Fotoaparāta sirds
Autors
Lai gan mūsdienu
fotoaparātu darbību nodrošina smalkas mikroshēmas,
fotoaparāta sirds ir un paliek slēdzis. Tā ir neliela
mehāniska (elektromehāniska) ierīce, kas nodrošina
precīzu eksponēšanas laiku. Šim ilgumam jābūt
mainīgam un vienlaikus precīzam. Fotoaparātu uzbūvē
izmanto divu dažādu tipu slēdžus. Abi nodrošina vienu
un to pašu funkciju - precīzu eksponēšanas laiku, taču
to uzbūve kardināli atšķiras. Mūsdienu
profesionālajiem fotoaparātiem šis ilgums ir robežās
no 8 veselām sekundēm līdz 1/8000 daļai sekundes
manuālā režīmā un līdz 30 sekundēm
automātiskajā režīmā. Uz fotoaparāta vadības
paneļa vienkāršības labad redzami veseli skaitļi -
veselās sekundes parasti ir dzeltenīgā krāsā,
daļas - baltā. Uz elektronisko fotoaparātu displejiem sekundes
daļas ir veseli skaitļi, bet veselās sekundes - ar
matemātisko sekundes zīmi.
Centrālais
slēdzis
Centrālajam
slēdzim nosaukums dots pēc tā darbības principa. Daļa,
kas aizsedz objektīva projicēto gaismu, sastāv no
vairākām ieapaļām metāla plāksnītēm,
kas izkārtotas gredzenveidīgi ap objektīva optisko asi un
iestiprinātas fotoaparāta vai objektīva korpusā.
Darbības laikā slēdža plāksnītes, sākot no
optiskās ass centra, atveras gluži kā ziedlapiņas un,
vienlaikus apgaismojot fotomateriālu visā kadra laukumā,
sakļaujas. Ar centrālo slēdzi nav iespējams
nodrošināt īsāku eksponēšanas laiku par 1/500
sekundes daļu, jo tīri mehāniski nav iespējams panākt
lielāku plāksnīšu atvēršanās un
sakļaušanās laiku. Ja nepieciešams iegūt
īsāku laiku, tad fotoaparāts jāmaina uz tādu, kam ir
spraugslēdzis.
Plāksnītes
ir līdzīgas objektīva īrisa diafragmai, un modernos
fotoaparātos slēdzis ir apvienots ar diafragmu, vienlaikus
nodrošinot gan ekspozīcijas laiku, gan diafragmas lielumu.
Šādi slēdži iebūvēti visos ziepjutraukos.
Tas gan atvieglo fotografēšanu, jo nav jāstāda
eksponēšanas laiks un diafragma, viss notiek
ieprogrammētajā režīmā un mainās tikai un
vienīgi no gaismas apstākļiem. Taču tas ierobežo
fotogrāfa radošo darbu, jo manuāli neko nav iespējams
mainīt.
Atšķirībā
no vienkāršajiem centrālajiem slēdžiem, kas atveras
pilnībā un tikai pēc noteiktām sekundes daļām vai
sekundēm aizveras, šie slēdži neatveras pilnībā,
bet tikai līdz noteiktam diafragmas lielumam. Pilnībā tie atveras
tikai tad, kad diafragma ir pilnīgi atvērta. Slēdža
darbība ir elektroniski ieprogrammēta, lai jebkuros gaismas
apstākļos nodrošinātu pareizu ekspozīciju. Tie ir
optimālie vidējie ekspozīcijas parametri noteiktos gaismas
apstākļos.
Centrālajiem
slēdžiem zibspuldzi var izmantot pie jebkura eksponēšanas
laika.
Spraugslēdzis
Spraugslēdzis
nosaukumu ieguvis no spraugas, caur kuru gaisma krīt uz
fotomateriālu. Gaismu aizsedz auduma vai metāla aizlaidņi, kas
slēdža darbības laikā, savstarpēji veidojot noteikta
platuma spraugu, pārvietojas gar filmas plakni. Aizlaidņu
pārvietošanās ātrums ir nemainīgs, bet
eksponēšanas ilgumu maina ar spraugas platumu.
Kad
slēdzis sāk darbību, viena aizlaidņu daļa
(aktīvā) sāk virzīties gar filmu, atsedzot to gaismai. Otra
aizlaidņu daļa (pasīvā) seko pirmajai pēc noteikta
laika sprīža, aizverot izveidojušos spraugu. Aizlaidņu
pārvietošanās ātrums ir ļoti liels - aktīvais
aizlaidnis pilnībā pārvietojas no vienas kadra malas līdz
otrai 1/250 sekundes daļā. Tajā brīdī, kad viss kadra
laukums ir pilnīgi atvērts, sāk darboties pasīvais
aizlaidnis, kas ar tādu pašu ātrumu aizsedz kadra laukumu.
Rezultātā veidojas eksponēšanas laiks 1/250 sekundes
(zibspuldzes sinhronizācija). Ja eksponēšanas laiks ir
ilgāks, pasīvais aizlaidnis sāk darbību vēlāk,
ļaujot fotomateriālam gaismoties ilgāk. Ja
eksponēšanas laiks ir īsāks, pasīvais aizlaidnis
sāk pārvietoties, pirms vēl aktīvais ir sasniedzis
pretējo kadra malu. Veidojas sprauga, kas ir šaurāka par kadra
platumu. Samazinot ekspozīcijas laiku līdz 1/8000, sprauga paliek
nepilnu milimetru šaura.
Sākumā
spraugslēdža aizlaidņi pārvietojās
horizontālā virzienā, t. i., gar kadra garāko malu.
Taču tas nebija racionāli, jo aizlaidņiem vajadzēja
pārvietoties pusotras reizes garāku ceļu. Tas negatīvi
ietekmēja arī zibspuldzes sinhronizāciju, jo nebija
iespējams nodrošināt par 1/90 sekundes daļu īsāku
laiku, kad slēdzis atvēries pilnībā. Tad tika izveidoti
vertikāli darbojošies slēdži. Tagad aizlaidņi
pārvietojas kadra platumā, nevis garumā. Tas nodrošina
īsāku zibspuldzes sinhronizāciju - līdz 1/250 sekundes
daļai un samazina īsāko eksponēšanas laiku līdz
1/8000 daļai sekundes (kādreiz tas bija tikai 1/500 daļa
sekundes).
Būtiski
mainījušās arī slēdža uzbūves
tehnoloģijas. Sākumā aizlaidņus izgatavoja no gaismas
necaurlaidīga zīda auduma, ko piesūcināja ar gumiju.
Vēlāk sāka izmantot metāla plāksnītes. Tās
nodrošina lielāku slēdža darbības ātrumu,
precizitāti un uzticamību. Arī darbības principi
mainījušies no mehāniskā uz elektromehānisko.
Joprojām tiek izgudrotas jaunas tehnoloģijas, kas samazinātu
plāksnīšu svaru, biezumu, palielinātu slēdža
izturību un darbības ilgumu. Tāpat tehnoloģiju
attīstība ietekmē slēdžu elektronisko vadību,
taču joprojām princips paliek tas pats vecais - sprauga.
Zibspuldzes
sinhronizācija
Tā
kā zibspuldzes zibšņa ilgums ir daudz īsāks pat par
īsāko slēdža laiku, ir svarīgi, lai zibšņa
brīdī slēdzis būtu pilnīgi atvēris visu kadra
laukumu. Pretējā gadījumā izgaismota būs tikai kadra
daļa. Šo īsāko iespējamo eksponēšanas ilgumu
sauc par zibspuldzes sinhronizāciju. Tā dažādiem
fotoaparātu modeļiem atšķiras, sākot no 1/30 līdz
1/250 sekundes daļai. Ir fotoaparāti, kuriem sinhronizāciju
iespējams samazināt līdz 1/8000 sekundes daļai, taču
tas ierobežo pārējos fotoaparāta un zibspuldzes parametrus
un ikdienā nav nepieciešams. Tādā gadījumā
nepieciešama arī zibspuldze, kas nodrošina šo
sinhronizāciju.
Zibspuldze
iedarbojas brīdī, kad aktīvais aizlaidnis ir sasniedzis
pretējo kadra malu. Taču modernākajām zibspuldzēm
šo parametru var mainīt - lai cik garš ir eksponēšanas
laiks, zibspuldze nostrādās īsu brīdi pirms tad, kad
pasīvais aizlaidnis sāks aizvērt slēdzi. Šo
režīmu sauc par REAR režīmu.
Fotografējot
parastajā režīmā, zibspuldze vispirms izgaismo kustīgu
objektu, sastindzina to, pēc tam objekts turpina iezīmēt
kustību - sev priekšā (fotoaparāts ir nekustīgā
stāvoklī). REAR režīmā vispirms kustīgs objekts
iezīmē attēlā kustību un tikai pēc tam zibspuldze
iezīmē tā apveidus. Tā izveidojas lielāka
kustības un tās virziena dinamika.
Elmārs
RUDZĪTIS,
foto
ziņu aģentūras A.F.I. direktors
Lai gan mūsdienu
fotoaparātu darbību nodrošina smalkas mikroshēmas,
fotoaparāta sirds ir un paliek slēdzis. Tā ir neliela
mehāniska (elektromehāniska) ierīce, kas nodrošina
precīzu eksponēšanas laiku. Šim ilgumam jābūt
mainīgam un vienlaikus precīzam. Fotoaparātu uzbūvē
izmanto divu dažādu tipu slēdžus. Abi nodrošina vienu
un to pašu funkciju - precīzu eksponēšanas laiku, taču
to uzbūve kardināli atšķiras. Mūsdienu
profesionālajiem fotoaparātiem šis ilgums ir robežās
no 8 veselām sekundēm līdz 1/8000 daļai sekundes
manuālā režīmā un līdz 30 sekundēm
automātiskajā režīmā. Uz fotoaparāta vadības
paneļa vienkāršības labad redzami veseli skaitļi -
veselās sekundes parasti ir dzeltenīgā krāsā,
daļas - baltā. Uz elektronisko fotoaparātu displejiem sekundes
daļas ir veseli skaitļi, bet veselās sekundes - ar
matemātisko sekundes zīmi.
Centrālais
slēdzis
Centrālajam
slēdzim nosaukums dots pēc tā darbības principa. Daļa,
kas aizsedz objektīva projicēto gaismu, sastāv no
vairākām ieapaļām metāla plāksnītēm,
kas izkārtotas gredzenveidīgi ap objektīva optisko asi un
iestiprinātas fotoaparāta vai objektīva korpusā.
Darbības laikā slēdža plāksnītes, sākot no
optiskās ass centra, atveras gluži kā ziedlapiņas un,
vienlaikus apgaismojot fotomateriālu visā kadra laukumā,
sakļaujas. Ar centrālo slēdzi nav iespējams
nodrošināt īsāku eksponēšanas laiku par 1/500
sekundes daļu, jo tīri mehāniski nav iespējams panākt
lielāku plāksnīšu atvēršanās un
sakļaušanās laiku. Ja nepieciešams iegūt
īsāku laiku, tad fotoaparāts jāmaina uz tādu, kam ir
spraugslēdzis.
Plāksnītes
ir līdzīgas objektīva īrisa diafragmai, un modernos
fotoaparātos slēdzis ir apvienots ar diafragmu, vienlaikus
nodrošinot gan ekspozīcijas laiku, gan diafragmas lielumu.
Šādi slēdži iebūvēti visos ziepjutraukos.
Tas gan atvieglo fotografēšanu, jo nav jāstāda
eksponēšanas laiks un diafragma, viss notiek
ieprogrammētajā režīmā un mainās tikai un
vienīgi no gaismas apstākļiem. Taču tas ierobežo
fotogrāfa radošo darbu, jo manuāli neko nav iespējams
mainīt.
Atšķirībā
no vienkāršajiem centrālajiem slēdžiem, kas atveras
pilnībā un tikai pēc noteiktām sekundes daļām vai
sekundēm aizveras, šie slēdži neatveras pilnībā,
bet tikai līdz noteiktam diafragmas lielumam. Pilnībā tie atveras
tikai tad, kad diafragma ir pilnīgi atvērta. Slēdža
darbība ir elektroniski ieprogrammēta, lai jebkuros gaismas
apstākļos nodrošinātu pareizu ekspozīciju. Tie ir
optimālie vidējie ekspozīcijas parametri noteiktos gaismas
apstākļos.
Centrālajiem
slēdžiem zibspuldzi var izmantot pie jebkura eksponēšanas
laika.
Spraugslēdzis
Spraugslēdzis
nosaukumu ieguvis no spraugas, caur kuru gaisma krīt uz
fotomateriālu. Gaismu aizsedz auduma vai metāla aizlaidņi, kas
slēdža darbības laikā, savstarpēji veidojot noteikta
platuma spraugu, pārvietojas gar filmas plakni. Aizlaidņu
pārvietošanās ātrums ir nemainīgs, bet
eksponēšanas ilgumu maina ar spraugas platumu.
Kad
slēdzis sāk darbību, viena aizlaidņu daļa
(aktīvā) sāk virzīties gar filmu, atsedzot to gaismai. Otra
aizlaidņu daļa (pasīvā) seko pirmajai pēc noteikta
laika sprīža, aizverot izveidojušos spraugu. Aizlaidņu
pārvietošanās ātrums ir ļoti liels - aktīvais
aizlaidnis pilnībā pārvietojas no vienas kadra malas līdz
otrai 1/250 sekundes daļā. Tajā brīdī, kad viss kadra
laukums ir pilnīgi atvērts, sāk darboties pasīvais
aizlaidnis, kas ar tādu pašu ātrumu aizsedz kadra laukumu.
Rezultātā veidojas eksponēšanas laiks 1/250 sekundes
(zibspuldzes sinhronizācija). Ja eksponēšanas laiks ir
ilgāks, pasīvais aizlaidnis sāk darbību vēlāk,
ļaujot fotomateriālam gaismoties ilgāk. Ja
eksponēšanas laiks ir īsāks, pasīvais aizlaidnis
sāk pārvietoties, pirms vēl aktīvais ir sasniedzis
pretējo kadra malu. Veidojas sprauga, kas ir šaurāka par kadra
platumu. Samazinot ekspozīcijas laiku līdz 1/8000, sprauga paliek
nepilnu milimetru šaura.
Sākumā
spraugslēdža aizlaidņi pārvietojās
horizontālā virzienā, t. i., gar kadra garāko malu.
Taču tas nebija racionāli, jo aizlaidņiem vajadzēja
pārvietoties pusotras reizes garāku ceļu. Tas negatīvi
ietekmēja arī zibspuldzes sinhronizāciju, jo nebija
iespējams nodrošināt par 1/90 sekundes daļu īsāku
laiku, kad slēdzis atvēries pilnībā. Tad tika izveidoti
vertikāli darbojošies slēdži. Tagad aizlaidņi
pārvietojas kadra platumā, nevis garumā. Tas nodrošina
īsāku zibspuldzes sinhronizāciju - līdz 1/250 sekundes
daļai un samazina īsāko eksponēšanas laiku līdz
1/8000 daļai sekundes (kādreiz tas bija tikai 1/500 daļa
sekundes).
Būtiski
mainījušās arī slēdža uzbūves
tehnoloģijas. Sākumā aizlaidņus izgatavoja no gaismas
necaurlaidīga zīda auduma, ko piesūcināja ar gumiju.
Vēlāk sāka izmantot metāla plāksnītes. Tās
nodrošina lielāku slēdža darbības ātrumu,
precizitāti un uzticamību. Arī darbības principi
mainījušies no mehāniskā uz elektromehānisko.
Joprojām tiek izgudrotas jaunas tehnoloģijas, kas samazinātu
plāksnīšu svaru, biezumu, palielinātu slēdža
izturību un darbības ilgumu. Tāpat tehnoloģiju
attīstība ietekmē slēdžu elektronisko vadību,
taču joprojām princips paliek tas pats vecais - sprauga.
Zibspuldzes
sinhronizācija
Tā
kā zibspuldzes zibšņa ilgums ir daudz īsāks pat par
īsāko slēdža laiku, ir svarīgi, lai zibšņa
brīdī slēdzis būtu pilnīgi atvēris visu kadra
laukumu. Pretējā gadījumā izgaismota būs tikai kadra
daļa. Šo īsāko iespējamo eksponēšanas ilgumu
sauc par zibspuldzes sinhronizāciju. Tā dažādiem
fotoaparātu modeļiem atšķiras, sākot no 1/30 līdz
1/250 sekundes daļai. Ir fotoaparāti, kuriem sinhronizāciju
iespējams samazināt līdz 1/8000 sekundes daļai, taču
tas ierobežo pārējos fotoaparāta un zibspuldzes parametrus
un ikdienā nav nepieciešams. Tādā gadījumā
nepieciešama arī zibspuldze, kas nodrošina šo
sinhronizāciju.
Zibspuldze
iedarbojas brīdī, kad aktīvais aizlaidnis ir sasniedzis
pretējo kadra malu. Taču modernākajām zibspuldzēm
šo parametru var mainīt - lai cik garš ir eksponēšanas
laiks, zibspuldze nostrādās īsu brīdi pirms tad, kad
pasīvais aizlaidnis sāks aizvērt slēdzi. Šo
režīmu sauc par REAR režīmu.
Fotografējot
parastajā režīmā, zibspuldze vispirms izgaismo kustīgu
objektu, sastindzina to, pēc tam objekts turpina iezīmēt
kustību - sev priekšā (fotoaparāts ir nekustīgā
stāvoklī). REAR režīmā vispirms kustīgs objekts
iezīmē attēlā kustību un tikai pēc tam zibspuldze
iezīmē tā apveidus. Tā izveidojas lielāka
kustības un tās virziena dinamika.
Elmārs
RUDZĪTIS,
foto
ziņu aģentūras A.F.I. direktors