Uz priekšu - ar mūziku!
Autors
Zinoši cilvēki
apgalvo, ka skaņas kvalitāte automašīnā ir
atkarīga ne tikai (un ne tik lielā mērā) no
audiosistēmas kvalitātes, bet arī no skaļruņu
izvietojuma, no audiosistēmas uzstādīšanas un no daudziem
citiem faktoriem jo, nopērkot dārgu auto audiosistēmu un
nepareizi uzstādot skaļruņus, var gadīties, ka visas
zemās frekvences aiziet uz ārpusi, bet mašīnās
iekšpusē ir dzirdamas tikai augsto frekvenču skaņas. Ir
iespējami arī citi, tikpat nepatīkami skaņas efekti. Kur
tad ir ideālas skaņas noslēpums?
Stereosistēma
automašīnā nav greznība
Grūti apstrīdēt apgalvojumu, ka
mūzika mašīnā paaugstina transporta līdzekļa
vadīšanas komfortu. Ir dažādas pieejas, lai
novērtētu mājas un automašīnas akustikās
sistēmas. Pastāv specifisku prasību virkne, ko nosaka auto
akustisko sistēmu ekspluatācijas noteikumi.
Problēmas
Viena no galvenajām
problēmām, kas rodas, salīdzinot auto audiosistēmas, ir
novērtēt, cik lielā mērā skaņas kvalitāte ir
atkarīga no blakus apstākļiem. Piemēram, skaļruņi
ir spējīgi sintezēt perfektu skaņu, bet tam ir
nepieciešami grūti realizējami apstākļi. Vai
otrādi akustiskās sistēmas raksturojums nav spožs, bet
automašīnā tā var nodrošināt labu skaņas
kvalitāti.
Mašīnās
vienmēr ir vairākas skaņas problēmas. Bieži vien ir
ļoti grūti atrast skaļruņiem piemērotu vietu.
Izvietojot akustisko sistēmu, apstākļi ne vienmēr ir
optimāli nepieciešams izolēt difuzora aizmugurējas
daļas izstarojumu (piemēram, mašīnas
priekšējā panelī, citādi pasliktināsies
skaņas kvalitāte zemajās frekvencēs). Iepriekš ir
ļoti grūti paredzēt visas nianses, tāpēc
kvalitatīvs Hi-Fi skanējums mašīnā ir
grūti sasniedzams.
Ar ko
atšķiras mašīna no istabas?
Jebkuras
automašīnas salons izmaina izstarotāju frekvenču
parametrus. Tāpat kā istabā arī salonā izmainās
skaņas lauks, taču ir arī atšķirības, ko nosaka
salona nelielais apjoms un tā konstrukcija. Telpā veidojas
viļņu rezonanses, ko rada skaņas daudzkārtīga
atstarošanās no paralēlajām plaknēm.
Mašīnā rezonanses procesu efektivitāte ir mazāka
(vilnis vājinās daudz ātrāk, jo atstarojošās
plaknes nav precīzi paralēlas), tomēr šie procesi
pastāv.
Tā kā
automašīnas salons ir mazāks par istabu, rezonanses bāzes
frekvences ir ievērojami augstākas par frekvencēm, kas veidojas
mājas apstākļos. Ja attālums starp sienām ir
apmēram 1,5 m, tad pirmā (pusviļņu) rezonanse var veidoties
aptuveni 113 Hz frekvencē, otrā - 226 Hz utt. Apskaņojamās
telpas rezonanses raksturs nosaka izstarotāju frekvenču
raksturojuma korekciju: uz AFR līknes rezonanses apgabalā veidojas
maksimumi, bet antirezonanses frekvencēs - minimumi.
Tādējādi, atšķirībā no istabas, uz
automašīnas AFR paaugstinātas nevienmērības apgabals
atrodas frekvences vidū, kas skaņai dod specifisku tonālo
nokrāsu.
Svarīgākā
skaņas radīšanas īpatnība mašīnā ir
tā, ka zemajās frekvencēs skaņas vilnis nevar izveidoties,
jo tam nepietiek vietas. Zemajās frekvencēs skaļruņi
strādā gandrīz parasto spiedienu pulsāciju
režīmā. Lai radītu to pašu spiediena līmeni,
kāds ir skrejošajā vilnī, skaļruņa membrānas
amplitūdai ir jābūt nedaudz mazākai. Parasti šajos
apstākļos izstarojuma efektivitāte (vērtējot pēc
spiediena) ir augstāka. Cilvēka auss dzird tieši spiediena izmaiņas.
Tas nozīmē, ka pat tad, ja citi apstākļi ir vienādi,
mašīnā zemās frekvences skan vairāk nekā
istabā un to kvalitāte var būt pat labāka, protams, ja
šajās frekvencēs nesākas mīksto paneļu rezonanse.
Pagriez galvu un klausies
skaļāk
Svarīga loma ir
klausīšanās vietas izvēlei. To var viegli pamanīt,
uzmanīgi ieklausoties. Pietiek tikai radīt tīru toni ar
frekvenci, piemēram, 2-3 kHz, un nedaudz pakustināt galvu. Pat
neliela pārvietošanās (10-15 centimetru robežās) veido
ļoti pamanāmu kontrastu - sākumā ne visai skaļa
skaņa pēkšņi iegūst nepatīkami asus toņus.
Šajā gadījumā mēraparatūra rāda
līmeņu starpību, kas pārsniedz 10-15 dB (divreiz
skaļāk). Salīdzinot rezultātus, var ļoti konkrēti
noteikt ietekmi, ko rada automašīnas salons.
Iespējas
Tātad skaņas kvalitāte
automašīnā ir ļoti stipri atkarīga no tā, cik
pareizi ir uzstādīta sistēma. Tāpēc ir ieteicams
ieklausīties ražotāju rekomendācijās par akustisko
noformējumu un apjomu. Katra skaļruņa optimālie
raksturojumi ir realizējami stingri noteiktajā akustiskajā
noformējumā. Lai gan katras sistēmas skaņa konkrētajā
gadījumā būs citādāka, pastāv kopējie
kvalitātes kritēriji.
Speciālista
viedoklis
Stāsta Aleksandrs
CIKUNOVS, IU AS Centrs īpašnieks:
- Lai panāktu
pēc iespējas labāku skaņas kvalitāti,
mašīnā ir jābūt noteiktam skaļruņu
daudzumam: divi divkomponentu skaļruņi priekšā (katrs
sastāv no diviem augsto frekvenču un diviem vidējo
frekvenču skaļruņiem), divi koaksiālie skaļruņi
aizmugurē un sabvūferis (subwoofer).
Ļoti daudz kas ir
atkarīgs no sistēmas uzstādīšanas kvalitātes.
Audiosistēma mašīnā ir jāuzstāda
profesionālim. Ir dažādas nianses, ko amatieris var
nezināt. Piemērām, ja skaļrunis atrodas plauktā,
starp to un plaukta augšējo un apakšējo daļu
nedrīkst būt gaisa caurumi. Ļoti svarīga ir
automašīnas salona skaņas izolācija. Eiropas auto
modeļiem - Mercedes, BMW u. c. parasti ir laba izolācija. Opel,
savukārt, ir ļoti trokšņaina mašīna, kur
izolācija (kaut vai daļēja) ir nepieciešama. Obligāti
ir jāpievērš uzmanība kabeļu kvalitātei. Ja
kabelis, kas savieno magnetolu vai disku atskaņotāju ar pastiprinātāju,
ir zemas kvalitātes, tad no skaļruņa var dzirdēt,
piemēram, motora trokšņus. Lai no tāda efekta
izvairītos, kabeļiem ir nepieciešama trīskārtēja
izolācija ar ekranējumu.
Labu skaņas
kvalitāti var sasniegt universāla tipa automobiļos (pikapos),
jo tur parasti liek nevis free air sabvūferi, bet gan
sabvūferi kastē, jo tas skan labāk. Personīgi man
patīk skaņa BMW modeļos.
Daudzi domā, ka, jo dārgāka ir
audiosistēma, jo labāka skaņas kvalitāte, bet ne
vienmēr tā ir. Gadās, ka skaņas kvalitāte neatbilst
ieguldītajiem līdzekļiem. Ir paradoksālas situācijas,
kad, piemēram, vienā mašīnā uzstāda
aparatūru 800 dolāru vērtībā, bet otrā - 5000
dolāru vērtībā, un pirmajā gadījumā
rezultāts ir labāks. Galvenais ir tas, lai magnetola (vai disku
atskaņotājs), pastiprinātājs, kabeļi un
skaļruņi atbilstu vienam kvalitātes līmenim. Ja ir
vidējas klases audioiekārta un pastiprinātājs, nav
jēgas uzstādīt superlabus skaļruņus, jo labāk
šī sistēma tik un tā neskanēs.
Ideālu skaņu
sasniegt ir ļoti grūti, un ne jau tāpēc, ka to neļauj
aparatūra, bet tāpēc, ka katram cilvēkam ir sava ideālā
skaņa. Citreiz profesionālim, kas uzstāda aparatūru,
liekas, ka viss skan perfekti, bet klientam nepatīk, un otrādi.
Skaņas
kvalitātes novērtējums ir subjektīvs, un nav gatavu
risinājumu katram dzīves gadījumam. Katram ir
jāpaļaujas tikai uz savu dzirdi un komforta izjūtu.
Skaļruņi - teorija un
realitāte
Pērkot
skaļruņus, jebkurš cer uz labu enerģētisko
potenciālu, uz spēju atskaņot skaļi un tīri.
Nedrīkst arī aizmirst par skaļruņu ekspluatācijas
raksturojumiem, kas nosaka to ilgu un drošu darbību
automašīnas agresīvajā vidē.
Pēc interneta materiāliem sagatavoja
Marina Vēvere
Zinoši cilvēki
apgalvo, ka skaņas kvalitāte automašīnā ir
atkarīga ne tikai (un ne tik lielā mērā) no
audiosistēmas kvalitātes, bet arī no skaļruņu
izvietojuma, no audiosistēmas uzstādīšanas un no daudziem
citiem faktoriem jo, nopērkot dārgu auto audiosistēmu un
nepareizi uzstādot skaļruņus, var gadīties, ka visas
zemās frekvences aiziet uz ārpusi, bet mašīnās
iekšpusē ir dzirdamas tikai augsto frekvenču skaņas. Ir
iespējami arī citi, tikpat nepatīkami skaņas efekti. Kur
tad ir ideālas skaņas noslēpums?
Stereosistēma
automašīnā nav greznība
Grūti apstrīdēt apgalvojumu, ka
mūzika mašīnā paaugstina transporta līdzekļa
vadīšanas komfortu. Ir dažādas pieejas, lai
novērtētu mājas un automašīnas akustikās
sistēmas. Pastāv specifisku prasību virkne, ko nosaka auto
akustisko sistēmu ekspluatācijas noteikumi.
Problēmas
Viena no galvenajām
problēmām, kas rodas, salīdzinot auto audiosistēmas, ir
novērtēt, cik lielā mērā skaņas kvalitāte ir
atkarīga no blakus apstākļiem. Piemēram, skaļruņi
ir spējīgi sintezēt perfektu skaņu, bet tam ir
nepieciešami grūti realizējami apstākļi. Vai
otrādi akustiskās sistēmas raksturojums nav spožs, bet
automašīnā tā var nodrošināt labu skaņas
kvalitāti.
Mašīnās
vienmēr ir vairākas skaņas problēmas. Bieži vien ir
ļoti grūti atrast skaļruņiem piemērotu vietu.
Izvietojot akustisko sistēmu, apstākļi ne vienmēr ir
optimāli nepieciešams izolēt difuzora aizmugurējas
daļas izstarojumu (piemēram, mašīnas
priekšējā panelī, citādi pasliktināsies
skaņas kvalitāte zemajās frekvencēs). Iepriekš ir
ļoti grūti paredzēt visas nianses, tāpēc
kvalitatīvs Hi-Fi skanējums mašīnā ir
grūti sasniedzams.
Ar ko
atšķiras mašīna no istabas?
Jebkuras
automašīnas salons izmaina izstarotāju frekvenču
parametrus. Tāpat kā istabā arī salonā izmainās
skaņas lauks, taču ir arī atšķirības, ko nosaka
salona nelielais apjoms un tā konstrukcija. Telpā veidojas
viļņu rezonanses, ko rada skaņas daudzkārtīga
atstarošanās no paralēlajām plaknēm.
Mašīnā rezonanses procesu efektivitāte ir mazāka
(vilnis vājinās daudz ātrāk, jo atstarojošās
plaknes nav precīzi paralēlas), tomēr šie procesi
pastāv.
Tā kā
automašīnas salons ir mazāks par istabu, rezonanses bāzes
frekvences ir ievērojami augstākas par frekvencēm, kas veidojas
mājas apstākļos. Ja attālums starp sienām ir
apmēram 1,5 m, tad pirmā (pusviļņu) rezonanse var veidoties
aptuveni 113 Hz frekvencē, otrā - 226 Hz utt. Apskaņojamās
telpas rezonanses raksturs nosaka izstarotāju frekvenču
raksturojuma korekciju: uz AFR līknes rezonanses apgabalā veidojas
maksimumi, bet antirezonanses frekvencēs - minimumi.
Tādējādi, atšķirībā no istabas, uz
automašīnas AFR paaugstinātas nevienmērības apgabals
atrodas frekvences vidū, kas skaņai dod specifisku tonālo
nokrāsu.
Svarīgākā
skaņas radīšanas īpatnība mašīnā ir
tā, ka zemajās frekvencēs skaņas vilnis nevar izveidoties,
jo tam nepietiek vietas. Zemajās frekvencēs skaļruņi
strādā gandrīz parasto spiedienu pulsāciju
režīmā. Lai radītu to pašu spiediena līmeni,
kāds ir skrejošajā vilnī, skaļruņa membrānas
amplitūdai ir jābūt nedaudz mazākai. Parasti šajos
apstākļos izstarojuma efektivitāte (vērtējot pēc
spiediena) ir augstāka. Cilvēka auss dzird tieši spiediena izmaiņas.
Tas nozīmē, ka pat tad, ja citi apstākļi ir vienādi,
mašīnā zemās frekvences skan vairāk nekā
istabā un to kvalitāte var būt pat labāka, protams, ja
šajās frekvencēs nesākas mīksto paneļu rezonanse.
Pagriez galvu un klausies
skaļāk
Svarīga loma ir
klausīšanās vietas izvēlei. To var viegli pamanīt,
uzmanīgi ieklausoties. Pietiek tikai radīt tīru toni ar
frekvenci, piemēram, 2-3 kHz, un nedaudz pakustināt galvu. Pat
neliela pārvietošanās (10-15 centimetru robežās) veido
ļoti pamanāmu kontrastu - sākumā ne visai skaļa
skaņa pēkšņi iegūst nepatīkami asus toņus.
Šajā gadījumā mēraparatūra rāda
līmeņu starpību, kas pārsniedz 10-15 dB (divreiz
skaļāk). Salīdzinot rezultātus, var ļoti konkrēti
noteikt ietekmi, ko rada automašīnas salons.
Iespējas
Tātad skaņas kvalitāte
automašīnā ir ļoti stipri atkarīga no tā, cik
pareizi ir uzstādīta sistēma. Tāpēc ir ieteicams
ieklausīties ražotāju rekomendācijās par akustisko
noformējumu un apjomu. Katra skaļruņa optimālie
raksturojumi ir realizējami stingri noteiktajā akustiskajā
noformējumā. Lai gan katras sistēmas skaņa konkrētajā
gadījumā būs citādāka, pastāv kopējie
kvalitātes kritēriji.
Speciālista
viedoklis
Stāsta Aleksandrs
CIKUNOVS, IU AS Centrs īpašnieks:
- Lai panāktu
pēc iespējas labāku skaņas kvalitāti,
mašīnā ir jābūt noteiktam skaļruņu
daudzumam: divi divkomponentu skaļruņi priekšā (katrs
sastāv no diviem augsto frekvenču un diviem vidējo
frekvenču skaļruņiem), divi koaksiālie skaļruņi
aizmugurē un sabvūferis (subwoofer).
Ļoti daudz kas ir
atkarīgs no sistēmas uzstādīšanas kvalitātes.
Audiosistēma mašīnā ir jāuzstāda
profesionālim. Ir dažādas nianses, ko amatieris var
nezināt. Piemērām, ja skaļrunis atrodas plauktā,
starp to un plaukta augšējo un apakšējo daļu
nedrīkst būt gaisa caurumi. Ļoti svarīga ir
automašīnas salona skaņas izolācija. Eiropas auto
modeļiem - Mercedes, BMW u. c. parasti ir laba izolācija. Opel,
savukārt, ir ļoti trokšņaina mašīna, kur
izolācija (kaut vai daļēja) ir nepieciešama. Obligāti
ir jāpievērš uzmanība kabeļu kvalitātei. Ja
kabelis, kas savieno magnetolu vai disku atskaņotāju ar pastiprinātāju,
ir zemas kvalitātes, tad no skaļruņa var dzirdēt,
piemēram, motora trokšņus. Lai no tāda efekta
izvairītos, kabeļiem ir nepieciešama trīskārtēja
izolācija ar ekranējumu.
Labu skaņas
kvalitāti var sasniegt universāla tipa automobiļos (pikapos),
jo tur parasti liek nevis free air sabvūferi, bet gan
sabvūferi kastē, jo tas skan labāk. Personīgi man
patīk skaņa BMW modeļos.
Daudzi domā, ka, jo dārgāka ir
audiosistēma, jo labāka skaņas kvalitāte, bet ne
vienmēr tā ir. Gadās, ka skaņas kvalitāte neatbilst
ieguldītajiem līdzekļiem. Ir paradoksālas situācijas,
kad, piemēram, vienā mašīnā uzstāda
aparatūru 800 dolāru vērtībā, bet otrā - 5000
dolāru vērtībā, un pirmajā gadījumā
rezultāts ir labāks. Galvenais ir tas, lai magnetola (vai disku
atskaņotājs), pastiprinātājs, kabeļi un
skaļruņi atbilstu vienam kvalitātes līmenim. Ja ir
vidējas klases audioiekārta un pastiprinātājs, nav
jēgas uzstādīt superlabus skaļruņus, jo labāk
šī sistēma tik un tā neskanēs.
Ideālu skaņu
sasniegt ir ļoti grūti, un ne jau tāpēc, ka to neļauj
aparatūra, bet tāpēc, ka katram cilvēkam ir sava ideālā
skaņa. Citreiz profesionālim, kas uzstāda aparatūru,
liekas, ka viss skan perfekti, bet klientam nepatīk, un otrādi.
Skaņas
kvalitātes novērtējums ir subjektīvs, un nav gatavu
risinājumu katram dzīves gadījumam. Katram ir
jāpaļaujas tikai uz savu dzirdi un komforta izjūtu.
Skaļruņi - teorija un
realitāte
Pērkot
skaļruņus, jebkurš cer uz labu enerģētisko
potenciālu, uz spēju atskaņot skaļi un tīri.
Nedrīkst arī aizmirst par skaļruņu ekspluatācijas
raksturojumiem, kas nosaka to ilgu un drošu darbību
automašīnas agresīvajā vidē.
Pēc interneta materiāliem sagatavoja
Marina Vēvere