiem tiek piedāvāti jauni, mūsdienīgi pakalpojumi..
Jauna kārtība, jauni tarifi
J. Lūsvere: - Saskaņā ar MK noteikumiem visi pasta sūtījumi jāiedala A un B klasē. Iepriekš tas attiecās tikai uz starptautiskajiem, bet tagad arī uz iekšzemes sūtījumiem. Lēmumu par atsevišķiem tarifiem A un B klases iekšzemes sūtījumiem SPRK pieņem pirmo reizi. Šāds iedalījums klasēs attiecas ne tikai uz bandrolēm, sīkpakām un pakām, bet arī uz vēstulēm un pastkartēm. A klases sūtījumiem noteiktas augstākas kvalitātes prasības, īsāks piegādes laiks, un līdz ar to - arī augstāki tarifi. Jāņem vērā, ka vēstules, kas tiek sūtītas šobrīd, drīzāk varētu pielīdzināt B klasei. Tā kā tiek paaugstināti arī B klases tarifi , regulators īpaši pārliecinājās, ka šajā gadījumā necietīs lietotāji un Latvijas Pasts turpinās nodrošināt kvalitatīvus pakalpojumus visā Latvijas teritorijā. No nākamā gada 1. janvāra parastā (vislētākā) B klases iekšzemes vēstule maksās Ls 0,22, vienkārša A klases vēstule (līdz 20 g) maksās Ls 0,31.
Kā skaidro SPRK Elektronisko sakaru un pasta departamenta Pasta nodaļas vadītājs Bruno Frīdenbergs-Ansbergs, mainījusies arī pasta sūtījumu apmaksas kārtība. Sakarā ar to, ka no 1. janvāra Latvijas Pastam monopols saglabājas tikai uz pasta sūtījumiem līdz 50 gramiem, sūtījumi virs 50 gramiem tiks aplikti ar PVN. 2009. gada 1. janvārī Latvijā sāksies pilna pasta pakalpojumu liberalizācija, un viss pasta pakalpojumu tirgus būs atvērts konkurencei.
A un B klase kuru izvēlēties?
Tagad sūtījumu piegādes termiņš Latvijas teritorijā ir ne ilgāks par trim diennaktīm (97 % sūtījumu). Tas turpmāk atbildīs B klasei. A klases jeb prioritāros sūtījumus Latvijas teritorijā jāpiegādā diennakts laikā - par paaugstinātiem tarifiem. tieši precīzs piegādes laiks tiek uzskatīts par galveno kvalitātes rādītāju pasta sūtījumiem.
Skaidrs, ka A un B klases pasta sūtījumi atšķiras pēc piegādes laika, bet darba kvalitātes ziņā nekādu atšķirību nav. Tāpēc jau pastnieki vēstules nesaburzīs un pakas nesamērcēs, ka B klasei zemāki tarifi! B klases sūtījumi nozīmē vien to, ka tos nosūta tad, kad ir iespējams vai kad noteiktā maršrutā to sakrājies pietiekami daudz.
Tomēr, kā sūtītājs varēs pārliecināties, vai viņa vēstule tiek sūtīta A klasē? Vai uz to norādīs tikai pastmarkas vērtība vai papildus būs jāuzlīmē kāda zīme (kā iepriekš - Par Avion uzlīmītes). Lai gan dīvaini būtu gaidīt, ka iekšzemes sūtījumus Latvijas teritorijā kāds piegādās ar lidmašīnu.
Droši vien Latvijas Pasts tam īpaši gatavojas un, protams, informēs arī sabiedrību. Varbūt būs speciālas uzlīmes prioritārajam pastam, lai šķirojot atpazītu, kuras ir prioritāras vēstules, bet kuras parastas ar lielāku svaru, jo to tarifi ir līdzīgi skaidro B. Frīdenbergs-Ansbergs. - Acīmredzot sūtītāji turpinās izmantot arī tās pastmarkas, kas nodrukātas iepriekš.
A klases iekšzemes sūtījumi piegādes laika ziņā varētu būt krietni tuvāki kurjerpastam. Atšķirība vien tāda, ka tie netiks nodoti adresātam rokās. Tad nu beidzot sūtītājam ir pietiekami plaša izvēles iespēja: sūtīt steidzamu vēstuli ātrāk, bet dārgāk vai arī izsūtīt to laikus un maksāt lētāk.
Svarīgi, ka paralēli ikdienas darbiem pakāpeniski tiks sakārtota arī pasta likumdošana. Satiksmes ministrija jau šogad plāno iesniegt Valsts kancelejā Pasta likuma grozījumus, jo beidzot vajag definēt universālo pakalpojumu un tā saistības. Likumā jāparādās arī konkrētiem sūtījumu veidiem, kuri šobrīd eksistē, bet nav definēti likumdošanā (tiešais pasts). Pasta pakalpojumu tirgus sakārtošana veicinās konkurences un pakalpojumu sniedzēju attīstību.
Gunta KĻAVIŅA