Atvērtas IKT ekosistēmas nozīme ekonomikas attīstībā
Atvērtas Informacijas un Komunikācijas tehnoloģiju
ekosistēmas nozīme ekonomikas attīstībā
Harvardas universitātes Berkmanas interneta un
sabiedrības centrs sadarbībā ar Oracle un IBM
korporācijām izstrādājis rokasgrāmatu Ceļvedis
atvērtām IKT ekosistēmām, kuras mērķis ir
nodrošināt politiķus, vadītājus un citus sabiedrības
locekļus ar viegli saprotamu informāciju par to, kas ir IKT
ekosistēma un kā to attīstīt. Ceļvedī
aprakstīti principi un pieredze atvērtu IKT ekosistēmu
radīšanai.
Tehnoloģijām
piemītošais transformējošais spēks vienmēr bijis
saistīts ar lielām cerībām un pārmaiņām.
Mūsdienās globalizācija kopsolī ar informācijas un
komunikāciju tehnoloģijām (IKT) spēj mainīt ikvienu
sabiedrību un arī dara to. No otras puses globalizācija,
plešoties plašumā, rada jaunas unikālas prasības valstu
valdībām, biznesiem un mūsu ikdienas dzīvei.
Rezultātā lēmumu pieņēmēji arvien biežāk
meklē risinājumus jaunajās tehnoloģijās. Būtiska
loma šajā procesā ir sadarbības, piekļuves un
atvērtības faktoriem, jo tieši atvērtība uz IKT
iedarbojas visspēcīgāk, tā ir katalizators, kas veicina
jaunu priekšrocību, inovāciju, sociālās
attīstības un tirgus iespēju veidošanos.
Kad IKT ekosistēma ir
atvērta?
IKT ekosistēmu veido politikas,
stratēģijas, procesi, informācija, tehnoloģijas,
lietojumprogrammas un ieinteresēties, kas kopā veido
tehnoloģisko vidi valstij, valdībai vai uzņēmumiem.
Taču vissvarīgākais ir tas, ka IKT ekosistēmas ietver
cilvēkus dažādus indivīdus, kuri ražo, pērk,
pārdod, regulē, vada un izmanto tehnoloģijas.
Saskaņā ar pētījumu IKT ekosistēma
ir atvērta tad, kad tā ir spējīga iekļauties un
sadarboties, kopīgi attīsties kopējā vidē un būt
caurskatāma. Tas dod iespēju radīt elastīgas, uz
pakalpojumiem orientētas IKT lietojumprogrammas, ko pēc vajadzības
var iekombinēt citās sistēmās un tikpat efektīvi
strādāt.
Atvērtas ekosistēmas ir
neviendabīgas un apvieno gan atvērtas, gan slēgtas, gan
patentētas, gan arī nepatentētas tehnoloģijas.
Šādā vidē valdībām ir vairākas lomas savas
IKT ekosistēmas pārvaldnieka, veicinātāja,
vadītāja un jaunievedumu ieviesēja loma nacionālajā
IKT ekosistēmā.
Atvērtas IKT ekosistēmas galvenie
pamatprincipi
IKT ekosistēmas attīstība un
vadība standarti, vadīšana, iepirkšanas process,
publiskās, privātās un nevalstiskās attiecības,
tiesiskā un makroekonomiskā vide, izpēte, attīstība un
tehnoloģijas būtu jābalsta uz pieciem atvērtības
pamatprincipiem:
Savietojamība
Balstīta uz atvērtiem
standartiem, ļauj apmainīt, atkārtoti izmantot, iekļaut
un interpretēt informāciju
Lietotāj-centrētība
Prioritāte pakalpojumiem, kuri
apmierina lietotāju vajadzības
Sadarbības veicināšana
Valdības, industriju un citu
ieinteresēto kopienu izveide, lai ar to palīdzību var
risināt kopējas problēmas, veicināt inovācijas u. c.
Ilgspējīgums un
pastāvīgums
Jāsaglabā līdzsvars
organizatorisku, tehnisku, finanšu un likumisku jautājumu
risināšanā ar mērķi veicināt ekosistēmas
ilgspējīgu attīstību
Elastīgums
Integrējot jaunas
tehnoloģijas, pievienojot jaunu informāciju u. c., spēt to
izdarīt ātri un nepamanāmi
Šo pamatprincipu realizēšanu ievērojami
var atvieglināt uz servisiem orientētā arhitektūra jeb SOA,
kas ir sistēmas arhitektūra, kurā biznesa funkcijas ir
izveidotas kā komponenti jeb pakalpojumi, kas ir brīvi savienoti,
viegli savietojami un elastīgi.
Kādēļ nepieciešama atvērta
informācijas un komunikāciju tehnoloģiju ekosistēma?
Viedokļi par atvērtas IKT
ekosistēmas nepieciešamību atšķiras vieniem tas ir
ekonomiskas, citiem politiskas vai sociālas dabas jautājums.
Pētījumā vislielākā uzmanība pievērsta trim
virzītājspēkiem: efektivitātei, inovācijai un
attīstībai.
Tabulā aprakstīti daži
potenciālie ieguvumi valdībai, patērētājiem un
industrijai.
Atvērtība nodrošina
Ieguvumi
Valdībai
Patērētājiem
iedzīvotājiem, uzņēmējiem u. c.
Industrijai vietējiem
uzņēmumiem, izstrādātājiem u. c.
Izvēle/konkurence
Stipras pozīcijas pārrunās = labāka cena
Iespēja iegādāties
visjaunākās un vispiemērotākās tehnoloģijas
Iespēja
izvēlēties funkcionalitāti un apmērus
Labāka produktu izvēle un zemākas izmaksas
Piekļuves veidu izvēles
iespējas
Uzlabotas iespējas sabalansēt izmaksas,
vajadzības un izpildi
Labāki
produkti
Jaunu tirgu un tirgus nišu
radīšana
Piekļuves iespējas
Savietojamība un atsevišķu info salu
izskaušana
Elastība lietošanā
Iespēja strādāt ar
esošajām sistēmām
Caurskatāmība un uzlabota
drošība
Caurskatāmība
Elastība
lietošanā
Iespēja
strādāt ar esošajām sistēmām
Iespēja
dalīties ar zināšanām
Tehnoloģisko neskaidrību samazināšana
Sadarbību veicinošas inovācijas
Laika un resursu taupīšana
Zemāks
starta līmenis
Kontroles iespējas
Lēmumi par funkcionalitāti, mērogojamību un
jauninājumiem
Iespēja iet soli solī ar
tehnoloģiju jauninājumiem
Izvēles iespējas
Projektu kontroles iespējas
Iespēja
iet soli solī ar tehnoloģiju jauninājumiem
Tirgus vērtības aizsardzības iespējas
Pamatieguvumi:
Efektivitāte
Inovācijas
Izaugsme
IKT ekosistēmas atklātības
līmeņi
IKT ekosistēmas atvēršana ir process, ko
var sadalīt sešos progresa līmeņos:
- līmenis galvenokārt slēgts
- līmenis īpašs jeb ad hoc
- līmenis ir atvērtības
pazīmes
- līmenis atvērtības
līmenis ir definēts un attīstās
- līmenis vadīta atvērtība
- līmenis izmērāma,
ilgspējīga un noturīga atvērtība
Atvērtas
tehnoloģijas samazina šķēršļus tirgū un
sabiedrībā. Izmantojot atvērtos standartus, tehnoloģiju
ražotāji spēj nodrošināt zemāku cenu un var
koncentrēt lielāku resursu daļu uz jauninājumiem,
tādējādi risinot tirgus problēmas. Uzņēmumi var
sacensties un konkurēt daudz augstākā līmenī, ja tirgu
nekontrolē viens ražotājs. Atvērtie standarti ir viens no
priekšnosacījumiem veselīgas un konkurētspējīgas
vides izveidei.
Ilze SEMEIKA,
Oracle Corporation
mārketinga un PR vadītāja
Latvijā
e-pasts: ilze.semeika@oracle.com
Oracle East Central Europe
Limited filiāle Latvijā
K. Valdemāra
ielā 21, 3. st.
Rīgā, LV -
1010
Tālr. 704 6090
Fakss 728 7017
www.oracle.lv
Harvardas universitātes Berkmanas interneta un sabiedrības centrs sadarbībā ar Oracle un IBM korporācijām izstrādājis rokasgrāmatu Ceļvedis atvērtām IKT ekosistēmām, kuras mērķis ir nodrošināt politiķus, vadītājus un citus sabiedrības locekļus ar viegli saprotamu informāciju par to, kas ir IKT ekosistēma un kā to attīstīt. Ceļvedī aprakstīti principi un pieredze atvērtu IKT ekosistēmu radīšanai.
Tehnoloģijām piemītošais transformējošais spēks vienmēr bijis saistīts ar lielām cerībām un pārmaiņām. Mūsdienās globalizācija kopsolī ar informācijas un komunikāciju tehnoloģijām (IKT) spēj mainīt ikvienu sabiedrību un arī dara to. No otras puses globalizācija, plešoties plašumā, rada jaunas unikālas prasības valstu valdībām, biznesiem un mūsu ikdienas dzīvei. Rezultātā lēmumu pieņēmēji arvien biežāk meklē risinājumus jaunajās tehnoloģijās. Būtiska loma šajā procesā ir sadarbības, piekļuves un atvērtības faktoriem, jo tieši atvērtība uz IKT iedarbojas visspēcīgāk, tā ir katalizators, kas veicina jaunu priekšrocību, inovāciju, sociālās attīstības un tirgus iespēju veidošanos.
Kad IKT ekosistēma ir atvērta?
IKT ekosistēmu veido politikas, stratēģijas, procesi, informācija, tehnoloģijas, lietojumprogrammas un ieinteresēties, kas kopā veido tehnoloģisko vidi valstij, valdībai vai uzņēmumiem. Taču vissvarīgākais ir tas, ka IKT ekosistēmas ietver cilvēkus dažādus indivīdus, kuri ražo, pērk, pārdod, regulē, vada un izmanto tehnoloģijas.
Saskaņā ar pētījumu IKT ekosistēma ir atvērta tad, kad tā ir spējīga iekļauties un sadarboties, kopīgi attīsties kopējā vidē un būt caurskatāma. Tas dod iespēju radīt elastīgas, uz pakalpojumiem orientētas IKT lietojumprogrammas, ko pēc vajadzības var iekombinēt citās sistēmās un tikpat efektīvi strādāt.
Atvērtas ekosistēmas ir neviendabīgas un apvieno gan atvērtas, gan slēgtas, gan patentētas, gan arī nepatentētas tehnoloģijas. Šādā vidē valdībām ir vairākas lomas savas IKT ekosistēmas pārvaldnieka, veicinātāja, vadītāja un jaunievedumu ieviesēja loma nacionālajā IKT ekosistēmā.
Atvērtas IKT ekosistēmas galvenie pamatprincipi
IKT ekosistēmas attīstība un vadība standarti, vadīšana, iepirkšanas process, publiskās, privātās un nevalstiskās attiecības, tiesiskā un makroekonomiskā vide, izpēte, attīstība un tehnoloģijas būtu jābalsta uz pieciem atvērtības pamatprincipiem:
Savietojamība |
Balstīta uz atvērtiem standartiem, ļauj apmainīt, atkārtoti izmantot, iekļaut un interpretēt informāciju |
Lietotāj-centrētība |
Prioritāte pakalpojumiem, kuri apmierina lietotāju vajadzības |
Sadarbības veicināšana |
Valdības, industriju un citu ieinteresēto kopienu izveide, lai ar to palīdzību var risināt kopējas problēmas, veicināt inovācijas u. c. |
Ilgspējīgums un pastāvīgums |
Jāsaglabā līdzsvars organizatorisku, tehnisku, finanšu un likumisku jautājumu risināšanā ar mērķi veicināt ekosistēmas ilgspējīgu attīstību |
Elastīgums |
Integrējot jaunas tehnoloģijas, pievienojot jaunu informāciju u. c., spēt to izdarīt ātri un nepamanāmi |
Šo pamatprincipu realizēšanu ievērojami var atvieglināt uz servisiem orientētā arhitektūra jeb SOA, kas ir sistēmas arhitektūra, kurā biznesa funkcijas ir izveidotas kā komponenti jeb pakalpojumi, kas ir brīvi savienoti, viegli savietojami un elastīgi.
Kādēļ nepieciešama atvērta informācijas un komunikāciju tehnoloģiju ekosistēma?
Viedokļi par atvērtas IKT ekosistēmas nepieciešamību atšķiras vieniem tas ir ekonomiskas, citiem politiskas vai sociālas dabas jautājums. Pētījumā vislielākā uzmanība pievērsta trim virzītājspēkiem: efektivitātei, inovācijai un attīstībai.
Tabulā aprakstīti daži potenciālie ieguvumi valdībai, patērētājiem un industrijai.
Atvērtība nodrošina |
Ieguvumi |
||
Valdībai |
Patērētājiem iedzīvotājiem, uzņēmējiem u. c. |
Industrijai vietējiem uzņēmumiem, izstrādātājiem u. c. |
|
Izvēle/konkurence |
Stipras pozīcijas pārrunās = labāka cena Iespēja iegādāties visjaunākās un vispiemērotākās tehnoloģijas Iespēja izvēlēties funkcionalitāti un apmērus |
Labāka produktu izvēle un zemākas izmaksas Piekļuves veidu izvēles iespējas Uzlabotas iespējas sabalansēt izmaksas, vajadzības un izpildi |
Labāki produkti Jaunu tirgu un tirgus nišu radīšana |
Piekļuves iespējas |
Savietojamība un atsevišķu info salu izskaušana Elastība lietošanā Iespēja strādāt ar esošajām sistēmām Caurskatāmība un uzlabota drošība |
Caurskatāmība Elastība lietošanā Iespēja strādāt ar esošajām sistēmām Iespēja dalīties ar zināšanām
|
Tehnoloģisko neskaidrību samazināšana Sadarbību veicinošas inovācijas Laika un resursu taupīšana Zemāks starta līmenis |
Kontroles iespējas |
Lēmumi par funkcionalitāti, mērogojamību un jauninājumiem Iespēja iet soli solī ar tehnoloģiju jauninājumiem |
Izvēles iespējas Projektu kontroles iespējas
|
Iespēja iet soli solī ar tehnoloģiju jauninājumiem Tirgus vērtības aizsardzības iespējas |
Pamatieguvumi: |
Efektivitāte |
Inovācijas |
Izaugsme |
IKT ekosistēmas atklātības līmeņi
IKT ekosistēmas atvēršana ir process, ko var sadalīt sešos progresa līmeņos:
- līmenis galvenokārt slēgts
- līmenis īpašs jeb ad hoc
- līmenis ir atvērtības pazīmes
- līmenis atvērtības līmenis ir definēts un attīstās
- līmenis vadīta atvērtība
- līmenis izmērāma, ilgspējīga un noturīga atvērtība
Atvērtas tehnoloģijas samazina šķēršļus tirgū un sabiedrībā. Izmantojot atvērtos standartus, tehnoloģiju ražotāji spēj nodrošināt zemāku cenu un var koncentrēt lielāku resursu daļu uz jauninājumiem, tādējādi risinot tirgus problēmas. Uzņēmumi var sacensties un konkurēt daudz augstākā līmenī, ja tirgu nekontrolē viens ražotājs. Atvērtie standarti ir viens no priekšnosacījumiem veselīgas un konkurētspējīgas vides izveidei.
Ilze SEMEIKA,
Oracle Corporation
mārketinga un PR vadītāja Latvijā
e-pasts: ilze.semeika@oracle.com
Oracle East Central Europe Limited filiāle Latvijā
K. Valdemāra
ielā 21, 3. st.
Rīgā, LV -
1010
Tālr. 704 6090
Fakss 728 7017
www.oracle.lv