Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

118 - lielākais informatīvais tīkls Latvijā

   

Kopš pavasara Lattelekom var lepoties ar vēl vienu sasniegumu - uz 118 datu bāzes pamata izveidots lielākais informatīvais tīkls Latvijā, kas apvieno 118 operatoru centra izziņas, telefona katalogu un interneta informāciju. SP lasītāji jau informēti par jauno 118 operatoru centru projektu (SP1’2000), kurš nu jau vairākus mēnešus veiksmīgi darbojas, bet par svaigākajiem 118 jaunumiem SP stāsta Lattelekom Operatoru centru pakalpojumu nodaļas pakalpojumu attīstības un uzturēšanas vadītājs Māris KRŪZE.

Jaunumi datu bāzē

Atsaucoties uz klientu vēlmēm, esam izveidojuši jaunu rubriku - Autobirža. Tas nozīmē, ka klienti, zvanot uz 118, var uzzināt, kur iegādāties tieši tādu auto, kā viņi vēlas (marka, gads, krāsa, nobrauktie kilometri utt.), jo mūsu datu bāzē ir apkopota informācija no visas Latvijas. Mēs sniedzam informāciju par to, kur zvanīt par konkrēto mašīnu, kur to var aplūkot internetā un kur dabūt. Galvenokārt šis pakalpojums mērķēts uz tiem, kas vēlas lietotus auto, bet ir arī informācija par jauniem (tos gan pārsvarā piedāvā autosaloni). Otrs jaunums - esam sākuši sadarboties ar tūrisma informācijas firmu, tāpēc tagad, zvanot uz 118, klienti var pasūtīt aviobiļetes vai viesnīcu, pieteikt ceļojumu. Mēs fiksējam konkrētas klienta vēlmes, un Tūrisma informācijas darbinieki viņu sazvana un izsaka konkrētu piedāvājumu. Biļetes un ceļazīmi klients saņem tūrisma aģentūrā. Šādu pakalpojumu piedāvājam kā papildu iespēju, lai klients pats varētu izvēlēties, vai pasūtīt biļeti un ceļojumu caur internetu vai tūrisma aģentūru, vai, lieki netērējot laiku un nelauzot galvu par detaļām, piezvanīt uz 118 tieši no mājām vai mašīnas.

118 tiešais savienojums

Jūnija sākumā ieviests jauns pakalpojums - 118 tiešais savienojums. Tas nozīmē, ka tagad klienti, zvanot uz 118, var ne tikai uzzināt vajadzīgo informāciju, bet arī uzreiz saņemt savienojumu (papildu maksa - 10 santīmi). Tas ir ērtāk un ātrāk - nevajag nedz pierakstīt, nedz pārzvanīt. Turklāt, ja numurs aizņemts vai neatbild, par šo savienojumu nav jāmaksā. Šis pakalpojums iespējams, pateicoties jaunajām tehnoloģijām CTI (computer telephone integration) un IVR (interactive voice response). IVR sistēma pati zvana konkrētajam abonentam. Ja numurs atbild, notiek savienojums. Ja numurs neatbild, tad sistēma atgriežas pie klienta un piedāvā viņam noklausīties šo numuru. Tiesa, iespējams, vismaz daļai klientu šis ir arī pārbaudījuma brīdis - kā viņi spēj uztvert interaktīvās balss pakalpojumus. Tāpēc mums jādara viss iespējamais, lai viņi neraudzītos ar aizdomām uz runājošo datoru, kurš liek nospiest ciparu 1 vai 2, lai noklausītos vai atkārtotu telefona numuru. Tomēr tik bailīgi mūsu klienti nemaz nav: šo jauno pakalpojumu šobrīd labprāt izmanto aptuveni 10 procentu no tiem, galvenokārt biznesa klienti, kuriem ērtums un ātrums ir krietni svarīgāks par bažām un papildu maksu. 118 tiešā savienojuma iespējas vispilnvērtīgāk var izmantot ciparu sistēmas abonenti, kuriem ir tonālā režīma sastādīšanas telefona aparāti, taču šo pakalpojumu piedāvājam arī analogā tīkla abonentiem. Šai gadījumā tas darbojas nedaudz citādāk: pirms savienojuma IVR sistēma nosauc vajadzīgo numuru, kuru abonents var pierakstīt. Domājams, ka šo pakalpojumu varētu īpaši iecienīt mobilā telefona lietotāji, bet šobrīd viņiem tas vēl nav pieejams. Patlaban notiek pārrunas ar mobilā telefona operatoriem un, iespējams, 118 tiešais savienojums jau tuvākajā nākotnē kļūs arī mobils.

118 informatīvie pakalpojumi

Maija vidū tika parakstīts līgums starp Interinfo un Lattelekom par lielākā informācijas tīkla izveidi Latvijā. Šajā tīklā ir apkopoti trīs informācijas nesēji: - uzziņu dienests 118; - 118 tālruņu katalogi; - 118 interneta uzziņas. Tas dod klientiem iespēju izvēlēties, kā saņemt informāciju: ātrākais veids - piezvanīt; populārākais - katalogs; jaunākais - internets. Savukārt tiem, kas vēlas ievietot informāciju par savu uzņēmumu, tagad to iespējams ērti izdarīt vienuviet - visu uzreiz. Interinfo aģents piedāvā ielikt informāciju gan uzziņu dienestā, gan tālruņa katalogos, gan interneta lapās. Turklāt, ja vienā no reklāmas veidiem ir nopirktas papildu iespējas, tad pamatinformācija automātiski nonāk gan internetā, gan tālruņu katalogos. Rodas lielākas iespējas reklamēties un kļūt pamanāmam.

Reklāma internetā - lētāk

118 interneta mājas lapa www.118.lv ir viena no visvairāk apmeklētajām mājas lapām Latvijā. Tur ir pieejama gandrīz tikpat plaša informācija kā 118 uzziņu centrā - par uzņēmumiem, finansēm, transporta kustību, izklaides pasākumiem utt. Esam iesaistījušies arī Latvijas topā, un turamies pirmajā desmitniekā. Mūs apsteidz vienīgi izklaides, freemail un chat lapas, kuras iecienījuši jaunieši, bet tām ir gluži cits raksturs. No informatīvajām lapām esam vieni no populārākajiem. Tas neapšaubāmi rosina reklāmdevēju interesi, tāpēc piedāvājam arī šādus pakalpojumus. Internetā reklāma ir krietni lētāka nekā katalogā. Daļēji tas izskaidrojams ar to, ka internets joprojām daudziem nav pieejams. Toties šādas reklāmas īpašā pievilcība ir tā, ka to jebkurā laikā var atsvaidzināt, mainīt informāciju, saglabāt aktualitāti un intrigu. Katrā 118 interneta lapā ir paredzēta noteikta vieta reklāmai. Jo tuvāk sākumlapai, jo dārgāk, jo dziļāk iekšā - jo lētāk. Piedāvājam izvietot arī banerus vai logo. Vēl ir iespēja reklamēties attiecīgajās tematiskajās sadaļās, jo tieši tur potenciālais klients, kurš varbūt meklē internetā informāciju par šo nozari, visdrīzāk pievērsīs uzmanību arī attiecīgās nozares firmu reklāmai. Firmu reklāmas 118 lapās ievietojam lapas augšgalā, turklāt tās ir krāsainas un viegli pamanāmas. Piedāvājam arī iespēju izveidot saiti ar firmas mājas lapu, ja tāda ir, un, ja nav - tad mēs paši varam izveidot šīs firmas reklāmas lapu un izvietot to 118 mājas lapās.

Citi 118 interneta jaunumi

118 interneta lapās ir izveidota palīdzības līnijas tiešā saite, kur darba dienās no pulksten 8 līdz 18 iespējams saņemt informāciju par jautājumiem, kas saistīti ar 118 mājas lapas struktūru. Attiecīgajā ailē jāuzraksta jautājums, un atbilde tiek saņemta 1-5 minūšu laikā. Ja jautājums aizsūtīts pēc darba laika, tad informācija pienāk pa e-pastu. Un vēl kāds gluži svaigs jaunums - ieviests WAP protokols internetā. Daļa no 118 interneta informācijas ir izveidota VML valodā, un tas nozīmē, ka tā ir pieejama mobilā telefona lietotājiem caur WAP protokolu. Pieeja nodrošināta gan LMT, gan Baltkom klientiem. Šī WAP adrese ir www.118.wap.lv Tur ir pieejama informācija par laika ziņām, kino jaunumi, aktuālas ziņas, palīdzības dienesti, BNS jaunumi, vārda dienas u.c. Šobrīd uzsākta arī uzņēmumu datu bāzes ievietošana WAP formātā.

Ceturtais operatoru centrs

Nu jau droši var runāt par operatoru centru (OC) tīkla attīstību Latvijā, jo ceturtā operatoru centra atvēršana Rēzeknē dod iespējas paplašināt darbības virzienus, pārņemt Klientu apkalpošanas centru (KAC) funkcijas, izlīdzināt operatoru centru noslogojumu un nākotnē papildināt tos ar jaunām funkcijām. Rēzeknes OC tehnoloģiskais nodrošinājums ir Alcatel S-12 ciparu centrāle un SDH tehnoloģijas sniegtās trafika rezervēšanas iespējas. Tā pieslēgta Lattelekom datortīklam. Lattelekom aktivitāte Latgalē - tā ir modernu telekomunikāciju infrastruktūra un pakalpojumi, kā arī jaunas darbavietas ārpus Rīgas. Tā ir iespēja veidot tuvākas saites ar vietējiem uzņēmumiem, piesaistīt vietējo intelektuālo potenciālu, kā arī atbalstīt biznesa aktivitātes reģionā. Austrumlatvijas klientiem vietējie operatori varētu likties uzticamāki, lojālāki un garīgi tuvāki, turklāt tie varētu sniegt pakalpojumus šim reģionam raksturīgajā latgaļu, latviešu, krievu valodā, kā arī vietējās izloksnēs. 30-50 darba vietas ar pastāvīgām darbinieku algām būtu nozīmīgs devums Latgales iedzīvotājiem, kas palīdzētu gan samazināt bezdarba līmeni, gan veicināt reģiona ekonomisko augšupeju. Rēzeknes Klientu apkalpošanas centrā strādājošais personāls ir ar biznesa orientāciju, turklāt īpaši apmācīts klientu apkalpošanai. KAC un OC operatoru rotācija veicinās klientu prasību efektīvāku izpēti un vēlmju piepildījumu.
   

Gunta KĻAVIŅA
 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001