Biznesā no bērnības
JUNIOR ACHIEVEMENT - LATVIJA - NAKOTNES BIZNESAM
Junior Achievement - Latvija (JAL) ir mūsdienīgas ekonomiskās un
biznesa izglītības programmas topošajiem Latvijas līderiem.
JAL darbības misija ir attīstīt un ieviest skolās
ekonomiskās izglītības programmas. Vairāk stāsta Vita
DIĶE, JAL programmu direktore.
- Kad
un kur dibināta JA organizācija?
- Junior
Achievement kustības aizsākumi ir meklējami 1919. gadā
ASV. Pašlaik tā darbojas vairāk nekā 100 pasaules
valstīs. Latvijā Junior Achievement programmas tika ieviestas
1991. gadā.
- Cik
skolas ir iesaistītas JAL programmās?
- JAL programmās piedalās 310 skolas 26
Latvijas rajonos, 30 128 skolēni 1300 klasēs. Skolēnus
izglīto aptuveni 1000 JAL apmācītu skolotāju.
- Kāds
ir JAL mērķis un darbības virzieni?
-Junior Achievement -Latvija mērķis ir sagatavot jauniešus dzīvei
un darbam brīvā tirgus ekonomikas apstākļos, sniegt
viņiem pirmo pieredzi uzņēmējdarbībā, ka arī
veidot pozitīvu sociālo vidi un veicināt jauniešu
uzņēmības un iniciatīvas veidošanos un
attīstību. JAL programmu absolventi ir gudri
patērētāji, kvalitatīvi darbinieki, veiksmīgi uzņēmēji.
JAL darbības virzieni ir: mācību programmu un
literatūras veidošana, skolēnu konkursu organizēšana,
skolotāju sagatavošana un viņu tālākā
izglītošana, biznesa izglītības informācijas centrs.
JAL piedāvā skolām šādas programmas, kurās saistoši
apvienota teorētiskā un praktiskā apmācība: Es,
ģimene un pasaule (1.-4. klasei), Ievads ekonomikā
(8.-9. klasei), Ekonomika (10.-12. klasei, pamatkurss), Biznesa
pamati (10.-12. klasei, profilkurss), Skolēnu
mācību firmas (10.-12. klasei) un GLOBE -
starptautiskās tirdzniecības programma (11.
un 12. klasei).
- Kādas
programmas ir jāapgūst, lai dabūtu JAL sertifikātu?
-
Skolēniem ir
jāapgūst četras programmas. Pirmkārt, ir
jāmācās teorija un jānokārto eksāmens.
Otrkārt, ir jānodibina mācību firma un tajā
jādarbojas 410 mēnešus. Skolēni mācību
firmās ražo produkciju un sniedz pakalpojumus, kā arī
savstarpēji sacenšas. Uzvarētājiem ir tiesības
piedalīties Eiropas sacensībās. Mūsu skolēni ir
bijuši sacensībās Maltā, Beļģijā,
Izraēlā un Zviedrijā. Šogad Ādažu vidusskola
pārstāvēs Latviju Eiropas sacensībās Maskavā.
Piemēram, kāda no mācību firmām Zviedrijā ieguva
ceturto vietu atzinības balvu.
-
Treškārt, mums ir
datorspēle MESE (management and economics simulation exercises).
Tā ir ļoti populāra biznesa datorspēle. Mūsu
skolēni ir piedalījušies pasaules sacensībās, un
Kaspars Kursinskis ieguva trešo vietu pasaules čempionātā
finālā ASV. Biznesa datorspēlē spēlētājs
kļūst par uzņēmuma vadītāju, viņam tiek iedota
nauda. Pašam jāizdomā, par kādu cenu pārdot preci, cik
liela būs ražošanas jauda, cik ieguldīt mārketingā,
cik naudas atstāt modernizācijai. Spēle notiek starp
astoņām komandām. Rezultātus novērtē dators.
-
Ceturtās sadaļas
uzdevums ir pilnīgi patstāvīgi uzrakstīt biznesa
plānu. Tas ir jāiesniedz Andreja Zvejnieka (Andrejs Zvejnieks
ārzemju latvietis, ASV uzņēmējs. A. Zvejnieks ari pats ir
bijis loti veiksmigs uznemejs kimijas industrija, tas ir licis vinam saprast
izglitibas nozimi Latvijas jaunatnes attistiba un atbalstit to) biznesa
plānu konkursā. Uzvarētāji saņem naudas prēmijas.
JAL sertifikāts tiek atzīts visās valstīs, kuras
iesaistītas Junior Achievement programmās. Tas noder,
arī iestājoties augstskolās un meklējot darbu.
- 22. februārī Latvijā pirmoreiz
notika pasākums ar interesantu nosaukumu Ēnu diena.
Kāds ir tā mērķis?
- Galvenais mērķis ir
demonstrēt saistību starp akadēmisku izglītību un
karjeru, rosinot skolēnus daudz motivētāk pievērsties
mācībām, iepazīstināt viņus ar dažādu
profesiju un nozaru prasībām un iespējām,
palīdzēt sagatavoties darbam 21. gadsimtā.
- Kā tas tiek realizēts?
- Ēnu dienas
laikā skolēni apmeklē kādu noteiktu darbavietu un
vairākas stundas vēro, kā cilvēks strādā. Ne
visām firmām un organizācijām ir vienādas
iespējas uzņemt skolēnus, tāpēc šim projektam nav
noteiktas stingras prasības. Ir tikai viens noteikums vienam darbiniekam
drīkst būt tikai viena ēna. Šis darbinieks var
būt gan firmas vadītājs, gan tirdzniecības menedžeris,
sekretāre vai jebkuras citas profesijas pārstāvis, kura
pienākumi ir pietiekami daudzveidīgi un interesanti.
Ēnu dienas palīdz veidot saikni starp izglītību un
darbu, parādot, cik ļoti skolā iegūtās
zināšanas ietekmē panākumus darbā, karjeras
veidošanu un iztikas pelnīšanu, kā arī stiprina
nākotnes darbaspēku.
- Pastāstiet, lūdzu, par konkursu, kas
norisinās sadarbībā ar TELE 2.
- Sadarbībā ar
telekomunikāciju firmu TELE 2 ogad pirmo reizi tika pasniegta
balva Biznesa cerība 2001. Balvas mērķis ir atzīt un
apbalvot vispusīgākos un aktīvākos JAL programmu
dalībniekus. Šo balvu un mobilo tālruni ar Zelta zivtiņu
izlaiduma dienā ieguva 100 labākie pilnā sertifikāta
saņēmēji. Par atlases kritēriju kalpoja eksāmena
rezultāti un uzvara dažādos JAL konkursos.
- Un visbeidzot ar ko atšķiras skolēns,
kas piedalījies JAL projektā, no skolēna, kurš
mācījies ekonomiku pēc parastās programmas?
- Domāju, ka skolēniem, kas apguvuši
ekonomiku pēc JAL programmas, ir daudz vieglāk orientēties
tirgū, kontaktēties ar cilvēkiem, realizēt nākotnes
plānus. Es salīdzinu skolēnu mācību firmu ar
laboratorijas darbu ķīmijā, jo mācīt ekonomiku tikai
teorētiski ir ļoti garlaicīgi, un to, ko mācāmies
tikai no grāmatām, neizprotam tik labi kā tad, ja teoriju
saistām ar praksi. Skolēni mācās grāmatvedības
pamatus, un vienlaikus mācību firmā viņiem ir iespēja
šīs zināšanas izmantot praksē: aizpildot kases orderi,
ieņēmumu orderi, izdevumu orderi, viņi iemācās
skaitīt katru santīmu. Protams, ne visi audzēkņi, kas
strādā mācību firmās, kļūs
uzņēmēji, bet šis darbs ļauj viņiem izprast
katras preces un pakalpojuma vērtību, viņi jau raugās uz
precēm, kas atrodas veikala plauktos, gluži citādām
acīm, jo viņi paši ir izmēģinājuši, ko
nozīmē būt
uzņēmējam.
Kaspars Kursinskis, JAL programmas bijušais
dalībnieks, kas ieguvis 3. vietu pasaules MESE čempionātā
ASV cyber komandas sastāvā.
Par sevi
- Man ir 24 gadi. Esmu datoriķis,
tūrists. Pabeidzu Kuldīgas 1. vidusskolu (tagad Kuldīgas
ģimnāziju). Pašlaik esmu Kuldīgas rajona vecākais
datorspeciālists uzraugu un izvēlos attīstības virzienus
Kuldīgas rajona padomes kopējam datoru tīklam.
Par skolu
- Ekonomiku
apguvām pēc JAL programmas. Mūsu skolotāja, ekonomiste,
parādīja mums MESE. Tas laikam bija domāts tieši man, bet
nebija tik vienkārši, kā pirmajā brīdī
šķiet.
Par firmu
- Nevar raustīt visas sviras vienlaikus
- ir jādomā, un no katra soļa ir atkarīga firmas veiksme -
gandrīz kā dzīvē.
Par MESE
- Apguvu programmu ar MESE - man viss
kļuva skaidrs: pieprasījums, piedāvājums, arī
grāmatvedība. Ekonomikā viss bija kā spēlē, bet
spēlē veicās ar katru dienu labāk. Mēs
izstrādājām jaunas stratēģijas un
izmēģinājām tās - mums radās pieredze.
Domāju, ka milzīga.
Par veiksmi
- Piedalījāmies pirmajā
Latvijas MESE čempionātā, arī Eiropas un pasaules
čempionātos, bet veiksme nebija mana sabiedrotā. Tomēr
pērn man paveicās. Pasaules čempionātā cyber
komandas sastāvā ieguvu trešo vietu. Lielākais prieks ir
par to, ka tā bija pēdējā reize, kad varēju
spēlēt šajā čempionātā.
Par nākotnes plāniem
- Gatavojos braucienam uz Kaukāzu, lai
uzkāptu Elbrusā. Attīstīšos fiziski.
Andis Staģis, 18 gadu, Jelgavas Spīdolas
ģimnāzijas absolvents, Biznesa augstskolas Turība
students, mācās uzņēmējdarbības vadību,
specialitāte mārketings.
Par JAL
- Junior
Achievement programma lika man izvēlēties profesiju.
Par mācību firmām
-
1998. un 1999. gadā biju viens no dalībniekiem mācību
firmā, skolas kafejnīcā Eruditus. Sākumā tas
nešķita visai interesanti, bet nākošajā gadā
atklāju pats savu firmu un pats izgāju cauri visām biznesā
problēmām.
Par MESE
-
Ļoti interesanta un pamācoša datorprogramma vienlaikus
jāspēlē un jāpieņem lēmumi. Dažiem MESE
nepatīk, bet, kad iemācies spēlēt, saproti, ka tas nav tik
grūti, ka sākumā šķiet.
Par konkursiem
- Skolā ar klasesbiedru Mārtiņu
ieguvām pirmo vietu mārketingā, pēc tam
spēlējām novadā, bet tur mums nepaveicās. Ļoti
daudz kas atkarīgs no veiksmes kā ir izveidojies tirgus. Pērn
vasaras nometnē Lietuvā ieguvām otro vietu.
Par godalgām
- Esmu centies piedalīties visur.
Rezultātā - trešā vieta Junior Achievement of
Latvia Latvijas skolēnu mācību firmu konkursā 1999.
gada maijā; ekonomikas organizācijas JAL Gada labākais
Latvijas skolēns ekonomikā 2000. gada decembrī;
ceturtā vieta Junior Achievement of Latvia un Rīgas Ekonomikas
augstskolas rīkotajā interneta investīciju spēlē 2000.
gada jūnijā; piektā vieta Junior Achievement of Latvia
rīkotajā VII Latvijas skolēnu mācību firmu
konkursā 2000. gada maijā; otrā vieta Junior Achievement of
Latvia un Māras Bankas rīkotajā konkursā Tava
reklāma 2000. gada martā, ka arī uzvaras ekonomikas un
matemātikas olimpiādēs.
Par sevi
-
Esmu sācis kritiskāk skatīties uz reklāmu, nopietnāk
novērtēt biržu un akciju tirgu.
Marina VĒVERE
Junior Achievement - Latvija (JAL) ir mūsdienīgas ekonomiskās un
biznesa izglītības programmas topošajiem Latvijas līderiem.
JAL darbības misija ir attīstīt un ieviest skolās
ekonomiskās izglītības programmas. Vairāk stāsta Vita
DIĶE, JAL programmu direktore.
- Kad
un kur dibināta JA organizācija?
- Junior
Achievement kustības aizsākumi ir meklējami 1919. gadā
ASV. Pašlaik tā darbojas vairāk nekā 100 pasaules
valstīs. Latvijā Junior Achievement programmas tika ieviestas
1991. gadā.
- Cik
skolas ir iesaistītas JAL programmās?
- JAL programmās piedalās 310 skolas 26
Latvijas rajonos, 30 128 skolēni 1300 klasēs. Skolēnus
izglīto aptuveni 1000 JAL apmācītu skolotāju.
- Kāds
ir JAL mērķis un darbības virzieni?
-Junior Achievement -Latvija mērķis ir sagatavot jauniešus dzīvei
un darbam brīvā tirgus ekonomikas apstākļos, sniegt
viņiem pirmo pieredzi uzņēmējdarbībā, ka arī
veidot pozitīvu sociālo vidi un veicināt jauniešu
uzņēmības un iniciatīvas veidošanos un
attīstību. JAL programmu absolventi ir gudri
patērētāji, kvalitatīvi darbinieki, veiksmīgi uzņēmēji.
JAL darbības virzieni ir: mācību programmu un
literatūras veidošana, skolēnu konkursu organizēšana,
skolotāju sagatavošana un viņu tālākā
izglītošana, biznesa izglītības informācijas centrs.
JAL piedāvā skolām šādas programmas, kurās saistoši
apvienota teorētiskā un praktiskā apmācība: Es,
ģimene un pasaule (1.-4. klasei), Ievads ekonomikā
(8.-9. klasei), Ekonomika (10.-12. klasei, pamatkurss), Biznesa
pamati (10.-12. klasei, profilkurss), Skolēnu
mācību firmas (10.-12. klasei) un GLOBE -
starptautiskās tirdzniecības programma (11.
un 12. klasei).
- Kādas
programmas ir jāapgūst, lai dabūtu JAL sertifikātu?
-
Skolēniem ir
jāapgūst četras programmas. Pirmkārt, ir
jāmācās teorija un jānokārto eksāmens.
Otrkārt, ir jānodibina mācību firma un tajā
jādarbojas 410 mēnešus. Skolēni mācību
firmās ražo produkciju un sniedz pakalpojumus, kā arī
savstarpēji sacenšas. Uzvarētājiem ir tiesības
piedalīties Eiropas sacensībās. Mūsu skolēni ir
bijuši sacensībās Maltā, Beļģijā,
Izraēlā un Zviedrijā. Šogad Ādažu vidusskola
pārstāvēs Latviju Eiropas sacensībās Maskavā.
Piemēram, kāda no mācību firmām Zviedrijā ieguva
ceturto vietu atzinības balvu.
-
Treškārt, mums ir
datorspēle MESE (management and economics simulation exercises).
Tā ir ļoti populāra biznesa datorspēle. Mūsu
skolēni ir piedalījušies pasaules sacensībās, un
Kaspars Kursinskis ieguva trešo vietu pasaules čempionātā
finālā ASV. Biznesa datorspēlē spēlētājs
kļūst par uzņēmuma vadītāju, viņam tiek iedota
nauda. Pašam jāizdomā, par kādu cenu pārdot preci, cik
liela būs ražošanas jauda, cik ieguldīt mārketingā,
cik naudas atstāt modernizācijai. Spēle notiek starp
astoņām komandām. Rezultātus novērtē dators.
-
Ceturtās sadaļas
uzdevums ir pilnīgi patstāvīgi uzrakstīt biznesa
plānu. Tas ir jāiesniedz Andreja Zvejnieka (Andrejs Zvejnieks
ārzemju latvietis, ASV uzņēmējs. A. Zvejnieks ari pats ir
bijis loti veiksmigs uznemejs kimijas industrija, tas ir licis vinam saprast
izglitibas nozimi Latvijas jaunatnes attistiba un atbalstit to) biznesa
plānu konkursā. Uzvarētāji saņem naudas prēmijas.
JAL sertifikāts tiek atzīts visās valstīs, kuras
iesaistītas Junior Achievement programmās. Tas noder,
arī iestājoties augstskolās un meklējot darbu.
- 22. februārī Latvijā pirmoreiz
notika pasākums ar interesantu nosaukumu Ēnu diena.
Kāds ir tā mērķis?
- Galvenais mērķis ir
demonstrēt saistību starp akadēmisku izglītību un
karjeru, rosinot skolēnus daudz motivētāk pievērsties
mācībām, iepazīstināt viņus ar dažādu
profesiju un nozaru prasībām un iespējām,
palīdzēt sagatavoties darbam 21. gadsimtā.
- Kā tas tiek realizēts?
- Ēnu dienas
laikā skolēni apmeklē kādu noteiktu darbavietu un
vairākas stundas vēro, kā cilvēks strādā. Ne
visām firmām un organizācijām ir vienādas
iespējas uzņemt skolēnus, tāpēc šim projektam nav
noteiktas stingras prasības. Ir tikai viens noteikums vienam darbiniekam
drīkst būt tikai viena ēna. Šis darbinieks var
būt gan firmas vadītājs, gan tirdzniecības menedžeris,
sekretāre vai jebkuras citas profesijas pārstāvis, kura
pienākumi ir pietiekami daudzveidīgi un interesanti.
Ēnu dienas palīdz veidot saikni starp izglītību un
darbu, parādot, cik ļoti skolā iegūtās
zināšanas ietekmē panākumus darbā, karjeras
veidošanu un iztikas pelnīšanu, kā arī stiprina
nākotnes darbaspēku.
- Pastāstiet, lūdzu, par konkursu, kas
norisinās sadarbībā ar TELE 2.
- Sadarbībā ar
telekomunikāciju firmu TELE 2 ogad pirmo reizi tika pasniegta
balva Biznesa cerība 2001. Balvas mērķis ir atzīt un
apbalvot vispusīgākos un aktīvākos JAL programmu
dalībniekus. Šo balvu un mobilo tālruni ar Zelta zivtiņu
izlaiduma dienā ieguva 100 labākie pilnā sertifikāta
saņēmēji. Par atlases kritēriju kalpoja eksāmena
rezultāti un uzvara dažādos JAL konkursos.
- Un visbeidzot ar ko atšķiras skolēns,
kas piedalījies JAL projektā, no skolēna, kurš
mācījies ekonomiku pēc parastās programmas?
- Domāju, ka skolēniem, kas apguvuši
ekonomiku pēc JAL programmas, ir daudz vieglāk orientēties
tirgū, kontaktēties ar cilvēkiem, realizēt nākotnes
plānus. Es salīdzinu skolēnu mācību firmu ar
laboratorijas darbu ķīmijā, jo mācīt ekonomiku tikai
teorētiski ir ļoti garlaicīgi, un to, ko mācāmies
tikai no grāmatām, neizprotam tik labi kā tad, ja teoriju
saistām ar praksi. Skolēni mācās grāmatvedības
pamatus, un vienlaikus mācību firmā viņiem ir iespēja
šīs zināšanas izmantot praksē: aizpildot kases orderi,
ieņēmumu orderi, izdevumu orderi, viņi iemācās
skaitīt katru santīmu. Protams, ne visi audzēkņi, kas
strādā mācību firmās, kļūs
uzņēmēji, bet šis darbs ļauj viņiem izprast
katras preces un pakalpojuma vērtību, viņi jau raugās uz
precēm, kas atrodas veikala plauktos, gluži citādām
acīm, jo viņi paši ir izmēģinājuši, ko
nozīmē būt
uzņēmējam.
Kaspars Kursinskis, JAL programmas bijušais
dalībnieks, kas ieguvis 3. vietu pasaules MESE čempionātā
ASV cyber komandas sastāvā.
Par sevi
- Man ir 24 gadi. Esmu datoriķis,
tūrists. Pabeidzu Kuldīgas 1. vidusskolu (tagad Kuldīgas
ģimnāziju). Pašlaik esmu Kuldīgas rajona vecākais
datorspeciālists uzraugu un izvēlos attīstības virzienus
Kuldīgas rajona padomes kopējam datoru tīklam.
Par skolu
- Ekonomiku
apguvām pēc JAL programmas. Mūsu skolotāja, ekonomiste,
parādīja mums MESE. Tas laikam bija domāts tieši man, bet
nebija tik vienkārši, kā pirmajā brīdī
šķiet.
Par firmu
- Nevar raustīt visas sviras vienlaikus
- ir jādomā, un no katra soļa ir atkarīga firmas veiksme -
gandrīz kā dzīvē.
Par MESE
- Apguvu programmu ar MESE - man viss
kļuva skaidrs: pieprasījums, piedāvājums, arī
grāmatvedība. Ekonomikā viss bija kā spēlē, bet
spēlē veicās ar katru dienu labāk. Mēs
izstrādājām jaunas stratēģijas un
izmēģinājām tās - mums radās pieredze.
Domāju, ka milzīga.
Par veiksmi
- Piedalījāmies pirmajā
Latvijas MESE čempionātā, arī Eiropas un pasaules
čempionātos, bet veiksme nebija mana sabiedrotā. Tomēr
pērn man paveicās. Pasaules čempionātā cyber
komandas sastāvā ieguvu trešo vietu. Lielākais prieks ir
par to, ka tā bija pēdējā reize, kad varēju
spēlēt šajā čempionātā.
Par nākotnes plāniem
- Gatavojos braucienam uz Kaukāzu, lai
uzkāptu Elbrusā. Attīstīšos fiziski.
Andis Staģis, 18 gadu, Jelgavas Spīdolas
ģimnāzijas absolvents, Biznesa augstskolas Turība
students, mācās uzņēmējdarbības vadību,
specialitāte mārketings.
Par JAL
- Junior
Achievement programma lika man izvēlēties profesiju.
Par mācību firmām
-
1998. un 1999. gadā biju viens no dalībniekiem mācību
firmā, skolas kafejnīcā Eruditus. Sākumā tas
nešķita visai interesanti, bet nākošajā gadā
atklāju pats savu firmu un pats izgāju cauri visām biznesā
problēmām.
Par MESE
-
Ļoti interesanta un pamācoša datorprogramma vienlaikus
jāspēlē un jāpieņem lēmumi. Dažiem MESE
nepatīk, bet, kad iemācies spēlēt, saproti, ka tas nav tik
grūti, ka sākumā šķiet.
Par konkursiem
- Skolā ar klasesbiedru Mārtiņu
ieguvām pirmo vietu mārketingā, pēc tam
spēlējām novadā, bet tur mums nepaveicās. Ļoti
daudz kas atkarīgs no veiksmes kā ir izveidojies tirgus. Pērn
vasaras nometnē Lietuvā ieguvām otro vietu.
Par godalgām
- Esmu centies piedalīties visur.
Rezultātā - trešā vieta Junior Achievement of
Latvia Latvijas skolēnu mācību firmu konkursā 1999.
gada maijā; ekonomikas organizācijas JAL Gada labākais
Latvijas skolēns ekonomikā 2000. gada decembrī;
ceturtā vieta Junior Achievement of Latvia un Rīgas Ekonomikas
augstskolas rīkotajā interneta investīciju spēlē 2000.
gada jūnijā; piektā vieta Junior Achievement of Latvia
rīkotajā VII Latvijas skolēnu mācību firmu
konkursā 2000. gada maijā; otrā vieta Junior Achievement of
Latvia un Māras Bankas rīkotajā konkursā Tava
reklāma 2000. gada martā, ka arī uzvaras ekonomikas un
matemātikas olimpiādēs.
Par sevi
-
Esmu sācis kritiskāk skatīties uz reklāmu, nopietnāk
novērtēt biržu un akciju tirgu.
Marina VĒVERE