Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Viedais superauto – ne tikai supermeņiem

   

Kas ir gudrais auto

 

 

Šajā automobilizācijas, sastrēgumu un katastrofu laikmetā, kad par naudu var nopirkt visu, aizvien grūtāk kļūst kādu pārsteigt ar  dizainu vai zīmolu. Tāpēc pavisam drīz konkurences spēlē uzvarēs tie ražotāji, kuru auto būs visgudrākais, visapķērīgākais, visdrosmīgākais. Nu gluži kā reiz tik populārajā seriālā Knight Rider, kur galvenā varoņa auto, vārdā KITT, gan sarunājas, gan pamāca, gan aizsargā savu saimnieku, neļauj viņam darīt muļķības, vajadzības gadījumā pārtop par pretiniekiem bīstamu ieroci vai lidojošu/peldošu objektu, brauc autopilota režīmā, vāc slepenu informāciju, spiego, izklaidē dāmas un… ir saimnieka labākais draugs. Ko tādu taču vēlētos ikviens, vai ne? Un šīs iztēles ainas tiešām pakāpeniski kļūst par realitāti, kuras vārds ir viedais auto.

 

 

Viedajam auto pieder nākotne. Tās ir automašīnas, kuru aprīkojumā tiek izmantotas jaunākās informācijas tehnoloģijas. Tas ir auto ar satelītu navigāciju un internetu, integrētām audio un video sistēmām, iebūvētām drošības un auto attālinātas vadības sistēmām. Pēc ekspertu domām, nākotnes automašīnās vajadzētu būt ierīcēm, kas ekstrēmās situācijās automātiski iedarbinātu bremzes, kā arī brīdinātu vadītājus par satiksmes drošības pārkāpumiem.

 

Viedā auto aprīkojums

Mūsdienīgā automobilī var būt multimediju centrs - magnetola, DVD atskaņotājs, spēļu konsole mazuļiem uz aizmugurējā sēdekļa. Iespējams, ka magnetola ir papildināta ar iespēju nolasīt DVD diskus arī stiprā vibrācijā vai ar mp3 transmiteri, kas no USB portam pieslēgtas ierīces (piemēram, zibatmiņas) var pārraidīt kā radiosignālu impulsus uz mp3 atskaņotāju. Ja labi pacenšas, automobilī var skatīties filmas uz ekrāna, kurš var būt iemontēts priekšējo sēdekļu galvas balstos vai arī uz saules aizsegiem. Lai netraucētu šoferim vadīt mašīnu, pasažieri var klausīties mp3 atskaņotāju, izmantojot austiņas.

Automašīnas modelim BMW Z8 ir izveidots multimediju centrs, tas aprīkots ar visiem mūsdienīgajiem sakaru veidiem - vadītājs var ne tikai lietot mobilo telefonu, bet arī saņemt faksu, pārbaudīt e-pastu, balss ziņojumus, lietot internetu. Multimediju centrs dod iespēju skatīties televīzijas pārraides un videoierakstus, klausīties mūziku labā kvalitātē. Kaut arī šāds aprīkojums ir dārgs un ekskluzīvs, nākotnē automašīnā tas būs tikpat pierasts kā patlaban radio vai kondicionētājs.

Korporācija Gentex BMW automobiļiem ražo elektronisko sistēmu SmartBeam. Tā atkarībā no ārējiem apstākļiem regulē tuvās un tālās gaismas. Miniatūra kamera fiksē ne tikai apkārtējā apgaismojuma intensitāti, bet arī kustīgus objektus mašīnas priekšā. Ja ir pietiekoši tumšs un braukšanas ceļā nav kustīgu objektu, sistēma SmartBeam automātiski ieslēdz tālās gaismas. Tiklīdz braukšanas ceļā vai tās aizmugurē kamera fiksē cita automobiļa gaismas, sistēmas dators ieslēdz tuvās gaismas.

Automobiļu ražošanas uzņēmums Citroen trīs gadu ilgā sadarbībā ar Microsoft izveidojusi sistēmu Xsara jeb Xsara Windows CE. Pirmoreiz elektronisko pakalpojumu pakete izstrādāta vidējas klases automašīnai. Xsara Windows CE pamatkomplektācijā ir GSM standarta mobilais telefons, satelītu navigācijas sistēma GPS, dators ar interneta pieslēgumu un runas atpazīšanas un runas sintēzes programmām.

Savs viedā automobiļa variants ir arī Renault - ar nosaukumu Koleos. Automobiļa virsbūves kustīgie paneļi ar vienu pogas spiedienu var transformēties gan minivena, gan pikapa formā. Bet šosejas automobiļa pārvēršanās par džipu notiek pat bez šofera līdzdalības - sensori un procesors kontrolē automašīnās ātrumu, ceļa segumu un automātiski maina virsbūves attālumu no ceļa braucamās daļas virsmas. Braucot pilsētā ar Koleos, izmanto elektrību, tādējādi nepiesārņojot apkārtējo vidi, taču ārpus pilsētas atkal tiks darbināts iekšdedzes dzinējs. Informācija par visu automašīnas sistēmu (apsildīšana, gaisa kondicionēšana, muzikālais centrs) darbību tiek izvadīta uz LCD monitora. Uz tā var arī projicēt karti ar automašīnas atrašanās vietu. Arī šo automobili var kontrolēt ar balss komandām.

Koncerns DaimlerChrysler izstrādājis un testējis uz automašīnām sistēmu WILLWARN (Wireless Local Danger Warning jeb lokālā bezvadu sistēma briesmu novēršanai). WILLWARN pamatā ir Wi-Fi - bezvadu sakaru tehnoloģijas. Ar WILLWARN aprīkoti auto var apmainīties ar ziņojumiem, kas saistīti ar brauciena apstākļiem, piemēram, laika ziņām, ceļu stāvokli, transporta plūsmas sablīvējumiem. Ziņojumi vispirms sasniedz tuvākās automašīnas, kas aprīkotas ar WILLWARN, bet tās savukārt pārraida ziņojumus tālāk. Sistēma WILLWARN paredz gar ceļiem izvietot speciālus raidītājus, kas palīdzētu autovadītājiem orientēties apkārtnē. Pagaidām sistēmu var uzstādīt tikai uz Mercedes vai Maybach.

Pazīstamā kompānija Pirelli izstrādājusi viedās riepas Cyber Tyre, kurās iebūvēts čips, kas analizē sensoru sniegto informāciju par ceļu segumu, padod informāciju centrālajam procesoram, kurš atkarībā no saņemtajiem datiem var koriģēt automobiļa izturēšanos uz ceļa.

Ukrainas pilsētas Dņepropetrovskas mašīnbūves rūpnīcas speciālisti izveidojuši luksoforu sistēmu, kas var fiksēt likumpārkāpumus – automašīnu kustību pie sarkanā signāla, ātruma pārsniegšanu, novietošanu neatļautā vietā. Miniatūra iebūvēta videokamera fiksē likumpārkāpēja numuru un pārraida to uz Valsts autoinspekciju, kur ar programmatūras palīdzību noskaidro pārkāpēja personību un aprēķina soda naudas apmērus. Savs viedā luksofora variants izstrādāts arī Itālijas pilsētas Mantauas Informācijas un sistēmanalīzes institūtā. Šis luksofors maina sarkanā un zaļā signāla degšanas ilgumu atkarībā no satiksmes blīvuma krustojumā.

Toyota var lepoties ar satiksmes negadījumu novēršanas sistēmu Pre-crash Safety System, kas paredzēta automašīnas vadītāja brīdināšanai par iespējamu sadursmi. Ja sistēma izlemj, ka pastāv sadursmes briesmas un vienlaikus autovadītājs nekontrolē ceļu, tā brīdina autovadītāju ar gaismas un skaņas signāliem, taču, ja sadursme kļūst praktiski neizbēgama un autovadītājs nespēj adekvāti rīkoties, automātiski iedarbina bremzes un nospriego drošības jostas. Tuvojošos objektus noteic radars, bet videoinformāciju iegūst iebūvētas videokameras. Jaunā sistēma sākotnēji tika pielāgota Lexus modeļu automobiļiem.

Šoferīšiem, kuriem pie stūres uznāk miegs, izstrādāta ierīce Drive Alert Master. Nelielo iekārtu līdzīgi kā austiņas stiprina pie autovadītāja auss. Ierīce seko galvas stāvoklim un, ja tā sāk klanīties, izdod skaņas signālus, kas garantē pamošanos.

Telemātiskā ierīce Lockit C45 spēj noteikt transporta līdzekļa atrašanās vietu, ātrumu, braukšanas virzienu un mērierīču stāvokli, periodiski pārraidīt datus uz norādīto adresi, izmantojot bezvadu sakaru GPRS tehnoloģijas, attālināti bloķēt relejus, automašīnas dzinēju, realizēt enerģijas taupīšanas režīmu. Ierīci var izmantot vienlaikus ar Bluetooth adapteri, saules bateriju, trauksmes pogu, identifikācijas ierīci un autosignalizāciju. Ierīcei ir papildu akumulators, kas var nodrošināt tās funkcionēšanu četras stundas.

 

Sapnis par nākotnes viedo auto

Patlaban visās nozīmīgākajās automobiļu ražotāju firmās notiek pētījumi, kas veido nākotnes auto. Korejas automobiļu tehnoloģiju institūtā ir izveidota viedo automašīnu tehnoloģiju pētniecības grupa. Tiek prognozēts, ka šādas automašīnas spēs savākt un analizēt datus par situāciju uz ceļa un palīdzēs vadīšanā. Korejā šāda automašīnas vienlaikus ar viedo šoseju plānots ieviest ekspluatācijā 2016. gadā. Nākotnes automobilim varētu būt šādas funkcionālās iespēja:

  • automātiska tuvo un tālo gaismu regulācija atkarībā no ceļa reljefa;
  • automātiska brīdināšana par iespējamu novirzīšanos no braukšanas joslas;
  • infrasarkanā starojuma videokamera, kas ļautu laikus pamanīt un brīdināt par tumsā pamanītām dzīvām būtnēm uz ceļa braucamās daļas;
  • radiolokācijas sistēma, kas brīdinātu par iespējamām sadursmēm uz ceļa, t. i., tiktu laikus fiksēti automašīnas braukšanas virzienā līdz 300 m attālumā atrodošies objekti, kuri tiktu attēloti monitorā, un būtu laiks veikt atbilstošas darbības;
  • ārējais aizsargspilvens, kas ļautu mazināt traumas sadursmē ar kājāmgājēju vai kādu citu objektu;
  • automātiskā novietošanas sistēma, kas ļautu nolikt auto, vienkārši nospiežot pogu;
  • sistēma, kas nepieļautu braukšanu alkoholiskā reibuma stāvoklī - speciāls detektors uz ātruma pārslēga analizētu autovadītāja plaukstas izdalītos sviedrus un alkohola konstatēšanas gadījumā bloķētu ātruma pārnesumu iespējas;
  • pirkstu nospiedumu detektors ļautu atpazīt mašīnas īpašnieku un automātiski noregulētu spoguļus un sēdekļus atbilstoši šofera vajadzībām;
  • pulsa detektors ļautu atpazīt automobilī iekļuvušu nepiederošu personu un datus automātiski pārsūtītu uz mašīnas īpašnieka mobilo telefonu...

Šīs jaunās funkcijas kļūs iespējamas, pateicoties telemātiskajām sistēmām, t. i., tādām sistēmām, kurās būs apvienotas komunikāciju un automatizētas datu apstrādes tehnoloģijas. Izmantojot automobilī iebūvētu datoru, radiosakarus, pavadoņu navigācijas sistēmas, tehnoloģijas, kas digitālus simbolus pārvērš skaņas signālā, telemātiskās sistēmas nodrošinās bezvadu sakarus mašīnas pārvietošanās laikā. Viedā šoseja būtu tāda šoseja, pa kuru automašīnas varētu droši pārvietoties ar ātrumu vismaz 160 km/h. Braucējiem uz šādas šosejas būs iespējas saņemt visdažādāko transporta informāciju, kas neļautu veidoties sabiezējumiem un nodrošinātu lielu pārvietošanās ātrumu. Taču viedās šosejas būs paredzētas tikai viedajiem automobiļiem. Tiek izstrādāti arī automobiļi, kuri pārvietotos automātiski, pietiktu vien norādīt braukšanas mērķi.

Arī korporācija IBM veic pētījumus, lai samazinātu autoplūsmas sabiezējumus un novērstu avārijas situācijas. Paredzēts, ka autovadītājs bez tādām moderna automobiļa iespējām kā automātiskā ātrumkārba, pretbloķēšanas bremžu sistēma un ceļojumu kontroles sistēmas varēs izmantot arī sistēmas, kas atbrīvos autovadītāju no vairākām ar roku veicamām funkcijām, īpaši sarežģītos braukšanas apstākļos. Viedā automašīnā spēs ātri analizēt informāciju par situāciju uz ceļa un ātri refleksu līmenī reaģēt. Automašīnas elektroniskie refleksi būtu ātrāki par cilvēka refleksiem un ļautu optimāli samazināt attālumus starp automašīnām uz ceļa un tādējādi palielināt satiksmes intensitāti, nekaitējot drošībai. Situācijās, kad automobilis būs pieņēmis lēmumu automātiski rīkoties, automobiļa vadītājam tas tiks ziņots ar fiziskām sajūtām stūres vai gāzes pedāļa rajonā, kā arī ar skaņas vai videosignālu. Tomēr šī viedā aprīkojuma ideja ir tāda, ka automobiļa vadītājs joprojām saglabā vadību, taču tam ir pieejams liels viegli uztveramas informācijas daudzums, lai saprastu, kā rīkoties, vadot mašīnu.

Savukārt Oksfordas universitātē notiek pētījumi, lai izveidotu eksperimentālas iekārtas, kas atkarībā no situācijas uz ceļa rada noteiktu vibrāciju. Ir labi zināms, ka miegainība un nepietiekoša koncentrēšanās braukšanas laikā var kļūt par iemeslu transporta negadījumam. Tādēļ, izmantojot gan audio, gan vibro signālus, var novērst avārijas. Piemēram, ja salonā skan pārāk stipra mūzika vai arī ja braucējiem nav uzliktas drošības jostas, automašīnas vadītājs varētu sajust vieglu vibrāciju sēdeklī, gāzes pedālī vai stūrē. Vibrācija varētu būt signāls tam, ka priekšā braucošais automobilis sācis strauji bremzēt. Pētnieki konstatējuši, ka autovadītāja koncentrēšanās spējas labvēlīgi ietekmē dažas smaržas, piemēram, piparmētru vai citrusaugu. Pētnieki uzskata, ka ap 2020. gadu dažādas vibrācijas sistēmas būs ikvienas automašīnas sastāvdaļa.

Vai jūs varat naktīs mierīgi gulēt, ja jums ir dārgs auto, jūs dzīvojat pilsētā un jums nav garāžas? Vai jūs varētu izbraukt no sava dzīvokļa automašīnā, pat ja dzīvotu daudzstāvu mājā? Tāda ir Vācijas projekta CarLoft ideja. Vācu arhitekti Manfrēds Diks un Johanness Kauka piedāvā mājas projektu, kurā katram dzīvoklim ir 4x7 m lodžija automašīnas turēšanai. Mašīnu uz lodžiju nogādā ar speciālu liftu, kas paredzēts tikai mājas iedzīvotājiem. Savukārt lifta izmēri arī ir pietiekami mūsdienu automobiļu izmēriem (2,8x6 m). Projekts paredz automašīnas aprīkot ar iekārtu, kas identificē īpašnieku.

Interesants ir Džona Ringstona izgudrojums - nipeļa vāciņā iemontēts miniatūrs mērinstruments, kurš uz minidispleja nipeļa vāciņā parāda informāciju par gaisa spiedienu riepā. Šāds izgudrojums ir ļoti svarīgs, jo labi zināms, ka mīkstas vai pārāk cieti piepumpētas riepas var apgrūtināt automobiļa vadīšanu un sekmēt riepu ātrāku nolietošanos, protektoru nodilšanu, riepu pārkaršanu un lielāku degvielas patēriņu.

 

Plāni viedo auto ieviešanai

Eiropas Savienība ir gatava katru gadu ieguldīt 50 miljonus eiro automobiļu drošības intelektuālo sistēmu izveidošanai. Projekta mērķis ir samazināt daudzo nāves gadījumu skaitu Eiropas ceļos. Katru gadu ES valstīs notiek ap 1,4 miljoniem transporta negadījumu, kuros iet bojā ap 40 tūkstošiem cilvēku. Autotransporta līdzekļa vadīšanai ir būtiska nozīme, jo visa mūsu dzīve var vienā mirklī mainīties vai pat beigties satiksmes negadījuma dēļ. Vides piesārņošana, satiksmes drošība un sastrēgumi ir problēmas, kuras var risināt ar viedo automobiļu izstrādi un masveida ražošanu, jo pagaidām telemātikas vai jaunākās paaudzes aktīvās drošības sistēmas galvenokārt ir luksusa klases automobiļos.

 

Pēc interneta materiāliem sagatavoja Velta MIKA

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001