Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

„Ermitāžas risinājumu” noliktavas virtuālie skatlogi

   

ERMITĀŽAS RISINĀJUMU NOLIKTAVAS

www.hermitage.lv

 

Ermitāžas risinājumi - uzņēmums, kas Latvijas IT pasaulē uzskatāms par ilgdzīvotāju, jo tā iesākums rodams vēl iepriekšējā desmitgadē. Uzņēmuma darbības sfēras ir: on-line (jeb tiešsaistes) noliktava, IT ārpakalpojumi un datu drošības risinājumi. Juris Žagars, SIA Ermitāžas risinājumi (ER) valdes priekšsēdētājs, uzskata, ka uzņēmums ir unikāls tieši ar elektronisko iepirkumu sistēmu ER-Online noliktava, kurā apvienotas triju lielāko vairumtirdzniecības noliktavu – GNT, TD Baltic un ELKO - datubāzes, tādējādi Latvijā veidojot plašāko IT preču piedāvājumu, kas pieejams vienuviet.

 

Konkurētspējas pamatakmeņi

            Mūsdienu biznesa konkurētspējas pamatakmens – procesu ātrums un caurskatāmība. Tā kā biznesa vidē ir ļoti svarīgi nepieļaut dīkstāves, it īpaši tehniskā nodrošinājuma trūkuma dēļ, tad efektīva darba priekšnosacījums ir arī tas, cik ātri tiek piegādātas nepieciešamās IT preces – datori, printeri utt. ER noliktava rada visoptimālākos apstākļus gan pasūtījuma groza ātrai noformēšanai, gan arī preču saņemšanai.

 Sasaiste ar lielākajiem IT preču vairumtirgotājiem ELKO, TD Baltic un GNT nodrošina to, ka klients pirms pasūtījuma noliktavas sistēmā var pārskatīt visu preču piedāvājumu un to pieejamo daudzumu vairumtirdzniecības noliktavās. On-line noliktavas datu apmaiņas sistēma ir aptveroša, jo tajā iekļauti visi dati, kas var interesēt klientu: pilnīgs preču klāsts, kas atspoguļo pasaules tirgus labāko piedāvājumu, to pieejamo daudzumu, aktuālās cenas (tās nepārtraukti atjaunojas on-line režīmā). 

Pasūtītās preces var saņemt pasūtījuma dienā vai arī nākamās dienas laikā. Ja nepieciešamās preces noliktavā pašlaik nav, klients var izvēlēties citu preci, kā arī sazināties ar savu klientu vadītāju, lai vienotos par trūkstošās preces pieejamības termiņiem. Tā ir liela priekšrocība, jo nav lieki jātērē laiks, pasūtot to, kā noliktavā nemaz nav. Noliktava darbojas pilnīgā tiešsaistes režīmā, nodrošinot gan to, ka  centralizēti var veikt visus IT iepirkumus, gan arī to, ka ir iespējams sekot līdzi to vēsturei un finanšu datiem. Tā klientam ir papildu ērtība – tiek nodrošināta visu iepirkumu procesu caurskatāmība.

 Bez servisa standarta pakalpojumiem ir nodrošināti arī īpaši pakalpojumi noteiktām klientu grupām. Viens no tādiem ir iespēja iegādāties preces, kuru nav Latvijā piedāvātajā ikdienas preču klāstā. Piemēram, vairumtirdzniecībā nepiedāvā  Astaro drošības risinājumu iekārtas. Lai tomēr šādu vajadzību apmierinātu, ir izveidota īpaša noliktavas sistēmas iedaļa, kurā parādītas tās mantas, kas ir iepirktas īpaši šādiem gadījumiem un tiek fiziski glabātas ER noliktavā, kas gan ir visai miniatūra. Tādējādi var teikt, ka ER noliktavas sistēma ir ne tikai ar trim, bet jau ar četriem skatlogiem.

ER klienti 30-40 procentus pirkumu veic ER-Online noliktavā, pārējie izmanto klientu vadītāju pakalpojumus. Naudas izteiksmē pēdējos divos trijos gados pirktākās preču grupas ar straujāko kāpumu ir portatīvie datori, monitori; stacionārie datori un kārtridži. Noliktava piedāvā  arī populāru ražotāju TK iekārtas un risinājumus, tomēr to iegāde internetā vēl nav izplatīta. Pašlaik ER-Online noliktavā ir nopērkamas vairāk nekā 140 ražotāju  preces.

 

Attiecības ar klientiem

Valdes priekšsēdētājs J. Žagars uzsver, ka noliktava radīta galvenokārt korporatīvajiem klientiem: - Mūsu sistēma ir savdabīga vitrīna, kurā var redzēt visu, kas notiek Latvijas IT tirgū. Tas korporatīvajam klientam ir svarīgi. Sadarbība ar mūsu vairumtirdzniecības noliktavu sākas pēc tam, kad ir noslēgts sadarbības līgums ar juridiskām garantijām, kas nozīmē, iepērkoties šajā noliktavā, laikus veikt norēķinus. Tā kā mūsu mērķa auditorija ir juridiskas personas, tad arī konsekventi tās apkalpojam, nekad nevienam neatsakām. Vienīgā atšķirība attieksmē starp lielo un mazo klientu ir tā, ka klientam, kas iepērkas līdz 100 latiem, pašam ir jāmaksā par piegādi (ja vēlas, var izmantot savu transportu). Kaut gan neatraidām nevienu klientu, patiesu gandarījumu par sistēmas efektīvo darbību rada sadarbība ar tiem, kas noliktavu izmanto regulāri un iepērk dažādas preču grupas lielākos daudzumos. Tad laika un izmaksu ietaupījums ir ievērojams.

Visiem noliktavas sistēmā reģistrētajiem klientiem ir iespēja on-line režīmā pieteikt datortehnikas remontu, norādot konkrētās iekārtas konkrētu sērijas numuru. Pieteikums automātiski tiek saņemts noliktavas servisa sistēmā, lai aizbrauktu pēc bojātā datora vai printera un nodotu to remontā. Remonta norises statusam klients arī var sekot līdzi ER-Online noliktavas sistēmā.

J. Žagars: - Augsts servisa līmenis ir mūsu būtiskā atšķirība no interneta veikaliem. Mēs pārdodam ne tikai preci, bet arī servisu. Parasti interneta veikalu lapās  klientiem piedāvā daudz vairāk nekā ir pārdevēja rīcībā. Tādējādi klientam ir jānopūlas, lai panāktu, ka viņš tiešām saņem to, ko ir izvēlējies katalogā; otrkārt, ir jābūt gatavam uz noraidošu attieksmi, ja pēc preces iegādes atklājas defekti. Mūsu klients on-line režīmā var sekot defektu novēršanas gaitai un pēc labošanas iekārta tiek piegādāta noteiktā termiņā. Tāpēc cenas ER noliktavā nav zemākas kā interneta veikalos, dažreiz pat nedaudz augstākas, jo pārdevējs garantē servisu un pakalpojumus. Mēs cienām savu klientu: strādājot korporatīvajā vidē pirmais likums ir nepievilt klienta uzticību.

Juris Žagars atzīst, ka mēdz gadīties pārpratumi, kas saistīti ar sistēmas sarežģītību: jo komplicētāka kļūst projektētā sistēma, jo iespējamākas ir serveru kļūdas, kas rada atteikumus. Tā ir tehnikas, ne programmas kļūme, kas skaidrojama ar serveru tehnisko novecošanos. Sistēmas partneru serveri netiek modernizēti tik ātri, cik vajadzētu strauji augošai sistēmai. Tomēr, saņemot monitoringa brīdinošos paziņojumus, darbinieki spēj laikus reaģēt un problēmas novērst, pirms tās ierauga klients, tāpēc kopumā šādu kļūdu ir ļoti maz.

 

e-biznesa pionieri

Atskatoties pagātnē, Juris Žagars stāsta: - 1990. gadu vidū strādājam valsts IT projektos un ar saviem nākamajiem franču sadarbības partneriem iepazināmies, kad viņi atradās šeit Rīgā kā konsultanti. Tā nodibinājās SIA Ermitāžas tehnoloģijas (no franču Ermitage - vientuļa vieta pārdomām vai eremīta mājoklis). Šis uzņēmums bija viens no e-biznesa pionieriem, kas vēlāk kļuva par meitasuzņēmuma Ermitāžas risinājumi dibinātāju (SIA reģistrēta 2000. gadā). Būdami dibinātāji un īpašnieki, kopā ar Pēteri Matisonu nolēmām koncentrēties jaunā virzienā – apvienot kompetenci interneta laukā ar jaunākām tehnoloģijām, izmantojot XML standartu. Saistījāmies ar Latvijas tolaik (un arī tagad) lielāko datortehnikas vairumtirgotāju līderi GNT un piedāvājām sadarboties internetā datortirdzniecības laukā praktiski bez savas noliktavas. Par mērķa auditoriju izvēlējāmies korporatīvos klientus, kuriem ikdienas darbam ir nepieciešams liels tehnikas un piederumu klāsts. Latvijā šo ideju realizējām paši pirmie.

 Līdzekļus programmēšanā ieguldījām ar mērķi veidot savu elektroniskās noliktavas sistēmu, kas būtu maksimāli funkcionāla, ietverot papildpakalpojumos visas klientu iespējamās vajadzības. Pēc laika iegūtais statuss ļāva nodibināt veiksmīgu sadarbību ar otru lielo vairumtirgotāju TD Baltic (tolaik TechData). Trešais Latvijas lielo vairumtirgotāju trijotnes loceklis SIA ElkoLatvija tagad ir arī mūsu trešais partneris. Laika gaitā radušies sekotāji – arī citi vairumtirgotāji, kas strādā internetā, tiesa, ar šaurāku partneru loku un atšķirīgu servisu XML jomā.

Ir liels gandarījums, ka, sākdami no nulles, esam spējuši īstenot e-biznesa koncepciju. Pašlaik ER on-line noliktavai ir vairāk nekā 1000 klientu visā Latvijā un 35–40 procentu darījumu tiek veikti vienīgi tiešsaistē. Tas ārkārtīgi taupa laiku un darba resursus. Apgrozījums uz vienu on-line noliktavas darbinieku ir ievērojams – tas vairākkārt pārsniedz parasta IT preču piegādātāja rādītājus. Līdzīgi ieguvumi ir arī klientiem. Strādājam nepārtraukti. Gada beigās klientiem tiks piedāvāts jauns noliktavas sistēmas dizaina risinājums. Mēs esam unikāli un gribam šo statusu saglabāt!

Laura KALINKA

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001