Baltijas Datoru Akadēmija būvē pamatu zināšanu sabiedrībai
Baltijas datoru akadēmija būvē pamatu zināšanu
sabiedrībai
MicroLink Latvia meitas
uzņēmuma SIA Baltijas Datoru Akadēmija (BDA) valdes
priekšsēdētāja Nadežda Semjonova ir gandarīta, ka
akadēmija, kas kopš 1996. gada bija Microsoft sertificētā
apmācību partnere, 2005. gada novembrī ir kļuvusi par Microsoft
Zelta partneri apmācības risinājumos. Šis statuss liecina
par to, ka akadēmija ir spējīga klientiem nodrošināt Microsoft
kursus par jaunākajiem datortīklu, datubāzu, IT sistēmu
izstrādes rīku risinājumiem visaugstākā kvalitātē.
Akadēmija ir pazīstama visā Baltijā arī kā
vairāku citu pasaules IT ražotāju (IBM, HP, Novell,
SecurityCertified) apmācību partnere ar unikālām apmācību
programmām IT speciālistiem. Tagad BDA lepojas arī ar to, ka ir
iesaistījusies lielu valsts nozīmes sabiedrības
informatizācijas projektu īstenošanā, izstrādājot
speciālo metodoloģiju un mācību materiālus interneta
un datorlietotāju apmācībai, kas īpaši aktuāli ir
pašlaik, kad beidzot internets nāk iekšā gan pa logiem,
gan durvīm.
Mainām darbinieku vai
papildinām zināšanas?
Akadēmijas divpadsmit
pastāvēšanas gados tās speciālisti ir
pārliecinājušies, ka programmproduktu nemitīgā
attīstība prasa elastīgu IT speciālistu un lietotāju
apmācības stratēģiju un taktiku. Šodien stratēģijas
pamatā ir atziņa mainot uzņēmuma IT infrastruktūru,
vadītājam jārēķinās, ka būs jāmainās
arī cilvēkam, kas šo infrastruktūru uztur vai lieto.
Protams, tā nav fiziska personu maiņa, bet gan
nepieciešamība esošos darbiniekus sagatavot jaunā produkta
izmantošanai visā iespēju spektrā.
Pretējā
gadījumā, piemēram, MS Office 2003 tiks izmantots
tajā apjomā, kādu nodrošina lietotāja iemaņas,
kuras viņš apguvis, strādājot ar MS Office 1997. Un
uzņēmumam ieguvumu vietā radīsies zaudējumi. Tas ir
tikai viens cilvēku zināšanu un prasmju attīstības
stratēģijas aspekts. Arī apmācību taktikas
izvēles jautājumos (kā mācīt, cik daudz
mācīt, ko mācīt) akadēmija spēj
nodrošināt kvalificētu palīdzību, kas atbilst pasaules
standartiem.
Lai palīdzētu
uzņēmumiem apgūt resursus, ko sniedz darbinieku
izglītošana, ir radītas īpašas BDA programmas un apmācību
metodoloģija.
BDA mācību projektu
partnere
Pēdējos gados BDA ir
strādājusi, lai diferencētu savu piedāvājumu
atbilstoši klientu vajadzībām. Tas lielā mērā ir saistīts
ar to, ka pašlaik firmas un arī visas citas struktūras
darbinieku kvalifikācijas paaugstināšanu uzskata par
ieguldījumu savā attīstībā. Jāņem
vērā arī tas, ka cilvēku resursi ir nepietiekami un
vadītājiem ir jādomā, kā gūt lielāku atdevi
no strādājošajiem. Pētījumi liecina, ka
jaunpieņemta speciālista (programmētāja vai sistēmu
administratora) adaptēšanās no uzņēmuma prasa
ieguldīt summu, kas atbilst attiecīgā speciālista algai
gada garumā. Racionālāk ir rūpēties par
speciālistu kvalifikāciju, jo to pozitīvi novērtē
arī darbinieki.
Akadēmija sadarbojas
ar daudziem uzņēmumiem un valsts iestādēm, nodrošinot
nepārtrauktu darbinieku IT iemaņu uzlabošanu. To vidū ir
arī uzņēmumi, kas vēlas apmācīt darbiniekus,
izmantojot iespēju saņemt ES finansējumu darbinieku kvalifikācijas
paaugstināšanai un uzņēmuma konkurētspējas
uzlabošanai.
Šādā veidā 2005. gadā
realizēti vairāki IT apmācības projekti:
·
SIA Latinsoft
programmētāju grupa apguva jaunos
Microsoft.net izstrādes rīkus
programmizstrādes un programmprojektu vadīšanā, saņemot
attiecīgus sertifikātus;
·
Nodarbinātības
Valsts Aģentūras (NVA) darbinieki ir mācījušies
sistēmadministratoru un programmētāju kursos, kā arī Microsoft
Office ekspertu kursos, lai efektīvi izmantotu aģentūras IT
infrastruktūru. Piecu mēnešu laikā dažādu
līmeņu kursos tika apmācīti 500 cilvēki. Pēc
intensīvajiem Word un Excel ekspertu kursiem bija
iespējams kārtot eksāmenus, un apgūtās
zināšanas daudziem darbiniekiem bija stimuls interesēties par
tālākās apmācības programmām;
·
Policijas
akadēmijā izveidota e-studiju atbalsta sistēma. Projekta
ietvaros BDA piegādāja speciālo programmatūru, kā
arī apmācīja Policijas Akadēmijas pasniedzējus
izstrādāt jaunus e-apmācības kursus;
·
Uzsāktas
Valsts Robežsardzes datortīklu administratoru apmācības
Šengenas konvencijas finanšu programmas ietvaros. Valsts Robežsardzes
darbinieki tiek sagatavoti gan tīklu instalēšanai, gan
drošai uzturēšanai un apkalpošanai.
Analizēt mācību procesu un mērīt
rezultātus
Šāds princips BDA
iedibināts kopš darbības sākuma, jo tas ļauj kursu
pasūtītājiem novērtēt apmācību
efektivitāti un investīciju lietderīgumu. N. Semjonova
atzīst, ka BDA strādā tā, lai ikviens klients gūtu
maksimālu atdevi, jo Akadēmija ir pakalpojumu sniedzēja un
tās bizness ir atkarīgs no klientu apmierinātības. Tas
attiecas gan uz speciālistiem, gan datorlietotājiem, kuri pēc
kursa beigām kārto eksāmenus (vai sertifikācijas testus)
starptautiska sertifikāta iegūšanai.
Mācību sākumā
notiek saruna par izglītību, darba pieredzi, kvalifikāciju un
turpmākajām vēlmēm pēc mācībām. Ja BDA
klients vēlas saņemt zināšanas, kas atbilst
attiecīgā uzņēmuma specifikai, tad Akadēmija
organizē potenciālo studentu iemaņu novērtēšanu
un kopā ar uzņēmuma vadību izvirza apmācībai konkrētus
mērķus. Pēc tam programma tiek adaptēta tieši uzņēmuma
vajadzībām.
Speciālisti, kuri
mācās datortīkla administrēšanas vai
programmēšanas kursos, tiek sagatavoti pēc ražotāja
izstrādātajām programmām, jo, piemēram, Microsoft,
izstrādājot programmatūru datubāzu vadīšanai, piedāvā
gan apmācību kursus, gan sertifikācijas eksāmenu
prasības. Līdzīgi ir arī ar citiem ražotājiem.
Speciālisti augsti novērtē Microsoft un Linux
programmas, kā arī IBM Lotus tehnoloģiju apguves kursus, Hewlett-Packard
tehniskos kursus (BDA apmāca speciālistus no visas Baltijas). IT
drošības kursi ietver ne vien tehniskos jautājumus, bet arī
drošības politikas izstrādi uzņēmumā.
Jaunums apmācību
sistēmā ir tas, ka BDA šīs ražotāja piedāvātās
standarta apmācību programmas spēj elastīgi piemērot
klienta uzņēmuma vajadzībām. Tas tiek darīts,
ņemot vērā gan katra uzņēmuma biznesa
unikalitāti, gan to, ka programmatūru iespējas ir
plašākas nekā parasti nepieciešams konkrētam klientam.
Tādēļ mācību programma nereti tiek izveidota kā
divu kursu hibrīds, lai konkrētais klients gūtu
maksimālu labumu.
Apmācības ikvienam
Latvijas Informācijas un
komunikācijas tehnoloģijas asociācijas (LIKTA)
īstenotā projekta Latvija@pasaule apakšprojektā Equal
(nosaukums apzīmē vienādu iespēju radīšanu IT
izmantošanā visiem sabiedrības locekļiem) BDA pašlaik
realizē tās pastāvēšanas vēsturē lielāko
datorlietotāju apmācības projektu. To finansē ES un LR
Labklājības ministrija. Projekta partneri ir vietējās
pašvaldības un Nodarbinātības Valsts Aģentūra,
kas izplata informāciju par apmācību iespējām, kas paredzētas
bezdarbniekiem un darba meklētājiem Latvijas rajonos ar
visaugstāko bezdarba līmeni. Īslaicīgajos kursos tiek
apgūtas praktiskās iemaņas, kas nepieciešamas
informācijas meklēšanai internetā un e-pakalpojumu
izmantošanai.
N. Semjonova stāsta, ka BDA
ir izstrādāta optimāla metodoloģija, kā strādāt
šādās auditorijās un kā motivēt
mācībām. Akadēmijas uzdevums sagatavot cilvēkus, kas
pārzina šo metodoloģiju un var strādāt rajonā vai
pagastā. Apmācītie pasniedzēji stājas darba
attiecībās ar BDA, kas uzrauga apmācību procesu un ir
atbildīga par galarezultātu.
Projektā Equal jau ir
rezultāts
2005. gadā BDA veica darbu
pie metodoloģijas un mācību līdzekļu izstrādes, ar
mērķi sagatavot cilvēkus tā, lai turpmāk viņi
spētu patstāvīgi izmantot datorus un internetu.
Apmācību pilotprojekts Latgales
reģionam tika uzsākts 2005. gada novembrī. BDA kursos
Preiļos, Līvānos, Ludzā, Daugavpilī tika
apmācīti 30 pasniedzēji un 500 bezdarbnieki un darba
meklētāji. Kopumā šajā reģionā tiks
apmācīti 2500 cilvēku. 2006. gada janvārī
mācības sāka arī Kurzemē (Ventspilī un
nākotnē būs Talsos), kur plānots apmācīt 2000
bezdarbnieku un darba meklētāju. Apmācības notiek
vietējos datoru centros, bet, ja datoru skaits ir nepietiekams, BDA piesaista
arī savus datortehnikas resursus.
Pēc praktiskā kursa
apmeklēšanas pasniedzēju sagatavošanas metodika paredz
paraugstundu gatavošanu, kurā nākamie skolotāji
demonstrē, kā viņi mācīs savus kursantus. BDA
vērtē, kā nākamais pasniedzējs reaģē uz
situācijām mācību gaitā, kā viņš
spēj nodot zināšanas, cik izpalīdzīgs ir problēmu
risināšanā. Mācīt pieaugušos ir
sarežģīti, tāpēc pasniedzējiem izvirza nopietnas
prasības, lai viņi spētu palīdzēt visiem kursa
apmeklētājiem apgūt minimālās iemaņas darbam ar
internetu.
Par pasniedzējiem iespējams
kļūt gan informātikas skolotājiem, gan arī citiem
speciālistiem, kuriem ir pietiekamas datorprasmes, jo šajās
apmācībās svarīgāka par speciālo
zināšanu apjomu ir psiholoģiskā piemērotība
pieaugušu cilvēku mācīšanai. Astoņās
stundās pasniedzējiem ir jāiemāca ikdienā
vajadzīgas lietas - gan kā atrast dzelzceļa un autobusu
satiksmes sarakstus, gan kā apmaksāt rēķinus, izmantojot
internetu, gan kā iegūt informāciju, kuru var izmantot savā
dārzā vai mājā. Tieši šī informācijas
daudzpusība un vienkāršā pieeja rada cilvēkiem
motivāciju apgūt datorprasmi.
Bibliotekāri mācās paši un
mācīs citus
Otrs liels projekts, kas
ievērojami paaugstinās datorprasmi Latvijā un mazinās t.s.
digitālo plaisu, ir Latvijas rajonu un pagastu bibliotekāru
apmācība Gaismas tīkla projekta ietvaros. 2005. gadā
ir apmācīti 400 lietotāji, pārsvarā tie bija kursi
iesācēju līmenī. 2006. gada pirmajā pusgadā
apmācīs vēl 600 cilvēku. Programmā ir Microsoft
Office un interneta meklēšanas rīku apguve.
Ievērojami mainās un
pieaug bibliotekāru loma - daudzi apmeklētāji, kas vēlēsies
bibliotēkā izmantot internetu, lūgs bibliotekāram
konsultācijas arī dažādos citos jautājumos projektu
un prezentāciju sagatavošanā u. tml. Pašreiz kursi ir
paredzēti vienai nedēļai 40 mācībstundām, kurās
ietverta arī MS Power Point un MS Excel apguve. BDA
Latvijas rajonos vienlaikus apmāca trīs četras bibliotekāru
grupas.
2006. gadā Akadēmija mācībām
ir iegādājusies portatīvos datorus, jo tos ir vieglāk
pārvietot, savukārt bibliotekāri, apgūstot darbu ar
portatīvajiem datoriem, ir gatavi tam, ka nākotnē
bibliotēkās varētu būt bezvadu pieslēguma punkti
apmeklētājiem, kas grib strādāt ar savu portatīvo
datoru. To visu BDA ņēma vērā, kad gatavoja konkursa
pieteikumu bibliotekāru apmācīšanai. N. Semjonova uzsver:
Pārmaiņas nāk strauji, tas, kas vakar bija ekskluzīvs, šodien
ir obligāts, lai varētu sekmīgi strādāt.
Laura KALINKA
Baltijas Datoru Akadēmija SIA
MicroLink Latvia SIA meitas
uzņēmums
Elizabetes iela 65, 3. stāvs
Rīga, LV-1050
Tālr. 7505090,
www.microlink.lv
MicroLink Latvia meitas uzņēmuma SIA Baltijas Datoru Akadēmija (BDA) valdes priekšsēdētāja Nadežda Semjonova ir gandarīta, ka akadēmija, kas kopš 1996. gada bija Microsoft sertificētā apmācību partnere, 2005. gada novembrī ir kļuvusi par Microsoft Zelta partneri apmācības risinājumos. Šis statuss liecina par to, ka akadēmija ir spējīga klientiem nodrošināt Microsoft kursus par jaunākajiem datortīklu, datubāzu, IT sistēmu izstrādes rīku risinājumiem visaugstākā kvalitātē. Akadēmija ir pazīstama visā Baltijā arī kā vairāku citu pasaules IT ražotāju (IBM, HP, Novell, SecurityCertified) apmācību partnere ar unikālām apmācību programmām IT speciālistiem. Tagad BDA lepojas arī ar to, ka ir iesaistījusies lielu valsts nozīmes sabiedrības informatizācijas projektu īstenošanā, izstrādājot speciālo metodoloģiju un mācību materiālus interneta un datorlietotāju apmācībai, kas īpaši aktuāli ir pašlaik, kad beidzot internets nāk iekšā gan pa logiem, gan durvīm.
Mainām darbinieku vai papildinām zināšanas?
Akadēmijas divpadsmit pastāvēšanas gados tās speciālisti ir pārliecinājušies, ka programmproduktu nemitīgā attīstība prasa elastīgu IT speciālistu un lietotāju apmācības stratēģiju un taktiku. Šodien stratēģijas pamatā ir atziņa mainot uzņēmuma IT infrastruktūru, vadītājam jārēķinās, ka būs jāmainās arī cilvēkam, kas šo infrastruktūru uztur vai lieto. Protams, tā nav fiziska personu maiņa, bet gan nepieciešamība esošos darbiniekus sagatavot jaunā produkta izmantošanai visā iespēju spektrā.
Pretējā gadījumā, piemēram, MS Office 2003 tiks izmantots tajā apjomā, kādu nodrošina lietotāja iemaņas, kuras viņš apguvis, strādājot ar MS Office 1997. Un uzņēmumam ieguvumu vietā radīsies zaudējumi. Tas ir tikai viens cilvēku zināšanu un prasmju attīstības stratēģijas aspekts. Arī apmācību taktikas izvēles jautājumos (kā mācīt, cik daudz mācīt, ko mācīt) akadēmija spēj nodrošināt kvalificētu palīdzību, kas atbilst pasaules standartiem.
Lai palīdzētu uzņēmumiem apgūt resursus, ko sniedz darbinieku izglītošana, ir radītas īpašas BDA programmas un apmācību metodoloģija.
BDA mācību projektu partnere
Pēdējos gados BDA ir strādājusi, lai diferencētu savu piedāvājumu atbilstoši klientu vajadzībām. Tas lielā mērā ir saistīts ar to, ka pašlaik firmas un arī visas citas struktūras darbinieku kvalifikācijas paaugstināšanu uzskata par ieguldījumu savā attīstībā. Jāņem vērā arī tas, ka cilvēku resursi ir nepietiekami un vadītājiem ir jādomā, kā gūt lielāku atdevi no strādājošajiem. Pētījumi liecina, ka jaunpieņemta speciālista (programmētāja vai sistēmu administratora) adaptēšanās no uzņēmuma prasa ieguldīt summu, kas atbilst attiecīgā speciālista algai gada garumā. Racionālāk ir rūpēties par speciālistu kvalifikāciju, jo to pozitīvi novērtē arī darbinieki.
Akadēmija sadarbojas ar daudziem uzņēmumiem un valsts iestādēm, nodrošinot nepārtrauktu darbinieku IT iemaņu uzlabošanu. To vidū ir arī uzņēmumi, kas vēlas apmācīt darbiniekus, izmantojot iespēju saņemt ES finansējumu darbinieku kvalifikācijas paaugstināšanai un uzņēmuma konkurētspējas uzlabošanai.
Šādā veidā 2005. gadā realizēti vairāki IT apmācības projekti:
· SIA Latinsoft programmētāju grupa apguva jaunos
Microsoft.net izstrādes rīkus programmizstrādes un programmprojektu vadīšanā, saņemot attiecīgus sertifikātus;
· Nodarbinātības Valsts Aģentūras (NVA) darbinieki ir mācījušies sistēmadministratoru un programmētāju kursos, kā arī Microsoft Office ekspertu kursos, lai efektīvi izmantotu aģentūras IT infrastruktūru. Piecu mēnešu laikā dažādu līmeņu kursos tika apmācīti 500 cilvēki. Pēc intensīvajiem Word un Excel ekspertu kursiem bija iespējams kārtot eksāmenus, un apgūtās zināšanas daudziem darbiniekiem bija stimuls interesēties par tālākās apmācības programmām;
· Policijas akadēmijā izveidota e-studiju atbalsta sistēma. Projekta ietvaros BDA piegādāja speciālo programmatūru, kā arī apmācīja Policijas Akadēmijas pasniedzējus izstrādāt jaunus e-apmācības kursus;
· Uzsāktas Valsts Robežsardzes datortīklu administratoru apmācības Šengenas konvencijas finanšu programmas ietvaros. Valsts Robežsardzes darbinieki tiek sagatavoti gan tīklu instalēšanai, gan drošai uzturēšanai un apkalpošanai.
Analizēt mācību procesu un mērīt rezultātus
Šāds princips BDA iedibināts kopš darbības sākuma, jo tas ļauj kursu pasūtītājiem novērtēt apmācību efektivitāti un investīciju lietderīgumu. N. Semjonova atzīst, ka BDA strādā tā, lai ikviens klients gūtu maksimālu atdevi, jo Akadēmija ir pakalpojumu sniedzēja un tās bizness ir atkarīgs no klientu apmierinātības. Tas attiecas gan uz speciālistiem, gan datorlietotājiem, kuri pēc kursa beigām kārto eksāmenus (vai sertifikācijas testus) starptautiska sertifikāta iegūšanai.
Mācību sākumā notiek saruna par izglītību, darba pieredzi, kvalifikāciju un turpmākajām vēlmēm pēc mācībām. Ja BDA klients vēlas saņemt zināšanas, kas atbilst attiecīgā uzņēmuma specifikai, tad Akadēmija organizē potenciālo studentu iemaņu novērtēšanu un kopā ar uzņēmuma vadību izvirza apmācībai konkrētus mērķus. Pēc tam programma tiek adaptēta tieši uzņēmuma vajadzībām.
Speciālisti, kuri mācās datortīkla administrēšanas vai programmēšanas kursos, tiek sagatavoti pēc ražotāja izstrādātajām programmām, jo, piemēram, Microsoft, izstrādājot programmatūru datubāzu vadīšanai, piedāvā gan apmācību kursus, gan sertifikācijas eksāmenu prasības. Līdzīgi ir arī ar citiem ražotājiem. Speciālisti augsti novērtē Microsoft un Linux programmas, kā arī IBM Lotus tehnoloģiju apguves kursus, Hewlett-Packard tehniskos kursus (BDA apmāca speciālistus no visas Baltijas). IT drošības kursi ietver ne vien tehniskos jautājumus, bet arī drošības politikas izstrādi uzņēmumā.
Jaunums apmācību sistēmā ir tas, ka BDA šīs ražotāja piedāvātās standarta apmācību programmas spēj elastīgi piemērot klienta uzņēmuma vajadzībām. Tas tiek darīts, ņemot vērā gan katra uzņēmuma biznesa unikalitāti, gan to, ka programmatūru iespējas ir plašākas nekā parasti nepieciešams konkrētam klientam. Tādēļ mācību programma nereti tiek izveidota kā divu kursu hibrīds, lai konkrētais klients gūtu maksimālu labumu.
Apmācības ikvienam
Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas (LIKTA) īstenotā projekta Latvija@pasaule apakšprojektā Equal (nosaukums apzīmē vienādu iespēju radīšanu IT izmantošanā visiem sabiedrības locekļiem) BDA pašlaik realizē tās pastāvēšanas vēsturē lielāko datorlietotāju apmācības projektu. To finansē ES un LR Labklājības ministrija. Projekta partneri ir vietējās pašvaldības un Nodarbinātības Valsts Aģentūra, kas izplata informāciju par apmācību iespējām, kas paredzētas bezdarbniekiem un darba meklētājiem Latvijas rajonos ar visaugstāko bezdarba līmeni. Īslaicīgajos kursos tiek apgūtas praktiskās iemaņas, kas nepieciešamas informācijas meklēšanai internetā un e-pakalpojumu izmantošanai.
N. Semjonova stāsta, ka BDA ir izstrādāta optimāla metodoloģija, kā strādāt šādās auditorijās un kā motivēt mācībām. Akadēmijas uzdevums sagatavot cilvēkus, kas pārzina šo metodoloģiju un var strādāt rajonā vai pagastā. Apmācītie pasniedzēji stājas darba attiecībās ar BDA, kas uzrauga apmācību procesu un ir atbildīga par galarezultātu.
Projektā Equal jau ir rezultāts
2005. gadā BDA veica darbu pie metodoloģijas un mācību līdzekļu izstrādes, ar mērķi sagatavot cilvēkus tā, lai turpmāk viņi spētu patstāvīgi izmantot datorus un internetu.
Apmācību pilotprojekts Latgales reģionam tika uzsākts 2005. gada novembrī. BDA kursos Preiļos, Līvānos, Ludzā, Daugavpilī tika apmācīti 30 pasniedzēji un 500 bezdarbnieki un darba meklētāji. Kopumā šajā reģionā tiks apmācīti 2500 cilvēku. 2006. gada janvārī mācības sāka arī Kurzemē (Ventspilī un nākotnē būs Talsos), kur plānots apmācīt 2000 bezdarbnieku un darba meklētāju. Apmācības notiek vietējos datoru centros, bet, ja datoru skaits ir nepietiekams, BDA piesaista arī savus datortehnikas resursus.
Pēc praktiskā kursa apmeklēšanas pasniedzēju sagatavošanas metodika paredz paraugstundu gatavošanu, kurā nākamie skolotāji demonstrē, kā viņi mācīs savus kursantus. BDA vērtē, kā nākamais pasniedzējs reaģē uz situācijām mācību gaitā, kā viņš spēj nodot zināšanas, cik izpalīdzīgs ir problēmu risināšanā. Mācīt pieaugušos ir sarežģīti, tāpēc pasniedzējiem izvirza nopietnas prasības, lai viņi spētu palīdzēt visiem kursa apmeklētājiem apgūt minimālās iemaņas darbam ar internetu.
Par pasniedzējiem iespējams kļūt gan informātikas skolotājiem, gan arī citiem speciālistiem, kuriem ir pietiekamas datorprasmes, jo šajās apmācībās svarīgāka par speciālo zināšanu apjomu ir psiholoģiskā piemērotība pieaugušu cilvēku mācīšanai. Astoņās stundās pasniedzējiem ir jāiemāca ikdienā vajadzīgas lietas - gan kā atrast dzelzceļa un autobusu satiksmes sarakstus, gan kā apmaksāt rēķinus, izmantojot internetu, gan kā iegūt informāciju, kuru var izmantot savā dārzā vai mājā. Tieši šī informācijas daudzpusība un vienkāršā pieeja rada cilvēkiem motivāciju apgūt datorprasmi.
Bibliotekāri mācās paši un mācīs citus
Otrs liels projekts, kas ievērojami paaugstinās datorprasmi Latvijā un mazinās t.s. digitālo plaisu, ir Latvijas rajonu un pagastu bibliotekāru apmācība Gaismas tīkla projekta ietvaros. 2005. gadā ir apmācīti 400 lietotāji, pārsvarā tie bija kursi iesācēju līmenī. 2006. gada pirmajā pusgadā apmācīs vēl 600 cilvēku. Programmā ir Microsoft Office un interneta meklēšanas rīku apguve.
Ievērojami mainās un pieaug bibliotekāru loma - daudzi apmeklētāji, kas vēlēsies bibliotēkā izmantot internetu, lūgs bibliotekāram konsultācijas arī dažādos citos jautājumos projektu un prezentāciju sagatavošanā u. tml. Pašreiz kursi ir paredzēti vienai nedēļai 40 mācībstundām, kurās ietverta arī MS Power Point un MS Excel apguve. BDA Latvijas rajonos vienlaikus apmāca trīs četras bibliotekāru grupas.
2006. gadā Akadēmija mācībām ir iegādājusies portatīvos datorus, jo tos ir vieglāk pārvietot, savukārt bibliotekāri, apgūstot darbu ar portatīvajiem datoriem, ir gatavi tam, ka nākotnē bibliotēkās varētu būt bezvadu pieslēguma punkti apmeklētājiem, kas grib strādāt ar savu portatīvo datoru. To visu BDA ņēma vērā, kad gatavoja konkursa pieteikumu bibliotekāru apmācīšanai. N. Semjonova uzsver: Pārmaiņas nāk strauji, tas, kas vakar bija ekskluzīvs, šodien ir obligāts, lai varētu sekmīgi strādāt.
Laura KALINKA
Baltijas Datoru Akadēmija SIA
MicroLink Latvia SIA meitas uzņēmums
Elizabetes iela 65, 3. stāvs
Rīga, LV-1050
Tālr. 7505090,
www.microlink.lv