Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

LETA – līderis Latvijas informācijas tirgū

   

Jaundibinamas Latvijas valsts viens no svarigakajiem merkiem bija informet arzemes un iekšzemi par atbrivošanas cinam un jaunas valsts veidošanos, tapec K

 

1997. gada augustā, kad LETA tika privatizēta, par ziņu aģentūras valdes priekšsēdētāju un galveno akcionāru kļuva baņķieris Mārtiņš BARKĀNS. Toreiz viņš esot sapratis, ka banku sistēma nav vienīgā nozare, kur var realizēt savas spējas, turklāt Mārtiņš Barkāns jaunajā darbības jomā saskatījis plaša radoša biznesa potences. Izskatās, ka viņa cerības bijušas pamatotas un prognozes ir piepildījušās. Četru gadu laikā LETA no parādos slīkstoša un panīkuša uzņēmuma kļuvusi par veiksmīgu un konkurētspējīgu firmu, kas atradusi savu nišu informācijas biznesa nozarē un mediju pasaulē.

 

- Kāda ir ziņu aģentūras LETA loma Latvijas informācijas tirgū un ziņu plūsmā?

- Šobrīd LETA ar dažādiem informācijas pakalpojumiem nodrošina vairāk nekā 500 klientu Latvijā – medijus, valsts iestādes un organizācijas, ārvalstu vēstniecības, privātuzņēmumus. Mūsu pazīstamākais produkts ir operatīva informācija par notiekošo – ziņas. Taču jāpiezīmē, ka svarīgu vietu mūsu piedāvājumā ieņem arī ikmēneša nozaru analītiskie apskati, pilns preses monitoringa serviss. Īpaši vēlos uzsvērt vērā ņemamo aģentūras arhīvu. Vēsturiski ziņu aģentūru galvenie klienti bija tikai masu informācijas līdzekļi, kas aģentūras LETA sniegtās ziņas izmantoja par pamatu savu materiālu gatavošanai. Tagad mūsu pakalpojumus arvien vairāk izmanto arī uzņēmumi, kas vēlas saņemt jaunāko informāciju par faktiem, kuri ļautu orientēties jaunākajās norisēs attiecīgajā biznesa jomā. Ikkatrs interesents var saņemt svaigāko informāciju par notikumiem un procesiem Latvijas finansu tirgū, tranzītbiznesā, transporta, sakaru, enerģētikas un rūpniecības nozarēs. Un, protams, uzzināt par politiskajiem, kultūras, izklaides un zinātnes jaunumiem gan Latvijā, gan aiz mūsu valsts robežām. Paredzu, ka ziņu aģentūras LETA serviss turpmāk kļūs aizvien koncentrētāks, lai tieši nodrošinātu uzņēmējus ar viņiem nepieciešamo informāciju. Mūsu uzkrātā pieredze un plašā informācijas bāze, kā arī darbības operativitāte, daudzveidība un precizitāte tam ir labs pamats. Un nekā lieka.

- Kā jums izdodas saglabāt objektivitāti?

- Pirmkārt, to nodrošina finansiālā neatkarība. Aģentūras ienākumus veido mūsu klientu maksājumi par informācijas servisu. Pateicoties tam, ka esam piesaistījuši ievērojamu skaitu klientu, nav tāda atsevišķa klienta ne valsts, ne privātuzņēmuma personā, no kura pasūtījumiem būtu vitāli atkarīga mūsu darbība. Otrkārt, informācijas objektivitāte. LETA sniedz faktus, viedokļus, dodot lietotājiem iespēju pašiem tos salīdzināt, meklēt sakritības, vērtēt. Mums ir daudzpusīga informācija no daudzpusīgiem avotiem. LETA aktīvi sadarbojas arī ar ārvalstu aģentūrām un masu medijiem. Par norisēm Latvijā saviem partneriem cenšamies sniegt objektīvu informāciju. Nevis pozitīvu vai negatīvu. Tas ir ļoti svarīgi. Savā ziņā mēs palīdzam veidot objektīvu Latvijas tēlu.

- Nu jau labu laiku LETA darbojas ne tikai kā ziņu aģentūra. Tā veic arī analītiskus pētījumus, ko pasūtījuši valsts vai privātie uzņēmumi, iestādes un aģentūras.

- Mūsu iemaņas ziņu vākšanā attīstījušas arī prasmi ziņu apkopošanā un analīzē. Pašu savāktās ziņas izmantojam konkrētu pasūtītāju pētījumos, jo aģentūras LETA arhīvs ir viens no plašākajiem vienkopus apkopotās un uzņēmuma darbībā nepieciešamās informācijas avotiem. Tajā ir apjomīgas datu bāzes ar informāciju par personālijām, organizācijām, tiesu procesiem, preses publikāciju anotācijas, pašas ziņu aģentūras LETA ziņu, kā arī laikraksta Latvijas Vēstnesis arhīvi. Mūsu klienti ir gandrīz visas Latvijas bankas, lielākie Latvijas uzņēmumi, piemēram, Latvenergo, Latvijas gāze, Lattelekom un vēl daudzi citi. Pētījumi ir dažādi – apskati par vērtspapīru tirgus tendencēm un statistiku, par naftas biznesu, par likumdošanas procesiem, par apdrošināšanas tirgu. Vienkārši runājot, LETA veic arī individuālus pasūtījumus, kuros analizēta konkrēta klientu interesējoša nozare, problēma vai situācija. Par to, ka LETA izvēlējusies pareizo darbības virzienu, liecina fakts, ka pērn pirmo reizi kopš aģentūras privatizācijas finansiālo gadu noslēdzām ar peļņu. Manuprāt, tas ir labs rādītājs.

Andra CERIŅA

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001