Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Regulatori tālos ceļos – no Buenosairesas pavasara līdz Dubaijas futūrismam

   

Informācija

 

Eiropas Neatkarīgo regulatoru grupas dalībnieki jau vairākus gadus sadarbojas ar radniecīgu organizāciju Dienvidamerikā Regulatel, rīkojot ikgadējas kopīgas apspriedes. Šogad tā notika Argentīnas galvaspilsētā Buenosairesā, tur pirmo reizi piedalījās arī Latvijas pārstāvis - Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) Elektronisko sakaru un pasta departamenta direktors Andris Virtmanis. Kādas ir elektronisko sakaru nozares attīstības problēmas Dienvidamerikā?

 

Kopīgā vairāk nekā atšķirīgā

Elektronisko sakaru nozares Neatkarīgo regulatoru grupas (IRG) pārstāvji ir visu Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu, vairāku Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas (EFTA) valstu un nākamo ES dalībvalstu pārstāvji – šobrīd no 33 valstīm (par organizācijas darbību skat.SP 1/2005). 

Tā sauktās digitālās plaisas samazināšanai, informācijas sabiedrības ieguvumu popularizēšanai un reģionu attīstībai Latīņamerikā Eiropas Komisija (EK) 2001. gada 6. decembrī apstiprināja ES sadarbības programmu @LIS (Alliance for the Information Society), daļu no šai programmai paredzētajiem līdzekļiem novirzot telekomunikāciju regulatoru sadarbības organizācijas Regulatel izveidei un atbalstam.

Par Regulatel locekļiem kļuvuši visu Dienvidamerikas kontinenta valstu elektronisko sakaru nozari regulējošo institūciju pārstāvji. Novērotāju statusā organizācijā ir Spānijas un Portugāles regulatoru pārstāvji – tas nav pārsteigums, ievērojot, ka visā reģionā dominē spāņu valoda (izņemot Brazīliju, kur lieto portugāļu valodu) un arī spāņu telekomunikāciju operators Telefonica. Ar @LIS programmas finansējumu tiek uzturēta arī Regulatel mājaslapa www.regulatel.org.

Jau Regulatel izveidošana paredzēja tās aktīvu sadarbību un pieredzes apmaiņu ar Eiropas valstu regulatoriem. IRG un arī EK koordinētā Eiropas regulatoru grupa (ERG), pateicoties aktīvai sadarbībai (abu organizāciju plenārsēdes notiek katru ceturksni) un darba grupu aktivitātēm, paplašinājusi kompetenci specifisku elektronisko sakaru nozares regulēšanas problēmu risināšanā un spēj sniegt padomus un atbalstu citiem reģioniem. Arī citu reģionu pieredze ir vērā ņemama, un jau kopš 2003. gada ikgadējo Regulatel plenārsēžu laikā notiek pieredzes apmaiņa. No 18. līdz 20. oktobrim šāda apspriede notika Argentīnas galvaspilsētā Buenosairesā.

Regulatel šajā apspriedē piedāvāja aplūkot pieredzi ierobežoto resursu plānošanā un radiofrekvenču izmantošanā jaunākajām tehnoloģijām, pieredzi un stratēģiju pārejai uz digitālo televīziju, universālā telekomunikāciju pakalpojuma nodrošināšanai, sadarbības prioritātes 2007. gadam.

Pārskatu par frekvenču plānošanas organizāciju un tās problēmām Eiropā sniedza Lietuvas regulatora direktora vietnieks Tomass Lamanausks (Tomas Lamanauskas). Viņam sekmīgi izdevās demonstrēt Lietuvas kompetenci - tas bija svarīgi sakarā ar Lietuvas pārstāvja virzīšanu darbam Starptautiskās Telekomunikāciju savienības (ITU) Radiofrekvenču komitejā. Man bija iespēja debatēs informēt par ierobežoto resursu, t. sk. domēna .lv plānošanu un uzraudzību Latvijā, ko veic SPRK.

Argentīnai ir negatīva pieredze, iepriekš nododot frekvenču plānošanu un pārvaldību privātai struktūrai – esot nepamatoti cēlušās pakalpojumu cenas un frekvenču piešķiršanā zēlusi korupcija. Tāpēc valsts šo funkciju 2004. gadā pārņēmusi atpakaļ, nododot to regulatoram CNC (Comisión Nacional de Comunicaciones).

Viena no kritiskākajām radiofrekvenču izmantošanas problēmām Brazīlijā un Kostarikā ir lielas, reti apdzīvotas teritorijas, bieži ar kalnainu apvidu, tāpēc, piemēram, mobilo telefonu operatori pēc licenču saņemšanas radiofrekvences reģionos izmanto nevienmērīgi, – tādējādi iespējams risināt jautājumu par resursu tālāku nodošanu. Par iegūto pieredzi, ieviešot programmas pārejai uz digitālo televīziju, informēja Itālijas un Portugāles pārstāvji. Digitālās televīzijas ieviešana Dienvidamerikas reģionā saistīta ne tik daudz ar kvalitatīvākām TV pārraidēm, cik ar nepieciešamību un pieprasījumu sniegt vairāk programmu. Skaidrs, ka reģionā ir būtiska vajadzība nodrošināt futbola spēļu translācijas. Tikām iepazīstināti ar pētījumu par universālā pakalpojuma attīstību vairākās reģiona valstīs, kas praksē nozīmē piekļuves nodrošināšanu elektronisko sakaru pakalpojumiem.

Apspriedes pēdējā darba dienā notika Regulatel vadības pārvēlēšana un organizācijas 2007. gada darba plāna apspriede. Par Regulatel prezidentu tika ievēlēts CNC vadītājs Ceferino Alberto Namuncurá, kurš nomainīja līdzšinējo vadītāju Meksikas regulatora Cofetel prezidentu Héctor Osuna Jaime. Organizācijas darbības 2007. gada prioritātes būs vairāku tematisku konferenču organizēšana, metodikas attīstība telekomunikāciju salīdzinošo indikatoru ieviešanai reģionā, aktīvāka sadarbība ar IRG darba grupām u. c.

Kopumā secināms, ka atšķirībā no IRG darbības, kas tiek virzīta kopēja regulēšanas režīma harmonizētai ieviešanai, Dienvidamerikas regulatori ir brīvi viena vai otra risinājuma izvēlē, jo regulēšanas harmonizāciju šajā reģionā neuztur normatīvie akti.

 

Bez eksotikas neiztikt

Argentīnā atšķirībā no Latvijas oktobris ir pēdējais pavasara mēnesis, un gaisa temperatūra dienā bija 23-25 °C. Par pavasari Argentīnā liecināja arī putniņu vīterošana rītos. Ceļojums ir pietiekami nogurdinošs, jo no Madrides tas ilga 12 stundas. Starp citu, borta žurnāls vēstīja, ka tieši pirms 60 gadiem spāņu aviokompānija Iberia 22. septembrī veica pirmo lidojumu tieši uz Buenosairesu, kuram toreiz vajadzēja 36 stundas, papildus veicot trīs nosēšanās.

Domāju, ka manas priekšzināšanas par Argentīnu daudz neatšķīrās no parastajiem stereotipiem: tas ir tango, Evita Perona, kas zināma no rokoperas vai filmas ar Madonnu galvenajā lomā, futbols un faķīrs Maradona, Borhess un Kortasārs literatūrā, liellopu gaļas steiki un varbūt karš ar Lielbritāniju par Folklendu salām.

Reālā Buenosairesa ir milzīga metropole, kuras iedzīvotāju skaits ar priekšpilsētām pārsniedz 10 miljonus. Šķiet, ka valsts ir atguvusies pēc 2001. gada politiskās un ekonomiskās krīzes, lai gan mītiņot tur patīk. Arī mēs to pieredzējām, dzīvojot netālu no pilsētas vēsturiskā centrālā laukuma Plaza de Mayo, kur atrodas arī valdības ēka. Pilsētas centrs daudz neatšķiras no Eiropas pilsētām, kas liecina par kultūras emigrāciju no Spānijas un Itālijas.

Buenosairesā ir daudz tūristu iecienītu vietu (Monserrat, San Telmo, futbola fanu republika La Bocca, Retiro, Palermo, Recoleta, Belgrano u. c.), un tango tiešām ir galvenā Argentīnas eksportprece, kas tiek eksponēta uz suvenīriem, to dejo uz ielām un krodziņos. Mums bija iespēja noskatīties perfektu profesionāļu izrādi Piacolas tango teātrī (Teatro Astor Piazzolla). Arī Argentīnas steiki nav tikai leģenda, un sulīgajiem cepešiem izskaidrojams vienkāršs - pateicoties klimatam un auglīgām pļavām, lopiņi cauru gadu ēd sulīgu zālīti, nevis salmus un kombinētu lopbarību. Organizatori deva iespēju iepazīties arī ar tipisku fermu, kur īsti Argentīnas gaučo demonstrēja jātnieku prasmi. Kopumā par valsti palika bagātīga iespaidu mozaīka un ieskats, ka tās iedzīvotāji līdzīgi kā Eiropas dienvidu daļas valstīs bauda dzīvi visā tās krāšņumā.

 

Pasaules Pasta savienība krustcelēs

No 14. līdz 16. novembrim Apvienoto Arābu Emirātu Dubaijas emirātā Pasaules pasta savienība kopā ar Emirātu Pastu organizēja stratēģijas konferenci pasta regulatoriem un operatoriem.

Pasaules Pasta savienība (Universal Postal Union - UPU) rīko stratēģijas attīstības konferences starp UPU plenārsēdēm, kas turpmāk notiks reizi četros gados. Nākamā UPU plenārsēde plānota 2008. gadā Nairobi (Kenijā), un Dubaijas konferences uzdevums bija iezīmēt tās stratēģijas pamatvirzienus. No Latvijas konferencē bez manis piedalījās arī SPRK ESPD Pasta nodaļas vadītājs Bruno Frīdenbergs-Ansbergs, Satiksmes ministrijas Sakaru departamenta Pasta nodaļas vadītāja Inese Pakule un Latvijas Pasta starptautisko attiecību direktore Liene Oldberga.

Pēc Emirātu Pasta ielūguma stratēģijas konference pirmo reizi tika rīkota ārpus UPU mītnes vietas Bernē (organizācija dibināta 1874. gadā). Tajā piedalījās aptuveni 600 dalībnieku no vairuma UPU dalībvalstu (to ir 190). UPU sastāvā izveidotas divas patstāvīgi darbojošās padomes un viena komiteja: Administratīvā padome (pārstāvēta 41 valsts), kas koordinē valstu administrāciju un regulatoru darbu, Operatīvā padome (pārstāvētas 40 valstis), kas nodarbojas ar pasta operatoru jautājumiem, un Konsultatīvā komiteja (izveidota tikai 2004. gada 16. septembrī 23. UPU kongresa laikā Bukarestē), kas sadarbojas ar nozares asociācijām un citiem, kuri nodrošina pasta sektoru.

Konferencē pēc svinīgajām Emirātu Pasta, ANO Ženēvas biroja, UPU un Pasaules Tirdzniecības organizācijas (WTO) amatpersonu uzrunām tika aplūkotas šādas tēmas: pasta sektors un informācijas sabiedrība, nozares attīstības iespēju izpratne, pasta tīklu attīstība, jauni tirgus dalībnieki, pasta sektora ilglaicīga attīstība, reģionālie risinājumi globālo mērķu sasniegšanai.

          Interesi izraisīja Pasaules Bankas pieredze pasta sektora reformēšanā virknē Āfrikas valstu, attīstot to kopā ar informācijas tehnoloģijām finanšu pakalpojumu sniegšanai; Ēģiptes pasta dalība trešā mobilā operatora licences iegādē, paredzot attīstīt pasta pakalpojumus mobilā telefona lietotājiem; Dienvidkorejas pasta iestrādes interneta pasta nodaļu un mobilo finanšu pakalpojumu attīstībā.

          Starptautiskās migrācijas organizācijas (IOM) ģenerāldirektors McKinley sniedza interesantu statistiku par iedzīvotāju migrāciju un ar to saistītajām naudas plūsmām: pasaulē oficiāli reģistrēti 175 miljoni migrantu (vidēji katrs 35. pasaules iedzīvotājs), turklāt migrācija tagad notiek ne tikai dienvidu ziemeļu virzienā, bet aptuveni puse - starp jaunattīstības valstīm. Tās iemesls parasti ir darba un labāka atalgojuma meklējumi, un bieži daļa no nopelnītā tiek pārsūtīta atpakaļ ģimenei uz mītnes zemi, tādējādi veicinot to ekonomikas attīstību (Pasaules Bankas dati liecina, ka 2005. gadā šādi pārsūtīto ietaupījumu apjoms bija vismaz 167 miljardi USD, turklāt lielu daļu pārsūta nelegāli).

Tāda apjoma finansējums globāli ir otrs lielākais pēc tiešajām ārvalstu investīcijām. Tāpēc uzstādījums pasta operatoriem – attīstīt šādi pārsūtāmo līdzekļu apkalpošanu pasta tīklos, jo viens no galvenajiem iemesliem nopelnītā nelegālai pārsūtīšanai ir lielie banku ieturētie maksājumi. Tiek piedāvāts daļu šādi pārsūtīto līdzekļu akumulēt dažādos attīstības fondos. Kā ar latviešu nopelnīto Īrijā un citās zemēs?

Pārliecinoša bija Vācijas pasta globālā operatora World Net (Deutche Post, loģistikas operatora DHL un Postbank konglomerāts) prezentācija. Pat Lielbritānijas pasta pārstāvis bija iejuties mazo valstu lomā, jautājot kas gan tas par regulējumu, kas ļauj tirgū ienākt tik lieliem spēlētājiem kā Vācijas pasts.

          Japānas politikas koordinācijas viceministrs iepazīstināja ar iepriekš politisko krīzi izraisījušo valdības risinājumu Japānas Pasta privatizācijai, kas paredz izveidot četrus dalībniekus: pasta pakalpojumu sniedzēju (24,8 miljardi pasta sūtījumu 2005. gadā), pasta krājbanku (noguldījumi 1,7 triljoni USD!, 39,2 miljoni mājsaimniecību, 26,3 tūkstoši bankas automātu), pasta apdrošināšanas kompāniju (uzkrājumi triljons USD, 28 miljoni mājsaimniecību) un pasta nodaļu apsaimniekotāju (2006. gada martā - 24631 nodaļas). Pēdējo atdalīšana šķiet problemātiska, bet tika apgalvots, ka pasta pakalpojumu sniedzējam arī pēc privatizācijas jānodrošina pakalpojumu sniegšana pašreizējās pasta nodaļās.

Krievijas Pasta pārstāvis Igors Sircovs, kas vada UPU Stratēģiskās plānošanas grupu, iepazīstināja ar tās izstrādātajiem UPU attīstības scenārijiem. Galvenais secinājums – faktiskā pasta sektora attīstība (privatizācija, konkurence, tehnoloģiju un loģistikas attīstība, jauni biznesa modeļi u. tml.) neatbilst vēsturiski izveidotajai UPU, kas aptvēra valstu pasta administrācijas un tradicionāli valstīm piederošos pasta operatorus. Ievērojot jaunattīstības valstu lielo pieprasījumu pēc UPU atbalsta pasta sektora pārstrukturēšanai, konstatēts, ka nepietiekamas ir arī UPU finanses (aptuveni 37 miljoni Šveices franku) - kopš 1948. gada 1. jūlija, kad UPU ieguva ANO speciālās aģentūras statusu, to finansē UPU dalībvalstu ikgadējās iemaksas, turklāt tās nav mainījušās kopš 1997. gada, neraugoties uz globālo inflāciju. Viens no risinājumiem, par ko vajadzēs lemt UPU plenārsēdē Kenijā, ir piedāvājums ikgadējos maksājumus UPU veikt arī citiem pasta sektora dalībniekiem, piemēram, nozares asociācijām.

Dubaijā Brazīlijas Pasta prezidents, šķiet, pirmo reizi lietoja terminu pasta plaisa (postal divide, postal exclusion), kas apstiprina pieaugošo atšķirību starp attīstīto valstu modernizētajiem pasta sektoriem un jaunattīstības valstīm. Pēdējo administrācijas ir nopietni nobažījušās par sektora atpalicību, ko sarežģīti pārvarēt tikai ar pārstrukturēšanu situācijā, kad ienesīgākos sektora pakalpojumus pārņem ārvalstu pasta operatori vai pakalpojumu sniedzēji.

Īpašs Eiropas viedoklis vai pozīcija konferencē netika pausts, vienīgi vairākos referātos tika atgādināts, ka Eiropas Savienības valstīs no 2009. gada paredz pasta sektora tirgus liberalizāciju.

Pārliecinājāmies, ka Dubaija, kuras viens no mērķiem tūristu piesaistīšanai, šķiet, ir pārsteigt (tas izpaužas dažādos tuksneša smiltīs izveidotos arhitektūras brīnumos), spēj nodrošināt arī teicamus apstākļus starptautiskiem pasākumiem ar lielu dalībnieku skaitu. 

Andris VIRTMANIS,

SPRK Elektronisko sakaru un pasta departamenta direktors          

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001