Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Klienta viedoklis

   

Daudz runājam par mūsdienu tehnoloģijām, aizvien ātrākiem datu pārraides un interneta piekļuves pakalpojumiem, tuvināšanos Rietumiem. Bet ko par to visu domā klienti? Vai viņi maz grib un spēj izmantot šo plašo piedāvājumu. Šoreiz divu Lattelekom biznesa klientu - viesnīcas Rīga un Tuberkulozes un plaušu slimību Valsts centra - administrācijas viedoklis.

Kāpēc slimnīcai vajadzīgi moderni sakari

Kā pastāstīja Tuberkulozes un plaušu slimību Valsts centra galvenais ārsts Jānis Leimans, centrs iepriekš izmantojis 130 tālruņa līniju Cekules analogajā centrālē, bet sakariem bijusi slikta kvalitāte. Tagad centrs iegādājies modernu ISDN biroja centrāli, kurai pieslēgta Sony videokonferences iekārta. Latvijas Tuberkulozes centrs ir iesaistījies vairākos starptautiskos projektos, un viens no tiem ir sadarbības projekts ar Ameriku. Šeit tiek veidots arī mācību centrs NVS un Austrumeiropas valstu speciālistiem. Pastāvīgai un ilgstošai sadarbībai nepieciešama ne vien īpaši laba sakaru kvalitāte, bet arī telekonferences un videokonferences. Tiesa, izmaksas, īpaši no mediķu viedokļa raugoties, sākumā šķita visai lielas - biroja centrāle maksāja 12 tūkstošus latu, bet videokonferences iekārtas - vēl septiņus tūkstošus. Tomēr izrādās, ka, ja vien labi grib, risinājumu var atrast. Videokonferences iekārtām līdzekļus caur Amerikas vēstniecību piešķīra Starptautiskās attīstības aģentūra, turklāt Lattelekom deva iespēju norēķināties nevis uzreiz, bet pa daļām. Jau līdz gada beigām visi maksājumi būs nokārtoti. - Bija vērts ieguldīt līdzekļus, - atzīst J. Leimanis, - jo skaidri redzam, ka tagad varam ieekonomēt un šie līdzekļi ar laiku atmaksāsies. Tika veikti aprēķini, kāda varētu būt ekonomija, iegādājoties iekšējo centrāli (tilpums - 200 abonenta līniju). Tā ir uzstādīta samērā nesen, aprīlī, bet jau tagad redzams, ka mēnesī vidēji var ietaupīt aptuveni 200 latu, varbūt pat vairāk. Izmantojot PBX iekšējo sakaru līnijas, mums par šīm sarunām nav jāmaksā. Ierīkotas arī tālruņa līnijas, uz kurām tuvinieki var piezvanīt slimniekiem, bet esam ieprogrammējuši tās tā, lai pacienti paši nevarētu piezvanīt, citādi dažkārt rodas problēmas, īpaši ar tiem, kuri mēdza runāt pa tālruni bezgala ilgi. Esam ieprogrammējuši līnijas tikai vietējām sarunām un tā, lai no tām nevarētu zvanīt uz mobilo tālruni. Nopirkta atsevišķa programma, kas ieraksta veidā ļauj kontrolēt sarunu ilgumu. Tā kā centrā ārstējas smagi slimnieki, īpaši svarīgas ir videokonferences iespējas, kas ļauj mūsu ārstiem konsultēties ar ārvalstu speciālistiem – pastāstīt par pacientu, slimības gaitu, kopā izpētīt rentgena filmas un pārrunāt, kā un ar kādām zālēm ārstēt. Attēla un skaņas kvalitāte ir ļoti laba. Videokonferences iekārtu vispirms izmēģinājām Lattelekom telekomunikāciju iekārtu demonstrēšanas zālē. Sākumā šaubījāmies, vai rentgena uzņēmumus varēs labi parādīt, jo kaut kas īsti nebija, kā vajag. Tad kopā ar Lattelekom speciālistiem izvēlējāmies mazāku, lētāku variantu, un tas mūs pilnībā apmierina. Rentgena uzņēmumi ir redzami perfekti! Videokonferences iekārtu esam iegādājušies nesen, un mums pagaidām ir notikusi viena videokonference ar Atlantas ārstiem Amerikā, kurā saņēmām konsultācijas un pārrunājām deviņu slimnieku ārstēšanu. Septembra beigās rīkosim nākamo videokonferenci. Tajā varēs piedalīties arī medicīnas studenti. Ja pacienti vēlēsies, mums būs iespēja, izmantojot videokonferenci, par maksu sarīkot konsultācijas ar ārvalstu speciālistiem tuberkulozes ārstēšanā.

Mūsdienīga viesnīca - modernas komunikācijas

Kā pastāstīja viesnīcas Rīga galvenais inženieris Mihails Pogrebnihs, šajā uzņēmumā vienmēr bijušas cieņā mūsdienīgas sakaru sistēmas. Gandrīz astoņus gadus gluži labi kalpojusi arī amerikāņu centrāle, bet šogad viesnīca iegādājusies Siemens biroja centrāli Hicom 300. Patlaban tai reāli ir pieslēgti aptuveni 300 abonenti (viesnīcā ir 240 numuru). Personāla un klientu vajadzībām intensīvi izmanto daudzas jaunās centrāles funkcijas. Svarīga nozīme viesnīcas ikdienā ir balss pastam. Tas lieti noder, ja, piemēram, klients vēlas atstāt kādam partnerim ziņojumu. Vēstījums var atstāt gan kādā pietiekami retā valodā, kuru mūsu darbinieki nepārvalda, gan arī tad, ja svarīgi ir saņemt ļoti precīzu informāciju bez izkropļojumiem (piemēram, tehnisku vai juridisku). - Kopš iegādājāmies biroja centrāli, izmantojam tikai ISDN līnijas, pilnīgi atsakoties no parastajām telefona līnijām, - skaidro Mihails. - Visi sakari notiek ar platjoslas līniju palīdzību. Tas dod iespēju no katra viesnīcas numura ātri piekļūt internetam, kuram klients var pieslēgt savu portatīvo datoru vai citu sakaru iekārtu. Vēl lietojam viesnīcas saimniecības vadības sistēmu Property Management System. Tā caur interfeisu ir savstarpēji saistīta ar Siemens Hicom centrāli un citām sistēmām. Ik dienas automātiski tiek sastādīts konkrētās dienas saimniecības stāvokļa protokols: dati par numuriem (brīvi vai aizņemti, ieņēmumi u. tml.). Sistēma spēj arī pasūtīt taksometru vai lidmašīnas biļetes. Izmantojam arī elektronisko atslēgu sistēmu Tesa, kas saistīta ar centrāles datorsistēmu. Tā ir ierīkota tā, ka perfekti darbojas un ielaiž klientu numurā, ja visi maksājumi ir nokārtoti, bet parādniekus, īpaši ļaunprātīgos nemaksātājus, atstāj aiz durvīm. Mūsu plānos ietilpa arī maksas TV sistēmas ieviešana, bet šobrīd to aizkavējusi gaidāmā privatizācija. Šis pakalpojums ne vien ļautu klientiem par maksu noskatīties filmu, bet tā būtu arī interaktīvā saite ar klientu. Lattelekom spēj piedāvāt klientiem pakalpojumus, kādus lieto visās attīstītās valstīs. Piemēram, ja kāds mums būtu piedāvājis ISDN vēl tikai pirms pāris gadiem, varbūt informācijas nepietiekamības dēļ mēs nebūtu to pieņēmuši. Bet tagad pat grūti iedomāties, kā mēs varējām bez tā visa iztikt - tas rada gluži citu dzīves līmeni.
   

Elita CEPURĪTE, Anita KĻAVA
 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001