LMT - mobilais laikmets man un tev
2002. gada 2. janvārī Latvijas Mobilais Telefons atzīmēs desmito
gadadienu kopš uzņēmuma de iure dibināšanas un NMT tīkla darbības
uzsākšanas. Pirmo darbības gadu
uzņēmums noslēdza ar 500 abonentiem, bet
desmito - ar 320 155 (15. oktobra dati), kas ir 13,58 procenti valsts
iedzīvotāju. Klientu pozitīvās attieksmes un uzticības dēļ varētu runāt pat par
sava veida LMT fenomenu. Kāds ir bijis
aizvadītais laiks, ko sola nākotne, kādas pārdomas mājo LMT galvenā cilvēka
galvā - par to SP sarunā ar uzņēmuma prezidentu Juri BINDI.
- Nacionālais mobilā tīkla operators - kāda ir šī jēdziena dziļākā
būtība?
- Vairumā pasaules valstu, izsniedzot licenci, operatoram tiek
noteikts gan pārklājuma apjoms, gan termiņš, kurā šis pārklājums jārealizē.
Latvijā šādu juridisko nosacījumu nav
un tas, cik lielā mērā tiek sasniegts nacionālais pārklājums, ir atkarīgs no
paša operatora ekonomiskās un arī valstiskās pieejas. Protams, ir rajoni, kas
tiešā veidā nedod operatoram ieņēmumus, tomēr tīkla veidošana tajos palielina
kopējo trafiku, līdz ar to nav īsti pareizi runāt par kāda viena rajona
ekonomisko neizdevīgumu. Tīkls jāvērtē kopumā: vai nu tas ir rentabls vai nav.
Protams, pastāv arī tāds
jēdziens kā uzticams savas valsts pilsonis (sevišķi populārs tas ir Amerikā) un, manuprāt, to var attiecināt
arī uz uzņēmumiem. Šī labā pilsoņa (vai labā uzņēmuma) pamatideoloģija ir domāt
par valsts nākotni tālākā perspektīvā, ne tikai īstermiņa kategorijās.
- Kāpēc, jūsuprāt,
nopietni biznesa cilvēki Latvijā visbiežāk
izvēlas tieši LMT?
- Galvenie pamatprincipi mūsu darbībā ir kvalitāte un uzticamība.
Tos mēs esam ievērojuši no pirmās uzņēmuma darbības dienas. Skaidrs, ka īpaši
biznesa cilvēkiem (bet ne tikai viņiem) šī stabilitāte un uzticamība ir
ārkārtīgi svarīga, jo vienmēr ir vajadzīgs partneris, uz kuru var paļauties.
Protams, ļoti būtiski ir arī tas, ka mēs nekad nemelojam saviem klientiem.
Parasti tajā brīdī, kad klientam tīkla lietošanas izmaksas vairs nešķiet tik
būtiskas, viņš izvēlas to tīklu, kurš sniedz lielākas garantijas, stabilitāti,
dod ilgtermiņa karjeras un panākumu plānošanas iespējas. Es pat nebaidos teikt,
ka mūsu GSM tīkla kvalitāte, iespējams, ir viena no labākajām pasaulē.
- Atbildības un klientu uzticības nasta - vai tā reizēm nav
par smagu?
- Galvenās problēmas, kas dažkārt rodas tīklā, parasti notiek no
mums neatkarīgu, objektīvu apstākļu dēļ, piemēram, saistībā ar elektroenerģijas
padeves pārtraukumiem. Jāteic, ka pārsvarā mūsu klientu attieksme pret šādām
avārijām ir saprotoša (protams, gadās arī izņēmumi). Interesanti, kā
mainījusies klientu attieksme pret tīkla pārklājumu. Agrāk tas šķita normāli,
ka daudzviet nav pārklājuma, bet šobrīd tās nedaudzās vietas, kur tā vēl nav,
tiek uztvertas kā kaut kas ārkārtējs. Protams, atbildība pret klientu ir ļoti
liela, bet mēs vadāmies pēc principa mēs neesam pieņemti vieglā darbā (tā
savulaik teica bijušais VEF ģenerāldirektors Oļegs Ļeņovs).
- Cik tālu LMT būtu gatavs
iet klientu un cik - biznesa dēļ? Vai abi šie mērķi reizēm nav pretrunā viens
ar otru?
- Ir ļoti svarīgi atrast zelta vidusceļu. Protams, ir gadījumi,
kad nevaram apmierināt visas klientu vēlmes par spīti slavenajam lozungam, ka
klients ir karalis. Diemžēl tādās reizēs esam spiesti klientam atteikt, jo paliekam uzticīgi godīguma principam. Arī tā
galu galā ir attieksme. Protams, šie abi principi ir zināmā pretrunā un tai pat
laikā - līdzsvarā. Pati biznesa ideja ir - saskatīt un spēt noturēt šo trauslo
līdzsvaru, lai tas būtu izdevīgi gan biznesam, gan klientiem. Cenšamies šīs abu
pušu intereses aizvien vairāk tuvināt.
- Mēdz teikt, ka katra lieta maksā tieši tik, cik tā maksā. Cik
tālu var pazemināt tarifus?
- Te varētu runāt par saprātīgām cenām. Tarifs nekad nav atraujams
no tādām kategorijām kā tīkla pārklājums, kvalitāte, pakalpojumu daudzums,
klientu apkalpošanas kvalitāte u.tml. Protams, tarifus nevar pazemināt līdz
nullei, un ideāli būtu, ja katrs tarifs ir pamatots ar reālajām izmaksām. Taču
bieži vien (varbūt ne mūsu nozarē) gadās, ka ir ļoti liels pieprasījums pēc
kāda pakalpojuma, kura pašizmaksa ir ārkārtīgi zema. Pēc biznesa loģikas šādos
gadījumos tarifs ir augstāks par pašizmaksu. Var būt arī otrādi. Tiesa, ES
direktīvas diezgan stingri iebilst pret šķērssubsīdijām. Šobrīd LMT vēl ir
tarifu pazemināšanas iespējas, un to mēs noteikti arī darīsim.
- Tomēr LMT tīklā tarifs ir Ls 0,13, bet Tele2 biznesa klasē - Ls
0,065.
- Tas ir atkarīgs no tarifu plāna. Salīdzinot tarifus, vienmēr ir
ļoti jāuzmanās, jo ir pilnīgi atšķirīgi zvanīšanas paradumi, trafika struktūra.
Katram cilvēkam individuāli būtu uzmanīgi jāizrēķina, kurš tarifu plāns, kurš
operators viņam ir izdevīgāks. Daļā sabiedrības ir iesakņojies stereotips, ka
Tele 2 it kā ir lētāks, bet tā ļoti daudzos gadījumos ir tikai ilūzija: kad sāk
rēķināt un saliek kopā visas izmaksas, praktiski nav nekādas starpības.
LMT, piemēram, ir tarifu plāns Piezvani man, kur tarifs par
sarunām ir 0 (protams, ja nepārsniedz noteikto limitu - 25 minūtes mēnesī).
Maksā tikai abonēšanas maksu un runā par brīvu! Vai gan iespējams vēl lētāks
tarifs par nulli!
- Kāds ir jūsu viedoklis par saspringto situāciju, kas veidojas
konkurencē ar Tele 2?
- Nedomāju, ka situācija ir saspringta. Tā ir pilnīgi normāla
konkurence.
- Vai LMT licences noteikumi (bez tiesībām subsidēt telefonus)
joprojām atšķiras no konkurentiem? Vai
tur nebūtu jāiejaucas Konkurences padomei?
- Konkurences padome šo jautājumu neatrisinās, tā ir satiksmes
ministra kompetence. 1. novembrī tika pieņemts jaunais telekomunikāciju likums,
un tagad mēs varētu sākt sarunu ar ministru no sākuma, uz jauniem noteikumiem.
Protams, šie jautājumi noteikti ir jārisina, jo nav normāli, ka operatoru
licences atšķiras.
- Vai gadījumā, ja LMT izdotos panākt līdzīgus licences noteikumus, jūs arī tos izmantotu subsīdijām?
- Subsīdijas ir ļoti nosacīts jēdziens, jo var samazināt (subsidēt) tarifus, var pirkt
telefonus un dalīt tos par brīvu, var līmēt naudu uz sienas tapešu vietā vai
veidot lielformāta reklāmas - tā ir katra operatora darīšana. Pavisam kas
cits ir t.s. SIM Lock koda
uzlikšana, kas ļauj lietot telefona aparātu izmantot tikai Tele 2 tīklā un nedod
iespēju mainīt operatoru. Tas jau ir klajš patērētāju tiesību pārkāpums. Pēdējā
laikā šādā veidā tiek kodēti praktiski visi Tele 2 abonentu telefoni. Šai problēmai ir arī otra puse - tieši šo
ierobežojumu dēļ sācis zelt nelegālais
bizness, jo, dabiski, atrodas prasmīgi cilvēki, kas šo SIM Lock par lētu naudu
atkodē.
- Kurus no LMT pirmās desmitgades jaunajiem pakalpojumiem jūs
vērtējat kā visveiksmīgākos?
- Vērtējot visas desmitgades garumā, visveiksmīgākais noteikti ir
kvalitatīvs tīkls, kurš gandrīz ir sasniedzis nacionālo pārklājumu (tas pārklāj
91,6 procenti teritorijas un ir pieejams 93,7 procentiem Latvijas iedzīvotāju).
Nākamgad paredzēts pilnīgs pārklājums. LMT uzbūvētas 526 GSM bāzes stacijas
(šogad vien - 58) un noslēgti viesabonēšanas līgumi ar 242 mobilajiem
operatoriem 87 pasaules valstīs.
No pakalpojumiem par visveiksmīgākajiem uzskatu visus tos, kas bāzēti
uz īsziņām. Te nevar runāt par kādu atsevišķu pakalpojumu, bet par visu grupu,
kur īsziņas ir kā pakalpojumu tehnoloģiskā platforma.
- Vai pieļaujat iespēju, ka nākotnē LMT varētu paplašināt darbību arī citos virzienos, piemēram, mobilajā
komercijā, satura piegādē, varbūt pat fiksētajās telekomunikācijās (protams,
pēc gada) u.tml.?
- Sāksim ar to, jaunais likums vairs nedefinē atsevišķi fiksētās
un mobilās telekomunikācijas, bet gan
publiskos tīklus (pretstatā privātajiem), jo klientu būtībā neinteresē
tehnoloģija, ar kuru viņam tiek piegādāts šis pakalpojums. Kas attiecas uz mobilo komerciju, tad mēs to
jau esam sākuši ar Mobilo banku u.c. pakalpojumiem. Mēs aizvien paplašinām
iespējas, pakāpeniski palielinot pārraides ātrumu. Nākamgad LMT klientus gaida
ne viens vien interesants, līdz šim Latvijā nebijis pakalpojums.
- Joprojām nav īstas
skaidrības par 3G tīkla iespējām Latvijā. Kāda ir jūsu prognoze?
- Ja paseko pasaules preses apskatiem, tad 3G vismaz šobrīd ir
ļoti smagā krīzes situācijā. Nesen lasīju, ka Čehijā vispār neviens operators
nav pieteicies uz izsoli. Es nepavisam nebrīnītos, ja tā notiktu arī Latvijā,
jo patiesībā neviens īsti nevar pateikt, kāds īsti būs reālais ieguvums. Vismaz
operatoriem - vieni vienīgi zaudējumi, kas labākajā gadījumā varētu tikt
atpelnīti neprognozējamā nākotnē. Pēc maniem ļoti aptuveniem aprēķiniem Latvijā
šie milzīgie kapitālieguldījumi varētu sasniegt gandrīz miljardu eiro.
Patiesībā UMTS neveiksme ir ielikta pašā sākuma koncepcijā, jo to
izveidoja, vadoties no ražotāju, nevis operatoru interesēm. Tas, šķiet, bija
pirms gadiem diviem, kad ETSI ģenerālajā asamblejā notika balsojums par to, kas
būs UMTS bāzes tehnoloģija, un ar ļoti nelielu balsu iztrūkumu netika
apstiprināta GSM tehnoloģija. Ja operatoru un GSM asociācijas priekšlikums būtu
guvis ETSI atbalstu, tad visa UMTS attīstība izskatītos pavisam savādāka,
kapitālieguldījumi noteikti būtu daudz mazāki un UMTS varbūt šobrīd jau
strādātu pilnā sparā. Diemžēl tas bija politisks lēmums, kuru faktiski izšķīra
to uzņēmumu balsis, kuru centri neatrodas Eiropā.
- 3G grūtības it kā visi saprot, bet tai pat laikā gan presē, gan
arī starptautiskos forumos (arī šoruden Rīgā) pārsvarā runā tikai par ļoti
spožām nākotnes perspektīvām, par to, cik miljonu lietotāju būs pēc pāris
gadiem, kādas datu pārraides iespējas šī tehnoloģija dos. Tai pat laikā pavisam
maz dzirdams par problēmām un to risinājumiem. Savukārt lietotājus gan interesē
šīs jaunās 3G iespējas, tomēr viņi nevēlas
par tām maksāt dārgāk nekā līdz šim.
- Ir vairāki iemesli, kas radījuši 3G krīzi. Pirmā un galvenā
problēma ir šīs nepamatoti optimistiskās prognozes. Rezultātā daudzās valstīs
tiks sagrābtas milzīgas naudas par licencēm, kas kopsummā ļoti ievērojami
ietekmē telekomunikāciju nozares reitingu un likviditāti. Daudzi
telekomunikāciju uzņēmumi šobrīd ir ļoti smagā finansiālā stāvoklī šo milzīgo
licenču maksājumu dēļ. Var, protams, teikt, ka dažas valstis ir samazinājušas
savu budžeta deficītu, piemēram, Lielbritānija un Vācija, kuras nereti min kā
pozitīvus paraugus. Tomēr pēc manām un arī finansu speciālistu domām netiešie
zaudējumi, kas radušies krīzes rezultātā (uzņēmumu slēgšana, darbavietu
likvidācija, kredītu reitinga krišanās telekomunikāciju nozarei) ir radījusi
tādus kopējos zaudējumus industrijai, kas ir lielāki nekā tiešie ieguvumi no 3G
licencēm.
Pāreja no analogajiem (1G) uz ciparu standartiem (2G) patiešām
bija revolucionāra, un tā ļāva paplašināt gan pārraides ātrumu, gan lietot
daudz optimālākas informācijas apstrādes metodes. Izveidojās arī globāls tīkls
ar precīzām viesabonēšanas procedūrām. Šobrīd pirmās problēmas parādās jau ar
GPRS tehnoloģijas ieviešanu, jo tās viesabonēšanas procedūras patlaban ir visai
miglainas. Līdz ar to, ja klients izmanto GPRS iespējas savas valsts operatora tīklā, tas nebūt nenozīmē, ka
aizbraucot uz citu valsti, kurā arī ir GPRS, viņš šo funkciju varēs lietot. Šis
jautājums vēl ir ļoti trauslā izstrādes stadijā, nav formulēti norēķinu un datu
apmaiņas principi, tarifikācija u.c. Starpoperatoru norēķini vēl ir ļoti
neskaidri, par to joprojām turpinās diskusijas GSM asociācijas darba grupās.
Tieši šīs pašas problēmas turpmāk būs arī UMTS pamatā.
- Uz visa šī problēmu fona, manuprāt, ļoti pozitīvi vērtējams Somijas piemērs, kur 3G licences
izsniedz par brīvu (jāmaksā tikai nominālā cena par frekvencēm). Somi to pamato
tā, ka operatoriem tīkla izveidei jāiegulda tik milzīgas summas, ka nebūtu
godīgi plēst no viņiem baltu naudu tikai par ieejas biļeti.
- Tas neapšaubāmi ir ļoti pozitīvs piemērs. Te gan vēl ir
jautājums par tīkla izveidošanu un pakalpojumu sniegšanu - kas to spēs, kas ne.
Ir arī otrs piemērs, ka Zviedrijā tādu vai citādu politisko spēļu rezultātā
Telia AB nesaņēma 3G licenci. Galu galā viņi apvienojās ar saviem niknākajiem
konkurentiem Tele 2, veidojot kopīgu tīklu un sniedzot pakalpojumus. Arī tas ir
risinājums, jo ļauj samazināt investīciju apjomu. Galu galā, vienā valstī taču
nav nepieciešami divi, trīs vai pat četri tīkli. Pietiek, ka tehniskais tīkls
ir viens un tad katrs operators var sniegt pakalpojumus saviem klientiem.
- Labs risinājums būtu arī Nokia piedāvātais koplietojuma tīkls
(shared network) vairākiem operatoriem, lai samazinātu UMTS tīkla izmaksas.
- Tas varētu būt pietiekami reāls risinājums, bet, protams, viss
ir atkarīgs no nosacījumiem. Paliek arī vesela virkne jautājumu par kvalitāti,
aparātiem, cenām. Prognoze, ka 3G galiekārtas vismaz sākotnēji būs ļoti dārgas,
acīmredzot nemainīsies.
- Pieņemsim, ka pēc pirmās neveiksmīgās 3G licences izsoles kārtas
Latvijā tiek pieņemts cits politiskais lēmums un licences tiek izsniegtas par
fiksētu maksu vai pat par brīvu (kā Somijā), turklāt operatori izmanto kopīgu
radiopiekļuves tīklu. Vai, jūsuprāt, tādā gadījumā UMTS Latvijā būtu reālākas
izredzes?
- Manuprāt, Latvijā šobrīd UMTS perspektīvas ir diezgan bēdīgas,
šo tīklu balss pārraidei diez vai kāds izmantos, jo tas ir pārāk dārgi. Drīzāk
varētu runāt par duālajiem tīkliem (GSM/UMTS).
- Kāda, jūsuprāt, varētu būt Latvijas klientu interese par
mobilajām datu pārraides iespējām?
Galvenā problēma ir tā, ka mobilās datu pārraides perspektīvas arī
ir pārvērtētas. Patiesībā šobrīd nav pamata īpaši optimistiskām prognozēm,
varbūt pēc pieciem gadiem būs. Sarežģījumi noteikti būs arī ar termināliem. Tā
kā UMTS pamatsūtība ir datu pārraide un multimediji, tad vairāk par dažām
teksta rindiņām un vājas izšķirtspējas attēlu nevarēs ievietot arī jaunajos 3G
terminālos. Labākais, kas šobrīd ir, ir Compaq izstrādātais Hipaq
piezīmjgrāmatiņas formātā, bet tā cena 400-500 latu. Lai kaut cik normāli
varētu saskatīt attēlu, displejam ir jābūt vismaz 10x15 cm. Kā nesen izteicās
Lattelekom prezidents Gundars Strautmanis, mazie 3G terminālu ekrāni varētu stipri attīstīt briļļu biznesu.
-Tomēr pat pašā pesimistiskākajā gadījumā kaut kāda attīstība
notiks. Jādomā, ka agrāk vai vēlāk UMTS licences tomēr tiks izsniegtas. Bet tai
pat laikā ir arī tādas analītiķu prognozes, ka līdz 2005. gadam varētu pilnīgi atmirt 1G. Kas notiks ar NMT tīklu Latvijā?
- NMT tīkls netiek attīstīts jau vairākus gadus, tas tiek vienīgi
uzturēts, tā kā klienti vēl joprojām ir. Bet skaidrs, ka tālākā nākotnē šis
tīkls tiks likvidēts. 1G telefona aparāti tiek ražoti ļoti mazos daudzumos un,
protams, arī mūsu uzņēmuma NMT abonentu kļūst aizvien mazāk. Kad šis apjoms
sasniegs kritisko robežu un vairs nebūs vērts uzturēt tīklu, tad arī pieņemsim lēmumu par NMT likvidāciju. Tas
notiks pakāpeniski un, protams, mūsu klienti par to tiks informēti vismaz gadu
iepriekš. Igaunijā, Dānijā un dažās citās valstīs NMT tīkls jau tagad ir
likvidēts un tas ir neizbēgami.
- Pavisam drīz LMT atzīmēs desmito jubileju. Kādi pārsteigumi
gaida jūsu klientus?
- Protams, gatavojam klientiem dāvanas un interesantus jaunumus,
jo mēs esam šos desmit gadus strādājuši
kopā ar mūsu klientiem. Ir arī tādi, kas ir nostrādājuši kopā ar mums visus
desmit gadus. Mūsu attieksmi pret klientiem zināmā mērā varētu raksturot ar
populāro teicienu no Mazā Prinča, ka mēs esam atbildīgi par tiem, kurus esam
pieradinājuši.
- Iznāk, ka jūs paši sev jubilejā dāvināt jauno LMT ēku, kura
tieši ap šo laiku būs gatava.
- Māju nodos decembrī, un nākamā gada pirmā ceturkšņa laikā ir
paredzēta pārcelšanās. Visas ar to
saistītās procedūras ir precīzi saplānotas, norādīts, kurā dienā katra
struktūrvienība pārvācas, nodrošināts transports utt. Katrā ziņā, mēs darīsim
visu, lai šīs pārvākšanās laikā neciestu mūsu klienti. Klientu apkalpošanas
centri visur paliks tur, kur tie ir, šis darbs netiks traucēts.
- Tas ir ļoti simboliski - nacionālais operators nostājas blakus
savulaik lielākajam Latvijas telekomunikāciju simbolam - VEF.
- Sirds dziļumos mēs, LMT veidotāji un pirmā komanda, nekad neesam
aizmirsuši savas vefiešu saknes, arī vecā administrācijas ēka atrodas bijušajā
VEF bērnudārzā. Bērni sen izauguši, LMT arī. Laiks sākt rakstīt jaunu, vēl
mobilāku vēstures grāmatu.
Gunta KĻAVIŅA
2002. gada 2. janvārī Latvijas Mobilais Telefons atzīmēs desmito
gadadienu kopš uzņēmuma de iure dibināšanas un NMT tīkla darbības
uzsākšanas. Pirmo darbības gadu
uzņēmums noslēdza ar 500 abonentiem, bet
desmito - ar 320 155 (15. oktobra dati), kas ir 13,58 procenti valsts
iedzīvotāju. Klientu pozitīvās attieksmes un uzticības dēļ varētu runāt pat par
sava veida LMT fenomenu. Kāds ir bijis
aizvadītais laiks, ko sola nākotne, kādas pārdomas mājo LMT galvenā cilvēka
galvā - par to SP sarunā ar uzņēmuma prezidentu Juri BINDI.
- Nacionālais mobilā tīkla operators - kāda ir šī jēdziena dziļākā
būtība?
- Vairumā pasaules valstu, izsniedzot licenci, operatoram tiek
noteikts gan pārklājuma apjoms, gan termiņš, kurā šis pārklājums jārealizē.
Latvijā šādu juridisko nosacījumu nav
un tas, cik lielā mērā tiek sasniegts nacionālais pārklājums, ir atkarīgs no
paša operatora ekonomiskās un arī valstiskās pieejas. Protams, ir rajoni, kas
tiešā veidā nedod operatoram ieņēmumus, tomēr tīkla veidošana tajos palielina
kopējo trafiku, līdz ar to nav īsti pareizi runāt par kāda viena rajona
ekonomisko neizdevīgumu. Tīkls jāvērtē kopumā: vai nu tas ir rentabls vai nav.
Protams, pastāv arī tāds
jēdziens kā uzticams savas valsts pilsonis (sevišķi populārs tas ir Amerikā) un, manuprāt, to var attiecināt
arī uz uzņēmumiem. Šī labā pilsoņa (vai labā uzņēmuma) pamatideoloģija ir domāt
par valsts nākotni tālākā perspektīvā, ne tikai īstermiņa kategorijās.
- Kāpēc, jūsuprāt,
nopietni biznesa cilvēki Latvijā visbiežāk
izvēlas tieši LMT?
- Galvenie pamatprincipi mūsu darbībā ir kvalitāte un uzticamība.
Tos mēs esam ievērojuši no pirmās uzņēmuma darbības dienas. Skaidrs, ka īpaši
biznesa cilvēkiem (bet ne tikai viņiem) šī stabilitāte un uzticamība ir
ārkārtīgi svarīga, jo vienmēr ir vajadzīgs partneris, uz kuru var paļauties.
Protams, ļoti būtiski ir arī tas, ka mēs nekad nemelojam saviem klientiem.
Parasti tajā brīdī, kad klientam tīkla lietošanas izmaksas vairs nešķiet tik
būtiskas, viņš izvēlas to tīklu, kurš sniedz lielākas garantijas, stabilitāti,
dod ilgtermiņa karjeras un panākumu plānošanas iespējas. Es pat nebaidos teikt,
ka mūsu GSM tīkla kvalitāte, iespējams, ir viena no labākajām pasaulē.
- Atbildības un klientu uzticības nasta - vai tā reizēm nav
par smagu?
- Galvenās problēmas, kas dažkārt rodas tīklā, parasti notiek no
mums neatkarīgu, objektīvu apstākļu dēļ, piemēram, saistībā ar elektroenerģijas
padeves pārtraukumiem. Jāteic, ka pārsvarā mūsu klientu attieksme pret šādām
avārijām ir saprotoša (protams, gadās arī izņēmumi). Interesanti, kā
mainījusies klientu attieksme pret tīkla pārklājumu. Agrāk tas šķita normāli,
ka daudzviet nav pārklājuma, bet šobrīd tās nedaudzās vietas, kur tā vēl nav,
tiek uztvertas kā kaut kas ārkārtējs. Protams, atbildība pret klientu ir ļoti
liela, bet mēs vadāmies pēc principa mēs neesam pieņemti vieglā darbā (tā
savulaik teica bijušais VEF ģenerāldirektors Oļegs Ļeņovs).
- Cik tālu LMT būtu gatavs
iet klientu un cik - biznesa dēļ? Vai abi šie mērķi reizēm nav pretrunā viens
ar otru?
- Ir ļoti svarīgi atrast zelta vidusceļu. Protams, ir gadījumi,
kad nevaram apmierināt visas klientu vēlmes par spīti slavenajam lozungam, ka
klients ir karalis. Diemžēl tādās reizēs esam spiesti klientam atteikt, jo paliekam uzticīgi godīguma principam. Arī tā
galu galā ir attieksme. Protams, šie abi principi ir zināmā pretrunā un tai pat
laikā - līdzsvarā. Pati biznesa ideja ir - saskatīt un spēt noturēt šo trauslo
līdzsvaru, lai tas būtu izdevīgi gan biznesam, gan klientiem. Cenšamies šīs abu
pušu intereses aizvien vairāk tuvināt.
- Mēdz teikt, ka katra lieta maksā tieši tik, cik tā maksā. Cik
tālu var pazemināt tarifus?
- Te varētu runāt par saprātīgām cenām. Tarifs nekad nav atraujams
no tādām kategorijām kā tīkla pārklājums, kvalitāte, pakalpojumu daudzums,
klientu apkalpošanas kvalitāte u.tml. Protams, tarifus nevar pazemināt līdz
nullei, un ideāli būtu, ja katrs tarifs ir pamatots ar reālajām izmaksām. Taču
bieži vien (varbūt ne mūsu nozarē) gadās, ka ir ļoti liels pieprasījums pēc
kāda pakalpojuma, kura pašizmaksa ir ārkārtīgi zema. Pēc biznesa loģikas šādos
gadījumos tarifs ir augstāks par pašizmaksu. Var būt arī otrādi. Tiesa, ES
direktīvas diezgan stingri iebilst pret šķērssubsīdijām. Šobrīd LMT vēl ir
tarifu pazemināšanas iespējas, un to mēs noteikti arī darīsim.
- Tomēr LMT tīklā tarifs ir Ls 0,13, bet Tele2 biznesa klasē - Ls
0,065.
- Tas ir atkarīgs no tarifu plāna. Salīdzinot tarifus, vienmēr ir
ļoti jāuzmanās, jo ir pilnīgi atšķirīgi zvanīšanas paradumi, trafika struktūra.
Katram cilvēkam individuāli būtu uzmanīgi jāizrēķina, kurš tarifu plāns, kurš
operators viņam ir izdevīgāks. Daļā sabiedrības ir iesakņojies stereotips, ka
Tele 2 it kā ir lētāks, bet tā ļoti daudzos gadījumos ir tikai ilūzija: kad sāk
rēķināt un saliek kopā visas izmaksas, praktiski nav nekādas starpības.
LMT, piemēram, ir tarifu plāns Piezvani man, kur tarifs par
sarunām ir 0 (protams, ja nepārsniedz noteikto limitu - 25 minūtes mēnesī).
Maksā tikai abonēšanas maksu un runā par brīvu! Vai gan iespējams vēl lētāks
tarifs par nulli!
- Kāds ir jūsu viedoklis par saspringto situāciju, kas veidojas
konkurencē ar Tele 2?
- Nedomāju, ka situācija ir saspringta. Tā ir pilnīgi normāla
konkurence.
- Vai LMT licences noteikumi (bez tiesībām subsidēt telefonus)
joprojām atšķiras no konkurentiem? Vai
tur nebūtu jāiejaucas Konkurences padomei?
- Konkurences padome šo jautājumu neatrisinās, tā ir satiksmes
ministra kompetence. 1. novembrī tika pieņemts jaunais telekomunikāciju likums,
un tagad mēs varētu sākt sarunu ar ministru no sākuma, uz jauniem noteikumiem.
Protams, šie jautājumi noteikti ir jārisina, jo nav normāli, ka operatoru
licences atšķiras.
- Vai gadījumā, ja LMT izdotos panākt līdzīgus licences noteikumus, jūs arī tos izmantotu subsīdijām?
- Subsīdijas ir ļoti nosacīts jēdziens, jo var samazināt (subsidēt) tarifus, var pirkt
telefonus un dalīt tos par brīvu, var līmēt naudu uz sienas tapešu vietā vai
veidot lielformāta reklāmas - tā ir katra operatora darīšana. Pavisam kas
cits ir t.s. SIM Lock koda
uzlikšana, kas ļauj lietot telefona aparātu izmantot tikai Tele 2 tīklā un nedod
iespēju mainīt operatoru. Tas jau ir klajš patērētāju tiesību pārkāpums. Pēdējā
laikā šādā veidā tiek kodēti praktiski visi Tele 2 abonentu telefoni. Šai problēmai ir arī otra puse - tieši šo
ierobežojumu dēļ sācis zelt nelegālais
bizness, jo, dabiski, atrodas prasmīgi cilvēki, kas šo SIM Lock par lētu naudu
atkodē.
- Kurus no LMT pirmās desmitgades jaunajiem pakalpojumiem jūs
vērtējat kā visveiksmīgākos?
- Vērtējot visas desmitgades garumā, visveiksmīgākais noteikti ir
kvalitatīvs tīkls, kurš gandrīz ir sasniedzis nacionālo pārklājumu (tas pārklāj
91,6 procenti teritorijas un ir pieejams 93,7 procentiem Latvijas iedzīvotāju).
Nākamgad paredzēts pilnīgs pārklājums. LMT uzbūvētas 526 GSM bāzes stacijas
(šogad vien - 58) un noslēgti viesabonēšanas līgumi ar 242 mobilajiem
operatoriem 87 pasaules valstīs.
No pakalpojumiem par visveiksmīgākajiem uzskatu visus tos, kas bāzēti
uz īsziņām. Te nevar runāt par kādu atsevišķu pakalpojumu, bet par visu grupu,
kur īsziņas ir kā pakalpojumu tehnoloģiskā platforma.
- Vai pieļaujat iespēju, ka nākotnē LMT varētu paplašināt darbību arī citos virzienos, piemēram, mobilajā
komercijā, satura piegādē, varbūt pat fiksētajās telekomunikācijās (protams,
pēc gada) u.tml.?
- Sāksim ar to, jaunais likums vairs nedefinē atsevišķi fiksētās
un mobilās telekomunikācijas, bet gan
publiskos tīklus (pretstatā privātajiem), jo klientu būtībā neinteresē
tehnoloģija, ar kuru viņam tiek piegādāts šis pakalpojums. Kas attiecas uz mobilo komerciju, tad mēs to
jau esam sākuši ar Mobilo banku u.c. pakalpojumiem. Mēs aizvien paplašinām
iespējas, pakāpeniski palielinot pārraides ātrumu. Nākamgad LMT klientus gaida
ne viens vien interesants, līdz šim Latvijā nebijis pakalpojums.
- Joprojām nav īstas
skaidrības par 3G tīkla iespējām Latvijā. Kāda ir jūsu prognoze?
- Ja paseko pasaules preses apskatiem, tad 3G vismaz šobrīd ir
ļoti smagā krīzes situācijā. Nesen lasīju, ka Čehijā vispār neviens operators
nav pieteicies uz izsoli. Es nepavisam nebrīnītos, ja tā notiktu arī Latvijā,
jo patiesībā neviens īsti nevar pateikt, kāds īsti būs reālais ieguvums. Vismaz
operatoriem - vieni vienīgi zaudējumi, kas labākajā gadījumā varētu tikt
atpelnīti neprognozējamā nākotnē. Pēc maniem ļoti aptuveniem aprēķiniem Latvijā
šie milzīgie kapitālieguldījumi varētu sasniegt gandrīz miljardu eiro.
Patiesībā UMTS neveiksme ir ielikta pašā sākuma koncepcijā, jo to
izveidoja, vadoties no ražotāju, nevis operatoru interesēm. Tas, šķiet, bija
pirms gadiem diviem, kad ETSI ģenerālajā asamblejā notika balsojums par to, kas
būs UMTS bāzes tehnoloģija, un ar ļoti nelielu balsu iztrūkumu netika
apstiprināta GSM tehnoloģija. Ja operatoru un GSM asociācijas priekšlikums būtu
guvis ETSI atbalstu, tad visa UMTS attīstība izskatītos pavisam savādāka,
kapitālieguldījumi noteikti būtu daudz mazāki un UMTS varbūt šobrīd jau
strādātu pilnā sparā. Diemžēl tas bija politisks lēmums, kuru faktiski izšķīra
to uzņēmumu balsis, kuru centri neatrodas Eiropā.
- 3G grūtības it kā visi saprot, bet tai pat laikā gan presē, gan
arī starptautiskos forumos (arī šoruden Rīgā) pārsvarā runā tikai par ļoti
spožām nākotnes perspektīvām, par to, cik miljonu lietotāju būs pēc pāris
gadiem, kādas datu pārraides iespējas šī tehnoloģija dos. Tai pat laikā pavisam
maz dzirdams par problēmām un to risinājumiem. Savukārt lietotājus gan interesē
šīs jaunās 3G iespējas, tomēr viņi nevēlas
par tām maksāt dārgāk nekā līdz šim.
- Ir vairāki iemesli, kas radījuši 3G krīzi. Pirmā un galvenā
problēma ir šīs nepamatoti optimistiskās prognozes. Rezultātā daudzās valstīs
tiks sagrābtas milzīgas naudas par licencēm, kas kopsummā ļoti ievērojami
ietekmē telekomunikāciju nozares reitingu un likviditāti. Daudzi
telekomunikāciju uzņēmumi šobrīd ir ļoti smagā finansiālā stāvoklī šo milzīgo
licenču maksājumu dēļ. Var, protams, teikt, ka dažas valstis ir samazinājušas
savu budžeta deficītu, piemēram, Lielbritānija un Vācija, kuras nereti min kā
pozitīvus paraugus. Tomēr pēc manām un arī finansu speciālistu domām netiešie
zaudējumi, kas radušies krīzes rezultātā (uzņēmumu slēgšana, darbavietu
likvidācija, kredītu reitinga krišanās telekomunikāciju nozarei) ir radījusi
tādus kopējos zaudējumus industrijai, kas ir lielāki nekā tiešie ieguvumi no 3G
licencēm.
Pāreja no analogajiem (1G) uz ciparu standartiem (2G) patiešām
bija revolucionāra, un tā ļāva paplašināt gan pārraides ātrumu, gan lietot
daudz optimālākas informācijas apstrādes metodes. Izveidojās arī globāls tīkls
ar precīzām viesabonēšanas procedūrām. Šobrīd pirmās problēmas parādās jau ar
GPRS tehnoloģijas ieviešanu, jo tās viesabonēšanas procedūras patlaban ir visai
miglainas. Līdz ar to, ja klients izmanto GPRS iespējas savas valsts operatora tīklā, tas nebūt nenozīmē, ka
aizbraucot uz citu valsti, kurā arī ir GPRS, viņš šo funkciju varēs lietot. Šis
jautājums vēl ir ļoti trauslā izstrādes stadijā, nav formulēti norēķinu un datu
apmaiņas principi, tarifikācija u.c. Starpoperatoru norēķini vēl ir ļoti
neskaidri, par to joprojām turpinās diskusijas GSM asociācijas darba grupās.
Tieši šīs pašas problēmas turpmāk būs arī UMTS pamatā.
- Uz visa šī problēmu fona, manuprāt, ļoti pozitīvi vērtējams Somijas piemērs, kur 3G licences
izsniedz par brīvu (jāmaksā tikai nominālā cena par frekvencēm). Somi to pamato
tā, ka operatoriem tīkla izveidei jāiegulda tik milzīgas summas, ka nebūtu
godīgi plēst no viņiem baltu naudu tikai par ieejas biļeti.
- Tas neapšaubāmi ir ļoti pozitīvs piemērs. Te gan vēl ir
jautājums par tīkla izveidošanu un pakalpojumu sniegšanu - kas to spēs, kas ne.
Ir arī otrs piemērs, ka Zviedrijā tādu vai citādu politisko spēļu rezultātā
Telia AB nesaņēma 3G licenci. Galu galā viņi apvienojās ar saviem niknākajiem
konkurentiem Tele 2, veidojot kopīgu tīklu un sniedzot pakalpojumus. Arī tas ir
risinājums, jo ļauj samazināt investīciju apjomu. Galu galā, vienā valstī taču
nav nepieciešami divi, trīs vai pat četri tīkli. Pietiek, ka tehniskais tīkls
ir viens un tad katrs operators var sniegt pakalpojumus saviem klientiem.
- Labs risinājums būtu arī Nokia piedāvātais koplietojuma tīkls
(shared network) vairākiem operatoriem, lai samazinātu UMTS tīkla izmaksas.
- Tas varētu būt pietiekami reāls risinājums, bet, protams, viss
ir atkarīgs no nosacījumiem. Paliek arī vesela virkne jautājumu par kvalitāti,
aparātiem, cenām. Prognoze, ka 3G galiekārtas vismaz sākotnēji būs ļoti dārgas,
acīmredzot nemainīsies.
- Pieņemsim, ka pēc pirmās neveiksmīgās 3G licences izsoles kārtas
Latvijā tiek pieņemts cits politiskais lēmums un licences tiek izsniegtas par
fiksētu maksu vai pat par brīvu (kā Somijā), turklāt operatori izmanto kopīgu
radiopiekļuves tīklu. Vai, jūsuprāt, tādā gadījumā UMTS Latvijā būtu reālākas
izredzes?
- Manuprāt, Latvijā šobrīd UMTS perspektīvas ir diezgan bēdīgas,
šo tīklu balss pārraidei diez vai kāds izmantos, jo tas ir pārāk dārgi. Drīzāk
varētu runāt par duālajiem tīkliem (GSM/UMTS).
- Kāda, jūsuprāt, varētu būt Latvijas klientu interese par
mobilajām datu pārraides iespējām?
Galvenā problēma ir tā, ka mobilās datu pārraides perspektīvas arī
ir pārvērtētas. Patiesībā šobrīd nav pamata īpaši optimistiskām prognozēm,
varbūt pēc pieciem gadiem būs. Sarežģījumi noteikti būs arī ar termināliem. Tā
kā UMTS pamatsūtība ir datu pārraide un multimediji, tad vairāk par dažām
teksta rindiņām un vājas izšķirtspējas attēlu nevarēs ievietot arī jaunajos 3G
terminālos. Labākais, kas šobrīd ir, ir Compaq izstrādātais Hipaq
piezīmjgrāmatiņas formātā, bet tā cena 400-500 latu. Lai kaut cik normāli
varētu saskatīt attēlu, displejam ir jābūt vismaz 10x15 cm. Kā nesen izteicās
Lattelekom prezidents Gundars Strautmanis, mazie 3G terminālu ekrāni varētu stipri attīstīt briļļu biznesu.
-Tomēr pat pašā pesimistiskākajā gadījumā kaut kāda attīstība
notiks. Jādomā, ka agrāk vai vēlāk UMTS licences tomēr tiks izsniegtas. Bet tai
pat laikā ir arī tādas analītiķu prognozes, ka līdz 2005. gadam varētu pilnīgi atmirt 1G. Kas notiks ar NMT tīklu Latvijā?
- NMT tīkls netiek attīstīts jau vairākus gadus, tas tiek vienīgi
uzturēts, tā kā klienti vēl joprojām ir. Bet skaidrs, ka tālākā nākotnē šis
tīkls tiks likvidēts. 1G telefona aparāti tiek ražoti ļoti mazos daudzumos un,
protams, arī mūsu uzņēmuma NMT abonentu kļūst aizvien mazāk. Kad šis apjoms
sasniegs kritisko robežu un vairs nebūs vērts uzturēt tīklu, tad arī pieņemsim lēmumu par NMT likvidāciju. Tas
notiks pakāpeniski un, protams, mūsu klienti par to tiks informēti vismaz gadu
iepriekš. Igaunijā, Dānijā un dažās citās valstīs NMT tīkls jau tagad ir
likvidēts un tas ir neizbēgami.
- Pavisam drīz LMT atzīmēs desmito jubileju. Kādi pārsteigumi
gaida jūsu klientus?
- Protams, gatavojam klientiem dāvanas un interesantus jaunumus,
jo mēs esam šos desmit gadus strādājuši
kopā ar mūsu klientiem. Ir arī tādi, kas ir nostrādājuši kopā ar mums visus
desmit gadus. Mūsu attieksmi pret klientiem zināmā mērā varētu raksturot ar
populāro teicienu no Mazā Prinča, ka mēs esam atbildīgi par tiem, kurus esam
pieradinājuši.
- Iznāk, ka jūs paši sev jubilejā dāvināt jauno LMT ēku, kura
tieši ap šo laiku būs gatava.
- Māju nodos decembrī, un nākamā gada pirmā ceturkšņa laikā ir
paredzēta pārcelšanās. Visas ar to
saistītās procedūras ir precīzi saplānotas, norādīts, kurā dienā katra
struktūrvienība pārvācas, nodrošināts transports utt. Katrā ziņā, mēs darīsim
visu, lai šīs pārvākšanās laikā neciestu mūsu klienti. Klientu apkalpošanas
centri visur paliks tur, kur tie ir, šis darbs netiks traucēts.
- Tas ir ļoti simboliski - nacionālais operators nostājas blakus
savulaik lielākajam Latvijas telekomunikāciju simbolam - VEF.
- Sirds dziļumos mēs, LMT veidotāji un pirmā komanda, nekad neesam
aizmirsuši savas vefiešu saknes, arī vecā administrācijas ēka atrodas bijušajā
VEF bērnudārzā. Bērni sen izauguši, LMT arī. Laiks sākt rakstīt jaunu, vēl
mobilāku vēstures grāmatu.
Gunta KĻAVIŅA