Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Bezproblēmu bizness internetā

   

 

Vai esat telekomunikāciju uzņēmums - visplašākajā šī vārda nozīmē? Varbūt interneta pakalpojumu sniedzējs? Bet varbūt esat šo kompāniju klients - jūsu kompānijas pakalpojumi tiek piedāvāti vai reklamēti internetā un šos pakalpojumus nodrošina kāda no interneta pakalpojumu firmām ?

 

E-biznesa attīstības līmeņi

 

Šo modeli izstrādājuši IBM Globālo servisu uzņēmuma konsultanti.

Modelis raksturo e-biznesa attīstības pakāpi uzņēmumā.

0 - Uzņēmumam ir pieeja internetam, bet nav savas mājas lapas.

1 - Uzņēmumam ir sava mājas lapa, kura tiek izmantota.

2 - Internets tiek izmantots darbības funkciju nodrošināšanai - transakcijas internetā.

3 - Integrācija starp uzņēmuma iekšējām sistēmām un interneta lietojuma programmatūru, piemēram, uzņēmuma resursu plānošanas sistēmas un klientu aprūpes sistēmas un e-komercijas vai ASP programmatūras integrācija.

4 - Integrācija ar piegādātāju uzņēmuma sistēmām.

5 - Pilnīga uzņēmuma sistēmu integrācija ar piegādātāju un klientu sistēmām, kuras sistēmu arhitektūra ļauj adaptīvi mainīt e-biznesa procesus, netraucējot pārējos uzņēmuma procesus.

 

Var skaitīt un diskutēt, cik daudz uzņēmumu Latvijā atrodas katrā no e-biznesa attīstības pakapēm. Mēģinot noteikt, kuriem uzņēmumiem saskaņā ar zīmējumā doto modeli e-biznesa infrastruktūras darbība ir kritiska, var secināt, ka uzņēmuma darbības kritiska atkarība no e-biznesa vides ir tiem, kuru e-biznesa attīstības pakāpe ir, sākot ar II un augstāk. Līdz ar to šiem uzņēmumiem ir augstas un ļoti konkrētas pakalpojuma līmeņa prasības pret telekomunikāciju, interneta pieslēguma un ASP programmu nodrošinājumu. Šīs prasības parasti tiek formulētas servisa līmeņa līgumos ar attiecīgo pakalpojumu piegādātājiem.

 

Tātad, ja esat interneta pakalpojumu sniedzējs vai ASP programmatūras nodrošinātājs, ir svarīgi, lai jūsu pakalpojuma kvalitāte atbilstu klienta prasībām un vēl jo vairāk parakstītajiem servisa līmeņa līgumiem.

 

Eiropas Kopienas valstīs notikušajā aptaujā par e-biznesa ieviešanas kritiskajiem faktoriem kompāniju vadītāji minējuši četras kritiskākās jomas veiksmīgam biznesam:

-        klientu piesaistīšanu;

-        servisa līmeņu līgumu izpildi;

-        kompānijas Brand Name - labā vārda uzturēšanu;

-        nepārtraukta biznesa pieauguma nodrošināšanu.

 

Klientu piesaiste web lapai

Vairāki pētījumi rāda, ka interesents gaidīs tikai astoņas sekundes, lai ielādētu web lapu datorā. Interneta mazumtirdzniecībā, pēc pētījumu kompānijas Zona Research datiem jau 1999. gadā kompānijas zaudēja 58 miljonus dolāru katru mēnesi nerealizētos pārdošanas apjomos, jo to e-komercijas lapas bija pārāk lēnas vai dažkārt neielādējās. Dažkārt īslaicīgas IT sistēmu komunikacijas problēmas var neatstāt tūlītēju iespaidu uz kompānijas ieņēmumiem, bet ilgāka laika posmā var spiest sadarbības partnerus izvēlēties konkurentus. Šādos gadījumos uzņēmuma ieņēmumi, atkarībā no biznesa modeļa, var sarukt ļoti strauji, pat izraisot tā bankrotu. Lai vienkāršotu un paātrinātu elektroniskas transakcijas internetā, daļa kompāniju - e-biznesa pakalpojumu sniedzēju - piedāvā partnerim uzstādīt darbastacijas klienta programmiņu, kas palīdz saistīties ar tā programmatūru. Tomēr daudzi B2B pakalpojumu klienti nevēlas izmantot speciālu programmatūru, tai vietā izvēloties piekļuvi no interneta pārlūkprogrammas. Šādā gadījumā īpaši svarīgi ir zināt, cik ātri un stabili strādā sistēma. Pasaulē pieejami Web monitoringa pakalpojumi, kas imitē lietotāja pieslēgšanos, bet šīs imitācijas ļoti bieži nespēj precīzi atainot reālās pieslēguma vietas nosacījumus.

          Tivoli Web Services Manager sniedz iespēju pārbaudīt Web lapas pieejamību un tehnisko sistēmu informāciju gan no telekomunikāciju sistēmām, gan IT sistēmām, kuras nodrošina pakalpojuma sniegšanu. Šīs informācijas apkopošana ļauj palielināt sistēmu pieejamību (availability) un tādējādi palielināt klientu apmierinātību ar pakalpojumu.

 

Servisa līmeņa līgumi

          IT dienestiem ikdienā jāseko sistēmu darbības kvalitātei, bet tiklīdz rodas kāda problēma, kura ir pamanāma augstākajai uzņēmuma vadībai, vadība tūlīt IT dienestā cenšas noskaidrot cēloņus un pārliecināties par to, ka tiek veikta nepieciešamā darbība kļūmju novēršanai. Daudzas kompānijas slēdz SLA (Servisa līmeņa līgums) ar interneta vai programmu servisa sniedzējiem. Servisa līmeņa līgums viens pats, protams, maz palīdz. Ir nepieciešami rīki, ar kuru palīdzību monitorēt un mērīt sistēmu pieejamību un darbību saskaņā ar servisa līmeņa prasībām, kuras definētas SLA. Tivoli Web Services Manager sniedz tādu kritisko parametru statistiku kā pakalpojuma pieejamība, web lapu ielādes laiks un ļauj novērtēt, vai problēma radusies pašu infrastruktūras robežās vai ārpusē.

Tivoli Web Services Manager dod iespēju veikt pakalpojuma kvalitātes parbaudes atlasītam klientu lokam, bet šo pārbaužu rezultāti TIVOLI administratoram ir pieejami no interneta pārlūkprogrammas. Pastāv iespēja mērīt transakciju laikus simulētām transakcijām, lai salīdzinātu un analizētu e-biznesa sistēmas darbību.

 

Kompānijas tēla aizsardzība

Katra kompānija rūpējas par savu tēlu - lai tās vārds klientiem nozīmētu noteiktu kvalitātes garantiju - servisa līmeni, ko tie sagaida. E-komerciju kvalitātes garants klientam ir ātra lapas ielāde, pārdomāts lapas dizains, vienota koncepcija, kas sakrīt web lapai un pārējai identitātei un publicitātei. Tāpēc īpaši svarīga ir lapas informācijas aktualitāte un savienojuma saišu kavalitāte. Pāris nestrādājošas saites var radīt ļoti sliktu iespaidu par e-komercijas lapu, bet B2B e-biznesa jomā var vienkārši apturēt kritiskus biznesa procesus. Līdz brīdim, kamēr, piemēram, ir atrasts apkārtceļa risinājums, kaut vai izmantojot e-pastu un operatoram datus ievadot sistēmās manuāli.

Jautājums ir - kā tikt galā ar lielāku skaitu web lapu uzturēšanu; kā zināt, ka lapas nesatur vecu informāciju, saites ved, kur norādīts, nevis uz lapu, kuru tās administrators jau sen ir izņēmis un tādējādi saite ir mirusi.

Ja web lapiņa ir maza, visam var izsekot līdzi administrators, kurš ir jāapdrošina par kārtīgu summu tfu, tfu, tfu..., jo neviens cits ar šo saimniecību tik ātri var netikt galā un arī kārtīgu web saimniecības aprakstu mazās firmas reizēm nav sagādājušas. Lielākām kompānijām savu web lapu kārtībā uzturēšanu ir nepieciešams automatizēt. 10 000 dažādu web lapas atvērumu (statisko lapu) gadījumā pat labi organizētai administratoru brigādei ir ļoti grūti uzturēt lapu kārtībā. Tivoli Web Services Manager palīdz lapas uzturēšanā, jo šī programmatūra var caurlūkot visus lapas skatus ar intervālu, kuru izvēlaties (reizi stundā, reizi dienā, reizi nedēļā), lai atklātu mirušās saites un lapas, kurās kāds no parametriem ir pārsniedzis noteiktos ierobežojumus. Var  pārbaudīt arī publicēšanai sagatavoto lapu  atbilstību kompānijas kritērijiem. Ja, piemēram, tiek atklātas pārāk garas lapas, lapas ar saitēm, kas neved nekur, jebkura cita veida darbības izpilde ievelkas vai tai nav rezultāta, Tivoli Web Services Manager paziņo par problēmu, paziņojumu nosūtot pa e-pastu, peidžeri kā SMS, SNMP konsoli (piemēram TIVOLI Enterprise Console). Konsolidētus ziņojumu rezultātus iespējams saņemt web pārlūkprogrammā HTTP vai HTTPS formātā.

 

Lielākās sistēmās vajag īpaši parūpēties par sistēmu ģenerēto datu interpretāciju, jo bieži nepieciešama nopietna analīze, lai nonāktu pie secinājumiem par sistēmu darbības problēmu cēloņiem. Tādējādi jāparūpējas, lai vērtīgā investīcija web pakalpojumu vadības programmatūrā būtu patiesi vērtīga, respektīvi, sistēmas iespējas tiktu izmantotas pilnībā. Laikā, kad esam pārslogoti ar informācijas pārplūdi, mums nepieciešama palīdzība tādu sistēmu veidā, kuras izanalizē un palīdz interpretēt savāktos datus.

Šāda sistēma ir Tivoli Web Services Analyzer, kas konsolidē dažādu sistēmu datus un, izmantojot relācijas datu bāzi, uzglabā tos, kā arī veic analīzi. Sistēmas datus var ieintegrēt kompānijas datu noliktavas risinājumā. Tivoli Web Services Analyzer analīzes spējas balstās uz Tivoli Decision Support programmprodukta, OLAP bāzēta analīzes rīka. Tādējādi uzņēmums var plānot nepieciešamās investīcijas infrastruktūrā, lai tās tiktu veiktas maksimāli mērķtiecīgi un dotu visaugstāko iespējamo peļņu no investīcijas (ROI). Līdz ar to uzņēmums varēs sniegt konkurētspējīgus pakalpojumus gan cenu, gan pakalpojuma kvalitātes ziņā, jo TIVOLI infrastruktūra nodrošina mērķtiecību ieguldījumos un informāciju izaugsmes plānošanai.

 

Guntars OTTO

IBM Latvija

Vesetas ielā 9, Rīgā

Tālr. 7070300

http://www.ibm.com

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001