Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Kur apgūt dzīves maģistratūru

   

Lai gūtu panākumus biznesā un veidotu veiksmīgu karjeru, ar akadēmisko izglītību dažkārt nepietiek. Tāpēc Lattelekom Mācību centrs ir izstrādājis viena gada biznesa izglītības programmu Diploms telekomunikāciju menedžmentā, kuras absolventus varētu uzskatīt par dzīves skolas maģistriem. Par šo projektu SP stāsta Mācību centra direktors Jānis GREDZENS un Vadības un klientu apkalpošanas apmācības sektora vadītāja Rūta LŪSE.

No idejas līdz pirmajiem kucēniem

Programma Diploms telekomunikāciju menedžmentā tika izveidota, lai papildinātu vadītāju vispārējās biznesa zināšanas telekomunikācijās, cieši saistot tās ar praksi un darbu komandā. Nepietiek ar to, ka vadītāji ir labi izglītoti tehniskie speciālisti vai pat ekonomikas maģistri. Tālab arī Mācību centra ideju ģenerators pasniedzējs Deklans Ficsaimons (šo kolēģu piešķirto titulu viņš nudien pelnījis!) ierosināja sagatavot biznesa programmu vesela gada garumā. Pirmie 14 kucēni veiksmīgi izpeldējuši jau pērnā gada nogalē, bet pārējie vēl cīnās. Kopumā šajā programmā jau apmācīti vai mācās aptuveni 70 Lattelekom jaunākā un vidējā līmeņa vadītāji, kas ir ceturtā daļa no to kopskaita.
Ideja apvienot akadēmiskās zinības ar praktiskajām biznesa vadības iemaņām ir vienkārša, tomēr Eiropas mācību iestādēs šī prakse ir maz izplatīta. Līdzīgu programmu uzsākuši angļi Tavistokas institūtā, kur neklātienē organizāciju konsultāciju apgūst arī Deklans Ficsaimons. Viņš atzīst, ka tur strādājot labākie biznesa teorētiķi un praktiķi, turklāt arī pats Deklans ir tāds cilvēks, kas alkaini uztver visu jauno, izfiltrē to caur savu smadzeņu mikroshēmām un gluži svaigu atved uz Bulduriem - kopā ar labākajām grāmatām un jaunāko pieredzi. Šajā projektā iesaistīti pasniedzēji - Rūta Lūse, Juris Auzāns un vairāk nekā 20 labāko Lattelekom speciālistu, kuri programmai devuši ieguldījumu kā pasniedzēji. Tikai kopīgiem spēkiem, radoši strādājot ciešā komandā, viņi spēja radīt astoņus moduļus.

Astoņas zinību takas

Programma ir izveidota tā, lai astoņas tematu kopas jeb moduļi spētu dot maksimālu efektu. Tur ietilpst tādi klasiski priekšmeti kā ekonomika, finansu vadība, stratēģiskā plānošana, mārketinga un pārdošanas stratēģija, menedžmenta vēsture. Specifiska ir tēma Lattelekom biznesa modelis, kura paredzēta izpratnes radīšanai par uzņēmuma biznesa darbību kopumā. Ir arī divi pilnīgi jauni priekšmeti: Pārmaiņu vadības kurss un Cilvēku resursu vadība, kur pašiem kursantiem jāveic pētījumi un novērojumi par visu uzņēmuma darbību, pārmaiņu procesiem, darbinieku kompetenci u.tml.
Katram modulim paredzētais laiks nepārsniedz piecas dienas. Studenti strādā grupās, un to sastāvs katrā modulī mainās. Katra studenta veikums tiek vērtēts individuāli pēc vairākiem kritērijiem. Turklāt katra moduļa gala prezentācijas vērtējums ir atkarīgs nevis no atsevišķu indivīdu, bet no veiksmīga grupas darba. Tas nebūt nav tik vienkārši, jo katram ir savs darba stils, temps, pieeja, bet rezultātam jābūt izlīdzinātam, pārliecinošam.
- Es strādāju kopā ar Deklanu pie pārmaiņu vadības un cilvēku resursu vadības kursa, - stāsta Rūta Lūse. - Tie ir pilnīgi jauni priekšmeti, kuri palīdz cilvēkiem sagatavoties iekšējai un ārējai konkurencei. Manuprāt, Cilvēku resursu daļai uzņēmumā būtu jāierāda daudz nozīmīgāka vieta, jo, kā dzīve pierādījusi, pat visspožākā biznesa ideja nebūtu ne nieka vērta, ja nebūtu profesionāļu, kas to atdzīvina.
Ļoti interesanta ir šī kursa diplomdarba izstrāde 10 000 - 12 000 vārdu apjomā, kuru var dēvēt arī par integrēto projektu un, protams, individuālā prezentācija. Tās ir lielas radīšanas mokas, un daudzi kursanti pat apgalvo, ka tik intensīvi un nopietni viņi neesot mācījušies pat maģistratūrā. Lūk, tikai daži no sarežģītajiem diplomdarbu tematiem: Lattelekom vērtību paaugstinošie faktori un stratēģijas izvēle, mainoties tendencēm telekomunikāciju tirgū; Tīklu ekspluatācijas daļas reorganizācija - priekšnosacījums Lattelekom meitas uzņēmuma izveidošanai; Lattelekom un privāto telekomunikāciju tīklu īpašnieku attiecību sakārtošanas kritiskie veiksmes faktori u. c.

Būs programma arī ārējiem klientiem

- Jā, mēs patiesi domājam par iespēju piedāvāt šādu programmu arī ārējiem klientiem, - saka Jānis Gredzens. – Visas iestrādes jau ir sagatavotas, nepieciešams tikai izmainīt uzņēmuma biznesa darbības moduli, (Lattelekom vietā - citu). Programma ir sarežģīta un dārga, bet tās noteikti ir uzņēmuma tiešās un vislabākās investīcijas - darbinieku profesionālajā izaugsmē. Tiesa, daži varbūt gribētu saņemt akreditētu diplomu ar zelta zieģeli, bet šobrīd to neizvirzām par svarīgāko mērķi. Galvenais - laba un konkurētspējīga izglītība, kas neapšaubāmi tiks augstu novērtēta jebkurā Latvijas uzņēmumā.

Anita KĻAVA
 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001