Uzmanības fokusā tīkla ārpakalpojumi
Ļoti zīmīgs
ir nozares ekspertu un analītiķu viedoklis, ka tieši,
pateicoties ārpakalpojumu plašākai izmantošanai un to
radītajam izmaksu ietaupījumam, informācijas un
komunikāciju tehnoloģiju (IKT) nozares uzņēmumiem savulaik daudz
ātrāk un veiksmīgāk izdevās pārvarēt 2000.
gada krīzi. Protams, tas nenozīmē, ka būtu jāgaida
krīze, lai sāktu izmantot (vai piedāvāt)
ārpakalpojumus. Tā ir efektīva un mūsdienīga biznesa
stratēģija, kas lieliski noder katram saprātīgam uzņēmuma
saimniekam, ja vien to prot pareizi likt lietā. SIA Lattelekom šo
stratēģiju pielieto vairāku gadu garumā un labprāt
dalās pieredzē arī ar citiem uzņēmumiem. Tāda
iespēja nesen bija arī Lattelekom Tīkla direktoram Valdim
Vancovičam, prezentējot uzņēmuma pieredzi Amsterdamā,
IKT ārpakalpojumiem veltītā starptautiskā konferencē Outsourcing & Managed Services For Telecom Operators.
Virziens ir pareizs
Par to, ka SIA Lattelekom
biznesa procesu ārpakalpojumu stratēģija ir pareiza un
efektīva, Valdis Vancovičs varēja pārliecināties
arī Amsterdamas konferencē, diskutējot un daloties pieredzē
ne vien ar Eiropas, bet arī ar ASV, Austrālijas un Brazīlijas
operatoru un ārpakalpojumu sniedzēju augstākā ranga
administrācijas pārstāvjiem un profesionāļiem. V. Vancoviča
prezentācija par Lattelekom pieredzi tīklu
uzturēšanas ārpakalpojumos Amsterdamā izraisīja lielu
interesi un vairāk jautājumu nekā citu pārstāvju
prezentācijas, jo tajā bija atspoguļota praktiska pieredze, risinājumi
un padomi jaunajiem ārpakalpojumu biznesa ceļa lauzējiem. Turklāt
Lattelekom attīstījis ārpakalpojumus kā biznesu,
izmantojot nedaudz atšķirīgu piegājienu.
V. Vancovičs: - Nozarē samērā
bieži notiek konferences, kas ir veltītas konkrētiem aktuāliem
biznesa virzieniem, un šī bija viena no tām. Visi šīs
konferences dalībnieki jau nodarbojas ar ārpakalpojumu
sniegšanu/izmantošanu un dalās savā pieredzē vai
arī gatavojas to darīt.
Domāju, ka Lattelekom ir pievienojis
nelielu pieredzes daļiņu šajā biznesa virzienā.
V. Vancovičs: - Pēdējā
laikā strauji palielinājusies interese tieši par elektronisko
sakaru ārpakalpojumiem, aizvien vairāk operatoru sajūt
būtisku izmaksu spiedienu un izmanto tās ārpakalpojumu
iespējas, kuras ir parādījušās tirgū. Lattelekom
šai ziņā nav izņēmums. Kopš 2001. gada esam
atdalījuši no mātes uzņēmuma vairākus
ārpakalpojumu virzienus: sakaru sistēmas, mācību centru,
transporta un loģistikas pakalpojumus, nekustamo īpašumu
pārvaldīšanu, kontaktu centra pakalpojumus un tīkla
uzturēšanu, kuri līdz šim bija uzņēmuma funkcijas.
Amsterdamā dalījos praktiskā pieredzē par tīkla
uzturēšanas meitas uzņēmuma Citrus Solution izveidošanu
(tas dibināts pērnā gadā 28. jūnijā, bet pastāvīgu
saimniecisko darbību uzņēmums sāka 1. septembrī). Citrus
Solution sākotnēji tika veidots kā 100% ārpakalpojumu
projekts, bet šī projekta gaitā redzējām, ka
tirgū ir pietiekami liels potenciāls, lai no ārpakalpojumu līguma
to pārveidotu par jaunu biznesa virzienu. Šķiet, ka tieši pamatojums
pārkārtot projektu no funkciju nodošanas ārējai firmai
uz biznesa virziena nodalīšanu konferences auditorijai bija
visinteresantākais. Mana prezentācija arī bija starp tām
dažām, kurās tika apskatīti praktiski jautājumi. Par
to bija interese arī pēc prezentācijas - ko esam
darījuši, lai to realizētu, lai motivētu cilvēkus, cik
daudz laika tas prasījis, kāds bijis efekts utt.
Tīkla būves
ārpakalpojumi jaunākā tendence Eiropā
Lēmums par Lattelekom
Tīklu uzturēšanas daļas pārveidošanu
ārpakalpojumu uzņēmumā brieda vairākus gadus, bet
sākotnēji Latvijas tirgus tam vēl nebija gatavs. Daudzi
uzņēmumi joprojām uzskata, ka labāk un drošāk
visu darīt pašiem. Bet pietiek vien iedomāties tīklu
būves un remonta darbu montieru ikdienu, un kļūst skaidrs, ka
bez pieredzes un modernas (toties dārgas!) tehnikas mūsdienās
neiztikt. Turklāt, lai izbūvētu fiksēto sakaru kabeļu
tīklu, jārok zeme, ļoti precīzi jāiegulda,
jāsametina smagās kabeļu kanalizācijas caurules,
jāprot likt lietā modernā tehnika un galu galā viss
jāizdara pilnīgā saskaņā ar projektu un nozares
standartiem. Tīklu montieris mūsdienās ir profesionāli
izglītots cilvēks ar lielu pieredzi, kas, piemēram,
bojājuma vietu tīklā spēj gandrīz vai saost!
Lielākā daļa Lattelekom montieru ieguvuši augsta
līmeņa praktisko un tehnoloģisko izglītību savulaik
rīkotajos kursos Bulduru Mācību centrā, kur nodarbības
notika Anglijas speciālistu vadībā. Daļa montieru
izglītojas tālāk un ir RTU studenti nākamie inženieri.
Nav daudz Latvijas uzņēmumu, kas var atļauties nodrošināt
darbiniekiem tik kvalitatīvu izglītību un modernu tehniku! Un,
ja vēl palīgā ņem kalkulatoru un
uzņēmējdarbības pieredzi, katrs labs saimnieks bez garas
domāšanas saprot, ka ārpakalpojumu izmantošana nav vis
nekāda modes lieta, bet saprātīgas biznesa stratēģijas
pamatlikums. Un šādu gudru saimnieku kļūst aizvien
vairāk, tā kā darba un klientu Lattelekom grupas uzņēmumam
Citrus Solutions pietiek. Tīkla būvniecības un
apsaimniekošanas ārpakalpojumu pašreizējie un
potenciālie klienti ir mobilā un fiksētā tīkla
operatori, komunālo pakalpojumu uzņēmumi, rūpniecības
uzņēmumi, pašvaldības, būvuzņēmumi,
strarptautiskie operatori u.c. Patlaban uzņēmumā Citrus
Solutions ir 608 darbinieki.
Stabilizācijas posms
- Citrus Solutions dibināšana bija
pirmā fāze, tagad ir darbības stabilizācijas periods, -
skaidro V. Vancovičs. - Citrus Solutions darbības pirmā
pusgada finanšu rezultāti liecina par to, ka izvēlētais ceļš
bijis pareizs. Pērn Lattelekom Tīkla uzturēšanas
daļas un Citrus Solutions kopējais ārējo
ieņēmumu apjoms (gan pirms, gan pēc CS dibināšanas) bija
aptuveni 1,2 milj. latu. Paredzams, ka šogad aptuveni 15 % no uzņēmuma plānotā apgrozījuma nodrošinās ārējie pasūtījumi, bet
lielākais darba devējs Citrus Solutions, protams, ir mātes
uzņēmums. Manuprāt, Citrus Solutions attīstība
ārējā tirgū ir stabila un paredzams, ka turpmāk ieņēmumi
no ārējā tirgus procentuāli sastādīs aizvien
lielāku daļu no CS ieņēmumiem. Turklāt arī
Lattelekom mātes uzņēmuma izmaksas, izmantojot CS
ārpakalpojumus, nav pieaugušas.
Šobrīd Citrus Solutions ārējais
bizness aug pietiekami straujā tempā. Tomēr var pienākt
brīdis, kad Citrus Solutions projektu apjoms būs tik liels, ka
tas pats ar saviem resursiem vairs nevarēs pietiekami aktīvi
attīstīties ģeogrāfiskā vai pakalpojumu dimensijā.
Tad uzņēmumam nāktos izskatīt iespēju piesaistīt
stratēģisku partneri.
Eiropā ārpakalpojumi ir
populāri
Kā liecina nozares analītiķu
sniegtā informācija, Eiropā ārpakalpojumi ir populārāki
nekā ASV, lai gan ziņas par tirgus apjomu ir visai pretrunīgas,
jo acīmredzot trūkst pietiekami dziļu pētījumu. Minētie
statistikas dati atšķiras pat par vairākiem miljardiem.
Piemēram, viens no visaugstākajiem pasaules
ārpakalpojumu tirgus ieņēmumu rādītājiem ir 113 miljardi dolāru 2003. gadā un prognoze, ka
2008. gadā tie sasniegs 176 miljardus dolāru. Citi avoti gan min
mazākas summas, bet, lai nu kā, runa vienalga ir par miljardiem, un
tas jau ir nopietni.
Visai zīmīga ir arī
statistika par operatoriem, kuri paši atteikušies no tīklu
uzturēšanas biznesa un izmanto ārpakalpojumus (tāpat
kā Lattelekom). Piemēram, Telekomunikacija Polska tīkla
uzturēšanas izmaksas pazeminājušās par 20% (15milj. eiro),
Elion - par 15%, Telecom Italia un Nordic Telco darbības
izmaksas pazeminājušās par 10%. Līdzīgi
rādītāji ir arī citiem operatoriem, tā kā
tendence ir skaidra un ieguvumi - neapšaubāmi.
Gunta KĻAVIŅA
SIA Citrus Solutions
Ūnijas ielā 52
Rīgā LV-1084
Tālr. 7056011
Fakss 7055038
E-pasts: info@citrus.lv
Ļoti zīmīgs ir nozares ekspertu un analītiķu viedoklis, ka tieši, pateicoties ārpakalpojumu plašākai izmantošanai un to radītajam izmaksu ietaupījumam, informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (IKT) nozares uzņēmumiem savulaik daudz ātrāk un veiksmīgāk izdevās pārvarēt 2000. gada krīzi. Protams, tas nenozīmē, ka būtu jāgaida krīze, lai sāktu izmantot (vai piedāvāt) ārpakalpojumus. Tā ir efektīva un mūsdienīga biznesa stratēģija, kas lieliski noder katram saprātīgam uzņēmuma saimniekam, ja vien to prot pareizi likt lietā. SIA Lattelekom šo stratēģiju pielieto vairāku gadu garumā un labprāt dalās pieredzē arī ar citiem uzņēmumiem. Tāda iespēja nesen bija arī Lattelekom Tīkla direktoram Valdim Vancovičam, prezentējot uzņēmuma pieredzi Amsterdamā, IKT ārpakalpojumiem veltītā starptautiskā konferencē Outsourcing & Managed Services For Telecom Operators.
Virziens ir pareizs
Par to, ka SIA Lattelekom biznesa procesu ārpakalpojumu stratēģija ir pareiza un efektīva, Valdis Vancovičs varēja pārliecināties arī Amsterdamas konferencē, diskutējot un daloties pieredzē ne vien ar Eiropas, bet arī ar ASV, Austrālijas un Brazīlijas operatoru un ārpakalpojumu sniedzēju augstākā ranga administrācijas pārstāvjiem un profesionāļiem. V. Vancoviča prezentācija par Lattelekom pieredzi tīklu uzturēšanas ārpakalpojumos Amsterdamā izraisīja lielu interesi un vairāk jautājumu nekā citu pārstāvju prezentācijas, jo tajā bija atspoguļota praktiska pieredze, risinājumi un padomi jaunajiem ārpakalpojumu biznesa ceļa lauzējiem. Turklāt Lattelekom attīstījis ārpakalpojumus kā biznesu, izmantojot nedaudz atšķirīgu piegājienu.
V. Vancovičs: - Nozarē samērā bieži notiek konferences, kas ir veltītas konkrētiem aktuāliem biznesa virzieniem, un šī bija viena no tām. Visi šīs konferences dalībnieki jau nodarbojas ar ārpakalpojumu sniegšanu/izmantošanu un dalās savā pieredzē vai arī gatavojas to darīt.
Domāju, ka Lattelekom ir pievienojis nelielu pieredzes daļiņu šajā biznesa virzienā.
V. Vancovičs: - Pēdējā laikā strauji palielinājusies interese tieši par elektronisko sakaru ārpakalpojumiem, aizvien vairāk operatoru sajūt būtisku izmaksu spiedienu un izmanto tās ārpakalpojumu iespējas, kuras ir parādījušās tirgū. Lattelekom šai ziņā nav izņēmums. Kopš 2001. gada esam atdalījuši no mātes uzņēmuma vairākus ārpakalpojumu virzienus: sakaru sistēmas, mācību centru, transporta un loģistikas pakalpojumus, nekustamo īpašumu pārvaldīšanu, kontaktu centra pakalpojumus un tīkla uzturēšanu, kuri līdz šim bija uzņēmuma funkcijas. Amsterdamā dalījos praktiskā pieredzē par tīkla uzturēšanas meitas uzņēmuma Citrus Solution izveidošanu (tas dibināts pērnā gadā 28. jūnijā, bet pastāvīgu saimniecisko darbību uzņēmums sāka 1. septembrī). Citrus Solution sākotnēji tika veidots kā 100% ārpakalpojumu projekts, bet šī projekta gaitā redzējām, ka tirgū ir pietiekami liels potenciāls, lai no ārpakalpojumu līguma to pārveidotu par jaunu biznesa virzienu. Šķiet, ka tieši pamatojums pārkārtot projektu no funkciju nodošanas ārējai firmai uz biznesa virziena nodalīšanu konferences auditorijai bija visinteresantākais. Mana prezentācija arī bija starp tām dažām, kurās tika apskatīti praktiski jautājumi. Par to bija interese arī pēc prezentācijas - ko esam darījuši, lai to realizētu, lai motivētu cilvēkus, cik daudz laika tas prasījis, kāds bijis efekts utt.
Tīkla būves ārpakalpojumi jaunākā tendence Eiropā
Lēmums par Lattelekom Tīklu uzturēšanas daļas pārveidošanu ārpakalpojumu uzņēmumā brieda vairākus gadus, bet sākotnēji Latvijas tirgus tam vēl nebija gatavs. Daudzi uzņēmumi joprojām uzskata, ka labāk un drošāk visu darīt pašiem. Bet pietiek vien iedomāties tīklu būves un remonta darbu montieru ikdienu, un kļūst skaidrs, ka bez pieredzes un modernas (toties dārgas!) tehnikas mūsdienās neiztikt. Turklāt, lai izbūvētu fiksēto sakaru kabeļu tīklu, jārok zeme, ļoti precīzi jāiegulda, jāsametina smagās kabeļu kanalizācijas caurules, jāprot likt lietā modernā tehnika un galu galā viss jāizdara pilnīgā saskaņā ar projektu un nozares standartiem. Tīklu montieris mūsdienās ir profesionāli izglītots cilvēks ar lielu pieredzi, kas, piemēram, bojājuma vietu tīklā spēj gandrīz vai saost! Lielākā daļa Lattelekom montieru ieguvuši augsta līmeņa praktisko un tehnoloģisko izglītību savulaik rīkotajos kursos Bulduru Mācību centrā, kur nodarbības notika Anglijas speciālistu vadībā. Daļa montieru izglītojas tālāk un ir RTU studenti nākamie inženieri. Nav daudz Latvijas uzņēmumu, kas var atļauties nodrošināt darbiniekiem tik kvalitatīvu izglītību un modernu tehniku! Un, ja vēl palīgā ņem kalkulatoru un uzņēmējdarbības pieredzi, katrs labs saimnieks bez garas domāšanas saprot, ka ārpakalpojumu izmantošana nav vis nekāda modes lieta, bet saprātīgas biznesa stratēģijas pamatlikums. Un šādu gudru saimnieku kļūst aizvien vairāk, tā kā darba un klientu Lattelekom grupas uzņēmumam Citrus Solutions pietiek. Tīkla būvniecības un apsaimniekošanas ārpakalpojumu pašreizējie un potenciālie klienti ir mobilā un fiksētā tīkla operatori, komunālo pakalpojumu uzņēmumi, rūpniecības uzņēmumi, pašvaldības, būvuzņēmumi, strarptautiskie operatori u.c. Patlaban uzņēmumā Citrus Solutions ir 608 darbinieki.
Stabilizācijas posms
- Citrus Solutions dibināšana bija pirmā fāze, tagad ir darbības stabilizācijas periods, - skaidro V. Vancovičs. - Citrus Solutions darbības pirmā pusgada finanšu rezultāti liecina par to, ka izvēlētais ceļš bijis pareizs. Pērn Lattelekom Tīkla uzturēšanas daļas un Citrus Solutions kopējais ārējo ieņēmumu apjoms (gan pirms, gan pēc CS dibināšanas) bija aptuveni 1,2 milj. latu. Paredzams, ka šogad aptuveni 15 % no uzņēmuma plānotā apgrozījuma nodrošinās ārējie pasūtījumi, bet lielākais darba devējs Citrus Solutions, protams, ir mātes uzņēmums. Manuprāt, Citrus Solutions attīstība ārējā tirgū ir stabila un paredzams, ka turpmāk ieņēmumi no ārējā tirgus procentuāli sastādīs aizvien lielāku daļu no CS ieņēmumiem. Turklāt arī Lattelekom mātes uzņēmuma izmaksas, izmantojot CS ārpakalpojumus, nav pieaugušas.
Šobrīd Citrus Solutions ārējais bizness aug pietiekami straujā tempā. Tomēr var pienākt brīdis, kad Citrus Solutions projektu apjoms būs tik liels, ka tas pats ar saviem resursiem vairs nevarēs pietiekami aktīvi attīstīties ģeogrāfiskā vai pakalpojumu dimensijā. Tad uzņēmumam nāktos izskatīt iespēju piesaistīt stratēģisku partneri.
Eiropā ārpakalpojumi ir populāri
Kā liecina nozares analītiķu sniegtā informācija, Eiropā ārpakalpojumi ir populārāki nekā ASV, lai gan ziņas par tirgus apjomu ir visai pretrunīgas, jo acīmredzot trūkst pietiekami dziļu pētījumu. Minētie statistikas dati atšķiras pat par vairākiem miljardiem. Piemēram, viens no visaugstākajiem pasaules ārpakalpojumu tirgus ieņēmumu rādītājiem ir 113 miljardi dolāru 2003. gadā un prognoze, ka 2008. gadā tie sasniegs 176 miljardus dolāru. Citi avoti gan min mazākas summas, bet, lai nu kā, runa vienalga ir par miljardiem, un tas jau ir nopietni.
Visai zīmīga ir arī statistika par operatoriem, kuri paši atteikušies no tīklu uzturēšanas biznesa un izmanto ārpakalpojumus (tāpat kā Lattelekom). Piemēram, Telekomunikacija Polska tīkla uzturēšanas izmaksas pazeminājušās par 20% (15milj. eiro), Elion - par 15%, Telecom Italia un Nordic Telco darbības izmaksas pazeminājušās par 10%. Līdzīgi rādītāji ir arī citiem operatoriem, tā kā tendence ir skaidra un ieguvumi - neapšaubāmi.
Gunta KĻAVIŅA
SIA Citrus Solutions
Ūnijas ielā 52
Rīgā LV-1084
Tālr. 7056011
Fakss 7055038
E-pasts: info@citrus.lv