Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Magnetofoni pazūd no pārdotavām

   

Magnetafoni pazūd no pārdošanas

 

Lielbritānijas lielākais elektronisko preču tīkls Currys paziņoja, ka pārtrauc magnetofona kasešu tirdzniecību. Apmēram pirms pusotra gada audiokasetes pārtrauca pārdot arī veikali HMV un Woolworhs. Līdz ar to var teikt, ka beidzas gandrīz pusgadsimtu ilgusī masveida magnētisko lenšu izmantošanas vēsture. Šie informācijas uzkrājēji pazūd no veikalu plauktiem uzreiz pēc floppy disketēm.

 

Turklāt, kā ziņo britu avīze The Telegraph, sākot ar 2007. gada decembri, Currys pārtrauc arī muzikālo centru tirdzniecību, kuriem ir iebūvēti kasešu magnetofoni.

Ciparu revolūcija, kas sākās pirms 15 gadiem, noveda pie pilnīgas magnētisko lenšu kasešu nomaiņas ar kompaktdiskiem un jaunākajiem izstrādājumiem – USB atmiņas kartēm. Līdzīgs liktenis piemeklē arī VHS sistēmas videokasetes, kuras jau nomainījuši DVD diski. Piemēram, Samsung apgalvo, ka drīzumā laidīs pārdošanā micro SD atmiņas karti mobilajām iekārtām ar 8 GB ietilpību, kas ļaus saglabāt vairāk nekā 2000 MP3 formāta mūzikas failu, 4000 attēlu un piecas MPEG4 standarta filmas.

Pēc ekspertu domām, Lielbritānijā mūzikas kolekcionāru īpašumā šobrīd ir vairāk nekā 500 miljoni audiokasešu. - Es ar maigumu atceros magnētiskās lentes, - saka Currys direktors Pīters Kinans. Nostalģiju izraisa atmiņas par daudzajām stundām, kas tika patērētas mūzikas pārrakstīšanai, kā arī bēdīgā magnētisko lenšu ekspluatācijas pieredze, kad lente tika izstiepta vai ierauta aparatūras mehānismā.

Daudziem cilvēkiem, raksta avīze, muzikālo izlašu veidošana kasetēs kļuva par mīlestības attiecību izveidošanās posmu. Visvairāk kasešu tika izmantots pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados, ko daļēji ietekmēja arī pirmā Sony pleijera laišana pārdošanā 1979. gadā. Šo, nu jau par vēsturi kļuvušo portatīvo magnētisko informācijas nesēju izmantošana, ļāva mūziku klausīties visur - gan mājās, gan arī uz ielas. 1989. gadā pēc cenas samazināšanas tikai Lielbritānijā vien tika pārdoti 83 miljoni audiokasešu. Līdz 2000. gadam pārdošanas apjomi saruka līdz 53 miljoniem, bet 2005. gadā izdevās pārdot vairs tikai 500 tūkstošus audiokasešu. 2006. gadā process turpinājās un apjoms saruka līdz 100 tūkstošiem. Šis skaitlis gan neatspoguļo audiogrāmatas un tukšās kasetes, kas joprojām pievelk nelielu, bet stabilu patērētāju skaitu. Tika pārdots 4 miljoni audiogrāmatu un 1,5 miljoni tukšo kasešu.

Magnētiskajiem informācijas nesējiem tomēr bija kāda priekšrocība. Pateicoties ciparu formātam, mēs iegūstam pieeju milzīgai mūzikas datubāzei. Tomēr šajā gadījumā cieš cilvēka tiesības uz privāto dzīvi, jo, kamēr lādējat mūziku, kāds var jūs izsekot. Kasetes nav atkarīgas no interneta.

Henriks ZEIĻAKS

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001