Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Verdi lidmašīna uzņem augstumu

   

 

Aprīlī, izstādes Baltic IT&T izstādes laikā, pirmo reizi gaisā tika palaista jaunā Lattelekom informācijas sistēmu preču zīme Verdi, kuru simboliski mēdz attēlot arī kā sarkanu lidmašīnu. Lai gan Verdi joprojām nav pārtapis par patstāvīgu uzņēmumu, kā bija iecerēts, sarkanā lidmašīna ir atrāvusies no skrejceļa, uzņēmusi augstumu un neapšaubāmi kļuvusi pamanāma Latvijas debesīs. Par uzņēmuma dzinējspēku un jaunajiem projektiem SP stāsta Verdi direktors Lauris LINABERGS un kvalitātes direktors Māris VEĢERIS.  

 

Kādi IT risinājumi vajadzīgi Latvijā?

Analītiķi mēdz teikt, ka Baltijas valstīs IT nozares krīze gandrīz nav jūtama. Starp 50 visstraujāk augošajiem nozares uzņēmumiem Centrālajā Eiropā šogad iekļuvušas arī septiņas Latvijas IT firmas. Tas acīmredzot saistīts ar IT risinājumu aizvien lielāku pieprasījumu, jo jebkura augoša uzņēmuma ikdienā bez tiem iztikt ir aizvien grūtāk. Prognozes liecina, ka uzņēmumi, kuru attīstībai netiks izmantoti IT risinājumi, nākotnē zaudēs konkurences cīņā. Tāpēc ir ļoti tālredzīgi ieguldīt investīcijas IT risinājumos, kas saistīti ar uzņēmuma ikdienas darbu.

Tam piekrīt arī Verdi direktors Lauris Linabergs, piebilstot, ka uzņēmēji investīciju apjomu un konkrēto mērķi tomēr vērtē daudz kritiskāk nekā līdz šim. Vispirms, protams, jāraugās, kādus uzlabojumus un izmaiņas uzņēmuma biznesā ienesīs informācijas tehnoloģiju risinājumi. Uzņēmēji vēlas ievākt IT augļus tūlīt, nevis pēc gadiem pieciem vai desmit, turklāt ieguvumam jābūt reāli pamanāmam. Piemēram, samazinātas izmaksas vai būtiski uzlabota klientu apkalpošanas kvalitāte. Šādām klientu vēlmēm tiek pielāgoti arī IT risinājumi, tie kļuvuši vienkāršāki un padara efektīvāku uzņēmuma ikdienu.

Verdi piedāvā divus veidus, kā klienti var samazināt investīciju risku: viens - iegādājoties tādus risinājumus, kas atmaksājas ātri un pārliecinoši; otrs - nomājot IT risinājumus un pērkot tikai pakalpojumus. Lauris Linabergs uzskata, ka Latvijas klienti parasti vēl nav gatavi lieliem kapitālieguldījumiem, turpretī pakalpojumus, kuri dod drīzu atdevi un maksā daudz mazāk, viņi iegādājas labprāt. Veidojas arī labvēlīga vide infrastruktūras īres un biznesa lietojumu (ASP - Application Service Providing) īres pakalpojumiem. Biznesa lietojumu īrēšana ļauj ievērojami ietaupīt uz liela apjoma rēķina, turklāt tiek iegūta arī pilna funkcionalitāte - piemēram, uzņēmuma resursu plānošanas un finansu pārvaldības sistēma SAP vai klientu attiecību pārvaldīšanas atbalsta sistēma SIEBEL.

- Sistēmu īrei gan var būt daži ierobežojumi, - skaidro Lauris Linabergs, - jo esam atkarīgi no programmatūras ražotājiem. Tomēr arī Verdi komanda izstrādā programmatūru, kas paredzēta plašam lietotāju lokam. To piedāvāsim ne vien tradicionālajā (programmatūras), bet arī īrējama daudzlietotāju režīmā veidā: programmas strādā uz Verdi datu centru infrastruktūras bāzes. Lietotājiem jāmaksā mēneša maksa, kas aprēķināta pēc lietotāju daudzuma vai arī pēc citiem kritērijiem.

 

Verdi piedāvā

Viens no galvenajiem Verdi darbības virzieniem ir oriģinālprogrammatūru izstrāde. Tās top gan pēc klientu pasūtījuma, gan pēc Verdi komandas iniciatīvas. Verdi ir sakrājis vislielāko pieredzi virzienos, kas bija saistīti ar Lattelekom biznesa procesu atbalstu. Izvēloties šīs sistēmas, vienmēr ir rūpīgi pārdomāts, vai konkrētajā gadījumā labāk derētu kāds pasaulē populārs (nedaudz pielāgots) programmprodukts (piemēram, SAP finansu pārvaldībai) vai arī lietojums ir tik specifisks, ka vajadzīga specializēta programmatūras izstrāde. Vienmēr tiek salīdzinātas gan izmaksas, gan attīstības perspektīva.

Populārākie Verdi piedāvājumi šobrīd ir t. s. IT atbalsta pakalpojumi - palīdzības dienests, aparatūras piegāde (ja nepieciešams), dažāda veida IT infrastruktūras pakalpojumi. Īpaši populārs ir palīdzības dienests Apollo klientiem.

 

 

Apollo palīdzības dienests

Palīdzības dienests izveidots uz līdzīga Lattelekom iekšējā dienesta bāzes un ilggadējās pieredzes. Sākotnēji tas bija paredzēts Lattelekom darbinieku atbalstam un konsultēšanai, ja viņiem radās problēmas, strādājot ar internetu (gan darbā, gan mājās). Šī koncepcija ir saglabāta arī Apollo palīdzības dienestā. Zīmīgi, ka Apollo klienti noslogo šo dienestu divkārt vairāk nekā Lattelekom darbinieki. Tas ir pirmais Verdi darbības virziens, kur ārējo klientu  īpatsvars  ir lielāks nekā iekšējo.

 - Mēs palīdzam Apollo veikt viņu ikdienas uzdevumus, - stāsta Māris Veģeris. - Šķiet, tas ir vienīgais palīdzības dienests Latvijā, kas spēj caurām dienām un naktīm, 365 dienas gadā, kvalificēti palīdzēt lietotājiem un pa telefonu atbildēt uz jautājumiem ne tikai par Apollo pakalpojumiem. Mēs sniedzam arī citu veidu konsultācijas, kas saistītas ar internetu, pieslēgumiem, IT lietojumiem. Pa telefonu var novērst 70-80 procentus klientu problēmu. Protams, ja kādu kļūmi neizdodas atrisināt, pie klienta dodas Verdi servisa inženieris. Pārsvarā tas attiecas uz mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kas nevar atļauties pastāvīgi algot datortīklu administratoru.

Pēc Verdi apkopotās statistikas lielākā daļa DSL lietotāju, pārsvarā biznesa klienti, izmanto palīdzības līniju dienā. Tomēr ļoti daudz klientu zvana arī vakaros un pat naktīs - gan Mājas DSL lietotāji, gan studenti, kas gatavo kursa darbus, gan arī kaislīgi datorfani. Galvenās problēmas, par kurām sazinās ar palīdzības līniju, ir saistītas ar lietojumiem. Nereti Apollo klienti ir aizmirsuši e-pasta paroles, ļoti daudz ir ar kontiem saistītu lietu (nav laikus nokārtoti maksājumi, bloķēta piekļuve internetam u. tml.). Klienti uzdod jautājumus arī par datora niķiem, ja birojā kaut kas nedarbojas. Ar Apollo palīdzības līnijas starpniecību var nopirkt pat datoru detaļas.

 

CRM - modes lieta vai ikdiena?

Pēdējā laikā var sākt runāt pat par sava veida IT modi, un par šābrīža modes kliedzienu vai jauno vilni, šķiet, varētu uzskatīt klientu attiecību vadības sistēmu CRM (Customer Relations Management), kas pamazām sāk ieviesties arī Latvijā. To klientiem piedāvā arī Verdi. Dzirdēta ļoti ticama prognoze, ka jau tuvākajos gados tiem uzņēmumiem, kuri nebūs ieviesuši CRM, būs grūti izturēt konkurenci.

Kāpēc īsti CRM ir tik svarīgs? Tā ir unikāla iespēja ar individuālas pieejas un informācijas palīdzību iegūt klientu uzticību un palielināt uzņēmuma vērtību. Varētu teikt, ka tā ir uz klientu orientēta uzņēmuma kultūra un attīstība, kur būtiska loma ir detalizētai datu bāzei par katru klientu. CRM kļūst īpaši aktuāls tad, kad uzņēmums sāk augt. Ar vienu un to pašu klientu uzņēmumā ir jāstrādā vairākiem cilvēkiem, tāpēc ir jābūt efektīvai, drošai, nevainojamai informācijas apmaiņai starp visiem darbiniekiem, kas kontaktējas ar klientu. Tādējādi, atskanot klienta zvanam, firmas darbinieks datu bāzē var atrast detalizētu informāciju par klienta problēmām, vēlmēm, pasūtījuma izpildes gaitu u. tml.

Informācijas nodošanu no viena dienesta uz citu var nodrošināt ar informācijas apstrādes sistēmas palīdzību. Pasaules tirgus līderi ir izveidojuši standartveida programmatūras risinājumu, kas integrē CRM labāko pasaules pieredzi. Verdi strādā ar sistēmu SIEBEL, kas ir pielāgota Lattelekom vajadzībām. Šobrīd Verdi piedāvā gan SIEBEL Enterprise risinājumu lieliem uzņēmumiem, gan arī versiju vidējiem uzņēmumiem SIEBEL Midmarket. Lattelekom Klientu apkalpošanas daļā un operatoru centrā arī izmanto SIEBEL CRM risinājumu.

 

Verdi pazīst gan Latvijā, gan Vācijā

Kopš Verdi preču zīmes ieviešanas klientu ir kļuvis krietni vairāk: pirms tam gandrīz visi IT produkti tapa tikai Lattelekom vajadzībām, bet šobrīd klāt nākuši arī vairāk nekā 40 ārējie klienti, pārsvarā prāvi uzņēmumi. Tiesa, to pasūtījumi šobrīd vēl nav lieli, jo, pirms sākt vērienīgākus projektus, Verdi komanda vēlas pierādīt savu pakalpojumu kvalitāti un to, kā prot pildīt solījumus. Uzņēmums nopietni gatavojas arī ISO sertifikācijas auditam, kuru iecerēts nokārtot nākamgad.

Oktobrī Minhenē notika starptautiska programmatūras izstāde  Systems 2001, kuru apjoma ziņā varētu salīdzināt ar Hannoveres izstādi CeBIT. Šogad tajā ar stendiem piedalījās trīs Latvijas uzņēmumi - Verdi, DATI un DataPro. Verdi stendā bija apskatāmi pašu izstrādātie programmatūras risinājumi, kā arī CRM un ARP. Lauris Linabergs atzīst, ka vislielāko interesi izraisīja tieši Verdi konsultācijas par CRM, nodibināti arī pirmie kontakti ar potenciālajiem klientiem.

- Jaunā preču zīme Verdi ir ļoti pozitīvi ietekmējusi uzņēmuma attīstību, kā arī stiprinājusi darbinieku motivāciju un pašapziņu, - stāsta Lauris Linabergs. - Tās nav tikai jaunas krāsas, bet arī vēl augstāka darba kultūra, elastīgāka attieksme pret klientu. Verdi mērķis ir kļūt par nozīmīgāko IT uzņēmumu Latvijā, un tā domā arī visi 250 darbinieki. Verdi komanda ir kompetenta gan operētājsistēmu, gan aplikāciju, gan tīklu risinājumos. Tā ir lieliska, ļoti radoša un profesionāla komanda, ar kuru prieks strādāt!

 

Gunta KĻAVIŅA

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001