Tava personificētā televīzija
Straujā tehnoloģiju attīstība liek pasaulei nemitīgi mainīties.
Dažas pašreizējās izmaiņas var pilnīgi pārveidot televīzijas industrijas tēlu.
Tradicionālo push modeli (stingri noteiktu raidījumu pārraide) aizvieto uz
patērētāju orientēta pull pieeja, kad klientam ir iespēja pašam izveidot savu
televīzijas programmu. Šis process attīstās ļoti strauji, un acīmredzot cīņa
jaunajā tirgus nozarē būs sīva.
Pārmaiņu laiks
Televīzija, telefonija, internets, elektroniskais pasts, fakss,
spēles - visi šie pakalpojumi kļūst arvien tuvāki cits citam un jau tagad veido
vienu veselu. Nākotnē visa informācijas plūsma tiks nogādāta līdz patērētājam
vienā sistēmā (ar unificētu lietotāja interfeisu un vienotu apmaksu par tās
izmantošanu).
Lai gan viss aprakstītais jau ir kļuvis par realitāti, tomēr
daudziem no mums vajadzēs pagaidīt, pirms šādas unificētas sistēmas redzēsim
savās mājās.
Starpnieku daudzums samazinās
Tradicionālais push televīzijas modelis, pie kāda esam pieraduši
vairāk nekā 20 gados, paredzēja svarīgu lomu programmu veidotājam,
raidkompānijām un tīkla operatoriem. Raidorganizācija izveido programmu, tīkla
operators cenšas piedāvāt skatītājiem pēc iespējas vairāk kanālu.
Šī modeļa galvenais trūkums ir tas, ka patērētājs var noskatīties
iemīļoto raidījumu tikai tajā laikā, ko piedāvā telekompānija.
Mūsdienās dzīves temps arvien palielinās, un katrs grib saņemt to
informāciju, kas viņam ir nepieciešama, un tajā laikā, kad tas viņam ir ērtāk.
Nākotnē lietotājs varēs vai nu pats izvēlēsies video un audio informāciju, kuru
grib saņemt, vai arī to atlasīs unificētais bloks. Tas nozīmē, ka ierastā
raidorganizācijas loma dokumentālu filmu, ziņu un sporta reportāžu, mākslas
filmu un ziepju operu izvēlē tagad aiziet otrajā plānā.
Līdz ar to starpnieku skaits samazināsies ne tikai internetā, bet
arī televīzijā. Lai gan modeļa pull ietvaros patērētājs pats izvēlēsies
raidījumus, kurus grib redzēt, raidorganizācijas pilnīgi netiks izslēgtas no šī
procesa. Tās atteiksies no raidījumu programmu sagatavošanas visiem skatītājiem
un radīs videoportālu sistēmu - personificētu raidījumu komplektu konkrētajam
lietotājam.
Tehniskās iespējas
Pasaule, kurā katrs lietotājs saņem personificētu audio, video un
citas informācijas plūsmu, nevar eksistēt bez plašiem informācijas kanāliem.
Lai gan kanālu platums starp programmu (raidījumu) radītājiem un tīkla
operatoriem, no vienas puses, un tīkla operatoriem un lietotājiem, no otras
puses, pastāvīgi palielinās, to caurlaides spēja joprojām nav pietiekama, lai
nodrošinātu pasūtītā informācijas apjoma pārraidi reālajā laikā. Pavadoņu,
virszemes un pat kabeļu sakaru caurlaide ir ierobežota un acīmredzot nevarēs
pārsūtīt tos milzīgos informācijas apjomus, kuri radīsies, ja katrs lietotājs
izmantos pasūtītas informācijas plūsmas saņemšanas pakalpojumu.
Viens no iespējamiem šīs problēmas risinājumiem ir informācijas
ielikšana cash atmiņā vēlākai izmantošanai. Šim procesam ir jānotiek
atbilstošas raidorganizācijas līmenī tīkla operatora mezglos vai pat lietotāja
mājās. Informācijas ievietošanu cash atmiņā veiksmīgi izmanto interneta
tehnoloģijās un drīzumā - arī audio un video informācijas pārraidei.
Lokāla informācijas ievietošana cash atmiņā kļūst ļoti noderīga
personificēto informācijas plūsmu problēmu risināšanai. Tas ir labākais, ko var
izmantot, lai neradītu tīkla operatoru pārslodzi.
Personal TV
Philips, sadarbojoties ar Microsoft, izstrādājis uzlabotu TV
platformu, kas atbalstīs lielu jaunu produktu kategoriju klāstu, kas ietver
Interaktīvo TV un ļauj skatītājam aktīvi piedalīties raidījumu veidošanā,
Personal TV, kas ietver ciparu videodekoderu un programmu, kura atlasa mīļākos
raidījumus un ļauj personalizēt kopēju TV koncepciju, un Internet TV, kas atver
pieeju internetam, izmantojot parasto televizoru.
Lai izskaidrotu Personal TV sistēmas būtību, var izmantot
analoģiju ar ledusskapi, kurš tajā laikā, kad saimnieks guļ vai atrodas darbā,
pats piegādā tos produktus, kurus iemītnieki visbiežāk ēd.
Personal TV strādā tādā pašā veidā, tikai ēdienu un dzērienu vietā
piegādā iemīļotos raidījumus. Sistēma izseko simtiem raidījumu dažādos kanālos.
Tīkla sadalīšanas sistēmai ir atbilstošs intelekta līmenis, lai efektīvi
izvēlētos raidījumus. Ņemot vērā patērētāja parasto izvēli, tā pati rada individuālu
profilu katram skatītājam. Protams, pastāv arī individuālās izvēles
aizsardzības sistēma, lai šo informāciju neizmantotu nelikumīgi.
Izmantojot informāciju, kas tiek uzkrāta personālajā profilā,
Personal TV sistēma var precīzi noteikt visus tos raidījumus, kas patīk
konkrētajam skatītājam, un viņš nepalaidīs garām nevienu tikai tādēļ, ka,
piemēram, bijis atvaļinājumā un aizmirsis ieprogrammēt videomagnetofonu. Visi
viņu interesējošie radījumi tiks ierakstīti unificētajā blokā.
Personal TV ļauj izmantot daudzas iespējas raidījumu translācijas
laikā. Ja skatīšanās ir jāpārtrauc (piemēram, zvana telefons), tad, nospiežot
pauzes pogu, vēlāk to varēs turpināt tieši no tā brīža, kad tika nospiesta
pauze. Turklāt būs iespēja iepazīties ar neredzētajiem raidījumiem ātrās
skatīšanās režīmā. Un, protams, varēs izmantot programmas epizožu un
interesantāko momentu apskati.
Sadarbojoties ar pavadoņu uztvērēju piegādātāju DirecTV un
izmantojot TiVo tehnoloģiju, Philips demonstrējis Personal TV Amerikas
Savienotajās Valstīs. Firmu TiVo dibināja 1997. gadā Holivudas speciālo efektu
tehnoloģiju un video-on-demand (videoierakstu atskaņošana pēc pieprasījuma)
speciālisti. Viņi arī ir Personal TV idejas pamatlicēji.
TIVO PTV 100
Philips sadarbībā ar TiVo ir izstrādājusi uztvērēju TIVO PTV 100,
kas televīzijas skatītājiem sniedz jaunu iespēju kompleksu: ļauj pauzēt,
pārtīt, apskatīt videomateriālu pa kadram un nekavējoties atkārtot tiešraides
digitālā kvalitātē, automātiski ieraksta mīļākās televīzijas pārraides, viegli
atrod un ieraksta pārraides pēc nosaukuma, kategorijas, laika vai kanāla, tās
var ierakstīt vienreiz vai visu sezonu.
Kompresijas metode
MPEG2-MP/ML augstas kvalitātes DTV vajadzībām.
Procesors
Jaudīgs Power PC, kas strādā Linux vidē.
Cietā diska ietilpība
20, 30 vai 60 stundas - atkarībā no konfigurācijas.
Ieejas
Cable-Ready Tuner, S-Video un kompozītā videoieeja (atbilst visiem
ASV standartiem).
Izejas
RF, S-Video un divas kompozītās videoizejas.
Distances vadības pults
30 pogas, ir programmējama TV/AV vadīšanai
Kanālu pārslēgšana
Kanālu un strāvas kontrole kabeļtelevīzijas un satelīttelevīzijas
blokiem caur seriālo vai infrasarkano pieslēgumu.
Telefons
Nepieciešams RJ-11 pieslēgums telefona līnijai.
Izmēri
17x13x4 collas
Savietojams
Ar visām ASV kabeļtelevīzijām, satelītu (DBS) un zemes apraides
sistēmām.
Personificēta reklāma
Priekšrocības, ko Personal TV sniedz lietotājiem, ir acīmredzamas.
Arī reklāmdevējiem šis projekts atklāj jaunas iespējas.
Tā ir pirmā reize televīzijas pastāvēšanas laikā, kad reklāmdevēji
var pilnīgi precīzi noteikt savu mērķgrupu kopējā televīzijas skatītāju
auditorijā, ņemot vērā personiskās vēlēšanās, vaļaspriekus, dzīvesveidu utt.
Tādā veidā, izmantojot Personal TV sistēmu, skatītāji saņems reklāmu, kas
atbilst viņu interesēm. Var izveidot arī atpakaļsaiti ar reklāmdevēju, kura dos
iespēju iegādāties preces interaktīvā režīmā.
Uz personificētas reklāmas plūsmas rēķina raidorganizāciju un
tīkla operatoru ieņēmumi var krietni palielināties.
Mājas tīkls
Ir skaidrs, ka Personal TV nav tikai televīzija. Kā domā Philips
speciālisti, tā kļūs par saiti, kas apvieno pavadoņu, kabeļu un telefona
informācijas kanālus ar dažādām mājas tehnikas ierīcēm.
Šobrīd ir dažādas mājas tīkla izveidošanas tehnoloģijas. Dažas no
tām tirgū ir jau diezgan ilgi (USB un IEEE 1394), bet to efektīvai turpmākajai
lietošanai vajag ierīkot jaunus vadus. Citas tehnoloģijas izmanto jau
instalētās vadu sistēmas, piemēram, HomePNA izmanto telefona vadus. Maksimāli
ērtu instalēšanu nodrošina bezvadu tehnoloģijas, tomēr to kanāla caurlaides
spēja ir ierobežota. Ļoti perspektīva šajā ziņā ir Wireless 1394 un Bluetooth.
Philips Semiconductors ir pirmā firma, kas pierādījusi bezvadu
1394 standarta efektivitāti, demonstrējot šo sistēmu ar Wi-LAN (Wireless Local
Area Network) palīdzību. Izmantojot Wi-LAN patentēto W-OFDM (Wideband
Orthogonal Frequency Division Multiplexing) un MPEG-SCOPE tehnoloģijas, kas
ģenerē divas MPEG2 datu plūsmas, demonstrācija bija balstīta uz bezvadu 1394
standartu, kas darbojas 2,4 GHz frekvencē ar datu pārraides ātrumu 22 Mbit/s.
Tas pierādīja, ka bezvadu standarts IEEE 1394 uztur lielu datu plūsmas ātrumu,
kas ir nepieciešams mājas multimediju tīklam, tādā veidā nodrošinot stabilu
pārraidi mājas apstākļos, kur tīkla veiktspēja parasti samazinās atstarotu un
parazītisku signālu dēļ. Nemitīgi uzlabojot veiktspēju, Philips Semiconductors
ir palielinājis bezvadu 1394 modeļa ātrumu līdz 30 Mbit/s un pašlaik tiek
pētīti risinājumi jaunajam 802.11a standartam, kas strādā 5 GHz frekvencē,
nodrošinot 54 Mbit/s.
Tā kā Personal TV unificētais bloks tiek pieslēgts gan ārējam, gan
iekšējam tīklam, tas kļūs par visu tīklā saslēgto ierīču komunikācijas centru.
Pēc interneta materiāliem sagatavoja
Marina VĒVERE
Straujā tehnoloģiju attīstība liek pasaulei nemitīgi mainīties.
Dažas pašreizējās izmaiņas var pilnīgi pārveidot televīzijas industrijas tēlu.
Tradicionālo push modeli (stingri noteiktu raidījumu pārraide) aizvieto uz
patērētāju orientēta pull pieeja, kad klientam ir iespēja pašam izveidot savu
televīzijas programmu. Šis process attīstās ļoti strauji, un acīmredzot cīņa
jaunajā tirgus nozarē būs sīva.
Pārmaiņu laiks
Televīzija, telefonija, internets, elektroniskais pasts, fakss,
spēles - visi šie pakalpojumi kļūst arvien tuvāki cits citam un jau tagad veido
vienu veselu. Nākotnē visa informācijas plūsma tiks nogādāta līdz patērētājam
vienā sistēmā (ar unificētu lietotāja interfeisu un vienotu apmaksu par tās
izmantošanu).
Lai gan viss aprakstītais jau ir kļuvis par realitāti, tomēr
daudziem no mums vajadzēs pagaidīt, pirms šādas unificētas sistēmas redzēsim
savās mājās.
Starpnieku daudzums samazinās
Tradicionālais push televīzijas modelis, pie kāda esam pieraduši
vairāk nekā 20 gados, paredzēja svarīgu lomu programmu veidotājam,
raidkompānijām un tīkla operatoriem. Raidorganizācija izveido programmu, tīkla
operators cenšas piedāvāt skatītājiem pēc iespējas vairāk kanālu.
Šī modeļa galvenais trūkums ir tas, ka patērētājs var noskatīties
iemīļoto raidījumu tikai tajā laikā, ko piedāvā telekompānija.
Mūsdienās dzīves temps arvien palielinās, un katrs grib saņemt to
informāciju, kas viņam ir nepieciešama, un tajā laikā, kad tas viņam ir ērtāk.
Nākotnē lietotājs varēs vai nu pats izvēlēsies video un audio informāciju, kuru
grib saņemt, vai arī to atlasīs unificētais bloks. Tas nozīmē, ka ierastā
raidorganizācijas loma dokumentālu filmu, ziņu un sporta reportāžu, mākslas
filmu un ziepju operu izvēlē tagad aiziet otrajā plānā.
Līdz ar to starpnieku skaits samazināsies ne tikai internetā, bet
arī televīzijā. Lai gan modeļa pull ietvaros patērētājs pats izvēlēsies
raidījumus, kurus grib redzēt, raidorganizācijas pilnīgi netiks izslēgtas no šī
procesa. Tās atteiksies no raidījumu programmu sagatavošanas visiem skatītājiem
un radīs videoportālu sistēmu - personificētu raidījumu komplektu konkrētajam
lietotājam.
Tehniskās iespējas
Pasaule, kurā katrs lietotājs saņem personificētu audio, video un
citas informācijas plūsmu, nevar eksistēt bez plašiem informācijas kanāliem.
Lai gan kanālu platums starp programmu (raidījumu) radītājiem un tīkla
operatoriem, no vienas puses, un tīkla operatoriem un lietotājiem, no otras
puses, pastāvīgi palielinās, to caurlaides spēja joprojām nav pietiekama, lai
nodrošinātu pasūtītā informācijas apjoma pārraidi reālajā laikā. Pavadoņu,
virszemes un pat kabeļu sakaru caurlaide ir ierobežota un acīmredzot nevarēs
pārsūtīt tos milzīgos informācijas apjomus, kuri radīsies, ja katrs lietotājs
izmantos pasūtītas informācijas plūsmas saņemšanas pakalpojumu.
Viens no iespējamiem šīs problēmas risinājumiem ir informācijas
ielikšana cash atmiņā vēlākai izmantošanai. Šim procesam ir jānotiek
atbilstošas raidorganizācijas līmenī tīkla operatora mezglos vai pat lietotāja
mājās. Informācijas ievietošanu cash atmiņā veiksmīgi izmanto interneta
tehnoloģijās un drīzumā - arī audio un video informācijas pārraidei.
Lokāla informācijas ievietošana cash atmiņā kļūst ļoti noderīga
personificēto informācijas plūsmu problēmu risināšanai. Tas ir labākais, ko var
izmantot, lai neradītu tīkla operatoru pārslodzi.
Personal TV
Philips, sadarbojoties ar Microsoft, izstrādājis uzlabotu TV
platformu, kas atbalstīs lielu jaunu produktu kategoriju klāstu, kas ietver
Interaktīvo TV un ļauj skatītājam aktīvi piedalīties raidījumu veidošanā,
Personal TV, kas ietver ciparu videodekoderu un programmu, kura atlasa mīļākos
raidījumus un ļauj personalizēt kopēju TV koncepciju, un Internet TV, kas atver
pieeju internetam, izmantojot parasto televizoru.
Lai izskaidrotu Personal TV sistēmas būtību, var izmantot
analoģiju ar ledusskapi, kurš tajā laikā, kad saimnieks guļ vai atrodas darbā,
pats piegādā tos produktus, kurus iemītnieki visbiežāk ēd.
Personal TV strādā tādā pašā veidā, tikai ēdienu un dzērienu vietā
piegādā iemīļotos raidījumus. Sistēma izseko simtiem raidījumu dažādos kanālos.
Tīkla sadalīšanas sistēmai ir atbilstošs intelekta līmenis, lai efektīvi
izvēlētos raidījumus. Ņemot vērā patērētāja parasto izvēli, tā pati rada individuālu
profilu katram skatītājam. Protams, pastāv arī individuālās izvēles
aizsardzības sistēma, lai šo informāciju neizmantotu nelikumīgi.
Izmantojot informāciju, kas tiek uzkrāta personālajā profilā,
Personal TV sistēma var precīzi noteikt visus tos raidījumus, kas patīk
konkrētajam skatītājam, un viņš nepalaidīs garām nevienu tikai tādēļ, ka,
piemēram, bijis atvaļinājumā un aizmirsis ieprogrammēt videomagnetofonu. Visi
viņu interesējošie radījumi tiks ierakstīti unificētajā blokā.
Personal TV ļauj izmantot daudzas iespējas raidījumu translācijas
laikā. Ja skatīšanās ir jāpārtrauc (piemēram, zvana telefons), tad, nospiežot
pauzes pogu, vēlāk to varēs turpināt tieši no tā brīža, kad tika nospiesta
pauze. Turklāt būs iespēja iepazīties ar neredzētajiem raidījumiem ātrās
skatīšanās režīmā. Un, protams, varēs izmantot programmas epizožu un
interesantāko momentu apskati.
Sadarbojoties ar pavadoņu uztvērēju piegādātāju DirecTV un
izmantojot TiVo tehnoloģiju, Philips demonstrējis Personal TV Amerikas
Savienotajās Valstīs. Firmu TiVo dibināja 1997. gadā Holivudas speciālo efektu
tehnoloģiju un video-on-demand (videoierakstu atskaņošana pēc pieprasījuma)
speciālisti. Viņi arī ir Personal TV idejas pamatlicēji.
TIVO PTV 100
Philips sadarbībā ar TiVo ir izstrādājusi uztvērēju TIVO PTV 100,
kas televīzijas skatītājiem sniedz jaunu iespēju kompleksu: ļauj pauzēt,
pārtīt, apskatīt videomateriālu pa kadram un nekavējoties atkārtot tiešraides
digitālā kvalitātē, automātiski ieraksta mīļākās televīzijas pārraides, viegli
atrod un ieraksta pārraides pēc nosaukuma, kategorijas, laika vai kanāla, tās
var ierakstīt vienreiz vai visu sezonu.
Kompresijas metode
MPEG2-MP/ML augstas kvalitātes DTV vajadzībām.
Procesors
Jaudīgs Power PC, kas strādā Linux vidē.
Cietā diska ietilpība
20, 30 vai 60 stundas - atkarībā no konfigurācijas.
Ieejas
Cable-Ready Tuner, S-Video un kompozītā videoieeja (atbilst visiem
ASV standartiem).
Izejas
RF, S-Video un divas kompozītās videoizejas.
Distances vadības pults
30 pogas, ir programmējama TV/AV vadīšanai
Kanālu pārslēgšana
Kanālu un strāvas kontrole kabeļtelevīzijas un satelīttelevīzijas
blokiem caur seriālo vai infrasarkano pieslēgumu.
Telefons
Nepieciešams RJ-11 pieslēgums telefona līnijai.
Izmēri
17x13x4 collas
Savietojams
Ar visām ASV kabeļtelevīzijām, satelītu (DBS) un zemes apraides
sistēmām.
Personificēta reklāma
Priekšrocības, ko Personal TV sniedz lietotājiem, ir acīmredzamas.
Arī reklāmdevējiem šis projekts atklāj jaunas iespējas.
Tā ir pirmā reize televīzijas pastāvēšanas laikā, kad reklāmdevēji
var pilnīgi precīzi noteikt savu mērķgrupu kopējā televīzijas skatītāju
auditorijā, ņemot vērā personiskās vēlēšanās, vaļaspriekus, dzīvesveidu utt.
Tādā veidā, izmantojot Personal TV sistēmu, skatītāji saņems reklāmu, kas
atbilst viņu interesēm. Var izveidot arī atpakaļsaiti ar reklāmdevēju, kura dos
iespēju iegādāties preces interaktīvā režīmā.
Uz personificētas reklāmas plūsmas rēķina raidorganizāciju un
tīkla operatoru ieņēmumi var krietni palielināties.
Mājas tīkls
Ir skaidrs, ka Personal TV nav tikai televīzija. Kā domā Philips
speciālisti, tā kļūs par saiti, kas apvieno pavadoņu, kabeļu un telefona
informācijas kanālus ar dažādām mājas tehnikas ierīcēm.
Šobrīd ir dažādas mājas tīkla izveidošanas tehnoloģijas. Dažas no
tām tirgū ir jau diezgan ilgi (USB un IEEE 1394), bet to efektīvai turpmākajai
lietošanai vajag ierīkot jaunus vadus. Citas tehnoloģijas izmanto jau
instalētās vadu sistēmas, piemēram, HomePNA izmanto telefona vadus. Maksimāli
ērtu instalēšanu nodrošina bezvadu tehnoloģijas, tomēr to kanāla caurlaides
spēja ir ierobežota. Ļoti perspektīva šajā ziņā ir Wireless 1394 un Bluetooth.
Philips Semiconductors ir pirmā firma, kas pierādījusi bezvadu
1394 standarta efektivitāti, demonstrējot šo sistēmu ar Wi-LAN (Wireless Local
Area Network) palīdzību. Izmantojot Wi-LAN patentēto W-OFDM (Wideband
Orthogonal Frequency Division Multiplexing) un MPEG-SCOPE tehnoloģijas, kas
ģenerē divas MPEG2 datu plūsmas, demonstrācija bija balstīta uz bezvadu 1394
standartu, kas darbojas 2,4 GHz frekvencē ar datu pārraides ātrumu 22 Mbit/s.
Tas pierādīja, ka bezvadu standarts IEEE 1394 uztur lielu datu plūsmas ātrumu,
kas ir nepieciešams mājas multimediju tīklam, tādā veidā nodrošinot stabilu
pārraidi mājas apstākļos, kur tīkla veiktspēja parasti samazinās atstarotu un
parazītisku signālu dēļ. Nemitīgi uzlabojot veiktspēju, Philips Semiconductors
ir palielinājis bezvadu 1394 modeļa ātrumu līdz 30 Mbit/s un pašlaik tiek
pētīti risinājumi jaunajam 802.11a standartam, kas strādā 5 GHz frekvencē,
nodrošinot 54 Mbit/s.
Tā kā Personal TV unificētais bloks tiek pieslēgts gan ārējam, gan
iekšējam tīklam, tas kļūs par visu tīklā saslēgto ierīču komunikācijas centru.
Pēc interneta materiāliem sagatavoja
Marina VĒVERE