Numura saglabāšana spīd arī priekšapmaksas karšu lietotājiem
Autors
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas
komisija (SPRK) gatavojas pieņemt numura saglabāšanas pakalpojuma nodrošināšanas
noteikumus mobilo sarunu priekšapmaksas karšu lietotājiem. Noteikumu projekts
bija publicēts SPRK mājaslapā, un 7. augustā tā pirmo versiju apsprieda
uzklausīšanas sanāksmē, uz kuru gana kuplā skaitā bija ieradušies mobilo
operatoru pārstāvji. Operatori neapšaubāmi ir ieinteresēti. Redzēsim, cik
aktīvi par šo pakalpojumu balsos karšu lietotāji, kad tas kļūs pieejams.
Pirms diviem gadiem
Gandrīz divi gadi pagājuši kopš 2005.
gada 1. decembra, kad ar diezgan lielu šūmēšanos tika palaists numura
saglabāšanas pakalpojums fiksēto un mobilo tīklu abonentiem, t. i., klientiem,
kuriem ir līgums ar kādu no šo tīklu operatoriem. Kā labi atceramies, sākotnēji
gaisā virmoja spēcīgas kaislības, nereti krustojās arī sīvāko konkurentu šķēpi,
daļa abonentu turpretī pauda skepsi par šī pakalpojuma lietderību. Un īstenībā
rezultāts bija tieši tāds, kādu to prognozēja nozares eksperti: liela brēka,
maza vilna!
Šo teicienu pilnā mērā var
attiecināt vismaz uz fiksēto tīklu operatoru klientiem, kuri pēc numura
saglabāšanas pakalpojuma ieviešanas nebūt nemetās bariem mainīt operatoru.
Tiesa gan, tas stimulēja vadošos operatorus ātrāk ieviest klientiem izdevīgākus
un lētākus pakalpojumus vai, precīzāk, pakalpojumu komplektus, kuriem joprojām
ir liela piekrišana. Tomēr pašu numura saglabāšanas pakalpojumu šo nepilno divu
gadu laikā izmantojuši 8880 fiksēto operatoru klientu, un pēdējā pusgada laikā
klāt nācis pavisam maz (600), tā kā var teikt, ka šis pakalpojums fiksētajā
tīklā jau sevi izsmēlis.
Ar mobilo tīklu abonentiem aina bija
optimistiskāka pavisam operatoru izlēma mainīt 28120 abonentu (pēdējā pusgadā
laikā - 15400), lai gan arī tā ir tikai neliela daļiņa no aizvien augošā
Latvijas mobilā tirgus.
Tomēr jau toreiz, pirms diviem
gadiem, daudzus nodarbināja jautājums, kāpēc gan arī priekšapmaksas sarunu
karšu lietotājiem nevarētu radīt iespēju mainīt operatoru, saglabājot numuru. Īstenībā
tolaik tas nebija iespējams vismaz divu lielu (bet, kā izrādījās pārvaramu)
šķēršļu dēļ. Pirmkārt, Elektronisko sakaru likumā (57. pants, 1. daļa) kā
numura saglabāšanas pakalpojuma potenciālie izmantotāji bija minēti mobilo
operatoru abonenti, un šis termins apzīmē tikai klientus, kuri ir
noslēguši līgumu ar operatoru. Otrais iemesls - Eiropas Komisijas direktīva,
kurā tika lietots termins subscriber (latviski - abonents).
Tagad likumā izdarīti grozījumi (tie
stājās spēkā 7. jūlijā), abonenti pārtapuši par galalietotājiem,
un tas arī ir juridisks pamats piedāvāt šo pakalpojumu priekšapmaksas karšu
lietotājiem. Iepriekš nebija arī mehānisma, kā anonīmos priekšapmaksas karšu
lietotājus tomēr identificēt, saglabājot viņu tiesības uz anonimitāti un vienlaikus
neatdodot citam operatoram kaķi maisā.
un tagad
Atrasts pavisam vienkāršs
risinājums: galalietotājs ierodas pie saņēmējtīkla operatora ar iesniegumu, ka
vēlas pie tā pāriet, saglabājot numuru. Bet, tā kā priekšapmaksas kartes
specifika prasa, lai lietotāja anonimitāte tiktu saglabāta arī šādā gadījumā,
tad, rakstot iesniegumu, tajā nav jānorāda lietotāja vārds, uzvārds un personas
kods. Pilnīgi pietiek, ja norāda SIM kartes sērijas numuru un šī lietotāja
tālruņa numuru.
Protams, ja operatoram par kaut ko rodas
aizdomas, viņam ir visas tiesības pārbaudīt lietotāja identitāti, kā arī to,
vai karte ir aktīva, vai nav nozagta utt. Kā SP pastāstīja Elektronisko sakaru
un pasta departamenta Ierobežoto resursu nodaļas eksperte Diāna Baranova, SPRK noteikumu 2. daļas 9. punktā sākotnēji bija formulējums, ka saņēmējtīkla operatoram ir
tiesības pārbaudīt galalietotāja vārdu, uzvārdu, personas kodu vai
identifikācijas moduļa kartes numuru (piemēram, SIM kartes numuru) un telefona
numuru, kā arī noskaidrot, vai galalietotāja rīcībā ir konkrētā lietotāja
identifikācijas moduļa karte (piemēram, SIM karte). Tomēr daži operatori uzklausīšanas
sanāksmē pieprasīja, ka tas noteikti jāuzliek par pienākumu, nevis grib
pārbauda, negrib nepārbauda. Tāpēc šī punkta formulējums tiek mainīts,
un pirms noteikumu apstiprināšanas komisijas sēdē projekts tiek vēlreiz publicēts
SPRK mājaslapā. Pēc galalietotāja pieteikuma saņemšanas saņēmēja tīkla
operatoram ir pienākums pārbaudīt 9.1. punktā minēto informāciju, bet 9.2.
punktā minētajos gadījumos pieprasīt uzradīt konkrētā identifikācijas moduļa
karti. Saņēmēja tīkla operatoram ir tiesības pieprasīt un pārbaudīt arī citu
informāciju, kas ļauj izvērtēt galalietotāja pieteikuma iesniedzēja tiesības
iesniegt attiecīgo galalietotāja pieteikumu un saņemt numura saglabāšanas
pakalpojumu. (jaunās noteikumu projekta versijas pilno tekstu skat. SPRK
mājaslapā pēc 19.09.)
Par ieviešanas laiku
vēl lems
Tā kā šo noteikumu izstrāde un
pakalpojuma ieviešanas termiņa noteikšana ir regulatora kompetence, arī par to lēma
komisijas sēdē. Par pakalpojuma ieviešanas termiņu ir plānots noteikt 1.
decembri, gluži tāpat kā pirms diviem gadiem, palaižot numura saglabāšanas
pakalpojumu. Lai gan daži operatori iebilda, ka nepietikšot laika sagatavoties,
tomēr šī procedūra mobilajos tīklos ir daudz vienkāršāka nekā fiksētajos
vajadzīgas tikai nelielas izmaiņas programmatūrā un uzskaites sistēmās. Turklāt
Latvija ir palikusi gandrīz pēdējā, kas vēl nav ieviesusi šo ES noteikto
pakalpojumu.
Tiesa, ieviešot pakalpojumu, droši
vien uz kādu brīdi mobilo operatoru konkurence atkal varētu saasināties, toties
priekšapmaksas karšu lietotāji būs dabūjuši, ko vēlas, - demokrātiju un vienlīdzīgas
tiesības ar abonentiem. Atliek vienīgi cerēt, ka jaunais pakalpojums daža laba visnotaļ
apmierināta klienta rāmajā dzīves plūdumā neuzjundīs pēkšņu trauksmes izjūtu
tikai tāpēc vien, ka nez no kurienes radusies jauna dilemma: mainīt operatoru
vai nemainīt
Gunta KĻAVIŅA
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) gatavojas pieņemt numura saglabāšanas pakalpojuma nodrošināšanas noteikumus mobilo sarunu priekšapmaksas karšu lietotājiem. Noteikumu projekts bija publicēts SPRK mājaslapā, un 7. augustā tā pirmo versiju apsprieda uzklausīšanas sanāksmē, uz kuru gana kuplā skaitā bija ieradušies mobilo operatoru pārstāvji. Operatori neapšaubāmi ir ieinteresēti. Redzēsim, cik aktīvi par šo pakalpojumu balsos karšu lietotāji, kad tas kļūs pieejams.
Pirms diviem gadiem
Gandrīz divi gadi pagājuši kopš 2005. gada 1. decembra, kad ar diezgan lielu šūmēšanos tika palaists numura saglabāšanas pakalpojums fiksēto un mobilo tīklu abonentiem, t. i., klientiem, kuriem ir līgums ar kādu no šo tīklu operatoriem. Kā labi atceramies, sākotnēji gaisā virmoja spēcīgas kaislības, nereti krustojās arī sīvāko konkurentu šķēpi, daļa abonentu turpretī pauda skepsi par šī pakalpojuma lietderību. Un īstenībā rezultāts bija tieši tāds, kādu to prognozēja nozares eksperti: liela brēka, maza vilna!
Šo teicienu pilnā mērā var attiecināt vismaz uz fiksēto tīklu operatoru klientiem, kuri pēc numura saglabāšanas pakalpojuma ieviešanas nebūt nemetās bariem mainīt operatoru. Tiesa gan, tas stimulēja vadošos operatorus ātrāk ieviest klientiem izdevīgākus un lētākus pakalpojumus vai, precīzāk, pakalpojumu komplektus, kuriem joprojām ir liela piekrišana. Tomēr pašu numura saglabāšanas pakalpojumu šo nepilno divu gadu laikā izmantojuši 8880 fiksēto operatoru klientu, un pēdējā pusgada laikā klāt nācis pavisam maz (600), tā kā var teikt, ka šis pakalpojums fiksētajā tīklā jau sevi izsmēlis.
Ar mobilo tīklu abonentiem aina bija optimistiskāka pavisam operatoru izlēma mainīt 28120 abonentu (pēdējā pusgadā laikā - 15400), lai gan arī tā ir tikai neliela daļiņa no aizvien augošā Latvijas mobilā tirgus.
Tomēr jau toreiz, pirms diviem gadiem, daudzus nodarbināja jautājums, kāpēc gan arī priekšapmaksas sarunu karšu lietotājiem nevarētu radīt iespēju mainīt operatoru, saglabājot numuru. Īstenībā tolaik tas nebija iespējams vismaz divu lielu (bet, kā izrādījās pārvaramu) šķēršļu dēļ. Pirmkārt, Elektronisko sakaru likumā (57. pants, 1. daļa) kā numura saglabāšanas pakalpojuma potenciālie izmantotāji bija minēti mobilo operatoru abonenti, un šis termins apzīmē tikai klientus, kuri ir noslēguši līgumu ar operatoru. Otrais iemesls - Eiropas Komisijas direktīva, kurā tika lietots termins subscriber (latviski - abonents).
Tagad likumā izdarīti grozījumi (tie stājās spēkā 7. jūlijā), abonenti pārtapuši par galalietotājiem, un tas arī ir juridisks pamats piedāvāt šo pakalpojumu priekšapmaksas karšu lietotājiem. Iepriekš nebija arī mehānisma, kā anonīmos priekšapmaksas karšu lietotājus tomēr identificēt, saglabājot viņu tiesības uz anonimitāti un vienlaikus neatdodot citam operatoram kaķi maisā.
un tagad
Atrasts pavisam vienkāršs risinājums: galalietotājs ierodas pie saņēmējtīkla operatora ar iesniegumu, ka vēlas pie tā pāriet, saglabājot numuru. Bet, tā kā priekšapmaksas kartes specifika prasa, lai lietotāja anonimitāte tiktu saglabāta arī šādā gadījumā, tad, rakstot iesniegumu, tajā nav jānorāda lietotāja vārds, uzvārds un personas kods. Pilnīgi pietiek, ja norāda SIM kartes sērijas numuru un šī lietotāja tālruņa numuru.
Protams, ja operatoram par kaut ko rodas aizdomas, viņam ir visas tiesības pārbaudīt lietotāja identitāti, kā arī to, vai karte ir aktīva, vai nav nozagta utt. Kā SP pastāstīja Elektronisko sakaru un pasta departamenta Ierobežoto resursu nodaļas eksperte Diāna Baranova, SPRK noteikumu 2. daļas 9. punktā sākotnēji bija formulējums, ka saņēmējtīkla operatoram ir tiesības pārbaudīt galalietotāja vārdu, uzvārdu, personas kodu vai identifikācijas moduļa kartes numuru (piemēram, SIM kartes numuru) un telefona numuru, kā arī noskaidrot, vai galalietotāja rīcībā ir konkrētā lietotāja identifikācijas moduļa karte (piemēram, SIM karte). Tomēr daži operatori uzklausīšanas sanāksmē pieprasīja, ka tas noteikti jāuzliek par pienākumu, nevis grib pārbauda, negrib nepārbauda. Tāpēc šī punkta formulējums tiek mainīts, un pirms noteikumu apstiprināšanas komisijas sēdē projekts tiek vēlreiz publicēts SPRK mājaslapā. Pēc galalietotāja pieteikuma saņemšanas saņēmēja tīkla operatoram ir pienākums pārbaudīt 9.1. punktā minēto informāciju, bet 9.2. punktā minētajos gadījumos pieprasīt uzradīt konkrētā identifikācijas moduļa karti. Saņēmēja tīkla operatoram ir tiesības pieprasīt un pārbaudīt arī citu informāciju, kas ļauj izvērtēt galalietotāja pieteikuma iesniedzēja tiesības iesniegt attiecīgo galalietotāja pieteikumu un saņemt numura saglabāšanas pakalpojumu. (jaunās noteikumu projekta versijas pilno tekstu skat. SPRK mājaslapā pēc 19.09.)
Par ieviešanas laiku vēl lems
Tā kā šo noteikumu izstrāde un pakalpojuma ieviešanas termiņa noteikšana ir regulatora kompetence, arī par to lēma komisijas sēdē. Par pakalpojuma ieviešanas termiņu ir plānots noteikt 1. decembri, gluži tāpat kā pirms diviem gadiem, palaižot numura saglabāšanas pakalpojumu. Lai gan daži operatori iebilda, ka nepietikšot laika sagatavoties, tomēr šī procedūra mobilajos tīklos ir daudz vienkāršāka nekā fiksētajos vajadzīgas tikai nelielas izmaiņas programmatūrā un uzskaites sistēmās. Turklāt Latvija ir palikusi gandrīz pēdējā, kas vēl nav ieviesusi šo ES noteikto pakalpojumu.
Tiesa, ieviešot pakalpojumu, droši vien uz kādu brīdi mobilo operatoru konkurence atkal varētu saasināties, toties priekšapmaksas karšu lietotāji būs dabūjuši, ko vēlas, - demokrātiju un vienlīdzīgas tiesības ar abonentiem. Atliek vienīgi cerēt, ka jaunais pakalpojums daža laba visnotaļ apmierināta klienta rāmajā dzīves plūdumā neuzjundīs pēkšņu trauksmes izjūtu tikai tāpēc vien, ka nez no kurienes radusies jauna dilemma: mainīt operatoru vai nemainīt
Gunta KĻAVIŅA