Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Uz priekšu - ar mūziku!

   

Autors

Zinoši cilvēki apgalvo, ka skaņas kvalitāte automašīnā ir atkarīga ne tikai (un ne tik lielā mērā) no audiosistēmas kvalitātes, bet arī no skaļruņu izvietojuma, no audiosistēmas uzstādīšanas un no daudziem citiem faktoriem jo, nopērkot dārgu auto audiosistēmu un nepareizi uzstādot skaļruņus, var gadīties, ka visas zemās frekvences aiziet uz ārpusi, bet mašīnās iekšpusē ir dzirdamas tikai augsto frekvenču skaņas. Ir iespējami arī citi, tikpat nepatīkami skaņas efekti. Kur tad ir ideālas skaņas noslēpums?

 

Stereosistēma automašīnā nav greznība

Grūti apstrīdēt apgalvojumu, ka mūzika mašīnā paaugstina transporta līdzekļa vadīšanas komfortu. Ir dažādas pieejas, lai novērtētu mājas un automašīnas akustikās sistēmas. Pastāv specifisku prasību virkne, ko nosaka auto akustisko sistēmu ekspluatācijas noteikumi.

 

Problēmas

Viena no galvenajām problēmām, kas rodas, salīdzinot auto audiosistēmas, ir novērtēt, cik lielā mērā skaņas kvalitāte ir atkarīga no blakus apstākļiem. Piemēram, skaļruņi ir spējīgi sintezēt perfektu skaņu, bet tam ir nepieciešami grūti realizējami apstākļi. Vai otrādi – akustiskās sistēmas raksturojums nav spožs, bet automašīnā tā var nodrošināt labu skaņas kvalitāti.

Mašīnās vienmēr ir vairākas skaņas problēmas. Bieži vien ir ļoti grūti atrast skaļruņiem piemērotu vietu. Izvietojot akustisko sistēmu, apstākļi ne vienmēr ir optimāli – nepieciešams izolēt difuzora aizmugurējas daļas izstarojumu (piemēram, mašīnas priekšējā panelī, citādi pasliktināsies skaņas kvalitāte zemajās frekvencēs). Iepriekš ir ļoti grūti paredzēt visas nianses, tāpēc kvalitatīvs Hi-Fi skanējums mašīnā ir grūti sasniedzams.

 

Ar ko atšķiras mašīna no istabas?

Jebkuras automašīnas salons izmaina izstarotāju frekvenču parametrus. Tāpat kā istabā arī salonā izmainās skaņas lauks, taču ir arī atšķirības, ko nosaka salona nelielais apjoms un tā konstrukcija. Telpā veidojas viļņu rezonanses, ko rada skaņas daudzkārtīga atstarošanās no paralēlajām plaknēm. Mašīnā rezonanses procesu efektivitāte ir mazāka (vilnis vājinās daudz ātrāk, jo atstarojošās plaknes nav precīzi paralēlas), tomēr šie procesi pastāv.

Tā kā automašīnas salons ir mazāks par istabu, rezonanses bāzes frekvences ir ievērojami augstākas par frekvencēm, kas veidojas mājas apstākļos. Ja attālums starp sienām ir apmēram 1,5 m, tad pirmā (pusviļņu) rezonanse var veidoties aptuveni 113 Hz frekvencē, otrā - 226 Hz utt. Apskaņojamās telpas rezonanses raksturs nosaka izstarotāju frekvenču raksturojuma korekciju: uz AFR līknes rezonanses apgabalā veidojas maksimumi, bet antirezonanses frekvencēs - minimumi. Tādējādi, atšķirībā no istabas, uz automašīnas AFR paaugstinātas nevienmērības apgabals atrodas frekvences vidū, kas skaņai dod specifisku tonālo nokrāsu.

Svarīgākā skaņas radīšanas īpatnība mašīnā ir tā, ka zemajās frekvencēs skaņas vilnis nevar izveidoties, jo tam nepietiek vietas. Zemajās frekvencēs skaļruņi strādā gandrīz parasto spiedienu pulsāciju režīmā. Lai radītu to pašu spiediena līmeni, kāds ir skrejošajā vilnī, skaļruņa membrānas amplitūdai ir jābūt nedaudz mazākai. Parasti šajos apstākļos izstarojuma efektivitāte (vērtējot pēc spiediena) ir augstāka. Cilvēka auss dzird tieši spiediena izmaiņas. Tas nozīmē, ka pat tad, ja citi apstākļi ir vienādi, mašīnā zemās frekvences skan vairāk nekā istabā un to kvalitāte var būt pat labāka, protams, ja šajās frekvencēs nesākas mīksto paneļu rezonanse.

 

Pagriez galvu un klausies skaļāk

Svarīga loma ir klausīšanās vietas izvēlei. To var viegli pamanīt, uzmanīgi ieklausoties. Pietiek tikai radīt tīru toni ar frekvenci, piemēram, 2-3 kHz, un nedaudz pakustināt galvu. Pat neliela pārvietošanās (10-15 centimetru robežās) veido ļoti pamanāmu kontrastu - sākumā ne visai skaļa skaņa pēkšņi iegūst nepatīkami asus toņus. Šajā gadījumā mēraparatūra rāda līmeņu starpību, kas pārsniedz 10-15 dB (divreiz skaļāk). Salīdzinot rezultātus, var ļoti konkrēti noteikt ietekmi, ko rada automašīnas salons.

 

Iespējas

Tātad skaņas kvalitāte automašīnā ir ļoti stipri atkarīga no tā, cik pareizi ir uzstādīta sistēma. Tāpēc ir ieteicams ieklausīties ražotāju rekomendācijās par akustisko noformējumu un apjomu. Katra skaļruņa optimālie raksturojumi ir realizējami stingri noteiktajā akustiskajā noformējumā. Lai gan katras sistēmas skaņa konkrētajā gadījumā būs citādāka, pastāv kopējie kvalitātes kritēriji.

 

Speciālista viedoklis

Stāsta Aleksandrs CIKUNOVS, IU AS Centrs īpašnieks:

- Lai panāktu pēc iespējas labāku skaņas kvalitāti, mašīnā ir jābūt noteiktam skaļruņu daudzumam: divi divkomponentu skaļruņi priekšā (katrs sastāv no diviem augsto frekvenču un diviem vidējo frekvenču skaļruņiem), divi koaksiālie skaļruņi aizmugurē un sabvūferis (subwoofer).

Ļoti daudz kas ir atkarīgs no sistēmas uzstādīšanas kvalitātes. Audiosistēma mašīnā ir jāuzstāda profesionālim. Ir dažādas nianses, ko amatieris var nezināt. Piemērām, ja skaļrunis atrodas plauktā, starp to un plaukta augšējo un apakšējo daļu nedrīkst būt gaisa caurumi. Ļoti svarīga ir automašīnas salona skaņas izolācija. Eiropas auto modeļiem - Mercedes, BMW u. c. parasti ir laba izolācija. Opel, savukārt, ir ļoti trokšņaina mašīna, kur izolācija (kaut vai daļēja) ir nepieciešama. Obligāti ir jāpievērš uzmanība kabeļu kvalitātei. Ja kabelis, kas savieno magnetolu vai disku atskaņotāju ar pastiprinātāju, ir zemas kvalitātes, tad no skaļruņa var dzirdēt, piemēram, motora trokšņus. Lai no tāda efekta izvairītos, kabeļiem ir nepieciešama trīskārtēja izolācija ar ekranējumu.

Labu skaņas kvalitāti var sasniegt universāla tipa automobiļos (pikapos), jo tur parasti liek nevis free air sabvūferi, bet gan sabvūferi kastē, jo tas skan labāk. Personīgi man patīk skaņa BMW modeļos.

Daudzi domā, ka, jo dārgāka ir audiosistēma, jo labāka skaņas kvalitāte, bet ne vienmēr tā ir. Gadās, ka skaņas kvalitāte neatbilst ieguldītajiem līdzekļiem. Ir paradoksālas situācijas, kad, piemēram, vienā mašīnā uzstāda aparatūru 800 dolāru vērtībā, bet otrā - 5000 dolāru vērtībā, un pirmajā gadījumā rezultāts ir labāks. Galvenais ir tas, lai magnetola (vai disku atskaņotājs), pastiprinātājs, kabeļi un skaļruņi atbilstu vienam kvalitātes līmenim. Ja ir vidējas klases audioiekārta un pastiprinātājs, nav jēgas uzstādīt superlabus skaļruņus, jo labāk šī sistēma tik un tā neskanēs.

Ideālu skaņu sasniegt ir ļoti grūti, un ne jau tāpēc, ka to neļauj aparatūra, bet tāpēc, ka katram cilvēkam ir sava ideālā skaņa. Citreiz profesionālim, kas uzstāda aparatūru, liekas, ka viss skan perfekti, bet klientam nepatīk, un otrādi.

Skaņas kvalitātes novērtējums ir subjektīvs, un nav gatavu risinājumu katram dzīves gadījumam. Katram ir jāpaļaujas tikai uz savu dzirdi un komforta izjūtu.

 

Skaļruņi - teorija un realitāte

Pērkot skaļruņus, jebkurš cer uz labu enerģētisko potenciālu, uz spēju atskaņot skaļi un tīri. Nedrīkst arī aizmirst par skaļruņu ekspluatācijas raksturojumiem, kas nosaka to ilgu un drošu darbību automašīnas agresīvajā vidē.

 

                                                    Pēc interneta materiāliem sagatavoja                

                                                                                       Marina  Vēvere

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001