Paraugs atrodams jūras viņā krastā
Paraugs atrodams jūras viņā krastā
2007. gada
otrajā pusē Eiropā ir notikuši vairāki
telekomunikāciju nozarei, it īpaši radio, televīzijas
apraides un jauno pakalpojumu sektoram, svarīgi pasākumi. 23. un 24.
augustā Tallinā notika jau otrā LEVIRA* rīkotā Digital
broadcasting konference, kurā viena no galvenajām tēmām
bija ciparu televīzija gan zemes DVB-T standartā, gan DVB-H
mobilā.
Eiropas Komisija mudina
rīkoties
Igaunijā
notikusī konference bija līdz šim lielākais šāds
pasākums Baltijas valstīs. Par tajā apskatīto
jautājumu aktualitāti liecina kaut vai tas, ka to apmeklēja
vairāk nekā 250 pārstāvji no Baltijas valstu, Ukrainas,
Krievijas, Azerbaidžānas, virknes Eiropas Savienības dalībvalstu
raidorganizācijām, elektronisko sakaru komersanti, kā arī
valsts pārvaldes iestāžu pārstāvji, kopā no 30
valstīm.
Tomēr,
pirms apskatīt LEVIRA rīkotās konferences galvenās
tēmas un rezultātus, atcerēsimies vēl dažus nozarei
svarīgus notikumus. 18. jūlijā Eiropas Komisija
pieņēma stratēģiju, kas veicina mobilās
televīzijas ieviešanu 27 ES dalībvalstīs. Komisija mudina
dalībvalstis un nozari paātrināt mobilās televīzijas
izplatīšanu Eiropā, kā arī rosināt izmantot DVB-H
kā vienotu Eiropas mēroga standartu mobilajai televīzijai.
Eiropas
Komisija (turpmāk tekstā Komisija) izplatīja paziņojumu,
kurā pamato nepieciešamību plašāk ieviest un
sekmēt mobilās TV pakalpojumus Eiropas Savienībā, lai
veicinātu Komisijas i2010 stratēģijas īstenošanu,
Eiropas Savienības ekonomisko izaugsmi un konkurētspēju, kā
arī nodrošinātu jaunu pakalpojumu un darba vietu
radīšanu.
Kas kavē
mobilās TV ieviešanu
Mobilā
TV ir attiecināma uz audiovizuāla satura pārraidi uz
mobilām iekārtām, kas parasti ir mobilie telefoni.
Patērētājiem tā ļauj vairāk kustēties un
piedāvā jaunus pieejas veidus plašsaziņas
līdzekļiem, apvienojot mobilās komunikācijas ar
audiovizuālu saturu. Mobilās TV pārraidi var īstenot
vairākos veidos un dažādos tīklos, ieskaitot pārraidi
uz mobilajiem telefoniem, sauszemes apraidi, pārraidi ar interneta vai
satelītu palīdzību.
Paziņojumā
norādīts, ka ietekmes novērtējums attiecināms tikai uz
mobilās TV pakalpojumu sauszemes apraidi. Komisija to pamato
tādējādi, ka pakalpojumu sniegšana, izmantojot mobilos
sakarus, ir plaši attīstīta Eiropas Savienībā, kā
arī pastāv atbilstīgs likumdošanas ietvars, kas regulē
mobilo sakaru pakalpojumu sniegšanu. Turklāt tieši sauszemes
apraide nodrošina iespēju sniegt mobilās TV pakalpojumu
plašam patērētāju lokam vienlaikus, tādējādi
tai ir noteicošā loma pakalpojuma sniegšanā.
Paziņojumā norādīts, ka mobilās TV ieviešana un
izmantošana Eiropas Savienībā pagaidām nav pietiekama,
turklāt ES konkurenti, pārsvarā Amerikas Savienoto Valstu un
Āzijas uzņēmēji, sasnieguši ievērojamu progresu
šajā jomā.
Patlaban
mobilās TV tirgus Eiropas Savienībā atrodas
sākotnējās attīstības stadijā. Ar 2007. gadu
Itālija, Somija, mazākā mērā Vācija un
Lielbritānija nodrošina mobilās TV komerciālu darbību.
Komisija uzskata, ka mobilās TV ieviešana tiek kavēta
sakarā ar tās darbību regulējošā
normatīvā ietvara trūkumu un tehnoloģisko
nenoteiktību.
Definēti
galvenie ieviešanas faktori
Komisija
uzskata, ka sakarā ar Eiropas futbola čempionāta un olimpisko
spēļu norisi 2008. gadā jāpanāk būtiska
mobilās TV pakalpojumu ieviešana ES, sniedzot Eiropas pilsoņiem
piekļuvi šiem pakalpojumiem un nodrošinot, ka Eiropas
uzņēmēji piedalās šo inovatīvo pakalpojumu
piedāvājumā. Komisija 2006. gadā ir konsultējusies ar
iesaistītajām pusēm, lai noskaidrotu jautājumu loku, kas
saistīti ar mobilās TV ieviešanu. Komisija sekmēja
uzņēmēju grupas European Mobile Broadcasting Council
(EMBC) nodibināšanu, kas apvienoja galvenos nozares
pārstāvjus, ieskaitot ražotājus un operatorus.
EMBC
2007. gada martā publicēja nozares rekomendācijas.
Paziņojumā norādīts, ka Komisija regulāri
konsultējusies ar dalībvalstīm un definējusi trīs
galvenos mobilās TV sekmīgas ieviešanas faktorus:
- tehniskie
(standarti/savstarpējā savietojamība);
- normatīvā
vide, kas sekmētu investīcijas un inovācijas;
- spektra
nodrošinājums mobilās TV pakalpojumiem.
Komisija
norāda, ka, ieviešot mobilo TV, būtiski ir vienoties par
kopējiem tehniskajiem standartiem, jo tehnoloģisko risinājumu
drošība pavērs ceļu investīcijām pakalpojumu
attīstīšanai un iekārtu ražošanai.
Patlaban
Eiropā nav novērsts risks iekšējā tirgus sadrumstalošanai,
jo pastāv vairākas mobilās TV tehnoloģijas
atšķirīgām platformām. Vairumā Eiropas valstu
tiek izmantots Digital Video Broadcast transmission to Handheld terminals
(DVB-H) standarts. Dažos gadījumos tiek izmantots arī Terrestrial
Digital Multimedia Broadcasting (T-DMB) standarts. Komisija norāda, ka
patlaban DVB-H standarts ir visplašāk lietotais Eiropā un
īpaši nozīmīgi ir tas, ka tas ir pilnībā
savietojams ar Digital Video Broadcasting Terrestrial (DVB-T) apraidi.
Turklāt tīklu operatoriem jau ir pieredze DVB-T tīklu
veidošanā un uzturēšanā.
DVB-H standarts
būs obligāts
Tādējādi
komisija uzskata, ka DVB-H standarts varētu veidot pamatu sekmīgai
mobilās TV ieviešanai. Komisija uzskata, ka nepieciešams
pievienot DVB-H standartu sarakstam. Tas nozīmētu, ka no
dalībvalstīm tiks prasīts, lai tās mudinātu lietot
DVB-H standartu mobilās TV pakalpojumu nodrošināšanai.
Komisija tāpat mudinās nozari bez kavēšanās
atrisināt jautājumus, kas saistīti ar
DVB-H intelektuālā īpašuma tiesībām. 2007. gada
29. novembrī Komisija paziņoja, ka DVB-H tiks pasludināts par
obligātu standartu mobilās televīzijas pakalpojumiem Eiropas
Savienības dalībvalstīs. Turpmākie soļi, kas tiks
sperti jau šī gada beigās un 2008. gada sākumā,
būs ieviešanas vadlīniju sagatavošana un DVB-H
pievienošana standartu sarakstam. Attiecīgi visām 27 ES
valstīm tiek ieteikts šos standartus izmantot un atbalstīt.
Komisijas
paziņojumā norādīts, ka būtiska ir arī
savstarpējā savietojamība un normatīvā vide, kas
sekmētu investīcijas un inovācijas. Komisija norāda, ka
dalībvalstu prakse šā jautājuma regulēšanā
būtiski atšķiras, kā arī pastāv liela
nenoteiktība un dažos gadījumos pat tiesiskais vakuums. Lai gan
licenču izsniegšana paliek dalībvalstu ziņā,
tomēr nozares pārstāvji vēlas rast skaidrību par
izsniegšanas tiesisko ietvaru, it īpaši, ja mobilās TV
pakalpojumi tiek nodrošināti citā dalībvalstī.
Komisija norāda, ka mobilās TV autorizācijas kārtībai
jāatbilst iekšējā tirgus vajadzībām, kā
arī jācenšas vienādos apstākļos
nodrošināt visiem uzņēmējiem godīgu konkurenci.
Komisija
uzskata, ka mobilā TV ir jauns pakalpojums, tāpēc tai
nebūtu jāuzliek tādi pienākumi, kas raksturīgi
tradicionālajiem apraides pakalpojumiem. Tādējādi komisija
uzaicina dalībvalstis noteikt un likvidēt
šķēršļus, kas traucētu mobilās TV
ieviešanai. Turklāt dalībvalstīm nav jāliedz mobilajai
TV izmantot kopīgu infrastruktūru. Komisija norāda, ka
sekmēs informācijas un labākās pieredzes apmaiņu starp
dalībvalstīm, kā arī, ja nepieciešams,
nodrošinās vadlīnijas un rekomendācijas.
Pieeja radio spektram
Būtisks
faktors mobilās TV pakalpojumu nodrošināšanai ir pieeja
radio spektram. Nepieciešams, lai dalībvalstis un komisija
kopīgi vienotos par spektra politiku, kas atbilstu
patērētāju un nozares interesēm. Būtiski ir nekavējoties
nodrošināt brīvu pieeju radio spektra resursiem.
Nozīmīgs elements ir pāreja uz digitālo TV, kas
atbrīvos lielu radio spektra daļu (tā saucamā
digitālā dividende). Komisija uzskata, ka koordinēta pieeja
Eiropas līmenī šā spektra sadalē ir
nozīmīga, lai gūtu maksimālo labumu no pārejas, un
radīs iespēju attīstīt jaunus inovatīvus pakalpojumus
Eiropas Savienībā.
Komisija
norāda, ka iespējams apsvērt arī citu radio spektra joslu
izmantošanu, kā arī ievērot pārrobežu intereses
un noteikumus. Par vispiemērotāko mobilajiem multimediju
pakalpojumiem tiek uzskatīta UHF (470862 MHz) josla. Tomēr
šī spektra lietošanu ierobežo koordinētas pieejas
trūkums. Komisija patlaban strādā ar dalībvalstīm, lai
nodrošinātu, ka vismaz daļa harmonizētu radiofrekvenču
ir pieejamas mobilajai TV. Dažās valstīs lietotā tā
sauktā L josla (14521492 MHz), kas balstīta uz Digital Audio
Broadcasting (turpmāk DAB) tehnoloģiju, varētu būt
risinājums gadījumos, kad nav pieejamas citas spektra joslas.
Komisija
uzaicina dalībvalstis sekmēt mobilās TV ieviešanu,
ņemot vērā maksimālu savstarpējās
savietojamības nodrošināšanu, sagatavot labvēlīgu
tiesisko vidi pakalpojumu sniegšanai, kā arī savstarpēji
koordinēt labākās pieredzes apmaiņu un pēc
iespējas ātrāk nodrošināt mobilajai TV pieejamu radio
spektru, ieskaitot UHF joslā, līdzko tā atbrīvosies.
Konferenču
skatījums
Līdz
ar to loģiski, ka mobilajai televīzijai bija veltītas kā
LEVIRA konferences otrās dienas diskusijas, kur virkne dalībnieku
uzsvēra mobilās televīzijas problemātiskos aspektus.
Šī tēma tika apskatīta arī ikgadējā
Amsterdamas starptautiskajā teleraidīšanas risinājumu
izstādē IBC 2007. Oktobrī notika arī Eiropas
Savienības Portugāles prezidentūras (Lisabonā,
Portugālē) organizēts augsta līmeņa seminārs par
audiovizuālo tiešsaistes saturu (Seminar on Audiovisual Content
Online). Tajā liela daļa referātu un diskusiju bija
veltīta tieši mobilajai televīzijai.
Visās
konferencēs tika atzīts, ka tehniskie risinājumi
šobrīd ir pietiekami attīstīti, lai gūtu
komerciālus panākumus, taču saturs ir noteicošais.
Pakalpojumu sniedzējiem ir jāspēj piedāvāt
kvalitatīvas programmas, par kurām klienti būs gatavi
maksāt.
Vēl
viena problēma, kas kopīga visām Eiropas Savienības
valstīm, ir likumdošanas sakārtošana, lai regulētu
jauno tehnoloģiju ieviešanu, ekspluatāciju un ierobežoto
frekvenču resursu saprātīgu izmantošanu. Komisāre
Vivjēna Redinga (Viviane Reding) oktobra vidū
uzstājās Eiropas Regulējošo organizāciju
seminārā ar runu, kas aizskāra tā saukto digitālo
dividendi jeb ieguvumus no pārejas uz digitālo apraidi.
Šajā runā, starp citu, tika aizskarti arī Latvijai
aktuāli jautājumi: Šobrīd ir pienācis laiks
rīkoties, pieņemt saprātīgus un tālejošus
lēmumus, atvēlēt mobilajai televīzijai nepieciešamos
frekvenču resursus, darīt visu, lai šie pakalpojumi būtu
pieejami un komerciāli veiksmīgi.
Vivjēna
Redinga aicināja atcerēties, ka pāreja uz digitālajām
tehnoloģijām paver iespēju abpusējiem ieguvumiem win-win
situācijai gan telekomunikāciju biznesa pārstāvjiem, gan
mediju raidorganizāciju biznesam. Mobilās televīzijas
gadījumā tā ir jauna trīspusēja biznesa niša gan
mobilajiem operatoriem, gan tehniskās infrastruktūras operatoriem,
gan mediju satura programmu ražotājiem.
Somija
paraugs veiksmīgai pārejai
Atgriežoties
pie LEVIRA rīkotās konferences, gribētu atzīmēt
kādu Latvijas kontekstā ļoti interesantu prezentāciju.
2007. gada 1. septembrī Somijā tika pilnībā (ar dažiem
nenozīmīgiem izņēmumiem) izslēgti analogās TV
raidītāji. Somijas pieredze arī Latvijai varētu būt
noderīga. Jau vairāk nekā gadu (2006. gada februārī)
pirms plānotās pārejas uz digitālo televīziju tika
izveidota speciāla darba grupa, kurā iekļāva
pārstāvjus no lielākajām organizācijām un
ieinteresētajiem komersantiem. Projektu vadīja Transporta un sakaru
ministrijas pārstāvis, darba grupā piedalījās arī
Swelcom, Digita, MTV3 un YLE nominētie dalībnieki. 2006.
gadā notika 35 darba grupas sanāksmes, līdz 2007. gada
septembrim vēl 25.
Jāpiezīmē,
ka ministrija darbu pie pārejas uz digitālo apraidi sāka jau
2003. gada decembrī, kad sāka darbu speciāls atbalsta dienests
DigiTV. Tas bija spējīgs sniegt vispusīgu
informāciju iedzīvotājiem gan izmantojot internetu un
elektronisko pastu, gan arī speciāli izveidotu atbalsta dienesta
zvanu centru. Gan DigiTV, gan TV2007 galvenais mērķis bija
sniegt vispusīgu palīdzību gados vecākiem un attālu
rajonu iedzīvotājiem pārejai uz digitālo TV.
Lielākā daļa jautājumu skāra tieši dekoderu uzstādīšanu
un regulēšanu. Abu minēto dienestu darbību
pilnībā finansēja valsts.
Somija
ir piemērs labi organizētai un veiksmīgai pārējai uz
digitālo televīziju, jo, piemēram, pirmajā
nedēļā pēc analogās TV izslēgšanas zvanu
centrs saņēma tikai (!) 4000 zvanus. Ņemot vērā, ka
pāreja uz digitālo televīziju notika vienlaikus visā
valstī, tas ir visnotaļ labs rādītājs.
Pēdējais
posms, kas Somijā vēl jāpaveic, pilnīga pāreja uz
ciparu kabeļtelevīzijas izplatīšanu. Tā kā tas ir
pietiekoši sarežģīts darbs, Somijas valdība ir atļāvusi
komersantiem to veikt līdz 2008. gada
februārim, līdz tam nodrošinot sabiedriskās
televīzijas programmu pieejamību analogā formātā.
Sīkāk par DTV attīstību Somijā un citās
Skandināvijas valstīs skat. SP 3/2006, 14.17. lpp.
Šobrīd
divi multipleksi nodrošina digitālās TV pieejamību 99,9
procentiem Somijas iedzīvotāju, un trešais multiplekss ar
reģionālajām programmām ir pieejams aptuveni 90 procentiem
iedzīvotāju. Atsevišķs multiplekss paredzēts
mobilās televīzijas vajadzībām, testa raidījumi DVB-H
standartā jau ir aizsākti. DVB-H testi notiek arī Igaunijā,
un līdz 2007. gada beigām tos plānots sākt arī
Latvijā.
Uldis
LAVRINOVIČS
*LEVIRA
ir vadošais Igaunijas uzņēmums, kas nodarbojas ar
televīzijas un radio apraidi, kā arī bezvadu piekļuves un
elektronisko sakaru pakalpojumiem.
2007. gada otrajā pusē Eiropā ir notikuši vairāki telekomunikāciju nozarei, it īpaši radio, televīzijas apraides un jauno pakalpojumu sektoram, svarīgi pasākumi. 23. un 24. augustā Tallinā notika jau otrā LEVIRA* rīkotā Digital broadcasting konference, kurā viena no galvenajām tēmām bija ciparu televīzija gan zemes DVB-T standartā, gan DVB-H mobilā.
Eiropas Komisija mudina rīkoties
Igaunijā notikusī konference bija līdz šim lielākais šāds pasākums Baltijas valstīs. Par tajā apskatīto jautājumu aktualitāti liecina kaut vai tas, ka to apmeklēja vairāk nekā 250 pārstāvji no Baltijas valstu, Ukrainas, Krievijas, Azerbaidžānas, virknes Eiropas Savienības dalībvalstu raidorganizācijām, elektronisko sakaru komersanti, kā arī valsts pārvaldes iestāžu pārstāvji, kopā no 30 valstīm.
Tomēr, pirms apskatīt LEVIRA rīkotās konferences galvenās tēmas un rezultātus, atcerēsimies vēl dažus nozarei svarīgus notikumus. 18. jūlijā Eiropas Komisija pieņēma stratēģiju, kas veicina mobilās televīzijas ieviešanu 27 ES dalībvalstīs. Komisija mudina dalībvalstis un nozari paātrināt mobilās televīzijas izplatīšanu Eiropā, kā arī rosināt izmantot DVB-H kā vienotu Eiropas mēroga standartu mobilajai televīzijai.
Eiropas Komisija (turpmāk tekstā Komisija) izplatīja paziņojumu, kurā pamato nepieciešamību plašāk ieviest un sekmēt mobilās TV pakalpojumus Eiropas Savienībā, lai veicinātu Komisijas i2010 stratēģijas īstenošanu, Eiropas Savienības ekonomisko izaugsmi un konkurētspēju, kā arī nodrošinātu jaunu pakalpojumu un darba vietu radīšanu.
Kas kavē mobilās TV ieviešanu
Mobilā TV ir attiecināma uz audiovizuāla satura pārraidi uz mobilām iekārtām, kas parasti ir mobilie telefoni. Patērētājiem tā ļauj vairāk kustēties un piedāvā jaunus pieejas veidus plašsaziņas līdzekļiem, apvienojot mobilās komunikācijas ar audiovizuālu saturu. Mobilās TV pārraidi var īstenot vairākos veidos un dažādos tīklos, ieskaitot pārraidi uz mobilajiem telefoniem, sauszemes apraidi, pārraidi ar interneta vai satelītu palīdzību.
Paziņojumā norādīts, ka ietekmes novērtējums attiecināms tikai uz mobilās TV pakalpojumu sauszemes apraidi. Komisija to pamato tādējādi, ka pakalpojumu sniegšana, izmantojot mobilos sakarus, ir plaši attīstīta Eiropas Savienībā, kā arī pastāv atbilstīgs likumdošanas ietvars, kas regulē mobilo sakaru pakalpojumu sniegšanu. Turklāt tieši sauszemes apraide nodrošina iespēju sniegt mobilās TV pakalpojumu plašam patērētāju lokam vienlaikus, tādējādi tai ir noteicošā loma pakalpojuma sniegšanā. Paziņojumā norādīts, ka mobilās TV ieviešana un izmantošana Eiropas Savienībā pagaidām nav pietiekama, turklāt ES konkurenti, pārsvarā Amerikas Savienoto Valstu un Āzijas uzņēmēji, sasnieguši ievērojamu progresu šajā jomā.
Patlaban mobilās TV tirgus Eiropas Savienībā atrodas sākotnējās attīstības stadijā. Ar 2007. gadu Itālija, Somija, mazākā mērā Vācija un Lielbritānija nodrošina mobilās TV komerciālu darbību. Komisija uzskata, ka mobilās TV ieviešana tiek kavēta sakarā ar tās darbību regulējošā normatīvā ietvara trūkumu un tehnoloģisko nenoteiktību.
Definēti galvenie ieviešanas faktori
Komisija uzskata, ka sakarā ar Eiropas futbola čempionāta un olimpisko spēļu norisi 2008. gadā jāpanāk būtiska mobilās TV pakalpojumu ieviešana ES, sniedzot Eiropas pilsoņiem piekļuvi šiem pakalpojumiem un nodrošinot, ka Eiropas uzņēmēji piedalās šo inovatīvo pakalpojumu piedāvājumā. Komisija 2006. gadā ir konsultējusies ar iesaistītajām pusēm, lai noskaidrotu jautājumu loku, kas saistīti ar mobilās TV ieviešanu. Komisija sekmēja uzņēmēju grupas European Mobile Broadcasting Council (EMBC) nodibināšanu, kas apvienoja galvenos nozares pārstāvjus, ieskaitot ražotājus un operatorus.
EMBC 2007. gada martā publicēja nozares rekomendācijas. Paziņojumā norādīts, ka Komisija regulāri konsultējusies ar dalībvalstīm un definējusi trīs galvenos mobilās TV sekmīgas ieviešanas faktorus:
- tehniskie (standarti/savstarpējā savietojamība);
- normatīvā vide, kas sekmētu investīcijas un inovācijas;
- spektra nodrošinājums mobilās TV pakalpojumiem.
Komisija norāda, ka, ieviešot mobilo TV, būtiski ir vienoties par kopējiem tehniskajiem standartiem, jo tehnoloģisko risinājumu drošība pavērs ceļu investīcijām pakalpojumu attīstīšanai un iekārtu ražošanai.
Patlaban Eiropā nav novērsts risks iekšējā tirgus sadrumstalošanai, jo pastāv vairākas mobilās TV tehnoloģijas atšķirīgām platformām. Vairumā Eiropas valstu tiek izmantots Digital Video Broadcast transmission to Handheld terminals (DVB-H) standarts. Dažos gadījumos tiek izmantots arī Terrestrial Digital Multimedia Broadcasting (T-DMB) standarts. Komisija norāda, ka patlaban DVB-H standarts ir visplašāk lietotais Eiropā un īpaši nozīmīgi ir tas, ka tas ir pilnībā savietojams ar Digital Video Broadcasting Terrestrial (DVB-T) apraidi. Turklāt tīklu operatoriem jau ir pieredze DVB-T tīklu veidošanā un uzturēšanā.
DVB-H standarts būs obligāts
Tādējādi
komisija uzskata, ka DVB-H standarts varētu veidot pamatu sekmīgai
mobilās TV ieviešanai. Komisija uzskata, ka nepieciešams
pievienot DVB-H standartu sarakstam. Tas nozīmētu, ka no
dalībvalstīm tiks prasīts, lai tās mudinātu lietot
DVB-H standartu mobilās TV pakalpojumu nodrošināšanai.
Komisija tāpat mudinās nozari bez kavēšanās
atrisināt jautājumus, kas saistīti ar
DVB-H intelektuālā īpašuma tiesībām. 2007. gada
29. novembrī Komisija paziņoja, ka DVB-H tiks pasludināts par
obligātu standartu mobilās televīzijas pakalpojumiem Eiropas
Savienības dalībvalstīs. Turpmākie soļi, kas tiks
sperti jau šī gada beigās un 2008. gada sākumā,
būs ieviešanas vadlīniju sagatavošana un DVB-H
pievienošana standartu sarakstam. Attiecīgi visām 27 ES
valstīm tiek ieteikts šos standartus izmantot un atbalstīt.
Komisijas paziņojumā norādīts, ka būtiska ir arī savstarpējā savietojamība un normatīvā vide, kas sekmētu investīcijas un inovācijas. Komisija norāda, ka dalībvalstu prakse šā jautājuma regulēšanā būtiski atšķiras, kā arī pastāv liela nenoteiktība un dažos gadījumos pat tiesiskais vakuums. Lai gan licenču izsniegšana paliek dalībvalstu ziņā, tomēr nozares pārstāvji vēlas rast skaidrību par izsniegšanas tiesisko ietvaru, it īpaši, ja mobilās TV pakalpojumi tiek nodrošināti citā dalībvalstī. Komisija norāda, ka mobilās TV autorizācijas kārtībai jāatbilst iekšējā tirgus vajadzībām, kā arī jācenšas vienādos apstākļos nodrošināt visiem uzņēmējiem godīgu konkurenci.
Komisija uzskata, ka mobilā TV ir jauns pakalpojums, tāpēc tai nebūtu jāuzliek tādi pienākumi, kas raksturīgi tradicionālajiem apraides pakalpojumiem. Tādējādi komisija uzaicina dalībvalstis noteikt un likvidēt šķēršļus, kas traucētu mobilās TV ieviešanai. Turklāt dalībvalstīm nav jāliedz mobilajai TV izmantot kopīgu infrastruktūru. Komisija norāda, ka sekmēs informācijas un labākās pieredzes apmaiņu starp dalībvalstīm, kā arī, ja nepieciešams, nodrošinās vadlīnijas un rekomendācijas.
Pieeja radio spektram
Būtisks faktors mobilās TV pakalpojumu nodrošināšanai ir pieeja radio spektram. Nepieciešams, lai dalībvalstis un komisija kopīgi vienotos par spektra politiku, kas atbilstu patērētāju un nozares interesēm. Būtiski ir nekavējoties nodrošināt brīvu pieeju radio spektra resursiem. Nozīmīgs elements ir pāreja uz digitālo TV, kas atbrīvos lielu radio spektra daļu (tā saucamā digitālā dividende). Komisija uzskata, ka koordinēta pieeja Eiropas līmenī šā spektra sadalē ir nozīmīga, lai gūtu maksimālo labumu no pārejas, un radīs iespēju attīstīt jaunus inovatīvus pakalpojumus Eiropas Savienībā.
Komisija norāda, ka iespējams apsvērt arī citu radio spektra joslu izmantošanu, kā arī ievērot pārrobežu intereses un noteikumus. Par vispiemērotāko mobilajiem multimediju pakalpojumiem tiek uzskatīta UHF (470862 MHz) josla. Tomēr šī spektra lietošanu ierobežo koordinētas pieejas trūkums. Komisija patlaban strādā ar dalībvalstīm, lai nodrošinātu, ka vismaz daļa harmonizētu radiofrekvenču ir pieejamas mobilajai TV. Dažās valstīs lietotā tā sauktā L josla (14521492 MHz), kas balstīta uz Digital Audio Broadcasting (turpmāk DAB) tehnoloģiju, varētu būt risinājums gadījumos, kad nav pieejamas citas spektra joslas.
Komisija uzaicina dalībvalstis sekmēt mobilās TV ieviešanu, ņemot vērā maksimālu savstarpējās savietojamības nodrošināšanu, sagatavot labvēlīgu tiesisko vidi pakalpojumu sniegšanai, kā arī savstarpēji koordinēt labākās pieredzes apmaiņu un pēc iespējas ātrāk nodrošināt mobilajai TV pieejamu radio spektru, ieskaitot UHF joslā, līdzko tā atbrīvosies.
Konferenču skatījums
Līdz ar to loģiski, ka mobilajai televīzijai bija veltītas kā LEVIRA konferences otrās dienas diskusijas, kur virkne dalībnieku uzsvēra mobilās televīzijas problemātiskos aspektus. Šī tēma tika apskatīta arī ikgadējā Amsterdamas starptautiskajā teleraidīšanas risinājumu izstādē IBC 2007. Oktobrī notika arī Eiropas Savienības Portugāles prezidentūras (Lisabonā, Portugālē) organizēts augsta līmeņa seminārs par audiovizuālo tiešsaistes saturu (Seminar on Audiovisual Content Online). Tajā liela daļa referātu un diskusiju bija veltīta tieši mobilajai televīzijai.
Visās konferencēs tika atzīts, ka tehniskie risinājumi šobrīd ir pietiekami attīstīti, lai gūtu komerciālus panākumus, taču saturs ir noteicošais. Pakalpojumu sniedzējiem ir jāspēj piedāvāt kvalitatīvas programmas, par kurām klienti būs gatavi maksāt.
Vēl viena problēma, kas kopīga visām Eiropas Savienības valstīm, ir likumdošanas sakārtošana, lai regulētu jauno tehnoloģiju ieviešanu, ekspluatāciju un ierobežoto frekvenču resursu saprātīgu izmantošanu. Komisāre Vivjēna Redinga (Viviane Reding) oktobra vidū uzstājās Eiropas Regulējošo organizāciju seminārā ar runu, kas aizskāra tā saukto digitālo dividendi jeb ieguvumus no pārejas uz digitālo apraidi. Šajā runā, starp citu, tika aizskarti arī Latvijai aktuāli jautājumi: Šobrīd ir pienācis laiks rīkoties, pieņemt saprātīgus un tālejošus lēmumus, atvēlēt mobilajai televīzijai nepieciešamos frekvenču resursus, darīt visu, lai šie pakalpojumi būtu pieejami un komerciāli veiksmīgi.
Vivjēna Redinga aicināja atcerēties, ka pāreja uz digitālajām tehnoloģijām paver iespēju abpusējiem ieguvumiem win-win situācijai gan telekomunikāciju biznesa pārstāvjiem, gan mediju raidorganizāciju biznesam. Mobilās televīzijas gadījumā tā ir jauna trīspusēja biznesa niša gan mobilajiem operatoriem, gan tehniskās infrastruktūras operatoriem, gan mediju satura programmu ražotājiem.
Somija
paraugs veiksmīgai pārejai
Atgriežoties pie LEVIRA rīkotās konferences, gribētu atzīmēt kādu Latvijas kontekstā ļoti interesantu prezentāciju. 2007. gada 1. septembrī Somijā tika pilnībā (ar dažiem nenozīmīgiem izņēmumiem) izslēgti analogās TV raidītāji. Somijas pieredze arī Latvijai varētu būt noderīga. Jau vairāk nekā gadu (2006. gada februārī) pirms plānotās pārejas uz digitālo televīziju tika izveidota speciāla darba grupa, kurā iekļāva pārstāvjus no lielākajām organizācijām un ieinteresētajiem komersantiem. Projektu vadīja Transporta un sakaru ministrijas pārstāvis, darba grupā piedalījās arī Swelcom, Digita, MTV3 un YLE nominētie dalībnieki. 2006. gadā notika 35 darba grupas sanāksmes, līdz 2007. gada septembrim vēl 25.
Jāpiezīmē, ka ministrija darbu pie pārejas uz digitālo apraidi sāka jau 2003. gada decembrī, kad sāka darbu speciāls atbalsta dienests DigiTV. Tas bija spējīgs sniegt vispusīgu informāciju iedzīvotājiem gan izmantojot internetu un elektronisko pastu, gan arī speciāli izveidotu atbalsta dienesta zvanu centru. Gan DigiTV, gan TV2007 galvenais mērķis bija sniegt vispusīgu palīdzību gados vecākiem un attālu rajonu iedzīvotājiem pārejai uz digitālo TV. Lielākā daļa jautājumu skāra tieši dekoderu uzstādīšanu un regulēšanu. Abu minēto dienestu darbību pilnībā finansēja valsts.
Somija ir piemērs labi organizētai un veiksmīgai pārējai uz digitālo televīziju, jo, piemēram, pirmajā nedēļā pēc analogās TV izslēgšanas zvanu centrs saņēma tikai (!) 4000 zvanus. Ņemot vērā, ka pāreja uz digitālo televīziju notika vienlaikus visā valstī, tas ir visnotaļ labs rādītājs.
Pēdējais posms, kas Somijā vēl jāpaveic, pilnīga pāreja uz ciparu kabeļtelevīzijas izplatīšanu. Tā kā tas ir pietiekoši sarežģīts darbs, Somijas valdība ir atļāvusi komersantiem to veikt līdz 2008. gada februārim, līdz tam nodrošinot sabiedriskās televīzijas programmu pieejamību analogā formātā. Sīkāk par DTV attīstību Somijā un citās Skandināvijas valstīs skat. SP 3/2006, 14.17. lpp.
Šobrīd divi multipleksi nodrošina digitālās TV pieejamību 99,9 procentiem Somijas iedzīvotāju, un trešais multiplekss ar reģionālajām programmām ir pieejams aptuveni 90 procentiem iedzīvotāju. Atsevišķs multiplekss paredzēts mobilās televīzijas vajadzībām, testa raidījumi DVB-H standartā jau ir aizsākti. DVB-H testi notiek arī Igaunijā, un līdz 2007. gada beigām tos plānots sākt arī Latvijā.
Uldis LAVRINOVIČS
*LEVIRA ir vadošais Igaunijas uzņēmums, kas nodarbojas ar televīzijas un radio apraidi, kā arī bezvadu piekļuves un elektronisko sakaru pakalpojumiem.