Latvenergo Telekomunikācijas startē ar modernāko
Latvenergo Telekomunikācijas startē ar modernāko
Telekomunikāciju
tehnoloģiju attīstība pasaulē ir tik strauja, ka vēl
tikko par ultramodernu uzskatīts risinājums drīz vien zaudē
aktualitāti, jo vietā ir nācis kas ātrāks, kvalitatīvāks,
jaudīgāks. Daudzi telekomunikāciju operatori nevar
atļauties ieviest jaunākās tehnoloģijas, jo
iepriekšējās vēl nav atpelnījušas sevi un
nokalpojušas darba mūžu. Tādēļ
tālredzīgi operatori izvēlas investīciju projektos
iegādāties tā dēvētās nākamās paaudzes
tehnoloģijas, lai tās varētu kalpot ilgāk. Par Latvenergo
Telekomunikāciju izvēli intervijā stāsta uzņēmuma
direktors Voldemārs Plavoks.
Ir zināms, ka operatoriem,
kuri sākuši sniegt telekomunikāciju pakalpojumus pēc tirgus
liberalizācijas, ir daudz ierobežojumu bijušais monopolists ir
nostiprinājies tirgū un tik viegli neatdod pozīcijas.
Monopoldarbības apstākļos tas visā Latvijā ir
izveidojis tik plašu tīklu, kādu tagad uzbūvēt
konkurentam nav tik vienkārši. Vai jaunajiem operatoriem arī ir
kādas priekšrocības?
Bijušā monopolista un
tagadējā dominējošā lielākā tirgus
spēlētāja ietekme nav vienīgie ierobežojumi, ar kuriem
jāsaskaras Latvenergo Telekomunikācijām, ienākot šajā
tirgū. Mums ar Lattelekom ir kopīgi optiskās šķiedras tīkli, un
līgums noteic, ka to robežās mums nav tiesību sniegt
telekomunikāciju pakalpojumus. Ja šāda ierobežojuma
nebūtu, mēs jau tagad varētu izvērsties visā
valstī un kļūt par daudz reālāku konkurentu.
Kurās jomās jūs varat
konkurēt?
Apmēram puse optiskās
šķiedras kabeļa ir brīva no apgrūtinājuma,
kā arī visi jaunbūvējamie objekti tās ir jomas,
kurās mums ir daudz priekšrocību un uz kuru
attīstīšanu koncentrējamies.
Jaunās būves noteikti
ir daudzu operatoru redzeslokā.
Jā, bet mums ir tā
priekšrocība, ka uz jebkuru māju tiek vilkta elektrība un
reizē ar to ir iespējams ielikt arī telekomunikāciju
infrastruktūru un aizvilkt optiskās šķiedras līnijas.
Ja velkam abus reizē, iznāk lētāk nekā katru
atsevišķi. Turklāt, lai skaidri nodalītu vienu biznesu no
otra, vienmēr tiek rūpīgi kalkulēts, kādas izmaksas
attiecas uz telekomunikācijām un kādas uz elektrības
ievilkšanu. Kopīgās izmaksas tiek dalītas uz pusēm,
lai izvairītos no šķērssubsīdijām. Pasūtītājam
ir daudz vienkāršāk noslēgt vienu līgumu ar
kompāniju, kas piegādās objektam gan elektrību, gan
sakarus, nevis sadarboties ar diviem operatoriem.
Vai izmaksu
samazināšanās un iespēja slēgt līgumu ar vienu
kompāniju ir vienīgie klientu ieguvumi?
Nebūt ne. Principā tie ir pat
mazākie ieguvumi, jo jebkurš operators var vienoties ar Latvenergo, ka vienlaikus veiks
infrastruktūras izveides darbus. Daudz svarīgāk ir tas, ka Latvenergo
Telekomunikācijas izvēlējušās klientiem
piedāvāt visjaunākās tehnoloģijas, kādas pašlaik
pieejamas pasaulē.
Vai tas nav daudz
dārgāk?
Protams, ka pirmajā acumirklī tas
izskatās dārgāk. Mēs sākam piedāvāt
optiskās šķiedras kabeli pievilkt līdz gala
patērētājam. Tas nozīmē, ka neierobežotas jaudas
datu pārraide var būt pieejama ikvienam. Protams, optika ir
ievērojami dārgāka nekā vara kabeļi. Taču ir
jāapzinās, ka vara kabeļu laiks ir pagājis. Ja tagad
investētu vara kabeļu infrastruktūras izveidē, jau pēc
pāris gadiem būtu spiesti to visu izmest, jo nāks jaunās
tehnoloģijas un mums būs jāspēj ar tām konkurēt.
Tādēļ uzreiz ejam pāris soļu uz priekšu, lai gan
zinām, ka pagaidām pēc šādas kvalitātes, apjoma
un ātruma datu pārraides patērētājiem reti kad ir
nepieciešamība. Ierīkotā optika līdz jaunajiem
mājokļiem pašreiz un arī tuvākā nākotne dos
mums daudz papildu priekšrocību salīdzinājumā ar
konkurentu sniegtajiem pakalpojumiem.
Ko iegūst klients no
šāda veida sakaru infrastruktūras?
Mēs varam piedāvāt Triple Play pakalpojumus jeb
trīs pakalpojumus pa vienu kabeli telefona jeb balss sakarus, internetu
un televīziju. Šos pašus trīs pakalpojumus vienā paketē
mēdz piedāvāt arī kabeļoperatori, tomēr mūsu
piedāvātā kvalitāte ir daudz augstāka, turklāt
mums būs iespēja jebkuru televizoru izmantot arī interneta
pārlūkošanai, kas ir pilnīgi jauns un Latvijā
pagaidām nebijis pakalpojums. Mēs uzreiz piedāvāsim arī
portālu televīzijas skatītājiem, kurā būs
informācija par viņu abonētajām televīzijas
programmām, turklāt orientēties tajā būs daudz
praktiskāk, nekā tagad pieejamos teletekstos. Mūsu
piedāvātais interneta pieslēgums būs simetrisks un
ievērojami ātrāks, nekā fiziskajām personām pašlaik
piedāvā citi operatori.
Vai visos jaunajos projektos
velkat optiskās šķiedras kabeli līdz pat gala
patērētājam?
Tas nav nepieciešams uzreiz.
Jaunākās tehnoloģijas paredz, ka mēs izbūvējam
caurulīšu infrastruktūru tādu kā zirnekļa
tīklu pa visu māju. Ja gadījumā klients nav gatavs
optiskās šķiedras sakaru lietošanai, viņam arī
nebūs šī vada. Ja kāds klients izvēlēsies
abonēt mūsu pakalpojumus, vienas dienas laikā varam iepūst
caurulītēs optiskās šķiedras kabeli, pieslēgt to
pie tuvākā savienojuma un jau var saņemt pakalpojumus. Izvilkt
visur optiskās šķiedras kabeļus būtu ekonomiski
nelietderīgi, taču šāda taktika ļauj uzreiz
neieguldīt lielas investīcijas, bet operatīvi reaģēt
pēc pirmā pieprasījuma. Vislabākā situācija ir
tajos projektos, kur šāda infrastruktūra tiek izbūvēta
mājas celtniecības laikā.
Vai pastāv iespēja, ka
arī jau gatavajās mājās iespējams saņemt Latvenergo
Telekomunikāciju pakalpojumus?
Teorētiski, jā. Citās valstīs
esam redzējuši, ka operatori iet šo ceļu. Pie sienām tiek
piestiprināti kanāli, kuros ievieto optiskās šķiedras
kabeļus. Tādēļ arī Latvijā tas ir iespējams,
ja kādam ir vēlēšanās. Domāju, ka īpaši
pieprasīta šī iespēja varētu būt birojos, kur ir
nepieciešami gan balss sakari, gan datu pārraide un internets.
Taču pašreiz mūsu redzeslokā pārsvarā ir
jaunbūves.
Kādēļ biznesa
klientiem būtu izdevīgi izvēlēties Latvenergo
Telekomunikāciju pakalpojumus?
Mēs esam vienīgais operators, kurš
spēj nodrošināt sakarus arī tad, kad ir zudusi elektrība.
Tajās reizēs, kad ir pārtraukti elektrības sakari, Latvenergo montieri dodas tos labot,
un viņiem ir nepieciešami sakari. Tādēļ arī
mūsu uzdevums ir nodrošināt sakarus tik augstā
kvalitātē. Tā kā energouzņēmuma apkalpošanai
nav nepieciešamas visas jaudas, kas ir mūsu rīcībā,
to, kas paliek pāri, varam piedāvāt biznesa klientiem,
turklāt tādā pašā kvalitātē, kā
apkalpojam Latvenergo.
Daudzas komercstruktūras novērtē
šo iespēju un izvēlas garantētus sakarus. Piemēram, ar
Hansabanku
mums ir
līgums, kas paredz soda sankcijas, ja mēnesī sakari nav pieejami
ilgāk par piecām minūtēm. Šādas saistības ir
grūti uzņemties citiem operatoriem. Latvenergo sniedz pakalpojumus projektā
Baltic
Optical Network, kurā apvienojušās visu trīs Baltijas valstu
energokompānijas. Šī tīkla ietvaros ikvienam ir
iespēja saņemt garantētu datu pārraidi visā
Baltijā. Tagad tas kļūst arvien aktuālāk, jo arvien
biežāk Baltija tiek uzskatīta kā vienots biznesa
reģions.
Telekomunikāciju tehnoloģiju attīstība pasaulē ir tik strauja, ka vēl tikko par ultramodernu uzskatīts risinājums drīz vien zaudē aktualitāti, jo vietā ir nācis kas ātrāks, kvalitatīvāks, jaudīgāks. Daudzi telekomunikāciju operatori nevar atļauties ieviest jaunākās tehnoloģijas, jo iepriekšējās vēl nav atpelnījušas sevi un nokalpojušas darba mūžu. Tādēļ tālredzīgi operatori izvēlas investīciju projektos iegādāties tā dēvētās nākamās paaudzes tehnoloģijas, lai tās varētu kalpot ilgāk. Par Latvenergo Telekomunikāciju izvēli intervijā stāsta uzņēmuma direktors Voldemārs Plavoks.
Ir zināms, ka operatoriem, kuri sākuši sniegt telekomunikāciju pakalpojumus pēc tirgus liberalizācijas, ir daudz ierobežojumu bijušais monopolists ir nostiprinājies tirgū un tik viegli neatdod pozīcijas. Monopoldarbības apstākļos tas visā Latvijā ir izveidojis tik plašu tīklu, kādu tagad uzbūvēt konkurentam nav tik vienkārši. Vai jaunajiem operatoriem arī ir kādas priekšrocības?
Bijušā monopolista un tagadējā dominējošā lielākā tirgus spēlētāja ietekme nav vienīgie ierobežojumi, ar kuriem jāsaskaras Latvenergo Telekomunikācijām, ienākot šajā tirgū. Mums ar Lattelekom ir kopīgi optiskās šķiedras tīkli, un līgums noteic, ka to robežās mums nav tiesību sniegt telekomunikāciju pakalpojumus. Ja šāda ierobežojuma nebūtu, mēs jau tagad varētu izvērsties visā valstī un kļūt par daudz reālāku konkurentu.
Kurās jomās jūs varat konkurēt?
Apmēram puse optiskās šķiedras kabeļa ir brīva no apgrūtinājuma, kā arī visi jaunbūvējamie objekti tās ir jomas, kurās mums ir daudz priekšrocību un uz kuru attīstīšanu koncentrējamies.
Jaunās būves noteikti ir daudzu operatoru redzeslokā.
Jā, bet mums ir tā priekšrocība, ka uz jebkuru māju tiek vilkta elektrība un reizē ar to ir iespējams ielikt arī telekomunikāciju infrastruktūru un aizvilkt optiskās šķiedras līnijas. Ja velkam abus reizē, iznāk lētāk nekā katru atsevišķi. Turklāt, lai skaidri nodalītu vienu biznesu no otra, vienmēr tiek rūpīgi kalkulēts, kādas izmaksas attiecas uz telekomunikācijām un kādas uz elektrības ievilkšanu. Kopīgās izmaksas tiek dalītas uz pusēm, lai izvairītos no šķērssubsīdijām. Pasūtītājam ir daudz vienkāršāk noslēgt vienu līgumu ar kompāniju, kas piegādās objektam gan elektrību, gan sakarus, nevis sadarboties ar diviem operatoriem.
Vai izmaksu samazināšanās un iespēja slēgt līgumu ar vienu kompāniju ir vienīgie klientu ieguvumi?
Nebūt ne. Principā tie ir pat mazākie ieguvumi, jo jebkurš operators var vienoties ar Latvenergo, ka vienlaikus veiks infrastruktūras izveides darbus. Daudz svarīgāk ir tas, ka Latvenergo Telekomunikācijas izvēlējušās klientiem piedāvāt visjaunākās tehnoloģijas, kādas pašlaik pieejamas pasaulē.
Vai tas nav daudz dārgāk?
Protams, ka pirmajā acumirklī tas izskatās dārgāk. Mēs sākam piedāvāt optiskās šķiedras kabeli pievilkt līdz gala patērētājam. Tas nozīmē, ka neierobežotas jaudas datu pārraide var būt pieejama ikvienam. Protams, optika ir ievērojami dārgāka nekā vara kabeļi. Taču ir jāapzinās, ka vara kabeļu laiks ir pagājis. Ja tagad investētu vara kabeļu infrastruktūras izveidē, jau pēc pāris gadiem būtu spiesti to visu izmest, jo nāks jaunās tehnoloģijas un mums būs jāspēj ar tām konkurēt. Tādēļ uzreiz ejam pāris soļu uz priekšu, lai gan zinām, ka pagaidām pēc šādas kvalitātes, apjoma un ātruma datu pārraides patērētājiem reti kad ir nepieciešamība. Ierīkotā optika līdz jaunajiem mājokļiem pašreiz un arī tuvākā nākotne dos mums daudz papildu priekšrocību salīdzinājumā ar konkurentu sniegtajiem pakalpojumiem.
Ko iegūst klients no šāda veida sakaru infrastruktūras?
Mēs varam piedāvāt Triple Play pakalpojumus jeb trīs pakalpojumus pa vienu kabeli telefona jeb balss sakarus, internetu un televīziju. Šos pašus trīs pakalpojumus vienā paketē mēdz piedāvāt arī kabeļoperatori, tomēr mūsu piedāvātā kvalitāte ir daudz augstāka, turklāt mums būs iespēja jebkuru televizoru izmantot arī interneta pārlūkošanai, kas ir pilnīgi jauns un Latvijā pagaidām nebijis pakalpojums. Mēs uzreiz piedāvāsim arī portālu televīzijas skatītājiem, kurā būs informācija par viņu abonētajām televīzijas programmām, turklāt orientēties tajā būs daudz praktiskāk, nekā tagad pieejamos teletekstos. Mūsu piedāvātais interneta pieslēgums būs simetrisks un ievērojami ātrāks, nekā fiziskajām personām pašlaik piedāvā citi operatori.
Vai visos jaunajos projektos velkat optiskās šķiedras kabeli līdz pat gala patērētājam?
Tas nav nepieciešams uzreiz. Jaunākās tehnoloģijas paredz, ka mēs izbūvējam caurulīšu infrastruktūru tādu kā zirnekļa tīklu pa visu māju. Ja gadījumā klients nav gatavs optiskās šķiedras sakaru lietošanai, viņam arī nebūs šī vada. Ja kāds klients izvēlēsies abonēt mūsu pakalpojumus, vienas dienas laikā varam iepūst caurulītēs optiskās šķiedras kabeli, pieslēgt to pie tuvākā savienojuma un jau var saņemt pakalpojumus. Izvilkt visur optiskās šķiedras kabeļus būtu ekonomiski nelietderīgi, taču šāda taktika ļauj uzreiz neieguldīt lielas investīcijas, bet operatīvi reaģēt pēc pirmā pieprasījuma. Vislabākā situācija ir tajos projektos, kur šāda infrastruktūra tiek izbūvēta mājas celtniecības laikā.
Vai pastāv iespēja, ka arī jau gatavajās mājās iespējams saņemt Latvenergo Telekomunikāciju pakalpojumus?
Teorētiski, jā. Citās valstīs esam redzējuši, ka operatori iet šo ceļu. Pie sienām tiek piestiprināti kanāli, kuros ievieto optiskās šķiedras kabeļus. Tādēļ arī Latvijā tas ir iespējams, ja kādam ir vēlēšanās. Domāju, ka īpaši pieprasīta šī iespēja varētu būt birojos, kur ir nepieciešami gan balss sakari, gan datu pārraide un internets. Taču pašreiz mūsu redzeslokā pārsvarā ir jaunbūves.
Kādēļ biznesa klientiem būtu izdevīgi izvēlēties Latvenergo Telekomunikāciju pakalpojumus?
Mēs esam vienīgais operators, kurš spēj nodrošināt sakarus arī tad, kad ir zudusi elektrība. Tajās reizēs, kad ir pārtraukti elektrības sakari, Latvenergo montieri dodas tos labot, un viņiem ir nepieciešami sakari. Tādēļ arī mūsu uzdevums ir nodrošināt sakarus tik augstā kvalitātē. Tā kā energouzņēmuma apkalpošanai nav nepieciešamas visas jaudas, kas ir mūsu rīcībā, to, kas paliek pāri, varam piedāvāt biznesa klientiem, turklāt tādā pašā kvalitātē, kā apkalpojam Latvenergo.
Daudzas komercstruktūras novērtē šo iespēju un izvēlas garantētus sakarus. Piemēram, ar Hansabanku mums ir līgums, kas paredz soda sankcijas, ja mēnesī sakari nav pieejami ilgāk par piecām minūtēm. Šādas saistības ir grūti uzņemties citiem operatoriem. Latvenergo sniedz pakalpojumus projektā Baltic Optical Network, kurā apvienojušās visu trīs Baltijas valstu energokompānijas. Šī tīkla ietvaros ikvienam ir iespēja saņemt garantētu datu pārraidi visā Baltijā. Tagad tas kļūst arvien aktuālāk, jo arvien biežāk Baltija tiek uzskatīta kā vienots biznesa reģions.