Kā panākt straujāku eksporta pieaugumu IKT nozarē
Fragmenti no Inas Gudeles rīkotās diskusijas par IKT eksportu,
kas notika pirmdien, 24
Septembra nogalē īpašu
uzdevumu ministre elektroniskās pārvaldes lietās Ina Gudele kopā
ar sekretariāta darbiniekiem rīkoja plašu diskusiju par
iespēju veicināt IKT nozares eksportu; par to, kā valsts institūcijas
var palīdzēt uzņēmējiem un, galu galā, kā
rosināt pašus komersantus būt aktīvākiem
piedalīties ES struktūrfondu projektu izstrādē, sadarboties
gan ar universitātēm, gan ar ĪUMEPLS un LIAA un vairāk
informēt par jaunajiem produktiem. Diskusijā piedalījās īpašu
uzdevumu ministre e-pārvaldes lietās I. Gudele, Ekonomikas
ministrijas valsts sekretāra vietnieks Anrijs Matīss,
Izglītības un zinātnes ministrijas valsts sekretārs Mareks Gruškevics,
Ārlietu ministrijas Ekonomisko attiecību departamenta direktors Juris
Štālmeistars, Latvijas Investīciju un attīstības
aģentūras direktors Andris Ozols, IKT, uzņēmēji, nozares
eksperti, asociāciju un augstskolu pārstāvji, pavisam aptuveni
astoņdesmit speciālistu.*
Ko eksportēt?
Šķiet, ka visiem ir
skaidrs, kā novērtēt ābolu, siera vai koksnes
kvalitāti un piemērotību (vai nepiemērotību)
eksportam. Bet pēc kādiem kritērijiem vērtēt, vai IKT
produkts ir piemērots eksportam, lai to varētu ieteikt
uzņēmējiem valstī, uz kuru tiek gatavota kāda ministra
vai valsts vadītāja ārvalstu vizīte? Viens nosacījums varētu
būt klientu vērtējums, dodot labas atsauksmes un secinot, ka
uzņēmuma piedāvātā programmatūra vai uz kāda
oriģināla risinājuma bāzes radīts pakalpojums
tiešām atvieglo klienta darbu, paaugstina uzņēmuma rentabilitāti,
dod iespēju aizstāt darbiniekus ar datorizētām ražošanas
iekārtām u. tml. Vēl jo labāk, ja šādam produktam
vai pakalpojumam ir inovatīvs risinājums, kas padara to
īpaši pievilcīgu starptautiskajā tirgū. Taču, ko
darīt, ja tā visa nav, bet pagaidām ir tikai vēlme
iekļūt starptautiskajā apritē, it kā tas pats par sevi
jau būtu veiksmīgas biznesa attīstības garants? Varbūt
dažos gadījumos tā arī varētu būt, ka pravieti
pašu zemē neuzklausa. Tomēr, kā atzina Latvijas
Investīciju un attīstības aģentūras direktors Andris
Ozols, organizējot Latvijas uzņēmēju delegācijas, kas piedalās
valsts vizītēs, nereti nākas saskarties ar to, ka Latvijas
uzņēmēji neizprot šādu vizīšu
būtību un dodas uz tikšanos ar ārvalstu komersantiem
nesagatavoti un pat bez konkrēta piedāvājuma.
Andris Ozols (LIAA): - Lai
sagatavotu uzņēmumus starptautiskajam tirgum, LIAA visām
nozarēm kopā rīkoja eksporta prasmju semināru, kuru
varēja vērot arī internetā. Dažkārt gan
uzņēmēji nebūt nav gatavi starptautiskajam tirgum, bet
mēģina atrast partnerus ārzemēs. Tomēr jāsaprot
elementāra biznesa loģika: ja uzņēmums nav
konkurētspējīgs Latvijā, to nav iespējams iegūt
ar eksportu! Dažkārt valsts delegācijas sastāvā bijuši
uzņēmēji ar produktiem, kuriem nav nekāda sakara ar
atbalsta programmām. Tā ir nevajadzīga valsts līdzekļu
izšķērdēšana. Tāpēc tagad organizējam šīs
vizītes caur asociācijām, iegūstot pilnīgu informāciju
par uzņēmumiem. Mēs gan negrasāmies mācīt
uzņēmējus, kā taisīt biznesu, tomēr mums ir
vērtīga pieredze, kurā labprāt esam gatavi dalīties.
Cik Latvijā ir lielu,
konkurētspējīgu IKT uzņēmumu? Pietiktu ar roku un
kāju pirkstiem, lai tos uzskaitītu vairāk nebūtu. Arī
valsts vizītēs visbiežāk dodas tie paši lielie un
visiem zināmie IKT uzņēmumi Exigen Services DATI, Tilde,
SAF Tehnika, Lattelecom un daži citi. Un viņi var
apliecināt, ka tā ir lieliska pieredze, lai kļūtu par
starptautiskā tirgus ekspertu.
Normunds Bergs (SAF
Tehnika):
- Valsts vizītēs uzņēmēji var gūt labu pieredzi,
tomēr nereti tās nav precīzi pozicionētas. Bieži ir tā,
ka valsts vizītes laikā notiek tādi kā Latvijas tēla
mārketinga semināri, kur tiek stāstītas
vispārīgas lietas: kāda elfu zeme ir Latvija, cik izdevīgi ir
te investēt, cik mēs visi esam gudri. Ļoti gribētos, lai
tās drīzāk būtu mazākas, bet daudz precīzāk orientētas
delegācijas. Valsts pārstāvim vajadzētu būt kam vairāk
nekā pārdošanas menedžerim. Lūk, piemērs: kad
savulaik tiku līdzi Artim Pabrikam valsts vizītē uz Indiju, biju
vienīgais uzņēmējs un man izdevās arī Pabriku atvest
līdzi pie viena no saviem lielajiem klientiem Indijas
telekomunikāciju kompānijas. Rezultātā mūsu
uzņēmums dabūja līgumu par aptuveni septiņiem
miljoniem! Lielās nācijās jau pats fakts, ka vari atvest augsta
ranga valsts amatpersonu, daudz ko izsaka viņi uzreiz īpaši
novērtē šādu uzņēmumu. Un no tā nevajag
baidīties.
Juris
Štālmeistars (ĀM): - Piekrītu Berga kungam. Kopā
ar LIAA un Ekonomikas ministriju esam rūpīgi organizējuši
šīs vizītes. Esam izraudzījušies uzņēmumus,
kuriem būtu potenciāls un interese piedalīties. Mums ir
signāli no vēstniecībām, kādas ir šo valstu
intereses, un mēs uzrunājam konkrētus uzņēmējus,
lai vizīte būtu abpusēji veiksmīga.
Valdis Lokenbahs (Lattelecom): -
Pašlaik Vācijā ir divreiz augstāka maksa par vienu
programmētāju nekā Latvijā. Tad nu mums it kā vajadzētu
iet uz Vāciju un sākt programmēt. Ar ko sāksim, kā
pieteiksim savu valsti? Runāsim ar visiem uzņēmējiem un
piedāvāsim pakalpojumus? Reakcija sākumā parasti ir
tāda: kāpēc Latvija? Vai varat piedāvāt tādu servisu
kā Indija masveidā? Ak, nevarat? Nu, ko tad runāt! Jā,
Latvija tiešām ir gluži kā mazs ciematiņš pret
Indijas mērogiem, un ar masu mēs nevaram konkurēt. Tomēr
tas nenozīmē, ka mums jājūtas melniem un maziņiem un
jāieslīgst kompleksos. Mēs noteikti varam konkurēt ar Latvijas
IKT speciālistu profesionālo sagatavotību, augstajām
darbaspējām, kvalitāti. Bet vēl labāk varam
konkurēt (īpaši starptautiskajā tirgū) ar to, ka IKT
nozare mūsu valstī ir atzīta par prioritāti. Ja jūs
redzētu, kā iedegas pasūtītāju acis, kad saku, ka
viena no piecām valsts pamatinteresēm ir IKT nozare!
Latelecom esmu
atbildīgs par Vācijas projektu izstrādāšanu,
vāciešus esam ieinteresējuši galvenokārt ar to, ka,
strādājot ar latviešiem, ir liela stabilitāte, ko sauc
arī par zināšanu noturēšanu. Puiši nemaina
darbavietas, daudzus gadus strādā ar vāciešiem tā
viņiem ir vērtība. Indiešiem ik mēnesi vismaz
trešā daļa darbinieku, kurus uzņēmums ir
apmācījis par saviem līdzekļiem, aiziet. Tātad
mūsu mentalitāte un stabilitāte ir mūsu plusi, un mēs
varam dabūt pasūtījumus, bet tikai jābūt lieliem
uzņēmumiem, kuriem ir vismaz desmit miljoni ieņēmumu. Un
vēl jābūt augstam darba ražīgumam, lai varētu
realizēt projektus biezā slānī. Tātad mans ieteikums: valstij
būtu jāsniedz atbalsts mārketingā un jādefinē nozare
kā prioritāte.
Par
prioritātēm
Šīs diskusijas laikā
daudz tika debatēts par to, ka valstij skaidri jādefinē IKT
nozare kā galvenā prioritāte, jo uzņēmēji
uzskata, ka tādējādi tiktu veicināta straujāka nozares
eksporta attīstība un radīta uzņēmējdarbībai
labvēlīgāka vide starptautiskajā tirgū. Ministre Ina
Gudele uzsvēra, ka informācijas tehnoloģijām šāda
prioritāte jau ir. Nacionālajā attīstības
plānā definēts, ka IKT uz zināšanām
balstīta tehnoloģija ir viena no piecām valsts izvirzītajām
prioritātēm. Tomēr tas daļai uzņēmēju
šķiet par maz, lai sekmīgāk radītu jaunus noieta
tirgus Latvijas IKT produktiem.
Savukārt Ekonomikas ministrijas
pārstāvis Anrijs Matīss uzskata, ka eksporta
veicināšanai Latvijā vajadzīga nevis prioritāte, bet labvēlīgāka
vide uzņēmējdarbībai, inovāciju attīstība,
kā arī konkurētspējīgi produkti ar augstu pievienoto
vērtību.
Anrijs Matīss: - Ekonomikas
ministrija jau labu laiku nedefinē prioritātes. Mēs nevaram
teikt, ka IKT nozare ir prioritāte, un tekstilrūpniecība vai kocinieki
nav. Kāda gan varētu būt reakcija pārējās
tautsaimniecības nozarēs! Šobrīd definējam, ka
prioritāri varētu būt produkti vai pakalpojumi ar augstu
pievienoto vērtību, uz to ir orientētas arī valsts atbalsta
programmas, ko ieviesīs tuvākajā laikā. Šīs
nozares ar augstu pievienoto vērtību arī iegūs papildu
instrumentus un attīstības iespējas.
Jānis
Režais (Banku augstskola): - Man nav saprotams, kāpēc
jūs neuzskatāt IKT par prioritāti, jo tā jau ir nozare ar
augstu pievienoto vērtību, tātad tai jau ir prioritāte
saskaņā ar jūsu definīciju. Pasaulē pēc tās
ir milzīgs pieprasījums, un visur tā attīstās
trīs četras reizes ātrāk nekā citas nozares. Desmit
gadu esmu strādājis uzņēmumā, kas eksportēja
programmatūru, un apmēram 70-80 % mūsu programmatūras
produktu ir konkurētspējīgi visā pasaulē, ne tikai
Eiropā. Varu droši apgalvot, ka Latvijas IKT ir
konkurētspējīgas, tikai nevis ar cenām, bet gan ar
speciālistiem, zināšanām, ar biznesa inteliģenci.
Anrijs Matīss: - Jā,
bet augsta pievienotā vērtība ir arī
biotehnoloģijām, nanotehnoloģijām un citām
nozarēm. [
] Šie atbalsta instrumenti ir specifiski, vērsti uz
tādām nozarēm, kurām ir attīstības
perspektīva. Inovācija ir iespējama visās nozarēs, bet
atbalsta intensitāte lielā mērā ir orientēta
tieši uz hi-tech nozarēm. Tomēr man būtu grūti
nosaukt divas trīs prioritārās nozares, neaizskarot citu
intereses.
Uldis Dzenis (Tilde):
- Latvijā nav politiskās gribas noteikt kādu nozari par
prioritāru, jo paziņot, ka valsts atbalsta nozares ar augstu
pievienoto vērtību, ir nepateikt gandrīz neko. Svarīgi ir zināt,
ap kuru nozari koncentrēt spēkus.
Andris Ozols: - Deklarēta
prioritāte neko nedod. To vajadzētu pamatot ar taustāmiem finanšu
instrumentiem. Ir jau bijušas vairākas nozares, kas
drošības un mīļā miera labad savulaik ir ierakstītas
kā prioritāras savas nozares ministrijas dokumentos. Bet LIAA darbojas
četrpadsmit gadu, un šādas prioritātes valsts ekonomikas kursu
īpaši nav mainījušas.
Mēs nevaram visus glaudīt
pa spalvai, šodien teikt, jā, protams, IKT ir prioritāte,
rīt tikties ar kociniekiem, un teikt viņiem to pašu, jo
meži ir puse Latvijas teritorijas. Tā varētu sanākt tik
garš saraksts, ka galu galā tik un tā būtu
jāieslēdz atpakaļgaita un jānosaka citi kritēriji,
piemēram, par augsto pievienoto vērtību. Mans uzskats ir
tāds: pat ja prioritāte nav deklarēta vārdos, bet nozarei
ir atbalsts ar taustāmiem, izmērāmiem rezultātiem, tad viss
ir kārtībā.
Aģentūra noteikti nav
opozīcijā nozares uzņēmēju interesēm,
rīkojamies proaktīvi. Piemēram, sadarbojamies transporta
izglītības sfērā. Vajadzētu panākt, lai valsts izdara
kādu pasūtījumu ne tikai no budžeta līdzekļiem,
vienlaikus panākot arī, lai jaunieši gribētu
mācīties par inženieriem. Agrāk bija fundamentāls
arguments, ka inženieru trūkst tāpēc, ka inteliģencei ir
zemākas algas nekā strādniekiem, bet šobrīd
aģentūra ir cēlusi gan biznesa, gan profesiju prestižu.
Esam rīkojuši IKT speciālistu seminārus, kur
piedalījušās ārvalstu pārstāvniecības.
Ina Gudele: - Mums ir
apstiprināts valsts attīstības plāns, kurā kā viena no prioritātēm ir minēta arī informācijas
tehnoloģiju attīstība. Vienlaikus informācijas
tehnoloģijas kā horizontāla prioritāte pastāv it visur,
jo nedz kokrūpniecībā, nedz tekstilrūpniecībā, nedz
citās nozarēs bez IKT iztikt nevar.
Ja diskutējam par pievienoto
vērtību, tad ir kāda ļoti vienkārša formula: jau
pirms trim gadiem 5% strādājošo, kas Latvijā darbojās
IKT nozarē, saražoja 20% no valsts iekšzemes kopprodukta
pieauguma. Tas nozīmē, ka 80% paliek visām
pārējām nozarēm kopā.
Esmu pilnīgi
pārliecināta: ja pēc kādas valsts vizītes kaut viens vienīgs
uzņēmējs ir noslēdzis sadarbības līgumu, tad,
manuprāt, tā jau uzskatāma par veiksmīgu. Pašlaik varu
nosaukt piecas vai sešas kompānijas, kas pēc manis
vadītām ārvalstu vizītēm ir atradušas klientus
vai sadarbības partnerus.
Latvijai
vajadzīgi izglītoti speciālisti
Jau gadu gadiem, bet
pēdējā laikā jo īpaši IKT nozares
aktuālāko un vienlaikus arī sarežģītāko
tēmu virsotnē ir augsti kvalificētu speciālistu
trūkums. Statistikas dati gan reizēm atšķiras (tas
atkarīgs no informācijas avotiem un metodikas), bet
visprecīzākais, šķiet, ir LIKTA 2006. gada pētījums,
kas liecina, ka nozarē kopumā trūkst aptuveni 8 000
speciālistu (šie dati savākti no pirmavotiem pašiem
uzņēmumiem). Turklāt šis skaitlis pēdējos gados
ne reizes nav sarucis, bet turpina pieaugt. Situācijas draudīgumu
izskaidrojot no matemātikas pozīcijām, tendence ir pietiekami
labi saskatāma. Šobrīd Latvijā ir astoņas augstskolas,
kas apmāca IKT speciālistus bakalaurus un/vai maģistrus. Ik
gadus tās sagatavo aptuveni 1300 šādu speciālistu. Tātad,
ja pieņem, ka nozarē trūkstošo speciālistu
nekļūs daudz vairāk, šo iztrūkumu teorētiski
varētu kompensēt sešu septiņu gadu laikā. Protams,
vēl būtu jārod atbilde uz jautājumu, cik no augstskolas
beigušajiem turpina strādāt nozarē un cik no tiem, kuri
tomēr ir gatavi aizpildīt šīs vakantās vietas, tiek
atzīti par pietiekami perspektīviem speciālistiem un ņemti
pretī
Jā, šāda matemātika tiešām neko labu
neliecina.
Ko darīt? Viens no
risinājumiem - līdz 2010. gadam plānots šo absolventu
skaitu palielināt līdz 1700. Otrs optimizēt IKT darbavietas,
nopietni pārdomājot, vai valsts un pašvaldību
institūcijām tiešām vajadzīgi savi IKT
speciālisti, ja daudz izdevīgāk ir noslēgt
ārpakalpojumu līgumu ar kādu nozares uzņēmumu.
Jānis
Bičevskis (Latvijas Universitāte): - Mēs ar
studentiem iepriekš pārrunājām šo diskusijas
tēmu, mēģinājām atrast kaut ko pozitīvu, bet mums
tas īsti neizdevās. Pirms 15 gadiem Latvijas situācija
salīdzinājumā ar citām valstīm bija daudz labāka
(pēc tam nāca lielākā kļūda Latvijas
izglītības vēsturē matemātika un fizika nokļuva
izvēles programmu statusā). Kad nodibinājās SWH
Rīga, tur izstrādāja pirmo lielo projektu par septiņiem
miljoniem vācu marku, toreiz 500 miljoniem rubļu. Latvijai bija
iespēja kļūt par IKT lielvalsti, bet tas nav realizējies. Grīstē
salaistas vairākas lietas. Viena no tām augstskolas ir
izslēgtas no valsts pasūtījuma (reiz Latvijas Skaitļošanas
centrs bija ceturtajā vietā PSRS, tā bija spēcīgu
kadru kalve), augstskolu pieteikumus vienkārši nelaiž cauri, jo
prasa konkrētas tehnoloģijas, konkrētus sertifikātus, kādu
augstskolām nav. Tie pasniedzēji, kas dabū Eiropā labus
projektus, nestrādā tos Latvijai, bet Eiropas
pasūtītājiem.
Šogad pirmo reizi pēc
daudziem gadiem Latvijas skolēni pasaules informātikas
olimpiādē nedabūja nevienu medaļu. Es to saistu ar toreizējās
valdības lēmumu par LIIS projekta slēgšanu pirms
dažiem gadiem. Sekas bija tādas, ka tie, kuriem bija labi
rezultāti olimpiādēs, ir kļuvuši par studentiem, bet
citu tikpat labi sagatavotu viņu vietā (skolās) vairs nav.
Augstskolas uzņemšanas rezultāti šogad: no 1000
iespējamiem punktiem mums ir daži ar 900 punktiem un daudzi ar 200
punktiem! Satriecoši!
Ina Gudele: - Eināra
Repšes vadītās valdības laikā LIIS projekts faktiski tika
apstādināts, nepiešķirot finanšu līdzekļus
tā īstenošanai. Šobrīd tās vietā esam radījuši
jaunu programmu IKTIK (Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
izglītības kvalitātei), kuru pozitīvi novērtējuši
arī augstskolu mācībspēki, bet reāli tās
realizēšanu mēs varēsim uzsākt tikai nākamā
gada sākumā. Esam nodrošinājuši skolas ar datoriem,
apmācījuši skolotājus, bet kopējais līmenis,
protams, ir pazeminājies. Un tas turpināsies tik ilgi, kamēr nosacīti
vājie studenti pabeigs studijas augstskolās un aizies
strādāt uz uzņēmumiem, kur jums, uzņēmējiem,
būs jāiegulda pamatīgs darbs viņu praktiskai
apmācībai.
Jānis Bergs
(IS klasteris): - Ja ņem darbā studentus, tad viņi uzreiz
nav gatavi produktīvam darbam, un mums pašiem viņi jāapmāca.
No valsts varētu vēlēties lielāku atbalstu tehniskajā
izglītībā. LIKTA bija apmācības projekts, bet tas
gāja smagi un čakarīgi. Otrreiz es negribētu tādā
piedalīties. Tur vajadzēja jau gadu iepriekš pateikt, kādi
cilvēki uz kādiem kursiem ies. Vajadzētu atvieglot šo
sistēmu, vairāk uzticēties asociācijām, pareizi
administrēt.
Mareks
Gruškevics: - Kad 2005. gadā apturēja LIIS programmas
finansējumu, apstājās investīcijas izglītības
iestādēs, tika pārtraukta pedagogu apmācība un
tehniskās kultūras atjaunošanas programma. Izskatās, ka
šobrīd abi šie šķēršļi ir
novērsti. Ir jauna satura reforma. Klāt nākusi jauna
aktivitāte - valsts iniciē dabas zinātņu kabinetu ierīkošanu.
Vēl par ārvalstu
pasūtījumiem universitātēs. Finanšu ministrija
ļoti precīzi mums norādīja: ja Izglītības
ministrija atklātā iepirkuma procesa rezultātā savus
konkursus dod par valsts budžetu finansētām augstākās
izglītības institūcijām, tas kropļo konkurenci. Jo
augstskolā budžeta grupas izmaksas, kas tiek segtas no valsts
budžeta, ir pavisam citas nekā privātajam sektoram. Par
budžeta vietām augstskolās gan būtu jāpriecājas,
jo situācija var pasliktināties demogrāfiskās krīzes
dēļ. Daudzām augstskolām būs nopietni
jādomā, kā piesaistīt ārvalstu studentus, lai
nokomplektētu minimālās grupas.
Ina Gudele: - Ļoti
labi saprotu Bičevska kunga izteikto sāpi un arī Tehniskās
universitātes vadības viedokli, kuram pilnībā piekrītu.
Lai attīstītu kvalitatīvus risinājumus un pakalpojumus, universitātēm
jādod iespēja īstenot praktiskos darbus. Valsts un
pašvaldību pasūtījumi, kas tika finansēti no
budžeta, bija ļoti laba jauno speciālistu kadru kalve. Izmantojot
studentu darbu, praktizējot un eksperimentējot, augstskolas
realizēja daudzus projektus. Bet tas bija pirms gadiem desmit - tagad
valsts un pašvaldību iepirkuma likums nosaka pilnīgi citus
kritērijus.
Vēl gribu piebilst, ka
situācijā, kad kāda valsts institūcija vēlas veiksmīgu
risinājumu sava darba optimizēšanai, tā vēlas to
saņemt ātri un kvalitatīvi, bet tam vajadzīgi eksperimenti.
Un šajā ziņā universitātes nevar konkurēt ar
komercuzņēmumiem. Prakse arī rāda, ka valsts
institūcijas, kas piedalās komerciālos projektos,
diemžēl nav konkurētspējīgas.
Izglītība
+ inovācijas = konkurētspējīgs uzņēmums
Mareks Gruškevics: -
Šogad ir izveidots Inovāciju fonds ar mērķi atbalstīt
tās idejas, kas ir izglītības sektorā. Es būtu
ļoti priecīgs, ja mērķis būtu uzlabot mācību
metodiku un līdzekļus, padarot tos atraktīvākus.
Piemēram, dabaszinātņu kabineta programma aparatūra,
interaktīvā tāfele, web kameras, video viss
radošam darbam. Būtu ļoti noderīgs
piedāvājums par elektronisko mācību līdzekļu
izstrādi.
Normunds Bergs: - SAF
Tehnika ir iesākusi pētniecības un jauno projektu
izstrādes projektus kopā ar RTU. Mēs varētu ņemt
vēl citus projektus, bet trūkst zinātnieku,
universitāšu kapacitāte nav pietiekama. Naudas ir vairāk kā
jebkad, bet trūkst cilvēku, kas varētu izstrādāt
kopīgu projektu. Jārēķinās ar to, ka nav zinātnieku
vispār, bet ir zinātnieki ar konkrētu specializāciju, kurā
viņi strādā varbūt 30-40 gadu. Ja kāds var
pasargāt ķiršus no nosalšanas ļoti labi! Bet, ja
tas, ko viņi pēta, nav pieprasīts vai nav saistīts ar
biznesu, tad tur diemžēl nav īstas perspektīvas.
Pastāv dokumenti, kur
deklaratīvā formā ir sarakstītas visādas lietas.
Piemēram, eksporta kredīts, eksporta garantijas. Nekas nenotiek,
izņemot dažāda skaļuma runāšanu. Esmu jau desmit gadu
dzesējis muti. Notiek grūstīšanās starp
Izglītības, Ekonomikas un Finanšu ministriju, un vēl
kādu laiku tas turpināsies. Diez vai arī valdības
maiņa ko atrisinās. Bet elektronikas un telekomunikāciju
industrijā eksporta atbalsts ir ļoti kritiska lieta. Mēs
nespējam konkurēt ne ar indiešiem, ne ķīniešiem,
ne amerikāņiem, ne ar daudzām ES valstīm, kurām ir
šādas programmas.
Anrijs Matīss:
-
Latvijas tautsaimniecības konkurētspēja ir ļoti būtiska.
Patlaban ir aktuāli divi jautājumi: rast risinājumus, kā
nodrošināt labvēlīgu uzņēmējdarbības
vidi un veicināt inovāciju attīstību, iesaistot
šajā procesā biznesa inkubatorus, kompetences centrus, kur
notiek projektu sagatavošana.
Otra lieta ir programmas, kas
praktiski veicina eksporta potenciālu -pārstāvniecības,
dalība starptautiskajās izstādēs u. c. Protams, ja
nebūs konkurētspējīgu produktu, tad nebūs arī, ko
eksportēt, tāpēc šīs jomas ir jāskata
kopsakarā un esam gatavi par šiem jautājumiem diskutēt un
rast papildu atbalsta instrumentus tieši IKT nozarei, lai tā
varētu attīstīties vēl veiksmīgāk.
Ināra Opmane (LU
MII):
- Kā notiek pieteikšanās Eiropas pētījumu projektiem?
Vispirms sniedzam pieteikumu un meklējam konsorciju partnerus, kas ar mums
gribētu sadarboties. Protams, mums sava kvalitāte un kompetence ir
jāapliecina, tad visi kopā izstrādājam projektu, kuru iesniedzam
vērtēšanai Briselē, tad to izvērtē
atbilstoši ES direktīvām un veiksmes gadījumā apstiprina.
Pēc tam reizi pusgadā vai gadā šo projektu atkal
vērtē. Mūsu institūts pastāvīgi ir
piedalījies vismaz četros piecos projektos (šobrīd ir septiņi),
kas ir realizējami institūtā. Šie skaitļi apliecina
mūsu kompetenci Eiropā. Diemžēl šie pētījumi
nav paredzēti Latvijai, lai gan mēs labprātāk strādātu
Latvijai, nevis Eiropai. Kāpēc tas tā ir? Iemesls
vienkāršs: tikai 2005.-2006. gadā tika realizēti pirmie struktūrfondu
projekti, kad varējām nopirkt infrastruktūru pētniecībā
nepieciešamajām iekārtām, jo iepriekš to varēja
nopirkt ļoti ierobežotā daudzumā. Par valsts
pasūtījumu: ja mēs varam pierādīt, ka esam
nepieciešami valstij, tad pilnīgi citādi izskatāmies arī
ārpus Latvijas.
Uldis Dzenis: - Tas, ko
dara MII Eiropas projektos, ir ļoti labi, bet tas nekādā
veidā nevairo Latvijas uzņēmumu eksportspēju. Arī Tilde
piedalās trijos četros Eiropas projektos un redzam, kā tas
notiek. Šādus pētījumus vajadzētu laist caur
uzņēmumiem. Ja uzņēmēji varētu pasūtīt
pētījumus augstskolām un institūtiem, tas būtu daudz
efektīvāk, jo šobrīd mums pašiem jāinvestē
izpētē un attīstībā. Tāpēc iesaistām
savus darbiniekus, lai tas paliek kā mūsu uzņēmuma
kapitāls. Skaidrs, ka neesam īpaši ieinteresēti
pasūtīt izpētes projektus augstskolās, ja tie tiek
izstrādāti par mūsu naudu.
Jānis
Bičevskis: - Lai veicinātu eksportu, vienīgais
risinājums mēģināt attīstīt inovācijas. Es
teiktu, ka inovācijas valstī netiek veicinātas, tām nav
reāla pieprasījuma, jo valsts pasūtījumos skaidri ir
pateikts, kāda tehnoloģija jālieto. Nekādām
inovācijām tur vietas nav un nevar būt. Varbūt situācija
būs labāka, kad izveidosies kompetences centri.
Ina Gudele: -
Iepriekšējā uzņēmēju un akadēmiskās
vides pārstāvju sarunā man radās sajūta, ka mēs jaucam
kopā divas dažādas lietas -ražošanu, kuras produktus
gribam eksportēt, un inovāciju un attīstību (R&D). Ja mums
vajadzīgi pētniecības projekti, tie būtu jāpasūta
tieši akadēmiskajai videi, jo uzņēmējiem nav laika šādām
lietām. Viņiem jānodarbojas ar ražošanu, kuras
radītos produktus Latvija varētu arī eksportēt.
Zīmīgi, ka dažādiem
valsts pasūtījumiem piesakās gan komercuzņēmumi, gan
akadēmiskās vides pārstāvji, bet 7. ietvarprogrammā,
kurā naudas paredzēts tik daudz, cik nav nevienā
konkrētā projektā un struktūrfondos kopumā, vēl
ir ļoti maz Latvijas projektu. Tāpēc es gribētu zināt,
kas traucē akadēmiskajiem spēkiem kopā ar kādu IKT
uzņēmumu vai ražotāju uzrakstīt projektu, kuru
varētu finansēt no 7. ietvarprogrammas līdzekļiem?
Atis
Kapenieks (RTU): - Pagājušā gada ietvarprogrammās
it kā bija lielāka interese par Austrumeiropas konsorcijiem un
projektiem, bet tagad mūs tik labi vairs nepieņem. Uzvar tikai
visstiprākās Eiropas grupas, tāpēc, lai uzvarētu, ir
svarīgi iekļūt tieši visstiprākajā Eiropas
grupā, nevis jebkurā grupā. Vairākās valstīs (Vācijā,
Polijā) valsts finansiāli atbalsta uzņēmumus un
universitātes, ja tās var iesniegt projektu. Esmu dzirdējis, ka
Vācijā finansējums par projekta sagatavošanu ir 25 000
eiro. Arī tad, ja piesakās par partneri, kaut ko saņem.
Polijā ir diezgan līdzīgi. Citādi plaši izplatās
viedoklis, ka struktūrfondus ir vieglāk dabūt, un mēs
necenšamies tikt pie zvaigznēm, bet barojamies tur, kur
ērtāk tikt pie siles.
Anrijs
Matīss: - Ekonomikas ministrija strādā pie vairākiem
projektiem, kuru mērķis ir savest zinātniekus kopā ar
uzņēmējiem, lai radītu jaunus produktus, tehnoloģijas
utt. Piemēram, Informācijas un komunikāciju tehnoloģiju
kompetences centri. Tika atbalstīta šāda projekta
sagatavošana, tajā piedalās lielākā daļa klātesošo
uzņēmumu un arī akadēmiskās iestādes,
piemēram, LU MII. Šobrīd ir iedots finansējums projekta
sagatavošanai. Ja projekts būs labvēlīgs, tas varēs
pretendēt uz 2-7 miljonu eiro finansējumu, kur uzņēmēji
sagatavos produktu kopā ar zinātniekiem, kas tālāk tiks vai
nu eksportēts vai izmantots Latvijā. Mēs nevaram atdalīt
jaunu, konkurētspējīgu produktu izstrādi no eksporta.
Tāpēc vispirms kaut kas jārada, lai būtu, ko
eksportēt.
Jānis
Grēviņš (Rīgas Biznesa skola): - Esmu ieguvis izglītību
viņpus okeānam un zinu, ka 70. gados ASV aizņēma 30 % no
pasaules labāko augstskolu tirgus, bet ASV nosprieda, ka tas nav īsti
tas, ko viņi vēlas darīt. Viņi ieviesa augstskolās pāris
ļoti vienkāršu principu: apvienoja zinātni ar augstāko
izglītību, sāka intensīvi sadarboties ar
uzņēmējiem, - viņi nāk auditorijās un lasa
lekcijas. (Paldies tiem uzņēmējiem, kas tagad lasa lekcijas
arī Rīgā, Biznesa skolas auditorijās!) Otrs svarīgs
princips: visi pasūtījumi augstskolām nāca caur
uzņēmējiem. Rezultāts ļoti spēcīgas
augstskolas. Jaunākā informācija liecina, ka Eiropa zaudē
savas pozīcijas Indijai, Ķīnai, ASV utt. Tāpēc izglītība
un zinātne jāapvieno tādos kā blokos, - tas ir labs veids,
kā dabūt pievienoto vērtību vai virsvērtību,
arī daļēji atrisinot kadru jautājumu, jo cilvēku
trūkst visās nozarēs.
Protams, eksports nav nekāds
brīnumlīdzeklis, kas atrisinās visas nozares problēmas.
Vispirms jāsaražo konkurētspējīgi produkti.
Gunta
KĻAVIŅA
* Redakcijas piezīme. Diskusijā
izskanējušie ekspertu viedokļi šeit nav atreferēti
pilnībā, galvenās tēzes apkopotas raksta autores interpretācijā.
Septembra nogalē īpašu uzdevumu ministre elektroniskās pārvaldes lietās Ina Gudele kopā ar sekretariāta darbiniekiem rīkoja plašu diskusiju par iespēju veicināt IKT nozares eksportu; par to, kā valsts institūcijas var palīdzēt uzņēmējiem un, galu galā, kā rosināt pašus komersantus būt aktīvākiem piedalīties ES struktūrfondu projektu izstrādē, sadarboties gan ar universitātēm, gan ar ĪUMEPLS un LIAA un vairāk informēt par jaunajiem produktiem. Diskusijā piedalījās īpašu uzdevumu ministre e-pārvaldes lietās I. Gudele, Ekonomikas ministrijas valsts sekretāra vietnieks Anrijs Matīss, Izglītības un zinātnes ministrijas valsts sekretārs Mareks Gruškevics, Ārlietu ministrijas Ekonomisko attiecību departamenta direktors Juris Štālmeistars, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras direktors Andris Ozols, IKT, uzņēmēji, nozares eksperti, asociāciju un augstskolu pārstāvji, pavisam aptuveni astoņdesmit speciālistu.*
Ko eksportēt?
Šķiet, ka visiem ir skaidrs, kā novērtēt ābolu, siera vai koksnes kvalitāti un piemērotību (vai nepiemērotību) eksportam. Bet pēc kādiem kritērijiem vērtēt, vai IKT produkts ir piemērots eksportam, lai to varētu ieteikt uzņēmējiem valstī, uz kuru tiek gatavota kāda ministra vai valsts vadītāja ārvalstu vizīte? Viens nosacījums varētu būt klientu vērtējums, dodot labas atsauksmes un secinot, ka uzņēmuma piedāvātā programmatūra vai uz kāda oriģināla risinājuma bāzes radīts pakalpojums tiešām atvieglo klienta darbu, paaugstina uzņēmuma rentabilitāti, dod iespēju aizstāt darbiniekus ar datorizētām ražošanas iekārtām u. tml. Vēl jo labāk, ja šādam produktam vai pakalpojumam ir inovatīvs risinājums, kas padara to īpaši pievilcīgu starptautiskajā tirgū. Taču, ko darīt, ja tā visa nav, bet pagaidām ir tikai vēlme iekļūt starptautiskajā apritē, it kā tas pats par sevi jau būtu veiksmīgas biznesa attīstības garants? Varbūt dažos gadījumos tā arī varētu būt, ka pravieti pašu zemē neuzklausa. Tomēr, kā atzina Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras direktors Andris Ozols, organizējot Latvijas uzņēmēju delegācijas, kas piedalās valsts vizītēs, nereti nākas saskarties ar to, ka Latvijas uzņēmēji neizprot šādu vizīšu būtību un dodas uz tikšanos ar ārvalstu komersantiem nesagatavoti un pat bez konkrēta piedāvājuma.
Andris Ozols (LIAA): - Lai sagatavotu uzņēmumus starptautiskajam tirgum, LIAA visām nozarēm kopā rīkoja eksporta prasmju semināru, kuru varēja vērot arī internetā. Dažkārt gan uzņēmēji nebūt nav gatavi starptautiskajam tirgum, bet mēģina atrast partnerus ārzemēs. Tomēr jāsaprot elementāra biznesa loģika: ja uzņēmums nav konkurētspējīgs Latvijā, to nav iespējams iegūt ar eksportu! Dažkārt valsts delegācijas sastāvā bijuši uzņēmēji ar produktiem, kuriem nav nekāda sakara ar atbalsta programmām. Tā ir nevajadzīga valsts līdzekļu izšķērdēšana. Tāpēc tagad organizējam šīs vizītes caur asociācijām, iegūstot pilnīgu informāciju par uzņēmumiem. Mēs gan negrasāmies mācīt uzņēmējus, kā taisīt biznesu, tomēr mums ir vērtīga pieredze, kurā labprāt esam gatavi dalīties.
Cik Latvijā ir lielu, konkurētspējīgu IKT uzņēmumu? Pietiktu ar roku un kāju pirkstiem, lai tos uzskaitītu vairāk nebūtu. Arī valsts vizītēs visbiežāk dodas tie paši lielie un visiem zināmie IKT uzņēmumi Exigen Services DATI, Tilde, SAF Tehnika, Lattelecom un daži citi. Un viņi var apliecināt, ka tā ir lieliska pieredze, lai kļūtu par starptautiskā tirgus ekspertu.
Normunds Bergs (SAF Tehnika): - Valsts vizītēs uzņēmēji var gūt labu pieredzi, tomēr nereti tās nav precīzi pozicionētas. Bieži ir tā, ka valsts vizītes laikā notiek tādi kā Latvijas tēla mārketinga semināri, kur tiek stāstītas vispārīgas lietas: kāda elfu zeme ir Latvija, cik izdevīgi ir te investēt, cik mēs visi esam gudri. Ļoti gribētos, lai tās drīzāk būtu mazākas, bet daudz precīzāk orientētas delegācijas. Valsts pārstāvim vajadzētu būt kam vairāk nekā pārdošanas menedžerim. Lūk, piemērs: kad savulaik tiku līdzi Artim Pabrikam valsts vizītē uz Indiju, biju vienīgais uzņēmējs un man izdevās arī Pabriku atvest līdzi pie viena no saviem lielajiem klientiem Indijas telekomunikāciju kompānijas. Rezultātā mūsu uzņēmums dabūja līgumu par aptuveni septiņiem miljoniem! Lielās nācijās jau pats fakts, ka vari atvest augsta ranga valsts amatpersonu, daudz ko izsaka viņi uzreiz īpaši novērtē šādu uzņēmumu. Un no tā nevajag baidīties.
Juris Štālmeistars (ĀM): - Piekrītu Berga kungam. Kopā ar LIAA un Ekonomikas ministriju esam rūpīgi organizējuši šīs vizītes. Esam izraudzījušies uzņēmumus, kuriem būtu potenciāls un interese piedalīties. Mums ir signāli no vēstniecībām, kādas ir šo valstu intereses, un mēs uzrunājam konkrētus uzņēmējus, lai vizīte būtu abpusēji veiksmīga.
Valdis Lokenbahs (Lattelecom): - Pašlaik Vācijā ir divreiz augstāka maksa par vienu programmētāju nekā Latvijā. Tad nu mums it kā vajadzētu iet uz Vāciju un sākt programmēt. Ar ko sāksim, kā pieteiksim savu valsti? Runāsim ar visiem uzņēmējiem un piedāvāsim pakalpojumus? Reakcija sākumā parasti ir tāda: kāpēc Latvija? Vai varat piedāvāt tādu servisu kā Indija masveidā? Ak, nevarat? Nu, ko tad runāt! Jā, Latvija tiešām ir gluži kā mazs ciematiņš pret Indijas mērogiem, un ar masu mēs nevaram konkurēt. Tomēr tas nenozīmē, ka mums jājūtas melniem un maziņiem un jāieslīgst kompleksos. Mēs noteikti varam konkurēt ar Latvijas IKT speciālistu profesionālo sagatavotību, augstajām darbaspējām, kvalitāti. Bet vēl labāk varam konkurēt (īpaši starptautiskajā tirgū) ar to, ka IKT nozare mūsu valstī ir atzīta par prioritāti. Ja jūs redzētu, kā iedegas pasūtītāju acis, kad saku, ka viena no piecām valsts pamatinteresēm ir IKT nozare!
Latelecom esmu atbildīgs par Vācijas projektu izstrādāšanu, vāciešus esam ieinteresējuši galvenokārt ar to, ka, strādājot ar latviešiem, ir liela stabilitāte, ko sauc arī par zināšanu noturēšanu. Puiši nemaina darbavietas, daudzus gadus strādā ar vāciešiem tā viņiem ir vērtība. Indiešiem ik mēnesi vismaz trešā daļa darbinieku, kurus uzņēmums ir apmācījis par saviem līdzekļiem, aiziet. Tātad mūsu mentalitāte un stabilitāte ir mūsu plusi, un mēs varam dabūt pasūtījumus, bet tikai jābūt lieliem uzņēmumiem, kuriem ir vismaz desmit miljoni ieņēmumu. Un vēl jābūt augstam darba ražīgumam, lai varētu realizēt projektus biezā slānī. Tātad mans ieteikums: valstij būtu jāsniedz atbalsts mārketingā un jādefinē nozare kā prioritāte.
Par prioritātēm
Šīs diskusijas laikā daudz tika debatēts par to, ka valstij skaidri jādefinē IKT nozare kā galvenā prioritāte, jo uzņēmēji uzskata, ka tādējādi tiktu veicināta straujāka nozares eksporta attīstība un radīta uzņēmējdarbībai labvēlīgāka vide starptautiskajā tirgū. Ministre Ina Gudele uzsvēra, ka informācijas tehnoloģijām šāda prioritāte jau ir. Nacionālajā attīstības plānā definēts, ka IKT uz zināšanām balstīta tehnoloģija ir viena no piecām valsts izvirzītajām prioritātēm. Tomēr tas daļai uzņēmēju šķiet par maz, lai sekmīgāk radītu jaunus noieta tirgus Latvijas IKT produktiem.
Savukārt Ekonomikas ministrijas pārstāvis Anrijs Matīss uzskata, ka eksporta veicināšanai Latvijā vajadzīga nevis prioritāte, bet labvēlīgāka vide uzņēmējdarbībai, inovāciju attīstība, kā arī konkurētspējīgi produkti ar augstu pievienoto vērtību.
Anrijs Matīss: - Ekonomikas ministrija jau labu laiku nedefinē prioritātes. Mēs nevaram teikt, ka IKT nozare ir prioritāte, un tekstilrūpniecība vai kocinieki nav. Kāda gan varētu būt reakcija pārējās tautsaimniecības nozarēs! Šobrīd definējam, ka prioritāri varētu būt produkti vai pakalpojumi ar augstu pievienoto vērtību, uz to ir orientētas arī valsts atbalsta programmas, ko ieviesīs tuvākajā laikā. Šīs nozares ar augstu pievienoto vērtību arī iegūs papildu instrumentus un attīstības iespējas.
Jānis Režais (Banku augstskola): - Man nav saprotams, kāpēc jūs neuzskatāt IKT par prioritāti, jo tā jau ir nozare ar augstu pievienoto vērtību, tātad tai jau ir prioritāte saskaņā ar jūsu definīciju. Pasaulē pēc tās ir milzīgs pieprasījums, un visur tā attīstās trīs četras reizes ātrāk nekā citas nozares. Desmit gadu esmu strādājis uzņēmumā, kas eksportēja programmatūru, un apmēram 70-80 % mūsu programmatūras produktu ir konkurētspējīgi visā pasaulē, ne tikai Eiropā. Varu droši apgalvot, ka Latvijas IKT ir konkurētspējīgas, tikai nevis ar cenām, bet gan ar speciālistiem, zināšanām, ar biznesa inteliģenci.
Anrijs Matīss: - Jā, bet augsta pievienotā vērtība ir arī biotehnoloģijām, nanotehnoloģijām un citām nozarēm. [ ] Šie atbalsta instrumenti ir specifiski, vērsti uz tādām nozarēm, kurām ir attīstības perspektīva. Inovācija ir iespējama visās nozarēs, bet atbalsta intensitāte lielā mērā ir orientēta tieši uz hi-tech nozarēm. Tomēr man būtu grūti nosaukt divas trīs prioritārās nozares, neaizskarot citu intereses.
Uldis Dzenis (Tilde): - Latvijā nav politiskās gribas noteikt kādu nozari par prioritāru, jo paziņot, ka valsts atbalsta nozares ar augstu pievienoto vērtību, ir nepateikt gandrīz neko. Svarīgi ir zināt, ap kuru nozari koncentrēt spēkus.
Andris Ozols: - Deklarēta prioritāte neko nedod. To vajadzētu pamatot ar taustāmiem finanšu instrumentiem. Ir jau bijušas vairākas nozares, kas drošības un mīļā miera labad savulaik ir ierakstītas kā prioritāras savas nozares ministrijas dokumentos. Bet LIAA darbojas četrpadsmit gadu, un šādas prioritātes valsts ekonomikas kursu īpaši nav mainījušas.
Mēs nevaram visus glaudīt pa spalvai, šodien teikt, jā, protams, IKT ir prioritāte, rīt tikties ar kociniekiem, un teikt viņiem to pašu, jo meži ir puse Latvijas teritorijas. Tā varētu sanākt tik garš saraksts, ka galu galā tik un tā būtu jāieslēdz atpakaļgaita un jānosaka citi kritēriji, piemēram, par augsto pievienoto vērtību. Mans uzskats ir tāds: pat ja prioritāte nav deklarēta vārdos, bet nozarei ir atbalsts ar taustāmiem, izmērāmiem rezultātiem, tad viss ir kārtībā.
Aģentūra noteikti nav opozīcijā nozares uzņēmēju interesēm, rīkojamies proaktīvi. Piemēram, sadarbojamies transporta izglītības sfērā. Vajadzētu panākt, lai valsts izdara kādu pasūtījumu ne tikai no budžeta līdzekļiem, vienlaikus panākot arī, lai jaunieši gribētu mācīties par inženieriem. Agrāk bija fundamentāls arguments, ka inženieru trūkst tāpēc, ka inteliģencei ir zemākas algas nekā strādniekiem, bet šobrīd aģentūra ir cēlusi gan biznesa, gan profesiju prestižu. Esam rīkojuši IKT speciālistu seminārus, kur piedalījušās ārvalstu pārstāvniecības.
Ina Gudele: - Mums ir apstiprināts valsts attīstības plāns, kurā kā viena no prioritātēm ir minēta arī informācijas tehnoloģiju attīstība. Vienlaikus informācijas tehnoloģijas kā horizontāla prioritāte pastāv it visur, jo nedz kokrūpniecībā, nedz tekstilrūpniecībā, nedz citās nozarēs bez IKT iztikt nevar.
Ja diskutējam par pievienoto vērtību, tad ir kāda ļoti vienkārša formula: jau pirms trim gadiem 5% strādājošo, kas Latvijā darbojās IKT nozarē, saražoja 20% no valsts iekšzemes kopprodukta pieauguma. Tas nozīmē, ka 80% paliek visām pārējām nozarēm kopā.
Esmu pilnīgi pārliecināta: ja pēc kādas valsts vizītes kaut viens vienīgs uzņēmējs ir noslēdzis sadarbības līgumu, tad, manuprāt, tā jau uzskatāma par veiksmīgu. Pašlaik varu nosaukt piecas vai sešas kompānijas, kas pēc manis vadītām ārvalstu vizītēm ir atradušas klientus vai sadarbības partnerus.
Latvijai vajadzīgi izglītoti speciālisti
Jau gadu gadiem, bet pēdējā laikā jo īpaši IKT nozares aktuālāko un vienlaikus arī sarežģītāko tēmu virsotnē ir augsti kvalificētu speciālistu trūkums. Statistikas dati gan reizēm atšķiras (tas atkarīgs no informācijas avotiem un metodikas), bet visprecīzākais, šķiet, ir LIKTA 2006. gada pētījums, kas liecina, ka nozarē kopumā trūkst aptuveni 8 000 speciālistu (šie dati savākti no pirmavotiem pašiem uzņēmumiem). Turklāt šis skaitlis pēdējos gados ne reizes nav sarucis, bet turpina pieaugt. Situācijas draudīgumu izskaidrojot no matemātikas pozīcijām, tendence ir pietiekami labi saskatāma. Šobrīd Latvijā ir astoņas augstskolas, kas apmāca IKT speciālistus bakalaurus un/vai maģistrus. Ik gadus tās sagatavo aptuveni 1300 šādu speciālistu. Tātad, ja pieņem, ka nozarē trūkstošo speciālistu nekļūs daudz vairāk, šo iztrūkumu teorētiski varētu kompensēt sešu septiņu gadu laikā. Protams, vēl būtu jārod atbilde uz jautājumu, cik no augstskolas beigušajiem turpina strādāt nozarē un cik no tiem, kuri tomēr ir gatavi aizpildīt šīs vakantās vietas, tiek atzīti par pietiekami perspektīviem speciālistiem un ņemti pretī Jā, šāda matemātika tiešām neko labu neliecina.
Ko darīt? Viens no risinājumiem - līdz 2010. gadam plānots šo absolventu skaitu palielināt līdz 1700. Otrs optimizēt IKT darbavietas, nopietni pārdomājot, vai valsts un pašvaldību institūcijām tiešām vajadzīgi savi IKT speciālisti, ja daudz izdevīgāk ir noslēgt ārpakalpojumu līgumu ar kādu nozares uzņēmumu.
Jānis Bičevskis (Latvijas Universitāte): - Mēs ar studentiem iepriekš pārrunājām šo diskusijas tēmu, mēģinājām atrast kaut ko pozitīvu, bet mums tas īsti neizdevās. Pirms 15 gadiem Latvijas situācija salīdzinājumā ar citām valstīm bija daudz labāka (pēc tam nāca lielākā kļūda Latvijas izglītības vēsturē matemātika un fizika nokļuva izvēles programmu statusā). Kad nodibinājās SWH Rīga, tur izstrādāja pirmo lielo projektu par septiņiem miljoniem vācu marku, toreiz 500 miljoniem rubļu. Latvijai bija iespēja kļūt par IKT lielvalsti, bet tas nav realizējies. Grīstē salaistas vairākas lietas. Viena no tām augstskolas ir izslēgtas no valsts pasūtījuma (reiz Latvijas Skaitļošanas centrs bija ceturtajā vietā PSRS, tā bija spēcīgu kadru kalve), augstskolu pieteikumus vienkārši nelaiž cauri, jo prasa konkrētas tehnoloģijas, konkrētus sertifikātus, kādu augstskolām nav. Tie pasniedzēji, kas dabū Eiropā labus projektus, nestrādā tos Latvijai, bet Eiropas pasūtītājiem.
Šogad pirmo reizi pēc daudziem gadiem Latvijas skolēni pasaules informātikas olimpiādē nedabūja nevienu medaļu. Es to saistu ar toreizējās valdības lēmumu par LIIS projekta slēgšanu pirms dažiem gadiem. Sekas bija tādas, ka tie, kuriem bija labi rezultāti olimpiādēs, ir kļuvuši par studentiem, bet citu tikpat labi sagatavotu viņu vietā (skolās) vairs nav. Augstskolas uzņemšanas rezultāti šogad: no 1000 iespējamiem punktiem mums ir daži ar 900 punktiem un daudzi ar 200 punktiem! Satriecoši!
Ina Gudele: - Eināra Repšes vadītās valdības laikā LIIS projekts faktiski tika apstādināts, nepiešķirot finanšu līdzekļus tā īstenošanai. Šobrīd tās vietā esam radījuši jaunu programmu IKTIK (Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas izglītības kvalitātei), kuru pozitīvi novērtējuši arī augstskolu mācībspēki, bet reāli tās realizēšanu mēs varēsim uzsākt tikai nākamā gada sākumā. Esam nodrošinājuši skolas ar datoriem, apmācījuši skolotājus, bet kopējais līmenis, protams, ir pazeminājies. Un tas turpināsies tik ilgi, kamēr nosacīti vājie studenti pabeigs studijas augstskolās un aizies strādāt uz uzņēmumiem, kur jums, uzņēmējiem, būs jāiegulda pamatīgs darbs viņu praktiskai apmācībai.
Jānis Bergs (IS klasteris): - Ja ņem darbā studentus, tad viņi uzreiz nav gatavi produktīvam darbam, un mums pašiem viņi jāapmāca. No valsts varētu vēlēties lielāku atbalstu tehniskajā izglītībā. LIKTA bija apmācības projekts, bet tas gāja smagi un čakarīgi. Otrreiz es negribētu tādā piedalīties. Tur vajadzēja jau gadu iepriekš pateikt, kādi cilvēki uz kādiem kursiem ies. Vajadzētu atvieglot šo sistēmu, vairāk uzticēties asociācijām, pareizi administrēt.
Mareks Gruškevics: - Kad 2005. gadā apturēja LIIS programmas finansējumu, apstājās investīcijas izglītības iestādēs, tika pārtraukta pedagogu apmācība un tehniskās kultūras atjaunošanas programma. Izskatās, ka šobrīd abi šie šķēršļi ir novērsti. Ir jauna satura reforma. Klāt nākusi jauna aktivitāte - valsts iniciē dabas zinātņu kabinetu ierīkošanu.
Vēl par ārvalstu pasūtījumiem universitātēs. Finanšu ministrija ļoti precīzi mums norādīja: ja Izglītības ministrija atklātā iepirkuma procesa rezultātā savus konkursus dod par valsts budžetu finansētām augstākās izglītības institūcijām, tas kropļo konkurenci. Jo augstskolā budžeta grupas izmaksas, kas tiek segtas no valsts budžeta, ir pavisam citas nekā privātajam sektoram. Par budžeta vietām augstskolās gan būtu jāpriecājas, jo situācija var pasliktināties demogrāfiskās krīzes dēļ. Daudzām augstskolām būs nopietni jādomā, kā piesaistīt ārvalstu studentus, lai nokomplektētu minimālās grupas.
Ina Gudele: - Ļoti labi saprotu Bičevska kunga izteikto sāpi un arī Tehniskās universitātes vadības viedokli, kuram pilnībā piekrītu. Lai attīstītu kvalitatīvus risinājumus un pakalpojumus, universitātēm jādod iespēja īstenot praktiskos darbus. Valsts un pašvaldību pasūtījumi, kas tika finansēti no budžeta, bija ļoti laba jauno speciālistu kadru kalve. Izmantojot studentu darbu, praktizējot un eksperimentējot, augstskolas realizēja daudzus projektus. Bet tas bija pirms gadiem desmit - tagad valsts un pašvaldību iepirkuma likums nosaka pilnīgi citus kritērijus.
Vēl gribu piebilst, ka situācijā, kad kāda valsts institūcija vēlas veiksmīgu risinājumu sava darba optimizēšanai, tā vēlas to saņemt ātri un kvalitatīvi, bet tam vajadzīgi eksperimenti. Un šajā ziņā universitātes nevar konkurēt ar komercuzņēmumiem. Prakse arī rāda, ka valsts institūcijas, kas piedalās komerciālos projektos, diemžēl nav konkurētspējīgas.
Izglītība + inovācijas = konkurētspējīgs uzņēmums
Mareks Gruškevics: - Šogad ir izveidots Inovāciju fonds ar mērķi atbalstīt tās idejas, kas ir izglītības sektorā. Es būtu ļoti priecīgs, ja mērķis būtu uzlabot mācību metodiku un līdzekļus, padarot tos atraktīvākus. Piemēram, dabaszinātņu kabineta programma aparatūra, interaktīvā tāfele, web kameras, video viss radošam darbam. Būtu ļoti noderīgs piedāvājums par elektronisko mācību līdzekļu izstrādi.
Normunds Bergs: - SAF Tehnika ir iesākusi pētniecības un jauno projektu izstrādes projektus kopā ar RTU. Mēs varētu ņemt vēl citus projektus, bet trūkst zinātnieku, universitāšu kapacitāte nav pietiekama. Naudas ir vairāk kā jebkad, bet trūkst cilvēku, kas varētu izstrādāt kopīgu projektu. Jārēķinās ar to, ka nav zinātnieku vispār, bet ir zinātnieki ar konkrētu specializāciju, kurā viņi strādā varbūt 30-40 gadu. Ja kāds var pasargāt ķiršus no nosalšanas ļoti labi! Bet, ja tas, ko viņi pēta, nav pieprasīts vai nav saistīts ar biznesu, tad tur diemžēl nav īstas perspektīvas.
Pastāv dokumenti, kur deklaratīvā formā ir sarakstītas visādas lietas. Piemēram, eksporta kredīts, eksporta garantijas. Nekas nenotiek, izņemot dažāda skaļuma runāšanu. Esmu jau desmit gadu dzesējis muti. Notiek grūstīšanās starp Izglītības, Ekonomikas un Finanšu ministriju, un vēl kādu laiku tas turpināsies. Diez vai arī valdības maiņa ko atrisinās. Bet elektronikas un telekomunikāciju industrijā eksporta atbalsts ir ļoti kritiska lieta. Mēs nespējam konkurēt ne ar indiešiem, ne ķīniešiem, ne amerikāņiem, ne ar daudzām ES valstīm, kurām ir šādas programmas.
Anrijs Matīss: - Latvijas tautsaimniecības konkurētspēja ir ļoti būtiska. Patlaban ir aktuāli divi jautājumi: rast risinājumus, kā nodrošināt labvēlīgu uzņēmējdarbības vidi un veicināt inovāciju attīstību, iesaistot šajā procesā biznesa inkubatorus, kompetences centrus, kur notiek projektu sagatavošana.
Otra lieta ir programmas, kas praktiski veicina eksporta potenciālu -pārstāvniecības, dalība starptautiskajās izstādēs u. c. Protams, ja nebūs konkurētspējīgu produktu, tad nebūs arī, ko eksportēt, tāpēc šīs jomas ir jāskata kopsakarā un esam gatavi par šiem jautājumiem diskutēt un rast papildu atbalsta instrumentus tieši IKT nozarei, lai tā varētu attīstīties vēl veiksmīgāk.
Ināra Opmane (LU MII): - Kā notiek pieteikšanās Eiropas pētījumu projektiem? Vispirms sniedzam pieteikumu un meklējam konsorciju partnerus, kas ar mums gribētu sadarboties. Protams, mums sava kvalitāte un kompetence ir jāapliecina, tad visi kopā izstrādājam projektu, kuru iesniedzam vērtēšanai Briselē, tad to izvērtē atbilstoši ES direktīvām un veiksmes gadījumā apstiprina. Pēc tam reizi pusgadā vai gadā šo projektu atkal vērtē. Mūsu institūts pastāvīgi ir piedalījies vismaz četros piecos projektos (šobrīd ir septiņi), kas ir realizējami institūtā. Šie skaitļi apliecina mūsu kompetenci Eiropā. Diemžēl šie pētījumi nav paredzēti Latvijai, lai gan mēs labprātāk strādātu Latvijai, nevis Eiropai. Kāpēc tas tā ir? Iemesls vienkāršs: tikai 2005.-2006. gadā tika realizēti pirmie struktūrfondu projekti, kad varējām nopirkt infrastruktūru pētniecībā nepieciešamajām iekārtām, jo iepriekš to varēja nopirkt ļoti ierobežotā daudzumā. Par valsts pasūtījumu: ja mēs varam pierādīt, ka esam nepieciešami valstij, tad pilnīgi citādi izskatāmies arī ārpus Latvijas.
Uldis Dzenis: - Tas, ko dara MII Eiropas projektos, ir ļoti labi, bet tas nekādā veidā nevairo Latvijas uzņēmumu eksportspēju. Arī Tilde piedalās trijos četros Eiropas projektos un redzam, kā tas notiek. Šādus pētījumus vajadzētu laist caur uzņēmumiem. Ja uzņēmēji varētu pasūtīt pētījumus augstskolām un institūtiem, tas būtu daudz efektīvāk, jo šobrīd mums pašiem jāinvestē izpētē un attīstībā. Tāpēc iesaistām savus darbiniekus, lai tas paliek kā mūsu uzņēmuma kapitāls. Skaidrs, ka neesam īpaši ieinteresēti pasūtīt izpētes projektus augstskolās, ja tie tiek izstrādāti par mūsu naudu.
Jānis Bičevskis: - Lai veicinātu eksportu, vienīgais risinājums mēģināt attīstīt inovācijas. Es teiktu, ka inovācijas valstī netiek veicinātas, tām nav reāla pieprasījuma, jo valsts pasūtījumos skaidri ir pateikts, kāda tehnoloģija jālieto. Nekādām inovācijām tur vietas nav un nevar būt. Varbūt situācija būs labāka, kad izveidosies kompetences centri.
Ina Gudele: - Iepriekšējā uzņēmēju un akadēmiskās vides pārstāvju sarunā man radās sajūta, ka mēs jaucam kopā divas dažādas lietas -ražošanu, kuras produktus gribam eksportēt, un inovāciju un attīstību (R&D). Ja mums vajadzīgi pētniecības projekti, tie būtu jāpasūta tieši akadēmiskajai videi, jo uzņēmējiem nav laika šādām lietām. Viņiem jānodarbojas ar ražošanu, kuras radītos produktus Latvija varētu arī eksportēt.
Zīmīgi, ka dažādiem valsts pasūtījumiem piesakās gan komercuzņēmumi, gan akadēmiskās vides pārstāvji, bet 7. ietvarprogrammā, kurā naudas paredzēts tik daudz, cik nav nevienā konkrētā projektā un struktūrfondos kopumā, vēl ir ļoti maz Latvijas projektu. Tāpēc es gribētu zināt, kas traucē akadēmiskajiem spēkiem kopā ar kādu IKT uzņēmumu vai ražotāju uzrakstīt projektu, kuru varētu finansēt no 7. ietvarprogrammas līdzekļiem?
Atis Kapenieks (RTU): - Pagājušā gada ietvarprogrammās it kā bija lielāka interese par Austrumeiropas konsorcijiem un projektiem, bet tagad mūs tik labi vairs nepieņem. Uzvar tikai visstiprākās Eiropas grupas, tāpēc, lai uzvarētu, ir svarīgi iekļūt tieši visstiprākajā Eiropas grupā, nevis jebkurā grupā. Vairākās valstīs (Vācijā, Polijā) valsts finansiāli atbalsta uzņēmumus un universitātes, ja tās var iesniegt projektu. Esmu dzirdējis, ka Vācijā finansējums par projekta sagatavošanu ir 25 000 eiro. Arī tad, ja piesakās par partneri, kaut ko saņem. Polijā ir diezgan līdzīgi. Citādi plaši izplatās viedoklis, ka struktūrfondus ir vieglāk dabūt, un mēs necenšamies tikt pie zvaigznēm, bet barojamies tur, kur ērtāk tikt pie siles.
Anrijs Matīss: - Ekonomikas ministrija strādā pie vairākiem projektiem, kuru mērķis ir savest zinātniekus kopā ar uzņēmējiem, lai radītu jaunus produktus, tehnoloģijas utt. Piemēram, Informācijas un komunikāciju tehnoloģiju kompetences centri. Tika atbalstīta šāda projekta sagatavošana, tajā piedalās lielākā daļa klātesošo uzņēmumu un arī akadēmiskās iestādes, piemēram, LU MII. Šobrīd ir iedots finansējums projekta sagatavošanai. Ja projekts būs labvēlīgs, tas varēs pretendēt uz 2-7 miljonu eiro finansējumu, kur uzņēmēji sagatavos produktu kopā ar zinātniekiem, kas tālāk tiks vai nu eksportēts vai izmantots Latvijā. Mēs nevaram atdalīt jaunu, konkurētspējīgu produktu izstrādi no eksporta. Tāpēc vispirms kaut kas jārada, lai būtu, ko eksportēt.
Jānis Grēviņš (Rīgas Biznesa skola): - Esmu ieguvis izglītību viņpus okeānam un zinu, ka 70. gados ASV aizņēma 30 % no pasaules labāko augstskolu tirgus, bet ASV nosprieda, ka tas nav īsti tas, ko viņi vēlas darīt. Viņi ieviesa augstskolās pāris ļoti vienkāršu principu: apvienoja zinātni ar augstāko izglītību, sāka intensīvi sadarboties ar uzņēmējiem, - viņi nāk auditorijās un lasa lekcijas. (Paldies tiem uzņēmējiem, kas tagad lasa lekcijas arī Rīgā, Biznesa skolas auditorijās!) Otrs svarīgs princips: visi pasūtījumi augstskolām nāca caur uzņēmējiem. Rezultāts ļoti spēcīgas augstskolas. Jaunākā informācija liecina, ka Eiropa zaudē savas pozīcijas Indijai, Ķīnai, ASV utt. Tāpēc izglītība un zinātne jāapvieno tādos kā blokos, - tas ir labs veids, kā dabūt pievienoto vērtību vai virsvērtību, arī daļēji atrisinot kadru jautājumu, jo cilvēku trūkst visās nozarēs.
Protams, eksports nav nekāds brīnumlīdzeklis, kas atrisinās visas nozares problēmas. Vispirms jāsaražo konkurētspējīgi produkti.
Gunta KĻAVIŅA
* Redakcijas piezīme. Diskusijā izskanējušie ekspertu viedokļi šeit nav atreferēti pilnībā, galvenās tēzes apkopotas raksta autores interpretācijā.