Pakāpies kalnā, lai redzi vairāk
IT pārvaldība pakāpies kalnā, lai redzi
vairāk
Kā rāda prakse, daudzos
uzņēmumos IT nodaļa vai dienests veic tikai pasīvu
uzturētāja funkciju, un to ierobežo biznesa procesu vadība,
kas tieši ietekmē IT darbu organizācijā, IT spēju
kvalitatīvi un efektīvi to apkalpot.
Jānis Briedis, Lattelecom Technology IT
vadības nodaļas vadītājs, uzskata, ka IT jomā var
sasniegt daudz vairāk, lietojot modernas IT pārvaldības
koncepcijas un metodikas, ļaujot uzņēmumu IT
struktūrvienību darbu paveikt un arī atspoguļot kvalitatīvi
augstākā līmenī. Viņaprāt, IS lietošana
organizācijā un IT dienests vēl nebūt nenozīmē,
ka ir radīti visi apstākļi biznesa sekmīgai
attīstībai un ka IT var sekmīgi uzturēt šo
organizāciju.
IT pārvaldība un biznesa
procesi
Uzņēmumu un organizāciju
vadībai vajadzētu pievērst uzmanību tam, kā
nodrošināt komunikāciju ar tehnoloģiju daļu
augstākā līmenī nekā līdz šim, tas ir,
iesaistot IT struktūrvienību visu uzņēmumam svarīgo
lēmumu pieņemšanā. Šādai komunikācijai
nepieciešamā persona varētu būt IT nodaļas
vadītājs tilts starp tām uzņēmuma
struktūrām, kas pārzina biznesa procesus, un starp tām, kas
pārzina tehnoloģijas, palīdzot biznesa cilvēkiem
plānot PB attīstību, efektīvi izmantot pieejamās IT
tehnoloģijas.
IT vadības uzdevums ir būt
par vidutāju komunikācijas (saziņas un saprašanās)
nodrošinātāju starp biznesa un tehnoloģiju
struktūrām, jo, tikai aktīvi kopā darbojoties,
iespējama veiksmīga organizācijas darbība un
attīstība.
Jānis Briedis uzsver, ka īpaši
svarīgi tas ir IKT piesātinātajās nozarēs.
Tāpēc IT vadība ir īpaši nozīmīga
bankām, loģistikas kompānijām, TK uzņēmumiem, kur
datu plūsma ir biznesa pamats. Šādos uzņēmumos IT ir
jāuzlūko kā aktīvs biznesa procesu uzturētājs un
attīstītājs. Dažkārt prakse rāda, ka Latvijā
šāds skatījums vēl nav pietiekami populārs: daudzos
gadījumos uzņēmumos uz IT darbiniekiem skatās kā uz
atslēdzniekiem vai santehniķiem, kam tikai vajadzības
brīdī jāveic nepieciešamās manipulācijas.
Taču tā nav vienvirziena iela arī IT nodaļai ir
jābūt gatavai uzņemties lielāka loma uzņēmuma
pārvaldīšanā.
Īstenībā biznesa
vadītājiem ir nepieciešams, lai viņu centienus saprot IT
cilvēks, kam ir zināšanas biznesā, ekonomisks
skatījums uz IT jautājumiem, zināšanas, kā
transformēt biznesa vajadzības IT tehnoloģijās. Viņam
ir jāzina, jānovērtē, vai jaunās biznesa attīstības
prognozes prasīs jaunu tehnoloģiju, vai uzlabojamas
pašreizējās, vai jāpievērš uzmanība kam
citam.
IT vadības metodikas
Pasaules
uzņēmumu praksē šāds skatījums jau ir
spēkā un IT vadības pamatā ir arī konkrētas
metodikas. Plašāk lietotie metodiskie līdzekļi ir COBIT un
ITIL. Par tādiem uzskatāmi arī ISO standarti (un tiem
atbilstošie LR standarti). Tie visi vienlaikus ir orientēti gan uz IT
procesiem, gan biznesa vajadzībām un izmantojami kā lielos,
tā mazos uzņēmumos.
·
COBIT
(Control Objectives for Information and related Technology) metodika
radīta IT pārvaldībai organizācijās. Tā
balstās uz ranžētu procesu kopumu, kuri tiek vērtēti
pēc tā, cik ticama ir to sniegtā informācija.
Mērķis nodrošināt iespēju izveidot
uzņēmumā modernu un ar IT sabalansētu biznesa modeli;
·
ITIL (IT
infrastructure Library) apkopo pasaules IT uzņēmumu
vislabāko praksi, tās piedāvātās metodikas ļauj
sasniegt maksimāli kvalitatīvu IT pakalpojumu
nodrošināšanu gan uzņēmumā, gan arī ārējiem
klientiem (plašāk SP 2/2004, 60.-61. lpp.);
·
ISO (International
Organization for Standartization) standarti. Piemēram, ISO 9000
standarts ir standartu kopa augsta līmeņa IT uzņēmumiem,
kas orientēti uz klientu un nodrošina uzņēmuma
kvalitātes vadības sistēmas radīšanu. Galvenie
sistēmas kritēriji ir procesu definēšana un
dokumentēšana, to kontrolējamība un
atkārtojamība. Jāpiebilst, ka Latvijā tagad ISO
sertifikāts ir kļuvis par obligātu prasību visos IKT
projektu konkursos.
Savukārt ISO 17799 jeb informācijas
drošības standarts (2005. gada versija) traktē ne tikai fizisko
drošību, bet arī IS piegādes, attīstīšanas
un uzturēšanas jautājumus. Tradicionāli skatoties,
šiem jautājumiem it kā nav tieša sakara ar
drošību; taču tikai tad, ja tie ir ņemti vērā,
pareizi risināti pēc būtības, drošības
līmenis (arī IT) viscaur organizācijā aug. Līdzīgs
ITIL ir ISO 20000 standarts, kas aplūko prasības IT pakalpojumu
vadībai (servisa menedžmentam).
Šie metodiskie līdzekļi ir tie
instrumenti, ar kuriem rīkojoties, IT un biznesa speciālisti atrod
kopēju skatījumu uz uzņēmuma biznesu un uz IT vietu
tajā, kā arī abām pusēm dod iespēju
kādā noteiktā brīdi fiksēt kvalitatīvo
stāvokli.
COBIT
Metodika paredz, ka IT darbinieki, kas
atbild par uzņēmuma IT resursiem, iedziļinās biznesa
procesos, savukārt biznesa vadītāji piedalās IT
stratēģiskajos risinājumos. Kā priekšnosacījums
tiek izvirzīta nepieciešamība abas puses vienādā
mērā nodrošināt ar informāciju, balstoties uz
savstarpēju komunikāciju.
Viens no galvenajiem COBIT
dokumentiem ir menedžmenta vadlīnijas, kas aplūko
veiktspējas rādītājus visiem vairāk nekā 30 COBIT
definētajiem specifiskajiem IT procesiem, kuri pilnībā apraksta
IT organizēšanu, vadību, kontroli.
Metodika par BP un IT speciālistu
saprašanās pamatu izvirza mērījumu skalu (brieduma modeli -
Maturity Model), kurā ir piecas uzņēmuma brieduma
pakāpes, kas dod abām pusēm vienotu situācijas
vērtējumu jebkurā uzņēmuma darbības jomā:
0 stadija - menedžmenta procesi bez IKT
nodrošinājuma;
1 (sākuma pakāpe) - procesi ir ad hoc
un neorganizēti;
2 (atkārtojamība) - procesi tiek
regulēti pēc noteikta modeļa;
3 (definētība) - procesi ir
dokumentēti un iesaistīti komunikācijā (t. i., kopējā
apritē);
4 (vadība) - procesi tiek uzraudzīti un
mērīti;
5 (optimums) - uzņēmums apgūst un
ievieš labāko pieredzi.
Šo mērījumu skalu lieto visās
jomās, ko aptver COBIT metodika: IT plānošana un
organizēšana, IT (informācijas sistēmas, risinājumi) iegūšana
un ieviešana, IT piegāde un atbalsts, uzraudzīšana un
novērtēšana, IT resursi (skat. shēmu). Piemēram,
plānošanas un organizēšanas jomā piedāvā
izmantot šo skalu, lai novērtētu situāciju šādos
procesos: IT stratēģiskā plāna definēšana; informācijas
arhitektūras definēšana; tehnoloģisko virzienu
determinēšana; IT procesu, organizācijas un saišu
definēšana; IT investīciju pārvaldība; komunikācijas
pārvaldības mērķi un virzieni; IT cilvēkresursu
pārvaldība (vadība); vadības (pārvaldības)
kvalitāte; IT risku novērtēšana un vadība; projektu
vadība.
Komplektācijas un ieviešanas jomā
paredzēta šāda procesu analīze: risinājumu
identificēšana; aplikāciju programmatūras
iegūšana un uzturēšana; tehnoloģiskās
infrastruktūras iegūšana un uzturēšana; darbības
un lietošanas nodrošināšana; izmaiņu
vadīšana; risinājumu un izmaiņu instalācija un
akreditācija. Piegādes un atbalsta jomā: definēt un
vadīt pakalpojumu līmeņus; trešo pušu pakalpojumu
vadība; izpildes un tās kapacitātes vadība; pakalpojumu
nepārtrauktības nodrošināšana; sistēmas
drošuma nodrošināšana; izmaksu noteikšana; lietotāju
izglītošana un apmācīšana; pakalpojumu un
negadījumu vadība; konfigurācijas vadība; problēmu
vadība; datu vadība; fiziskās vides vadība; darbības
vadība.
Kad šīs jomas ir
izanalizētas, visiem biznesa un IT procesos iesaistītajiem ir vienots
skatījums un var sākt prioritāšu kārtošanu
tādā secībā, kāda vajadzīga biznesa
attīstības interesēs. J. Briedis uzsver: - Ja IT vadības
jautājumos izmanto vienotu koncepciju, tad, piemēram, arī tradicionāli
tik svarīgie daudz un dažādi locītie IT drošības
jautājumi iegūst pilnīgi citu skatījumu. Skatījums uz
IT drošību kļūst plašāks, aptverošāks
tas vairs nav jautājums par to, vai kādam darbiniekam kaut ko IS
atļaut vai neatļaut, tas ir pareizas darba organizācijas
jautājums kopumā dažādos organizācijas un arī IT
nodaļu līmeņos.
Ieguvumi
no COBIT
Izmantojot
COBIT koncepciju, ir iespējams uzņēmuma biznesa struktūru
darbiniekiem parādīt IKT lomu un nozīmi uzņēmuma
stratēģijā, sasniegt tehnoloģiskajā
nodrošinājumā līdzsvaru starp nozīmīgāko
biznesa procesu un tam atbilstošo IT sistēmu. Pašlaik ir maz
biznesa cilvēku, kuri spēj definēt sava biznesa procesus un to
dziļākās sakarības ar IT, kas tos darbina. COBIT metodika
nodrošina uzņēmuma vadošajiem darbiniekiem vienādu
skatījumu uz IT resursiem un to attīstību.
Ar COBIT metodiku
uzņēmumā iespējams nodrošināt:
·
reālo
biznesa procesu adekvātu un sabalansētu saistību ar tos
nodrošinošajām sistēmām (piemēram,
savstarpēji samērojams finansējums),
·
BP un
IT caurskatāmību, izmērāmību un objektīvas
kontroles iespēju, kas ir efektīvas vadības
priekšnosacījumi,
·
uzlabojumi
IT sistēmās vairs netiks veikti pēc intuīcijas, bet gan,
balstoties uz zināšanām par biznesa attīstības
vajadzībām, un tām atbilstoša līmeņa IS
nodrošināšanu,
·
pilnvērtīgu
sagatavošanos ISO standartu ieviešanai. Lietojot COBIT un ITIL tiks
paveikta lauvas tiesa no tā, kas nepieciešams ISO standartu
īstenošanai.
Rezultātā
uzņēmumā uzlabojas kompetence, kas savu izpausmi rod IT
atbilstībā atbilstoši biznesa vajadzībām un IT
reakcijas laika saīsināšanā gan prognozētās, gan
neprognozētās biznesa pārmaiņu situācijās.
Laura KALINKA
Kā rāda prakse, daudzos uzņēmumos IT nodaļa vai dienests veic tikai pasīvu uzturētāja funkciju, un to ierobežo biznesa procesu vadība, kas tieši ietekmē IT darbu organizācijā, IT spēju kvalitatīvi un efektīvi to apkalpot.
Jānis Briedis, Lattelecom Technology IT vadības nodaļas vadītājs, uzskata, ka IT jomā var sasniegt daudz vairāk, lietojot modernas IT pārvaldības koncepcijas un metodikas, ļaujot uzņēmumu IT struktūrvienību darbu paveikt un arī atspoguļot kvalitatīvi augstākā līmenī. Viņaprāt, IS lietošana organizācijā un IT dienests vēl nebūt nenozīmē, ka ir radīti visi apstākļi biznesa sekmīgai attīstībai un ka IT var sekmīgi uzturēt šo organizāciju.
IT pārvaldība un biznesa procesi
Uzņēmumu un organizāciju vadībai vajadzētu pievērst uzmanību tam, kā nodrošināt komunikāciju ar tehnoloģiju daļu augstākā līmenī nekā līdz šim, tas ir, iesaistot IT struktūrvienību visu uzņēmumam svarīgo lēmumu pieņemšanā. Šādai komunikācijai nepieciešamā persona varētu būt IT nodaļas vadītājs tilts starp tām uzņēmuma struktūrām, kas pārzina biznesa procesus, un starp tām, kas pārzina tehnoloģijas, palīdzot biznesa cilvēkiem plānot PB attīstību, efektīvi izmantot pieejamās IT tehnoloģijas.
IT vadības uzdevums ir būt par vidutāju komunikācijas (saziņas un saprašanās) nodrošinātāju starp biznesa un tehnoloģiju struktūrām, jo, tikai aktīvi kopā darbojoties, iespējama veiksmīga organizācijas darbība un attīstība.
Jānis Briedis uzsver, ka īpaši svarīgi tas ir IKT piesātinātajās nozarēs. Tāpēc IT vadība ir īpaši nozīmīga bankām, loģistikas kompānijām, TK uzņēmumiem, kur datu plūsma ir biznesa pamats. Šādos uzņēmumos IT ir jāuzlūko kā aktīvs biznesa procesu uzturētājs un attīstītājs. Dažkārt prakse rāda, ka Latvijā šāds skatījums vēl nav pietiekami populārs: daudzos gadījumos uzņēmumos uz IT darbiniekiem skatās kā uz atslēdzniekiem vai santehniķiem, kam tikai vajadzības brīdī jāveic nepieciešamās manipulācijas. Taču tā nav vienvirziena iela arī IT nodaļai ir jābūt gatavai uzņemties lielāka loma uzņēmuma pārvaldīšanā.
Īstenībā biznesa vadītājiem ir nepieciešams, lai viņu centienus saprot IT cilvēks, kam ir zināšanas biznesā, ekonomisks skatījums uz IT jautājumiem, zināšanas, kā transformēt biznesa vajadzības IT tehnoloģijās. Viņam ir jāzina, jānovērtē, vai jaunās biznesa attīstības prognozes prasīs jaunu tehnoloģiju, vai uzlabojamas pašreizējās, vai jāpievērš uzmanība kam citam.
IT vadības metodikas
Pasaules uzņēmumu praksē šāds skatījums jau ir spēkā un IT vadības pamatā ir arī konkrētas metodikas. Plašāk lietotie metodiskie līdzekļi ir COBIT un ITIL. Par tādiem uzskatāmi arī ISO standarti (un tiem atbilstošie LR standarti). Tie visi vienlaikus ir orientēti gan uz IT procesiem, gan biznesa vajadzībām un izmantojami kā lielos, tā mazos uzņēmumos.
· COBIT (Control Objectives for Information and related Technology) metodika radīta IT pārvaldībai organizācijās. Tā balstās uz ranžētu procesu kopumu, kuri tiek vērtēti pēc tā, cik ticama ir to sniegtā informācija. Mērķis nodrošināt iespēju izveidot uzņēmumā modernu un ar IT sabalansētu biznesa modeli;
· ITIL (IT infrastructure Library) apkopo pasaules IT uzņēmumu vislabāko praksi, tās piedāvātās metodikas ļauj sasniegt maksimāli kvalitatīvu IT pakalpojumu nodrošināšanu gan uzņēmumā, gan arī ārējiem klientiem (plašāk SP 2/2004, 60.-61. lpp.);
· ISO (International Organization for Standartization) standarti. Piemēram, ISO 9000 standarts ir standartu kopa augsta līmeņa IT uzņēmumiem, kas orientēti uz klientu un nodrošina uzņēmuma kvalitātes vadības sistēmas radīšanu. Galvenie sistēmas kritēriji ir procesu definēšana un dokumentēšana, to kontrolējamība un atkārtojamība. Jāpiebilst, ka Latvijā tagad ISO sertifikāts ir kļuvis par obligātu prasību visos IKT projektu konkursos.
Savukārt ISO 17799 jeb informācijas drošības standarts (2005. gada versija) traktē ne tikai fizisko drošību, bet arī IS piegādes, attīstīšanas un uzturēšanas jautājumus. Tradicionāli skatoties, šiem jautājumiem it kā nav tieša sakara ar drošību; taču tikai tad, ja tie ir ņemti vērā, pareizi risināti pēc būtības, drošības līmenis (arī IT) viscaur organizācijā aug. Līdzīgs ITIL ir ISO 20000 standarts, kas aplūko prasības IT pakalpojumu vadībai (servisa menedžmentam).
Šie metodiskie līdzekļi ir tie instrumenti, ar kuriem rīkojoties, IT un biznesa speciālisti atrod kopēju skatījumu uz uzņēmuma biznesu un uz IT vietu tajā, kā arī abām pusēm dod iespēju kādā noteiktā brīdi fiksēt kvalitatīvo stāvokli.
COBIT
Metodika paredz, ka IT darbinieki, kas atbild par uzņēmuma IT resursiem, iedziļinās biznesa procesos, savukārt biznesa vadītāji piedalās IT stratēģiskajos risinājumos. Kā priekšnosacījums tiek izvirzīta nepieciešamība abas puses vienādā mērā nodrošināt ar informāciju, balstoties uz savstarpēju komunikāciju.
Viens no galvenajiem COBIT dokumentiem ir menedžmenta vadlīnijas, kas aplūko veiktspējas rādītājus visiem vairāk nekā 30 COBIT definētajiem specifiskajiem IT procesiem, kuri pilnībā apraksta IT organizēšanu, vadību, kontroli.
Metodika par BP un IT speciālistu saprašanās pamatu izvirza mērījumu skalu (brieduma modeli - Maturity Model), kurā ir piecas uzņēmuma brieduma pakāpes, kas dod abām pusēm vienotu situācijas vērtējumu jebkurā uzņēmuma darbības jomā:
0 stadija - menedžmenta procesi bez IKT nodrošinājuma;
1 (sākuma pakāpe) - procesi ir ad hoc un neorganizēti;
2 (atkārtojamība) - procesi tiek regulēti pēc noteikta modeļa;
3 (definētība) - procesi ir dokumentēti un iesaistīti komunikācijā (t. i., kopējā apritē);
4 (vadība) - procesi tiek uzraudzīti un mērīti;
5 (optimums) - uzņēmums apgūst un ievieš labāko pieredzi.
Šo mērījumu skalu lieto visās jomās, ko aptver COBIT metodika: IT plānošana un organizēšana, IT (informācijas sistēmas, risinājumi) iegūšana un ieviešana, IT piegāde un atbalsts, uzraudzīšana un novērtēšana, IT resursi (skat. shēmu). Piemēram, plānošanas un organizēšanas jomā piedāvā izmantot šo skalu, lai novērtētu situāciju šādos procesos: IT stratēģiskā plāna definēšana; informācijas arhitektūras definēšana; tehnoloģisko virzienu determinēšana; IT procesu, organizācijas un saišu definēšana; IT investīciju pārvaldība; komunikācijas pārvaldības mērķi un virzieni; IT cilvēkresursu pārvaldība (vadība); vadības (pārvaldības) kvalitāte; IT risku novērtēšana un vadība; projektu vadība.
Komplektācijas un ieviešanas jomā paredzēta šāda procesu analīze: risinājumu identificēšana; aplikāciju programmatūras iegūšana un uzturēšana; tehnoloģiskās infrastruktūras iegūšana un uzturēšana; darbības un lietošanas nodrošināšana; izmaiņu vadīšana; risinājumu un izmaiņu instalācija un akreditācija. Piegādes un atbalsta jomā: definēt un vadīt pakalpojumu līmeņus; trešo pušu pakalpojumu vadība; izpildes un tās kapacitātes vadība; pakalpojumu nepārtrauktības nodrošināšana; sistēmas drošuma nodrošināšana; izmaksu noteikšana; lietotāju izglītošana un apmācīšana; pakalpojumu un negadījumu vadība; konfigurācijas vadība; problēmu vadība; datu vadība; fiziskās vides vadība; darbības vadība.
Kad šīs jomas ir izanalizētas, visiem biznesa un IT procesos iesaistītajiem ir vienots skatījums un var sākt prioritāšu kārtošanu tādā secībā, kāda vajadzīga biznesa attīstības interesēs. J. Briedis uzsver: - Ja IT vadības jautājumos izmanto vienotu koncepciju, tad, piemēram, arī tradicionāli tik svarīgie daudz un dažādi locītie IT drošības jautājumi iegūst pilnīgi citu skatījumu. Skatījums uz IT drošību kļūst plašāks, aptverošāks tas vairs nav jautājums par to, vai kādam darbiniekam kaut ko IS atļaut vai neatļaut, tas ir pareizas darba organizācijas jautājums kopumā dažādos organizācijas un arī IT nodaļu līmeņos.
Ieguvumi no COBIT
Izmantojot COBIT koncepciju, ir iespējams uzņēmuma biznesa struktūru darbiniekiem parādīt IKT lomu un nozīmi uzņēmuma stratēģijā, sasniegt tehnoloģiskajā nodrošinājumā līdzsvaru starp nozīmīgāko biznesa procesu un tam atbilstošo IT sistēmu. Pašlaik ir maz biznesa cilvēku, kuri spēj definēt sava biznesa procesus un to dziļākās sakarības ar IT, kas tos darbina. COBIT metodika nodrošina uzņēmuma vadošajiem darbiniekiem vienādu skatījumu uz IT resursiem un to attīstību.
Ar COBIT metodiku uzņēmumā iespējams nodrošināt:
· reālo biznesa procesu adekvātu un sabalansētu saistību ar tos nodrošinošajām sistēmām (piemēram, savstarpēji samērojams finansējums),
· BP un IT caurskatāmību, izmērāmību un objektīvas kontroles iespēju, kas ir efektīvas vadības priekšnosacījumi,
· uzlabojumi IT sistēmās vairs netiks veikti pēc intuīcijas, bet gan, balstoties uz zināšanām par biznesa attīstības vajadzībām, un tām atbilstoša līmeņa IS nodrošināšanu,
· pilnvērtīgu sagatavošanos ISO standartu ieviešanai. Lietojot COBIT un ITIL tiks paveikta lauvas tiesa no tā, kas nepieciešams ISO standartu īstenošanai.
Rezultātā uzņēmumā uzlabojas kompetence, kas savu izpausmi rod IT atbilstībā atbilstoši biznesa vajadzībām un IT reakcijas laika saīsināšanā gan prognozētās, gan neprognozētās biznesa pārmaiņu situācijās.
Laura KALINKA