Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Biznesā no bērnības

   

“JUNIOR ACHIEVEMENT - LATVIJA” - NAKOTNES BIZNESAM

 

Junior Achievement - Latvija (JAL) ir mūsdienīgas ekonomiskās un biznesa izglītības programmas topošajiem Latvijas līderiem. JAL darbības misija ir attīstīt un ieviest skolās ekonomiskās izglītības programmas. Vairāk stāsta Vita DIĶE, JAL programmu direktore.

 

- Kad un kur dibināta JA organizācija?

- Junior Achievement kustības aizsākumi ir meklējami 1919. gadā ASV. Pašlaik tā darbojas vairāk nekā 100 pasaules valstīs. Latvijā Junior Achievement programmas tika ieviestas 1991. gadā.

- Cik skolas ir iesaistītas JAL programmās?

- JAL programmās piedalās 310 skolas 26 Latvijas rajonos, 30 128 skolēni 1300 klasēs. Skolēnus izglīto aptuveni 1000 JAL apmācītu skolotāju.

- Kāds ir JAL mērķis un darbības virzieni?

-Junior Achievement -Latvija mērķis ir sagatavot jauniešus dzīvei un darbam brīvā tirgus ekonomikas apstākļos, sniegt viņiem pirmo pieredzi uzņēmējdarbībā, ka arī veidot pozitīvu sociālo vidi un veicināt jauniešu uzņēmības un iniciatīvas veidošanos un attīstību. JAL programmu absolventi ir gudri patērētāji, kvalitatīvi darbinieki, veiksmīgi uzņēmēji. JAL darbības virzieni ir: mācību programmu un literatūras veidošana, skolēnu konkursu organizēšana, skolotāju sagatavošana un viņu tālākā izglītošana, biznesa izglītības informācijas centrs. JAL piedāvā skolām šādas programmas, kurās saistoši apvienota teorētiskā un praktiskā apmācība: Es, ģimene un pasaule (1.-4. klasei), Ievads ekonomikā (8.-9. klasei), Ekonomika (10.-12. klasei, pamatkurss), Biznesa pamati (10.-12. klasei, profilkurss), Skolēnu mācību firmas (10.-12. klasei) un GLOBE - starptautiskās tirdzniecības programma (11. un 12. klasei).

- Kādas programmas ir jāapgūst, lai dabūtu JAL sertifikātu?

-          Skolēniem ir jāapgūst četras programmas. Pirmkārt, ir jāmācās teorija un jānokārto eksāmens. Otrkārt, ir jānodibina mācību firma un tajā jādarbojas 4–10 mēnešus. Skolēni mācību firmās ražo produkciju un sniedz pakalpojumus, kā arī savstarpēji sacenšas. Uzvarētājiem ir tiesības piedalīties Eiropas sacensībās. Mūsu skolēni ir bijuši sacensībās Maltā, Beļģijā, Izraēlā un Zviedrijā. Šogad Ādažu vidusskola pārstāvēs Latviju Eiropas sacensībās Maskavā. Piemēram, kāda no mācību firmām Zviedrijā ieguva ceturto vietu – atzinības balvu.

-          Treškārt, mums ir datorspēle MESE (management and economics simulation exercises). Tā ir ļoti populāra biznesa datorspēle. Mūsu skolēni ir piedalījušies pasaules sacensībās, un Kaspars Kursinskis ieguva trešo vietu pasaules čempionātā finālā ASV. Biznesa datorspēlē spēlētājs kļūst par uzņēmuma vadītāju, viņam tiek iedota nauda. Pašam jāizdomā, par kādu cenu pārdot preci, cik liela būs ražošanas jauda, cik ieguldīt mārketingā, cik naudas atstāt modernizācijai. Spēle notiek starp astoņām komandām. Rezultātus novērtē dators.

-          Ceturtās sadaļas uzdevums ir pilnīgi patstāvīgi uzrakstīt biznesa plānu. Tas ir jāiesniedz Andreja Zvejnieka (Andrejs Zvejnieks – ārzemju latvietis, ASV uzņēmējs. A. Zvejnieks ari pats ir bijis loti veiksmigs uznemejs kimijas industrija, tas ir licis vinam saprast izglitibas nozimi Latvijas jaunatnes attistiba un atbalstit to) biznesa plānu konkursā. Uzvarētāji saņem naudas prēmijas. JAL sertifikāts tiek atzīts visās valstīs, kuras iesaistītas Junior Achievement programmās. Tas noder, arī iestājoties augstskolās un meklējot darbu.

- 22. februārī Latvijā pirmoreiz notika pasākums ar interesantu nosaukumu – Ēnu diena. Kāds ir tā mērķis?

- Galvenais mērķis ir demonstrēt saistību starp akadēmisku izglītību un karjeru, rosinot skolēnus daudz motivētāk pievērsties mācībām, iepazīstināt viņus ar dažādu profesiju un nozaru prasībām un iespējām, palīdzēt sagatavoties darbam 21. gadsimtā.

- Kā tas tiek realizēts?

- Ēnu dienas laikā skolēni apmeklē kādu noteiktu darbavietu un vairākas stundas vēro, kā cilvēks strādā. Ne visām firmām un organizācijām ir vienādas iespējas uzņemt skolēnus, tāpēc šim projektam nav noteiktas stingras prasības. Ir tikai viens noteikums – vienam darbiniekam drīkst būt tikai viena ēna. Šis darbinieks var būt gan firmas vadītājs, gan tirdzniecības menedžeris, sekretāre vai jebkuras citas profesijas pārstāvis, kura pienākumi ir pietiekami daudzveidīgi un interesanti.

Ēnu dienas palīdz veidot saikni starp izglītību un darbu, parādot, cik ļoti skolā iegūtās zināšanas ietekmē panākumus darbā, karjeras veidošanu un iztikas pelnīšanu, kā arī stiprina nākotnes darbaspēku.

- Pastāstiet, lūdzu, par konkursu, kas norisinās sadarbībā ar TELE 2.

- Sadarbībā ar telekomunikāciju firmu TELE 2 šogad pirmo reizi tika pasniegta balva Biznesa cerība 2001. Balvas mērķis ir atzīt un apbalvot vispusīgākos un aktīvākos JAL programmu dalībniekus. Šo balvu un mobilo tālruni ar Zelta zivtiņu izlaiduma dienā ieguva 100 labākie pilnā sertifikāta saņēmēji. Par atlases kritēriju kalpoja eksāmena rezultāti un uzvara dažādos JAL konkursos.

- Un visbeidzot – ar ko atšķiras skolēns, kas piedalījies JAL projektā, no skolēna, kurš mācījies ekonomiku pēc parastās programmas?

- Domāju, ka skolēniem, kas apguvuši ekonomiku pēc JAL programmas, ir daudz vieglāk orientēties tirgū, kontaktēties ar cilvēkiem, realizēt nākotnes plānus. Es salīdzinu skolēnu mācību firmu ar laboratorijas darbu ķīmijā, jo mācīt ekonomiku tikai teorētiski ir ļoti garlaicīgi, un to, ko mācāmies tikai no grāmatām, neizprotam tik labi kā tad, ja teoriju saistām ar praksi. Skolēni mācās grāmatvedības pamatus, un vienlaikus mācību firmā viņiem ir iespēja šīs zināšanas izmantot praksē: aizpildot kases orderi, ieņēmumu orderi, izdevumu orderi, viņi iemācās skaitīt katru santīmu. Protams, ne visi audzēkņi, kas strādā mācību firmās, kļūs uzņēmēji, bet šis darbs ļauj viņiem izprast katras preces un pakalpojuma vērtību, viņi jau raugās uz precēm, kas atrodas veikala plauktos, gluži citādām acīm, jo viņi paši ir izmēģinājuši, ko nozīmē –  būt uzņēmējam.

 

 

Kaspars Kursinskis, JAL programmas bijušais dalībnieks, kas ieguvis 3. vietu pasaules MESE čempionātā ASV cyber komandas sastāvā.

Par sevi

 - Man ir 24 gadi. Esmu datoriķis, tūrists. Pabeidzu Kuldīgas 1. vidusskolu (tagad Kuldīgas ģimnāziju). Pašlaik esmu Kuldīgas rajona vecākais datorspeciālists – uzraugu un izvēlos attīstības virzienus Kuldīgas rajona padomes kopējam datoru tīklam.

Par skolu

 - Ekonomiku apguvām pēc JAL programmas. Mūsu skolotāja, ekonomiste, parādīja mums MESE. Tas laikam bija domāts tieši man, bet nebija tik vienkārši, kā pirmajā brīdī šķiet.

Par firmu

 - Nevar raustīt visas sviras vienlaikus - ir jādomā, un no katra soļa ir atkarīga firmas veiksme - gandrīz kā dzīvē.

Par MESE

 - Apguvu programmu ar MESE - man viss kļuva skaidrs: pieprasījums, piedāvājums, arī grāmatvedība. Ekonomikā viss bija kā spēlē, bet spēlē veicās ar katru dienu labāk. Mēs izstrādājām jaunas stratēģijas un izmēģinājām tās - mums radās pieredze. Domāju, ka milzīga.

Par veiksmi

 - Piedalījāmies pirmajā Latvijas MESE čempionātā, arī Eiropas un pasaules čempionātos, bet veiksme nebija mana sabiedrotā. Tomēr pērn man paveicās. Pasaules čempionātā cyber komandas sastāvā ieguvu trešo vietu. Lielākais prieks ir par to, ka tā bija pēdējā reize, kad varēju spēlēt šajā čempionātā.

Par nākotnes plāniem

 - Gatavojos braucienam uz Kaukāzu, lai uzkāptu Elbrusā. Attīstīšos fiziski.

 

Andis Staģis, 18 gadu, Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas absolvents, Biznesa augstskolas Turība students, mācās uzņēmējdarbības vadību, specialitāte – mārketings.

Par JAL

- Junior Achievement programma lika man izvēlēties profesiju.

Par mācību firmām

- 1998. un 1999. gadā biju viens no dalībniekiem mācību firmā, skolas kafejnīcā Eruditus. Sākumā tas nešķita visai interesanti, bet nākošajā gadā atklāju pats savu firmu un pats izgāju cauri visām biznesā problēmām.

Par MESE

- Ļoti interesanta un pamācoša datorprogramma – vienlaikus jāspēlē un jāpieņem lēmumi. Dažiem MESE nepatīk, bet, kad iemācies spēlēt, saproti, ka tas nav tik grūti, ka sākumā šķiet.

Par konkursiem

 - Skolā ar klasesbiedru Mārtiņu ieguvām pirmo vietu mārketingā, pēc tam spēlējām novadā, bet tur mums nepaveicās. Ļoti daudz kas atkarīgs no veiksmes – kā ir izveidojies tirgus. Pērn vasaras nometnē Lietuvā ieguvām otro vietu.

Par godalgām

 - Esmu centies piedalīties visur. Rezultātā - trešā vieta Junior Achievement of Latvia Latvijas skolēnu mācību firmu konkursā 1999. gada maijā; ekonomikas organizācijas JAL Gada labākais Latvijas skolēns ekonomikā 2000. gada decembrī; ceturtā vieta Junior Achievement of Latvia un Rīgas Ekonomikas augstskolas rīkotajā interneta investīciju spēlē 2000. gada jūnijā; piektā vieta Junior Achievement of Latvia rīkotajā VII Latvijas skolēnu mācību firmu konkursā 2000. gada maijā; otrā vieta Junior Achievement of Latvia un Māras Bankas rīkotajā konkursā Tava reklāma 2000. gada martā, ka arī uzvaras ekonomikas un matemātikas olimpiādēs.

Par sevi

- Esmu sācis kritiskāk skatīties uz reklāmu, nopietnāk novērtēt biržu un akciju tirgu.

 

Marina VĒVERE

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001