Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Reklāmas baneru raibā pasaule

   

Banner (angl.) — karogs, simbols, transparents.
   

Reti kurš vairs atceras šādu vārda banner tulkojumu, taču jebkurš interneta lietotājs nešaubīgi varēs pateikt, ka baneris ir reklāma internetā un ka tas ir neliels taisnstūrveida attēls. Uzklikšķinot uz banera, interneta lietotāji nokļūst attiecīgā reklāmdevēja pasaules tīmekļa lapās. Lielāka daļa interneta lietotāju visticamāk neielaidīsies sarunās par baneriem, jo viņiem tas nav interesanti, taču pavisam citāda attieksme irpasaules tīmekļa lapu īpašniekiem, kuri pelna naudu ar reklāmas baneru izvietošanu, cilvēkiem, kuri vēlas reklamēt savas preces un pakalpojumus, kā arī interneta lapu dizaineriem, jo tas ir viņu darbalauks. Banera kā reklāmas elementa galvenais uzdevumsir palielināt reklāmdevēja pasaules tīmekļa lapu apmeklētāju daudzumu. Banerim ir arī otra funkcija, kas dažkārt var būt pat svarīgāka nekā pirmā, proti, baneris kalpo arī uzņēmuma tēla reklāmai. To vajadzētu atcerēties reklāmdevējiem, kad viņi vērtē sava banera efektivitāti.

Baneru izgatavošanas tehnoloģija

Pats izplatītākais banera izmērs ir 468x60 pikseļi, lai gan pastāv aptuveni desmit baneru formu un izmēru standarti. Parasti baneru grafiskais formāts ir gif vai jpg. Gif formāts pieļauj iespēju veidot animācijas, caurspīdīgus laukumus, pakāpeniski atvērt attēlu. Formāts pieļauj tikai 256 krāsu izmantošanu. Banerus ar fotoattēliem un pludenām krāsu pārejām parasti veido jpg formātā. Tajā ir iespējams izmantot 16 miljonu krāsu, taču šajā formātā nav iespējama animācija un caurspīdība. Abi formāti labi padodas kompresijai, kas ir ļoti būtiski, jo banerim ir ātri jāatveras. Šī iemesla dēļ pastāv ierobežojumi banera izmēram kilobaitos (parasti tas ir ne vairāk kā 15 KB). Salīdzinoši nesen sākuši parādīties baneri, kas satur HTML kodu elementus, JAVA apletus, CGI formas u. c. Par CGI formām ir vērts parunāt vairāk. CGI formas, kas atrodas banerī, sadarbojas ar CGI skriptu, kas atrodas reklāmdevēja serverī. Tāds baneris strādā daudz elastīgāk. Piemēram, var izmantot vairākas pārejas adreses, un lietotājs uzreiz nonāks tur, kur vēlas. Baneris ar CGI formu ir ideāli piemērots aptauju rīkošanai, nepārejot uz jaunu lapu, jo tas dod iespēju aizpildīt anketu un nosūtīt to no banera. Droši vien esat redzējuši banerus, kuros ir redzami Windows interfeisa grafiskie elementi. Lietotājs neapzināti vēlas uzklikšķināt peli uz šāda banera, taču šādu elementu izmantošana gif un jpg formātos ir tikai māneklis, jo podziņas un izvēlne tajos nedarbojas — lietotājs vienkārši nokļūst reklāmdevēja lapās. Baneros, kuros ir izmantotas CGI formas, izvēlne tik tiešām darbojas. Jaunākais sasniegums ir firmas Macromedia izstrādātā tehnoloģija Shokwave Flash, kas dod iespēju veidot interaktīvus banerus. Līdz ar to reklāmdevēji ir ieguvuši jaunu un efektīvu līdzekli, ar ko iedarboties uz savu mērķauditoriju. Ar Shokwave Flash tehnoloģiju var veidot ne tikai animētus banerus, bet arī multimediju filmiņas ar neierobežotu informācijas apjomu, pievienot iespaidīgus animācijas efektus,kā arī izmantot audio. Turklāt faila izmērs ir neliels un baneris ātri atveras. Flash tehnoloģijā veidotie baneri ir interaktīvi arī tajā ziņā, ka to elementi spēj reaģēt uz peles kustībām. Šādos baneros ir iespējami dažādi kontroles elementi un daudzveidīgas izvēlnes, saites uz vairākām adresēm. Šādos baneros var iestrādāt arī pogu elektroniskā pasta nosūtīšanai. Pastāv iespēja pēc noteikta laika vai arī mijiedarbībā ar lietotāju esošā banera vietā atvērt jaunu. Izmantojot programmu Macromedia Generator, kas ir instalēta uz servera, iespējams dinamiski mainīt banera saturu, piemēram, tekstu, attēlus, saites un citus elementus. Šī tehnoloģija spēj automatizēt baneru atjaunošanas procesu, un tādēļ tā ir ideāli piemērota, piemēram, ziņu baneriem.

Kā izmērīt banera efektivitāti?

Viens no svarīgākajiem banera efektivitātes rādītājiem ir CTR (click/through ratio) — attiecība starp to, cik reižu baneris ir parādīts un cik reižu lietotāji to ir noklikšķinājuši. Ja jūsu baneris ir demonstrēts 1000 reižu, bet lietotāji to ir noklikšķinājuši un nokļuvuši jūsu interneta lapās 50 reižu, banera CTR ir 5 procenti. Pēc statistikas datiem vidējais baneru CTR ir 2,11 procenti. Tiesa, tas, ka banera CTR ir 2 procenti, nenozīmē, ka atlikušie 98 procenti banera ekspozīciju ir bijuši veltīgi. Katra banera ekspozīcija reklāmdevējam dod jūtamu labumu, jo baneri ir arī firmu, pakalpojumu un pasaules tīmekļa lapu tēla reklāmas nesēji. Lai izveidotu efektīvu tēla reklāmu, jāņem vērā vairāki faktori: profesionāls dizains, veiksmīgs reklāmas teksts un sauklis, atbilstoši attēli u. c. Veidojot imidža reklāmu, nevajadzētu izmantot pseidoizvēlnes un pseidopodziņas, intriģējošas, bet tukšas frāzes. Ar šādiem paņēmieniem var palielināt banera CTR, bet pastāv risks zaudēt ieinteresētus, vērtīgus lietotājus. Tomēr arī sausais baneris ar precīzu interneta lapu satura izklāstu nav pareizs risinājums — šāda banera CTR parasti ir ļoti zems, jo tas nepaliek atmiņā un neveido pozitīvu tēlu. Efektīviem baneriem ir augsta mākslinieciskā un tehniskā kvalitāte. Slikts dizains liecina par reklamējamā objekta nenopietnību un zemu prestiža līmeni.

Vai nevēlaties bezmaksas baneri?

Kvalitatīva banera izveidošana ir nopietns darbs, par ko ir jāmaksā, tomēr internetā ir daudz piedāvājumu izveidotbaneri pilnīgi bez maksas. Kas slēpjas aiz šiem piedāvājumiem? Viss, kas vien iespējams! Lūk, kāds piemērs. Lapā www.chat.ru/ņbanner99/ jums piedāvā izvēlēties banera paraugu, uzklikšķināt uz tā un sagaidīt, kad pilnībā atvērsies lapa, ar kuru ir saistīts šis baneris. Pēc tam šīs lappuses adrese ir jāaizsūta uz noteiktu elektroniskā pasta adresi (tā ir anonīma) it kā tādēļ, lai noteiktu pasūtītā banera tipu. Tālāk jums apsola atsūtīt anketu ar virkni jautājumu, lai izveidotu baneri atbilstoši jūsu vajadzībām. Turklāt jums godīgi norāda, ka cena par pakalpojumu ir tā, ka jūs skatāties šos banerus un tādējādi palielināt to CTR. It kā viss būtu pareizi, tikai visi pieci piedāvātie baneri ir saistīti ar vienu un to pašu lapu, kas attiecas uz tematu tikai pieaugušajiem. Acīmredzot, aprēķins ir balstīts uz to, ka, nonākot šajā lapā, jūs aizmirsīsiet, kāpēc esat tur nokļuvis.

Kur likt savu baneri?

Pastāv vairāki veidi, kā izvietot banerus internetā. Pats vienkāršākais — vienoties ar citu interneta lapu saimnieku par to, ka jūs izvietojat savus banerus cits cita lapās. Ja jums piedāvās izvēlēties, kurā vietā baneri novietot, ir vērts iepazīties ar Webreference.com pētījumu rezultātiem (http://www.webreference. com/dev/banners/ theories.html). Baneris, kas ir novietots zem ekrāna augšējās trešdaļas, dod par 70 procentiem augstāku CTR nekā baneris, kas ir novietots pašā augšā. Nestandarta izmēra baneris (125x125 pikseļi), kas ir novietots ekrāna apakšējā labajā malā, dod par 228 procentiem augstāku CTR nekā standarta baneris, kas novietots lapas augšējā malā. Baneru apmaiņu ieteicams veikt ar sākumlapām, kuru tematika ir līdzīga (taču ne ar konkurentiem!). Un jāatceras, ka konkurējošām sākumlapām parasti ir vairāk vai mazāk pastāvīga auditorija, un tas nozīmē, ka baneri redzēs vieni un tie paši cilvēki, līdz ar to banera CTR strauji kritīs (t. s. banera sadegšanas process). Iegūt plašāku auditoriju iespējams, izmantojot baneru apmaiņas sistēmas (Banner Exchange Services), kas nodrošina jūsu banera demonstrāciju citās pasaules tīmekļa lapās apmaiņā pret citu baneru demonstrāciju jūsu lapās. Šādi dienesti par pakalpojumiem parasti ņem noteiktu baneru demonstrācijas procentu. Piemēram, pazīstamais krievu dienests Reklama.ru par 100 svešu baneru parādīšanu jūsu lapās, attiecīgi parādīs jūsu baneri 85 citās lapās. Dienesta rīcībā palikušās baneru demonstrācijas reizes tas var pārdot citiem klientiem par naudu. Latvijas dienests adsXchange (www.adsexchange. lv), ko ir izveidojusi firma Internet klubs, vispār neņemnekādu samaksu. Vēl vairāk — katram jaunam dalībniekam tiek piešķirtas 100 bezmaksas demonstrācijas reizes. AdsXchange statistikas lapās var atrast visu projekta dalībnieku sarakstu, paskatīties aktīvos banerus un to CTR. Tādējādi reklāmdevējs var gūt priekšstatu par to, kādai auditorijai tiks rādīts viņa baneris un kādi baneri tiks rādīti viņa lapās. Dažas baneru apmaiņas sistēmas dod iespēju veidot elastīgas reklāmas kampaņas. Piemēram, var pasūtīt, lai jūsu baneris tiktu demonstrēts tikai noteiktā, jūsu izvēlētā serveru grupā vai tikai jūsu noteiktā laikā. Pastāv tehnoloģija, kas dod iespēju atkārtoti nerādīt baneri lietotājiem, kas to jau ir redzējuši. Ja nevēlaties, lai jūsu lapās tiek demonstrēti sveši baneri, varat maksāt par sava banera demonstrēšanu citās interneta lapās. Ja pērkat reklāmu meklētājserverī, varat vienoties, ka jūsu baneris tiek parādīts tikai tiem lietotājiem, kas meklē informāciju par jūsu sniegtajai informācijai līdzīgu tematiku. Tiesa, šis pakalpojums maksā dārgāk. Protams, baneru reklāmas kampaņai ir savas īpatnības, taču vispārējie reklāmas principi ir spēkā arī šeit. Izvirziet konkrētu reklāmas mērķi, strādājiet ar mērķauditoriju un jums izdosies!
   

Marina KALMIKOVA
 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001