Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Kameras no 50x60 cm līdz 8x11 mm

   

 

Kamera ir tā fotoaparatūras sastāvdaļa, pēc kuras to atpazīst kā fotoaparātu. Tās uzbūves shematiskais princips nav mainījies kopš izgudrošanas brīža - gaismas necaurlaidīgs korpuss, kam pilnīgi jānovērš iespēja blakus gaismai nokļūt uz gaismas jutīgā materiāla. Kamerā iebūvēts slēdzis, vadības elementi, bieži vien arī objektīvs un zibspuldze.

Kādu fotoaparātu izvēlēties, ja tā vēl nav? Nepārprotamu atbildi dot nevar. Nav tāda  aparāta, kam piemīt visas labās īpašības un nevienas sliktās. Ja tāds būtu, tad kādēļ gan tos ražotu tik daudzveidīgus? Tas nozīmē, ka katram ir kādas atšķirīgas īpašības, kas piemērotas konkrētam nolūkam. Kas vienā lietā ir trūkums, citā - priekšrocība. Tādēļ fotoaparāts pirms iegādāšanās ir jāizpēta, lai zinātu, ko ar to varēs un ko nevarēs izdarīt un kādam nolūkam to izmantosiet. Bet galvenais jau ir tas, ka fotoaparāts ir tikai palīglīdzeklis fotogrāfa ideju realizēšanai.

 

Izpētiet un tad rīkojieties

Pirms fotografēšanas jāiepazīstas ar  kameras uzbūvi, jāizpēta tā atsevišķu daļu funkcijas un darbības principi. It īpaši nevajadzētu steigties spaidīt visas pogas, nezinot, kam tās paredzētas. Izlasiet instrukciju un, sekojot norādījumiem, lēnām un pamatīgi izpētiet kameru. Tas palīdzēs izprast detaļu funkcijas, kā arī palīdzēs pierast ar tām rīkoties.

Kameras mēdz būt gan atsevišķi korpusi, gan apvienoti ar pārējām sastāvdaļām. Paši vecākie un nebūt sliktākie ir plašu fotoaparāti, kur negatīva formāts sasniedz 50x60 centimetrus (ar šīm kamerām iespējams uzņemt tikai vienu kadru, tad kasete jāmaina). Tad seko platfilmu fotoaparāti ar kadra izmēru robežās no 4,5x6 līdz 6x12 centimetriem. Filmas ietilpība ir, sākot no dažiem kadriem līdz 16, atkarībā no kadra formāta. Kaseti atsevišķajām kamerām iespējams mainīt, nepiefotografējot filmu pilnībā. Fotogrāfijas izplatīšanās plašajā amatieru pasaulē sākās ar 35 mm filmu kameru parādīšanos. Iespaidīgais kadru skaits, nelielais izmērs un masa bija noteicošie faktori to attīstībā. Šaurfilmu kameras ir divu veidu - ar maināmu optiku (tālmēra un spoguļkameras) un bez (kompaktkameras un daļa parasto, mehānisko kameru). Filmu nav iespējams mainīt, pirms tā nav izfotografēta līdz galam (12, 24 vai 36 kadri, atkarībā no filmas garuma).

Kameras iedala mehāniskajās, pusautomātiskajās un automātiskajās, kā arī parastā skatumeklētāja (viewfinder), tālmēra (rangefinder) un spoguļkamerās (SLR). Digitālo kameru sadalījums ir līdzīgs, nav vienīgi tālmēra kameras.

Pie mehāniskajām kamerām var pieskaitīt visas plašu kameras, daļu platfilmu kameru un šaurfilmu kameras, kurās nav elektronikas. Tās ir vecās, visiem pazīstamās padomju laika "Smena", "Kijev", "Fed", "Zenit", ārzemju ražojumi "Praktica", "Leica" un citi. Daļa  firmu, attīstoties elektronikai, sāka ražot arī pusautomātiskas un automātiskās kameras. Pusautomātiskajām kamerām vislielākā nozīme ir profesionāļu vidū, jo svarīgi, lai reizēm fotoaparātu varētu atslēgt no automātiskā režīma un strādāt manuāli. Šeit lielākās firmas ir "Canon", "Nikon", "Leica", "Minolta" un citas. Visbeidzot, pilnīgi automātiskās kameras - kompaktkameras jeb tautā sauktie ziepjutrauki. Reizēm tie nemaz nav slikti, bet to trūkums ir neizslēdzamais automātiskais režīms. Šos aparātus ražo visas firmas, jo pieprasījums pēc tiem acīmredzot ir liels.

Parastā skatumeklētāja kameras ir visvienkāršākās. Kadra robežas kontrolē caur rāmjveida skatumeklētāju kameras korpusā, un filmu eksponē, izmantojot centrālo slēdzi. Arī tālmēra kamerām kadra robežas iestāda caur līdzīgu skatumeklētāju, ekponēšanas laiku visbiežāk nodrošina spraugslēdzis. Šo aparātu īpatnība ir īpašā asuma iestādīšana - skatoties caur skatumeklētāju, kas attēlu dubulto, asumu iestāda, savietojot abus attēlus vienā. Spoguļkamerām kadra robežas un asumu kontrolē uz prizmas skatumeklētāja matstikla, kas novietots kameras vidū, un gaisma uz to projicējas, atstarojoties no 45o leņķī pret objektīvu un matstiklu novietota spoguļa. Slēdža darbības laikā spogulis paceļas pie matstikla, ļaujot gaismai caur spraugslēdzi nokļūt līdz filmai.

 

Aparatūra amatieriem

Amatieru aparatūras klāsts ir visplašākais: sākot no kompaktkamerām un beidzot ar pusprofesionālajām spoguļkamerām. Kameru cenas ir salīdzinoši zemas, lai tās būtu pieejamas pēc iespējas plašākam ļaužu lokam. Taču līdz ar cenu pazeminās aparatūras kvalitāte un iespējas. Tomēr jāatzīst, ka ne vienmēr nepieciešama profesionāla kamera. Mūsdienu amatieru kameras pēc vidējiem rādītājiem ir ļoti labas, lai varētu nofotografēt jebkuru objektu gandrīz jebkuros gaismas apstākļos.

Kameru korpusi parasti ir izgatavoti no plastmasas, tie ir ļoti viegli, un tas ir saprotams, jo amatieri taču nestaipīs līdz aparātu, kas kopā ar objektīvu sver vairākus kilogramus - lai to dara profesionāļi. Kamerā iebūvētas visas fotografēšanai nepieciešamās vadības funkcijas, dažādas automātiskās programmas, bieži vien arī zibspuldze.

Programmas, atkarībā no fotografējamā objekta izvēles, nodrošina dažādus automātiskas ekspozīcijas variantus. Fotogrāfam atliek tikai pagriezt vadības pogu uz izvēlētā objekta simbola iedaļu, un programma pati izveidos visoptimālāko ekspozīciju. Tomēr automātikas bieži vien ir par daudz - tā atvieglo fotografēšanu, taču ierobežo fotogrāfa fantāziju lidojumu. Bildīte sanāk laba, bet bieži vien fotogrāfs pat nenojauš, kāds ir bijis eksponēšanas laiks un objektīva diafragma.

Objektīvu lēcas parasti ir iebūvētas plastmasas ietvarā, bet mēdz būt arī objektīvi ar plastmasas lēcām (parasti lētajiem ziepjutraukiem) un nereti arī ar plastmasas bajoneti. Lai nevilina zemā cena, jo arī kvalitāte tiem ir ļoti zema! Normāli, maināmie amatieru kameru objektīvi var būt arī plastmasas ietvarā, bet noteikti ar stikla lēcām. Lai amatieru dzīvi vēl vairāk atvieglotu, parasti tie ir zoom objektīvi ar autofokusu. Kvalitāte tiem ir vidēja, tāpēc pārāk liela formāta fotogrāfiju labāk netaisīt. Arī gaismasspēja ir viduvēja, zoom objektīviem tā mainās - platajā galā tā ir lielāka (1:3,5), garajā - mazāka (1:4,5).

Zibspuldzes parasti iebūvētas kamerā, taču tās, pirmkārt, ir mazjaudīgas, otrkārt, pārāk tuvu objektīvam. Tas rada neizbēgamu sarkano acu efektu. Arī funkcija, kas nodrošina izvairīšanos no šī efekta, ir diezgan nosacīta, jo efekts darbojas tikai līdz 1-1,5 metram. Lielākā attālumā efekts samazinās, bet pilnībā nepazūd.

 

Profesionālā aparatūra

Profesionāļi strādā ar visnopietnāko aparatūru. Ar ko tad tā atšķiras no citām? Pirmkārt, jau ar cenu - tā ir krietni augstāka. Tas ir izskaidrojams ļoti vienkārši - profesionālo kameru korpuss, slēdzis, kā arī optika fiziski ir īpaši izturīgi un kvalitatīvi. Korpuss parasti ir veidots no titāna sakausējuma, tāpēc profesionālās kameras ir krietni smagākas. Arī slēdzis ir gatavots no īpaša titāna sakausējuma, kas ir ļoti viegls, taču izturīgs.

Otrkārt, kameras ir ērti lietojamas, nodrošinātas ar visām funkcijām: sākot no absolūtas automātikas, beidzot ar pilnībā manuālu parametru uzstādīšanu - tā, lai ar vienas rokas pirkstiem varētu aizsniegt un mainīt jebkuru kameras parametru, to neatņemot no acs. Profesionāļu darbā tas ir ļoti būtiski. Vēl ļoti svarīgi, lai profesionālās kameras būtu ātrdarbīgas, tāpēc tām visām iespējams papildus pielikt bateriju paketi, kas apvienota ar vertikālo slēdža pogu un ātrdarbīgu motoru. Šādā komplektā iespējams fotografēt ar ātrumu līdz sešiem kadriem sekundē. Dažu firmu ražojumiem iespējams noņemt skatumeklētāja prizmu, kas ir būtiski, ja jāfotografē no ļoti zema punkta (zemes) vai izstieptās rokās, kadra robežas kontrolējot uz atklāta matstikla.

Slēdzis spēj nodrošināt eksponēšanas laiku robežās no 30 sekundēm līdz 1/8000 sekundes daļai. Turklāt raksturīgi, ka tam ir ļoti neliela pieļaujamā kļūdas iespēja. Faktiski tas strādā ar ideālu precizitāti.

Profesionālā optika atšķiras ar īpaši augstiem kvalitātes rādītājiem. Tai noteikti ir liela, pastāvīga gaismasspēja, visbiežāk 1:2,8, bet vienam Canon firmas 50 mm objektīvam gaismasspēja ir 1:1. Taču kvalitāte jau nav gaismasspējā - profesionāls objektīvs izceļas ar ārkārtīgi augstu lēcu izšķiršanas spēju, īpaši ātrdarbīgu un klusu autofokusa motoru, kas spēj iefokusēt asumā ļoti ātri pārvietojošos objektus, kamerai strādājot ar maksimālo ātrumu. Arī profesionālie zoom objektīvi ir daudz kvalitatīvāki par amatieriem paredzētajiem. Un, protams, visi objektīvi ir metāla korpusā, kas nodrošina to fizisko izturību.

 

Kameras kopšana

Fotoaparatūra ir jākopj. Īpaši jāizsargājas no triecieniem un kritieniem, kā arī no mitruma un putekļu iekļūšanas aparātā un straujām temperatūras maiņām. Ziemā, ienesot fotoaparātu istabā, jāļauj tam sasilt, neizņemot laukā no somiņas. Fotoaparātu nedrīkst eļļot. Pēc fotografēšanas lietū ar mīkstu lupatiņu jānoslauka korpuss, metāla daļas, izņemot objektīva lēcas. Tās ir jātīra īpaši. Vispirms no objektīva ar gumijas bumbieri vai saspiestu gaisu, kas pieejams fotopiederumu veikalos, izpūš putekļus vai tos noslauka ar mīkstu otiņu. Taukainus plankumus noņem ar speciālām salvetēm vai zamšādas lupatiņu, to samitrinot speciālā objektīva lēcu tīrīšanai paredzētā šķīdumā. Lēcas nedrīkst berzt, jo tā var saskrāpēt jutīgo virsmu dzidrinājumu. Tās tīra, viegli piespiežot salveti lēcai un virzot to apļveidīgi (pirms tam noteikti jānopūš putekļi).

Ja kamera tiek pareizi lietota un kopta, tai ir ilgs mūžs.

 

VEF Minox fotoaparāts

Vismazākā fotokamera pasaulē ir Latvijā izgudrotais un VEF ražotais (1937-1944) fotoaparāts VEF Minox. Tā izmēri 15x27x80 mm, masa 125 grami, negatīva izmērs 8x11 mm. Toreiz tas bija pilnīgi jauna veida fotoaparāts, kuru vēlāk dažādu valstu spiegi ar sekmēm izmantoja savā darbā. Rīgā dzimušais un tajā laikā Igaunijā dzīvojošais fotoaparāta izgudrotājs Valters Caps (Walter Zapp) ar savu ideju par mazgabarīta fotoaparātu bija apbraukājis Vāciju, Franciju, Angliju un citas valstis, bet tikai VEF šo rotaļlietu riskēja izgatavot.

Pēc kara VEF Minox ražošanu dažādu iemeslu dēļ neizdevās atjaunot un Valters Caps Vācijā nodibināja firmu Minox GmbH, kura turpināja, pakāpeniski uzlabojot, šo fotoaparātu ražot. Pirms kara VEF saražoja 17 000 aparātu, bet vācu firma ir izgatavojusi ap vienu miljonu Minox fotoaparātus. Šobrīd oriģinālais VEF Minox ir liels retums un, kā jau retumam, tā cena ir augsta.

 

Elmārs RUDZĪTIS

foto ziņu aģentūras A.F.I. direktors

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001