Nākotnes mobilie tīkli: mazāk bāzes staciju, vairāk ─ saules!
EAB-07:021801 Uen Rev C
Dabas
aizsardzība un cīņa pret klimata pārmaiņām ir divi īpaši svarīgi mūsdienu
civilizācijas uzdevumi. Arī sakaru tīklu operatoriem ir jāuzņemas sociālā
atbildība, rūpes par vides aizsardzību un enerģijas resursu ekonomiju. Un,
protams, jāmaksā aizvien pieaugošie elektrības rēķini. Kā ietaupīt enerģiju un nodrošināt
stabilas, videi draudzīgas mobilās komunikācijas, optimizējot tīklu un
izmantojot alternatīvus enerģijas avotus? Par to ir vērts uzzināt pat tad, ja
uzskatāt, ka sakaru nozare salīdzinājumā ar citām patērē mazāk enerģijas un
izdala samērā nelielu daudzumu videi kaitīgā oglekļa dioksīda.
Un tomēr
Pēc
dažādos avotos publicētiem datiem var spriest, ka mobilās telekomunikācijas ir atbildīgas
par aptuveni 0,14 % no globālās CO2 emisijas un par aptuveni 0,12 %
primārās enerģijas patēriņa. Salīdzinājumam satiksme un transports izraisa 20
% CO2 emisijas un aptuveni 23 % primārās enerģijas patēriņa. Tomēr,
ja saskaitītu kopā CO2 emisijas apjomu, kas rodas viena vidēji
intensīva mobilā tālruņa lietotāja aktivitātes rezultātā, gadā sanāktu
iespaidīgs skaitlis ap 25 kg! Līdzīgu iespaidu uz vidi rada stundu ilga
braukšana pa ātrgaitas šoseju vidējas jaudas automašīnā vai 5 W spuldzes kvēlošana
cauru gadu.
No
otras puses, ir arī tādi statistikas dati, kas liecina, ka daudzi telekomunikāciju
operatori intensīvi domā par to, kā ar tehnoloģijas modernizācijas palīdzību
noturēt zemu enerģijas patēriņu, un tas viņiem arī izdodas. Daudzi no tiem šobrīd
patērē tikpat enerģijas, cik tērēja 1995. gadā, turklāt apkalpojot divreiz
vairāk lietotāju. Modernās tehnoloģijas ļauj vēl vairāk samazināt arī CO2
emisiju visā IKT nozarē. To veicina tehnoloģijas, kuras ir viedtālruņu, gudro
māju un biroju pamatā un, jo plašāk tās ieviestos, jo lielāku ieguldījumu tas
varētu dot enerģijas taupīšanā un vides pasargāšanā. Nemaz jau nerunājot par
to, ka elektroniskā komunikācija savā ziņā glābj vidi no CO2
piesārņojuma, daudzos gadījumos aizstājot biznesa ļaužu došanos pie darījuma
partneriem ar auto.
Ericsson optimizētais piedāvājums
Ericsson vairāk nekā
desmit gadu ir vadījis mobilo
tīklu dzīvescikla vērtēšanas pētījumu. Šī vērtīgā pieredze ir ļāvusi secināt,
ka tieši enerģijas patēriņš radiopiekļuves tīklu aktīvajā darbības fāzē rada
vislielāko ietekmi uz vidi (radiopiekļuves produkti ir uzņēmuma piedāvājuma lielākā
daļa, un tie ir atbildīgi par 75 % netiešās CO2 emisijas).
Enerģijas
efektivitātes optimizācija mobilajās komunikācijās ir trīs soļu process.
Pirmais: mobilajos tīklos būtu jāuzstāda pēc iespējas mazāk torņu un bāzes
staciju tikai tik, cik nepieciešams, lai sasniegtu vēlamo pārklājumu,
kapacitāti un kvalitāti. Otrais: jāoptimizē gan noteiktu produktu, gan visu
bāzes staciju enerģijas efektivitāte, izmantojot nelielus, efektīvus torņus,
kur nav vajadzīgas lielas mobilās šūnas, piemēram, kalnainos apvidos vai tur,
kur nedaudz iedzīvotāju dzīvo nošķirtās teritorijās. Trešais: pastāvīgi
jāturpina pētījumi un izstrādnes, kas saistīti ar tādiem atjaunojamiem enerģijas
avotiem kā saule, vējš un biodegviela.
Enerģijas
efektivitātes optimizācija ne tikai samazinās ietekmi uz vidi, bet arī mazinās
tīkla izmaksas un padarīs komunikācijas pieejamākas visiem. Mobilā tīkla
efektivitāte sākas ar labu projektu un turpinās ar optimālu tīkla mezglu veiktspēju.
Izmantojot alternatīvos enerģijas avotus sauli, vēju un biodegvielu ,
komunikācijas kļūs pieejamākas un samazināsies atkarība no fosilās degvielas,
kas vēl vairāk mazinās iedarbību uz vidi.
Joprojām
ļoti nepieciešami ir jauni risinājumi, kas samazinātu darbības izmaksas un
ietekmi uz vidi, izmantojot efektīvākus enerģijas resursus. Aprēķinot
perspektīvo klientu bāzi, Ericsson izmantoja
no operatoru tīkliem apkopoto radiotorņu, tīkla, klimata un trafika statistiku,
lai precīzi noteiktu enerģijas patēriņa palielināšanos. Pamatojoties uz jauno
tīkla arhitektūras aprēķinu metodoloģiju, tika radītas tādas radioierīces un
bāzes staciju tehnoloģija, kas samazinātu enerģijas patēriņu visā sistēmā no
radioierīcēm, klimata kontroles sistēmām un radiopiekļuves tīkliem (īpaši to
izvēršanas laikā) līdz mobilo sakaru tīkliem to darbības laikā.
Ericsson produktu
dzīvescikla novērtēšana/noteikšana rāda, ka GSM un WCDMA mobilajos tīklos tieši
radiopiekļuves tīkls un konkrēti radio bāzes stacijas (RBS) to lietošanas fāzē
izraisa vislielāko CO2 emisiju aptuveni divas trešdaļas.
Tāpēc
ir pamats uzskatīt, ka ikvienam nopietnam mēģinājumam padarīt mobilās
telekomunikācijas efektīvākas un enerģiju taupošākas vajadzētu būt koncentrētam
uz radiotīkla veiktspējas palielināšanu, vienlaikus uzlabojot arī citus
sektorus, piemēram, bāzes tīklu. Tāpēc svarīgi ir pievērst uzmanību tīkla
arhitektūras metodoloģijai, tehniskajiem risinājumiem un alternatīvajiem
enerģijas avotiem, kurus var lietot, lai optimizētu mobilā komunikāciju tīkla
energoefektivitāti. Starp citu, piesaistot pieredzējušus tīkla konstruktorus
jau pašā tīklu būves procesa sākumā, operators parasti var samazināt kopējo tīkla
mezglu skaitu tīklā līdz pat 3050
%. Kā tas panākams? Lūk, kā.
Novērtējiet patiesās tīkla vajadzības
Pirms
sākat izvērtēt individuālo torņu un iekārtu tehnisko specifikāciju, ieteicams
aprēķināt, tieši kāds pārklājums, kapacitāte un kvalitāte tīklam jānodrošina.
Vai tiešām pārklājumam visā operatora darbības teritorijā jābūt nepārtrauktam
vai arī ir vietas, kur pietiek ar lokālu pārklājumu? Kāda pakalpojuma kvalitāte
katrā vietā ir nepieciešama? Vai negaidīts slodzes pieaugums kādā neliela
lietojuma teritorijā varētu radīt problēmas? Cik svarīga klientiem ir balss
kvalitāte un savienojuma laiks?
Vienlaikus
ar šo jautājumu izvērtējumu jāņem vērā arī pašreizējā un perspektīvā biznesa
vide. Vai šī paša tirgus segmenta konkurenti ir tikuši jums priekšā, atpaliek
vai atrodas līdzīgā situācijā? Vai lielākas kapacitātes prasības nozīmē
pārklājuma samazinājumu? Vai būs iespējams paplašināt vai pārbūvēt torņus,
palielinoties kapacitātes pieprasījumam tirgū? Un tikai tad, kad rūpīgi izvērtēti
visi šie faktori, operators varētu sākt izstrādāt tīkla arhitektūru, iepriekš
pārbaudot alternatīvo projekta versiju kopējās izmaksas.
Tīkla mezglu optimizācija
Iespējams,
varētu domāt, ka 25 gadus pēc pirmo mobilo tālruņu parādīšanās masveida tirgū bāzes,
pārraides un radiotīkla iekārtas ir kļuvušas par plaša patēriņa precēm. Taču,
kamēr iekārtas vēl darbojas brieduma fāzē un to piedāvājums tirgū ir pietiekami
plašs, joprojām ir taisnība, ka kopējie tīkla risinājumi ir labāki nekā to
atsevišķo daļu summa. Optimizējot risinājumus, lai panāktu minimālu kopējā
īpašuma vērtību (TCO total cost of
ownwership), jāpārvērtē viss projekts un katra komponenta tehniskais
risinājums.
Jāatceras,
ka, apvienojot labākos vai lētākos komponentus vienā paketē, tas ne vienmēr dod
labākos rezultātus. Piemēram, mūsdienīgas mobilās bāzes stacijas, radiotorņi un
pārraides iekārtas parasti ir nodrošinātas ar akumulatoru dublēšanas ierīcēm
(BBU), gaisa kondicionēšanas iekārtām, kas ļauj pagarināt akumulatoru darbības
laiku, un dīzeļģeneratoriem, kas ļauj uzlādēt akumulatorus ilgāku
energopiegādes pārtraukumu gadījumos vai arī vietās, kur tiešs pieslēgums
energotīklam nav pieejams.
Ericsson piedāvā energoefektīvu risinājumu
Radio
bāzes stacijas (RBS) sistēmas eksistē jau labu laiku, bet brīdi pa brīdim tiek
izstrādātas jaunas tehnoloģijas, kas uzlabo izejas veiktspēju un
energoefektivitāti (skat. 4. attēlu). Piemēram, energoefektivitāti iespējams
uzlabot ar galvenā attālinātā risinājuma (main
remote solution) palīdzību. Tas ir tornī iebūvēts radiorisinājums, kas
var samazināt enerģijas patēriņu par divām trešdaļām. Tradicionālajās radio
bāzes stacijās visa aparatūra ir izvietota telpās vai ārpusē uzbūvētā RBS
tornī. Radioierīces ir savienotas ar antenām, izmantojot barošanas
bloka/palīglīnijas kabeļus, kuri var būt vairākus desmitus metru gari. Parasti
puse enerģijas no radioraidītājiem iet zudumā palīglīnijas kabeļos.
Pateicoties
mūsdienīgajām integrācijas un miniaturizācijas tendencēm, galveno bloku (main unit)
tagad var ievietot tādā kā apvalkā, kurš pārsedz tornī iebūvētos attālināti
vadāmos radioblokus (remote radio units),
kā parādīts attēlā. Tas nozīmē, ka var divkārt samazināt ieejas jaudu vai arī
divreiz palielināt izejas jaudu, ieejas jaudai paliekot nemainīgai. Vārdu
sakot, var efektīvi lietot tos milzīgos enerģijas zudumus, kas, neizmantojot šo
risinājumu, vienkārši izkūpētu gaisā.
Turklāt
šajā gadījumā stipri vienkāršojas gan torņa plānošana, gan uzstādīšana, jo RBS
faktiski nav nekādas videi kaitīgas emisijas. Nav vajadzīgas arī dzesēšanas
iekārtas, jo galveno bloku var atdzesēt ar dabisko konvekciju.
Galvenais
attālinātais risinājums dod iespēju izmantot alternatīvos enerģijas avotus.
Torņa galā uzstādīta bāzes stacija, piemēram, četru transīveru (TRX) RBS, kas
nodrošina 33 dBm pie antenas vai divu transīveru RBS, kas nodrošina 43 dBm pie antenas,
patērē mazāk nekā 200 W uz katru radiobloku (unit).
Ja nepieciešams, RBS var sadalīt divos sektoros (šūnās). Tas vajag tikai ~ 600
W enerģijas (plus pārraide/pārsūtīšana). Ar tik zemu patēriņu saules vai
kombinētie saules un vēja enerģijas risinājumi (plus akumulatori) kļūst
pieejami nomaļākās vietās, kur nav tīkla pārklājuma.
Radioierīču
energopatēriņu var pazemināt arī ar gaidīšanas režīma vadības sistēmu. RBS ir
projektētas tā, lai tiktu galā ar intensīvu komunikāciju slodzes stundās.
Parastā triju sektoru šūnā ar četriem TRX katrā sektorā pavisam ir 12
transīveri, kuri ir nepārtrauktā darbības režīmā, lai gan tas ne vienmēr ir
vajadzīgs. Ieviešot progresīvas energoresursu vadības shēmas, mazākas slodzes
periodos vienu TRX katrā sektorā var ieprogrammēt gaidīšanas režīmā. Tādējādi
iespējams ietaupīt 1525
% enerģijas, turklāt tas nemaz neiespaido pakalpojuma kvalitāti.
Ja
šis Ericsson piedāvātais
risinājums pilnībā tiktu ieviesta visās GSM bāzes stacijās, būtu iespējams samazināt
CO2 emisiju par miljonu tonnu gadā. Tas ir pielīdzināms emisijai no 330
000 automašīnām, kuras vidēji gadā nobrauc 16 000 kilometru katra.
Alternatīvā enerģija mobilajos tīklos
Vietās,
kur bāzes stacijas atrodas ārpus elektrības tīkla sniedzamības zonas vai tur,
kur energopiegāde nav stabila, bet dīzeļģeneratoru regulāra uzraudzība un
degvielas piegāde lielā attāluma dēļ ir pārāk sarežģīta, ir iespējams izmantot
vairākus alternatīvos enerģijas veidus, kas turklāt ir pietiekami lēti. Alternatīvā
enerģijas avota izvēle ir atkarīga no konkrētās vietas apstākļiem.
Saules enerģijas izmantošana
dīzeļģeneratoru vietā ir pazīstama tehnoloģija, kuru jau sen lieto mazas vai
vidējas jaudas bāzes stacijās.
Mūsdienīgām saules baterijām vairs nav jābūt neizmērojami lielām: vidējas jaudas
bāzes stacijai pietiek ar 50 m2 lielu siltumu akumulējošo paneli
(pirms pieciem gadiem 200 m2).
Vēja enerģijas izmantošanas
pamatkritērijs ir pareizā (rentablākā) lieluma vēja ģeneratora turbīnas izvēle.
Ja rezultāts ir veiksmīgs, vēja ģeneratorus var sekmīgi izmantot arī lielas
jaudas bāzes stacijās. Mīnuss bezvēja gadījumā bez dīzeļa turbīnas neiztikt.
Biodegvielas kategorijā
ietilpst: biodīzelis, augu eļļa, metanols, metanols, biogāze u. c. Teorētiski
biodīzeli var izmantot parastā dīzeļģeneratoratora motorā bez izmaiņām, tomēr
tas jāapstiprina ģeneratoru pārdevējam. Augu eļļas izmantošanas mīnuss ir tāds,
ka eļļas augstās viskozitātes dēļ dīzeļa motors ir jāpārveido vai jāizmanto
cits dīzeļa motors. Biodīzelis nesatur svinu un sēru, tas nav toksisks un
izplūdes gadījumā sadalās 21 dienas laikā.
Sagatavots pēc Ericsson pētījuma
Sustainable energy use in mobile communications
Ericsson Latvia
Duntes ielā 6
Rīgā, LV 1013
Tālr. 67 09 00 00
Fakss 67 09 00 01
e-pasts: ericsson.latvia@ericsson.com
http://www.ericsson.com/lv
Dabas aizsardzība un cīņa pret klimata pārmaiņām ir divi īpaši svarīgi mūsdienu civilizācijas uzdevumi. Arī sakaru tīklu operatoriem ir jāuzņemas sociālā atbildība, rūpes par vides aizsardzību un enerģijas resursu ekonomiju. Un, protams, jāmaksā aizvien pieaugošie elektrības rēķini. Kā ietaupīt enerģiju un nodrošināt stabilas, videi draudzīgas mobilās komunikācijas, optimizējot tīklu un izmantojot alternatīvus enerģijas avotus? Par to ir vērts uzzināt pat tad, ja uzskatāt, ka sakaru nozare salīdzinājumā ar citām patērē mazāk enerģijas un izdala samērā nelielu daudzumu videi kaitīgā oglekļa dioksīda.
Un tomēr
Pēc dažādos avotos publicētiem datiem var spriest, ka mobilās telekomunikācijas ir atbildīgas par aptuveni 0,14 % no globālās CO2 emisijas un par aptuveni 0,12 % primārās enerģijas patēriņa. Salīdzinājumam satiksme un transports izraisa 20 % CO2 emisijas un aptuveni 23 % primārās enerģijas patēriņa. Tomēr, ja saskaitītu kopā CO2 emisijas apjomu, kas rodas viena vidēji intensīva mobilā tālruņa lietotāja aktivitātes rezultātā, gadā sanāktu iespaidīgs skaitlis ap 25 kg! Līdzīgu iespaidu uz vidi rada stundu ilga braukšana pa ātrgaitas šoseju vidējas jaudas automašīnā vai 5 W spuldzes kvēlošana cauru gadu.
No otras puses, ir arī tādi statistikas dati, kas liecina, ka daudzi telekomunikāciju operatori intensīvi domā par to, kā ar tehnoloģijas modernizācijas palīdzību noturēt zemu enerģijas patēriņu, un tas viņiem arī izdodas. Daudzi no tiem šobrīd patērē tikpat enerģijas, cik tērēja 1995. gadā, turklāt apkalpojot divreiz vairāk lietotāju. Modernās tehnoloģijas ļauj vēl vairāk samazināt arī CO2 emisiju visā IKT nozarē. To veicina tehnoloģijas, kuras ir viedtālruņu, gudro māju un biroju pamatā un, jo plašāk tās ieviestos, jo lielāku ieguldījumu tas varētu dot enerģijas taupīšanā un vides pasargāšanā. Nemaz jau nerunājot par to, ka elektroniskā komunikācija savā ziņā glābj vidi no CO2 piesārņojuma, daudzos gadījumos aizstājot biznesa ļaužu došanos pie darījuma partneriem ar auto.
Ericsson optimizētais piedāvājums
Ericsson vairāk nekā desmit gadu ir vadījis mobilo tīklu dzīvescikla vērtēšanas pētījumu. Šī vērtīgā pieredze ir ļāvusi secināt, ka tieši enerģijas patēriņš radiopiekļuves tīklu aktīvajā darbības fāzē rada vislielāko ietekmi uz vidi (radiopiekļuves produkti ir uzņēmuma piedāvājuma lielākā daļa, un tie ir atbildīgi par 75 % netiešās CO2 emisijas).
Enerģijas efektivitātes optimizācija mobilajās komunikācijās ir trīs soļu process. Pirmais: mobilajos tīklos būtu jāuzstāda pēc iespējas mazāk torņu un bāzes staciju tikai tik, cik nepieciešams, lai sasniegtu vēlamo pārklājumu, kapacitāti un kvalitāti. Otrais: jāoptimizē gan noteiktu produktu, gan visu bāzes staciju enerģijas efektivitāte, izmantojot nelielus, efektīvus torņus, kur nav vajadzīgas lielas mobilās šūnas, piemēram, kalnainos apvidos vai tur, kur nedaudz iedzīvotāju dzīvo nošķirtās teritorijās. Trešais: pastāvīgi jāturpina pētījumi un izstrādnes, kas saistīti ar tādiem atjaunojamiem enerģijas avotiem kā saule, vējš un biodegviela.
Enerģijas efektivitātes optimizācija ne tikai samazinās ietekmi uz vidi, bet arī mazinās tīkla izmaksas un padarīs komunikācijas pieejamākas visiem. Mobilā tīkla efektivitāte sākas ar labu projektu un turpinās ar optimālu tīkla mezglu veiktspēju. Izmantojot alternatīvos enerģijas avotus sauli, vēju un biodegvielu , komunikācijas kļūs pieejamākas un samazināsies atkarība no fosilās degvielas, kas vēl vairāk mazinās iedarbību uz vidi.
Joprojām ļoti nepieciešami ir jauni risinājumi, kas samazinātu darbības izmaksas un ietekmi uz vidi, izmantojot efektīvākus enerģijas resursus. Aprēķinot perspektīvo klientu bāzi, Ericsson izmantoja no operatoru tīkliem apkopoto radiotorņu, tīkla, klimata un trafika statistiku, lai precīzi noteiktu enerģijas patēriņa palielināšanos. Pamatojoties uz jauno tīkla arhitektūras aprēķinu metodoloģiju, tika radītas tādas radioierīces un bāzes staciju tehnoloģija, kas samazinātu enerģijas patēriņu visā sistēmā no radioierīcēm, klimata kontroles sistēmām un radiopiekļuves tīkliem (īpaši to izvēršanas laikā) līdz mobilo sakaru tīkliem to darbības laikā.
Ericsson produktu dzīvescikla novērtēšana/noteikšana rāda, ka GSM un WCDMA mobilajos tīklos tieši radiopiekļuves tīkls un konkrēti radio bāzes stacijas (RBS) to lietošanas fāzē izraisa vislielāko CO2 emisiju aptuveni divas trešdaļas.
Tāpēc ir pamats uzskatīt, ka ikvienam nopietnam mēģinājumam padarīt mobilās telekomunikācijas efektīvākas un enerģiju taupošākas vajadzētu būt koncentrētam uz radiotīkla veiktspējas palielināšanu, vienlaikus uzlabojot arī citus sektorus, piemēram, bāzes tīklu. Tāpēc svarīgi ir pievērst uzmanību tīkla arhitektūras metodoloģijai, tehniskajiem risinājumiem un alternatīvajiem enerģijas avotiem, kurus var lietot, lai optimizētu mobilā komunikāciju tīkla energoefektivitāti. Starp citu, piesaistot pieredzējušus tīkla konstruktorus jau pašā tīklu būves procesa sākumā, operators parasti var samazināt kopējo tīkla mezglu skaitu tīklā līdz pat 3050 %. Kā tas panākams? Lūk, kā.
Novērtējiet patiesās tīkla vajadzības
Pirms sākat izvērtēt individuālo torņu un iekārtu tehnisko specifikāciju, ieteicams aprēķināt, tieši kāds pārklājums, kapacitāte un kvalitāte tīklam jānodrošina. Vai tiešām pārklājumam visā operatora darbības teritorijā jābūt nepārtrauktam vai arī ir vietas, kur pietiek ar lokālu pārklājumu? Kāda pakalpojuma kvalitāte katrā vietā ir nepieciešama? Vai negaidīts slodzes pieaugums kādā neliela lietojuma teritorijā varētu radīt problēmas? Cik svarīga klientiem ir balss kvalitāte un savienojuma laiks?
Vienlaikus ar šo jautājumu izvērtējumu jāņem vērā arī pašreizējā un perspektīvā biznesa vide. Vai šī paša tirgus segmenta konkurenti ir tikuši jums priekšā, atpaliek vai atrodas līdzīgā situācijā? Vai lielākas kapacitātes prasības nozīmē pārklājuma samazinājumu? Vai būs iespējams paplašināt vai pārbūvēt torņus, palielinoties kapacitātes pieprasījumam tirgū? Un tikai tad, kad rūpīgi izvērtēti visi šie faktori, operators varētu sākt izstrādāt tīkla arhitektūru, iepriekš pārbaudot alternatīvo projekta versiju kopējās izmaksas.
Tīkla mezglu optimizācija
Iespējams, varētu domāt, ka 25 gadus pēc pirmo mobilo tālruņu parādīšanās masveida tirgū bāzes, pārraides un radiotīkla iekārtas ir kļuvušas par plaša patēriņa precēm. Taču, kamēr iekārtas vēl darbojas brieduma fāzē un to piedāvājums tirgū ir pietiekami plašs, joprojām ir taisnība, ka kopējie tīkla risinājumi ir labāki nekā to atsevišķo daļu summa. Optimizējot risinājumus, lai panāktu minimālu kopējā īpašuma vērtību (TCO total cost of ownwership), jāpārvērtē viss projekts un katra komponenta tehniskais risinājums.
Jāatceras, ka, apvienojot labākos vai lētākos komponentus vienā paketē, tas ne vienmēr dod labākos rezultātus. Piemēram, mūsdienīgas mobilās bāzes stacijas, radiotorņi un pārraides iekārtas parasti ir nodrošinātas ar akumulatoru dublēšanas ierīcēm (BBU), gaisa kondicionēšanas iekārtām, kas ļauj pagarināt akumulatoru darbības laiku, un dīzeļģeneratoriem, kas ļauj uzlādēt akumulatorus ilgāku energopiegādes pārtraukumu gadījumos vai arī vietās, kur tiešs pieslēgums energotīklam nav pieejams.
Ericsson piedāvā energoefektīvu risinājumu
Radio bāzes stacijas (RBS) sistēmas eksistē jau labu laiku, bet brīdi pa brīdim tiek izstrādātas jaunas tehnoloģijas, kas uzlabo izejas veiktspēju un energoefektivitāti (skat. 4. attēlu). Piemēram, energoefektivitāti iespējams uzlabot ar galvenā attālinātā risinājuma (main remote solution) palīdzību. Tas ir tornī iebūvēts radiorisinājums, kas var samazināt enerģijas patēriņu par divām trešdaļām. Tradicionālajās radio bāzes stacijās visa aparatūra ir izvietota telpās vai ārpusē uzbūvētā RBS tornī. Radioierīces ir savienotas ar antenām, izmantojot barošanas bloka/palīglīnijas kabeļus, kuri var būt vairākus desmitus metru gari. Parasti puse enerģijas no radioraidītājiem iet zudumā palīglīnijas kabeļos.
Pateicoties mūsdienīgajām integrācijas un miniaturizācijas tendencēm, galveno bloku (main unit) tagad var ievietot tādā kā apvalkā, kurš pārsedz tornī iebūvētos attālināti vadāmos radioblokus (remote radio units), kā parādīts attēlā. Tas nozīmē, ka var divkārt samazināt ieejas jaudu vai arī divreiz palielināt izejas jaudu, ieejas jaudai paliekot nemainīgai. Vārdu sakot, var efektīvi lietot tos milzīgos enerģijas zudumus, kas, neizmantojot šo risinājumu, vienkārši izkūpētu gaisā.
Turklāt šajā gadījumā stipri vienkāršojas gan torņa plānošana, gan uzstādīšana, jo RBS faktiski nav nekādas videi kaitīgas emisijas. Nav vajadzīgas arī dzesēšanas iekārtas, jo galveno bloku var atdzesēt ar dabisko konvekciju.
Galvenais attālinātais risinājums dod iespēju izmantot alternatīvos enerģijas avotus. Torņa galā uzstādīta bāzes stacija, piemēram, četru transīveru (TRX) RBS, kas nodrošina 33 dBm pie antenas vai divu transīveru RBS, kas nodrošina 43 dBm pie antenas, patērē mazāk nekā 200 W uz katru radiobloku (unit). Ja nepieciešams, RBS var sadalīt divos sektoros (šūnās). Tas vajag tikai ~ 600 W enerģijas (plus pārraide/pārsūtīšana). Ar tik zemu patēriņu saules vai kombinētie saules un vēja enerģijas risinājumi (plus akumulatori) kļūst pieejami nomaļākās vietās, kur nav tīkla pārklājuma.
Radioierīču energopatēriņu var pazemināt arī ar gaidīšanas režīma vadības sistēmu. RBS ir projektētas tā, lai tiktu galā ar intensīvu komunikāciju slodzes stundās. Parastā triju sektoru šūnā ar četriem TRX katrā sektorā pavisam ir 12 transīveri, kuri ir nepārtrauktā darbības režīmā, lai gan tas ne vienmēr ir vajadzīgs. Ieviešot progresīvas energoresursu vadības shēmas, mazākas slodzes periodos vienu TRX katrā sektorā var ieprogrammēt gaidīšanas režīmā. Tādējādi iespējams ietaupīt 1525 % enerģijas, turklāt tas nemaz neiespaido pakalpojuma kvalitāti.
Ja šis Ericsson piedāvātais risinājums pilnībā tiktu ieviesta visās GSM bāzes stacijās, būtu iespējams samazināt CO2 emisiju par miljonu tonnu gadā. Tas ir pielīdzināms emisijai no 330 000 automašīnām, kuras vidēji gadā nobrauc 16 000 kilometru katra.
Alternatīvā enerģija mobilajos tīklos
Vietās, kur bāzes stacijas atrodas ārpus elektrības tīkla sniedzamības zonas vai tur, kur energopiegāde nav stabila, bet dīzeļģeneratoru regulāra uzraudzība un degvielas piegāde lielā attāluma dēļ ir pārāk sarežģīta, ir iespējams izmantot vairākus alternatīvos enerģijas veidus, kas turklāt ir pietiekami lēti. Alternatīvā enerģijas avota izvēle ir atkarīga no konkrētās vietas apstākļiem.
Saules enerģijas izmantošana dīzeļģeneratoru vietā ir pazīstama tehnoloģija, kuru jau sen lieto mazas vai vidējas jaudas bāzes stacijās. Mūsdienīgām saules baterijām vairs nav jābūt neizmērojami lielām: vidējas jaudas bāzes stacijai pietiek ar 50 m2 lielu siltumu akumulējošo paneli (pirms pieciem gadiem 200 m2).
Vēja enerģijas izmantošanas pamatkritērijs ir pareizā (rentablākā) lieluma vēja ģeneratora turbīnas izvēle. Ja rezultāts ir veiksmīgs, vēja ģeneratorus var sekmīgi izmantot arī lielas jaudas bāzes stacijās. Mīnuss bezvēja gadījumā bez dīzeļa turbīnas neiztikt.
Biodegvielas kategorijā ietilpst: biodīzelis, augu eļļa, metanols, metanols, biogāze u. c. Teorētiski biodīzeli var izmantot parastā dīzeļģeneratoratora motorā bez izmaiņām, tomēr tas jāapstiprina ģeneratoru pārdevējam. Augu eļļas izmantošanas mīnuss ir tāds, ka eļļas augstās viskozitātes dēļ dīzeļa motors ir jāpārveido vai jāizmanto cits dīzeļa motors. Biodīzelis nesatur svinu un sēru, tas nav toksisks un izplūdes gadījumā sadalās 21 dienas laikā.
Sagatavots pēc Ericsson pētījuma
Sustainable energy use in mobile communications
Ericsson Latvia
Duntes ielā 6
Rīgā, LV 1013
Tālr. 67 09 00 00
Fakss 67 09 00 01
e-pasts: ericsson.latvia@ericsson.com
http://www.ericsson.com/lv