Spožāka par sauli, bet varbūt tomēr ne?
Zibspuldzes gaisma ir ļoti spēcīga. Nelielā attālumā pietiek tikai
ar 1/10 000 sekundes daļu tās gaismas, lai fotofilmiņa būtu pietiekami
eksponēta. Salīdzinājumam - saules gaismā vidējais eksponēšanas laiks nepārsniedz
1/500 sekundes daļu. Taču nevar jau salīdzināt divas nesalīdzināmas lietas, jo
saule atrodas tālu un tomēr, nonākot līdz zemei, tās gaisma ir ļoti spilgta,
bet zibspuldzei, atrodoties lielā attālumā, apgaismojums ļoti spēcīgi vājinās.
Tātad - kas tad īsti notiek lācītim vēderā?
Zibspuldzes darbība
Lai uzlādētu kondensatoru, elektriskā enerģija no baterijām vai
akumulatoriem tiek pārvērsta augstspriegumā (300 V un vairāk). Kondensators
pastāvīgi ir savienots ar diviem elektrodiem, kuri atrodas stikla caurulē, kas
piepildīta ar ksenona gāzi. Šajā stadijā gāze nevada elektrību un neizstaro
pilnīgi nekādu gaismu.
Otrs, mazāks kondensators, ir uzlādējies vienlaikus ar lielo.
Brīdī, kad zibspuldzei jāsāk darboties, tas izlādējas - elektrības lādiņš, caur
transformatoru izejot uz trešo elektrodu gāzes caurulē (spuldzē), rada
augstsprieguma impulsu (vairāki tūkstoši voltu), kas jonizē ksenona gāzi
caurulē. Jonizētā gāze rada perfektu vidi, lai lielais kondensators caur to
izlādētos. Šajā brīdī gāze emitē ļoti spilgtu gaismu. Apmēram pēc 1/1000-1/200
sekundes daļām kondensators ir izlādējies un gaismas plūsma pārtrūkst. Un kopš
šī brīža viss atkal sākas no jauna. Jāpiebilst, ka iepriekšminētais darbojas tā
saucamajā full power vai manual flash režīmā, kas teorētiski ir pilnīgi visām
zibspuldzēm.
Zibspuldzēm ar elektroniski kontrolējamu gaismas plūsmas daudzumu
šis process ir sarežģītāks. Lai ierobežotu gaismas daudzumu, sprieguma izlāde
jāpārtrauc, pirms tas no kondensatora izlādējies ksenona gāzē. Vienkāršākajā
gadījumā otra (iekšējā) spuldze kalpo par īsslēguma kondensatoru, kas slāpē
daļu izlādes jaudas. Taču šim modelim ir liels trūkums - lielais kondensators
katrā reizē izlādējas pilnībā, un tas nav enerģētiski veiksmīgs risinājums.
Mūsdienu zibspuldzēm šai vajadzībai lieto pusvadītājus (Gate
Turnoff Thyristor, saīsinājumā vienkārši Thyristor), kas izvietoti izlādes ceļā
un pārtrauc izlādi tieši tajā brīdī, kad nepieciešams. Turklāt šajā gadījumā
kondensators neizlādējas pilnībā un tā uzkrātā enerģija ir noderīga nākamajam
zibsnim.
Signāls, kad gaismas plūsmai ir jāpārtrūkst, var nākt no dažādiem
avotiem. Jaudu var limitēt manuāli, pārslēgu uzstādot robežās no pilnas jaudas
līdz 1/2, 1/4, 1/8 vai 1/16 sekundes daļai. Modernākās zibspuldzēs jaudu regulē
elektroniski pati zibspuldze. Vienā variantā nepieciešamās jaudas noteicējs ir
fotoelements, kas atrodas zibspuldzes paneļa priekšpusē. Atkarībā no attāluma
līdz objektam, tas nofotografē atstaroto gaismu, un zibspuldzes elektronika
izanalizē nepieciešamo impulsa jaudu. TTL (Through The Lens) sistēmās
fotoelements atrodas fotoaparāta iekšpusē, leņķī pret filmas plakni. Elements
no filmas plaknes atstaroto gaismu caur fotoaparāta korpusu nosūta zibspuldzei,
kas pārtrauc kondensatora izlādi.
Vadošais skaitlis
Zibspuldzes jaudu raksturo tās vadošais skaitlis. Jo tas lielāks,
jo lielāka arī zibspuldzes jauda. Šis skaitlis ir nemainīgs lielums un
nepieciešams, lai elektronika varētu izanalizēt vajadzīgo jaudu konkrētā brīdī.
Vadošo skaitli raksturo formula: diafragmas atvērums reizināts ar attālumu līdz
objektam metros, kad zibspuldze, strādājot ar pilnu jaudu, ja filmas jutība ir
ISO 100, veido pareizu ekspozīciju. Piemēram, f/8 x 4 m = 32. Tātad skaitlis 32
arī ir zibspuldzes vadošais skaitlis. Zinot vadošo skaitli un diafragmas
lielumu, iespējams izrēķināt maksimālo attālumu līdz objektam, kurš
jāfotografē.
Parasti uz zibspuldzes aizmugurējā paneļa ir tabula, kurā tas ir
norādīts. Modernākām elektroniskām zibspuldzēm, lai redzētu maksimālo attālumu,
jāpārslēdzas manuālā režīmā. Uzstādot filmas jutību uz ISO 100, pēc tabulas vai
indikatora uz displeja būs iespējams noteikt maksimālo zibspuldzes darbības
attālumu un izrēķināt vadošo skaitli. Tiesa gan, strādājot ar automātiskajām
zibspuldzēm, vadošo skaitli nemaz nav nepieciešams zināt, jāzina tikai tālākā
darbības robeža ar noteiktu filmas jutību.
Lai pilnvērtīgāk izmantotu zibspuldzes jaudu, gaismas plūsmas
virzīšanai izmanto optisku paņēmienu. Zibspuldzes galviņā iebūvēta lēca, kas,
izmantojot garfokusa objektīvus (automātiski vai manuāli izvirzot lēcu uz
ārpusi), gaismas kūli optiski sašaurina, tā palielinot gaismas intensitāti
nepieciešamajā laukumā un novēršot tās nelietderīgu krišanu uz virsmu, kas nav
kadra redzamajā daļā.
Moderno zibspuldžu galvu iespējams grozīt gan uz augšu, gan arī uz
sāniem. Kā zināms, tiešā zibspuldzes gaisma rada plakanu attēlu, bet, to
novirzot uz griestiem vai sienām, iespējams iegūt izkliedētu gaismu, kas
attēlam dos formu. Taču gaismas garā ceļa un izkliedes dēļ vadošais skaitlis
pat divu metru attālumā būs ļoti mazs.
Flešmetrs (flashmeter - zibspuldzes gaismas mērītājs)
Flešmetri ir nelielas ierīces, ko pamatā lieto fotostudijās,
strādājot ar vairākām zibspuldzēm, kas izvietotas dažādos attālumos no objekta,
un tad, kad ar vienkāršu matemātiku pēc vadošā skaitļa un attāluma nav
iespējams noteikt nepieciešamās diafragmas lielumu. Darbības princips
flešmetriem ir līdzīgs kā zibspuldzēs vai kamerās iebūvētajiem fotoelementiem.
Atšķirība ir tā, ka ierīce nevis pārtrauc impulsu, bet uz displeja uzrāda
nepieciešamās diafragmas lielumu.
Bieži vien flešmetri ir apvienoti ar visparastāko eksponometru
(ekspozīcijas mērītāju). Pamatā tiek izmatots tas pats fotoelements, tikai
eksponometra variantā tiek izrēķināta pilna ekspozīcija - diafragmas atvēruma
un eksponēšanas laika lielumi.
Tā kā visos mūsdienu fotoaparātos eksponometri ir iebūvēti, pēc
flešmetriem nav īpašas nepieciešamības, tomēr ar šādu ierīci ekspozīciju var
izmērīt gan pēc atstarotās gaismas (vienīgais variants fotoaparātos), gan pēc
krītošās gaismas, kas ir precīzāks mērījums, jo gaismu neiespaido atstarotā
objekta krāsa. Pret krāsām dažādi eksponometri ir dažādi jutīgi, līdz ar to
vienādos apstākļos var sanākt atšķirīgs rezultāts, izmantojot vienu un to pašu
filmu, bet divas kameras, kurām ir dažādi eksponometri.
Sinhronizācija
Zibspuldzes sinhronizācija ir parametrs, kas regulē zibspuldzes
zibšņa un slēdža savstarpējo sadarbību. Tā kā zibspuldzes zibšņa ilgums var
sasniegt pat 1/10 000 sekundes daļu, svarīgi, lai zibšņa brīdī fotoaparāta
slēdzis būtu pilnībā atvēries. Lai zibspuldze konstatētu šo mirkli, ir divi
sinhronizācijas pamatveidi - M un X.
M sinhronizāciju mūsdienās vairs neizmanto, jo tā bija paredzēta
vecā parauga zibspuldzēm, kas pazīstamas pēc nosaukuma flash bulbs vai flash
cubes. Ģenerējot gaismu, tās izmantoja ķīmisku reakciju. Šīm zibspuldzēm bija
nepieciešamas vairākas sekundes daļas laika pirms slēdža darbības
aktivizēšanās, lai iedarbinātu ķīmisko procesu, kas pilnas jaudas gaismu
ģenerētu, kad slēdzis atvēries pilnībā.
Elektronisko X sinhronizāciju izmanto visās mūsdienu zibspuldzēs.
Atšķirībā no M sinhronizācijas, X sinhronizācijai nav nepieciešama iepriekšēja
aktivizēšana, jo elektroniskie impulsi darbojas ļoti ātri un zibsni ar slēdža
atvēršanos sabalansē reālā laikā.
Parasti zibspuldze iedarbojas brīdī, kad slēdža aktīvais
aizlaidnis (skatīt rakstu par slēdžiem) ir sasniedzis pretējo kadra malu. Taču
modernākajām zibspuldzēm šo parametru var mainīt - lai cik garš ir eksponēšanas
laiks, zibspuldze nostrādās īsu brīdi pirms tam, kad pasīvais aizlaidnis sāks
aizvērt slēdzi. Šo režīmu sauc par REAR vai second curtain synchronization.
Piemēram, fotografējot parastajā režīmā, zibspuldze vispirms izgaismo kustīgu
objektu, sastindzina to, pēc tam objekts turpina iezīmēt kustību - sev priekšā
(fotoaparāts ir nekustīgā stāvoklī). REAR režīmā vispirms kustīgs objekts
iezīmē attēlā kustību un tikai pēc tam zibspuldze iezīmē tā apveidus. Rezultātā
izveidojas lielāka kustības un tās virziena dinamika. Tieši šī iemesla dēļ
zibspuldzi garās ekspozīcijās izmanto REAR režīmā..
Dažreiz iespējama sinhronizācija arī tad, ja ir ļoti īss
eksponēšanas laiks (High Speed Synchronization) līdz pat 1/8000 sekundes daļai.
Šo sinhronizāciju atbalsta tikai dažas kameras un zibspuldzes. Zibspuldzes
darbība notiek šādā veidā - zibspuldze ģenerē vairākus ātrus zibšņus, kas seko
cits citam apmēram ik pēc 1/5000 sekundes daļas, iegaismo filmu caur šauro
slēdža spraugu ik pa posmiņam ko tas atver (skatīt rakstu par spraugslēdža
uzbūvi). Tādā veidā kadrs caur šauro spraugu tiek eksponēts visā tā laukumā.
Komunikācija ar kameru
Zibspuldzes komunikācija ar kameru notiek vairākos veidos. Vecākas
paaudzes zibspuldzes pēc uzbūves un darbības ir vienkāršākas, tādēļ to
iedarbināšanai nepieciešams tikai divu kontaktu slēdzis, kas to aktivē. Šīs
zibspuldzes bieži vien ar kameru nav savienotas tieši, bet tikai ar vadiņu,
kura ārējo kontaktu iesprauž speciālā kameras ligzdā. Vienīgais labums šajā
savienojumā ir tas, ka zibspuldzes atrašanās vietu telpā var mainīt, izmantojot
attiecīga garuma vada pagarinātāju. Zibspuldzes parametrus caur šo savienojumu
mainīt nav iespējamas.
Mazāka izmēra zibspuldzēm savienojums ar kameru ir tā sauktā hot
shoe. Tā ir speciāla ligzda kameras virspusē un kāja zibspuldzes apakšā.
Vienkāršākām zibspuldzēm šajā savienojumā ir tikai divi kontakti, līdzīgi kā
savienojumā ar vadu, kur nekāda papildinformācija zibspuldzei no kameras netiek
nodota. Citādāk ir mūsdienu modernajām kamerām un zibspuldzēm, kur caur vairāku
kontaktu hot shoe zibspuldze tiek pilnībā vadīta no kameras.
Jāņem vērā, ka konkrētas firmas zibspuldze ir jālieto tikai ar tās
pašas firmas un paaudzes kameru. Vecākās paaudzes zibspuldžu palaišanas slēdža
mehānisma spriegums sasniedz 200-300 V. Mūsdienu zibspuldzēm šis spriegums
samazināts līdz 10 V un mazāk. Tādēļ, lietojot vecu zibspuldzi ar modernu
kameru, pēdējo var neglābjami sabojāt. Dažas firmas pat nepieļauj iespēju
izmantot citu firmu zibspuldzes, izgatavojot savu, pilnīgi atšķirīgu hot shoe
savienojumu. Savukārt citas firmas specializējušās tādu zibspuldžu ražošanā,
kuras var izmantot pie citu firmu ražotajiem fotoaparātiem. To cenas un
iespējas ir zemākas nekā oriģinālražojumiem.
Trešais savienojums ir kamerā iebūvētās zibspuldzes. Tas ir
pilnīgi visām kompaktkamerām, kā arī daudzām amatieru kamerām. Lai arī
zibspuldze ir vienmēr pie rokas (kameras), tomēr parasti tā ir ļoti mazjaudīga
un nopietniem darbiem nav paredzēta. Turklāt tik tuva zibspuldzes atrašanās
objektīvam neglābjami rada sarkano acu efektu, kuru nav iespējams glābt pat ar
speciālām zibspuldzes papildfunkcijām.
Un nobeigumā, pretēji reklāmu apgalvojumiem - fotografēt vajag BEZ
ZIBSPULDZES, cik vien to atļauj gaismas apstākļi, jo zibspuldzes gaisma ir
plakana un neinteresanta; nekas nevar aizstāt dabīgo saules gaismu.
Elmārs RUDZĪTIS, foto ziņu aģentūras A.F.I. direktors
Zibspuldzes gaisma ir ļoti spēcīga. Nelielā attālumā pietiek tikai
ar 1/10 000 sekundes daļu tās gaismas, lai fotofilmiņa būtu pietiekami
eksponēta. Salīdzinājumam - saules gaismā vidējais eksponēšanas laiks nepārsniedz
1/500 sekundes daļu. Taču nevar jau salīdzināt divas nesalīdzināmas lietas, jo
saule atrodas tālu un tomēr, nonākot līdz zemei, tās gaisma ir ļoti spilgta,
bet zibspuldzei, atrodoties lielā attālumā, apgaismojums ļoti spēcīgi vājinās.
Tātad - kas tad īsti notiek lācītim vēderā?
Zibspuldzes darbība
Lai uzlādētu kondensatoru, elektriskā enerģija no baterijām vai
akumulatoriem tiek pārvērsta augstspriegumā (300 V un vairāk). Kondensators
pastāvīgi ir savienots ar diviem elektrodiem, kuri atrodas stikla caurulē, kas
piepildīta ar ksenona gāzi. Šajā stadijā gāze nevada elektrību un neizstaro
pilnīgi nekādu gaismu.
Otrs, mazāks kondensators, ir uzlādējies vienlaikus ar lielo.
Brīdī, kad zibspuldzei jāsāk darboties, tas izlādējas - elektrības lādiņš, caur
transformatoru izejot uz trešo elektrodu gāzes caurulē (spuldzē), rada
augstsprieguma impulsu (vairāki tūkstoši voltu), kas jonizē ksenona gāzi
caurulē. Jonizētā gāze rada perfektu vidi, lai lielais kondensators caur to
izlādētos. Šajā brīdī gāze emitē ļoti spilgtu gaismu. Apmēram pēc 1/1000-1/200
sekundes daļām kondensators ir izlādējies un gaismas plūsma pārtrūkst. Un kopš
šī brīža viss atkal sākas no jauna. Jāpiebilst, ka iepriekšminētais darbojas tā
saucamajā full power vai manual flash režīmā, kas teorētiski ir pilnīgi visām
zibspuldzēm.
Zibspuldzēm ar elektroniski kontrolējamu gaismas plūsmas daudzumu
šis process ir sarežģītāks. Lai ierobežotu gaismas daudzumu, sprieguma izlāde
jāpārtrauc, pirms tas no kondensatora izlādējies ksenona gāzē. Vienkāršākajā
gadījumā otra (iekšējā) spuldze kalpo par īsslēguma kondensatoru, kas slāpē
daļu izlādes jaudas. Taču šim modelim ir liels trūkums - lielais kondensators
katrā reizē izlādējas pilnībā, un tas nav enerģētiski veiksmīgs risinājums.
Mūsdienu zibspuldzēm šai vajadzībai lieto pusvadītājus (Gate
Turnoff Thyristor, saīsinājumā vienkārši Thyristor), kas izvietoti izlādes ceļā
un pārtrauc izlādi tieši tajā brīdī, kad nepieciešams. Turklāt šajā gadījumā
kondensators neizlādējas pilnībā un tā uzkrātā enerģija ir noderīga nākamajam
zibsnim.
Signāls, kad gaismas plūsmai ir jāpārtrūkst, var nākt no dažādiem
avotiem. Jaudu var limitēt manuāli, pārslēgu uzstādot robežās no pilnas jaudas
līdz 1/2, 1/4, 1/8 vai 1/16 sekundes daļai. Modernākās zibspuldzēs jaudu regulē
elektroniski pati zibspuldze. Vienā variantā nepieciešamās jaudas noteicējs ir
fotoelements, kas atrodas zibspuldzes paneļa priekšpusē. Atkarībā no attāluma
līdz objektam, tas nofotografē atstaroto gaismu, un zibspuldzes elektronika
izanalizē nepieciešamo impulsa jaudu. TTL (Through The Lens) sistēmās
fotoelements atrodas fotoaparāta iekšpusē, leņķī pret filmas plakni. Elements
no filmas plaknes atstaroto gaismu caur fotoaparāta korpusu nosūta zibspuldzei,
kas pārtrauc kondensatora izlādi.
Vadošais skaitlis
Zibspuldzes jaudu raksturo tās vadošais skaitlis. Jo tas lielāks,
jo lielāka arī zibspuldzes jauda. Šis skaitlis ir nemainīgs lielums un
nepieciešams, lai elektronika varētu izanalizēt vajadzīgo jaudu konkrētā brīdī.
Vadošo skaitli raksturo formula: diafragmas atvērums reizināts ar attālumu līdz
objektam metros, kad zibspuldze, strādājot ar pilnu jaudu, ja filmas jutība ir
ISO 100, veido pareizu ekspozīciju. Piemēram, f/8 x 4 m = 32. Tātad skaitlis 32
arī ir zibspuldzes vadošais skaitlis. Zinot vadošo skaitli un diafragmas
lielumu, iespējams izrēķināt maksimālo attālumu līdz objektam, kurš
jāfotografē.
Parasti uz zibspuldzes aizmugurējā paneļa ir tabula, kurā tas ir
norādīts. Modernākām elektroniskām zibspuldzēm, lai redzētu maksimālo attālumu,
jāpārslēdzas manuālā režīmā. Uzstādot filmas jutību uz ISO 100, pēc tabulas vai
indikatora uz displeja būs iespējams noteikt maksimālo zibspuldzes darbības
attālumu un izrēķināt vadošo skaitli. Tiesa gan, strādājot ar automātiskajām
zibspuldzēm, vadošo skaitli nemaz nav nepieciešams zināt, jāzina tikai tālākā
darbības robeža ar noteiktu filmas jutību.
Lai pilnvērtīgāk izmantotu zibspuldzes jaudu, gaismas plūsmas
virzīšanai izmanto optisku paņēmienu. Zibspuldzes galviņā iebūvēta lēca, kas,
izmantojot garfokusa objektīvus (automātiski vai manuāli izvirzot lēcu uz
ārpusi), gaismas kūli optiski sašaurina, tā palielinot gaismas intensitāti
nepieciešamajā laukumā un novēršot tās nelietderīgu krišanu uz virsmu, kas nav
kadra redzamajā daļā.
Moderno zibspuldžu galvu iespējams grozīt gan uz augšu, gan arī uz
sāniem. Kā zināms, tiešā zibspuldzes gaisma rada plakanu attēlu, bet, to
novirzot uz griestiem vai sienām, iespējams iegūt izkliedētu gaismu, kas
attēlam dos formu. Taču gaismas garā ceļa un izkliedes dēļ vadošais skaitlis
pat divu metru attālumā būs ļoti mazs.
Flešmetrs (flashmeter - zibspuldzes gaismas mērītājs)
Flešmetri ir nelielas ierīces, ko pamatā lieto fotostudijās,
strādājot ar vairākām zibspuldzēm, kas izvietotas dažādos attālumos no objekta,
un tad, kad ar vienkāršu matemātiku pēc vadošā skaitļa un attāluma nav
iespējams noteikt nepieciešamās diafragmas lielumu. Darbības princips
flešmetriem ir līdzīgs kā zibspuldzēs vai kamerās iebūvētajiem fotoelementiem.
Atšķirība ir tā, ka ierīce nevis pārtrauc impulsu, bet uz displeja uzrāda
nepieciešamās diafragmas lielumu.
Bieži vien flešmetri ir apvienoti ar visparastāko eksponometru
(ekspozīcijas mērītāju). Pamatā tiek izmatots tas pats fotoelements, tikai
eksponometra variantā tiek izrēķināta pilna ekspozīcija - diafragmas atvēruma
un eksponēšanas laika lielumi.
Tā kā visos mūsdienu fotoaparātos eksponometri ir iebūvēti, pēc
flešmetriem nav īpašas nepieciešamības, tomēr ar šādu ierīci ekspozīciju var
izmērīt gan pēc atstarotās gaismas (vienīgais variants fotoaparātos), gan pēc
krītošās gaismas, kas ir precīzāks mērījums, jo gaismu neiespaido atstarotā
objekta krāsa. Pret krāsām dažādi eksponometri ir dažādi jutīgi, līdz ar to
vienādos apstākļos var sanākt atšķirīgs rezultāts, izmantojot vienu un to pašu
filmu, bet divas kameras, kurām ir dažādi eksponometri.
Sinhronizācija
Zibspuldzes sinhronizācija ir parametrs, kas regulē zibspuldzes
zibšņa un slēdža savstarpējo sadarbību. Tā kā zibspuldzes zibšņa ilgums var
sasniegt pat 1/10 000 sekundes daļu, svarīgi, lai zibšņa brīdī fotoaparāta
slēdzis būtu pilnībā atvēries. Lai zibspuldze konstatētu šo mirkli, ir divi
sinhronizācijas pamatveidi - M un X.
M sinhronizāciju mūsdienās vairs neizmanto, jo tā bija paredzēta
vecā parauga zibspuldzēm, kas pazīstamas pēc nosaukuma flash bulbs vai flash
cubes. Ģenerējot gaismu, tās izmantoja ķīmisku reakciju. Šīm zibspuldzēm bija
nepieciešamas vairākas sekundes daļas laika pirms slēdža darbības
aktivizēšanās, lai iedarbinātu ķīmisko procesu, kas pilnas jaudas gaismu
ģenerētu, kad slēdzis atvēries pilnībā.
Elektronisko X sinhronizāciju izmanto visās mūsdienu zibspuldzēs.
Atšķirībā no M sinhronizācijas, X sinhronizācijai nav nepieciešama iepriekšēja
aktivizēšana, jo elektroniskie impulsi darbojas ļoti ātri un zibsni ar slēdža
atvēršanos sabalansē reālā laikā.
Parasti zibspuldze iedarbojas brīdī, kad slēdža aktīvais
aizlaidnis (skatīt rakstu par slēdžiem) ir sasniedzis pretējo kadra malu. Taču
modernākajām zibspuldzēm šo parametru var mainīt - lai cik garš ir eksponēšanas
laiks, zibspuldze nostrādās īsu brīdi pirms tam, kad pasīvais aizlaidnis sāks
aizvērt slēdzi. Šo režīmu sauc par REAR vai second curtain synchronization.
Piemēram, fotografējot parastajā režīmā, zibspuldze vispirms izgaismo kustīgu
objektu, sastindzina to, pēc tam objekts turpina iezīmēt kustību - sev priekšā
(fotoaparāts ir nekustīgā stāvoklī). REAR režīmā vispirms kustīgs objekts
iezīmē attēlā kustību un tikai pēc tam zibspuldze iezīmē tā apveidus. Rezultātā
izveidojas lielāka kustības un tās virziena dinamika. Tieši šī iemesla dēļ
zibspuldzi garās ekspozīcijās izmanto REAR režīmā..
Dažreiz iespējama sinhronizācija arī tad, ja ir ļoti īss
eksponēšanas laiks (High Speed Synchronization) līdz pat 1/8000 sekundes daļai.
Šo sinhronizāciju atbalsta tikai dažas kameras un zibspuldzes. Zibspuldzes
darbība notiek šādā veidā - zibspuldze ģenerē vairākus ātrus zibšņus, kas seko
cits citam apmēram ik pēc 1/5000 sekundes daļas, iegaismo filmu caur šauro
slēdža spraugu ik pa posmiņam ko tas atver (skatīt rakstu par spraugslēdža
uzbūvi). Tādā veidā kadrs caur šauro spraugu tiek eksponēts visā tā laukumā.
Komunikācija ar kameru
Zibspuldzes komunikācija ar kameru notiek vairākos veidos. Vecākas
paaudzes zibspuldzes pēc uzbūves un darbības ir vienkāršākas, tādēļ to
iedarbināšanai nepieciešams tikai divu kontaktu slēdzis, kas to aktivē. Šīs
zibspuldzes bieži vien ar kameru nav savienotas tieši, bet tikai ar vadiņu,
kura ārējo kontaktu iesprauž speciālā kameras ligzdā. Vienīgais labums šajā
savienojumā ir tas, ka zibspuldzes atrašanās vietu telpā var mainīt, izmantojot
attiecīga garuma vada pagarinātāju. Zibspuldzes parametrus caur šo savienojumu
mainīt nav iespējamas.
Mazāka izmēra zibspuldzēm savienojums ar kameru ir tā sauktā hot
shoe. Tā ir speciāla ligzda kameras virspusē un kāja zibspuldzes apakšā.
Vienkāršākām zibspuldzēm šajā savienojumā ir tikai divi kontakti, līdzīgi kā
savienojumā ar vadu, kur nekāda papildinformācija zibspuldzei no kameras netiek
nodota. Citādāk ir mūsdienu modernajām kamerām un zibspuldzēm, kur caur vairāku
kontaktu hot shoe zibspuldze tiek pilnībā vadīta no kameras.
Jāņem vērā, ka konkrētas firmas zibspuldze ir jālieto tikai ar tās
pašas firmas un paaudzes kameru. Vecākās paaudzes zibspuldžu palaišanas slēdža
mehānisma spriegums sasniedz 200-300 V. Mūsdienu zibspuldzēm šis spriegums
samazināts līdz 10 V un mazāk. Tādēļ, lietojot vecu zibspuldzi ar modernu
kameru, pēdējo var neglābjami sabojāt. Dažas firmas pat nepieļauj iespēju
izmantot citu firmu zibspuldzes, izgatavojot savu, pilnīgi atšķirīgu hot shoe
savienojumu. Savukārt citas firmas specializējušās tādu zibspuldžu ražošanā,
kuras var izmantot pie citu firmu ražotajiem fotoaparātiem. To cenas un
iespējas ir zemākas nekā oriģinālražojumiem.
Trešais savienojums ir kamerā iebūvētās zibspuldzes. Tas ir
pilnīgi visām kompaktkamerām, kā arī daudzām amatieru kamerām. Lai arī
zibspuldze ir vienmēr pie rokas (kameras), tomēr parasti tā ir ļoti mazjaudīga
un nopietniem darbiem nav paredzēta. Turklāt tik tuva zibspuldzes atrašanās
objektīvam neglābjami rada sarkano acu efektu, kuru nav iespējams glābt pat ar
speciālām zibspuldzes papildfunkcijām.
Un nobeigumā, pretēji reklāmu apgalvojumiem - fotografēt vajag BEZ
ZIBSPULDZES, cik vien to atļauj gaismas apstākļi, jo zibspuldzes gaisma ir
plakana un neinteresanta; nekas nevar aizstāt dabīgo saules gaismu.
Elmārs RUDZĪTIS, foto ziņu aģentūras A.F.I. direktors