Tava pirmā digitālā kamera
Tava pirmā digitālā kamera
3. turpinājums.
Tiem, kuri ir fotografējuši ar
analogajām kamerām, digitālo kameru daudzās funkcijas
šķiet pilnīgi liekas. Savukārt tiem, kuri sākuši
fotografēt ar digitālo kameru, funkciju klāsts bieži vien šķiet
par mazu. Vai tiešām nav iespējams izgatavot kameru, kur viss
būtu automātiski un lietotājam nekas nebūtu jādara?
Principā ir radītas gandrīz pilnīgi automātiskas
kameras. Taču dabā ir tik daudz dažādu situāciju, ka
visas paredzēt nav iespējams, tādēļ lietotājam
tiek dotas iespējas variēt ar fotoaparāta funkciju parametriem,
lai viņš iegūtu pašu labāko iespējamo attēla
kvalitāti. Un ne tikai kvalitāti. Mainot šos parametrus, var
iegūt individuālu pieeju sižetam, un tāda nebūtu
iespējama ar pilnīgu automātiku, kas lielākoties ir
vidējā aritmētiskā vērtība.
Ekspozīcijas režīmi
Ekspozīcijas režīmu izvēle
nodrošina lietotājam dažādas kameras slēdža
darbības ātruma un diafragmas atvēruma prioritātes.
Auto ir pilnīgi automātiska
programma, kas parasti tiek iebūvēta tikai amatieru
spoguļkamerās un kompaktkamerās. Kamera nodrošina visu
nepieciešamo funkciju ekspozīcijas, jutības, baltās krāsas
līdzsvara un arī zibspuldzes pilnīgi automātisku
darbību. Lietotājam nav tikpat kā nekādu iespēju kaut ko
mainīt.
P režīms nodrošina tikai
slēdža un diafragmas automātisku un vienotu darbību, lai jebkuros
apstākļos iegūtu pareizi eksponētu kadru. Pārējās
funkcijas lietotājam jāuzstāda pašam. Modernās kameras
elektroniski pārbauda, kāds objektīvs šajā
brīdī tiek izmantots, un atkarībā no tā fokusa
attāluma un apgaismojuma piemeklē optimālos ekspozīcijas
lielumus.
Av ir objektīva diafragmas
prioritātes režīms. Lietotājs izvēlas diafragmas
atvēruma lielumu, un kamera tam piemeklē piemērotu
slēdža ātrumu.
Tv ir kameras slēdža
ātruma prioritātes režīms. Princips tāds pats kā
Av, tikai lietotājs izvēlas slēdža ātrumu.
M ir funkcija, kas pilnīgi
pakļauta lietotāja vēlmēm. Viņam ir
jāuzstāda gan objektīva diafragmas atvēruma lielums, gan
slēdža ātrums. Šīs funkcijas pluss ir tas, ka
lietotājs var variēt ar ekspozīciju pēc savas gaumes un
nepieciešamības, jo kameras automātika netraucēs strādāt
apzināti kļūdaini.
Šie režīmi ir praktiski visām
digitālajām kamerām (izņemot pavisam lētās,
kurām ir tikai automātiskais režīms), un ar tiem
pilnīgi jebkuros apstākļos var iegūt vēlamo
attēlu. Tālākie režīmi ikonas ir paredzēti
tikai iesācējiem. Tie, kuri jau ir izpētījuši iepriekš
minētos režīmus, šos parasti aizmirst, jo tie ir
pilnīgi automātiski, bez iespējas ko koriģēt un
mainīt.
Portrets ir optimizēts
režīms portretu fotografēšanai, taču zibspuldze vājākā
apgaismojumā ieslēdzas automātiski, parasti tieši tad, kad
to nevajadzētu. To atslēgt nav iespējams.
Kalni ir režīms ainavu
fotografēšanai. Zibspuldze ir atslēgta. Diafragma
iestādīta uz maksimāli mazāku, lai iegūtu lielāku
asuma dziļumu.
Tulpīte ir makrorežīms.
Diafragma iestādīta uz maksimāli lielāko, kas ir
dīvaini, jo makrorežīmā jau tā asuma dziļums ir
mazs un vaļēja diafragma to tikai pavājina. Zibspuldze
ieslēdzas automātiski.
Skrējējs ir sporta
režīms, kad slēdža ātrums tiek iestādīts uz
optimāli ātrāko. Zibspuldze atslēgta.
Nakts ir režīms naksnīgo
ainavu fotografēšanai ar garu eksponēšanas laiku. Zibspuldze
automātiski izgaismo priekšplānu. Problēma ir tāda, ka
tā automātiski darbojas arī tad, ja priekšplāna nav,
un mēdz gadīties, ka vēsā laikā tiek izgaismota fotogrāfa
izelpa un uz attēla parādās pelēki dūmakas laukumi.
Vēl dažām kamerām ir video
režīms. Par šo gan es varu teikt tikai vienu ja vēlaties
filmēt, nopērciet videokameru.
Baltās krāsas līdzsvars
(WB)
Atšķirībā no filmu kamerām
(filmiņas lielākoties ir līdzsvarotas izmantošanai dienas
apgaismojumā) digitālajām kamerām ir funkcija baltās
krāsas līdzsvaram dažādos apgaismojumos. Ja baltā
krāsa būs balta, tad pārējās krāsas atbildīs
tās krāsai dabā.
Salīdziniet vienu un to pašu objektu
dienas gaismā un kvēlspuldzes apgaismojumā. Krāsu
tonalitāte atšķiras, jo attēla krāsas veido
apgaismojums, kas krīt uz objektiem. Tomēr mūsu smadzenes acu
uztverto informāciju tik lieliski apstrādā, ka mums ir
pilnīgi skaidrs, kura krāsa ir balta, lai kāds būtu
apgaismojums. Digitālā kamera to neprot.
Baltās krāsas līdzsvars ir kameras
funkcija, kas identificē nepareizas baltās krāsas
laukumus attēlā un koriģē to atbilstību pareizai,
dienas gaismas baltajai krāsai (5200 K). Ja baltās krāsas
līdzsvars attēlā būs nepareizs, vēlāk to izlabot
būs grūti vai pat neiespējami.
AWB (Automatic White Balance) ir baltās
krāsas līdzsvara automātisks režīms, kas ir
iebūvēts visās digitālajās kamerās. Tomēr
automātika darbojas ierobežotā krāsu spektrā krāsu
temperatūrā aptuveni no 4500 K līdz 6000 K pēc Kelvina
skalas. Tādējādi šo režīmu var izmantot tad, ja
apgaismojums pārāk neatšķiras no dienas gaismas
apgaismojuma. Piemēram, fotografējot kvēlspuldžu
apgaismojumā (28003500 K), AWB nespēj pilnvērtīgi
pildīt savas funkcijas attēls joprojām būs
pārāk dzeltens. Automātiskais krāsu līdzsvars
mēdz kļūdīties arī tad, ja citas krāsas
attēlā dominē pār balto. Tādēļ, ja vēlamies
iegūt precīzas krāsas, labāk ir lietot definētos WB
režīmus.
Lai nodrošinātu pareizu baltās
krāsas līdzsvaru dažādos apgaismojumos, papildus AWB tiek
lietoti definēti baltās krāsas līdzsvaru režīmi.
Jāpiezīmē, ka to eksistence dažādās kamerās
var atšķirties un tiem var būt arī citādāki nosaukumi
vai izmantotas ikonas: dienas gaisma (daylight) fiksēts
baltās krāsas līdzsvars dienas gaismas apgaismojumam, saule
(sun) pusdienlaika apgaismojumam saulē, mākoņains
(cloudy) pusdienlaika apgaismojumam mākoņainā
laikā, ēna (shade) pusdienlaika apgaismojumam
saulainā laikā ēnā, kvēlspuldze (tungsten)
kvēlspuldžu apgaismojumam, dienas gaismas lampa (fluorescence)
dienas gaismas lampu apgaismojumam un zibspuldze (flash)
zibspuldzes apgaismojumam.
Papildus šiem definētajiem
režīmiem dažām kamerām lietotājam ir iespēja
baltās krāsas līdzsvaru uzstādīt manuāli (M)
pēc krāsu temperatūras skaitliskajām
vērtībām, kā arī līdzsvarot pēc kāda
attēla laukuma pirms vai pēc kadra uzņemšanas.
Līdzsvarošanu pēc attēla
laukuma veic, pavēršot objektīvu pret baltu papīra lapu un
nospiežot attiecīgu podziņu kameru informē, ka šai
krāsai attēlā ir jābūt baltai. Dažām
kamerām līdzsvarošanu veic pēc jau nofotografēta
baltas lapas attēla. Vēl dažām kamerām ir papildu
režīmi Sepia un B/W, kas gan nav baltās
krāsas līdzsvars, bet attēla pārvēršana
sēpijas tonī un melnbaltā attēlā.
Attēla
izšķiršanas spēja, izmērs un kompresija
Ņemot vērā matricas
izšķiršanas spēju megapikseļos, pirms
fotografēšanas kamerām iespējams definēt maksimālo
iespējamo attēla izšķiršanas spēju pikseļos
piemēram, 3264 x 2448 (8 Mpx), 2592 x 1944 (5 Mpx), 2048 x 1536 (3 Mpx),
1600 x 1200 (2 Mpx), 640 x 480. Visām kamerām
izšķiršanas spēju var samazināt, taču jāņem
vērā, ka ne visi izmēri ir piemēroti fotogrāfiju
izdrukai. Lai kvalitatīvi nodrukātu 10 x 15 cm fotogrāfiju,
nepieciešams vismaz 1772 x 1181 (2 Mpx) liels attēls. Izmērs 640
x 480 piemērots tikai un vienīgi apskatei uz datora ekrāna.
Nelielais attēls uz ekrāna izskatās
pietiekami liels un kvalitatīvs, jo datora monitora
izšķiršanas spēja ir 72 punkti collā (dpi), bet
kvalitatīvai izdrukai uz fotopapīra, lai nebūtu redzama
attēla pikseļu struktūra, nepieciešami vismaz 300 dpi. Tas
nozīmē, ka attēlam jābūt apmēram četras reizes
lielākam.
Attēla kvalitāti var ietekmēt arī
JPEG attēla kompresijas pakāpe. Lētākajās kamerās
parasti ir viena vai pāris kompresijas pakāpes fine (augsta
kvalitāte) un standard (standarta jeb vidēja kvalitāte).
Jo attēlam ir lielāka kompresijas pakāpe, jo mazāks
kļūst fails, tomēr attēla kvalitāte kļūst
vājāka. Profesionālām kamerām JPEG faila kompresijas izvēle
ir 10 pakāpēs no 1 (zema kvalitāte) līdz 10 (ļoti
augsta kvalitāte).
Pēcapstrāde
Lai cik rūpīgi ir strādāts
fotografējot, ne vienmēr attēla kvalitāte būs
ideāla. Vairāk vai mazāk to būs nepieciešams
apstrādāt ar kādu no grafiskajām programmām -pielabot
attēla blīvuma līmeni, palabot krāsu toņus, veikt
kādu retušas darbu.
Grafisko programmu izvēle ir visai plaša,
sākot no bezmaksas līdz ļoti dārgām komerciālām
un profesionālām programmām. Jebkura no grafiskajām
programmām nodrošina elementāru digitālās
fotogrāfijas apstrādi, taču sarežģītiem un
specifiskiem darbiem tomēr vajadzēs izvēlēties kādu no
komerciālajām programmām.
Tātad, ko visbiežāk
nepieciešams labot? Parasti attēla blīvuma līmeni,
krāsu gammu un sarkanās acis. Lai gan kameru tehnoloģijas ir
gana modernas, gaisma un krāsa tās tomēr spēj apvest ap
stūri. Ja kadrā ir liels nesvarīgs gaišs laukums, tad
kopējā ekspozīcija (ja iepriekš nav veikta korekcija) būs
kļūdaina attēla svarīgā daļa būs
pārāk tumša. Un otrādi gaiša seja uz melna fona
retumis būs eksponēta pareizi.
Lai arī dažreiz izmantojam dārgas
grafiskās programmas, izlabot var tikai ne pārāk lielas
kļūdas. Pat RAW faili var būt ar tādām novirzēm,
ka tos nav iespējams glābt. Turklāt
atšķirībā no analogās fotogrāfijas,
digitālajā fotogrāfijā no pāreksponētās
gaišās vietas detaļas izvilkt nav iespējams ne ar
kādu apstrādi.
Tātad jāfotografē ir pēc
iespējas precīzāk, lai pēcapstrāde būtu
jāveic minimāli.
Elmārs RUDZĪTIS,
foto ziņu aģentūras
f64
fotogrāfs
3. turpinājums.
Tiem, kuri ir fotografējuši ar analogajām kamerām, digitālo kameru daudzās funkcijas šķiet pilnīgi liekas. Savukārt tiem, kuri sākuši fotografēt ar digitālo kameru, funkciju klāsts bieži vien šķiet par mazu. Vai tiešām nav iespējams izgatavot kameru, kur viss būtu automātiski un lietotājam nekas nebūtu jādara? Principā ir radītas gandrīz pilnīgi automātiskas kameras. Taču dabā ir tik daudz dažādu situāciju, ka visas paredzēt nav iespējams, tādēļ lietotājam tiek dotas iespējas variēt ar fotoaparāta funkciju parametriem, lai viņš iegūtu pašu labāko iespējamo attēla kvalitāti. Un ne tikai kvalitāti. Mainot šos parametrus, var iegūt individuālu pieeju sižetam, un tāda nebūtu iespējama ar pilnīgu automātiku, kas lielākoties ir vidējā aritmētiskā vērtība.
Ekspozīcijas režīmi
Ekspozīcijas režīmu izvēle nodrošina lietotājam dažādas kameras slēdža darbības ātruma un diafragmas atvēruma prioritātes.
Auto ir pilnīgi automātiska programma, kas parasti tiek iebūvēta tikai amatieru spoguļkamerās un kompaktkamerās. Kamera nodrošina visu nepieciešamo funkciju ekspozīcijas, jutības, baltās krāsas līdzsvara un arī zibspuldzes pilnīgi automātisku darbību. Lietotājam nav tikpat kā nekādu iespēju kaut ko mainīt.
P režīms nodrošina tikai slēdža un diafragmas automātisku un vienotu darbību, lai jebkuros apstākļos iegūtu pareizi eksponētu kadru. Pārējās funkcijas lietotājam jāuzstāda pašam. Modernās kameras elektroniski pārbauda, kāds objektīvs šajā brīdī tiek izmantots, un atkarībā no tā fokusa attāluma un apgaismojuma piemeklē optimālos ekspozīcijas lielumus.
Av ir objektīva diafragmas prioritātes režīms. Lietotājs izvēlas diafragmas atvēruma lielumu, un kamera tam piemeklē piemērotu slēdža ātrumu.
Tv ir kameras slēdža ātruma prioritātes režīms. Princips tāds pats kā Av, tikai lietotājs izvēlas slēdža ātrumu.
M ir funkcija, kas pilnīgi pakļauta lietotāja vēlmēm. Viņam ir jāuzstāda gan objektīva diafragmas atvēruma lielums, gan slēdža ātrums. Šīs funkcijas pluss ir tas, ka lietotājs var variēt ar ekspozīciju pēc savas gaumes un nepieciešamības, jo kameras automātika netraucēs strādāt apzināti kļūdaini.
Šie režīmi ir praktiski visām digitālajām kamerām (izņemot pavisam lētās, kurām ir tikai automātiskais režīms), un ar tiem pilnīgi jebkuros apstākļos var iegūt vēlamo attēlu. Tālākie režīmi ikonas ir paredzēti tikai iesācējiem. Tie, kuri jau ir izpētījuši iepriekš minētos režīmus, šos parasti aizmirst, jo tie ir pilnīgi automātiski, bez iespējas ko koriģēt un mainīt.
Portrets ir optimizēts režīms portretu fotografēšanai, taču zibspuldze vājākā apgaismojumā ieslēdzas automātiski, parasti tieši tad, kad to nevajadzētu. To atslēgt nav iespējams.
Kalni ir režīms ainavu fotografēšanai. Zibspuldze ir atslēgta. Diafragma iestādīta uz maksimāli mazāku, lai iegūtu lielāku asuma dziļumu.
Tulpīte ir makrorežīms. Diafragma iestādīta uz maksimāli lielāko, kas ir dīvaini, jo makrorežīmā jau tā asuma dziļums ir mazs un vaļēja diafragma to tikai pavājina. Zibspuldze ieslēdzas automātiski.
Skrējējs ir sporta režīms, kad slēdža ātrums tiek iestādīts uz optimāli ātrāko. Zibspuldze atslēgta.
Nakts ir režīms naksnīgo ainavu fotografēšanai ar garu eksponēšanas laiku. Zibspuldze automātiski izgaismo priekšplānu. Problēma ir tāda, ka tā automātiski darbojas arī tad, ja priekšplāna nav, un mēdz gadīties, ka vēsā laikā tiek izgaismota fotogrāfa izelpa un uz attēla parādās pelēki dūmakas laukumi.
Vēl dažām kamerām ir video režīms. Par šo gan es varu teikt tikai vienu ja vēlaties filmēt, nopērciet videokameru.
Baltās krāsas līdzsvars (WB)
Atšķirībā no filmu kamerām (filmiņas lielākoties ir līdzsvarotas izmantošanai dienas apgaismojumā) digitālajām kamerām ir funkcija baltās krāsas līdzsvaram dažādos apgaismojumos. Ja baltā krāsa būs balta, tad pārējās krāsas atbildīs tās krāsai dabā.
Salīdziniet vienu un to pašu objektu dienas gaismā un kvēlspuldzes apgaismojumā. Krāsu tonalitāte atšķiras, jo attēla krāsas veido apgaismojums, kas krīt uz objektiem. Tomēr mūsu smadzenes acu uztverto informāciju tik lieliski apstrādā, ka mums ir pilnīgi skaidrs, kura krāsa ir balta, lai kāds būtu apgaismojums. Digitālā kamera to neprot.
Baltās krāsas līdzsvars ir kameras funkcija, kas identificē nepareizas baltās krāsas laukumus attēlā un koriģē to atbilstību pareizai, dienas gaismas baltajai krāsai (5200 K). Ja baltās krāsas līdzsvars attēlā būs nepareizs, vēlāk to izlabot būs grūti vai pat neiespējami.
AWB (Automatic White Balance) ir baltās krāsas līdzsvara automātisks režīms, kas ir iebūvēts visās digitālajās kamerās. Tomēr automātika darbojas ierobežotā krāsu spektrā krāsu temperatūrā aptuveni no 4500 K līdz 6000 K pēc Kelvina skalas. Tādējādi šo režīmu var izmantot tad, ja apgaismojums pārāk neatšķiras no dienas gaismas apgaismojuma. Piemēram, fotografējot kvēlspuldžu apgaismojumā (28003500 K), AWB nespēj pilnvērtīgi pildīt savas funkcijas attēls joprojām būs pārāk dzeltens. Automātiskais krāsu līdzsvars mēdz kļūdīties arī tad, ja citas krāsas attēlā dominē pār balto. Tādēļ, ja vēlamies iegūt precīzas krāsas, labāk ir lietot definētos WB režīmus.
Lai nodrošinātu pareizu baltās krāsas līdzsvaru dažādos apgaismojumos, papildus AWB tiek lietoti definēti baltās krāsas līdzsvaru režīmi. Jāpiezīmē, ka to eksistence dažādās kamerās var atšķirties un tiem var būt arī citādāki nosaukumi vai izmantotas ikonas: dienas gaisma (daylight) fiksēts baltās krāsas līdzsvars dienas gaismas apgaismojumam, saule (sun) pusdienlaika apgaismojumam saulē, mākoņains (cloudy) pusdienlaika apgaismojumam mākoņainā laikā, ēna (shade) pusdienlaika apgaismojumam saulainā laikā ēnā, kvēlspuldze (tungsten) kvēlspuldžu apgaismojumam, dienas gaismas lampa (fluorescence) dienas gaismas lampu apgaismojumam un zibspuldze (flash) zibspuldzes apgaismojumam.
Papildus šiem definētajiem režīmiem dažām kamerām lietotājam ir iespēja baltās krāsas līdzsvaru uzstādīt manuāli (M) pēc krāsu temperatūras skaitliskajām vērtībām, kā arī līdzsvarot pēc kāda attēla laukuma pirms vai pēc kadra uzņemšanas.
Līdzsvarošanu pēc attēla laukuma veic, pavēršot objektīvu pret baltu papīra lapu un nospiežot attiecīgu podziņu kameru informē, ka šai krāsai attēlā ir jābūt baltai. Dažām kamerām līdzsvarošanu veic pēc jau nofotografēta baltas lapas attēla. Vēl dažām kamerām ir papildu režīmi Sepia un B/W, kas gan nav baltās krāsas līdzsvars, bet attēla pārvēršana sēpijas tonī un melnbaltā attēlā.
Attēla izšķiršanas spēja, izmērs un kompresija
Ņemot vērā matricas izšķiršanas spēju megapikseļos, pirms fotografēšanas kamerām iespējams definēt maksimālo iespējamo attēla izšķiršanas spēju pikseļos piemēram, 3264 x 2448 (8 Mpx), 2592 x 1944 (5 Mpx), 2048 x 1536 (3 Mpx), 1600 x 1200 (2 Mpx), 640 x 480. Visām kamerām izšķiršanas spēju var samazināt, taču jāņem vērā, ka ne visi izmēri ir piemēroti fotogrāfiju izdrukai. Lai kvalitatīvi nodrukātu 10 x 15 cm fotogrāfiju, nepieciešams vismaz 1772 x 1181 (2 Mpx) liels attēls. Izmērs 640 x 480 piemērots tikai un vienīgi apskatei uz datora ekrāna.
Nelielais attēls uz ekrāna izskatās pietiekami liels un kvalitatīvs, jo datora monitora izšķiršanas spēja ir 72 punkti collā (dpi), bet kvalitatīvai izdrukai uz fotopapīra, lai nebūtu redzama attēla pikseļu struktūra, nepieciešami vismaz 300 dpi. Tas nozīmē, ka attēlam jābūt apmēram četras reizes lielākam.
Attēla kvalitāti var ietekmēt arī JPEG attēla kompresijas pakāpe. Lētākajās kamerās parasti ir viena vai pāris kompresijas pakāpes fine (augsta kvalitāte) un standard (standarta jeb vidēja kvalitāte). Jo attēlam ir lielāka kompresijas pakāpe, jo mazāks kļūst fails, tomēr attēla kvalitāte kļūst vājāka. Profesionālām kamerām JPEG faila kompresijas izvēle ir 10 pakāpēs no 1 (zema kvalitāte) līdz 10 (ļoti augsta kvalitāte).
Pēcapstrāde
Lai cik rūpīgi ir strādāts fotografējot, ne vienmēr attēla kvalitāte būs ideāla. Vairāk vai mazāk to būs nepieciešams apstrādāt ar kādu no grafiskajām programmām -pielabot attēla blīvuma līmeni, palabot krāsu toņus, veikt kādu retušas darbu.
Grafisko programmu izvēle ir visai plaša, sākot no bezmaksas līdz ļoti dārgām komerciālām un profesionālām programmām. Jebkura no grafiskajām programmām nodrošina elementāru digitālās fotogrāfijas apstrādi, taču sarežģītiem un specifiskiem darbiem tomēr vajadzēs izvēlēties kādu no komerciālajām programmām.
Tātad, ko visbiežāk nepieciešams labot? Parasti attēla blīvuma līmeni, krāsu gammu un sarkanās acis. Lai gan kameru tehnoloģijas ir gana modernas, gaisma un krāsa tās tomēr spēj apvest ap stūri. Ja kadrā ir liels nesvarīgs gaišs laukums, tad kopējā ekspozīcija (ja iepriekš nav veikta korekcija) būs kļūdaina attēla svarīgā daļa būs pārāk tumša. Un otrādi gaiša seja uz melna fona retumis būs eksponēta pareizi.
Lai arī dažreiz izmantojam dārgas grafiskās programmas, izlabot var tikai ne pārāk lielas kļūdas. Pat RAW faili var būt ar tādām novirzēm, ka tos nav iespējams glābt. Turklāt atšķirībā no analogās fotogrāfijas, digitālajā fotogrāfijā no pāreksponētās gaišās vietas detaļas izvilkt nav iespējams ne ar kādu apstrādi.
Tātad jāfotografē ir pēc iespējas precīzāk, lai pēcapstrāde būtu jāveic minimāli.
Elmārs RUDZĪTIS,
foto ziņu aģentūras f64 fotogrāfs