Lai Mājas DSL būtu mājīgāks
Lai gan DSL (Digital Subscriber Line) tehnoloģiju pasaulē sāka
aktīvi lietot samērā nesen, tās 10,5 miljoni lietotāju neapšaubāmi liecina par
lielu klientu interesi un DSL pakalpojumu attīstības perspektīvām. Arī
Lattelekom klientiem DSL pieejams jau divus gadus, un pērn visu DSL pakalpojumu
lietotāju kļuvis desmitkārt vairāk. Mājas DSL ir pirmais Lattelekom piedāvātais
pastāvīgā interneta pieslēgums, kas paredzēts privātiem lietotājiem. Uzņēmuma
klienti to saņem jau apaļu gadu (kopš iepriekšējās Baltic IT&T izstādes),
un pēc tā ir ļoti liels pieprasījums. Plānots, ka šogad Mājas DSL lietotāju
varētu kļūt četras reizes vairāk. Par dzīvi kopā ar Mājas DSL stāsta projekta
vadītājs Edgars STRODS.
Lietotāju interese aug
Šobrīd Latvijā ir vairāk nekā 66 procenti Lattelekom klientu,
kuriem ir potenciālas iespējas izmantot DSL pakalpojumus: tie ir visi
Lattelekom ciparsignāla līniju abonenti. Apjoms nepārtraukti aug līdz ar tīkla
modernizāciju, un šogad tas varētu pieaugt vismaz līdz 80 procentiem.
Mājas DSL ir pirmais Lattelekom piedāvātais interneta piekļuves
pakalpojums tieši privātai lietošanai. Svarīgi, ka tas tiešām ir paredzēts
lietošanai mājās, nevis uzņēmumā. Tas nozīmē, ka Mājas DSL neatbilst biroja
lietojuma standartam, jo aktīva piekļuve starptautiskajai interneta satiksmei*
(traffic) ir paredzēta tikai vakaros, pēc darba dienas beigām. Tāpēc arī
abonēšanas maksa ir visai mērena - Ls 27,80 mēnesī. Ierobežojumi, protams,
neattiecas uz Latvijas interneta resursiem: tos var izmantot cauru diennakti.
Tiem, kuri daudz strādā mājās un kuriem ir svarīga neierobežota
starptautiskā interneta satiksme arī dienas laikā (t. s. mājas birojs), ir
iespēja izmantot īpašu pakalpojumu profesionāļiem Mājas DSL Pro, kas gan ir
dārgāks - Ls 49,80 mēnesī.
Mājas DSL piedāvā asimetrisko datu pārraidi, t. i., datu ielāde no
tīkla notiek ar ātrumu 256 kbit/s, bet datu pārraide uz tīklu - ar 64 kbit/s.
Kā saka Edgars Strods, Mājas DSL gluži
tāpat kā citi Lattelekom modernie pakalpojumi pastāvīgi attīstās, arī klienti
noteikti sajutīs, ka tas aizvien pilnveidojas, kļūst elastīgāks, ērtāks,
daudzfunkcionālāks. Lai gan nav paredzēts, ka tuvākajā nākotnē varētu
pazemināties pakalpojuma cenas (pieprasījums arī tagad ir pietiekami liels),
perspektīvā Mājas DSL noteikti būs vairāk iespēju par to pašu cenu.
Mājas DSL klientu visā Latvijā ir aptuveni 1500, un tiem aizvien
piepulcējas jauni. Tiem, kuru mājas atrodas ciparu tīkla pārklājuma zonā,
pakalpojumu saņem nedēļas laikā pēc pieteikuma saņemšanas. Tomēr Lattelekom
reģistrē arī tos, kuri ir ārpus zonas un kuriem šobrīd nav tehniski iespējams
ierīkot šo pakalpojumu. Tā ir spēcīga motivācija ātrāk attīstīt ciparu tīklu
tieši tajās vietās, kur ir visvairāk pieteikumu uz DSL pakalpojumiem.
Ļaunprāši pret progresu?
Kas zina, varbūt tieši šis veiksmīgais un visnotaļ pozitīvais
Mājas DSL un Ultra DSL tēls bija kā dadzis acī tiem, kuri janvāra nogalē
ļaunprātīgi pārslogoja Apollo tīklu, lai tīši bloķētu interneta piekļuvi un
izraisītu neapmierinātību klientos. Protams, traucējumus visvairāk izjuta tie
Lattelekom klienti, kuri pastāvīgi lieto internetu.
Apstiprinājies, ka tie bijuši t. s. DOS (denial of service)
uzbrukumi un tīkla bloķēšanai izmantota ping komanda kaitīgu tīkla atbalsu
ģenerēšanai (t. s. smurf programma). Zīmīgi, ka normālos apstākļos ping ir
visai lietderīgs interneta saimniecības rīks, kuru, saņemot atpakaļ kā ping
signāla atbalsi, efektīvi izmanto informācijas apkopošanai par interneta adrešu
reaģēšanas laikiem, tīkla darbības traucējumu atklāšanai u. tml. Turpretī
hakeri šo nekaitīgo ping funkciju bija pamanījušies izmantot ļaunprātīgai tīkla
bloķēšanai. Radītā bloķējošo datu plūsma pārsniegusi pieļaujamās jaudas robežas
vismaz desmitkārt, turklāt pašas sūtījumu paketes bijušas visai apjomīgas -
līdz pat 1 MB.
No smurf uzbrukuma vairāk vai mazāk cieta visi Apollo klienti, bet
visvairāk to izjuta tieši Mājas DSL lietotāji. Kā paskaidroja Edgars Strods,
tas notika tāpēc, ka Mājas DSL lietotājiem ir mazāks garantētais ātrums (286
kbit/s) nekā uzņēmumiem, kuri izmanto 1 vai 2 Mbit/s Ultra DSL pakalpojumu.
Tieši tādēļ Mājas DSL kapacitāte tika ātrāk aizpildīta ar pingiem nekā 2 Mbit
Ultra. Kad mājas klienta interneta piekļuve jau bija pilnīgi bloķēta, Ultra
klienti vēl varēja strādāt, lai gan arī viņi izjuta traucējumus. Acīmredzot
tieši šī iemesla dēļ dažos medijos izskanēja versija, itin kā Lattelekom pats
esot nobloķējis privātos klientus, lai biznesa lietotāji varētu strādāt. Tie,
protams, ir pilnīgi izdomājumi bez jelkāda pamata. Kā apliecināja Edgars
Strods, Lattelekom ir vienlīdz svarīgi visi klienti un uzņēmums nekādos
apstākļos neatļautos nodarīt tiem tīšu kaitējumu.
Lai klienti justos droši
Lai nu kā, Lattelekom kā pakalpojumu sniedzējs, protams, uzņemas
visu atbildību par notikušo, ir gatavs izmaksāt kompensācijas cietušajiem un ir
apņēmības pilns darīt visu iespējamo, lai klients nejustos apdraudēts. -
Centrālēs esam uzstādījuši intelektuālās papildiekārtas, kas pašas spēj atrast
šāda tipa ļaunprātīgos uzbrukumus - pingus,- stāsta Edgars Strods. - Tās
darbojas kā filtri, kas nelaiž cauri ļaundaru sūtītos pingus, atšķirot tos no
labdabīgajiem interneta saimnieciskajiem rīkiem - pingiem, kas mierīgi veic
savus pienākumus. Ir vairāki parametri, pēc kuriem intelektuālās iekārtas tos šķiro.
Tie ir aprakstīti iekārtu algoritmos.
Lattelekom jau tuvākajā laikā plāno ieviest jaunu papildu
funkcionalitāti Mājas DSL pakalpojumam, kur pastiprināta uzmanība pievērsta
drošībai. Interneta drošības palielināšanai un darbības stabilizēšanai, kā arī
šo pakalpojumu infrastruktūras attīstībai Lattelekom līdz gada beigām plāno
kopumā investēt 300 000 latu, no kuriem 150 000 jau ieguldīti nesen
uzstādītajās drošības iekārtās.
Lattelekom nespēj glābt pasauli no hakeriem (tos dēvē arī par
urķiem), bet noteikti spēj stipri sarežģīt viņu dienišķo darbu. Jaunās drošības
sistēmas ļaus Lattelekom klientiem justies drošāk un baudīt moderno tehnoloģiju
priekšrocības kopā ar Mājas DSL.
Redakcijas piezīme.
* traffic - satiksme. Šāds termina tulkojums nesen apstiprināts IT
un telekomunikāciju terminoloģijas komisijā. Iesakām lietot ierastā anglicisma
trafiks vietā.
Anita KĻAVA
Lai gan DSL (Digital Subscriber Line) tehnoloģiju pasaulē sāka
aktīvi lietot samērā nesen, tās 10,5 miljoni lietotāju neapšaubāmi liecina par
lielu klientu interesi un DSL pakalpojumu attīstības perspektīvām. Arī
Lattelekom klientiem DSL pieejams jau divus gadus, un pērn visu DSL pakalpojumu
lietotāju kļuvis desmitkārt vairāk. Mājas DSL ir pirmais Lattelekom piedāvātais
pastāvīgā interneta pieslēgums, kas paredzēts privātiem lietotājiem. Uzņēmuma
klienti to saņem jau apaļu gadu (kopš iepriekšējās Baltic IT&T izstādes),
un pēc tā ir ļoti liels pieprasījums. Plānots, ka šogad Mājas DSL lietotāju
varētu kļūt četras reizes vairāk. Par dzīvi kopā ar Mājas DSL stāsta projekta
vadītājs Edgars STRODS.
Lietotāju interese aug
Šobrīd Latvijā ir vairāk nekā 66 procenti Lattelekom klientu,
kuriem ir potenciālas iespējas izmantot DSL pakalpojumus: tie ir visi
Lattelekom ciparsignāla līniju abonenti. Apjoms nepārtraukti aug līdz ar tīkla
modernizāciju, un šogad tas varētu pieaugt vismaz līdz 80 procentiem.
Mājas DSL ir pirmais Lattelekom piedāvātais interneta piekļuves
pakalpojums tieši privātai lietošanai. Svarīgi, ka tas tiešām ir paredzēts
lietošanai mājās, nevis uzņēmumā. Tas nozīmē, ka Mājas DSL neatbilst biroja
lietojuma standartam, jo aktīva piekļuve starptautiskajai interneta satiksmei*
(traffic) ir paredzēta tikai vakaros, pēc darba dienas beigām. Tāpēc arī
abonēšanas maksa ir visai mērena - Ls 27,80 mēnesī. Ierobežojumi, protams,
neattiecas uz Latvijas interneta resursiem: tos var izmantot cauru diennakti.
Tiem, kuri daudz strādā mājās un kuriem ir svarīga neierobežota
starptautiskā interneta satiksme arī dienas laikā (t. s. mājas birojs), ir
iespēja izmantot īpašu pakalpojumu profesionāļiem Mājas DSL Pro, kas gan ir
dārgāks - Ls 49,80 mēnesī.
Mājas DSL piedāvā asimetrisko datu pārraidi, t. i., datu ielāde no
tīkla notiek ar ātrumu 256 kbit/s, bet datu pārraide uz tīklu - ar 64 kbit/s.
Kā saka Edgars Strods, Mājas DSL gluži
tāpat kā citi Lattelekom modernie pakalpojumi pastāvīgi attīstās, arī klienti
noteikti sajutīs, ka tas aizvien pilnveidojas, kļūst elastīgāks, ērtāks,
daudzfunkcionālāks. Lai gan nav paredzēts, ka tuvākajā nākotnē varētu
pazemināties pakalpojuma cenas (pieprasījums arī tagad ir pietiekami liels),
perspektīvā Mājas DSL noteikti būs vairāk iespēju par to pašu cenu.
Mājas DSL klientu visā Latvijā ir aptuveni 1500, un tiem aizvien
piepulcējas jauni. Tiem, kuru mājas atrodas ciparu tīkla pārklājuma zonā,
pakalpojumu saņem nedēļas laikā pēc pieteikuma saņemšanas. Tomēr Lattelekom
reģistrē arī tos, kuri ir ārpus zonas un kuriem šobrīd nav tehniski iespējams
ierīkot šo pakalpojumu. Tā ir spēcīga motivācija ātrāk attīstīt ciparu tīklu
tieši tajās vietās, kur ir visvairāk pieteikumu uz DSL pakalpojumiem.
Ļaunprāši pret progresu?
Kas zina, varbūt tieši šis veiksmīgais un visnotaļ pozitīvais
Mājas DSL un Ultra DSL tēls bija kā dadzis acī tiem, kuri janvāra nogalē
ļaunprātīgi pārslogoja Apollo tīklu, lai tīši bloķētu interneta piekļuvi un
izraisītu neapmierinātību klientos. Protams, traucējumus visvairāk izjuta tie
Lattelekom klienti, kuri pastāvīgi lieto internetu.
Apstiprinājies, ka tie bijuši t. s. DOS (denial of service)
uzbrukumi un tīkla bloķēšanai izmantota ping komanda kaitīgu tīkla atbalsu
ģenerēšanai (t. s. smurf programma). Zīmīgi, ka normālos apstākļos ping ir
visai lietderīgs interneta saimniecības rīks, kuru, saņemot atpakaļ kā ping
signāla atbalsi, efektīvi izmanto informācijas apkopošanai par interneta adrešu
reaģēšanas laikiem, tīkla darbības traucējumu atklāšanai u. tml. Turpretī
hakeri šo nekaitīgo ping funkciju bija pamanījušies izmantot ļaunprātīgai tīkla
bloķēšanai. Radītā bloķējošo datu plūsma pārsniegusi pieļaujamās jaudas robežas
vismaz desmitkārt, turklāt pašas sūtījumu paketes bijušas visai apjomīgas -
līdz pat 1 MB.
No smurf uzbrukuma vairāk vai mazāk cieta visi Apollo klienti, bet
visvairāk to izjuta tieši Mājas DSL lietotāji. Kā paskaidroja Edgars Strods,
tas notika tāpēc, ka Mājas DSL lietotājiem ir mazāks garantētais ātrums (286
kbit/s) nekā uzņēmumiem, kuri izmanto 1 vai 2 Mbit/s Ultra DSL pakalpojumu.
Tieši tādēļ Mājas DSL kapacitāte tika ātrāk aizpildīta ar pingiem nekā 2 Mbit
Ultra. Kad mājas klienta interneta piekļuve jau bija pilnīgi bloķēta, Ultra
klienti vēl varēja strādāt, lai gan arī viņi izjuta traucējumus. Acīmredzot
tieši šī iemesla dēļ dažos medijos izskanēja versija, itin kā Lattelekom pats
esot nobloķējis privātos klientus, lai biznesa lietotāji varētu strādāt. Tie,
protams, ir pilnīgi izdomājumi bez jelkāda pamata. Kā apliecināja Edgars
Strods, Lattelekom ir vienlīdz svarīgi visi klienti un uzņēmums nekādos
apstākļos neatļautos nodarīt tiem tīšu kaitējumu.
Lai klienti justos droši
Lai nu kā, Lattelekom kā pakalpojumu sniedzējs, protams, uzņemas
visu atbildību par notikušo, ir gatavs izmaksāt kompensācijas cietušajiem un ir
apņēmības pilns darīt visu iespējamo, lai klients nejustos apdraudēts. -
Centrālēs esam uzstādījuši intelektuālās papildiekārtas, kas pašas spēj atrast
šāda tipa ļaunprātīgos uzbrukumus - pingus,- stāsta Edgars Strods. - Tās
darbojas kā filtri, kas nelaiž cauri ļaundaru sūtītos pingus, atšķirot tos no
labdabīgajiem interneta saimnieciskajiem rīkiem - pingiem, kas mierīgi veic
savus pienākumus. Ir vairāki parametri, pēc kuriem intelektuālās iekārtas tos šķiro.
Tie ir aprakstīti iekārtu algoritmos.
Lattelekom jau tuvākajā laikā plāno ieviest jaunu papildu
funkcionalitāti Mājas DSL pakalpojumam, kur pastiprināta uzmanība pievērsta
drošībai. Interneta drošības palielināšanai un darbības stabilizēšanai, kā arī
šo pakalpojumu infrastruktūras attīstībai Lattelekom līdz gada beigām plāno
kopumā investēt 300 000 latu, no kuriem 150 000 jau ieguldīti nesen
uzstādītajās drošības iekārtās.
Lattelekom nespēj glābt pasauli no hakeriem (tos dēvē arī par
urķiem), bet noteikti spēj stipri sarežģīt viņu dienišķo darbu. Jaunās drošības
sistēmas ļaus Lattelekom klientiem justies drošāk un baudīt moderno tehnoloģiju
priekšrocības kopā ar Mājas DSL.
Redakcijas piezīme.
* traffic - satiksme. Šāds termina tulkojums nesen apstiprināts IT
un telekomunikāciju terminoloģijas komisijā. Iesakām lietot ierastā anglicisma
trafiks vietā.
Anita KĻAVA