Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Modernāka darba vide – priecīgāki klienti

   

Kas slēpjas Egles zaros

 

Latvijas Pasta attīstības plāni turpmākajos četros gados paredz vērienīgus uzņēmuma modernizācijas projektus, ieguldot tajos vairāk nekā 40 miljonus latu. Mērķis – izveidot Latvijas Pastu par mūsdienīgu, konkurētspējīgu uzņēmumu, kurā labi justos gan klienti, gan pasta darbinieki. Latvijas Pasta projekti rit pilnā sparā, jaunais šķirošanas centrs lidostas Rīga teritorijā jau pabeigts, gada nogalē uzņēmums sācis ieviest datorizētu kases sistēmu, kas ir nozīmīgs solis ceļā uz elektronisku datu apmaiņu, un tas nozīmē, ka pasta nodaļās klientu apkalpošana notiks daudz ātrāk.

 

Sākumā - EGLE

Šis šķietami vienkāršais jēdziens – datorizēta kases sistēma EGLE – ietver ļoti apjomīgu, darbietilpīgu un dārgu, bet nepieciešamu procesu - modernizētas norēķinu sistēmas ieviešanu Latvijas Pasta nodaļās. Uzņēmumā ir 977 pasta nodaļas, bet līdz 2006. gada beigām 507 no tām paredzēts ieviest jauno datorizēto kases sistēmu EGLE, modernizējot 1000 operatoru darba vietas. Tās būs Rīgas, rajonu centru, lielāko pilsētu un pagasta centru pasta nodaļas, kurās ir lielāka klientu plūsma un kuras ir pievienotas Latvijas Pasta datu pārraides sistēmas vienotajam tīklam.

Vairākus mēnešus gada nogalē projekts testa režīmā darbojās četrās Rīgas pasta nodaļās – 6., 12., 47., un 63. Īpaša atbildība bija jāuzņemas 6. un 12. pasta nodaļas operatoriem, jo tur projektu testēja un pilnveidoja kopā ar programmatūras izstrādātājiem no a/s Exigen Group DATI. Paralēli ieviešanai notika arī programmas attīstīšana un modernizācija. Tagad sistēma ir pilnībā pārbaudīta, novērtēta tās atbilstība darba uzdevumiem un pakalpojumiem, un līdz gada beigām tā būs ieviesta vēl vairāk nekā desmit rajonu centru Latvijas Pasta nodaļās, to skaitā Jelgavā, Smiltenē, Gulbenē, Dagdā un citās. 

 

Kas slēpjas EGLES zaros?

Latvijas Pasts paredzējis ieguldīt šajā projektā vairāk nekā trīs miljonus latu. Tās galvenokārt ir datorizētās kases sistēmas aparatūras IBM SurePOS 700+CHD-VFP un Exigen Group DATI programmatūras izmaksas. Kā stāsta projekta vadītāja Ilze Eglīte, ar jaunās sistēmas palīdzību uzņēmums varēs piedāvāt plašāku pakalpojumu klāstu, kuru būs iespējams sniegt un saņemt tiešsaistes režīmā, nodrošināt ātrāku, precīzāku un kvalitatīvāku klientu apkalpošanu.

- Esam aprēķinājuši, ka klientu apkalpošanas laiks samazināsies par 25 procentiem, - skaidro I. Eglīte. – Turklāt arī pasta darbiniekiem ar šo sistēmu būs daudz vieglāk strādāt: operatoru rīcībā būs skārienjutīgi monitori ar ērti izkārtotām pakalpojumu izvēlnēm un visu nepieciešamo informāciju, to skaitā arī centralizēti uzturēta un automātiski atjaunota tarifu datubāze operatoru datorā. Pasta sūtījuma svaru un tarifu varēs nolasīt, identificējot sūtījuma kategoriju un valsti un nospiežot attiecīgo izvēlnes pogu. Nekādas rēķināšanas un dokumentu šķirstīšanas! 

EGLEI būs arī tāda noderīga funkcija svītru koda nolasītājs, lai varētu nolasīt un pieņemt visus sūtījumus. Paralēli Latvijas Pastā tiek ieviesta arī sūtījumu izsekošanas sistēma (track and trace) internetā, kur sūtītājs pats varēs pārbaudīt, kā ceļo viņa sūtījums, kur tas patlaban atrodas, kad nokļūs pie adresāta. Tas viss Latvijas Pastā tiks ieviests nākamgad.

 Paralēli top arī finanšu vadības sistēma, šobrīd vēl to testē un pielāgo, bet    tā sāks funkcionēt nākamgad, kad projekta pirmajā kārtā iesaistīto   Latvijas Pasta nodaļu būs pietiekami daudz, lai sistēma efektīvi darbotos.

 

Īsāka darba diena?

Līdz šim bijis tā, ka darba dienas beigās pasta nodaļas vadītāja savāc no darbiniekiem datus un norēķinus par dienas darbu, salīdzina ar čekiem, ievada datorā, dažas veidlapas pat aizpilda ar roku un tad beidzot vēlu vakarā pabeidz gatavot dienas bilances atskaiti.

Kad nākamgad jaunā Latvijas Pasta norēķinu sistēma tiks ieviesta plašākā Latvijas teritorijā, visus grāmatvedības un norēķinu datus automātiski nosūtīs uz centru – vienīgais roku darbs būs nospiest pāris izvēlnes pogu, un visa finanšu informācija par dienas rezultātiem tiks automātiski apkopota un nosūtīta uz Latvijas Pasta centrālo datubāzi. Nākamgad, kad sistēma būs ieviesta pilnībā, konsolidētos datus no visām pasta nodaļām būs iespējams saņemt divās trijās dienās, nevis kā tagad – divos, trijos mēnešos. Šādi stratēģiski dati nepieciešami operatīvu lēmumu pieņemšanai, un turpmāk tos varēs pieņemt daudz pārliecinošāk un dinamiskāk.

 

Kam tiks EGLE Light?

Jaunais projekts nebūt nenozīmē, ka tiks modernizētas tikai 507 rentablākās pasta nodaļas. Domāts arī par pārējām, lai gan to projekta koncepcija ir atšķirīga. Otrajā posmā (sākot ar 2007. gadu) pārējās Latvijas Pasta nodaļās, kur dzīve un saimnieciskā darbība nerit tik strauji, paredzēts ieviest vienkāršāku kases norēķinu sistēmu EGLE Light (jeb EGLE BP – bez pieslēguma). Nākotnē tur paredzētas lētākas iekārtas, monitori bez skārienjutīgiem ekrāniem, un datu apmaiņa visticamāk varētu notikt ar ārējiem datu nesējiem.

Šobrīd Latvijas Pasts turpina meklēt arī citus risinājumus un negrasās atstāt attālās lauku nodaļas ar arhaiskām datu apstrādes metodēm, īpaši tāpēc, ka Latvijas Pasts ir viens no elektroniskā paraksta pakalpojuma iniciatoriem un sniedzējiem, tātad tam tuvākajā nākotnē vajadzētu kļūt par progresa paraugu citiem. Latvijas Pasts varētu arī izmēģināt elektronisko parakstu savas reālās darbības ietvaros, piemēram, sūtot no pasta nodaļām uz centru elektroniski parakstītus pārskatus.

Latvijas Pasta projekts EGLE ieintriģējis arī Lietuvas un Igaunijas pasta kolēģus, un gada sākumā paredzēts rīkot semināru, lai kaimiņi varētu apgūt progresīvo Latvijas Pasta pieredzi.

 

 

www.pasts.lv

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001