E- pakalpojumi ceļā pie mums
E- pakalpojumi ceļā pie mums: to veiksmīgas
realizācijas priekšnosacījumi un projektu atkarības
Kas ir e-pakalpojums,
jautāsiet? Lūk, īsa definīcija: elektroniskais pakalpojums
ir valsts pārvaldes pakalpojuma sniegšanas veids, kas nodrošina
attālinātu (neklātienes) atsevišķu pakalpojuma
saņemšanas soļu izpildi, izmantojot IKT līdzekļus.
Pašlaik Latvijā daudzas
iestādes publicē internetā informāciju par saviem
pakalpojumiem vai piedāvā lejuplādēt drukājamas
veidlapas. Tikai neliela daļa no pieejamajiem e-pakalpojumiem ļauj
elektroniski iesniegt informāciju. Integrētajos e-pakalpojumos elektronizācijas
process paredz visu iepriekš uzskaitīto, kā arī
iespēju saņemt pakalpojuma izpildes rezultātu
elektroniskā veidā.
Uzdevumi
e-pakalpojumu ieviesējiem
E-pakalpojumu ieviešana ir
pakāpenisks process, kurš pieprasa pārmaiņas ne tikai
iestāžu informācijas sistēmās, bet arī
pakalpojumus sniegšanas juridiskajos un administratīvajos aspektos.
Pakalpojumu elektronizētājiem ir jākrāj pieredze,
jādefinē tālākās attīstības mērķi
un jāinformē sabiedrība par e-pakalpojumu izmantošanas priekšrocībām.
Pašlaik, ieviešot
Latvijā e-pakalpojumus, jāsastopas ar dažādiem
sarežģījumiem, kas ieviesējiem jāpārvar. Būtiskākie
no tiem ir šādi.
- Juridiskie.
Jārada pietiekama normatīvā bāze integrēto
e-pakalpojumu ieviešanai, jādefinē starpiestāžu
sadarbības nosacījumi kopīgai pakalpojumu sniegšanai un
jānodrošina informācijas saņēmēja
autentificēšana (tai skaitā ar drošo elektronisko
parakstu).
- Administratīvie.
Iestādēm ir jāsāk ar savu pakalpojumu
identificēšanu, kas ne vienmēr ir vienkārši.
Visbiežāk elektroniskā pakalpojuma ieviešana liek
mainīt pastāvošo pakalpojumu sniegšanas
kārtību, jo ir jāatrisina jautājumi par maksājumu
pieņemšanu elektroniskajā vidē, jādefinē
vienoti e-pakalpojumu izstrādes standarti un jāvienojas par
elektronisko dokumentu izmantošanu iestāžu
iekšējā apritē.
- Tehniskie.
Jāizstrādā jaunas un jāuzlabo pašreizējās
iestāžu informācijas sistēmas (piemēram,
elektroniski parakstīto dokumentu apstrādei un
uzglabāšanai, pakalpojumu izpildei), kā arī
jānodrošina droša un stabila pakalpojumu sniegšana,
izmantojot internetu.
E-pakalpojumu
sniegšanas vide
Realizējot vairākus
projektus (Latvijas Valsts portāla infrastruktūras izveide, IVIS
izstrāde, e-pakalpojumu pilotprojekts u.c.), tiek veidota integrēta
vide e-pakalpojumu sniegšanai. Tiek plānots, ka integrētā
elektronisko pakalpojumu sniegšanas vide sastāvēs no trim
galvenajiem līmeņiem:
-
pakalpojumu
publicēšanas vide - pašlaik primārais piekļuves punkts
ir Latvijas valsts portāls (LVP), iestāžu mājaslapas
vai jebkura interneta lapa, kuras īpašniekiem ir tiesības sniegt
e-pakalpojumus. Izmantojot LVP, iedzīvotājiem būs iespējams
saņemt pilota integrētos e-pakalpojumus Latvijā;
-
integrētā
valsts informācijas sistēma (IVIS), kas nosaka vienotus
standartus e-pakalpojumu izstrādei, valsts pārvaldes
iestāžu publicētajiem informācijas servisiem un datiem, nodrošina
pakalpojumu integrācijas vidi atbilstoši servisu orientētai
pieejai (SOA), nodrošina pakalpojumu sniedzēju darba vietas
funkcionalitāti;
-
informācijas
servisi,
ar kuru palīdzību valsts pārvaldes iestādes padara pieejamu
savu informāciju un pakalpojumus.
Lai elektroniskajā vidē
atvieglotu iedzīvotāju sadarbību ar valsts pārvaldes
iestādēm, ir plānots izmantot drošu lietotāju
autentifikācijas mehānismu, tādu, kā Latvijas pasta
piedāvātu drošo e-parakstu.
Katrs no šiem
līmeņiem šobrīd tiek realizēts
atsevišķā projektā, taču e-pakalpojumu var ieviest, nodrošinot
šo projektu kopīgu integrāciju, un katra
atsevišķā projekta veiksmīgums ir kritisks kopējai
iecerei. Skaidrs, ka integrēto e-pakalpojumu ieviešana ir
ilgtermiņa attīstības projekts, kura realizācijā ir
jāpārvar ne tik daudz tehnoloģiski, cik administratīvi un
juridiski šķēršļi.
Šis apkopojums ir balstīts
uz RIX Technologies šogad iegūto pieredzi un informāciju,
kas saņemta, līdzdarbojoties vairāku ĪUMEPLS projektu
realizācijā e-pārvaldē.
Eva BUTĀNE, RIX Technologies valdes
locekle
SIA
RIX Technologies
Lāčplēša
ielā 35,
Rīgā, LV-1011
Tālr. 7142990
Fakss 7142991
e-pasts: info@rixtech.lv
www.rixtch.lv
Kas ir e-pakalpojums, jautāsiet? Lūk, īsa definīcija: elektroniskais pakalpojums ir valsts pārvaldes pakalpojuma sniegšanas veids, kas nodrošina attālinātu (neklātienes) atsevišķu pakalpojuma saņemšanas soļu izpildi, izmantojot IKT līdzekļus.
Pašlaik Latvijā daudzas iestādes publicē internetā informāciju par saviem pakalpojumiem vai piedāvā lejuplādēt drukājamas veidlapas. Tikai neliela daļa no pieejamajiem e-pakalpojumiem ļauj elektroniski iesniegt informāciju. Integrētajos e-pakalpojumos elektronizācijas process paredz visu iepriekš uzskaitīto, kā arī iespēju saņemt pakalpojuma izpildes rezultātu elektroniskā veidā.
Uzdevumi e-pakalpojumu ieviesējiem
E-pakalpojumu ieviešana ir pakāpenisks process, kurš pieprasa pārmaiņas ne tikai iestāžu informācijas sistēmās, bet arī pakalpojumus sniegšanas juridiskajos un administratīvajos aspektos. Pakalpojumu elektronizētājiem ir jākrāj pieredze, jādefinē tālākās attīstības mērķi un jāinformē sabiedrība par e-pakalpojumu izmantošanas priekšrocībām.
Pašlaik, ieviešot Latvijā e-pakalpojumus, jāsastopas ar dažādiem sarežģījumiem, kas ieviesējiem jāpārvar. Būtiskākie no tiem ir šādi.
- Juridiskie. Jārada pietiekama normatīvā bāze integrēto e-pakalpojumu ieviešanai, jādefinē starpiestāžu sadarbības nosacījumi kopīgai pakalpojumu sniegšanai un jānodrošina informācijas saņēmēja autentificēšana (tai skaitā ar drošo elektronisko parakstu).
- Administratīvie. Iestādēm ir jāsāk ar savu pakalpojumu identificēšanu, kas ne vienmēr ir vienkārši. Visbiežāk elektroniskā pakalpojuma ieviešana liek mainīt pastāvošo pakalpojumu sniegšanas kārtību, jo ir jāatrisina jautājumi par maksājumu pieņemšanu elektroniskajā vidē, jādefinē vienoti e-pakalpojumu izstrādes standarti un jāvienojas par elektronisko dokumentu izmantošanu iestāžu iekšējā apritē.
- Tehniskie. Jāizstrādā jaunas un jāuzlabo pašreizējās iestāžu informācijas sistēmas (piemēram, elektroniski parakstīto dokumentu apstrādei un uzglabāšanai, pakalpojumu izpildei), kā arī jānodrošina droša un stabila pakalpojumu sniegšana, izmantojot internetu.
E-pakalpojumu sniegšanas vide
Realizējot vairākus projektus (Latvijas Valsts portāla infrastruktūras izveide, IVIS izstrāde, e-pakalpojumu pilotprojekts u.c.), tiek veidota integrēta vide e-pakalpojumu sniegšanai. Tiek plānots, ka integrētā elektronisko pakalpojumu sniegšanas vide sastāvēs no trim galvenajiem līmeņiem:
- pakalpojumu publicēšanas vide - pašlaik primārais piekļuves punkts ir Latvijas valsts portāls (LVP), iestāžu mājaslapas vai jebkura interneta lapa, kuras īpašniekiem ir tiesības sniegt e-pakalpojumus. Izmantojot LVP, iedzīvotājiem būs iespējams saņemt pilota integrētos e-pakalpojumus Latvijā;
- integrētā valsts informācijas sistēma (IVIS), kas nosaka vienotus standartus e-pakalpojumu izstrādei, valsts pārvaldes iestāžu publicētajiem informācijas servisiem un datiem, nodrošina pakalpojumu integrācijas vidi atbilstoši servisu orientētai pieejai (SOA), nodrošina pakalpojumu sniedzēju darba vietas funkcionalitāti;
- informācijas servisi, ar kuru palīdzību valsts pārvaldes iestādes padara pieejamu savu informāciju un pakalpojumus.
Lai elektroniskajā vidē atvieglotu iedzīvotāju sadarbību ar valsts pārvaldes iestādēm, ir plānots izmantot drošu lietotāju autentifikācijas mehānismu, tādu, kā Latvijas pasta piedāvātu drošo e-parakstu.
Katrs no šiem līmeņiem šobrīd tiek realizēts atsevišķā projektā, taču e-pakalpojumu var ieviest, nodrošinot šo projektu kopīgu integrāciju, un katra atsevišķā projekta veiksmīgums ir kritisks kopējai iecerei. Skaidrs, ka integrēto e-pakalpojumu ieviešana ir ilgtermiņa attīstības projekts, kura realizācijā ir jāpārvar ne tik daudz tehnoloģiski, cik administratīvi un juridiski šķēršļi.
Šis apkopojums ir balstīts uz RIX Technologies šogad iegūto pieredzi un informāciju, kas saņemta, līdzdarbojoties vairāku ĪUMEPLS projektu realizācijā e-pārvaldē.
Eva BUTĀNE, RIX Technologies valdes locekle
SIA RIX Technologies
Lāčplēša
ielā 35,
Rīgā, LV-1011
Tālr. 7142990
Fakss 7142991
e-pasts: info@rixtech.lv
www.rixtch.lv