Lattelekom: gadu pirms brīvā tirgus
1. novembrī beidzot pieņemts likums Par telekomunikācijām, kurā
skaidri noteikts, ka tirgus liberalizācijas sākuma termiņš paliek nemainīgs -
2003. gada 1. janvāris. Kāds šobrīd, gadu pirms izšķirošajām pārmaiņām, izskatās
pašreizējais Latvijas telekomunikāciju tirgus karalis SIA Lattelekom, kādas
jaunas vēsmas tajā manāmas un kā tas gatavojas konkurencei? SP par to stāsta
Lattelekom galvenā izpilddirektore Lēna SUHONENA (Leena SUHONEN).
- Šķiet, ka šogad Lattelekom vārds saistībā ar dažādiem nozīmīgiem
notikumiem dzirdams pat biežāk nekā agrāk: Rīga 800, interneta ābece
Čatiņš, interesantas telekaršu
prezentācijas, nesenā Baltijas jūras reģiona e-biznesa foruma ģenerālsponsors
un citi. Tomēr tai pašā laikā varētu teikt, ka uzņēmuma darbībā nav bijis īpaši
pārsteidzošu jaunumu.
- Tā varbūt varētu teikt. Mēs šobrīd vairāk laika veltām ne tik
daudz jaunu produktu izstrādei, bet gan iepriekš radīto rūpīgai pilnveidošanai,
lai panāktu vēl augstāku kvalitāti. Tas ir gluži ikdienišķs darbs, kas notiek
rāmi, bez lieka trokšņa un publicitātes. Vai gan tas ir kas sevišķs - pārslēgt
analogās līnijas uz ciparu sistēmām! Tad jau drīzāk par ko neparastu varētu
uzskatīt tās analogās līnijas, kas vēl nav pārslēgtas.
Lattelekom publicitāte pati par sevi varētu būt kāda zinātniska
pētījuma vērta. Mēs, protams, apkopojam visus par uzņēmumu rakstītos preses
materiālus, televīzijas ziņas u. c. Vēl nesen redzēju kolēģu apkopoto
statistiku, kas skaidri liecināja par to, kā Lattelekom ir mainījies kopš 1998.
gada, kad pie uzņēmuma tika organizēti pat piketi. Arī mediji bija negatīvāk
noskaņoti pret Lattelekom, bet kopš tā laika to attieksme pamazām ir kļuvusi
daudz objektīvāka un pozitīvāka. Tas acīmredzot tāpēc, ka informācijas pamatā vairs
nav tik daudz paša rakstītāja emociju, bet gan fakti.
- Kā jūs kopumā varētu raksturot pašreizējo Lattelekom attīstības
posmu - vai tas ir atelpas brīdis pirms jauna lēciena vai drīzāk - rāmi
plūstoša upe, kas skaidri zina savu mērķi?
- Mēs noteikti zinām, kā sasniegt mērķi, tomēr rāmi plūstošu upi
Lattelekom bizness var atgādināt tikai vērotājam no malas, jo uzņēmuma iekšpusē
visi procesi noris pietiekami strauji, darbi kūsāt kūsā. Mēs skaidri
apzināmies, kādi šķēršļi ir jāpārvar ceļā, kādus noteikumus diktē šis lielais
pārmaiņu laiks. Mums ir jāspēj attīstīt uzņēmuma kompetenci, biznesa modeli un
darba organizāciju, lai tad, kad sāksies konkurence, skaidri zinātu, kas
darāms. Esmu pārliecināta, ka mūsu komanda uzvarēs.
- Kuri, jūsuprāt, ir lielākie notikumi, kas šogad devuši
vislielāko ieguldījumu uzņēmuma nākotnē?
- Šāgada panākumi, šķiet, mazāk saistāmi ar īpaši lieliem
notikumiem, bet es gribētu akcentēt ko citu, ne mazāk svarīgu. Lai gan šogad
nebija iespējams panākt tarifu līdzsvarošanu, mums izdevās saglabāt uzņēmuma
ienākumus apmierinošā līmenī (pērn - 138,4 milj., šogad - 147,3 milj. latu).
Mēs esam spējuši labā tempā attīstīt un paplašināt t. s. jaunās biznesa zonas,
un tas ir īpaši nozīmīgi uzņēmuma nākotnei. Mums izdevies krietni paplašināt
DSL pārklājumu (Rīgā - 80, ārpus tās - aptuveni 50 procentu), šobrīd
pakalpojums pieejams 60 procentiem Lattelekom klientu, bet tā lietotāju skaits
gada laikā ir desmitkāršojies (2077 līniju). Veiksmīgi esam sākuši izstrādāt
maksājumu plānu DSL klientiem. Plānojam ieviest arī īpašu Radio DSL tehnoloģiju
mazāk apdzīvotiem lauku rajoniem.
Varam būt gandarīti arī par Apollo sasniegumiem, par viņu
sāktajiem t. s. jaunā biznesa projektiem. Veiksmīgi izdevās ieviest arī Verdi
preču zīmi, tā jau ir labi atpazīstama Latvijas tirgū. Verdi sācis pastāvīgu biznesu, ar kuru saistās mūsu
lielās nākotnes cerības. Tiesa, mani sarūgtina tas, ka nespējām panākt Verdi
pārtapšanu par juridiski pastāvīgu vienību, jo Latvijas valsts daļu turētāji
tam nepiekrita.
- Jūs varat lepoties arī ar lielāko ciparu tīkla pārklājumu
Latvijā.
- Gada nogalē tas sasniegs 66 procentus, kopējais ciparu abonentu
skaits 1. oktobrī - 422 617.
Protams, mūsu mērķis joprojām ir nemainīgs: ciparizēt visu valsts
teritoriju, lai visiem Lattelekom klientiem būtu ciparu līnijas. To paredzēts
pabeigt nākamgad. Protams, pats pēdējais un grūtākais posms saistīts ar
attālākajiem lauku novadiem. Tur ir maz lietotāju (nereti pa vienam abonentam
pat vairākus desmitus kilometru attālumā no pieslēguma vietas), un kabeļu
līniju ievilkšana izmaksā ļoti dārgi, tāpēc galvenokārt fiksētās līnijas galā
pievienojam radiosakaru līniju. Lai ciparizētu šīs pēdējās analogās abonentu
līnijas, t.i., aptuveni 10 procentu no kopējā Lattelekom līniju apjoma,
uzņēmums vairākkārt ir lūdzis radiofrekvences Sakaru departamentā (nevis tādēļ,
lai sniegtu mobilos pakalpojumus, kā izskanējis presē!). Šobrīd, kad
ciparizācija jau tuvojas finišam, radiolīnijas ir vēl aktuālākas nekā iepriekš.
Cerams, ka šo problēmu atrisinās jaunizveidotā regulatora institūcija.
- Kāda ir Lattelekom nākotnes stratēģija, ņemot vērā globālās
prognozes par tradicionālo balss sakaru apjoma pakāpenisku kritumu?
- Nedomāju, ka Lattelekom ir kāds izņēmums salīdzinājumā ar citiem
fiksētā tīkla operatoriem. Mēs skaidri apzināmies, ka fiksētā tīkla telefona
sakaru apjoms drīzāk varētu sarukt, nevis augt. Tas ir jūtams jau šogad, jo
aptuveni 10 000 Lattelekom klientu ir atteikušies no fiksētajiem telefona
sakariem. Ja mēs darbotos tikai šajā biznesa virzienā, tad aina varētu
izskatīties aptuveni šāda: Lattelekom turpinātu uzturēt tīklu, strādāt ar
klientiem un pakalpojumu piegādātājiem, kas pērk no mums noteiktu trafika
apjomu. Lattelekom tādā gadījumā būtu tikai neliels uzņēmums, kurā strādātu
mazāk nekā 100 cilvēku, kas apkalpo, kontrolē un vada centrāles visā valsts
teritorijā. Un tas arī būtu viss! Bet tāds, protams, nav mūsu mērķis.
Par laimi, balss sakari jau sen nav mūsu uzņēmuma vienīgais
biznesa virziens, un klāt nāk aizvien jauni. Mēs vēlamies piedāvāt klientiem
vēl vairāk datu pakalpojumu, efektīvāk attīstīt tos, jo Latvijā tie joprojām ir
bērnu autiņos. Perspektīvi ir arī interneta pakalpojumi un IP telefonija.
Lattelekom ir viens no pirmajiem Latvijā, kas ir nopietni pētījis IP
tehnoloģijas un to, kādas priekšrocības varētu gūt, sniedzot uz IP bāzētus
pakalpojumus. Tiesa, tas notiks tikai tad, kad tehnoloģija būs pilnīgi gatava
tam. Šobrīd daudz runā par IP, bet nedrīkst aizmirst, ka ar šo tehnoloģiju vēl
nevar sniegt pietiekami augstas kvalitātes pakalpojumus. Tie nav sasnieguši
tādu līmeni, lai varētu ieviest masveida tirgū. Arī Lattelekom notiek IP
eksperimenti, testi, statistikas datu izpēte, bet vēl neesam izlēmuši, vai
sniegsim publiskus IP pakalpojumus. Iespējams, ka vispirms izmēģināsim šo tehnoloģiju
uzņēmuma iekšējā tīklā.
- Zīmīgi, ka atbilstoši šai attīstības stratēģijai uzņēmumā šogad
izveidota tāda kā topošo jaunumu laboratorija - jauno projektu birojs.
- Jā, tā noteikti ir ļoti noderīga, un tai tāpat kā ikvienai
biznesa vienībai šajā uzņēmumā ir kāds noteikts uzdevums. Parasti jaunu biznesu sāk veidot it kā ar kreiso
roku, bet ir jābūt arī kādai vienībai, kas koncentrē visu uzmanību uz jauno
biznesu virzieniem un to izstrādi. Kad jaunie pakalpojumi jau ir apstiprināti
un tapuši par gataviem produktiem, tie var ieņemt savu vietu biznesa portfelī.
- Vēl pirms dažiem gadiem liela daļa jauno pakalpojumu tika jau
gatavā veidā pārņemta tieši no Sonera uzņēmuma Somijā. Vai tagad viss jaunais
top tepat, Latvijā?
- Mēs tiešām izstrādājam paši savus projektus, bet to darām arī
tādēļ, ka tirgus Latvijā ir pavisam citādāks nekā Somijā. Arī attīstības pakāpe
abās valstīs ir atšķirīga, lai gan dažos virzienos Lattelekom ir pat
aizsteidzies priekšā Sonera.
- Novembra sākumā notika uzņēmuma Sakaru sistēmas organizētā
izstāde Viegli strādāt.
- Es saskatu labas perspektīvas šādai Sakaru sistēmu iniciatīvai.
Apsveicami, ka viņiem ir izdevies šajā izstādē apvienot dažādas firmas, kas
kopā spēj sakomplektēt visu nepieciešamo aparatūru vidējam, mazam, kā arī mājas
birojam. Pozitīvi ir arī tas, ka apmeklētāji var aparatūru aptaustīt un reāli
izmēģināt, pārliecināties, kādas ir tās priekšrocības, vai ar to tiešām ir
viegli strādāt. Šāda pieeja nav nevienā citā Latvijas telekomunikāciju izstādē.
Man ir tāda sajūta, ka, iespējams, daudzi potenciālie lietotāji vēl pārāk
piesardzīgi un nedroši izturas pret modernajām iekārtām. Viņiem nav īsti
skaidrs, kā tās lietot, vai tas ir viegli. Pērn izstādē Viegli strādāt kopā ar
Sakaru sistēmām piedalījās astoņi uzņēmumi, šogad - desmit, bet nākamgad to jau
varētu būt 20, tā kā ar Biržas telpām noteikti būs par šauru un, iespējams,
vajadzēs pārcelties uz Skonto halli.
- Nozares analītiķi ir secinājuši, ka IT globālā krīze faktiski
nav skārusi Baltijas valstis, kur tirgus apgrozījums šogad sasniedzis miljardu
eiro.
- Jā, tie ir statistiski pamatoti aprēķini, un tas ir dabiski, jo
Austrumeiropas valstīm jāattīstās straujāk, lai panāktu iekavēto. Pieprasījums
pēc IT aparatūras, programmatūras, lietojumiem un kompetences kļūst aizvien
lielāks. Vēl lielāks kļuvis arī programmētāju un plānotāju deficīts. Tas pats
notiek arī Krievijā un citur. Tiešām ceru, ka Baltijas valstis būs līderes
vismaz austrumu reģiona IT industrijā. Mēs varam piedāvāt vienlaikus gan
augstas kvalitātes IT kompetenci, izmantojot Rietumu metodes,
lietojumprogrammas un aparatūru, gan arī ieviest to visu valstīs, kurās
pārsvarā runā krieviski (turklāt viņu pašu valodā). Kāpēc gan neizmantot šo
priekšrocību!
- Sonera ir viens no četriem Somijas uzņēmumiem, kuriem jau
izsniegtas licences UMTS tīkla izveidei. Vai tas nozīmē, ka Sonera uzņēmums
Somijā turpmāk pārsvarā orientēsies uz mobilajām komunikācijām un, ja tā, vai
tas ietekmēs arī Lattelekom?
- Neesmu pilnvarota runāt Sonera vārdā, bet, cik man zināms,
Sonera oktobra beigās ir paziņojusi par uzņēmuma jauno stratēģiju. Tajā nav
teikts, ka uzmanība īpaši tiks pievērsta mobilajam vai arī fiksētā tīkla
biznesam. Tur ir skaidri norādīts, ka uzņēmums koncentrēsies uz kopējo biznesa
attīstību, īpaši Somijā. Atcerēsimies, ka fiksēto līniju pakalpojumi ir Sonera
tradicionālais bizness, un nevarētu teikt, ka šai ziņā uzņēmuma jaunajā
stratēģijā kas būtisks mainīsies. Sonera attīsta fiksēto līniju biznesu gan
Somijā, gan visās trijās Baltijas valstīs, kur galu galā ieguldītas pirmās
Sonera investīcijas ārzemēs, un, kā izrādījies, tās bijušas ļoti veiksmīgas.
Sonera ir ļoti gandarīta par to un noteikti vēlas turpināt biznesu šajās
valstīs.
- Tomēr, kā zināms, 3G šobrīd ir samērā riskants bizness, un tā kā
Sonera jau ir ieguldījusi tajā četrus miljardus USD lielu kredītu, tā dzēšana
varētu būt visai sarežģīta. Vai šis fakts kādā veidā varētu ietekmēt arī
Lattelekom?
- Nē, tam nav nekāda sakara ar Lattelekom, tas nekādi neietekmēs
mūsu biznesa attīstību.
- Un tomēr, vai ir kāds pamats plaši izplatītajām baumām, ka
Sonera it kā vēloties pārdot savas kapitāldaļas visos trijos Baltijas
uzņēmumos?
- Nē, tā nav tiesa. Kad Sonera paziņoja par jauno stratēģiju un
kapitāla palielinājumu, tika pilnīgi skaidri pateikts, ka nav gaidāmas nekādas
izmaiņas attiecībā uz uzņēmuma
īpašumtiesībām Baltijas valstīs. Man nav zināms pat, ka notiktu jelkādas
sarunas par uzņēmumu pārdošanu. Nav saprotams, kur cēlušās šādas baumas un kā
kaut ko tik nepārbaudītu var ziņot medijos.
- Jaunais telekomunikāciju likums beidzot ir pieņemts, un tirgus
liberalizācijas sākums tajā nav mainīts: tas joprojām ir 2003. gada 1.
janvāris. Tātad tūdaļ sāksies pēdējais gads pirms Lattelekom monopolstāvokļa
atcelšanas.
- Mēs tam ļoti nopietni gatavojamies jau vairākus gadus. Protams,
zinām, ka nākamais gads mums būs ļoti kritisks, bet katrs uzmanīgs vērotājs
noteikti ir pamanījis, ka Lattelekom jau sen ir vairāki biznesa virzieni, kas
atvērti brīvajam tirgum, tā kā uzņēmums jau pieradis pie konkurences. Tomēr
centralizējam dažādus resursus, lai būtu spējīgi konkurēt visos virzienos,
sākot no 2003. gada 1. janvāra. Tapusi arī īpaša programma - 500 dienu birojs
(500 Days Office). Mēs esam sākuši arī pārskatīt savu stratēģiju, nopietni
paturot prātā konkurenci. Gribu uzsvērt, ka Lattelekom nav nekas iebilstams
pret konkurenci, mēs patiešām vēlamies tirgus liberalizāciju, bet gribētu, lai
tā notiktu pēc normāliem Eiropas likumiem, lai Latvijā nebūtu nekādu ārkārtas
likumu.
- Vai nesen sāktā uzņēmuma reorganizācija skars arī klientus?
- Šīs reorganizācijas mērķis ir jau tagad pēc iespējas
pietuvināties un pielāgoties brīvajam tirgum, kas sāksies pēc gada. Tā
attieksies uz dažādiem klientu segmentiem, un vienlaikus reorganizējam darbu
tā, lai spētu nodrošināt piemērotus pakalpojumus un piemērotu tīklu. Šoreiz
reorganizācijas mērķis nav samazināt darbinieku skaitu, bet tas nenozīmē, ka
visi varēs palikt savās vietās - vajadzēs pārkvalificēties.
- Un visbeidzot - jūsu Ziemassvētku sveiciens kolēģiem un partneriem.
- Somijā Ziemassvētki ir
klusi ģimenes svētki. Varu vien vēlēt, lai mēs visi savā uzņēmumā justos kā
liela, vienota ģimene.
Gunta KĻAVIŅA
1. novembrī beidzot pieņemts likums Par telekomunikācijām, kurā
skaidri noteikts, ka tirgus liberalizācijas sākuma termiņš paliek nemainīgs -
2003. gada 1. janvāris. Kāds šobrīd, gadu pirms izšķirošajām pārmaiņām, izskatās
pašreizējais Latvijas telekomunikāciju tirgus karalis SIA Lattelekom, kādas
jaunas vēsmas tajā manāmas un kā tas gatavojas konkurencei? SP par to stāsta
Lattelekom galvenā izpilddirektore Lēna SUHONENA (Leena SUHONEN).
- Šķiet, ka šogad Lattelekom vārds saistībā ar dažādiem nozīmīgiem
notikumiem dzirdams pat biežāk nekā agrāk: Rīga 800, interneta ābece
Čatiņš, interesantas telekaršu
prezentācijas, nesenā Baltijas jūras reģiona e-biznesa foruma ģenerālsponsors
un citi. Tomēr tai pašā laikā varētu teikt, ka uzņēmuma darbībā nav bijis īpaši
pārsteidzošu jaunumu.
- Tā varbūt varētu teikt. Mēs šobrīd vairāk laika veltām ne tik
daudz jaunu produktu izstrādei, bet gan iepriekš radīto rūpīgai pilnveidošanai,
lai panāktu vēl augstāku kvalitāti. Tas ir gluži ikdienišķs darbs, kas notiek
rāmi, bez lieka trokšņa un publicitātes. Vai gan tas ir kas sevišķs - pārslēgt
analogās līnijas uz ciparu sistēmām! Tad jau drīzāk par ko neparastu varētu
uzskatīt tās analogās līnijas, kas vēl nav pārslēgtas.
Lattelekom publicitāte pati par sevi varētu būt kāda zinātniska
pētījuma vērta. Mēs, protams, apkopojam visus par uzņēmumu rakstītos preses
materiālus, televīzijas ziņas u. c. Vēl nesen redzēju kolēģu apkopoto
statistiku, kas skaidri liecināja par to, kā Lattelekom ir mainījies kopš 1998.
gada, kad pie uzņēmuma tika organizēti pat piketi. Arī mediji bija negatīvāk
noskaņoti pret Lattelekom, bet kopš tā laika to attieksme pamazām ir kļuvusi
daudz objektīvāka un pozitīvāka. Tas acīmredzot tāpēc, ka informācijas pamatā vairs
nav tik daudz paša rakstītāja emociju, bet gan fakti.
- Kā jūs kopumā varētu raksturot pašreizējo Lattelekom attīstības
posmu - vai tas ir atelpas brīdis pirms jauna lēciena vai drīzāk - rāmi
plūstoša upe, kas skaidri zina savu mērķi?
- Mēs noteikti zinām, kā sasniegt mērķi, tomēr rāmi plūstošu upi
Lattelekom bizness var atgādināt tikai vērotājam no malas, jo uzņēmuma iekšpusē
visi procesi noris pietiekami strauji, darbi kūsāt kūsā. Mēs skaidri
apzināmies, kādi šķēršļi ir jāpārvar ceļā, kādus noteikumus diktē šis lielais
pārmaiņu laiks. Mums ir jāspēj attīstīt uzņēmuma kompetenci, biznesa modeli un
darba organizāciju, lai tad, kad sāksies konkurence, skaidri zinātu, kas
darāms. Esmu pārliecināta, ka mūsu komanda uzvarēs.
- Kuri, jūsuprāt, ir lielākie notikumi, kas šogad devuši
vislielāko ieguldījumu uzņēmuma nākotnē?
- Šāgada panākumi, šķiet, mazāk saistāmi ar īpaši lieliem
notikumiem, bet es gribētu akcentēt ko citu, ne mazāk svarīgu. Lai gan šogad
nebija iespējams panākt tarifu līdzsvarošanu, mums izdevās saglabāt uzņēmuma
ienākumus apmierinošā līmenī (pērn - 138,4 milj., šogad - 147,3 milj. latu).
Mēs esam spējuši labā tempā attīstīt un paplašināt t. s. jaunās biznesa zonas,
un tas ir īpaši nozīmīgi uzņēmuma nākotnei. Mums izdevies krietni paplašināt
DSL pārklājumu (Rīgā - 80, ārpus tās - aptuveni 50 procentu), šobrīd
pakalpojums pieejams 60 procentiem Lattelekom klientu, bet tā lietotāju skaits
gada laikā ir desmitkāršojies (2077 līniju). Veiksmīgi esam sākuši izstrādāt
maksājumu plānu DSL klientiem. Plānojam ieviest arī īpašu Radio DSL tehnoloģiju
mazāk apdzīvotiem lauku rajoniem.
Varam būt gandarīti arī par Apollo sasniegumiem, par viņu
sāktajiem t. s. jaunā biznesa projektiem. Veiksmīgi izdevās ieviest arī Verdi
preču zīmi, tā jau ir labi atpazīstama Latvijas tirgū. Verdi sācis pastāvīgu biznesu, ar kuru saistās mūsu
lielās nākotnes cerības. Tiesa, mani sarūgtina tas, ka nespējām panākt Verdi
pārtapšanu par juridiski pastāvīgu vienību, jo Latvijas valsts daļu turētāji
tam nepiekrita.
- Jūs varat lepoties arī ar lielāko ciparu tīkla pārklājumu
Latvijā.
- Gada nogalē tas sasniegs 66 procentus, kopējais ciparu abonentu
skaits 1. oktobrī - 422 617.
Protams, mūsu mērķis joprojām ir nemainīgs: ciparizēt visu valsts
teritoriju, lai visiem Lattelekom klientiem būtu ciparu līnijas. To paredzēts
pabeigt nākamgad. Protams, pats pēdējais un grūtākais posms saistīts ar
attālākajiem lauku novadiem. Tur ir maz lietotāju (nereti pa vienam abonentam
pat vairākus desmitus kilometru attālumā no pieslēguma vietas), un kabeļu
līniju ievilkšana izmaksā ļoti dārgi, tāpēc galvenokārt fiksētās līnijas galā
pievienojam radiosakaru līniju. Lai ciparizētu šīs pēdējās analogās abonentu
līnijas, t.i., aptuveni 10 procentu no kopējā Lattelekom līniju apjoma,
uzņēmums vairākkārt ir lūdzis radiofrekvences Sakaru departamentā (nevis tādēļ,
lai sniegtu mobilos pakalpojumus, kā izskanējis presē!). Šobrīd, kad
ciparizācija jau tuvojas finišam, radiolīnijas ir vēl aktuālākas nekā iepriekš.
Cerams, ka šo problēmu atrisinās jaunizveidotā regulatora institūcija.
- Kāda ir Lattelekom nākotnes stratēģija, ņemot vērā globālās
prognozes par tradicionālo balss sakaru apjoma pakāpenisku kritumu?
- Nedomāju, ka Lattelekom ir kāds izņēmums salīdzinājumā ar citiem
fiksētā tīkla operatoriem. Mēs skaidri apzināmies, ka fiksētā tīkla telefona
sakaru apjoms drīzāk varētu sarukt, nevis augt. Tas ir jūtams jau šogad, jo
aptuveni 10 000 Lattelekom klientu ir atteikušies no fiksētajiem telefona
sakariem. Ja mēs darbotos tikai šajā biznesa virzienā, tad aina varētu
izskatīties aptuveni šāda: Lattelekom turpinātu uzturēt tīklu, strādāt ar
klientiem un pakalpojumu piegādātājiem, kas pērk no mums noteiktu trafika
apjomu. Lattelekom tādā gadījumā būtu tikai neliels uzņēmums, kurā strādātu
mazāk nekā 100 cilvēku, kas apkalpo, kontrolē un vada centrāles visā valsts
teritorijā. Un tas arī būtu viss! Bet tāds, protams, nav mūsu mērķis.
Par laimi, balss sakari jau sen nav mūsu uzņēmuma vienīgais
biznesa virziens, un klāt nāk aizvien jauni. Mēs vēlamies piedāvāt klientiem
vēl vairāk datu pakalpojumu, efektīvāk attīstīt tos, jo Latvijā tie joprojām ir
bērnu autiņos. Perspektīvi ir arī interneta pakalpojumi un IP telefonija.
Lattelekom ir viens no pirmajiem Latvijā, kas ir nopietni pētījis IP
tehnoloģijas un to, kādas priekšrocības varētu gūt, sniedzot uz IP bāzētus
pakalpojumus. Tiesa, tas notiks tikai tad, kad tehnoloģija būs pilnīgi gatava
tam. Šobrīd daudz runā par IP, bet nedrīkst aizmirst, ka ar šo tehnoloģiju vēl
nevar sniegt pietiekami augstas kvalitātes pakalpojumus. Tie nav sasnieguši
tādu līmeni, lai varētu ieviest masveida tirgū. Arī Lattelekom notiek IP
eksperimenti, testi, statistikas datu izpēte, bet vēl neesam izlēmuši, vai
sniegsim publiskus IP pakalpojumus. Iespējams, ka vispirms izmēģināsim šo tehnoloģiju
uzņēmuma iekšējā tīklā.
- Zīmīgi, ka atbilstoši šai attīstības stratēģijai uzņēmumā šogad
izveidota tāda kā topošo jaunumu laboratorija - jauno projektu birojs.
- Jā, tā noteikti ir ļoti noderīga, un tai tāpat kā ikvienai
biznesa vienībai šajā uzņēmumā ir kāds noteikts uzdevums. Parasti jaunu biznesu sāk veidot it kā ar kreiso
roku, bet ir jābūt arī kādai vienībai, kas koncentrē visu uzmanību uz jauno
biznesu virzieniem un to izstrādi. Kad jaunie pakalpojumi jau ir apstiprināti
un tapuši par gataviem produktiem, tie var ieņemt savu vietu biznesa portfelī.
- Vēl pirms dažiem gadiem liela daļa jauno pakalpojumu tika jau
gatavā veidā pārņemta tieši no Sonera uzņēmuma Somijā. Vai tagad viss jaunais
top tepat, Latvijā?
- Mēs tiešām izstrādājam paši savus projektus, bet to darām arī
tādēļ, ka tirgus Latvijā ir pavisam citādāks nekā Somijā. Arī attīstības pakāpe
abās valstīs ir atšķirīga, lai gan dažos virzienos Lattelekom ir pat
aizsteidzies priekšā Sonera.
- Novembra sākumā notika uzņēmuma Sakaru sistēmas organizētā
izstāde Viegli strādāt.
- Es saskatu labas perspektīvas šādai Sakaru sistēmu iniciatīvai.
Apsveicami, ka viņiem ir izdevies šajā izstādē apvienot dažādas firmas, kas
kopā spēj sakomplektēt visu nepieciešamo aparatūru vidējam, mazam, kā arī mājas
birojam. Pozitīvi ir arī tas, ka apmeklētāji var aparatūru aptaustīt un reāli
izmēģināt, pārliecināties, kādas ir tās priekšrocības, vai ar to tiešām ir
viegli strādāt. Šāda pieeja nav nevienā citā Latvijas telekomunikāciju izstādē.
Man ir tāda sajūta, ka, iespējams, daudzi potenciālie lietotāji vēl pārāk
piesardzīgi un nedroši izturas pret modernajām iekārtām. Viņiem nav īsti
skaidrs, kā tās lietot, vai tas ir viegli. Pērn izstādē Viegli strādāt kopā ar
Sakaru sistēmām piedalījās astoņi uzņēmumi, šogad - desmit, bet nākamgad to jau
varētu būt 20, tā kā ar Biržas telpām noteikti būs par šauru un, iespējams,
vajadzēs pārcelties uz Skonto halli.
- Nozares analītiķi ir secinājuši, ka IT globālā krīze faktiski
nav skārusi Baltijas valstis, kur tirgus apgrozījums šogad sasniedzis miljardu
eiro.
- Jā, tie ir statistiski pamatoti aprēķini, un tas ir dabiski, jo
Austrumeiropas valstīm jāattīstās straujāk, lai panāktu iekavēto. Pieprasījums
pēc IT aparatūras, programmatūras, lietojumiem un kompetences kļūst aizvien
lielāks. Vēl lielāks kļuvis arī programmētāju un plānotāju deficīts. Tas pats
notiek arī Krievijā un citur. Tiešām ceru, ka Baltijas valstis būs līderes
vismaz austrumu reģiona IT industrijā. Mēs varam piedāvāt vienlaikus gan
augstas kvalitātes IT kompetenci, izmantojot Rietumu metodes,
lietojumprogrammas un aparatūru, gan arī ieviest to visu valstīs, kurās
pārsvarā runā krieviski (turklāt viņu pašu valodā). Kāpēc gan neizmantot šo
priekšrocību!
- Sonera ir viens no četriem Somijas uzņēmumiem, kuriem jau
izsniegtas licences UMTS tīkla izveidei. Vai tas nozīmē, ka Sonera uzņēmums
Somijā turpmāk pārsvarā orientēsies uz mobilajām komunikācijām un, ja tā, vai
tas ietekmēs arī Lattelekom?
- Neesmu pilnvarota runāt Sonera vārdā, bet, cik man zināms,
Sonera oktobra beigās ir paziņojusi par uzņēmuma jauno stratēģiju. Tajā nav
teikts, ka uzmanība īpaši tiks pievērsta mobilajam vai arī fiksētā tīkla
biznesam. Tur ir skaidri norādīts, ka uzņēmums koncentrēsies uz kopējo biznesa
attīstību, īpaši Somijā. Atcerēsimies, ka fiksēto līniju pakalpojumi ir Sonera
tradicionālais bizness, un nevarētu teikt, ka šai ziņā uzņēmuma jaunajā
stratēģijā kas būtisks mainīsies. Sonera attīsta fiksēto līniju biznesu gan
Somijā, gan visās trijās Baltijas valstīs, kur galu galā ieguldītas pirmās
Sonera investīcijas ārzemēs, un, kā izrādījies, tās bijušas ļoti veiksmīgas.
Sonera ir ļoti gandarīta par to un noteikti vēlas turpināt biznesu šajās
valstīs.
- Tomēr, kā zināms, 3G šobrīd ir samērā riskants bizness, un tā kā
Sonera jau ir ieguldījusi tajā četrus miljardus USD lielu kredītu, tā dzēšana
varētu būt visai sarežģīta. Vai šis fakts kādā veidā varētu ietekmēt arī
Lattelekom?
- Nē, tam nav nekāda sakara ar Lattelekom, tas nekādi neietekmēs
mūsu biznesa attīstību.
- Un tomēr, vai ir kāds pamats plaši izplatītajām baumām, ka
Sonera it kā vēloties pārdot savas kapitāldaļas visos trijos Baltijas
uzņēmumos?
- Nē, tā nav tiesa. Kad Sonera paziņoja par jauno stratēģiju un
kapitāla palielinājumu, tika pilnīgi skaidri pateikts, ka nav gaidāmas nekādas
izmaiņas attiecībā uz uzņēmuma
īpašumtiesībām Baltijas valstīs. Man nav zināms pat, ka notiktu jelkādas
sarunas par uzņēmumu pārdošanu. Nav saprotams, kur cēlušās šādas baumas un kā
kaut ko tik nepārbaudītu var ziņot medijos.
- Jaunais telekomunikāciju likums beidzot ir pieņemts, un tirgus
liberalizācijas sākums tajā nav mainīts: tas joprojām ir 2003. gada 1.
janvāris. Tātad tūdaļ sāksies pēdējais gads pirms Lattelekom monopolstāvokļa
atcelšanas.
- Mēs tam ļoti nopietni gatavojamies jau vairākus gadus. Protams,
zinām, ka nākamais gads mums būs ļoti kritisks, bet katrs uzmanīgs vērotājs
noteikti ir pamanījis, ka Lattelekom jau sen ir vairāki biznesa virzieni, kas
atvērti brīvajam tirgum, tā kā uzņēmums jau pieradis pie konkurences. Tomēr
centralizējam dažādus resursus, lai būtu spējīgi konkurēt visos virzienos,
sākot no 2003. gada 1. janvāra. Tapusi arī īpaša programma - 500 dienu birojs
(500 Days Office). Mēs esam sākuši arī pārskatīt savu stratēģiju, nopietni
paturot prātā konkurenci. Gribu uzsvērt, ka Lattelekom nav nekas iebilstams
pret konkurenci, mēs patiešām vēlamies tirgus liberalizāciju, bet gribētu, lai
tā notiktu pēc normāliem Eiropas likumiem, lai Latvijā nebūtu nekādu ārkārtas
likumu.
- Vai nesen sāktā uzņēmuma reorganizācija skars arī klientus?
- Šīs reorganizācijas mērķis ir jau tagad pēc iespējas
pietuvināties un pielāgoties brīvajam tirgum, kas sāksies pēc gada. Tā
attieksies uz dažādiem klientu segmentiem, un vienlaikus reorganizējam darbu
tā, lai spētu nodrošināt piemērotus pakalpojumus un piemērotu tīklu. Šoreiz
reorganizācijas mērķis nav samazināt darbinieku skaitu, bet tas nenozīmē, ka
visi varēs palikt savās vietās - vajadzēs pārkvalificēties.
- Un visbeidzot - jūsu Ziemassvētku sveiciens kolēģiem un partneriem.
- Somijā Ziemassvētki ir
klusi ģimenes svētki. Varu vien vēlēt, lai mēs visi savā uzņēmumā justos kā
liela, vienota ģimene.
Gunta KĻAVIŅA