Digitālā māja ceļas palēnām
Digitālā māja joprojām nav uzcelta
Vīzija par digitālo
māju, kurā mūzika un video brīvi plūst starp
dažādām mājokļa iekārtām,
nepiepildīsies vēl apmēram desmit gadus, uzskata
pazīstamais mūzikas tehnoloģiju uzņēmējs
Džons Makfārleins. Kompānijas Sonos vadītājs ir
pārliecināts, ka digitālās mājas sapnim vēl nav
gatavi ne patērētāji, ne tehnoloģijas.
Tomēr vienlaikus šo
procesu var paātrināt milžu Apple un Microsoft
savstarpējā konkurences cīņa, kas drīzumā
solās sasniegt jaunu kulmināciju tieši digitālajai
mājai ļoti nozīmīgajā bezvadu tehnoloģiju
sfērā.
Makfārleina vārdos ir vērts
ieklausīties, jo Sonos ražo bezvadu mūzikas plūsmas
sistēmas, kas paredzētas klientiem, kuri vēlas klausīties
digitālo mūziku visā mājoklī. - Par digitālo
māju tiek runāts jau ilgus gadus, taču tas viss sāk notikt
tikai tagad, - viņš norāda. - Vispirms jābūt
pietiekamam digitālajam saturam un šīs tehnoloģijas
izpratnei, lai darbs varētu reāli sākties.
Milži iesaistās cīņā
Miljoniem cilvēku ir MP3 atskaņotāji,
un viņi lejuplādē mūzikas failus internetā.
Tāpēc daudzas tehnoloģiju firmas uzskata, ka šie miljoni
jau ir gatavi klausīties mūziku arī mājas bezvadu
sistēmā. Turklāt šobrīd ASV pieaug televīzijas
raidījumu lejupielādes popularitāte, tāpēc eksperti
prognozē, ka cilvēki tieši tāpat vēlēsies
skatīties šos video uz jebkura mājā novietota televizora,
raksta BBC.
- Tas masveidā ieviesīsies nevis nākamajos
divos, bet nākamajos 10-20 gados, - šo optimismu slāpē piezemētākais
Makfārleins. - Video prasa pārāk lielus resursus, lai caur
pašreizējiem bezvadu tīkliem varētu pārsūtīt
kvalitatīvus attēlus. Savukārt nākamais bezvadu standarts pagaidām
masu tirgum nav gatavs. Televīzija strādā, bet videostraumēšana
pagaidām nebūt nestrādā tik sekmīgi, - viņš
norāda.
Digitālās mājas projekta
īstenošanā patlaban sacenšas arī Apple un Microsoft.
BBC vēsta, ka Apple izstrādā ierīci Airport
Express, kuru pievienojot bezvadu sistēmai, iespējams pārraidīt
jeb straumēt (stream) mūziku no datora caur bezvadu tīklu. Datorlietotāji līdzīgi
var straumēt mūziku arī uz Microsoft iekārtu Xbox
360 vai tādu firmu kā Philips, Slim Devices, Roku
vai Belkin ražojumiem. Microsoft Xbox 360
īpašnieki un Windows Media Center lietotāji var
straumēt videofailus no saviem datoriem uz spēļu konsolēm.
Makfārleins prognozē, ka drīzumā
savu videostraumēšanas produktu izlaidīs arī Apple.
Tomēr viņš ir pārliecināts, ka būs vēl jāpārvar
vesela šķēršļu josla, lai šī
tehnoloģija drīzumā iekarotu masu tirgu. Būtiski ir panākt, lai
lietotāju vēlme klausīties mūziku un skatīties video
visā mājā, veicinātu mājas tīklu straujāku
attīstību.
Tīklu iespējas vēl neizprot
Ziemeļamerikā patlaban apmēram
vienā no sešām mājām ir izveidots iekšējais tīkls,
liecina Forrester Research nesenais ziņojums. Tomēr
izrādās, ka tikai viens no pieciem cilvēkiem, kuri izmanto
mājokļa tīklu, to lieto, lai klausītos mūziku.
Savukārt katrs sestais, kurš tīklu neizmanto, tā
iespējām nav pievērsies tā vienkāršā iemesla
dēļ, ka nezina, kas īsti ir mājas tīkls.
- Lielākā daļa tīklu
vienkārši ļauj veikt visparastākās personālā
datora darbības, - rakstīja ziņojuma autors Čārlzs
Golvins. - Pāreja uz izklaides tīklu joprojām ir atstāta
nākotnei.
Lielākajai daļai šo
mājokļu īpašnieku tīkls pagaidām nozīmē
tikai digitālā videoatskaņotāja pieslēgšanu pie
vairākiem televizoriem. Izklaides tīkli, kuros sadzīves
elektronika savienota ar datoru, joprojām ir jaunums arī ASV,
norāda BBC.
Golvins uzsver, ka ražotājiem ir
jāskaidro mājas tīklu priekšrocības gan klientiem, gan
izplatītājiem, kuru pārliecināšana ir īpaši
nozīmīga, lai viņi savos veikalos atvēlētu vairāk
vietas tīklojuma iekārtām.
- Es patiešām ticu, ka 6-8 gadu
laikā daudzas šādas iekārtas redzēsim veikalu
plauktos. Tas būs liels tirgus, - prognozē Makfārleins.
Sola strauju izplatību
CNET News vēsta, ka ASV dažu
nākamo gadu laikā četrkāršosies tādu
mājokļu skaits, kuros būs ierīkoti vietējie
tīkli. Savukārt NTL Telewest nesenā pētījuma
autori prognozē, ka bezvadu tīkli būs ierīkoti vairumā
māju jau līdz 2010. gadam. Arī pētījumu firmas Parks
Associates dati liecina, ka māju tīkli tuvākajos gados
kļūs daudz populārāki un pašreizējo četru
miljonu satīkloto mājokļu vietā 2010. gadā ASV
būs 30 miljoni.
Jūlija sākumā publicētajā
pētījumā Parks Associates eksperti apskatīja
tādus faktorus kā tirgus pieprasījums un tā saukto
agrīno lietotāju raksturojumus. Viņu secinājums nebūt
nav pārsteidzošs daudz ticamāka ir iespēja, ka
mājokļa tīklu izveidos ģimenes, kurām ir pieejama
platjoslas tehnoloģija.
- Platjoslas izplatība ir spēcīgs
mājokļa tīkla izklaides iespēju dzinulis, - uzsver Parks
Associates analītiķis Harijs Vans. - Taču ir vēl
svarīgāk, lai būtu pieejami ērtāki un
vienkāršāki tīkla konfigurācijas instrumenti un viegli
lietojama programmatūra, - tādējādi tiktu mazinātas
patērētāju bažas par izveides grūtībām un
vēlākajām lietošanas problēmām.
Mājas izklaides tīklu popularitātes
pieaugumu prognozē arī Cisco Systems. Kopš 2003. gada
tīklošanas gigants iegādājies vairākas šī
tirgus firmas, piemēram, mājas tīklošanas tehnoloģiju
piegādātāju Linksys, kabeļiekārtu
ražotāju Scientific-Atlanta un tīkliem paredzētu DVD
un DVR atskaņotāju ražotāju Kiss Technology,
vēsta CNET News.
Cisco ir paredzējis
piedāvāt ierīces, kuras var pieslēgt internetam, kā
arī citas mājokļa izklaides elektronikas iekārtas, turklāt
komplektā ar tīklošanas iekārtām, piemēram,
bezvadu maršrutētājiem, kurus izmanto, lai mājas
tīklā būtu iespējams pārsūtīt mūziku,
video vai interaktīvās digitālās spēles.
iPod slepkava tuvojas
Iespējams, bezvadu tehnoloģiju
attīstībā liela nozīme būs gigantu Microsoft un
Apple konkurences cīņai portatīvo mūzikas pleijeru
lauciņā. Microsoft pašā vasaras vidū
apstiprināja, ka jau šogad gatavojas izlaist jaunu MP3 mūzikas
failu atskaņotāju, kas tirgū konkurētu ar ļoti
pieprasīto Apple ražojumu iPod.
- Ar Zune zīmolu piedāvāsim
jaunu ierīču un programmatūras saimi, un pirmie produkti
nonāks tirgū jau šogad, - paziņoja Microsoft
mārketinga menedžeris Kriss Stīvensons. - Mēs saskatām
lielisku iespēju savest kopā tehnoloģiju un sabiedrību, lai
ļautu klientiem atklāt jaunu mūziku.
Programmatūras gigants plāno uzbrukumu
MP3 pleijera iPod un digitālās mūzikas veikala iTunes
dominantei Ziemassvētku iepirkšanās sezonā, atklājis Jupiter
Research viceprezidents Maikls Gārtenbergs. - Tas ir daudz
plašāks karš nekā tikai konkurence starp diviem mūzikas
pleijeriem. Runa ir par informācijas plūsmu digitālajā
mājoklī, - viņš teica aģentūrai AFP. - iPod
milzīgie panākumi ļāva Apple izplatīt savu
digitālo tehnoloģiju miljoniem cilvēku mājokļos un
automašīnās, turklāt pleijera nelokāmā sasaiste
ar mūzikas failu veikalu iTunes efektīvi aizsargāja savu
tirgus daļu no Microsoft iebrukuma.
Microsoft līdzšinējā
MP3 stratēģija paredzēja paļaušanos uz partneriem Creative
Technology, SanDisk Corp. un iRiver America to centienos
iedragāt Apple kontroli MP3 atskaņotāju tirgū. - Microsoft
pastāvīgi izplatīja ziņu, ka konkurence tirgū pieveiks
iPod, - norāda Jupiter Research viceprezidents. Tomēr
notika tieši pretēji Apple pozīcijas
pastāvīgi nostiprinājās. - Beigu beigās partneri
pievīla Microsoft cerības un tā saprata, ka ir
jāņem viss savās rokās, - skaidro Gārtenbergs.
iPod popularitāte kompānijai
Apple ļāva arī pieredzēt Macintosh datoru
tirdzniecības apjoma palielināšanos, lai gan to
operētājsistēma jau gadiem ilgi tiek salīdzināta ar
Dāvidu, kam jācīnās ar Goliātu pasaulē
dominējošo Microsoft produktu Windows. - Jo ilgāk Microsoft
gaidīs, jo vairāk patērētāju sāks skatīties Macintosh
datoru virzienā, - brīdina Gārtenbergs.
Analītiķi prognozē, ka Zune,
ko mediji jau iesaukuši par iPod slepkavu, nonākšana
tirgū būs sliktākas ziņas Microsoft partneriem,
nevis Apple. Šī atskaņotāja reālākie
pircēji varētu būt cilvēki, kuri iepriekš
iegādājušies Microsoft partneru izstrādājumus,
nevis neapmierinātie iPod lietotāji, uzskata Gārtenbergs.
Zune veicinās attīstību
Tomēr Microsoft ierīce spēs
piedāvāt lietotājiem to, ko nespēj Apple produkts
iespēju lejuplādēt mūziku bez piespraušanas pie
citas ierīces, tātad izmantojot bezvadu tehnoloģiju.
Tiesa, jāņem vērā, ka
patērētāji ne vienmēr alkst izmantot bezvadu
tehnoloģiju, jo tā ievērojami tērē bateriju
enerģiju, izmaksā dārgāk un nekādā
gadījumā nepiedāvā visvienkāršāko veidu
mūzikas failu meklēšanai, liecina industrijas pētījums.
- Ar vienkāršu bezvadu tehnoloģiju
pievienošanu ierīcei nepietiks, jo jāņem vērā Apple
labā reputācija stila jautājumā un sīkumiem
pievērstā uzmanība, - norāda Gārtenbergs.
Apple vadība jau sen ir
gaidījusi Microsoft rīcību cīņā pret iPod.
Par to liecina arī kompānijas līdzdibinātāja
Stīva Džobsa paziņojumi. Jūlija vidū Apple
amatpersonas izteicās, ka nebūt netaisās sēdēt,
rokas klēpī salikuši, un tirgu jau drīzumā
sasniegs jauni iPod uzlabojumi.
- Nav šaubu, ka Apple šo soli
gaidīja jau ilgu laiku, - piekrīt arī Gārtenbergs. - Viņi
tam ir sagatavojušies. Šis rudens būs interesants, par to nav
nekādu šaubu.
Guntars GRĪNUMS, LETA,
speciāli SP
Vīzija par digitālo māju, kurā mūzika un video brīvi plūst starp dažādām mājokļa iekārtām, nepiepildīsies vēl apmēram desmit gadus, uzskata pazīstamais mūzikas tehnoloģiju uzņēmējs Džons Makfārleins. Kompānijas Sonos vadītājs ir pārliecināts, ka digitālās mājas sapnim vēl nav gatavi ne patērētāji, ne tehnoloģijas.
Tomēr vienlaikus šo procesu var paātrināt milžu Apple un Microsoft savstarpējā konkurences cīņa, kas drīzumā solās sasniegt jaunu kulmināciju tieši digitālajai mājai ļoti nozīmīgajā bezvadu tehnoloģiju sfērā.
Makfārleina vārdos ir vērts ieklausīties, jo Sonos ražo bezvadu mūzikas plūsmas sistēmas, kas paredzētas klientiem, kuri vēlas klausīties digitālo mūziku visā mājoklī. - Par digitālo māju tiek runāts jau ilgus gadus, taču tas viss sāk notikt tikai tagad, - viņš norāda. - Vispirms jābūt pietiekamam digitālajam saturam un šīs tehnoloģijas izpratnei, lai darbs varētu reāli sākties.
Milži iesaistās cīņā
Miljoniem cilvēku ir MP3 atskaņotāji, un viņi lejuplādē mūzikas failus internetā. Tāpēc daudzas tehnoloģiju firmas uzskata, ka šie miljoni jau ir gatavi klausīties mūziku arī mājas bezvadu sistēmā. Turklāt šobrīd ASV pieaug televīzijas raidījumu lejupielādes popularitāte, tāpēc eksperti prognozē, ka cilvēki tieši tāpat vēlēsies skatīties šos video uz jebkura mājā novietota televizora, raksta BBC.
- Tas masveidā ieviesīsies nevis nākamajos divos, bet nākamajos 10-20 gados, - šo optimismu slāpē piezemētākais Makfārleins. - Video prasa pārāk lielus resursus, lai caur pašreizējiem bezvadu tīkliem varētu pārsūtīt kvalitatīvus attēlus. Savukārt nākamais bezvadu standarts pagaidām masu tirgum nav gatavs. Televīzija strādā, bet videostraumēšana pagaidām nebūt nestrādā tik sekmīgi, - viņš norāda.
Digitālās mājas projekta īstenošanā patlaban sacenšas arī Apple un Microsoft. BBC vēsta, ka Apple izstrādā ierīci Airport Express, kuru pievienojot bezvadu sistēmai, iespējams pārraidīt jeb straumēt (stream) mūziku no datora caur bezvadu tīklu. Datorlietotāji līdzīgi var straumēt mūziku arī uz Microsoft iekārtu Xbox 360 vai tādu firmu kā Philips, Slim Devices, Roku vai Belkin ražojumiem. Microsoft Xbox 360 īpašnieki un Windows Media Center lietotāji var straumēt videofailus no saviem datoriem uz spēļu konsolēm.
Makfārleins prognozē, ka drīzumā savu videostraumēšanas produktu izlaidīs arī Apple. Tomēr viņš ir pārliecināts, ka būs vēl jāpārvar vesela šķēršļu josla, lai šī tehnoloģija drīzumā iekarotu masu tirgu. Būtiski ir panākt, lai lietotāju vēlme klausīties mūziku un skatīties video visā mājā, veicinātu mājas tīklu straujāku attīstību.
Tīklu iespējas vēl neizprot
Ziemeļamerikā patlaban apmēram vienā no sešām mājām ir izveidots iekšējais tīkls, liecina Forrester Research nesenais ziņojums. Tomēr izrādās, ka tikai viens no pieciem cilvēkiem, kuri izmanto mājokļa tīklu, to lieto, lai klausītos mūziku. Savukārt katrs sestais, kurš tīklu neizmanto, tā iespējām nav pievērsies tā vienkāršā iemesla dēļ, ka nezina, kas īsti ir mājas tīkls.
- Lielākā daļa tīklu vienkārši ļauj veikt visparastākās personālā datora darbības, - rakstīja ziņojuma autors Čārlzs Golvins. - Pāreja uz izklaides tīklu joprojām ir atstāta nākotnei.
Lielākajai daļai šo mājokļu īpašnieku tīkls pagaidām nozīmē tikai digitālā videoatskaņotāja pieslēgšanu pie vairākiem televizoriem. Izklaides tīkli, kuros sadzīves elektronika savienota ar datoru, joprojām ir jaunums arī ASV, norāda BBC.
Golvins uzsver, ka ražotājiem ir jāskaidro mājas tīklu priekšrocības gan klientiem, gan izplatītājiem, kuru pārliecināšana ir īpaši nozīmīga, lai viņi savos veikalos atvēlētu vairāk vietas tīklojuma iekārtām.
- Es patiešām ticu, ka 6-8 gadu laikā daudzas šādas iekārtas redzēsim veikalu plauktos. Tas būs liels tirgus, - prognozē Makfārleins.
Sola strauju izplatību
CNET News vēsta, ka ASV dažu nākamo gadu laikā četrkāršosies tādu mājokļu skaits, kuros būs ierīkoti vietējie tīkli. Savukārt NTL Telewest nesenā pētījuma autori prognozē, ka bezvadu tīkli būs ierīkoti vairumā māju jau līdz 2010. gadam. Arī pētījumu firmas Parks Associates dati liecina, ka māju tīkli tuvākajos gados kļūs daudz populārāki un pašreizējo četru miljonu satīkloto mājokļu vietā 2010. gadā ASV būs 30 miljoni.
Jūlija sākumā publicētajā pētījumā Parks Associates eksperti apskatīja tādus faktorus kā tirgus pieprasījums un tā saukto agrīno lietotāju raksturojumus. Viņu secinājums nebūt nav pārsteidzošs daudz ticamāka ir iespēja, ka mājokļa tīklu izveidos ģimenes, kurām ir pieejama platjoslas tehnoloģija.
- Platjoslas izplatība ir spēcīgs mājokļa tīkla izklaides iespēju dzinulis, - uzsver Parks Associates analītiķis Harijs Vans. - Taču ir vēl svarīgāk, lai būtu pieejami ērtāki un vienkāršāki tīkla konfigurācijas instrumenti un viegli lietojama programmatūra, - tādējādi tiktu mazinātas patērētāju bažas par izveides grūtībām un vēlākajām lietošanas problēmām.
Mājas izklaides tīklu popularitātes pieaugumu prognozē arī Cisco Systems. Kopš 2003. gada tīklošanas gigants iegādājies vairākas šī tirgus firmas, piemēram, mājas tīklošanas tehnoloģiju piegādātāju Linksys, kabeļiekārtu ražotāju Scientific-Atlanta un tīkliem paredzētu DVD un DVR atskaņotāju ražotāju Kiss Technology, vēsta CNET News.
Cisco ir paredzējis piedāvāt ierīces, kuras var pieslēgt internetam, kā arī citas mājokļa izklaides elektronikas iekārtas, turklāt komplektā ar tīklošanas iekārtām, piemēram, bezvadu maršrutētājiem, kurus izmanto, lai mājas tīklā būtu iespējams pārsūtīt mūziku, video vai interaktīvās digitālās spēles.
iPod slepkava tuvojas
Iespējams, bezvadu tehnoloģiju attīstībā liela nozīme būs gigantu Microsoft un Apple konkurences cīņai portatīvo mūzikas pleijeru lauciņā. Microsoft pašā vasaras vidū apstiprināja, ka jau šogad gatavojas izlaist jaunu MP3 mūzikas failu atskaņotāju, kas tirgū konkurētu ar ļoti pieprasīto Apple ražojumu iPod.
- Ar Zune zīmolu piedāvāsim jaunu ierīču un programmatūras saimi, un pirmie produkti nonāks tirgū jau šogad, - paziņoja Microsoft mārketinga menedžeris Kriss Stīvensons. - Mēs saskatām lielisku iespēju savest kopā tehnoloģiju un sabiedrību, lai ļautu klientiem atklāt jaunu mūziku.
Programmatūras gigants plāno uzbrukumu MP3 pleijera iPod un digitālās mūzikas veikala iTunes dominantei Ziemassvētku iepirkšanās sezonā, atklājis Jupiter Research viceprezidents Maikls Gārtenbergs. - Tas ir daudz plašāks karš nekā tikai konkurence starp diviem mūzikas pleijeriem. Runa ir par informācijas plūsmu digitālajā mājoklī, - viņš teica aģentūrai AFP. - iPod milzīgie panākumi ļāva Apple izplatīt savu digitālo tehnoloģiju miljoniem cilvēku mājokļos un automašīnās, turklāt pleijera nelokāmā sasaiste ar mūzikas failu veikalu iTunes efektīvi aizsargāja savu tirgus daļu no Microsoft iebrukuma.
Microsoft līdzšinējā MP3 stratēģija paredzēja paļaušanos uz partneriem Creative Technology, SanDisk Corp. un iRiver America to centienos iedragāt Apple kontroli MP3 atskaņotāju tirgū. - Microsoft pastāvīgi izplatīja ziņu, ka konkurence tirgū pieveiks iPod, - norāda Jupiter Research viceprezidents. Tomēr notika tieši pretēji Apple pozīcijas pastāvīgi nostiprinājās. - Beigu beigās partneri pievīla Microsoft cerības un tā saprata, ka ir jāņem viss savās rokās, - skaidro Gārtenbergs.
iPod popularitāte kompānijai Apple ļāva arī pieredzēt Macintosh datoru tirdzniecības apjoma palielināšanos, lai gan to operētājsistēma jau gadiem ilgi tiek salīdzināta ar Dāvidu, kam jācīnās ar Goliātu pasaulē dominējošo Microsoft produktu Windows. - Jo ilgāk Microsoft gaidīs, jo vairāk patērētāju sāks skatīties Macintosh datoru virzienā, - brīdina Gārtenbergs.
Analītiķi prognozē, ka Zune, ko mediji jau iesaukuši par iPod slepkavu, nonākšana tirgū būs sliktākas ziņas Microsoft partneriem, nevis Apple. Šī atskaņotāja reālākie pircēji varētu būt cilvēki, kuri iepriekš iegādājušies Microsoft partneru izstrādājumus, nevis neapmierinātie iPod lietotāji, uzskata Gārtenbergs.
Zune veicinās attīstību
Tomēr Microsoft ierīce spēs piedāvāt lietotājiem to, ko nespēj Apple produkts iespēju lejuplādēt mūziku bez piespraušanas pie citas ierīces, tātad izmantojot bezvadu tehnoloģiju.
Tiesa, jāņem vērā, ka patērētāji ne vienmēr alkst izmantot bezvadu tehnoloģiju, jo tā ievērojami tērē bateriju enerģiju, izmaksā dārgāk un nekādā gadījumā nepiedāvā visvienkāršāko veidu mūzikas failu meklēšanai, liecina industrijas pētījums.
- Ar vienkāršu bezvadu tehnoloģiju pievienošanu ierīcei nepietiks, jo jāņem vērā Apple labā reputācija stila jautājumā un sīkumiem pievērstā uzmanība, - norāda Gārtenbergs.
Apple vadība jau sen ir gaidījusi Microsoft rīcību cīņā pret iPod. Par to liecina arī kompānijas līdzdibinātāja Stīva Džobsa paziņojumi. Jūlija vidū Apple amatpersonas izteicās, ka nebūt netaisās sēdēt, rokas klēpī salikuši, un tirgu jau drīzumā sasniegs jauni iPod uzlabojumi.
- Nav šaubu, ka Apple šo soli gaidīja jau ilgu laiku, - piekrīt arī Gārtenbergs. - Viņi tam ir sagatavojušies. Šis rudens būs interesants, par to nav nekādu šaubu.
Guntars GRĪNUMS, LETA,
speciāli SP