Mūžizglītības stratēģija Eiropā un Latvijā
Apzinoties to, cik svarīga mūsdienu apstākļos ir izglītība (gan
formālā, gan neformālā), Eiropas Komisija mēģina koordinēt visaptverošas
Eiropas stratēģijas izveidošanu, lai ieviestu mūžizglītību. Arī Latvijā tiek
veidota mūžizglītības stratēģija.
Eiropas Komisijas ierosinātā diskusija par mūžizglītību
Eiropas Komisijas darba grupa Briselē 2000. gada 30. oktobrī
formulējusi tēzes diskusijai par mūžizglītību (lifelong learning) plašā
dokumentā - Mūžizglītības memorands
(http://europa.eu.int/comm/education/life/memoen.pdf). Tālāk tiek sniegta šī
memoranda teksta galvenā daļa.
Lisabonā 2000. gada martā notikusī Eiropas Savienības Padomes sēde
iezīmē būtisku pavērsienu ES politikā un rīcībā. Tās secinājumi apstiprina, ka
Eiropa ir iegājusi Zināšanu ērā ar visu, kas no tā izriet attiecībā uz
kultūras, ekonomisko un sociālo dzīvi. Ierastie mācību, dzīves un darba veidi
strauji mainās. Tas nozīmē ne tikai to, ka cilvēkiem ir jāpielāgojas šīm
izmaiņām, bet vienlaikus arī to, ka ir jāmainās pierastajiem darbības veidiem.
Lisabonas Eiropas Savienības Padomes secinājumi apstiprina, ka
sekmīgai pārejai uz tādu ekonomiku un sabiedrību, kas balstās uz zināšanām, ir
nepieciešama pāreja uz mūžizglītību. Tāpēc Eiropas izglītības un mācību
sistēmas būs gaidāmo izmaiņu centrā. Arī tām ir jāpielāgojas.
Eiropas Savienības Padomes secinājumos ir aicinājums ES
dalībvalstīm, Padomei un Komisijai izstrādāt konsekventas stratēģijas un
praktiskus pasākumus, kas veicinātu mūžizglītību visiem. Memoranda nolūks ir
sākt Eiropā diskusiju par visaptverošu stratēģiju mūžizglītības ieviešanā
individuālā un institucionālā līmenī, tāpat visās publiskās un privātās dzīves
jomās.
Rīcība mūžizglītībā: sešas galvenās idejas
1. galvenā ideja: jaunas pamatprasmes visiem
Mērķis: garantēt universālu un paliekošu pieeju mācībām, lai
iegūtu un atjaunotu prasmes, kas nepieciešamas, lai ilgstoši piedalītos uz
zināšanām balstītā sabiedrībā.
Par diskusijas sākuma punktu Memorands uzskata jaunās pamatprasmes,
kas nepieciešamas, lai aktīvi piedalītos uz zināšanām balstītā sabiedrībā un
tautsaimniecībā - darba tirgū un darbā reālajās un virtuālajās kopienās un
demokrātijā un lai piedalītos kā persona ar saskaņotu identitātes un dzīves
virziena izjūtu. Dažas no šīm prasmēm, piemēram, digitālās prasmes, ir patiesi
jaunas, kamēr citas, tādas kā svešvalodas, tagad kļūst svarīgākas daudz
lielākam cilvēku lokam nekā kādreiz. Pieaug tādu sociālo prasmju kā pašapziņa,
pašvirzība un riskēšana nozīme, jo sagaida, ka cilvēki tagad varēs rīkoties
daudz patstāvīgāk (autonomāk) nekā iepriekš. Uzņēmējdarbības prasmes dod
iespējas gan uzlabot individuālo darbu, gan dažādot uzņēmuma darbību; tās arī
palīdz darbavietu radīšanā gan uzņēmumos, īpaši mazajos un vidējos, gan pašnodarbinātībā.
Mācīšanās, kā mācīties, piemēroties pārmaiņām un kā orientēties milzīgajā
informācijas plūsmā tagad ir vispārējās prasmes, kas jāapgūst ikvienam. Darba
devēji arvien vairāk pieprasa spēju mācīties un ātri apgūt jaunas prasmes un
piemēroties jauniem izaicinājumiem un situācijām.
Šo pamatprasmju pamatīga pārvaldīšana ir būtiska ikvienam, bet tas
ir tikai sākums pastāvīgai zināšanu apguvei, kas turpinās visu dzīvi. Modernais
darba tirgus pieprasa mūsdienīgu prasmju, kvalifikācijas un pieredzes paketi.
Prasmju atšķirība un nesaskaņotība, īpaši IT prasmju, tiek atzīta par nozīmīgu
iemeslu, kāpēc dažos reģionos, rūpniecības nozarēs un nelabvēlīgajām sociālajām
grupām pastāvīgi ir augsts bezdarba līmenis.
2. galvenā ideja: vairāk investīciju cilvēkresursos
Mērķis: būtiski paaugstināt investīciju līmeni cilvēkresursos, lai
par prioritāti noteiktu Eiropas vissvarīgāko vērtību - tās cilvēkus.
Šai nolūkā ir nepieciešams pārskatīt, ko vispār uzskata par
investīcijām. Nodokļu sistēmas, grāmatvedības standarti un uzņēmuma prasības
ziņojumiem un ziņu atklātībai ES dalībvalstīs ir atšķirīgi. Šī iemesla dēļ nav
iespējams viens atrisinājums - kā gadījumā, kad uzņēmuma investīcijas
cilvēkresursos visur varētu aplūkot kā kapitālieguldījumus. Bet nav jāpieņem,
ka atšķirības nebūtu vēlamas - Kopienas darbības nozīmīgākais princips ir cieņa
pret dažādību. Virzība uz priekšu varētu būt, ja sociālie partneri ieviestu
vispārējus vienošanās noteikumus mūžizglītībai, uzstādot mērķus nepārtraukt
apmācību (balstoties uz labāko pieredzi) un ieviest Eiropas balvu īpaši
progresīviem uzņēmumiem.
3. galvenā ideja: inovācijas mācīšanā un mācībās
Mērķis: attīstīt efektīvas mācību un mācīšanās metodes un
kontekstus pastāvīgai mūžizglītībai.
Notiek būtiska pāreja uz mācīšanās sistēmām, kas orientētas uz to,
lai izmantotājam būtu neierobežotas iespējas saņemt jaunas zināšanas dažādās
nozarēs un dažādos līmeņos. Ļaut indivīdiem kļūt par aktīviem apmācāmajiem -
tas nozīmē gan pašreizējās prakses uzlabošanu, gan jaunu un dažādu pieeju
attīstīšanu, lai izmantotu tās iespēju priekšrocības, ko piedāvā IKT un
mācīšanās kontekstu pilns apjoms.
Skolotāji un apmācītāji kļūst par gidiem, padomdevējiem un
starpniekiem. Viņu loma - un tā ir būtiska - ir palīdzēt un atbalstīt skolēnus,
kas, cik vien iespējams, paši atbild par savu mācīšanos. Tāpēc iespējai un
pārliecībai attīstīt un praktizēt atklātas un piedalošās mācību un mācīšanās
metodes jākļūst par būtisku pedagogu un apmācītāju profesionālo prasmi gan
formālā, gan neformālā vidē. Aktīva mācīšanās kā priekšnoteikumu pieņem
motivāciju mācīties, spējas izmantot kritisko domāšanu un prasmi mācīties.
4. galvenā ideja: mācīšanās novērtēšana
Mērķis: ievērojami uzlabot veidus, kādos saprot un novērtē
piedalīšanos mācībās un tās galarezultātus, īpaši neformālās mācīšanās un
ikdienas neformālās mācīšanās galarezultātus.
Ļoti būtiski ir attīstīt augstas kvalitātes sistēmas Pamata un
eksperimentālās mācīšanās akreditācijai (APEL) un veicināt to lietošanu plašā
kontekstā. Jāpārliecina arī darba devēji un uzņemšanas komisiju konsultanti
izglītības un apmācību institūcijās par šādas sertifikācijas vērtību. APEL
sistēmas novērtē un atzīst indivīdu zināšanas, prasmes un pieredzi, kas iegūta
ilgā laika periodā un dažādos kontekstos, ieskaitot neformālos un ikdienas
neformālos. Izmantotā metode var atklāt prasmes un kompetenci, par ko paši
indivīdi pat nenojauš un tāpēc nepiedāvā to darba devējiem. Pats process prasa
aktīvu kandidāta piedalīšanos, kas pats par sevi paaugstina indivīda pašapziņu
un paštēlu.
5. galvenā ideja: pārdomāt konsultēšanu
Mērķis: nodrošināt, ka dzīves laikā ikvienam ir viegli pieejama
kvalitatīva informācija un padoms par mācīšanās iespējām visā Eiropā.
Šajā kontekstā ir nepieciešama jauna pieeja, kas paredz padomu
došanu kā visiem pastāvīgi pieejamu pakalpojumu, kas pārvar atšķirību starp
izglītību, padomu došanu profesionālajā un personiskajā jomā un kas iesniedzas
jaunos sabiedrības slāņos. Dzīvošana un strādāšana sabiedrībā, kas mācās,
aicina aktīvus pilsoņus, kam ir pašmotivācija, sekot personiskajai un
profesionālajai attīstībai. Tas nozīmē, ka noteikumu sistēmas jāmaina no
piedāvājumu pieejas uz pieprasījuma pieeju, kur izmantotāja vajadzības un
prasības novietotas problēmas centrā.
Tomēr valsts sektora atbildībā paliek ieviest minimālos kvalitātes
standartus un definēt nosaukumus.
6. galvenā ideja: nodrošināt mācīšanos tuvāk dzīvesvietai
Mērķis: nodrošināt mūžizglītības iespējas tik tuvu apmācāmajam,
cik vien iespējams, piemēram, pašvaldībā, kurā viņš dzīvo, turklāt tām jābūt
atbalstītām ar IKT iekārtām, kad vien iespējams.
IKT piedāvā lielu potenciālu, lai sasniegtu nomaļus dzīvojošus un
izolētus iedzīvotājus rentablā veidā - ne tikai pašai apmācībai, bet arī
komunikācijai, kas kalpo, lai saglabātu kopienas identitāti lielos attālumos.
Lai mācīšanos tuvinātu dzīvesvietai, vajadzēs arī resursu un
nodarbinātības reorganizāciju, lai radītu atbilstošus mācību centrus
dzīvesvietu tuvumā, vietās, kur cilvēki pulcējas, - ne tikai pašās skolās, bet
arī, piemēram, ciema zālēs un iepirkšanās centros, bibliotēkās un muzejos,
lūgšanu vietās, parkos un laukumos, vilcienu stacijās un autoostās, veselības
centros, atpūtas kompleksos un darbavietu ēdnīcās.
Latvijas atbilde Eiropas Komisijas ierosinātajai diskusijai
2001. gada rudenī Latvijā tika izanalizēta situācija mūžizglītībā
un formulēti uzdevumi. Līdztekus citu valstu pārskatiem Latvijas stratēģija ir
izlasāma internetā - http://europa.eu.int/comm/education/life/report_en.html
Materiālus apkopojis Uldis STRAUJUMS
Apzinoties to, cik svarīga mūsdienu apstākļos ir izglītība (gan
formālā, gan neformālā), Eiropas Komisija mēģina koordinēt visaptverošas
Eiropas stratēģijas izveidošanu, lai ieviestu mūžizglītību. Arī Latvijā tiek
veidota mūžizglītības stratēģija.
Eiropas Komisijas ierosinātā diskusija par mūžizglītību
Eiropas Komisijas darba grupa Briselē 2000. gada 30. oktobrī
formulējusi tēzes diskusijai par mūžizglītību (lifelong learning) plašā
dokumentā - Mūžizglītības memorands
(http://europa.eu.int/comm/education/life/memoen.pdf). Tālāk tiek sniegta šī
memoranda teksta galvenā daļa.
Lisabonā 2000. gada martā notikusī Eiropas Savienības Padomes sēde
iezīmē būtisku pavērsienu ES politikā un rīcībā. Tās secinājumi apstiprina, ka
Eiropa ir iegājusi Zināšanu ērā ar visu, kas no tā izriet attiecībā uz
kultūras, ekonomisko un sociālo dzīvi. Ierastie mācību, dzīves un darba veidi
strauji mainās. Tas nozīmē ne tikai to, ka cilvēkiem ir jāpielāgojas šīm
izmaiņām, bet vienlaikus arī to, ka ir jāmainās pierastajiem darbības veidiem.
Lisabonas Eiropas Savienības Padomes secinājumi apstiprina, ka
sekmīgai pārejai uz tādu ekonomiku un sabiedrību, kas balstās uz zināšanām, ir
nepieciešama pāreja uz mūžizglītību. Tāpēc Eiropas izglītības un mācību
sistēmas būs gaidāmo izmaiņu centrā. Arī tām ir jāpielāgojas.
Eiropas Savienības Padomes secinājumos ir aicinājums ES
dalībvalstīm, Padomei un Komisijai izstrādāt konsekventas stratēģijas un
praktiskus pasākumus, kas veicinātu mūžizglītību visiem. Memoranda nolūks ir
sākt Eiropā diskusiju par visaptverošu stratēģiju mūžizglītības ieviešanā
individuālā un institucionālā līmenī, tāpat visās publiskās un privātās dzīves
jomās.
Rīcība mūžizglītībā: sešas galvenās idejas
1. galvenā ideja: jaunas pamatprasmes visiem
Mērķis: garantēt universālu un paliekošu pieeju mācībām, lai
iegūtu un atjaunotu prasmes, kas nepieciešamas, lai ilgstoši piedalītos uz
zināšanām balstītā sabiedrībā.
Par diskusijas sākuma punktu Memorands uzskata jaunās pamatprasmes,
kas nepieciešamas, lai aktīvi piedalītos uz zināšanām balstītā sabiedrībā un
tautsaimniecībā - darba tirgū un darbā reālajās un virtuālajās kopienās un
demokrātijā un lai piedalītos kā persona ar saskaņotu identitātes un dzīves
virziena izjūtu. Dažas no šīm prasmēm, piemēram, digitālās prasmes, ir patiesi
jaunas, kamēr citas, tādas kā svešvalodas, tagad kļūst svarīgākas daudz
lielākam cilvēku lokam nekā kādreiz. Pieaug tādu sociālo prasmju kā pašapziņa,
pašvirzība un riskēšana nozīme, jo sagaida, ka cilvēki tagad varēs rīkoties
daudz patstāvīgāk (autonomāk) nekā iepriekš. Uzņēmējdarbības prasmes dod
iespējas gan uzlabot individuālo darbu, gan dažādot uzņēmuma darbību; tās arī
palīdz darbavietu radīšanā gan uzņēmumos, īpaši mazajos un vidējos, gan pašnodarbinātībā.
Mācīšanās, kā mācīties, piemēroties pārmaiņām un kā orientēties milzīgajā
informācijas plūsmā tagad ir vispārējās prasmes, kas jāapgūst ikvienam. Darba
devēji arvien vairāk pieprasa spēju mācīties un ātri apgūt jaunas prasmes un
piemēroties jauniem izaicinājumiem un situācijām.
Šo pamatprasmju pamatīga pārvaldīšana ir būtiska ikvienam, bet tas
ir tikai sākums pastāvīgai zināšanu apguvei, kas turpinās visu dzīvi. Modernais
darba tirgus pieprasa mūsdienīgu prasmju, kvalifikācijas un pieredzes paketi.
Prasmju atšķirība un nesaskaņotība, īpaši IT prasmju, tiek atzīta par nozīmīgu
iemeslu, kāpēc dažos reģionos, rūpniecības nozarēs un nelabvēlīgajām sociālajām
grupām pastāvīgi ir augsts bezdarba līmenis.
2. galvenā ideja: vairāk investīciju cilvēkresursos
Mērķis: būtiski paaugstināt investīciju līmeni cilvēkresursos, lai
par prioritāti noteiktu Eiropas vissvarīgāko vērtību - tās cilvēkus.
Šai nolūkā ir nepieciešams pārskatīt, ko vispār uzskata par
investīcijām. Nodokļu sistēmas, grāmatvedības standarti un uzņēmuma prasības
ziņojumiem un ziņu atklātībai ES dalībvalstīs ir atšķirīgi. Šī iemesla dēļ nav
iespējams viens atrisinājums - kā gadījumā, kad uzņēmuma investīcijas
cilvēkresursos visur varētu aplūkot kā kapitālieguldījumus. Bet nav jāpieņem,
ka atšķirības nebūtu vēlamas - Kopienas darbības nozīmīgākais princips ir cieņa
pret dažādību. Virzība uz priekšu varētu būt, ja sociālie partneri ieviestu
vispārējus vienošanās noteikumus mūžizglītībai, uzstādot mērķus nepārtraukt
apmācību (balstoties uz labāko pieredzi) un ieviest Eiropas balvu īpaši
progresīviem uzņēmumiem.
3. galvenā ideja: inovācijas mācīšanā un mācībās
Mērķis: attīstīt efektīvas mācību un mācīšanās metodes un
kontekstus pastāvīgai mūžizglītībai.
Notiek būtiska pāreja uz mācīšanās sistēmām, kas orientētas uz to,
lai izmantotājam būtu neierobežotas iespējas saņemt jaunas zināšanas dažādās
nozarēs un dažādos līmeņos. Ļaut indivīdiem kļūt par aktīviem apmācāmajiem -
tas nozīmē gan pašreizējās prakses uzlabošanu, gan jaunu un dažādu pieeju
attīstīšanu, lai izmantotu tās iespēju priekšrocības, ko piedāvā IKT un
mācīšanās kontekstu pilns apjoms.
Skolotāji un apmācītāji kļūst par gidiem, padomdevējiem un
starpniekiem. Viņu loma - un tā ir būtiska - ir palīdzēt un atbalstīt skolēnus,
kas, cik vien iespējams, paši atbild par savu mācīšanos. Tāpēc iespējai un
pārliecībai attīstīt un praktizēt atklātas un piedalošās mācību un mācīšanās
metodes jākļūst par būtisku pedagogu un apmācītāju profesionālo prasmi gan
formālā, gan neformālā vidē. Aktīva mācīšanās kā priekšnoteikumu pieņem
motivāciju mācīties, spējas izmantot kritisko domāšanu un prasmi mācīties.
4. galvenā ideja: mācīšanās novērtēšana
Mērķis: ievērojami uzlabot veidus, kādos saprot un novērtē
piedalīšanos mācībās un tās galarezultātus, īpaši neformālās mācīšanās un
ikdienas neformālās mācīšanās galarezultātus.
Ļoti būtiski ir attīstīt augstas kvalitātes sistēmas Pamata un
eksperimentālās mācīšanās akreditācijai (APEL) un veicināt to lietošanu plašā
kontekstā. Jāpārliecina arī darba devēji un uzņemšanas komisiju konsultanti
izglītības un apmācību institūcijās par šādas sertifikācijas vērtību. APEL
sistēmas novērtē un atzīst indivīdu zināšanas, prasmes un pieredzi, kas iegūta
ilgā laika periodā un dažādos kontekstos, ieskaitot neformālos un ikdienas
neformālos. Izmantotā metode var atklāt prasmes un kompetenci, par ko paši
indivīdi pat nenojauš un tāpēc nepiedāvā to darba devējiem. Pats process prasa
aktīvu kandidāta piedalīšanos, kas pats par sevi paaugstina indivīda pašapziņu
un paštēlu.
5. galvenā ideja: pārdomāt konsultēšanu
Mērķis: nodrošināt, ka dzīves laikā ikvienam ir viegli pieejama
kvalitatīva informācija un padoms par mācīšanās iespējām visā Eiropā.
Šajā kontekstā ir nepieciešama jauna pieeja, kas paredz padomu
došanu kā visiem pastāvīgi pieejamu pakalpojumu, kas pārvar atšķirību starp
izglītību, padomu došanu profesionālajā un personiskajā jomā un kas iesniedzas
jaunos sabiedrības slāņos. Dzīvošana un strādāšana sabiedrībā, kas mācās,
aicina aktīvus pilsoņus, kam ir pašmotivācija, sekot personiskajai un
profesionālajai attīstībai. Tas nozīmē, ka noteikumu sistēmas jāmaina no
piedāvājumu pieejas uz pieprasījuma pieeju, kur izmantotāja vajadzības un
prasības novietotas problēmas centrā.
Tomēr valsts sektora atbildībā paliek ieviest minimālos kvalitātes
standartus un definēt nosaukumus.
6. galvenā ideja: nodrošināt mācīšanos tuvāk dzīvesvietai
Mērķis: nodrošināt mūžizglītības iespējas tik tuvu apmācāmajam,
cik vien iespējams, piemēram, pašvaldībā, kurā viņš dzīvo, turklāt tām jābūt
atbalstītām ar IKT iekārtām, kad vien iespējams.
IKT piedāvā lielu potenciālu, lai sasniegtu nomaļus dzīvojošus un
izolētus iedzīvotājus rentablā veidā - ne tikai pašai apmācībai, bet arī
komunikācijai, kas kalpo, lai saglabātu kopienas identitāti lielos attālumos.
Lai mācīšanos tuvinātu dzīvesvietai, vajadzēs arī resursu un
nodarbinātības reorganizāciju, lai radītu atbilstošus mācību centrus
dzīvesvietu tuvumā, vietās, kur cilvēki pulcējas, - ne tikai pašās skolās, bet
arī, piemēram, ciema zālēs un iepirkšanās centros, bibliotēkās un muzejos,
lūgšanu vietās, parkos un laukumos, vilcienu stacijās un autoostās, veselības
centros, atpūtas kompleksos un darbavietu ēdnīcās.
Latvijas atbilde Eiropas Komisijas ierosinātajai diskusijai
2001. gada rudenī Latvijā tika izanalizēta situācija mūžizglītībā
un formulēti uzdevumi. Līdztekus citu valstu pārskatiem Latvijas stratēģija ir
izlasāma internetā - http://europa.eu.int/comm/education/life/report_en.html
Materiālus apkopojis Uldis STRAUJUMS