Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Mans uzņēmums - manas mājas

   

 

Sabiedrības priekšstats par uzņēmumu parasti veidojas, vērtējot tā produkciju, pakalpojumus vai aktivitātes. Tomēr cits, daudz intīmāks, tēls veidojas arī tā iekšpusē, un to rada paši darbinieki, viņu savstarpējās attiecības, komandas izjūta, darbs kopēja mērķa labā, lojalitāte. Tas, kā darbinieki jūtas savā uzņēmumā, neapšaubāmi izpaužas arī viņu ikdienas darbā, saskarsmē ar klientiem. Tādējādi veidojas itin kā caurspīdīga spoguļa efekts, kurā raugoties, var redzēt gan katrs sevi, gan cits citu, gan klientus. Ko sava uzņēmuma spogulī redz Telia Latvija komanda, SP stāsta Klientu servisa vadītāja Evija DZENĪTE, interneta produktu menedžeris Ģirts PALEJS, mārketinga un sabiedrisko attiecību vadītāja Liene VOINA, grāmatvede Inga MIĶELSONE, Instalācijas un apkalpošanas centra vadītājs Aivars SMELTERS un klientu servisa menedžeris Uldis SEMEIKS.

 

- Kas, jūsuprāt, vislabāk raksturo Telia Latvija un tā kolektīvu?

Ģirts: - Manuprāt, to vislabāk varētu raksturot vārds  drošība. Drošības izjūta. Tas, ka varu pilnībā paļauties gan uz uzņēmumu, gan uz kolēģiem.

Evija: - Atvērtība visās vietās un lietās.

Aivars: - Man ir patīkami strādāt šādā mājīgā uzņēmumā, kurš nav pārāk liels un kur visi ir savējie. Ērti nosūtīt ziņu pa iekšējo e-pastu, palūgt padomu kolēģim, ja gadās kļūme - ātri reaģēt.

Liene: - Jūtos lepna, ka mums ir tik draudzīgs kolektīvs. Tā kā divas trešdaļas dzīves paiet darbā, tad šīs ir labas otrās mājas.

- Kas ir tas magnēts, kas jūs atvilka te strādāt un kas jūs te notur?

Uldis: - Draudzīgais gars, kas te valda. Kolēģi varbūt pat paši to neapzinās, ka burtiski notur mani aiz piedurknes...

Aivars: - Esmu no tiem, kas ieaug labā kolektīvā ar dziļām saknēm. VEF nostrādāju vairāk nekā 20 gadu, šeit - jau deviņus. Un ja vēl ir darbs interesants, kur gan būtu jāskrien.

Ģirts: - Drīz būs 10 gadi, kopš te strādāju. Varētu teikt, ka mani šeit atvilka tas pats, kas  notur: man patīk tas, ko daru, nozare, kurā strādājam.

- Vai varat šeit justies brīvi, paši plānot laiku un strādāt tur, kur ērtāk?

Ģirts: - Ja darbs saistīts ar klientu apkalpošanu, konsultācijām pa telefonu u. tml., tad noteiktās stundās jābūt noteiktā vietā. Turpretī citviet situācija ir visai demokrātiska, un pamatā ir paškontrole, nevis  birokrātiskas atskaites par katru soli. Atskaite, protams, ir padarītais darbs.

Evija: - Man šķiet, ka svarīgi ir tieši tas, ka uzticas. Ja esi nopelnījis uzticību, vari justies brīvi, pats plānot laiku, iekārtoties tā, lai darbu padarītu ērtāk un raženāk.

- Vai Telia Latvija ir tādas kā lietpratēju kopas, kur savstarpēji var ne tikai konsultēties par kādu āķīgu projektu, bet arī paplašināt profesionālo apvārsni?

Aivars: - Jā, noteikti. Apmaināmies domām un cits citu izglītojam. Es, piemēram, vairāk ņemos ar antenām un radiorisinājumiem, kāds cits - ar maršrutizatoru programmēšanu. Protams, var paņemt grāmatu, ielīst internetā, pasēdēt veselu dienu un izurbties visam cauri, bet kolēģis nepieciešamo zināšanu koncentrātu var izstāstīt piecās minūtēs. Kolēģis ir ātrāks par internetu.

Ģirts: - Mēs visi kopā esam viena profesionāļu grupa - 33 cilvēki. Svarīgi, ka visi esam pietiekami izglītoti visos firmas darbības virzienos, lai spētu piecās minūtēs uztvert informāciju un izmantot konkrētiem mērķiem. Nav jātērē laiks, kaut ko skaidrojot kolēģiem trīs reizes pēc kārtas.

Uldis: - Jūtos vienkārši lieliski - kā profiņš starp profiņiem. 

Ģirts: - Viens ir vide, kurā mēs strādājam, līdzekļi, aprīkojums. Otrs - darba stils. Ja ko jaunu uzzinām, izstāstām arī pārējiem kolēģiem, lai viņi varētu likt lietā visu progresīvo un rezultātā iegūtu uzņēmums un klienti. Nebūtu jēgas iedot Uldim  pārdodamo pakalpojumu sarakstu uz desmit lapām. Ja viņš nakts vidū to nezinās no galvas, tas nekas nesanāks. Un viņš zina!

-Vai daudzi no jūsējiem sevi uzskata par virtuālajiem cilvēkiem? Cik procentu  laika Telia Latvija cilvēki vidēji pavada internetā?

Ģirts: - Mēs pavadām divas trešdaļas laika darbā, un gandrīz visu - arī internetā.

Uldis: - Dažreiz man Ģirta žēl, bet viņš ir viens no tiem puišiem, kas turas līdz kaulam un visu ņem traki nopietni. Ieiet internetā un nenāk laukā.

- Droši vien gandrīz visiem Telia Latvija darbiniekiem mājās ir interneta pieslēgums.

Ģirts: - Internets mājās - tas ir koks ar diviem galiem. Kad es kā vienkāršs cilvēks varēšu ievilkt mājās labu internetu, tad es par to domāšu. Tagad ne. No interneta taču arī kaut kur jāaizbēg.

Inga: - Darbā esam pieraduši pie ļoti labas kvalitātes aparatūras un ātra interneta, tāpēc pašapziņa neatļauj mājās lietot iezvanpieeju.

Evija: - Internetu mājās - to gan ne! Jābūt taču kaut kādai atslodzei. Mēs labi strādājam un arī labi atpūšamies, tāpēc nav ko vilkt visu darbu uz mājām. Starp citu, nav daudz tādu kolēģu, kuriem mājās ir internets.

- Kā jūs varētu īsi raksturot Telia Latvija progresa ceļu pēdējo gadu laikā?

Ģirts: - Nepārtraukti jāskrien līdzi progresam vai pat jāmēģina to stumt uz priekšu. Visu jauno un labo, kas pasaulē parādījies pēdējos gados, mēs tā vai citādi liekam lietā - jaunās tehnoloģijas, jauno aparatūru, pieslēgumu veidus, interneta izpausmes, protokolus.

Aivars: - Kādreiz varēju pavisam viegli paturēt prātā klientus un adreses, kuriem esmu ierīkojis interneta pieslēgumu. Tagad viņu kļuvis tik daudz, ka nevar iegaumēt. Tas saistāms arī ar to, ka klientiem visai reti gadās problēmas ar pieslēgumu, tāpēc arī atkārtotu mājas vizīšu tikpat kā nav.

- Kā jūs spējat likt klientam justies kā kam īpašam?

Uldis: - Mēs, tirdzinieki, cenšamies, lai katrs klients justos īpašs. Cilvēki gaida ne tikai palīdzību, bet arī saskarsmi. Man patīk ar cilvēkiem kontaktēties, un acīmredzot viņi to jūt.

Liene: - Mums tiešām ir vislabākie tirdzinieki, kādi vispār sastopami Rīgā, un viņi cenšas rast vislabāko risinājumu. Ja vajag, iesaistās arī produktu menedžeri un tehniskie speciālisti. Katrs klients ir atšķirīgs, cenšamies atrast individuālu, saprotošu pieeju.

Ģirts: - Varu gandrīz galvot, ka mums nav divu pilnīgi vienādu pieslēguma risinājumu - katram ir kas atšķirīgs.

- Cik dziļi jūs spētu ielaisties kompromisos, lai iegūtu firmai kādu izdevīgu, bet prasīgu klientu?

Uldis: - Kompromisam vienmēr jābūt loģiskam. Tiklīdz solītis par tālu, tam vairs nav nekādas nozīmes. Mēs nevaram pārdot uz tādiem noteikumiem, ko nedrīkstam pieļaut.

Aivars: - Klients man, piemēram, saka: - Šī ir mana skaistākā siena, tur kabeli nedrīkst vilkt, un cauri. - Jāmeklē kompromiss, lai klients būtu apmierināts un lai aparatūra strādātu nevainojami. Nereti vajadzīgs gan psihologa, gan juveliera talants.

- Ielūkosimies Telia Latvija aizkulisēs. Kas te notiek ikdienā? Kādi vēji pūš, kādas idejas virmo gaisā, par ko runājat kafijas pauzēs vai smēķētāju istabā?

Aivars: - Dūmistabā labprāt pārspriežam tehnikas jaunumus, aktuālas darba lietas. Protams, arī kādu jaunu anekdoti uzkodu vietā.

Ģirts: - No mūsu relaksācijas vietām ir nepelnīti piemirsts zaļais dīvāniņš ar sarkanām  tulpēm. Tas gan itin labi varētu noderēt tiem, kuri pārāk vēlu aizstrādājas. Mums ir virtuvīte, kur dzeram rīta kafiju ar bulciņām, pie reizes notiek arī tāda kā politinformācija, avīžu pārskati. Tur pulcējāmies arī, kad bija asie momenti olimpiādē un TV rādīja svarīgus mačus. Kolēģu vidū ir daudz draugu, mums ir arī kopēji draugi ārpus Telia Latvija, tā kā varam atklāti runāt par visu.

Evija: - Ļoti populāra tēma ir mašīnas. Daži mūsu kolēģi ir strādājuši autoservisos, un, ja gadās kāda autoķibele, viņi paši piesakās palīdzēt - nemaz nav jālūdzas. Pērn vairāki mūsu kolēģi kļuva par tēviem, un mēs braucām apsveikt viņu sievas uz dzemdību namu.

Inga: - Jau kādu mēnesi pirms mazuļa nākšanas pasaulē kolēģi kā sadeguši skraidīja pakaļ topošajam tēvam un interesējās, kad beidzot būs.

Aivars: - Reiz Vecrīgā ievēroju divus muzikantus. Kādu rītu iebraucu mūsu pagalmā, skatos, - atkal tie paši. Nobrīnījos, vai tiešām te var labāk piepelnīties nekā centrā. Izrādās - tā bija kolektīva dāvana kādam mūsu kolēģim jubilejā. Tas bija vareni - gandrīz kā serenāde pie loga.

-  Kādas ir Telia Latvija jaukākās tradīcijas, kas jūs visus satuvina, aizrauj, veido kā komandu? 

Liene: - Protams, vārda un dzimšanas dienas. Pirms diviem gadiem sākām atzīmēt arī Lieldienas, bija atrakcijas un sacensības . Tā bija nepārtraukta jautrība. Pērn  uz Lieldienu ballīti bija jānāk ar kaut ko dzeltenu. Vislielāko pārsteigumu sagādāja tehniskie  puiši, - viņi visi bija izveidojuši savdabīgus aksesuārus no dzelteniem maisiņiem.

Evija: - Un kur nu vēl mūsu kopējie Jāņi! Tos pēdējā darba dienā pirms svētkiem atzīmējam tepat, pagalmā, baseinā (bez ūdens!). Lai lietus neiztraucētu omulību, mums ir telts, bet ugunskura vietā - grils. Protams, pie reizes samīļojam un aplīgojam savus Jāņus un Līgu .

Inga: - Pēdējos gados mums ir pavisam sevišķas Ziemassvētku balles, kuras notiek kopā ar ģimenēm un bērniem. Visi ir traki apmierināti. 2001. gadu sagaidījām Igates, šo gadu - Jaunmoku pilī. Bērniem un pieaugušiem ir atsevišķas izklaides. Jaunmoku pilī bija karnevāls, un dāmas beidzot varēja tērpties krinolīnos un justies kā īstas princeses. Šādi svētki lieliski uztur tonusu un adrenalīna līmeni.

Uldis: - Un tas viss tik labi izdodas tieši tāpēc, ka  mums ir ļoti spēcīgs mārketings - gan iekšējais, gan ārējais. Man patīk Lienes idejas.

- Vai un kā jūs spētu uzupurēties uzņēmuma labā?

Inga: - Pietiekami bieži ir situācijas, kad upurējam savu brīvo laiku, ērtības un pat nedomājam par to, ka mēs kaut ko upurējam. Vienkārši tā vajag. Finansu departamentā tas notiek bieži. Piemēram,  citiem uzņēmumiem gada bilanci nodod  marta beigās, bet mums jāatskaitās jau janvāra vidū. Tas nozīmē, ka to, ko citi dara trīs mēnešus, mums jāveic divās nedēļās. Tā nu janvārī ģimene mani mājās mana tikai pa nakts melnumu, kad uz dažām stundām aizbraucu nosnausties.

Liene: - Daudzos uzņēmumos cilvēki strādā no zvana līdz zvanam, bet mēs esam orientēti uz rezultātu. Darbs ir prioritāte, un tieši tas ir svarīgi, ka spējam ne tikai ņemt, bet arī dot. Daudz, ražīgi un nešauboties.

 

Gunta KĻAVIŅA

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001