Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Visi dzinēji ieslēgti, Lattelecom gatavs jaunam lidojumam

   

Nila Melngaiļa intervija LTV1 100

 

To, ka Lattelecom mainījis nosaukumu un zīmolu, šķiet, pamanījuši visi, kas interesējas par jaunākajiem notikumiem. Protams, Latvijas sabiedrība to uztver dažādi: dažs saskatījis tikai viena burta maiņu, cits pamanījis jaunā logotipa svaigās krāsas, vēl kāds cits aizdomājies par iemesliem, kāpēc tas bija jādara un kāpēc tieši tagad. Netrūkst arī tādu, kas nosmīn bārdā: nu ja, konkurenti kāpj uz papēžiem, tad jau vajag kaut ko atsvaidzināt. Protams, nozares eksperti un paši jaunā zīmola saimnieki šos notikumus vērtē daudz dziļāk, saistot tos ar gluži jaunu Lattelecom stratēģiju un mūsdienīgiem biznesa virzieniem. Vairāk par uzņēmumā notiekošo un tā biznesa plāniem SP stāsta SIA Latelecom valdes priekšsēdētājs Nils MELNGAILIS.

 

- Kāpēc tieši šobrīd notiek Lattelecom zīmola maiņa?

- Ir divi galvenie iemesli, kādēļ notikusi Latelecom zīmola maiņa. Pirmais - Latvijā briest jauns, spēcīgs platjoslas interneta vilnis, un Lattelecom ar saviem piedāvājumiem vēlas būt viļņa galotnē. Otrais - valsts straujā ekonomiskā attīstība, kas ir rosinoša vide investīcijām IKT nozarē.   

- Analītiķu pētījumi liecina, ka Latvijas ekonomikas attīstības tempi šobrīd ir visstraujākie Eiropas Savienībā un ieņem piekto vietu pasaulē. Rīgā un lielākajās Latvijas pilsētās tiek atvērti lielu Rietumeiropas uzņēmumu biroji, kuru akcionārus gluži kā magnēts pievelk viņiem izdevīgā valsts nodokļu politika, salīdzinoši lētie nekustamie īpašumi un izglītotais darbaspēks. Tiek strauji būvēti jauni biznesa un tirdzniecības centri. Neviens no tiem nevar iztikt bez modernas infrastruktūras un plaša diapazona saziņas iespējām.

- Jā, klientu intereses arī ir viens no iemesliem, kāpēc izstrādājām jaunu biznesa stratēģiju. Un Latvijas ekonomikas straujā augšupeja varētu vēl vairāk palielināt pieprasījumu pēc visdažādākajiem pakalpojumiem, kas saistīti ar internetu. Tā ir ne tikai platjoslas interneta piekļuve, bet aizvien vairāk arī pakalpojumi, kas saistīti ar tā saturu, informāciju, medijiem, interneta televīziju. Arī balss pārraide ar interneta protokola palīdzību. Vārdu sakot, internets ir Lattelecom nākotnes pamatbizness. Mūsu mērķis ir nodrošināt visus iespējamos pakalpojumus, kas saistīti ar platjoslas datu pārraidi un internetu – gan biznesa, gan mājas lietotājiem. Tāpēc arī ir pienācis brīdis skaidri definēt, kas īsti ir mūsu biznesa prioritātes un galvenie virzieni.

Ar atšķirīgu krāsu kodiem Lattelecom Grupas uzņēmumu zīmolos ir iezīmēti vietējā tirgus un interneta pakalpojumi (t. s. ķieģeļsarkanā līnija - SIA Lattelecom) un starptautiskā biznesa un ārpakalpojumu virziens (zilā līnija – SIA Lattelecom Technology un SIA Lattelecom BPO).

Lai gan šobrīd liela daļa Lattelecom ienākumu vēl aizvien ir no fiksētā tīkla balss pakalpojumiem, uzņēmuma nākotnes vīzija ir saistīta ar internetu, t. sk. ar balss pārraidi internetā (VoIP). Lai skaidri varētu parādīt to klientiem, vajadzēja sakārtot mūsu zīmola stratēģiju, jo sevišķi pēc MicroLink darījuma, kad uzņēmumu pārstāvēja astoņi dažādi zīmoli. Tagad patērētājam ir skaidrs, kas ir kas: visiem pakalpojumiem ir tikai viens zīmols – Lattelecom.

- Tā kā Lattelecom pirmajam meitas uzņēmumam Lattelecom Sakaru sistēmas (LSS) ir tāds pats darbības virziens kā Lattelecom Technology, tas pilnībā restrukturizēts. LSS darbinieki pārcelti uz Lattelecom Technology. Vai tas bija paredzēts jau toreiz, kad Lattelecom nopirka MicroLink Latvia?

- MicroLink uzņēmumu iegādājāmies, jo saskatījām iespēju sniegt pakalpojumus klientiem, kuriem ir ļoti cieša saikne ar informācijas un datu pārraides tehnoloģijām. Otrs mērķis, kāpēc mums šis darījums bija tik svarīgs, bija iespēja visus mūsu informācijas tehnoloģiju resursus pārcelt uz šo uzņēmumu, kurš tagad pārdēvēts par Lattelecom Technology. Esam pārcēluši uz to lielāko daļu LSS darbinieku, kā arī divas trešdaļas SIA Lattelecom IT funkciju. Spēcināts ar jauniem resursiem, Lattelecom Technology ir pirmais uzņēmums, kas tik plašā mērogā var sniegt klientiem IT ārpakalpojumus. Ceram, ka varēsim tos vēl plašāk piedāvāt lieliem korporatīvajiem uzņēmumiem Latvijā un ārpus tās.

Kas attiecas uz LSS, to nav paredzēts likvidēt, bet dot tam jaunu elpu – citu biznesa virzienu. Apsveram vairākas iespējas, kā šo uzņēmumu vislabāk varētu izmantot, un apspriežam tās kopā ar akcionāriem. Līdz rudenim to vajadzētu izlemt.

- Korporatīvo klientu biznesa būtiska attīstība Latvijā nav iespējama mazā tirgus un arī konkurences dēļ. Tāpēc Lattelecom pirms nepilniem četriem gadiem sāka attīstīt Baltic Network tīklu, piedāvājot datu pārraides ārpakalpojumus Baltijas, Zviedrijas un Somijas korporatīvajiem klientiem. Taču šo tīklu bija paredzēts turpināt arī austrumu virzienā – uz Krieviju.

- Jā, tas nav nekāds noslēpums, ka esam sākuši veidot tīkla infrastruktūru Maskavā. Krievijā pakalpojumus nodrošina Golden Telecom. Tas ir viens no Krievijas vadošajiem operatoriem, ar to nevar nerēķināties, un joprojām uzskatu, ka mūsu izvēle ar to sadarboties bija pareiza. Šo lēmumu, protams, saskaņojām ar akcionāriem, un nevienam nebija iebildumu pret šādu sadarbību. Nākotnē, iespējams, Baltic Network tīkls turpināsies Ukrainas un Polijas virzienā.

Dažās valstīs, kur Lattelecom infrastruktūra vēl nav izveidota, sadarbojamies ar partneriem. Piemēram, Vācijā mums ir sadarbības līgums ar T-Systems, daudzās valstīs strādājam ar TeliaSonera. Mēs vienmēr izvērtējam, kā ir labāk klientiem, – vai tiekam galā paši vai kādā projekta posmā piesaistām partnerus.

- Dzirdēts, ka lielie korporatīvie klienti, kuru biroju tīkli ir vairākās valstīs, bieži vēlas, lai uzņēmums, kas izstrādā un ievieš datu pārraides integrēto risinājumu (kā Lattelecom) nodrošinātu sakarus ar kāda konkrēta vietējā operatora starpniecību. Tā kā Lattelecom bieži vien nemaz nav iespējas pašam izvēlēties sadarbības partneri, nesen LTV publiskotie TeliaSonera pārmetumi, ka Lattelecom ne vienmēr sadarbojoties ar mātes uzņēmumu, nav īsti pamatoti. 

- Mēs izpildām klientu vēlmes un sadarbojamies ar tik daudz partneriem, cik tas ir nepieciešams. To dēvē arī par multipartnerības stratēģiju. Šāda sadarbība ir izdevīga arī lokālajiem partneriem, jo šiem operatoriem nav infrastruktūras, piemēram, Baltijā, un mēs nodibinām sakarus, nodrošinot viņiem vēlamo partnerību šajā reģionā. Tā operatori cits citam nolīdzina ceļu. Tieši tas pats attiecas arī uz TeliaSonera, un, protams, mēs ar viņiem sadarbojamies, kur vien tas ir iespējams.

- Tomēr tas, ka mātes uzņēmums uzskata Lattelecom par konkurentu, manuprāt, ir visai zīmīgi. Šķiet, ka galvenā doma te gan ir pavisam cita: ja jau jūsu vadītais uzņēmums spēj konkurēt ar TeliaSonera, tātad spējat sekmīgi konkurēt arī ar citiem operatoriem.

- Konkurence acīmredzot ir neizbēgama. Arī Latvija ir Eiropas Savienībā, un mums jāskatās uz telekomunikāciju tirgus iespējām rietumos un austrumos. Tur strādā arī TeliaSonera un citi operatori. Ļoti iespējams, ka mūsu biznesa intereses dažkārt var sadurties, un tas TeliaSoner varētu nepatikt. Bet mūsu nozarē bieži notiek tā, ka vienu brīdi esam konkurenti, bet citu – sadarbības partneri. Reizēm sadarbojamies ar citiem operatoriem (nevis ar TeliaSonera), bet katru reizi izvēlamies biznesam izdevīgāku risinājumu. TeliaSonera strādā arī Latvijā. Viņu uzņēmums ir Telia Latvija, ar kuru mēs konkurējam.

- Runājot par ikdienas darbu, kādi, jūsuprāt, ir Lattelecom Grupas uzņēmumu pēdējā laika nozīmīgākie veikumi, kas vienlaikus vēsta arī par jauno biznesa stratēģiju?

- Mums ir visas iespējas sasniegt uzņēmuma padomes gada sākumā izvirzītos uzdevumus un pat pārsniegt tos. Apgrozījums sāk pieaugt, ieņēmumi ir daudz lielāki, nekā paredzējām pirms sešiem vai pat pirms trim mēnešiem, un tā, protams, ir ārkārtīgi laba un svarīga ziņa. Viens no lielākajiem notikumiem pēdējo divu gadu laikā ir tas, ka esam noslēguši līgumu ar Telecom Baltija par telefona tīkla ciparizācijas pilnīgu pabeigšanu, bezvadu piekļuvei izmantojot viņu piedāvāto CDMA tehnoloģiju. Paredzēts nomāt no Triatel 40 000 līniju ciparu bezvadu piekļuvei. Tas dos iespēju beidzot piegādāt sakaru pakalpojumus arī tiem klientiem, kuri atrodas tālu no Lattelecom tīkla infrastruktūras un kur fiksētās līnijas ierīkošana izmaksā pārāk dārgi. Tagad varēsim piedāvāt viņiem ne tikai balss, bet arī interneta un citus pakalpojumus. Būtiski ir arī tas, ka šiem klientiem nebūs jāpērk īpaši CDMA tālruņi, - viņi varēs lietot parastos mājas telefonus, bet tie būs savienoti ar bezvadu uztvērēju-raidītāju (transceiver), kuru uzstāda un finansē Lattelecom. Tātad, lietojot šos fiksētā bezvadu tīkla pakalpojumus, klients par tiem maksā ne vairāk kā citi.

Kā jau minēju, Lattelecom pievērš īpaši lielu uzmanību platjoslas piekļuves attīstībai. No 2000. līdz 2005. gadam platjoslas piekļuves tīkla platformā esam ieguldījuši ap 30 miljonu, bet 2006. un 2007. gadā plānotās investīcijas tīkla infrastruktūras attīstībā ir 24,3 un 22,1 miljons latu. Un jāteic, ka arī rezultāti neizpaliek: šī gada I ceturksnī platjoslas piekļuves abonentu skaits pieaudzis par 13 procentiem. Lattelekom platjoslas piekļuves pakalpojumi ir pieejami 80 procentiem (470 000) mājsaimniecību visā Latvijā.

Pakāpeniski sāk izzust arī robeža starp biznesa un mājas lietotājiem, jo visi taču izmanto vienu un to pašu tehnoloģiju, rīkus, galiekārtas – atšķiras vienīgi risinājumi. Tāpēc arī šai klientu grupai paredzētie piedāvājumi apvienoti vienā zīmolā (ķieģeļsarkanajā). Bet tas vēl nav viss! Sākam attīstīt jaunu virzienu kontaktiem ar klientiem – interneta veikalus. Pirmie divi jau atvērti (Audēju ielā 16 un tirdzniecības centrā Spice). Tagad te atkal atjaunojas dzīvība, tiešs kontakts ar klientiem un moderno komunikāciju vidi. Mums ir jābūt gataviem piedāvāt pakalpojumus neatkarīgi no tā, kādu galiekārtu – televizoru, datoru vai mobilo telefonu – televīzijas pārraižu vērošanai, internetam vai saziņai lieto mūsu klienti. Interneta veikalos gaidīsim jebkuru klientu, arī mazos un vidējos uzņēmumus. Te var klātienē gan pasūtīt pakalpojumu, gan iegādāties jebkuras ar modernajām komunikācijām, foto un internetu saistītās preces, gan izmēģināt, kā viss darbojas. Tieši tāpēc attīstām mazumtirdzniecības stratēģiju.

- Saikni ar klientiem un citam ar citu attēlo arī jaunā zīmola un jaunās uzņēmuma stratēģijas simbolika – divi rokās sadevušies cilvēciņi (t burtiņu vietā). Lattelecom piedāvā visprogresīvākās saziņas iespējas. Būt domas attālumā.

- Lattelecom Grupas uzņēmumi spēj cits citam palīdzēt šos uzdevumus izpildīt. Mums ir zināšanas un iespējas nodrošināt darbinieku izaugsmi. Gribam turpināt nojaukt robežas starp klientu segmentiem, starp produktiem, starp uzņēmuma mītnēm Rīgā un visā Latvijā un pilnvērtīgi izmantot to atpazīstamību, spējas un resursus, kādi mums ir. Lattelecom vēlas kļūt par pasaules klases uzņēmumu, kas gan Latvijā, gan starptautiskajā tirgū konkurē ar pārliecību, ka ar kvalitatīviem risinājumiem un produktiem varam padarīt pilnvērtīgāku klientu dzīvi.

Gunta KĻAVIŅA

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001